جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1389/03/23 - روزنامه سراسري صبح ايران (يکشنبه) نسخه شماره 3619


خبر پزشکي


ويگوتسکي از نظريه تا کاربرد
استاد محترم:جناب آقاي دکتر احدي----دانشجو : طاهره باغاني ( قست پاياني )

10 روش طبيعي براي مقابله با نيش پشه


ارتباط انسولين با اسکيزوفرني


خبرهااز عالم علم


  خبر پزشکي  

اشخاص آرام، سريع تر درمان مي شوند 
دانشمندان در يک پژوهش جديد کشف کرده اند که آرامش داشتن، کليد اصلي شفا يافتن و بهبودي سريع است. 
به گزارش ايسنا، اين پژوهش نشان داده است; افرادي که آرامش دارند دو برابر سريعتر از افرادي که تحت استرس و مضطرب هستند، بهبود پيدا مي کنند. 
دانشمندان در اين پژوهش در داوطلباني که سالم بودند، جراحاتي کوچک ايجاد کردند و درعين حال ميزان استرس در زندگي اين افراد با يک پرسشنامه استاندارد اندازه گيري شد. 
بررسي ها نشان داد: تغييرات در ميزان هورمون استرس موسوم به "کورتيزول" روي سرعت شفا يافتن و بهبودي جراحات تفاوت هايي بر جاي مي گذارد. 
گفتني است، همين الگوي مشابه از يک تحليل پزشکي روي اطلاعات حاصل از 22 پژوهش توسط گروه هاي تحقيقاتي مختلف که استرس و ترميم جراحات را بررسي کرده بودند، به دست آمده است. 
به گزارش تلگراف، پروفسور جان ويمن محقق انستيتو روانپزشکي در کالج کينگ لندن نتايج تحقيقات خود را در اين باره در فستيوال علمي کلتن هام ارائه کرده است. 
پروفسور ويمن تصريح کرد: ما اميدواريم اين يافته ها اکنون براي شناسايي مداخلات و ميانجي هاي رواني براي کمک به درمان سريعتر قابل استفاده باشند. 

  پيشگيري از بيماري قلبي با بادام زميني
  يک متخصص تغذيه گفت: آنتي اکسيدان هايي که در بادام زميني وجود دارد موجب کاهش موادي در بدن مي شود که از بروز سرطان ها و بيماري هاي قلبي - عروقي جلوگيري مي کند. 
مرتضي صفوي در گفتگو با فارس افزود: بادام زميني جزو گياهاني محسوب مي شود که در دسته مغزها قرار نمي گيرد. بادام زميني داراي چربي بالايي است و 80 درصد کالري آن از چربي تامين مي شود. 
اين متخصص تغذيه اضافه کرد: بسياري از مغزها منبع خوب تيامين، نياسين، فسفر، روي و فولاد هستند و برخي از آنها منبع عالي سلنيوم، مس، منيزيم، منگنز، ويتامين  E  هستند. 
صفوي گفت: مغزها غني از ترکيبات گياهي متفاوتي هستند مانند فلاونوئيد که در همه مغزها يافت مي شود. 
صفوي گفت: همه تصور مي کنند که بادام زميني جزو مغزهاست ولي يک نوع بنشن است و در گروه نخود و لوبيا قرار مي گيرد. مغزها چون از گياه توليد مي شوند به طور طبيعي فاقد کلسترول هستند. 
وي گفت: آنتي اکسيدان هايي در اين مغزها وجود دارد که موجب کاهش تشکيل موادي در بدن مي شود که به کاهش سرطان و بيماري هاي قلبي - عروقي کمک مي کند.  اين متخصص تغذيه افزود: مغزها در گياهان اندازه کوچکي دارند ولي بهترين منبع پروتئين هستند و در اغلب موارد بيشتر از 75 درصد انرژي آنها از چربي تامين مي شود


 ويگوتسکي از نظريه تا کاربرد  
  استاد محترم:جناب آقاي دکتر احدي----دانشجو : طاهره باغاني ( قست پاياني )

 2 - اين نظريه بر مسائل فرهنگي و اجتماعي تاکيد زيادي دارد. گفته شده که رشد شناختي قويا متاثر از اين مسائل است. بنابراين، لازم است مطالب درسي در يک بافت فرهنگي - اجتماعي آموزش داده شوند و در تمام مراحل تحصيلي مسائل فرهنگي و اجتماعي از نظر دور نمانند.
3  - مطلبي که مستقيما در آموزش دخالت دارد مفهوم منطقه تقريبي رشد است. بنا به اين مفهوم، معلم بايد در آموزش موضوعهاي مختلف به دانش آموزان پيشاپيش رشد ذهني آنان حرکت کند. يعني معلمان بايد همواره يادگيرندگان را با مسائلي روبه رو سازند که قدري فراتر از سطح تواناييهاي فعلي آنان باشد و برايشان به صورت چالش انگيز جلوه کند. از اين راه، معلمان قادر خواهند بود سطح کنوني رشد شناختي کودکان را به سطح بالقوه آنان نزديک سازند.
  4- نکته ديگري که با توجه به نظريه ويگوتسکي در رابطه با آموزش مي توان به معلمان سفارش کرد اين است که کودکان را به حرف زدن با خود تشويق کنند. از آنجا که با خود سخن گفتن کودکان را در هدايت و کنترل انديشيدن ياري مي دهد، بهتر است معلمان کودکان را در مدرسه تشويق کنند تا با خود نجوا کنند يا افکارشان را به طور آهسته بر زبان جاري سازند. وولفلک(1995) در تاييد اين نظر مي گويد" تاکيد بر سکوت کامل در زماني که دانش آموزان بر راههاي تشويق کودکان به صحبت کردن با خود خودآموزي شناختي است. دانش آموزاني که توانايي خودآموزي شناختي دارند هم از جهت کيفيت و دقت و هم از لحاظ سرعت بر يادگيري خود چه کاري بايد بکنيم؟... هکس را با خطوط ديگري بکشم. بايد دقيق تر و آهسته تر کار کنم. خوب، خط را پايين، پايين تر رسم کنم. عالي است; حالا کمي به سمت راست، همين طور. خوب حالا...: (وولفلک، 1995).
5  -  به جاي سنجش هوش، منطقه تقريبي رشد را سنجش کنيد. نظر ويگوتسکي و پياژه در اين باره شبيه است. هر دو بر اين باورند که آزمونهاي استاندارد شده هوش نمي توانند آمادگي براي يادگيري را سنجش کنند. ويگوتسکي به جاي استفاده از آزمونهاي هوش، سنجش منطقه تقريبي رشد کودکان را پيشنهاد مي کند. بدين منظور، معلم بايد کودک را با تکاليف داراي درجات دشواري مختلف روبه رو سازد و از اين راه تعيين کند که بهترين نقطه شروع آموزش کدام است.
  از بابت فنون خاص آموزشي، علاوه بر موردهاي ذکر شده ، در زير به چند مورد ديگر از کاربردهاي نظريه ويگوتسکي در آموزش اشاره مي کنيم.
  1- از دانش آموزان و دوستان تواناتر بخواهيد تا در موضوعهايي که بر آنها تسلط دارند دوستان نيازمند کمک را ياري دهند.
  2- دانش آموزان را تشويق کنيد تا با همياري يکديگر و به صورت مشارکتي به يادگيري بپردازند.
  3- ابتدا مسائل و تکاليف نيمه تمام را در اختيار دانش آموزان قرار دهيد و از آنان بخواهيد تا آنها را خود کامل کنند; از اين راه مي توانيد آنان را در حل مسائل به طور کامل تشويق نماييد.
 4 - از روش آموزش دو جانبه که در آن به نوبت معلم و شاگردان نقش آموزگار و دانش آموز را ايفا مي کنند استفاده کنيد.
کاربردهاي باليني
  اگرچه نظريه ويگوتسکي بيشترين اثر را در حيطه تعليم و تربيت داشته است، اما آراي او در حوزه فعاليت هاي علمي ديگر نيز تاثيرگذار بوده است. همچنانکه در بحث درباره کارهاي لوريا ديديم، يافته هاي ويگوتسکي در مورد کارکرد خودنظم دهي گفتار، روشني بخش تفکرکساني شد که افراد مبتلا به اختلالات عصب شناختي را تشخيص مي دادند. علاوه بر اين، عقايد ويگوتسکي در مورد خود نظم دهي کلام، الهام بخش رويکردهاي درماني روان شناختي جديد براي بسياري از مشکلات بود. مثال خوبي در اين مورد، به وسيله مايکن بام و گودمن(1971) ارائه شد. آنها نشان دادند که شخص چگونه مي تواند به يک دانش آموز کلاس دومي بيش فعال با استفاده از گفتار خود هدايت کننده، کمک کند تا خودکنترلي به دست آورد.
  ابتدا يک آزمايشگر بزرگسال، گفتار خود راهنمايي کننده را به کودک سرمشق مي دهد. به دنبال آن، نمونه هايي از آنچه که آزمايشگر گفته است، با صداي بلند براي کودک گفته مي شود:
  خوب، من بايد چه کار کنم؟... بايد آهسته و با دقت کار کنم. خوب خط را پايين مي کشم، پايين ، خوب; بعد به راست، درست است; اکنون پايين و کمي به چپ; خوب، من تا به حال خوب کار کرده ام. به خاطر داشته باشم که آهسته کار کنم ... خوب.
  بعد از اين الگوسازي، آزمايشگر هنگامي که کودک تکليفي را انجام مي دهد، دستورات مشابهي را به او ارائه مي کند.
  تا اينجا، رفتار کودک به وسيله دستورات کلامي فرد بزرگسال کنترل شده است. مرحله بعد اين است که کنترل کردن، به کودک منتقل شود; از کودک خواسته مي شود در حالي که دستورات را با صداي بلند با خود تکرار مي کند اين تکليف را انجام دهد. در نهايت آزمايشگر به کودک کمک مي کند تا دستورات کلامي خود را کم کم آهسته تر به زبان بياورد; کودک در حالي که با خود نجوا مي کند تکليف را انجام مي دهد، و سپس بدون صدا و تنها با حرکات لب ها اين کار را انجام مي دهد.
  بنابراين، مايکن بام و گودمن، کودکان تکانشي را قدم به قدم آموزش دادند تا بر رفتارشان کنترل کلامي داشته باشند و اين کنترل را به طور روزافزوني در سطح ناآشکار تمرين کنند. مايکن بام و گودمن گزارش دادند کودکاني که اين آموزش را دريافت کرده بودند، غالبا در کلاس، به کودکان تکانشي ديگر، در مورد تکاليف شناختي و اکتساب کنترل خود، کمک مي کردند.
  همچنين، روان درمانگران ديگري به گفتار خود هدايت کننده توجه کرده اند، هر چند ريشه تاريخي کار آنها به ويگوتسکي بر نمي گردد. در اين مورد، مثلا مي توان از آلبرت اليس و نظريه درمان عقلي - عاطفي او نام برد ( اليس، 1962). اليس محتواي غيرمنطقي جمله هاي خاموش مراجع خود را به حداقل مي رساند. براي مثال مردي گزارش مي دهد به دليل اينکه همبازي هاي گلف او، دوستش ندارند، احساس بدبختي مي کند. اين مرد فکر مي کند که اين واقعه، يعني واکنش هاي همبازي هاي گلف نسبت به او، باعث ناراحتي او شده است. اليس عقيده دارد که اين مسئله در حقيقت يک گفتگوي دروني آن مرد با خودش است. مرد به خودش مي گويد اين مسئله وحشتناک است که دوستانش او را دوست ندارند و همين باعث مي شود احساس کند که آدم بيچاره اي است.
 بعضي از باورها، مانند اين باور که همه بايد من را دوست داشته باشند و من را تاييد کنند، غير منطقي هستند و باعث مبتلا شدن افراد به بيماري هاي نوروتيک مي شوند. بنابراين، اليس سعي داشت به مراجعانش کمک کند تا از طريق روش هاي واقع گرايانه تري، با خودشان فکر و صحبت کنند. به طور کلي، روان درمانگري هايي که بر گفتگوي دروني تمرکز مي کنند، در زيرگروه درمان هاي رفتاري - شناختي قرار مي گيرند و هر روز مقبوليت بيشتري پيدا مي کنند.


  10 روش طبيعي براي مقابله با نيش پشه 

 يکي از بزرگترين و شايد يگانه موردي که در فصل هاي گرم به ويژه تابستان، افراد مختلف در نقاط گوناگون جهان با آن سر و کار دارند، نيش پشه ها و سوزش جاي آن است. پشه ها نيش مي زنند و پس از 24 ساعت مي ميرند، اما جاي نيش آن ها که سوزش دارد و قرمز شده، براي مدتي مي ماند و باعث آزار فرد مي شود. 
به گزارش ايسنا، 10 راه طبيعي وجود دارد که مي توان از آن ها براي مقابله با پشه ها و رهايي از نيش اين حشرات به ويژه در طول شب استفاده کرد. اولين روش، خلاص شدن از آب هاي راکد در اطرافتان است. به عنوان مثال، ظروف آب حيوانات خانگي و حوض ها محل مناسبي براي تخم گذاري اين پشه ها و گسترش دامنه فعاليت آن هاست. 
دومين راه، کاشتن و يا نگهداري از گياهان چون علف گربه،  اکليل کوهي، بالنگ، استوخدوس، دارچين و نعناع است. اين گياهان مانع جذب پشه ها مي شوند يا به عبارتي به گياهان پشه گريز معروف هستند. 
سومين روش، اين است که از سير استفاده کنيد. پشه ها همانند خون آشام ها از اين گياه نفرت دارند. اگر از بوي سير متنفريد، يک تکه پارچه را در آب سير خيس کنيد و پس از خشک شدن، آن را خارج از اتاق و يا محلي که زندگي مي کنيد، آويزان کنيد. اگر هم برايتان فرقي نمي کند که بوي سير بدهيد، يک حبه سير را چهار قسمت کرده و يکي از اين چهار قسمت را له کرده و با پنج ليوان آب مخلوط کنيد و به صورت اسپري درآوريد و به خود بپاشيد. اين روش پشه ها را از شما دور مي کند. همچنين مي توانيد يک بوته سير را از سر در اتاقتان آويزان کنيد. 
چهارمين راه، اين است که گياه مريم گلي و اکليل کوهي را درون زغال کباب بريزيد. اين روش به راحتي پشه ها را دور مي کند. استفاده از روغن ها و عصاره هاي طبيعي چون اوکاليپتوس، دارچين و روغن کرچک هم براي دفع نيش پشه ها به کار برده مي شوند. براي استفاده از اين روش، 10 تا 25 قطره از اين روغن ها را درون دو قاشق غذاخوري حلال، مخلوط کرده و به بدن بپاشيد. 
  پنجمين راه دفع پشه ها اين است که در زمان هايي که اين حشرات بيشترين فعاليت خود را دارند،  از بيرون رفتن خودداري کنيد. پشه ها اکثرا در زمان طلوع و غروب خورشيد فعال تر مي شوند. به همين دليل 30 دقيقه قبل و بعد از غروب و طلوع از خانه خارج نشويد تا از شر نيش اين پشه هاي مزاحم در امان بمانيد. 
پشه ها به سمت لباس هاي تيره جذب مي شوند. به همين دليل، بهتر است در زماني که خارج از خانه هستيد از پوشيدن لباس هايي با رنگ هاي تيره خودداري کنيد. لباس هاي رنگ روشن و سفيد مانع پشه ها هستند. عطرها و صابون هايي با رايحه هاي گل ها هم جاذب پشه ها هستند. پس بهتر آن است که در خريد اين محصولات آرايشي دقت کنيد تا از نيش پشه ها در امان بمانيد. 
موقعيت نشستن شما هم در جذب پشه ها اثر دارد. از مکان هاي نزديک به کولرها و پنکه ها استفاده کنيد; چرا که پرواز پشه ها در معرض باد اين وسايل به سختي صورت مي گيرد. استفاده از اسپري سرکه سيب و يا سرکه سفيد هم مي تواند پشه ها را دور کند. آخرين روش استفاده از خفاش هاست، بهتر است يک خفاش بخريد و قفس آن را از پنجره آويزان کنيد تا پشه ها را نوش جان کند. 

  


  ارتباط انسولين با اسکيزوفرني 

  گروهي از پژوهشگران آمريکايي در تحقيقات خود نشان دادند که عملکرد بد انسولين مي تواند در سطح مغز منجر به بروز برخي از اختلالات رواني به ويژه اسکيزوفرني شود. محققان مرکز پزشکي دانشگاه وندربيلت با کشف اتصال مولکولي ميان يک نقص در مکانيزمهاي انسولين در سلولهاي مغزي و رفتارهاي مشابه در اسکيزوفرني موشها دريافتند که برخي از نقايص در عملکرد انسولين مثل بدعملکرديهايي که در ديابت و چاقي مفرط ديده مي شوند، مي توانند مستقيما با بروز برخي بيماريهاي روحي رواني مثل اسکيزوفرني ارتباط داشته باشند. به گزارش مهر اين نتايج چشم انداز جديدي را براي درک بهتر بيماريهاي رواني که به بيماران متاثر از ديابت آسيب مي رسانند ارائه مي کند. اين محققان در اين خصوص اظهار داشتند: "مي دانيم که سطح اختلالات خلق و خو و ديگر آسيبهاي روحي در افراد ديابتي افزايش مي يابد." اين گروه از دانشمندان نشان دادند همانطور که انسولين، هورموني است که متابوليسم گلوکز را در بدن تنظيم مي کند هورمون دوپامين نيز نوعي انتقال دهنده عصبي است که فعاليتهاي حرکتي و توجه را در مغز کنترل مي کند. مشکلاتي که در عملکرد بد دوپامين ايجاد مي شوند منجر به بروز اختلالات رواني عصبي مثل افسردگي، پارکينسون، اسکيزوفرني، اختلال بيش فعالي و کاهش توجه مي شود.
اين محققان به منظور دستيابي به اين نتايج موش اصلاح ژنتيکي شده اي را ايجاد کردند که در آن اختلال کاهش انسولين تنها در نورونها ظاهر شده بود.
براساس گزارش  American Scientific  ، نتايج اين تحقيقات نشان داد که رفتار اين موش مشابه زماني است که بيماران اسکزيوفرني به دليل اختلال درعملکرد دوپامين بروز مي دهند.


 خبرهااز عالم علم 

علائم و نشانه هاي مسموميت غذايي
  فصل فصل گرماست و بايد به اين نکته بيشتر دقت کنيم که مسموميت ناشي از خوردن غذاي آلوده مشکلي است که در اين فصل زياد مي شود و پيامدهاي آن بر اساس علت و ميزان آلودگي، سن و سلامت مصرف کننده تفاوت دارد.
به گزارش جام جم آنلاين علائم و نشانه هاي مسموميت غذايي بسته به علل پيدايش تفاوت دارند اما بيشتر مسموميت ها منجر به بروز يک يا چند نشانه زير خواهند شد: تهوع ، استفراغ ، اسهال آبکي ، درد شکمي ، بي اشتهايي ، خستگي و تب.
علائم و نشانه ها ممکن است در عرض چند ساعت پس از خوردن مواد غذايي آلوده يا حتي چند روز بعد شروع شوند.
     چه زماني به دکتر مراجعه کنيم؟
  اگر يک يا چند مورد از حالات زير را داشتيد، فورا به پزشک مراجعه کنيد.
  تهوع و استفراغ مکرر ، استفراغ خون ، اسهال شديد ، وجود خون در اجابت مزاج، درد شديد شکمي ، تشنگي شديد ، خشکي دهان ، ادرار کم يا عدم ادرار ، ضعف شديد و سرگيجه.
افراد مسن، زنان باردار، شيرخواران و کودکان و افرادي که مبتلا به بيماري هاي مزمن مانند ديابت بوده يا در حال دريافت شيمي درماني يا پرتودرماني هستند بيشتر در معرض اين مشکل قرار دارند.
عوارض
  شايع ترين عارضه مسموميت، کم آبي بدن (از دست دادن شديد آب، املاح و مواد معدني ضروري) است.
  اگر شما فردي بزرگسال و سالم هستيد و مايعات کافي براي جبران آب از دست رفته مي نوشيد، دچار مشکل جدي نخواهيد شد. اما نوزادان، سالمندان و بيماران ممکن است با کم آبي بدن روبه رو شوند. در اين صورت حتي ممکن است لازم باشد در بيمارستان بستري شده تا اقدامات لازم براي آنها صورت گيرد.
  مسموميت غذايي در اکثر موارد به خودي خود در عرض 48 ساعت بهبود مي يابد; اما براي داشتن حسي بهتر نکات زير را رعايت کنيد:
به معده خود استراحت دهيد و خوردن و آشاميدن را براي چند ساعت متوقف کنيد.
سعي کنيد تکه اي يخ را مکيده يا آب کافي بنوشيد.
پس از بهبود نسبي، به تدريج شروع به خوردن و نوشيدن کنيد و از غذاهايي که هضم آنها ساده تر است شروع کنيد. اگر تهوع شما برگشت، دوباره خوردن را قطع کنيد.
بيماري و کم آبي بدن، باعث خستگي و ضعف شما مي شود پس استراحت را فراموش نکنيد.
مقابله و پيشگيري
هميشه پيشگيري بهتر از درمان است پس اين کارها را فراموش نکنيد. 
-  دست ها، ظروف و سطوح مربوط به مواد غذايي را مرتب بشوييد.
-  مواد غذايي خام را جدا از مواد آماده مصرف نگهداري کنيد. هنگام خريد، آماده کردن غذا يا نگهداري آنها، گوشت، مرغ و ماهي را جدا از مواد غذايي ديگر نگه داريد.
-  پخت غذاها بايد در درجه حرارت مطمئن صورت گيرد. عوامل بيماريزا اغلب در دمايي بين 63 تا 74 درجه سانتي گراد از بين خواهند رفت.
-  غذاهاي فاسدشدني را بي درنگ در يخچال يا فريزر قرار دهيد. اگر ماده غذايي اي را قرار نيست طي دو روز آينده مصرف کنيد حتما در فريزر قرار دهيد.
-  مواد غذايي منجمد را در دماي اتاق قرار ندهيد. امن ترين شيوه براي آب کردن يخ غذاها، استفاده از يخچال يا مايکروويو (انجمادزدايي) است. ريختن آب سرد روي غذا نيز شيوه اي مطمئن خواهد بود.
-   اين نکته را هميشه به ياد داشته باشيد; اگر به سلامت غذايي اطمينان نداريد، آن را مصرف نکنيد.


 
سياسي
خبرو دانشگاه
دانش وپژوهش
اقتصادو بازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آموزش وسنجش
ورزشي ودرقلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته