جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1389/03/23 - روزنامه سراسري صبح ايران (يکشنبه) نسخه شماره 3619


خبر


تاريخ ونحوه ثبت نام آزمون کارداني پيوسته سال 89 دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد

رييس سازمان سنجش خبرداد :
افزايش تعداد متقاضيان، اجراي طرح دو مرحله اي آزمون ارشد را با مشکل روبرو مي کند

با آغاز توزيع کارت ;
انتخاب محل تحصيل و جزئيات برگزاري کنکور کارشناسي ارشد گروه پزشکي سال 89 اعلام شد


اعلام تقويم آموزشي تابستاني دوره هاي ترمي و پودماني دانشگاه علمي کاربردي


معرفي رشته هاي تحصيلي


خبر


 خبر  

سرورالدين خبر داد:
آخرين وضعيت ظرفيت رشته هاي پرطرفدارکنکور89
 گروه آزمون و.سنجش : رئيس سازمان سنجش آموزش کشور آخرين وضعيت ظرفيت 13 رشته پرطرفدار کنکور شامل رشته هاي برق، مکانيک، کامپيوتر، عمران، معماري، صنايع، پزشکي، دندانپزشکي، داروسازي، دامپزشکي، حقوق، روانشناسي و حسابداري را اعلام کرد.
محمد حسين سرورالدين در گفتگو با مهر افزود: در جلسات رسمي وزير علوم تاکيد کرده است که نبايد در کل ظرفيت رشته هاي کارشناسي در کنکور 89 کاهش داشته باشد حتي مي تواند افزايش نيز داشته باشد اما دانشگاههاي مختلف روند مختلفي را بايد در پذيرش دانشجوي کارشناسي داشته باشند.
وي اظهار داشت: بر اين اساس دانشگاههاي مادر بايد تا حدودي ظرفيت کارشناسي را پائين بياورند و در مقابل در دوره هاي تحصيلات تکميلي افزايش ظرفيت داشته باشند. 
رئيس سازمان سنجش تاکيد کرد: به طور قطع به همين ميزان که در دانشگاههاي مادر ظرفيت دوره هاي کارشناسي کاهش مي يابد در ساير دانشگاهها افزايش مي يابد.
وي درباره ميزان کاهش و افزايش ظرفيت دوره هاي کارشناسي در دانشگاههاي کشور گفت: اين ميزان از يک رشته به رشته ديگر و از يک دانشگاه به دانشگاه ديگر متفاوت است و به طور قطع در 13 رشته پرطرفدار مانند سال گذشته کاهشي داده نمي شود يعني ظرفيت اين رشته هاي پرطرفدار در دانشگاهها تغييري نمي کند.
به گزارش مهر، در کنکور سال گذشته 13 رشته پرطرفدار رشته هاي مهندسي برق، مهندسي مکانيک، مهندسي کامپيوتر، مهندسي عمران، مهندسي معماري، مهندسي صنايع گروه آزمايشي رياضي و فني، در رشته هاي پزشکي، دندانپزشکي، داروسازي و دامپزشکي در گروه آزمايشي علوم تجربي و در رشته هاي حقوق، روانشناسي، حسابداري در گروه آزمايشي علوم انساني اعلام شده بود.
 
اسامي پذيرفته شدگان بورس
دانشجويي خارج اعلام شد
 گروه آزمون و.سنجش : مدير کل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از اعلام نتايج نهايي متقاضيان بورس تحصيلي دانشگاه هاي خارج کشور 1389 ديروز 22 خرداد خبر داد.
به گزارش  فارس به نقل از روابط عمومي وزارت علوم، حسن مسلمي ناييني گفت: شرکت کنندگان در آزمون بورس دانشگاه هاي خارجي مي توانند از ساعت 16 ديروز به پروفايل شخصي خود که بر روي پايگاه اطلاع رساني وزارت علوم به نشاني                                                                  ir .msrt.iranscholarship.www  ايجاد شده است مراجعه کرده و پس از وارد کردن رمز عبور، نتيجه آزمون خود را مشاهده کنند.
وي افزود: حدود 750 نفر براي دريافت بورسيه تحصيلي خارج از کشور در مقطع دکتري در آزمون وزارت علوم شرکت کردند که از اين ميان 450 نفر به مرحله مصاحبه راه يافتند و پذيرفته شدگان نهايي اين آزمون، ديروز معرفي شدند .
 
معاون آموزشي دانشکده الهيات دانشگاه فردوسي:
ايجاد دوره دکتري در رشته هاي تاريخ و فلسفه از مهمترين برنامه هاي دانشکده در سال جاري است
 گروه آزمون و.سنجش :معاون آموزشي دانشکده الهيات دانشگاه فردوسي گفت: پيگيري و ايجاد دوره دکتري در رشته هاي تاريخ و فلسفه از مهمترين برنامه هاي دانشکده در سال جاري است. 
دکتر حسين صابري در گفت وگو با ايسنا- منطقه خراسان، در مورد مهمترين طرح و برنامه هاي دانشکده الهيات دانشگاه فردوسي اظهارکرد: در حوزه پژوهش، دانشکده طرح هايي را در سال گذشته به اتمام رسانده است که طرح تبديل 1 مجله به 4 مجله تخصصي در گرايش هاي فقه، علوم قرآن، فلسفه و تاريخ، ايجاد تغييرات ساختماني براي تفکيک و توسعه کتابخانه جهت بهره برداري راحت تر در هر ساعت از شبانه روز براي دانشجويان، ارتقاي اعضاي هيات  علمي به درجات بالاتر از جمله برنامه کاري ما بوده است. 
صابري تعداد دانشجويان دانشکده را 1377 دانشجو عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دانشکده داراي 5 رشته در مقطع کارشناسي، 14 رشته در مقطع کارشناسي ارشد و 4 رشته در مقطع دکتري است و تعداد اعضاي هيات علمي دانشکده 54 نفر است و مي توان گفت که نسبت استاد به دانشجو در اين دانشکده يک به 28 است. 
معاون آموزشي دانشکده الهيات دانشگاه فردوسي در مورد وضعيت آموزشي دانشکده اظهارکرد: وضعيت آموزشي دانشکده خوب است و هدف ما گسترش و توسعه تحصيلات تکميلي است. 
وي در ادامه با اشاره به نشريات دانشجويي دانشکده الهيات گفت: هفته نامه سياست نو، گاه نامه ديده بان، گاهنامه قيام، نسل غدير، اروپا، تولدي ديگر، ايران دخت و نشريه معيار از جمله نشرياتي است که در حال حاضر از سوي دبيرخانه کميته ناظر بر نشريات دانشگاهي در دانشکده مجوز فعاليت دارند و عمده کمکي که به اين نشريات مي شود به لحاظ تسهيلات مالي است و هزينه چاپ و تکثير اين نشريات از سوي دانشگاه پرداخت مي شود. 
صابري در مورد تشکل هاي دانشجويي دانشکده الهيات افزود: انجمن علمي گروه هاي علوم قرآن، تاريخ تمدن، شوراي صنفي، دفتر انديشه و پژوهش نهاد سازمان دانشجويان جهاد، جامعه اسلامي، بسيج دانشجويي، شاهد و ايثارگر و کميته ورزشي و عصر کارآفريني از تشکل هاي فعال در دانشکده هستند.
 
تاريخ نتايج آزمون مرحله تخصصي کارشناسي ارشد حوزه هاي علميه خواهران اعلام شد 
گروه آزمون و.سنجش : آزمون مرحله تخصصي مقطع سطح 3 (کارشناسي ارشد) حوزه هاي علميه خواهران با شرکت دو هزار داوطلب به صورت متمرکز در سراسر کشور برگزار شد.
معاون آموزشي مرکز مديريت حوزه هاي علميه خواهران در گفتگو با مهر با اعلام اين خبر گفت: آزمون رشته هاي تخصصي سطح 3 (کارشناسي ارشد) حوزه هاي علميه خواهران امسال براي اولين بار در دو مرحله عمومي و تخصصي طراحي و برنامه ريزي شده بود که مرحله عمومي  آن 3 ارديبهشت ماه در 24 حوزه امتحاني سراسر کشور برگزار شد و 5 هزار داوطلب در آن شرکت کردند.
سيد مهدي حسيني گفت: از اين تعداد دو هزار نفر مجاز به شرکت در آزمون مرحله تخصصي شدند که از اين تعداد 45 نفر در رشته تاريخ،110   نفر در رشته کلام، 50  نفر در رشته فلسفه اسلامي،500   نفر در فقه و اصول و يک هزار و 250 نفر در رشته تفسير و علوم قرآن هستند. 400 نفر نيز از شرکت در آزمونهاي عمومي و تخصصي مقطع سطح 3 (کاشناسي ارشد) حوزه هاي علميه خواهران معاف شده اند که شامل طلاب سطح دو با معدل بالاي 18،  دارندگان تحقيقات پاياني برتر در سطح کشور، حافظان کل قرآن کريم و نفرات برتر المپياد علمي حوزه هاي علميه خواهران مي شوند.
وي  افزود: آزمون مرحله تخصصي مقطع سطح 3 (کارشناسي ارشد) حوزه هاي علميه خواهران جمعه 21 خرداد در 5 رشته فقه و اصول، تفسير و علوم قرآن، فلسفه اسلامي، کلام اسلامي و تاريخ برگزار شد که نتيجه اين آزمون 20 تير و اسامي نهايي پذيرفته شدگان در شهريور ماه اعلام خواهد شد.

امتحانات دانشگاه پيام نور در صحت کامل در حال برگزاري است
گروه آزمون و.سنجش : تمام امتحانات نيم سال دوم تحصيلي دانشگاه پيام نور در تمامي مقاطع تحصيلي در صحت کامل بر گزار شده و تا کنون هيچ امتحاني لغو نشده است.
به گزارش فارس به نقل از روابط عمومي دانشگاه پيام نور تمام امتحانات نيم سال دوم تحصيلي دانشگاه پيام نور در تمامي مقاطع تحصيلي در حال حاضر طبق تقويم آموزشي در حال برگزاري است.
تمام امتحانات نيم سال دوم تحصيلي دانشگاه پيام نور در تمامي مقاطع تحصيلي در صحت کامل بر گزار شده و تا کنون هيچ امتحاني لغو نشده است و امتحانات باقي مانده نيز طبق روال برگزار خواهد شد.


  تاريخ ونحوه ثبت نام آزمون کارداني پيوسته سال 89 دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد  

گروه آزمون و.سنجش : زمان ثبت نام داوطلبان آزمون کارداني پيوسته سال 89 دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد. 
به گزارش خبرنگار آفرينش ، ثبت نام داوطلبان آزمون کارداني پيوسته اين دانشگاه از ساعت 8 بامداد فردا دوشنبه 24 خرداد 89 از طريق پايگاه اينترنتي به نشاني www.azmoon.org  آغاز مي شود. 

بنا براين گزارش، تنها دارندگان مدرک ديپلم در يکي از شاخه هاي فني و حرفه اي يا کار و دانش نظام جديد متوسطه يا دارندگان ديپلم کامل هنرستان نظام قديم متوسطه مي توانند در رشته متجانس با رشته فارغ التحصيلي خود در اين آزمون ثبت نام کنند.   مهلت ثبت نام آزمون ياد شده تا ساعت 24 روز پنجشنبه مورخ سوم تير 89 ادامه يافته و داوطلبان طي اين مدت مي توانند با مراجعه به دفاتر پستي در سراسر کشور و تهيه دفترچه راهنما و کارت اعتباري نسبت به ثبت نام از طريق پايگاه اينترنتي مذکور اقدام کنند. 
همچنين گفتني است ، آزمون دوره کارداني پيوسته سال 89 دانشگاه آزاد اسلامي در يک نوبت صبح براي تمام رشته ها در روز جمعه 8 مرداد ماه سال 1389 برگزار خواهد شد.


  رييس سازمان سنجش خبرداد :
 افزايش تعداد متقاضيان، اجراي طرح دو مرحله اي آزمون ارشد را با مشکل روبرو مي کند  

 گروه آزمون و.سنجش : رييس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به طرح دو مرحله اي شدن آزمون کارشناسي ارشد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، گفت: هنوز اين طرح به سازمان سنجش ابلاغ نشده است و فقط در حد بررسي است. 
دکتر محمدحسين سرورالدين در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به افزايش تعداد متقاضيان ورود به دوره هاي کارشناسي ارشد، اظهارکرد: با توجه به جمعيت بالاي داوطلبان شايد در حال حاضر نياز به بررسي اعمال تغييرات وجود نداشته باشد و به اعتقاد بنده برگزاري يک مرحله اي اين آزمون کافي است. 
وي افزود: البته اگر تصميمي مبني بر اين طرح در معاونت آموزشي وزارت علوم اتخاذ شده باشد، مطمئنا بررسي هاي لازم و کارشناسي در اين زمينه انجام شده است و در صورتي که به ما ابلاغ شود اجرا خواهيم کرد. 
سرورالدين با اشاره به پيامدها و اثرات دو مرحله اي شدن آزمون کارشناسي ارشد، خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده به دليل افزايش تعداد متقاضيان اجراي طرح دو مرحله اي با مشکل روبرو مي شود; ولي نبايد اينگونه برداشت شود که دو مرحله اي شدن به پذيرش هاي سليقه اي دامن مي زند.


  با آغاز توزيع کارت ;
 انتخاب محل تحصيل و جزئيات برگزاري کنکور کارشناسي ارشد گروه پزشکي سال 89 اعلام شد  

 گروه آزمون و.سنجش : رئيس مرکز سنجش آموزش پزشکي وزارت بهداشت با اشاره به جزئيات آزمون کارشناسي ارشد گروه پزشکي در سال 89 گفت : کارت ورود به جلسه آزمون از ديروز شنبه 22 خرداد به صورت اينترنتي قابل دسترسي است.
دکتر جبرائيل نسل سراجي در گفتگو با مهر افزود: براي آن دسته از داوطلباني که مدارک خود را به صورت کامل ارسال نکردند، کارت ورود به جلسه آزمون صادر نشده است و در مجموع از ميان 50 هزار داوطلب ثبت نام کننده، بيش از 43 هزار نفر مي توانند کارت خود را دريافت کنند.
وي اضافه کرد: داوطلبان پس از ورود به سايت مرکز سنجش آموزش پزشکي بايد همزمان با دريافت کارت، دانشگاه محل تحصيل خود را نيز انتخاب کنند.
رئيس مرکز سنجش آموزش پزشکي وزارت بهداشت يادآور شد: داوطلبان مي توانند تا روز چهارشنبه کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسي ارشد گروه پزشکي را دريافت کنند آزمون نيز در دو روز متوالي پنجشنبه و جمعه 27 و 28 خرداد برگزار مي شود.
به گزارش مهر، آزمون کارشناسي ارشد گروه پزشکي در 16 رشته در نوبت صبح پنجشنبه 27 خرداد، در 16 رشته در نوبت عصر پنجشنبه 27 خرداد و در 19 رشته در نوبت صبح جمعه 28 خرداد در 51 رشته و 24 شهر برگزار مي شود. آزمون کليه رشته ها به مدت 160 دقيقه برگزار و آزمون نوبت صبح در ساعت 9 صبح و آزمون نوبت عصر در ساعت 15 آغاز مي شود.
کارت آزمون و برگه راهنما فقط به صورت اينترنتي صادر مي شود و از طريق دانشگاهها توزيع نخواهد شد دسترسي به کارت جلسه با وارد کردن کد رهگيري و يا کد ملي داوطلب امکان پذير است و داوطلب بايد از کارت پرينت گرفته و در جلسه آزمون همراه خود داشته باشد.
داوطلبان در زمان ورود به جلسه آزمون بايد يک قطعه عکس به همراه اصل کارت ملي يا اصل شناسنامه را همراه داشته باشند همچنين داوطلب پس از اقدام به انتخاب محل تحصيل بايد نسبت به پرينت کارت خود اقدام کند.با توجه به اينکه اطلاعات شخصي توسط خود داوطلبان درج و تايپ شده ، داوطلب بايد درصورت وجود هرگونه اشکال فقط در روز آزمون با خودکار قرمز مورد مربوطه را روي کپي کارت تصحيح کرده و قبل از آزمون به مسئول حوزه امتحاني تحويل دهند پس از آزمون به هيچ موردي ترتيب اثر داده نخواهد شد.
دفترچه سئوالات پس از پايان آزمون در اختيار داوطلب قرار مي گيرد و کليد اوليه سئوالات کليه رشته ها از ساعت 18 روز دوم تيرماه در سايت مرکز سنجش آموزش پزشکي قرار داده مي شود و داوطلب در صورت اعتراض به کليد مي تواند اعتراض خود را تا پايان ساعت 14روز يکشنبه 6 تيرماه بر اساس فرم اعتراض اعلام شده در همين سايت، تنها به صورت اينترنتي ارسال کند.  کليد نهايي از ساعت 18 عصر روز 22 تيرماه اعلام مي شود و اسامي نهايي پذيرفته شدگان کليه رشته ها در نيمه شهريورماه اعلام خواهد شد.


  اعلام تقويم آموزشي تابستاني دوره هاي ترمي و پودماني دانشگاه علمي کاربردي  

 گروه آزمون و.سنجش : معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمي کاربردي از اعلام تقويم آموزشي دوره هاي ترمي و پودماني دانشگاه براي تابستان سال جاري خبر داد.
به گزارش خبرنگار آفرينش ، دکتر اصغر کشتکار در اين باره اظهارکرد: در دوره هاي پودماني، ثبت نام و انتخاب واحد روزهاي 19و 20 تيرماه انجام مي شود و شروع کلاس ها هم 21 تيرماه خواهد بود.   وي افزود: پايان کلاس ها 15 شهريور ماه بوده و امتحانات پايان پودماني نيز 17 تا 25 شهريور ماه برگزار مي شود.   معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمي کاربردي در ادامه گفت: ثبت نام وانتخاب واحد ترم تابستان دوره هاي ترمي 19 و 20 تيرماه، شروع کلاس ها 21 تيرماه و پايان کلاس ها اول شهريورماه مي باشد.   دکتر کشتکار در خاتمه اظهارکرد: امتحانات پايان ترم نيز از 3 تا 11 شهريور ماه برگزار مي شود.


 معرفي رشته هاي تحصيلي  

رشته حسابداري

موضوع اين رشته تحصيلي:
حسابداري يک سيستم است که در آن فرآيند جمع آوري، طبقه بندي، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهيه گزارشهاي مالي و صورتهاي حسابداري در شکل ها و مدلهاي خاص انجام مي گيرد. تا افراد ذي نفع درون سازماني مثل مديران سازمان و يا برون سازماني مثل بانک ها، مجتمع عمومي سازمان مورد نظر و يا مقامات مالياتي بتوانند از اين اطلاعات استفاده کنند. به همين دليل فردي که تحصيلات دانشگاهي ندارد، بيشتر دفتردار است تا حسابدار. چرا که گزارشهاي اين دسته از افراد مطابق استاندارد نيست و پردازش کافي نمي شود و بيشتر تراز حسابها مي باشد. براي مثال يک حسابدار تجربي نمي تواند بين دارايي کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود و يا نمي داند که چگونه بايد معاملات ارزي را در دفاتر ثبت کرد.
از سوي ديگر يک حسابدار متخصص، در آينده مي تواند مدير مالي يک سازمان يا شرکت گردد يعني مي تواند به مديريت يک شرکت ايده بدهد که منابع موجودش را در چه راههايي سرمايه گذاري نمايد تا استفاده بهينه کند و يا اگر شرکت به منابع مالي جديد نياز داشت يک مدير مالي بر اساس دانش آکادميک خود مي تواند بگويد که از چه طريقي بايد تامين مالي کرد. و مجموع اين فعاليت ها خارج از توانايي يک حسابدار تجربي است.
توانايي هاي لازم:
رشته حسابداري از جمله رشته هايي است که از داوطلبان سه گروه آزمايشي رياضي و فيزيک، علوم تجربي و علوم انساني دانشجو مي پذيرد و در آزمون هر سه گروه نيز درس رياضي به عنوان مهمترين درس اين رشته مطرح است. در واقع داشتن شم رياضي در رشته حسابداري از اهميت بسياري برخوردار است. همچنين يک حسابدار بايد بتواند بخوبي گزارش کارهاي خود را ارائه دهد. بنابراين بايد در ادبيات فارسي مسلط بوده و نگارش خوبي داشته باشد. دانشجوي اين رشته بايد تحمل ساعتها کار در پشت يک ميز و صندلي و سروکار داشتن با اعداد و ارقام را داشته باشد. همچنين بايد دقيق و منظم باشد تا در جمع بندي اعداد و ارقام دچار مشکل نگردد.
 موقعيت شغلي در ايران:
فرصت هاي شغلي يک حسابدار بسيار گسترده است و از پايين ترين سطح تا بالاترين سطح را در بر مي گيرد. و با وجود اين که در دانشگاهاي مختلف کشور اعم از دولتي، غيرانتفاعي و آزاد، دانشجويان بسياري در رشته حسابداري تدريس مي کنند اما تعداد فارغ التحصيلان بيکار اين رشته از بيشتر رشته  ها کمتر است. چون از يک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترين کارخانه هاي کشور حداقل براي تهيه اظهارنامه مالياتي به حسابدار نيازمند هستند. 
 درس هاي اين رشته در طول تحصيل:
دروس پايه:
روانشناسي عمومي، جامعه شناسي، اصول علم اقتصاد، رياضيات پايه، رياضيات کاربردي، آمار کاربردي، مباني کاربرد کامپيوتر، پژوهش و عمليات، مديريت توليد، حقوق بازرگاني، پول و ارز بانکداري، مباني سازمان مديريت، توسعه اقتصادي، ماليه عمومي، روش تحقيق.
 دروس اصلي و تخصصي:
اصول حسابداري، حسابداري ميانه، حسابداري پيشرفته، حسابداري صنعتي، حسابرسي، حسابداري مالياتي، اصول تنظيم و کنترل بودجه، مديريت مالي، مباحث جاري حسابداري، متون حسابداري.


 خبر  


جزئيات اولين رتبه بندي دانشگاههاي کشور تشريح شد
 گروه آزمون و.سنجش : رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري از رتبه بندي دانشگاههاي کشور خبر داد و جزئيات معيارهاي رتبه بندي دانشگاهها اعم از آموزشي، پژوهش و بين المللي را اعلام کرد و گفت: نتيجه رتبه بندي تا آخر آبان ماه 1389 نهايي شده و در اختيار وزارت علوم قرار گيرد.   جعفر مهراد در گفتگو با مهر، هدف از رتبه بندي دانشگاهها و پژوهشگاهها را مقايسه وضعيت فعلي دانشگاهها و پژوهشگاهها با يکديگر و بررسي راهکارهايي که مي تواند قدرت رقابتي دانشگاهها و پژوهشگاهها را افزايش دهد عنوان کرد و گفت: اصولا در تمدنهاي اسلامي افراد همواره به دنبال آن بوده اند تا به دانشگاههاي تراز اول زمان خود راه يابند. اين مسئله نه تنها باعث افتخار است بلکه براي آينده تمدن اسلامي بسيار ضروري و لازم است. دليل آن هم روشن است. اسلام همواره به عنوان يک دين مبتني بر دانش مطرح است.  وي اظهار داشت: در اين زمينه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به تازگي تدبيري را اتخاذ کرده است تا بتواند کيفيت آموزش و تحقيقات را در دانشگاهها و موسسات پژوهشي ارتقا» دهد. هدف نهايي اين گونه سياستها آن است که اين گونه دانشگاهها و موسسات تحقيقاتي بتوانند در رتبه بندي دانشگاهها از جايگاهي درخور و شايسته برخوردار شوند.  رئيس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام گفت: براي انجام رتبه بندي، معاونت پژوهشي و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مسئوليت رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام را به پايگاه استنادي جهان اسلام (ISC  ) واگذار کرد. البته مقرر شد ابتدا دانشگاهها و پژوهشگاههاي ايران تحت پوشش رتبه بندي قرار گيرند و سپس در مرحله بعد رتبه بندي دانشگاههاي ساير کشورهاي اسلامي آغاز شود.
 معيارهاي رتبه بندي دانشگاهها
 وي افزود: معيارهاي رتبه بندي دانشگاهها و پژوهشگاهها در واقع همان معيارهاي رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام است که در نشست تهران به تاريخ 30 آوريل 2007 در تهران به تصويب نمايندگان کشورهاي اسلامي رسيد.
 معيارهاي پژوهشي رتبه بندي
مهراد معيارهاي رتبه بندي را شامل پژوهش (با وزن کل 64)، آموزش (با وزن کل 31) و وجهه بين المللي (با وزن کل 5) دانست و به مهر گفت: در حوزه پژوهش شاخصها عبارتند از کيفيت پژوهش، کارآيي پژوهش، حجم پژوهش، نرخ رشد کيفيت پژوهش و نرخ رشد کارآيي پژوهش. رتبه بندي دانشگاهها و پژوهشگاهها بر اساس اين شاخص ها از مقاله هاي علمي منتشر شده در مجلات معتبر بين المللي که در  ISI  نمايه سازي شده اند و نيز از مقاله هاي کنفرانس هاي بين المللي ثبت شده در  ISI  صورت خواهد گرفت.
 معيارهاي آموزشي رتبه بندي
وي افزود: در حوزه آموزش نيز شاخصها از اعضاي هيئت علمي داراي جايزه، اساتيد پراستناد بر حسب استانداردهاي  ISI  و استانداردهاي سازمان کنفرانس اسلامي (OIC  )، نسبت اعضاي هيئت علمي داراي مدرک . D.Ph  به کل اعضاي هيئت علمي،  فارغ التحصيلاني که جايزه گرفته اند، نسبت اعضاي هيئت علمي به دانشجو، نسبت دانشجويان تحصيلات تکميلي به کل دانشجويان و دانشجويان داراي جايزه در المپيادهاي بين المللي تشکيل مي شود.
 معيارهاي بين المللي رتبه بندي
عضو اصلي رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام معيار وجه بين المللي رتبه بندي را نسبت اعضاي هيئت علمي بين المللي به کل اعضاي هيئت علمي، نسبت دانشجويان بين المللي به کل دانشجويان و نسبت اعضاي هيئت علمي داراي مدرک . D.Ph   خارجي به کل اعضاي هيئت علمي داراي مدرک  D.Ph  عنوان کرد. وي ادامه داد: جهت دريافت اطلاعات مرتبط، شاخص هاي مربوط به معيارهاي آموزش و وجهه بين المللي به صورت پرسشنامه اي با 14 سئوال به دانشگاهها و پژوهشگاهها ارسال و درخواست شد که پاسخ سئوالات را حداکثر تا پايان شهريور ماه 1389 به دبيرخانه رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام در  ISC  ارسال کنند. مهراد تاکيد کرد: بديهي است اگر دانشگاه يا پژوهشگاهي به اين پرسشنامه جواب ندهد يا جواب را با تاخير ارسال کند از رتبه بندي بازخواهد ماند. وي افزود: در ارتباط با يکي دو سئوال پرسشنامه علاوه بر نياز به داشتن اطلاعات لازم است دانشگاهها و پژوهشگاهها مستندات مربوطه را نيز ضميمه کنند. مثلا ضميمه کردن مستندات مربوط به جوايز ملي و بين المللي بسيار ضروري و لازم است. رئيس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام گفت: جوايز عمدتا شامل جايزه نوبل، فيلد مدال ها، بانک توسعه اسلامي (IDB  )، خوارزمي، رازي، فارابي، فرهنگستان علوم جهان اسلام (TWAS  )، آيسيسکو و جايزه  IAS  است. وي اظهار داشت: در مورد اختراعات و اکتشافات (ثبت نامه ها) نيز مقرر است دانشگاهها و پژوهشگاهها مستندات مربوطه را به همراه پرسشنامه ضميمه کرده و به دبيرخانه رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام در  ISC  ارسال کنند. مهراد گفت: معيار پژوهش که وزن بيشتري نيز بدان اختصاص يافته است توسط خبرگان رتبه بندي در  ISC  از پايگاههاي اطلاعاتي  ISI  استخراج خواهد شد. اين بخش به دقت و وقت زيادي نياز دارد. متاسفانه نام دانشگاهها به زبان انگليسي به صورتهاي مختلف در مقاله هاي مجلات معتبر بين المللي نوشته و اين نوع گوناگوني نام صدمات زيادي را در شمارش توليد علم از يک طرف متوجه دانشگاهها و پژوهشگاهها و از طرف ديگر متوجه ايران کرده است در هر حال، اين معيار سخت ترين بخش رتبه بندي دانشگاهها و پژوهشگاهها است که تيم تخصصي در اين حوزه با رعايت اصل امانت، اطلاعات را از پايگاههاي اطلاعاتي  ISI  استخراج و طبق فرمول هايي که براي هر يک از شاخص ها به تصويب رسيده است عمل شود. وي با بيان اينکه تعداد دانشگاهها و پژوهشگاههايي که در اين رتبه بندي براي آنها پرسشنامه ارسال شده است متفاوت است به مهر گفت: براي دانشگاهها و موسسات تحقيقاتي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و نيز دانشگاههاي وابسته به دستگاههاي اجرايي 98 پرسشنامه، براي دانشگاههاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي 42 پرسشنامه و براي واحدهاي مختلف دانشگاه آزاد اسلامي ايران 178 پرسشنامه که بر روي هم تعداد 318 دانشگاه و موسسه پژوهشي مي شود.


 
سياسي
خبرو دانشگاه
دانش وپژوهش
اقتصادو بازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آموزش وسنجش
ورزشي ودرقلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته