جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1390/04/18 - روزنامه سراسري صبح ايران (شنبه) نسخه شماره 3917

دكتر جاسبي رييس دانشگاه آزاد اسلامي
اسامي حدود 400 هزار قبول شدگان آزمون امسال در نيمه دوم شهريور اعلام مي‌شود


خبر


مقاله


 دكتر جاسبي رييس دانشگاه آزاد اسلامي
 اسامي حدود 400 هزار قبول شدگان آزمون امسال در نيمه دوم شهريور اعلام مي‌شود 

گروه آزمون و سنجش: رئيس دانشگاه آزاد با اشاره به رقابت بيش از يک ميليون نفر متقاضي شرکت در آزمون‌هاي سراسري اين دانشگاه در سال 90 از اعلام نتايج نهايي آزمون سراسري دانشگاه درنيمه‌ دوم شهريورماه خبر داد و گفت: ظرفيت پذيرش دانشجو در كنكور رشته‌هاي غير پزشكي دانشگاه آزاد 10درصد افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار آفرينش، دكتر جاسبي در جمع خبرنگاران گفت:آزمون سراسري 90 غيرپزشكي دانشگاه آزاد اسلامي در روزهاي 16 و 17 تيرماه در 4 نوبت صبح و بعدازظهر با رقابت 660 هزار داوطلب، برگزار شد.

وي افزود: جمعا در آزمون رشته‌هاي پزشكي، غيرپزشكي و كارداني دانشگاه آزاد بيش از يك ميليون داوطلب شركت كرده‌اند.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه در آزمون رشته‌هاي پزشكي و غيرپزشكي دانشگاه آزاد 874 هزار و 964 نفر داوطلب شركت كرده‌اند، اظهار كرد: از اين تعداد 660 هزار نفر در آزمون رشته‌هاي غيرپزشكي و 214 هزار و 975 نفر در رشته پزشكي شركت كرده‌اند.

وي افزود: آزمون مجموعه گروه علوم رياضي در صبح و بعدازظهر پنجشنبه 16 تيرماه و آزمون مجموعه علوم انساني در صبح روز جمعه و مجموعه گروه هنر علوم تجربي و زبان‌هاي خارجي در عصر روز جمعه 17 تيرماه برگزار شد . جاسبي با بيان اينكه در كليه گروه‌هاي آزمايشي به استثناء گروه علوم رياضي و فني، زنان بيشترين داوطلبان را داشته‌اند، خاطرنشان كرد: در ميان گروه‌هاي آزمايشي بيشترين داوطلبان زن متقاضي شركت در گروه زبان هاي خارجي بوده‌اند كه تعداد آنان معادل 74 درصد است.

وي با بيان اينكه آزمون رشته‌هاي غيرپزشكي دانشگاه آزاد در 236 حوزه در داخل كشور و 9 حوزه در خارج از كشور به طور همزمان برگزار شد، گفت: اين آزمون در كشورهاي امارات، انگلستان، آلمان، ژاپن، گرجستان، مالزي، ازبكستان، كويت و لبنان نيز برگزارشد. جاسبي با بيان اينكه بيشترين داوطلبان متقاضي ورود به واحدهاي تهران مركز، جنوب و كرج بوده‌اند، گفت: واحد تهران مركز داراي 35 هزار و 317 متقاضي، واحد تهران جنوب داراي 28 هزار و 37 متقاضي و واحد كرج داراي 22 هزار متقاضي مي‌باشد.

وي با اشاره به افزايش 15 درصدي تعداد رشته‌ها نسبت به سال گذشته از بيشترين داوطلب در مجموعه گروه آزمايشي علوم رياضي با 333 هزار داوطلب خبر داد و افزود: از نظر وضعيت محل اقامت داوطلبان 5/26 درصد از تهران بيشترين تعداد داوطلبان و استان سمنان و ايلام با كمتر از يك درصد كمترين تعداد داوطلب را دارند.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه 120 هزار داوطلب در حوزه امتحاني تهران در اين آزمون شركت كردند، گفت: 24 هزار و 891 داوطلب در حوزه امتحاني كرج و 19 هزار و 447 داوطلب در حوزه مشهد و 19 هزار و 102 داوطلب در شيراز شركت کردند.

جاسبي با اشاره به پذيرش350 تا400 هزار داوطلب در اين دوره از آزمون، گفت: خوشبخانه با توجه به افزايش ظرفيت هاي ايجاد شده، در حال حاضر رقابت داوطلبان فقط بر سر رشته هاي بهتر است.

وي با اعلام مسن‌ترين و جوانترين داوطلبان در اين آزمون، گفت: مسن‌ترين داوطلب پيرمرد 76 ساله متقاضي رشته حقوق از گيلان است و جوانترين داوطلب نيز 9 داوطلب 11 ساله مي‌باشند. دکتر جاسبي گفت: آزمون سراسري سال 90 دانشگاه آزاد اسلامي در نهايت دقت و صحت برگزارشد.

وي يادآور شد:امسال نيز همانند سال گذشته تدابيري اتخاذ شد كه فرد داوطلب بدون توجه به شهر محل انتخاب اول، در هر کجايي که مي خواهد امتحانش را بدهد و تمامي ثبت نام ها نيز اينترنتي بود.


 خبر 

مهلت اعلام علاقمندي به رشته‌هاي داراي
شرايط خاص کنکور تمديد شد

گروه آزمون و سنجش: مهلت زماني براي اعلام علاقمندي به رشته هاي تحصيلي داراي شرايط خاص در آزمون سراسري سال 90 تا روز چهارشنبه 22 تير ماه تمديد شد.

به گزارش مهر، داوطلبان کنکور سراسري 90 که تمايل به انتخاب رشته هاي تحصيلي داراي شرايط خاص دارند مي توانند تا روز چهارشنبه 22 تيرماه از طريق سايت سازمان به نشاني www.sanjesh.org اقدام به درج اعلام علاقمندي به اين رشته‌ها کنند.

داوطلبان علاقمند به گزينش در رشته‌هاي داراي شرايط خاص بايد شماره مورد يا موارد مربوط به موسسات را از اطلاعيه مربوط به اين رشته‌ها انتخاب و نسبت به درج آن در سايت سازمان اقدام کنند. اين اعلام تنها به صورت اينترنتي صورت مي گيرد و به درخواست‌هاي غير از روش اينترنتي ترتيب اثر داده نمي‌شود.يک ميليون و 132 هزار و 877 نفر در 5 گروه آزمايشي علوم رياضي، علوم تجربي، علوم انساني، هنر و زبان هاي خارجي در روزهاي 9 تا 11 تيرماه با هم به رقابت پرداختند.

رييس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي:

افزايش 10 درصدي ظرفيت پذيرش دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي

رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد از افزايش10 درصدي پذيرش دانشجو در كنكور رشته‌هاي غير پزشكي امسال اين دانشگاه نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: نتايج آزمون سراسري دانشگاه آزاد نيمه دوم شهريورماه اعلام مي‌شود.عبدالله سجادي جاغرق رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با فارس با بيان اينكه امسال در آزمون رشته‌هاي پزشكي، غيرپزشكي و كارداني دانشگاه آزاد بيش از يك ميليون داوطلب شركت كرده‌اند، افزود: امسال پذيرش دانشجو در رشته‌هاي غيرپزشكي نسبت به سال قبل 10 درصد افزايش دارد. وي درباره آمار پذيرش دانشجو در كنكور امسال اين دانشگاه گفت: در كنكور رشته‌هاي غيرپزشكي دانشگاه آزاد 350 تا 400 هزار داوطلب پذيرش مي‌شوند. سجادي درباره ميزان تخلافات آزمون گفت: گزارش خاصي از تقلب و تخلف در كنكور دانشگاه آزاد گزارش نشده است .

با اعلام شرايط انتقالي ؛

آغاز ثبت نام پذيرفته‌شدگان آزمون دستياري

گروه آزمون و سنجش: دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي وزارت بهداشت از آغاز ثبت‌نام پذيرفته‌شدگان سي ‌وهشتمين دوره آزمون دستياري از امروز خبر داد و افزود: تكميل ظرفيت مرحله اول، اواخر مهر ماه اعلام مي‌شود.

دكتر سيد امير محسن ضيايي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه كليه پذيرفته‌شدگان آزمون پذيرش دستيار تخصصي بايد با مراجعه به دانشگاه محل پذيرش از امروز شنبه 18 تير تا 29 تير ماه نسبت به انجام ثبت‌نام اقدام كنند، اظهار كرد: كليه پذيرفته‌شدگان، در هنگام ثبت‌نام بايد با توجه به سهميه پذيرش خود اصل مدارك لازم براي استفاده از سهميه مربوطه را بر اساس مندرجات راهنماها و دستورالعمل‌هاي مرتبط به دانشگاه محل پذيرش ارائه كنند.

وي با اشاره به شروع آموزش كليه پذيرفته‌شدگان مرحله اصلي آزمون پذيرش دستياري از اول شهريور ماه، گفت: شروع به آموزش دانشجويان پزشكي كه با استفاده از مقررات رتبه‌هاي برتر، استعدادهاي درخشان، قانون تسهيل ازدواج جوانان و ....، مشروط به اتمام دوره آموزش پزشكي عمومي تا 31 شهريور ماه سال جاري، مجاز به شركت و پذيرش در آزمون اين دوره شده‌اند در اول مهر ماه خواهد بود.

ضيايي با بيان اينكه شروع به آموزش پذيرفته شدگان آزمون كه مطابق مقررات ملزم به ادامه انجام خدمات قانوني خود تا پايان شهريور ماه 1390 هستند اول مهر ماه است، تصريح كرد: عدم ثبت‌نام در موعد مقرر و يا عدم شروع به آموزش در زمان‌هاي اعلام شده به منزله انصراف قطعي پذيرفته شده محسوب مي‌شود.

وي افزود: كليه شركت‌كنندگان در آزمون كه انتخاب رشته كرده‌اند و در مرحله اصلي پذيرش پذيرفته نشده‌اند، در صورت عدم تمايل به شركت در مراحل جايگزين بايد اين مورد را از طريق سايت مركز سنجش آموزش پزشكي به نشاني http://sanjeshp.ir از اول تا 12 مرداد ماه اعلام كنند.

دبير شوراي آموزش پزشكي از اعلام پذيرفته‌شدگان اولين دوره مرحله تكميل ظرفيت در اواخر مهر ماه خبر داد و افزود: در صورت تكميل نشدن ظرفيت، مرحله دوم جايگزين در اواخر آبان ماه اعلام مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه جابجايي در دوره دستياري ممنوع است، خاطرنشان كرد: انتقال دستيار به جز در شرايط بسيار خاص به ويژه به تهران ممنوع است، بنابراين پذيرفته‌شدگان به اميد انتقال نباشند.

ضيايي در خاتمه گفت: انتقال از دانشگاه‌هاي شهرستان به شهرستان در صورت موافقت دانشگاه‌هاي مبداء و مقصد و كسب حداقل نمره آخرين فرد پذيرفته شده در دانشگاه مقصد و با موافقت كميسيون شوراي آموزش پزشكي امكانپذير است كه البته با اين موارد هم به سختي موافقت مي‌شود.

مشاور وزير علوم:

توقف اعلام نتايج آزمون دكتري به معناي خدشه‌داربودن آزمون نيست

گروه آزمون و سنجش: مشاور عالي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در زمينه مصاحبه دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در زمينه آزمون دكتري، گفت: آنچه از طرف دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعلام شده است اين است كه اعلام نتايج آزمون دكتري متوقف بماند.

به گزارش ايسنا، وي در ادامه افزود: اين به معناي آن نيست كه آزمون دكتري احيانا دچار خدشه بوده است، بنابراين كليه فعاليت‌هاي مربوط به آزمون دكتري كه در حال حاضر در مرحله مصاحبه علمي داوطلبان در محيط‌هاي دانشگاهي است ادامه پيدا مي‌كند و در اين فاصله وزير علوم درجلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي حضور خواهند يافت و گزارشي از چگونگي آزمون دكتري ارائه خواهند داشت و طبيعتا هر چه شوراي عالي تصويب كند ما به گوش جان مي‌شنويم.

وي همچنين در مورد ظرفيت آزمون دكتري درسال جاري گفت: برآورد اوليه براي ظرفيت پذيرش 6 هزار نفر فقط در دانشگاه‌هاي دولتي است كه طي بخشنامه‌اي از روساي دانشگاه‌ها خواستيم تا تلاش كنند اين ظرفيت را افزايش دهند. مشاور عالي وزير علوم در ادامه به نحوه پذيرش دانشجوي دكتري در دانشگاه آزاد اشاره كرد و گفت: در دانشگاه آزاد شكل و روال پذيرش دانشجو يك فرم مستقلي است و طبيعتا نيز امسال به همين منوال پذيرش دانشجوي دكتري خواهند داشت. البته با اجرايي شدن اساسنامه جديد دانشگاه آزاد اسلامي اميد مي‌رود كه هماهنگي بيشتري بين دو مجموعه آزمون هايي كه در دو مجموعه دانشگاه‌هاي دولتي، پيام نور، جامع علمي كاربردي و غيرانتفاعي از يك طرف و دانشگاه آزاد از طرف ديگر فراهم شود و اين هماهنگي موجب شود كه روال پذيرش بتوانند شكل يكسان تري به خود بگيرد.

وي در ادامه افزود: الزاما پذيرش نبايد در يكجا انجام گيرد اما يك هماهنگي در شكل و برگزاري آزمون ها برقرار خواهد شد. طائب همچنين با اشاره به مصاحبه دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ارتباط با آزمون دكتري، گفت: به وزارت علوم اعلام شده است كه نتايج متوقف بماند تا وزيرگزارش را در شورا ارائه كند. اين مصاحبه به معناي مصوبه نيست و دانشگاه‌ها همانطور كه برنامه ريزي شده بود مصاحبه‌هاي آزمون دكتري را انجام داده و نتايج را به سازمان سنجش ارائه كنند.وي با بيان اينكه آزمون دكتري بحثي نيست كه يك روزه مطرح شده باشد، تاكيد كرد: ممكن است ابهاماتي در زمينه آزمون دكتري به شوراي انقلاب فرهنگي وجود داشته باشد كه در همين راستا اگر رهنمودهايي از طرف شورا وجود داشته باشد آنرا مي‌شنويم.

آزمون دکتري دانشگاه عالي دفاع برگزار شد

گروه آزمون و سنجش: بيستمين کنکور دکتري دانشگاه عالي دفاع ملي صبح و عصر روز پنجشنبه و صبح ديروز جمعه 17 تيرماه با حضور 550 داوطلب برگزار شد که 10 درصد داوطلبان آن را متقاضيان زن تشکيل دادند.

به گزارش مهر، بيستمين کنکور دکتري دانشگاه عالي دفاع ملي از پنجشنبه آغاز شد و ظهر ديرو، جمعه پايان يافت. در اين رقابت 550 نفر شرکت کردند که براي 519 نفر کارت ورود به جلسه صادر شد.

بيستمين دوره آزمون دکتري دانشگاه دفاع ملي در رشته هاي مديريت راهبردي، علوم دفاعي راهبردي در گرايش هاي دفاع ملي، سياست دفاعي و انديشه نظامي، مديريت راهبردي نظامي، امنيت ملي در گرايش هاي مطالعات امنيت ملي، تهديدات امنيت ملي و امنيت داخلي، آينده پژوهشي، مديريت راهبردي پدافند غيرعامل و مديريت دانش برگزار شد.

براساس مصوبات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در مرحله نخست آزمون دو برابر ميزان ظرفيت دانشجو پذيرفته مي شود و از آنها براي مصاحبه حضوري دعوت به عمل مي آيد.

داوطلب براي پذيرش در اين آزمون مي بايست 50 درصد نمره کتبي را کسب کند و 50 درصد امتياز را نيز از طريق مصاحبه و توان اجرايي و کارهاي اجرايي که وي انجام داده و پارامترهايي که دانشگاه عالي دفاع ملي در اين زمينه مشخص کرده است، کسب کند.پذيرش دانشجويان در هر رشته بر اساس نياز اين دانشگاه و سياستگذاري هاي آن پنج تا 10 نفر در هر رشته است.

نتايج نهايي اين آزمون در شهريور ماه امسال و پس از انجام مراحل لازم به اطلاع داوطلبان مي رسد. بر اساس اساسنامه مصوب اين دانشگاه، دانشجويان از ميان حائزين رتبه هاي برتر در آزمون کتبي، مصاحبه و سوابق علمي، پژوهشي، مديريتي و فرماندهي انتخاب مي شوند.

تصحيح اوراق داوطلبان از سوي اين دانشگاه صورت مي گيرد و نتايج اين آزمون تا قبل از آغاز سال تحصيلي جديد اعلام خواهد شد.

دانشگاه عالي دفاع ملي تنها مرکز دانشگاهي در کشور است که مسئوليت توليد و توزيع ادبيات راهبردي به مديران کشور را بر عهده دارد. دانشجويان دانشگاه عالي دفاع ملي کارکنان رسمي دولت بوده و در دوران تحصيل به طور کامل در اختيار اين دانشگاه خواهند بود. همچنين تحصيل در دانشگاه عالي دفاع ملي به صورت تمام وقت بوده و اشتغال همزمان با تحصيل دانشجويان در دوره هاي تمام ‌وقت، نيمه ‌وقت، پاره وقت و مشاوره در مرحله آموزش نظري خلاف مقررات تحصيل در اين دانشگاه است.

راه‌اندازي 4 رشته جديد در دانشگاه پيام‌نور انديكا

گروه آزمون و سنجش: سرپرست دانشگاه پيام‌نور انديكا از راه‌اندازي 4 رشته جديد در نيمسال نخست سال تحصيلي 91-90 خبر داد.

بهادر حاتمي در گفت‌وگو با ايسنا ، اظهار كرد: اين دانشگاه مهرماه امسال در رشته‌هاي تربيت‌بدني، حسابداري، مهندسي منابع طبيعي و تاريخ در مقطع كارشناسي، دانشجو مي‌پذيرد. وي ادامه داد: احداث سوله ورزشي با اعتبار 250 ميليون تومان نيز از پروژه‌هاي عمراني سال 90 دانشگاه است. سرپرست دانشگاه پيام‌نور انديكا، گفت: سال گذشته زميني به مساحت 5 هكتار به دانشگاه پيام‌نور انديكا اهدا شد كه تثبيت و حصاركشي آن با اعتبار 100 ميليون تومان در حال اجراست.


 مقاله  

تأثير ارزشيابي بر بهبود کيفيت تدريس

قسمت پانزدهم

نقاط ضعف ارزشيابي دانشجويي

برغم مزايايي که براي ارزشيابي دانشجويي بيان شد، انتقادهايي نيز از آن شده است.

1- عدم توافق در مورد ملاکهاي تدريس اثربخش. از جمله ايرادهايي که واچتل (1998) به ارزشيابي دانشجويي وارد دانسته، عدم توافق صاحب‌نظران در مورد معيارهاي تدريس اثربخش است. اگرچه متخصصان تدريس، استادان و دانشجويان دانشگاه، معيارهايي براي تدريس اثربخش بيان کرده‌اند، اما ديدگاههاي آنان کاملاً يکسان نيست. بنابراين، استادان از ديدگاه خود به تدريس اثربخش مي‌نگرند و بر مبناي آن تدريس مي‌کنند و در مقابل، دانشجويان تدريس را بر مبناي ديدگاههاي خود ارزشيابي مي‌کنند. البته اين عدم توافق در مورد ملاکهاي ارزشيابي، مشکل تمام روشهاي ارزشيابي است و به ارزشيابي دانشجويي از تدريس منحصر نمي‌شود.

بيان ويژگيهاي تدريس اثربخش از اين جهت مشکل است که استاد با توجه به ويژگيهاي مختلفف از جمله توانايي دانشجويان و محيط تدريس، بايد به سبک خاصي تدريس کند.

گاه ضرورت ايجاب مي‌کند که استاد بر مباحث ذهني تأکيد کند و گاه بر مباحث عاطفي. گاهي استاد بايد انتقال دهند? دانش باشد و گاهي در صدد رشد قدرت تفکر و اتکا به نفس دانشجويان برآيد. از سوي ديگر، کلاس درس، سالن کنفرانس، آزمايشگاه و کوه و صحرا، که محيط تدريس بعضي از درس‌هاست، شرايط خاصي دارند که استاد بايد آنها را مورد توجه قرار دهد.

موارد مذکور از جمله مسائلي است که ايجاب مي‌کند اصول متفاوتي در تدريس مراعات شود، همين مسئله تبيين اصول تدريس اثربخش را مشکل مي‌سازد. از اين رو، ارزشيابي درسهاي مختلف بايد با توجه به اصول مربوط به آن انجام شود (کنُن و نيوبل، 2000) از سوي ديگر، همواره بايد به ويژگيهاي اساسي تدريس توجه داشت.

بعضي از اين ويژگيها، که مورد توافق اعضاي هيئت علمي، مديران و دانشجويان دانشگاه ويسکانسين قرار گرفته، عبارت‌اند از:

• توانايي ايجاد انگيزه در دانشجويان؛

• ايجاد محيط يادگيري مثبت؛

• ايجاد چالشهاي مناسب در دانشجويان به تناسب درس؛

• توجه به نيازهاي علمي و سبکهاي مختلف يادگيري دانشجويان.

در اين راستا، مارش (2001) اظهار داشته است، «شواهد پژوهشي قطعي و بدون ابهامي وجود ندارد که بيانگر مفهوم تدريس اثربخش باشد.» وي در ادامه بيان داشته است که اگرچه مي‌توان معيارهايي براي معلمان واجد کيفيت و اثربخش بيان کرد اما نمي‌توان با قطعيت فهرستي از معيارها را تنظيم کرد تا براي هم? معلمان قابل استفاده باشد. مک‌کيجي (1997) نيز بيان کرده که تدريس اثربخش روشي نيست که همواره خوب کار کند. آنچه در مورد يک دانشجو يا کلاس مؤثر است ممکن است در جاي ديگر مؤثر نباشد.

مورد ديگري که به پيچيدگي تدريس، و در پي آن به ارزشيابي مي‌انجامد اين است که تدريس، آميزه‌اي از علم و هنر است که سنجش ابعاد هنري، دشوارتر از بعد علمي آن است.

علاوه بر اين، کم‌تجربه‌ بودن دانشجويان، به ويژه دانشجويان سالهاي اول و دوم، و آگاهي کم آنان از ويژگيهاي تدريس خوب در دانشگاه، موجب مي‌شود تا دانشجويان نتوانند تدريس را به خوبي ارزشيابي کنند.

ادامه دارد...

دکتر پري‌ناز بني‌سي

استاديار و عضو باشگاه پژوهشگران جوان (ادب) دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن


 
سياسي
خبر دانشگاه
آزمون و سنجش
اقتصاد و بازار
اجتماعي
مرز پر گهر
دريچه هنر
دانش و پژوهش
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته