جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1389/03/02 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 3602

با آغاز ثبت نام ازديروز ;
تاريخ توزيع کارت و برگزاري آزمون طب سنتي اعلام شد


امکان اصلاح معدل و تعداد مجازين انتخاب رشته و ظرفيت پذيرش کنکور کارشناسي ارشد دانشگاه هاي دولتي سال 89


دايره المعارف آموزش عالي


كوتاه و خواندني


  با آغاز ثبت نام ازديروز ;
 تاريخ توزيع کارت و برگزاري آزمون طب سنتي اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش : متقاضيان شرکت درچهارمين دوره آزمون دکتري تخصصي  D.Ph  طب سنتي ايران از ديروز يکم تا هشتم خرداد فرصت دارند در اين آزمون ثبت نام کنند.
به گزارش مهر، داوطلبان شرکت در اين دوره آزمون مي توانند با ورود به پايگاه مرکز سنجش آموزش پزشکي وزارت بهداشت به نشاني  ir.sanjeshp  ثبت نام کرده و مدارک خود را ارسال کنند.  داوطلبان در روزهاي 10 تا 17 خرداد فرصت دارند مدارک مورد نياز که در اطلاعيه ثبت نام از آنها خواسته شده است را به صورت اينترنتي ارسال کنند.
آزمون کتبي چهارمين دوره آزمون دکتري تخصصي  D.Ph  طب سنتي ايران 8 مرداد برگزار مي شود و کارتهاي ورود به جلسه آزمون به صورت اينترنتي در روزهاي 6 و 7 مرداد قابل دسترسي است.
آزمون شفاهي اين دوره از پذيرش دانشجوي دکتري تخصصي در رشته طب سنتي 13 و 14 مردادماه 89 برگزار خواهد شد و نحوه زمان و مکان به موقع به داوطلبان اطلاع داده مي شود.


  امکان اصلاح معدل و تعداد مجازين انتخاب رشته و ظرفيت پذيرش کنکور کارشناسي ارشد دانشگاه هاي دولتي سال 89  

گروه آزمون وسنجش : معاون سازمان سنجش آموزش کشور با بيان اينکه امکان اصلاح معدل داوطلبان در کنکور کارشناسي ارشد سال 1389 فراهم شد گفت: در صورت داشتن مغايرت درمعدل دانشگاه از ثبت نام داوطلبان در صورت قبولي جلوگيري به عمل مي آورد.
ابراهيم خدايي در گفتگو با خبرنگار آفرينش افزود: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور کارشناسي ارشد سال 1389 بايد در زمان انتخب رشته که مهلت آن از 5 تا 10 خرداد در نظر گرفته شده است همزمان نسبت به تاييد و يا در صورت مغايرت، اصلاح معدل خود نيز اقدام کنند.
وي اظهار داشت: بر اين اساس و به دليل اينکه معدل در قبولي داوطلبان تاثير دارد، داوطلبان مجاز بايد حداکثر دقت را در بحث معدل داشته باشند و مشکل مغايرت معدل را حل کنند.
معاون سازمان سنجش آموزش کشوردر ادامه  گفت: طي بخشنامه اي که به دانشگاهها ابلاغ شده است دانشگاهها در صورت داشتن مغايرت معدل داوطلبان در هنگام قبولي از آنها ثبت نام به عمل نمي آورند.همچنين معاون فني و آماري سازمان سنجش آموزش کشور با بيان اينکه 213 هزار نفر در کنکور کارشناسي ارشد سال 1389 مجاز به انتخاب رشته شدند، گفت: از تعداد کل متقاضيان ورود به کارشناسي ارشد بالغ بر 55 هزار نفر پذيرفته مي شوند.
ابراهيم خدايي افزود: با احتساب متقاضياني که در دو رشته شرکت کرده بودند، بالغ بر 222 هزار نفر در آزمون مجاز شدند.
وي درباره آمار قبول شدگان نهايي در کنکور کارشناسي ارشد اظهار داشت: از تعداد کل مجازين آزمون اسامي 50 هزار نفر به عنوان پذيرفته شده نهايي اعلام مي شود که با احتساب استعدادهاي درخشاني که با تاييد سازمان سنجش معرفي مي شوند، اين تعداد به بيش از 55 هزار نفر مي رسد.
معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: داوطلبان مجاز مي توانند نسبت به انتخاب 100 کد رشته محل اقدام کنند.
وي در خاتمه اظهار داشت : دفترچه راهنماي انتخاب رشته هاي تحصيلي اين آزمون که شامل شرايط ، ضوابط و ظرفيت پذيرش رشته ها مي شود ، از روزسه  شنبه 4 خرداد تا روز دوشنبه 10 خرداد در سايت اينترنتي سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.orgقابل دسترس خواهد بود. آن دسته از داوطلباني که مجاز به انتخاب رشته هاي تحصيلي شده اند، در صورت تمايل به دريافت اصل دفترچه راهنماي انتخاب رشته هاي تحصيلي نيز مي توانند با مراجعه به باجه مرکزي پست در هر شهرستان و در شهرستانهاي بزرگ به مناطق پستي مربوط در مهلت مذکور، نسبت به دريافت آن در قبال پرداخت وجه مربوط، اقدام کنند.


 دايره المعارف آموزش عالي  

انتقال متقابل در آموزش عالي

( قسمت نود و چهارم ) 
منابع مالي آموزش عالي از بودجه دولتي تامين مي شود به علاوه جهت کمک به فعاليت هاي موسسات آموزش عالي ، ممکن است سرمايه هايي از منابع داخلي وخارجي به دست آيد . اين سرمايه ها مشمول ماليات نمي شوند و وزارت آموزش و پرورش منابع را با نظارت خود به موسسات اختصاص مي دهد . موسسات آموزش عالي محدوديت هاي زيادي درهزينه کردن منابع خصوصي خود براي سرمايه گذاري ، حقوق و ديگرهزينه هاي تحصيلي دارند . انتقال متقابل منابع ملي بين طبقات گوناگون هزينه ها در صلاحيت موسسات نبوده و منابع مالي استفاده نشده درطول سال تحصيلي را موسسات نبوده ومنابع مالي استفاده نشده درطول سال تحصيلي را موسسات نمي توانند به سالهاي بعد منتقل کنند و مي بايست به بودجه ملي باز گردانند . اين درحاليست که هزينه هاي جاري آموزش عالي اسلوواکي را شامل مي شود .
از نقطه نظر تامين هزينه ها وامور مالي سه نوع سازمان در اسلوواکي وجود دارد -1 سازمانهاي بودجه گيرهدفدار که به شکل کمکها و مساعدتها تاحدود زيادي بودجه خود را از بودجه ايالتي با امکان به دست آوردن منابع مالي بيشتر تامين مي کنند . مدارس وابسته به کليسا و خصوصي و موسساتي که به وسيله مراجع ناحيه اي يا به طورمستقيم از طرف وزارتخانه اداره مي شوند از اين دسته اند .
1- سازمانهاي بودجه گير يا بودجه ايالتي حمايت شده وکليه مدارس دولتي وبخشي از سازمانهايي که به وسيله بخش آموزش وپرورش ومراجع ناحيه اي اداره مي شوند از اين نوع اند .
2- سازمانهاي غير انتفاعي و  موسساتي که با آموزش سرو کار دارند واوقات فراغت وفعاليت هاي خارج از مدرسه را براي کودکان ونوجوانان تدارک مي بينند . 
منابع مالي مدارس خصوصي از طريق پولهاي اهدا شده از بودجه دولتي تامين مي شود که به اندازه 75-70 بودجه مدارس دولتي است وبه طور کلي بررسي حقوق معلمان وخريد وسايل عملياتي طراحي شده است . 
به علاوه مدارس خصوصي ، کمک هايي را که بين 500- 2500 کرون اسلوواکي است به شکل شهريه از اولياي دانش آموزان در هر ماه بر طبق نوع مدرسه وناحيه آموزشي دريافت مي کنند . اين مقرري مي تواند به خانواده هايي کمک نمايد که در آمدي جز کمک هاي اجتماعي ندارند . کمک هاي دولت به مدارس خصوصي بالغ بر 8 ميليون و56 کرون دارد 1996 م و9 ميليون و980 کرون در 1997 م بوده است . 
حمايت از دانشجويان از طريق کمک هزينه هاي تحصيلي انجام مي شود که در سطوح مدارس ابتدايي ودبيرستان مطرح نشده اند . بورسهاي تحصيلي تنها به دانشجويان آموزش عالي تعلق مي گيرد ، چراکه در آمد خانواده ها از محدوده معيني تجاوز نمي کند و براي تامين هزينه هاي دوره دکتري وتکميلي کافي نيست .   
دانشجويان دانشگاههاي دولتي از پرداخت شهريه معاف اند واز طرفي بودجه هاي ايالتي هم کافي نيست در نظام بدون شهريه فعلي ، منابع مالي آموزش عالي اسلوواکي به طور کامل از ماليات هاي دريافتي تامين مي شود . درک عمومي مردم در اسلوواکي اين است که نظام بدون شهريه ،تنها راه مطمئن دسترسي به خدمات آموزش عالي است واين نظام فکري شهرت سياسي دارد .
طبق قانون اساسي اسلوواکي هر شهروند حق تحصيل در يک رشته آموزش عالي مورد علاقه خود را دارد ، مشروط بر آنکه دوره متوسطه را به پايان رسانيده باشد وبتواند صلاحيت هاي خود را براي طي کردن دوره نشان دهد .
اگر چه هزينه هاي مستقيم آموزش عالي  در بيشتر زمينه ها در اسلوواکي ناچيز است ولي در سالهاي اخير هزينه هاي غير مستقيم به دليل فشار تورم وکاهش کمک هاي دولت به دانشجويان براي کتاب ،رفت وآمد ،غذا وتسهيلات زندگي به سرعت افزايش يافته است . اين هزينه هاي روبه افزايش براي اقامت دانشجويان غير بومي سرسام آورتر است .
نواحي روستايي به خاطر هزينه هاي اقتصادي انتقال به مناطق ديگر بيشتر آسيب مي بينند و هزينه هاي آموزشي در بعضي دانشگاههاي خصوصي ويا دولتي ورود روستاييان را به نظام آموزش عالي غير ممکن مي کند . به دليل اين معضل پيچيده ، دولتمردان محلي اسلوواکي نيز رويه تاسيس موسسات آموزش عالي دولتي جديد را در مناطق خارج از پايتخت دنبال کرده اند . از طرفي اين خط مشي ها به منظور افزايش نرخ ثبت نام در دانشگاههاي موجود اجرا شده است وکشور را به طور دقيق تري به شاخص هاي دنياي توسعه يافته مي رساند .
در 1996 به دستور وزير آموزش وپرورش اسلوواکي برنامه استراژيک دانشگاهها براي گسترش و توسعه اين بخش صادر شد . در 1998 م بعد از انتخابات جديد مجلس جمهوري اسلوواکي بر افزايش دانشگاههاي خارجي در کشور اسلوواکي تاکيد شد .
امارات متحده عربي در شمال شرقي شبه جزيره عربستان واقع شده است . اين   کشور از شمال به خليج فارس ، از غرب به قطر وعربستان سعودي ، از جنوب به عمان وعربستان سعودي واز شرق به عمان محدود مي شود و وفدراسيوني متشکل از هفت شيخ نشين ابوظبي ، دوبي ، شارجه ، راس الخيمه ، فجيره ، ام القيوين وعجمان است که200 جزيره را نيز شامل مي شود . سواحل اين فدراسيون پوشيده از نمکزار است واکثر جمعيت کشور در آن ساکن اند . امارات متحده عربي آب وهواي گرم ، تابستانهاي داغ ومرطوب و زمستانهاي ملايم دارد . بارندگي در آن اندک واغلب در ماههاي زمستان رخ مي دهد . در طول فصل زمستان وپايان آن وزش طوفان شن معمول است . در نگرش حاکمان امارات متحده عربي آموزش سرمايه اي ملي است که بر اساس سياست آموزشي مبتني بر اصول علمي ، به نحوي عادلانه وجامع ، امکان فراهم کردن فرصت هاي برابر در کسب آموزش وبروز استعداد  وتواناييهاي افراد در حوزه هاي مختلف علوم را مهيا مي سازد . دولت وحکومت مي کوشند تا همه امکانات وتسهيلات ضروري را براي بسط نظام آموزشي ، افزايش کارايي وقابليت آن واستفاده بهينه از منابع آموزشي پيشرفته را فراهم آورند . زيرا آموزش در مقام خود يکي از مهم ترين عوامل رسيدن به ثبات وامنيت ملي وپاسخ گوي نيازهاي ملي واجتماعي جامعه است .
در 1977- 1976 م آموزش عالي با تاسيس دانشگاه امارات متحده عربي در العين که نمادي از فدراسيون امارات بود ، فعاليت خود را آغاز کرد . پس از آن دانشگاههاي زياد ديگري گسترش يافتند ، که از ان جمله مي توان به مدارس عالي فناوري در اغلب شهرهاي بزرگ ، دانشگاه زايد در ابوظبي ودوبي ، دانشگاه امريکايي در شارجه ودبي ودانشگاه عجمان اشاره کرد . بر اساس آمار 2000-2001 م تعداد ثبت نام کنندگان در مقطع آموزش عالي 10703 نفربوده است . دانشگاههاي امارات براي رقابت با دانشگاههاي بين المللي به دنبال تدوين وتحقق معيارهاي برجسته آموزشي هستند .
از اهداف اصلي دانشگاهها هماهنگي با مراکز علمي وپژوهشي است. ارتباط  دانشگاه با صنعت ، تجارت وکشاورزي بر نقش بسيار مهم دانشگاه در پيشرفت جامعه تاکيد دارد وهر قدر سطح دانشگاهها به لحاظ معيارهاي بين المللي آموزشي بالاتر باشد اين حضور محسوس تر وحياتي تر خواهد بود .                                                  (ادامه دارد )   


 كوتاه و خواندني  

رييس سازمان سنجش خبرداد : 
ثبت نام آزمون فني حرفه اي درانتظار تعيين ظرفيت  آموزش و پرورش است
 گروه آزمون وسنجش : رييس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد وضعيت داوطلبان آموزشکده هاي فني  و حرفه اي، گفت: پذيرش داوطلبان فني حرفه اي امسال هم مانند دوره گذشته توسط وزارت آموزش و پرورش انجام مي شود.
دکتر محمد حسين سرورالدين در گفت وگو با خبرنگار آفرينش با اشاره به پيشنهاد آموزش و پرورش مبني بر واگذاري پذيرش داوطلبان فني حرفه اي به وزارت علوم، اظهار کرد: مجلس شوراي اسلامي در قانون دو فوريتي تصويب کرد که در زمينه پذيرش امسال اين دسته داوطلبان همانند سال گذشته اقدام شود و در مورد پذيرش داوطلبان فني حرفه اي براي سال هاي آينده تصميم گيري خواهد شد. 
سرورالدين با بيان اينکه سازمان سنجش براي اعلام زمان ثبت نام آزمون دانشکده فني حرفه اي منتظر تعيين ظرفيت آموزش و پرورش است، درعين حال پيش بيني کرد که ظرفيت ها همانند سال گذشته بوده و کمتر از آن پذيرش انجام نگيرد.
 
پذيرش دانشجو در آموزشکده هاي فني و حرفه اي مانند سال گذشته توسط آموزش و پرورش انجام مي شود 
دکترعلي عباسپور تهراني فرد، رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در اين باره، گفت: قانوني که توسط مجلس در رابطه با پذيرش دانشجو در آموزشکده هاي فني و حرفه اي به تصويب رسيد اين بود که اين آموزشکده ها درآموزش و پرورش و دانشگاه جامع علمي کاربردي در وزارت علوم باقي بمانند. 
نماينده مردم تهران در خانه ملت ادامه داد: آموزشکده هاي فني  و حرفه اي و دانشگاه هاي جامع علمي و کاربردي تا زماني که ساختار جديد آموزش و پرورش تدوين شود در وزارتخانه هاي مذکورباقي خواهند ماند. 
رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تاکيد کرد: پس از تدوين ساختار جديد آموزش و پرورش بر اساس اين ساختار تصميم گيري مي شود که دانشکده هاي فني و حرفه اي و دانشگاه هاي جامع علمي و کاربردي در کدام وزارتخانه قرار گيرند. 
وي خاطرنشان کرد: در مصوبه مجلس آموزشکده هاي فني  و حرفه اي موظف به پذيرش دانشجو شده اند، ضمن اينکه بلافاصله بعد از تصويب اين قانون نامه اي به سازمان سنجش و وزيرعلوم ارائه شد تا سريعا دفترچه پذيرش دانشجو در آموزشکده هاي فني و حرفه اي، دانشگاه شهيد رجايي و تربيت معلم براي دوره هاي کارداني پيوسته و ناپيوسته را اعلام کنند.  عباسپور درخاتمه اظهارکرد: اين آزمون توسط سازمان سنجش اعلام مي شود; اما ظرفيت را آموزش و پرورش اعلام مي کند، به تعبير بهتر پذيرش دانشجو در آموزشکده هاي فني و حرفه اي مانند سال گذشته توسط آموزش و پرورش انجام مي شود.
 
مديرکل گسترش وزارت علوم خبرداد :
دوره دکتري پيوسته  به مقاطع تحصيلي
کشور اضافه مي شود
 گروه آزمون وسنجش : مديرکل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تعيين و تدوين ماموريت هاي تمامي زير نظام هاي آموزش عالي کشور خبر داد. 
دکتر رجبعلي برزويي، در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به برنامه طرح تحول آموزش عالي بر مبناي آمايش سرزمين، گفت: در حال حاضر 9 زير نظام آموزشي عالي در کشور شامل دانشگاه هاي دولتي، دانشگاه آزاد، دانشگاه پيام نور، دانشگاه جامع علمي کاربردي، موسسات غير دولتي غير انتفاعي، موسسات مجازي (الکترونيکي) ، مراکز آموزش عالي وابسته به دستگاه هاي اجرايي، مراکز پژوهشي و تحقيقاتي و دانشگاهها و مراکز آموزش عالي وابسته به وزارت بهداشت وجود دارد. 
وي با اشاره به بررسي هاي انجام شده درباره نظام آموزشي کشورهاي مختلف دنيا ، افزود: درهيچ کدام از کشورهاي مورد بررسي اين 9 زيرنظام آموزش عالي به صورت يکجا مشاهده نمي شود و در واقع ايران همه زيرنظام هاي آموزش عالي فعال دردنيا را به صورت يکجا در خود جاي داده است. 
برزويي در ادامه با بيان اينکه در اساسنامه همه اين زير نظام هاي آموزش عالي يکسري بحث ها همچون مباحث ارزشي يکسان است، گفت:  اين زيرنظام هاي آموزش عالي با توجه به اهداف تشکيل آنها درچهار موضوع; ماموريت، روش پذيرش، روش آموزش و مقاطع تحصيلي، مي توانند با يکديگر تفاوت داشته باشند. 
وي با اشاره به بررسي اساسنامه هاي موجود هشت زيرنظام آموزش عالي تحت نظر وزارت علوم، گفت: نکته جالب در بررسي هاي انجام شده اين بود که اساسنامه اين زيرنظام هاي آموزش عالي دست آنها را باز گذاشته است که بتوانند همه ماموريت هاي يکديگر را انجام دهند. هر چند در سنوات گذشته تلاش هاي ارزشمندي براي هدفمندکردن فعاليت هاي اين زيرنظام ها شده است و فعاليت مجموعه اين زيرنظام هاي آموزش عالي در سال هاي گشته منجر به تحولات افتخارآميز در آموزش عالي کشور شده است، اما اگر اين زيرنظام ها، به طور کامل در راستاي اهداف و ماموريت هاي تعريف شده فعاليت مي کردند يقينا مي توانستند منشا» تحولات اساسي تر براي آموزش عالي کشور باشند.
 
تهيه 14 ماموريت اصلي براي زيرنظام هاي آموزش عالي کشور 
برزويي با بيان اينکه در حال حاضر 14 ماموريت اصلي براي زيرنظام هاي آموزش عالي کشور استخراج شده است، گفت: در زمينه مقاطع تحصيلي علاوه بر وجود چهار مقطع کارداني، کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري، دوره دکتري پيوسته (کارشناسي ارشد+ دکتري) نيز به عنوان يک مقطع به مقاطع موجود اضافه خواهد شد. 
وي با بيان اينکه در زمينه روش هاي آموزشي نيز دو روش آموزش حضوري و غيرحضوري در نظر گرفته شده است، تصريح کرد: آموزش حضوري شامل آموزش حضوري مستقل و مشترک با مراکز آموزشي و پژوهشي داخل و خارج از کشور و آموزش غيرحضوري نيز شامل آموزش مکاتبه اي و مجازي - الکترونيکي است. 
برزويي درخصوص روش هاي پذيرش در بررسي انجام شده در طرح تحول آموزشي نيز گفت: اين روش ها شامل برگزاري آزمون به صورت سراسري، اختصاصي، فراگير، مصاحبه و سوابق تحصيلي است.
مديرکل دفتر گسترش وزارت علوم در خاتمه گفت وگوي خود با ايسنا خاطرنشان کرد: براساس موارد مذکور جداولي تدوين شده و از دانشگاه ها خواسته ايم که مشخص کنند در ماموريت و روشهاي تدوين شده، کدام ماموريت براي آن نظام اصلي و کدام هدف فرعي است. همچنين از متخصصين امر نيز در اولويت گذاري اين ماموريت ها کمک مي گيريم تا در نهايت ماموريت هشت زير نظام هاي آموزش عالي تدوين و سهم هر نظام آموزشي در کل آموزش عالي تعيين  شده تا بر اساس آن توسعه آموزش عالي انجام شود.
 
امامزاده خبر داد :
راه اندازي دکتري مهندسي نفت
در دانشگاه آزاد اسلامي 
 گروه آزمون وسنجش : رئيس دانشکده نفت و گاز دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات از راه اندازي دکتري رشته مهندسي نفت در اين دانشکده خبر داد و گفت: منتظر دريافت مجوز و پاسخ نهايي وزارت علوم هستيم تا در سال تحصيلي جديد در اين گرايش دانشجو پذيرش شود.
ابوالقاسم امامزاده در گفتگو با مهر، در خصوص ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته دکتراي مهندسي نفت، اظهار داشت: مانند ديگر رشته ها در اين رشته نيز آزمون ورودي و مصاحبه براي داوطلبان برگزار مي شود، البته با توجه به ظرفيت اساتيدي که اين دانشجويان را سرپرستي مي کنند، نمي توانيم بيش از 5 دانشجو در سال در اين گرايش داشته باشيم.
رئيس دانشکده نفت و گاز دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات خاطرنشان کرد: اين دانشکده داراي هزار و 490 دانشجو در مقطع کارشناسي ارشد و 372 دانشجو در مقطع کارشناسي است و همچنين 4 آزمايشگاه تخصصي نيز در اختيار دانشجويان قرار دارد.
وي همچنين از راه اندازي مقطع کارشناسي ارشد بين رشته اي رشته هاي مهندسي گاز و اتوماسيون در صنايع نفت خبر داد و افزود: تقاضاي درخواست مقطع کارشناسي ارشد اين رشته ها به وزارت علوم ارسال شده است و منتظر پاسخ نهايي هستيم تا در ترم مهر 89 در اين رشته ها دانشجو بپذيريم.

مجوز تاسيس 3 دانشگاه دخترانه در تهران صادر شد
 گروه آزمون وسنجش : مدير کل دفتر آموزشهاي آزاد وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري با بيان اينکه سه درخواست تاسيس موسسه آموزش عالي غيرانتفاعي دخترانه موفق به کسب مجوز اصولي شدند گفت: اين دانشگاهها در صورت دريافت مجوز قطعي از مهر ماه دانشجو مي پذيرند.
غلامعلي نادري در گفتگو با مهر افزود: در حال حاضر سه درخواست تاسيس موسسه آموزش عالي غيرانتفاعي تک جنسيتي از تهران، يک درخواست از شيراز، يک درخواست از قم و يک درخواست از مشهد در حال بررسي است.
وي اظهار داشت: سه موسسه آموزش عالي غيرانتفاعي تک جنسيتي تهران موفق شدند مجوز اصولي تاسيس را کسب کنند. در مرحله بعدي بايد از اين موسسات بازديد به عمل آورد که در صورت تاييد نهايي مي توانند از سوي شوراي گسترش مجوز قطعي را نيز دريافت کنند.
مدير کل دفتر آموزشهاي آزاد با بيان اينکه موسسات غيرانتفاعي تهران دخترانه هستند به مهر گفت: با دريافت مجوز قطعي مي توان براي سال 89 پذيرش دانشجو در اين موسسات را آغاز کرد. وي اظهار داشت: ساير موسسات نيز در حال بررسي هستند و درخواست همه آنها به جز قم تاسيس دانشگاه غيرانتفاعي دخترانه است.
نادري گفت: موسسه آموزش عالي غيرانتفاعي قم درخواست تاسيس دانشگاه تک جنسيتي پسرانه را ارائه داده است که اين موضوع بايد مورد بررسي بيشتر قرار گيرد و نتيجه نهايي بعدا اعلام شود. وي با تشريح شرايطي که يک دانشگاه دخترانه براي دريافت مجوز بايد داشته باشد به مهر گفت: هيئت موسس دانشگاه غيرانتفاعي دخترانه بايد از سه عضو هيئت علمي خانم تشکيل شده باشد و سيستم هاي داخلي دانشگاه مانند کادر اداري و اعضاي هيئت علمي بيشتر بايد خانم باشند.کامران دانشجو وزير علوم پيش از اين درباره همچنين راه اندازي دانشگاههاي تک جنسيتي در کشور گفته بود: ما به دنبال ترغيب دانشگاههاي غيرانتفاعي به سمت راه اندازي دانشگاههاي پسرانه و يا دخترانه هستيم البته براي ايجاد دانشگاههاي دولتي تک جنسيتي نيز مانعي وجود ندارد و فکر نمي کنيم اگر تعداد دانشگاههاي تک جنسيتي مانند الزهرا و امام صادق بيشتر شود اشکالي را به وجود بياورد. افزايش دانشگاههاي تک جنسيتي در شهرهاي کشور حق انتخاب بيشتري را براي ادامه تحصيل فرزندان به خانواده ها مي دهد.
وي تاکيد کرده بود: وزارت علوم برنامه اي براي تفکيک جنسيتي دانشگاههاي موجود ندارد و نمي خواهيم اين دانشگاهها را تک جنسيتي کنيم.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
ورزشي و در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته