جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1389/04/15 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 3638


خبر پزشکي


بيش از 70 درصد مالاريا در مناطق گرمسير جنوب کشور وجود دارد


رشد از هفت تا يازده سالگي


خبرهااز عالم علم


  خبر پزشکي  


   مردم درباره اهميت مراقبت از مفاصل خود اطلاعات کافي ندارند  

بسياري از مردم درباره لزوم مراقبت از مفاصل خود بويژه در هنگام ابتلا به بيماري هاي روماتيسمي اطلاعات اندکي ندارندو آموزش به آنها مي تواند کيفيت زندگيشان را ارتقا دهد.   مهدي آزما،متخصص طب فيزيکي و توانبخشي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود: بسياري از مردم به دليل دردهاي مفصلي و عضلاني و ابتلا به بيماري هاي روماتيسمي دچار مشکلات بسياري مي شوند، که برخي از آنها از ناتواني در انجام کارهاي روزمره رنج مي برند.  وي ،تصريح کرد: حفظ مفاصل و بهتر کردن قدرت و استقامت عضلاني از اصول بسيار مهم پيشگيري از آسيب مفاصل بوده که حتي و در بيماران نيز اثر بخش است و رعايت آنها باعث تسريع در روند بهبود بيماري مي شود.  آزما ،با بيان اينکه اطلاعات مردم درباره لزوم مراقبت از مفاصل بويژه در هنگام ابتلا به بيماري هاي روماتيسمي اندک است ،اظهار داشت:  آموزش مردم درباره استفاده صحيح از مفاصل و استراحت در بين فواصل کاري و نيز تقسيم کردن مناسب فعاليت هاي روزانه،باعث کاهش احساس خستگي و درد شده و در نتيجه مي تواند کيفيت زندگي آنها را ارتقا دهد.  اين متخصص طب فيزيکي و توانبخشي، يادآور شد:استفاده از روش هاي فيزيوتراپي، کار درماني ، وسايل کمک کننده به مفصل و کفش هاي مخصوص،وسايل کمک حرکتي،تجويز و انجام ورزش هاي مخصوص و آموزش مراقبت از مفاصل در کنار مصرف منظم و کنترل شده داروها نيز کمک مهمي به بيماران مبتلا به روماتيسم مفصلي کرده که آشنايي افراد با آن نيز مهم و تعيين کننده است.  آزما يادآور شد،فشار زياد به مفاصل باعث مي شود که افراد در آينده دردهاي زيادي را تحمل کنند، که آگاهي از بروز بيماري درد مفاصل در جلوگيري از آن موثر است. 
  
آسيب حس شنوايي 70 درصد از ادراک
را کاهش مي دهد  

تحقيقات نشان مي دهد،که اگر حس بينايي از بين برود فقط 20 درصد از ادراک ها کاهش
مي يابد،در حاليکه آسيب يا از بين رفتن حس شنوايي تا 70 درصد از درک کلي ما را نسبت به محيط کاهش مي دهد.   نعمت اله مختاري ،عضو شوراي عالي مرکز تحقيقات بيماري هاي گوش،حلق، بيني و جراحي سر و گردن دانشگاه علوم پزشکي مشهد ،در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:معضل اختلال شنوايي فقط به آسيب شنوايي ختم نمي شود ،چراکه مسئله صدمه به سيستم شنوايي يک امر بسيار پيچيده است.  وي با بيان اينکه تحقيقات نشان مي دهند، که حس بينايي 80 درصد و حس شنوايي فقط در حدود 12 درصد از حواس ويژه ما را به خود اختصاص مي دهند، تصريح کرد:جالب توجه است که اگر حس بينايي از بين برود فقط 20 درصد از ادراک ما کاهش مي يابد ،در حاليکه با از بين رفتن حس شنوايي تا 70 درصد از ادراک کلي ما نسبت به محيط کاهش مي يابد.  مختاري افزود:به طور قطع آسيب شنوايي فقط به ايجاد مشکل در ناحيه سيستم شنوايي محدود نخواهد شد، بلکه هر آنچه را که با اين سيستم در ارتباط باشد درگير مشکلات بسياري مي کند.  وي اظهار داشت:اختلال شنيداري، زباني، گفتاري،  عصبيحرکتي، عصبيادراکي،عقب ماندگي ذهني، اختلالات عاطفي و رواني و ناهنجاري ها از مهمترين اختلالات ارتباطي ناشي از آسيب شنوايي است که درمان آن به ويژه در سنين بعد از کودکي بسيار دشوار است.  مختاري ،خاطرنشان کرد:در مورد يک فرد مبتلا به کاهش و آسيب شنوايي ،تجويز سيستم تقويت کننده صوتي مناسب مانند سمعک کافي نيست و برنامه هاي توانبخشي نقش بسيار مهمتري در اين زمينه دارند.      

بيماري هاي ناقل بين حيوان و انسان مي تواند منجر به مرگ افراد شود  

انسان در طول روز با حيوانات و واسطه هاي نزديک به حيوانات مثل گوشت و فرآورده هاي لبني در ارتباط است و ممکن است بيماري از حيوانات به انسان منتقل شده و در نهايت منجر به مرگ افراد شود.   دکتر محمدرضا شيرزادي، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:انسان در طول روز با حيوانات و فرآورده هاي آنها مانند مواد لبني و گوشت در ارتباط است که البته در سطح شهر انسان ها بيشتر با موجوداتي مانند گنجشک، کلاغ و گربه در ارتباط هستند.  وي ادامه داد:بيماري هاي ناقل بيشتر از دام ها به انسان منتقل    مي شود و بيشتر متوجه افرادي است که در روستاها زندگي مي کنند که البته بايد توجه داشته باشيم که اگر افراد، اين بيماري ها را جدي نگيرند منجر به مرگ آنها خواهد شد.  شيرزادي، اظهارداشت:بيماري هاي زيادي از جمله تب مالت، سالک، حيوان گزيدگي، تب خون ريز دهنده کريمه کونگو، سياه زخم، کيست و هيداتيک از جمله بيماري هاي ناقل بين حيوان و انسان است که از روش هاي تماس ذبح دام آلوده و گزيده شدن توسط حيوانات به انسان منتقل مي شود.  .


  بيش از 70 درصد مالاريا در مناطق گرمسير جنوب کشور وجود دارد  

   بيماري مالاريا يک عفونت انگلي بسيار شايع در مناطق گرمسيري است. تخمين زده مي شود هر ساله قريب به 300 تا 500 ميليون نفر در سراسر جهان به مالاريا مبتلا مي شوند که از اين تعداد بيش از يک تا 3 ميليون نفر جان خود را از دست مي دهند.   بيشتر قربانيان مالاريا را کودکان زير 5 سال و زنان باردار تشکيل مي دهند.همچنين کل موارد مالاريا در جهان بيشتر از مجموع بيماري هاي شايع مانند سل و ايدز است.  بنابر آخرين گزارش سازمان جهاني بهداشت، 107کشور و منطقه در سراسر جهان به عنوان مناطق مالارياخيز اعلام شده اند که بيشتر آنها در آفريقاي شمالي، مديترانه شرقي و آسياي مرکزي پراکنده مي باشد. 
مالاريا در ايران
دکتر عبدالرضا سودبخش ، دانشيار گروه عفوني دانشگاه علوم پزشکي تهران در گفتگو با جام جم مي گويد: هم اکنون مالاريا در کشور ما نيز در تمام مناطق وجود دارد، اما بيش از 70 درصد مالاريا در مناطق گرمسير استان هاي هرمزگان، کرمان، سيستان و بلوچستان و بوشهر وجود دارد.  بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي از سال 80 تا 87 سالانه حدود 18 هزار نفر به اين بيماري مبتلا مي شدند که با تلاش مرکز کنترل بيماري ها تا پايان آذرماه سال گذشته اين تعداد به کمتر از 6 هزار نفر رسيدند که به گفته مسوولان، ايران توانسته خيلي زودتر از پيش بيني سازمان بهداشت جهاني به آن دست پيدا کند. 
علت بيماري
به گفته دکتر سودبخش، مالاريا عفونتي ناشي از يک انگل تک سلولي است و مهم ترين راه انتقال آن به انسان، از طريق گزش پشه آنوفل ماده، به طور مادرزادي از مادر به جنين و استفاده از سوزن مشترک در معتادان تزريقي است. همچنين اين بيماري از تزريق خون  آلوده انتقال مي يابد.   سودبخش معتقد است گزارش هايي هم در ايران در خصوص ابتلا به مالاريا از طريق اهداي خون  آلوده منتشر شده است.  اين انگل ها با گزش پشه از فردي به فرد ديگر منتقل مي شوند. پشه پس از گزيدن فرد مبتلا آلوده به انگل مي گردد. اين انگل در بدن پشه تکثير يافته و پس از حداقل يک تا 3 هفته با گزش بعدي پشه وارد جريان خون فرد ديگري مي شود. انگل پس از ورود به جريان خون فرد به کبد مهاجرت کرده و در آنجا بسرعت تکثير مي شود. پس از چند روز، هزاران انگل از کبد مجددا وارد جريان خون مي شوند و گلبول قرمز خون را تخريب مي کنند. در نوع "وي واکس" اين بيماري، تعداد اندکي از انگل ها به طور پنهاني داخل کبد مانده و به تکثير خود ادامه مي دهند که سبب عود بيماري مالاريا مي شود. 
علائم شايع
اولين دوره علائم بيماري معمولا حدود يک تا 6 هفته پس از گزش پشه بروز مي کند که ابتدا علائم اختصاصي شامل تب، ضعف، سر درد، خستگي، اسهال و استفراغ ظاهر و تصور مي شود بيماري آنفلوآنزاست. اما پس از چند روز علائم کلاسيک بيماري شامل لرزش شديد تکان دهنده و بعد تب به مدت 4 تا 8 ساعت و سپس تعريق شديد همراه با کاهش درجه حرارت مشاهده مي شود.   علائم فوق تا هنگام درمان ممکن است هر 2 - 3 روز يکبار تکرار شود. زمان بروز اين علائم ممکن است بر حسب وضعيت ايمني فرد گزيده شده، نوع و تعداد انگل متفاوت باشد.  سودبخش توضيح مي دهد: مالاريا با درمان مناسب 3 روزه قابل علاج است، ولي عدم درمان ممکن است فرد را دچار کم خوني ناشي از تخريب سلول هاي قرمز خون کند که مرگ و مير را به دنبال دارد. سلول هاي قرمز تخريب شده داخل طحال جمع شده، سبب بزرگي طحال مي شوند که يکي از علائم تشخيص بيماري محسوب مي شود. همچنين در صورت عدم درمان مناسب تجمع سلول هاي خوني در عروق ممکن است به آسيب مغزي يا کليوي منجر شود.مالاريا بدون درمان در افراد دچار فقر تغذيه اي يا افراد داراي مقاومت پايين نسبت به بيماري مي تواند کشنده باشد. 
پيشگيري
اين متخصص بيماري هاي عفوني در باره راه هاي پيشگيري از مالاريا مي گويد: براي پيشگيري از بيماري مالاريا ساده ترين حالت عدم تماس با پشه آنوفل است. همچنين در مناطق آلوده هنگام غروب نبايد تردد کرد و در صورت تردد بايد با پوشش کامل حضور يافت.يکي ديگر از راه هاي پيشگيري استفاده از داروهاي پيشگيري قبل از مسافرت به مناطق مالارياخيز و ادامه مصرف اين داروها پس از بيماري است.  در مناطقي که پشه آنوفل فراوان است، مي توان در محل اقامت از توري و هنگام خواب از پشه بند استفاده کرد. همچنين مي توان از مواد دفع کننده حشرات به روي اين توري ها يا پشه بند ها بهره برد، چرا که اين پشه دودهم ميلي متري براحتي قادر به رد شدن از سوراخ هاي تور است. 
مالاريا و اهداي خون
از آنجا که انگل مولد بيماري مالاريا در گلبول قرمز افراد بيمار وجود دارد، اگر اهدا کننده اي مبتلا به مالاريا باشد، بيماري از طريق خون به بيمار گيرنده خون منتقل خواهد شد.  سودبخش با بيان اين مطلب مي گويد: بنابراين ابتلا به مالاريا از طريق دريافت خون  آلوده به انگل مي تواند بسيار وخيم و حتي مرگبار باشد. يکي از مطمئن ترين راه هاي پيشگيري از انتقال بيماري از طريق خون، پرسش از اهدا کنندگان در مورد مسافرت هاي اخير به مناطقي است که مواردي از مالاريا در آنها گزارش شده است.   شهروندان بايد توجه کنند براي جلوگيري از انتقال بيماري در افرادي که به مناطق مالارياخيز مسافرت کرده اند تا يک سال پس از بازگشت از سفر اقدام به اهداي خون نکنند، چرا که ممکن است حتي تا يک سال پس از گزش پشه نيز شخص، علائم بيماري را آشکار نکند. 


  رشد از هفت تا يازده سالگي  

 رشد در دوره دوم کودکي از ديدگاه اسلام
   پيشوايان اسلام نيز در احاديث مختلفي ويژگي هاي اخلاق و تربيتي شخصي را براي کودکان در هفت تا چهارده سالگي تعيين فرموده اند:
   1 - سن اطاعت و فرمانبري . رسول اکرم صلي الله عليه و آله در حديثي ، ويژگي کودک را در اين دوره "عبد" دانسته که به معناي اطاعت است . در حديث ديگري حضرت علي عليه السلام خصوصيت کودک را در اين دوره "خادم" عنوان کرده اند بنابراين مي توان چنين گفت که پيشوايان اسلام ، کودک را در اين دوره سني مطيع و فرمانبر معرفي مي کنند و اين خصوصيت بر خلاف خصوصيت هفت سال اول (سيادت) است که در آن کودک داراي ويژگي خود مرکزي و سيادت است و پدر و مادر بايد بيشتر مطابق خواستهاي کودک رفتار کنند . هم چنين با خصوصيت نوجوان در هفت سال سوم (وزارت ) فرق دارد که بايد نوعي مشارکت و تعامل بين خواسته هاي فرزندان و پدران و مادران به وجود آيد . به عبارت ديگر ، کودک در اين دوره بيش از هر زماني ديگر آمادگي دارد تا آنچه را پدر و مادر يا ساير بزرگسالان از او توقع و انتظار دارند ، انجام دهد و آمادگي فراواني براي ارضاي خواسته هاي پدر ، مادر و ساير بزرگسالان از خود نشان مي دهد و خود را بيشتر در اختيار آنها قرار مي دهد، زيرا در اين دوره خاصيت نقش پذيري دارد و در جستجوي نقشي است که بايد در ميان بزرگسالان ايفا کند.
    2- سن تعليم و تربيت . رسول اکرم صلي الله عليه و اله در حديثي ، اين دوره را سالهاي تاديب و تربيت نامگذاري فرموده اند. امام صادق عليه السلام نيز در حديثي اين دوره را دوره تعليم ناميده اند . در خصوصيت رواني و تربيتي کودک در اين دوره ، يعني " تربيت پذيري" و " تعليم پذيري" گوياي اين است که کودک آمادگي دارد تا به طور مستقيم ، اولا ارزشها و ضد ارزشها به او آموزش داده شود و اين مفاهيم براي او به تدريج تبيين گردد. آموزش مستقيم اين مفاهيم در دوره قبل چندان کار ساز نبود و لازم بود کودک بيشتر غير مستقيم و تقليدي تحت اين آموزشها قرار گيرد. ولي در اين دوره با افزايش رشد سني ، کودک به اين مرحله از شناخت رسيده است که بتوان به او مفاهيم اخلاقي و تربيتي را مستقيم آموزش داد. اينکه حديث مي فرمايد دوره مزبور ، دوره تاديب است ، احتمالا گواه بر همين است وگرنه از ديدگاه پيشوايان اسلام ، همه سنين ، سالهاي تاديب و تربيت به معناي عام آن است ، ثانيا تعليم کودک به طور رسمي از اين سالها          مي تواند شروع شود ، زيرا از اين سنين به بعد ، کودک هم از نظر جسمي و هم از لحاظ رواني آمادگي دارد تا مفاهيم علمي و آموزشي را به طور مستقيم فرا بگيرد يا به تعبيري " تعليم کتاب " را بياموزد. ويژگي تعليم و تربيت پذيري کودک در اين دوره با توجه به خصوصيت "عبد بودن " و " خادم بودن " معناي بيشتري پيدا مي کند. يعني همان طور که کودک مطيع و فرمانبر است و خود را بيشتر در اختيار پدر و مادر يا ساير بزرگسالان قرار مي دهد ، آمادگي زيادي نشان مي دهد که تحت تعليم و تربيت آنها قرار گيرد و آنچه را که از طرف آنها مطرح مي شود بپذيرد و در اين مورد علاقه زيادي از خود نشان مي دهد. يعني کودک در اين دوره تشنه تعليم و تربيت است و آنچه را از طرف پدر و مادر و ساير بزرگسالان ارائه مي شود، به جان مي پذيرد . بنابراين اگر اصول اخلاقي به شيوه اي ملموس و عيني براي کودکان اين دوره ارائه شود ، آنها قادرند اين اصول را همانند بزرگسالان درک کنند و در دوره هاي بعد نيز آنها را هم چنان براي خود حفظ کنند.
نظريه هاي رشد
نظريه روان کاوي فرويد
    بخشي از مکتب روان تحليل گري فرويد مربوط به فرايند رشد است و به ادعاي وي مراحل رشد همگاني است و ارتباطي به فرهنگ خاصي ندارد . فرويد 5 مرحله براي رشد رواني - جنسي مطرح کرده است :
 1- مرحله دهاني    
2- مرحله مقعدي          
 3- مرحله آلتي
 4- مرحله نهفتگي  
  5- مرحله تناسلي
  مرحله نهفتگي (6 تا 12 سالگي )  
    اين مرحله ، مرحله سکون نسبي يا عدم فعاليت سائق جنسي در طول دوره اي که از انحلال عقده اديپ تا بلوغ طول مي کشد ، را شامل مي شود . در اين مرحله کودکان به خاطر ترس و عذاب وجداني که از تمايل خود به والد غير هم جنس دارند از اميال جنسي چشم پوشي مي کنند و نزديک به 6 سال در ناهوشياري با آن اميال مي جنگند.
   پيدايش سوپر ايگو در انتهاي دوره ديپي و تکامل بيشتر اعمال ايگو امکان کنترل بيشتري را بر تکانه هاي عزيزي فراهم مي کند. عموما تصور مي شود علايق جنسي در خلال اين دوره در سکون و خاموشي هستند . اين دوره هم براي پسرها و هم براي دخترها در درجه اول مرحله وابستگي به هم جنس هاست و هم چنين دوره والايش انرژي هاي ليبيدويي  پرخاشگرانه به صورت يادگيري پر جنب و جوش و فعاليتهاي بازي ، کاوش محيط و کسب مهارت بيشتر در برخورد با جهان اشيا» و اشخاص پيرامون است اين مرحله دوره رشد مهارت هاي مهم زندگي است . قدرت نسبتي اجزاي تنظيم کننده غالبا به پيدايش الگوهاي رفتاري خاصي منجر مي شود که تا حدودي وسواس گونه و بيش از حد کنترل کننده هستند.
   هدف عمده اين دوره ادغام بيشتر همانند سازي هاي اديپي و تحکيم هويت جنسي و نقش جنسي است . سکون نسبي و کنترل تکانه هاي غريزي امکان رشد دستگاه ايگو و مهارت هاي تسلط يابي را فراهم  مي کند . اجزاي همانند سازي ديگري ممکن است به دنبال وسعت يافتن تماس با ساير افراد مهم خارج از خانواده مثل معلمين ، مربيان و ساير افراد بزرگسال به اجزاي اديپي افزوده شود .
    نظريه رشد رواني  - اجتماعي اريکسون 
    اريکسون معتقد است رشد شخصيت و هويت انسان در 8 مرحله صورت مي گيرد. اين مراحل تا حدودي در موازات رشد رواني جنسي فرويد است که هر مرحله دو قطب مثبت و منفي دارد  و قطعا هر مرحله يک بحران دارد . در عين حال مراحل به صورت برنامه ريزي شده يکي به دنبال ديگري ظاهر مي شود ، جرياني که اريکسون به آن اصل اپيژنتيک مي گويد . درست مثل رشد جنين که شکل گيري اندامها به تدريج يکي پس از ديگري ظاهر مي شود ، مراحل رشد رواني - اجتماعي هم از اين اصل پيروي مي کنند.
4     مرحله رشد رواني - اجتماعي مختص دوران کودکي است . يک مرحله مختص نوجواني و سه مرحله بعدي به دوره هاي جواني ، ميانسالي و پيري اختصاص دارد. در مسير رشد ، ايده آل اين است که کودک يا فرد در حال رشد به سوي قطب مثبت کشيده شود . ولي اريکسون در اين مورد نيز حالتي از حالتي از اعتدال را توصيه مي کند.
   مرحله چهارم يعني مرحله کارايي و مولد بودن در برابر احساس حقارت حدودا5 6/ - 5 سالگي تا       13 - 12 سالگي را در بر مي گيرد. چهار مرحله نخست رشد رواني - اجتماعي به موازات رشد رواني - جنسي فرويد است .
    از نظر اريکسون هنگامي که کودک از طريق همسان سازي با والد جنس مخالف خود بر مشکلات خانوادگي خويش فايق مي آيد به مرحله چهارم مي رسد . در اين هنگام او ديگر آماده شده است که محيط اجتماعي را بپذيرد . اين لحظه اي است که در جوامع امروزي کودک به مدرسه                       مي رود . کودک بيش از آنکه به مسئوليتهاي بزرگسالان دست يابد بايد با کار آشنا شود. او ياد مي گيرد که براي آنکه از نظر اجتماعي مورد تاييد باشد بايد چيزي توليد کند. به همين دليل است که مي خواهد به طور موثر در فعاليتهاي بزرگسالان شرکت کند و به کسب استعدادهايي که بزرگسالان دارند در هر قلمرويي دست يابد .
ادامه دارد 


 خبرهااز عالم علم 


 " سمپوزيوم اسکرينينگ قبل از تولد" براي بيماري هاي کروموزومي برگزار مي شود  

سمپوزيوم اسکرينينگ (غربالگري) قبل از تولد براي بيماري هاي کروموزومي به صورت روتين 31 تير در سالن همايش نور بيمارستان طالقاني برگزار مي شود.   دکتر نسرين سحرخيز ،دبير علمي سمپوزيوم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: با افزايش نوزادان متولد شده مبتلا به بيماري هاي کروموزومي به خصوص سندرم داون و تيريزومي انجام آزمايشات غربالگري کروموزمي در کشور ضروري است.  وي گفت: طرح غربالگري بيماري هاي کروموزومي نيازمند برنامه ريزي هاي کشور و جامعه است، تا بتوانيم تولد نوزادان مبتلا به بيماري هاي کروموزمي را کاهش دهيم.  سحرخيز تصريح کرد:محورهاي مورد بحث اين سمپوزيوم شامل انجام تست هاي غربالگري در سه دوره اول،دوم و سوم بارداري،بارداري هاي خاص و چند قلو زايي است.  سحرخيز اظهار داشت:اين سمپوزيوم داراي 2/5 امتياز بازآموزي براي متخصصان زنان و زايمان، پزشکان عمومي،کارشناسان و کارشناسان ارشد مامايي و علوم آزمايشگاهي است و به همت مرکز تحقيقات بهداشت باروري و ناباروري دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي برگزار مي شود. 

مراحل پيشرفت پوسيدگي دندان

   هر قدر دفعات مواجهه با مواد قندي زيادتر باشد، دفعات حمله اسيد به دندان ها نيز زيادتر مي شود. در صورتي که پلاک دنداني برداشته نشود، با حملات اسيد بخشي از مينا دچار تغيير رنگ مي شود و رنگ سفيد پيدا مي کند که اين مساله به دليل آزاد شدن مواد معدني ميناست و اين تغيير نشان دهنده کاهش ضخامت و کيفيت ميناي دندان است.  
به گزارش جام جم آنلاين اين مرحله، اولين مرحله شروع پوسيدگي است. در صورتي که کنترل بهداشت بخوبي انجام شود تا قبل از ايجاد حفره اين مرحله از پوسيدگي قابل کنترل و برگشت است.با ادامه روند پوسيدگي، در صورتي که در سطح دندان حفره ايجاد شود، پوسيدگي از حالت قابل برگشت به غيرقابل برگشت تبديل مي شود.  
اين فرآيند با درگير کردن عاج دندان ادامه پيدا مي کند که سرعت پيشرفت آن چند برابر زيادتر از سرعت پيشرفت پوسيدگي در ميناست. در اين مرحله علائمي همچون حساسيت دندان ها به آب سرد و شيريني ايجاد مي شود که نيازمند بررسي توسط دندانپزشک است. با ادامه اين مرحله، پوسيدگي به بافت مرکزي دندان رسيده و باعث تحريک شديد عصب و دندان دردهاي شديد مي شود.  
در صورت عدم معالجه، وضعيت پايان نيافته و امکان انتقال ميکروب ها به نوک ريشه و استخوان اطراف ريشه دندان فراهم مي شود. در اين مرحله عفونت گسترش پيدا کرده و بيمار با علائمي مثل آبسه و عفونت مراجعه مي کند. در تمام اين موارد عامل بيماري باکتري هاي موجود در دهان بوده و راه حل درمان، حذف علت اصلي است که ميکروب ها هستند. 
پوسيدگي در 3 ناحيه از دندان مي تواند ايجاد شود; در شيارهاي موجود در سطح دندان که در سطح جونده دندان و در پشت دندان هاست، در سطوح بين دندان ها و در نواحي حاشيه لثه. 
استفاده از مسواک و نخ دندان موجب حذف پلاک باکتريال و مواد غذايي مورد نياز باکتري ها شده و روند تشکيل و افزايش پلاک باکتريال را مختل مي کند. از طرفي استفاده از خميردندان هاي حاوي فلورايد با تغيير ترکيب مينا منجر به قوي شدن ميناي دندان و کاهش حلاليت آن در برابر اسيد مي شود، اين اقدامات مي توانند در پيشگيري از پوسيدگي دندان بسيار موثر باشند.   اثر ديگر فلورايد آن است که در معدني شدن مجدد ميناي ضعيف شده کمک قابل توجهي مي کند. تحقيقات نشان داده ميناي دنداني که با ترکيبات فلورايد قوي شده است به ميزان 2 تا 3 برابر ميناي اوليه قدرت مقاومت در برابر پوسيدگي دارد. در مورد شيارهاي سطح دندان بهترين روش پيشگيري، استفاده از شيارپوش است. اين شيارها مي توانند پناهگاه خوبي براي باکتري ها و تشکيل پلاک دنداني باشند.  با حذف اين پناهگاه ها توسط دندانپزشک يک قدم به حفظ دندان سالم نزديک تر مي شويد. اين اقدام بويژه در سال  هاي اول بعد از رويش هر يک از دندان هاي دائمي مفيد است، در اين حالت ماده شيارپوش رنگي يا بي رنگ در شيار ها قرار گرفته و با نور سخت مي شوند و عملا امکان دسترسي باکتري ها به آن مهر و موم مي شود.  


 
سياسي
خبرو دانشگاه
دانش وپژوهش
اقتصادو بازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آموزش وسنجش
ورزشي ودرقلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته