جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1389/07/08 - روزنامه سراسري صبح ايران ( پنجشنبه) نسخه شماره 3705

باانتشار کارنامه نهايي ;
مهلت پاسخگويي به سوالات داوطلبان کنکور سراسري 89 اعلام شد

با آغاز انتخاب رشته از يکشنبه;
ضوابط شرکت در تکميل ظرفيت کنکور کارشناسي ارشد دانشگاههاي دولتي تشريح شد

معاون آموزشي وزارت بهداشت :
برنامه تحول در آموزش پزشکي در سال تحصيلي جديد تدوين مي شود


پذيرش دانشجوي بدون کنکور در دانشگاه آزاد اسلامي واحد بردسير


دايره المعارف آموزش عالي


خبر


 باانتشار کارنامه نهايي ;
 مهلت پاسخگويي به سوالات داوطلبان کنکور سراسري 89 اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش : کارنامه نهايي کنکور سراسري سال 1389 بر روي سايت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت.
به گزارش مهر، بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور آن دسته از داوطلبان هريک از گروههاي آزمايشي پنجگانه آزمون سراسري سال 1389 که باتوجه به نتيجه اوليه آزمون مذکور مجاز به انتخاب رشته شده و در زمانهاي مقرر نسبت به انتخاب کد رشته محلهاي تحصيلي مورد علاقه خود اقدام و آنها را در فرم انتخاب رشته الکترونيکي درج کرده اند، نتيجه نهايي آزمون مذکور در قالب کارنامه  از ديروز چهارشنبه 7 مهرماه بر روي سايت اين سازمان به نشاني  org.sanjesh.www   قابل مشاهده است . 
داوطلبان مي توانند در صورت تمايل با مراجعه به سايت اينترنتي اين سازمان از وضعيت علمي خود در کد رشته محلهاي انتخابي مطلع شوند و از کارنامه خود پرينت تهيه کنند. داوطلبان پس از دريافت کارنامه از طريق سايت درصورتي که منحصرا در باره کد رشته هاي انتخابي و ساير مندرجات کارنامه سئوالي داشته باشند، مي توانند حداکثر تا 15 آبان ماه منحصرا از طريق سيستم پاسخگويي اينترنتي در سايت سازمان در رابطه باکد رشته هاي انتخابي و مندرجات کارنامه نهايي آزمون سراسري سال 1389، اقدام کنند و از ارسال نامه پستي و مراجعه حضوري اکيدا خودداري کنند.
به کليه مکاتبات اينترنتي که پس از تاريخ 15 آبان در اين باره صورت گيرد، ترتيب اثر داده نخواهدشد. با توجه به اينکه امور مربوط به تغيير رشته و انتقال دانشجويان در حيطه وظايف اين سازمان نيست لذا از داوطلبان تقاضا مي شود در اين خصوص فقط براساس ضوابط و آيين نامه هاي مربوط و از طريق موسسات ذيربط اقدام کنند و از مکاتبه در اين زمينه با اين سازمان جدا خودداري کنند.


 با آغاز انتخاب رشته از يکشنبه;
 ضوابط شرکت در تکميل ظرفيت کنکور کارشناسي ارشد دانشگاههاي دولتي تشريح شد  

گروه آزمون وسنجش : معاون اجرايي سازمان سنجش با تشريح جزئيات ظرفيت  پذيرش  رشته هاي جديد و تکميل ظرفيت برخي از کد رشته محلهاي دوره هاي روزانه و شبانه (نوبت دوم) آزمون  ورودي  تحصيلات  تکميلي گفت: انتخاب رشته از 11 مهرماه آغاز مي شود.
حسين توکلي در گفتگو با مهر، افزود: با توجه به اينکه برخي از دانشگاهها و موسسات  آموزش  عالي کشور پس از اعلام نتايج، علاوه  بر ظرفيتهاي  مندرج  در دفترچه  راهنماي  انتخاب  رشته هاي  تحصيلي براي  پذيرش  دانشجو اعلام  ظرفيت  کره اند، لذا داوطلبان مجاز به انتخاب رشته (با توجه به کارنامه نهايي) براساس ضوابط و شرايط مندرج در دفترچه ها و برگه هاي راهنماي آزمون مذکور و اين اطلاعيه مي توانند از تاريخ 11 تا 14 مهرماه به پايگاه اينترنتي سازمان سنجش آموزش کشور به نشاني www.sanjesh.orgمراجعه و بر حسب مورد نسبت به انتخاب کد رشته محلهاي رشته امتحاني خود که در اين اطلاعيه درج شده و براساس کارنامه نتايج نهايي آزمون در رشته و گرايش مربوط که مجازشده اند اقدام کنند.
وي اظهار داشت: گزينش  نهايي  در هريک از کد رشته  هاي تحصيلي  اعلام شده در اين اطلاعيه، مطابق  شرايط و ضوابط مندرج  در دفترچه هاي  راهنماي شماره1   و 2 آزمون  ورودي  تحصيلات تکميلي  (دوره  هاي  کارشناسي  ارشد ناپيوسته  داخل ) سال1389   انجام  خواهد شد.
معاون اجرايي سازمان سنجش گفت: آن  دسته  از داوطلباني  که  اسامي  آنان  به  عنوان  پذيرفته  شده  نهايي  در يکي  از کد رشته  محلهاي  تحصيلي  بورسيه  و يا داراي  شرايط خاص  اعلام  شده است، حق  انتخاب کد رشته محلهاي مندرج دراين اطلاعيه را ندارند.
وي اضافه کرد: چنانچه  هر يک  از داوطلبان  متقاضي  که  فهرست  آنان  به  عنوان  پذيرفته  شده  نهايي  که از طريق پايگاه اينترنتي اين سازمان اعلام شده  (به  غير از کدرشته محلهاي  بورسيه  وکد رشته  محلهاي  داراي  شرايط خاص  که  مطابق  بند 2 فوق  حق  شرکت  ندارند) در رديف  پذيرفته شدگان  هريک از کدرشته  محلهاي اين اطلاعيه قرار گيرند ، قبولي  قبلي آنان  (قبولي  اعلام  شده  از طريق پايگاه اينترنتي مذکور) کان  لم  يکن  تلقي  مي شود و بايد براي  ادامه  تحصيل  به  محل  قبولي  جديد مراجعه  کنند.
توکلي گفت: ضمنا چنانچه قبولي قبلي آنان مربوط به دوره روزانه باشد حتي با دادن انصراف از تحصيل نيز حق شرکت در آزمون سال بعد را نخواهندداشت لذا به  پذيرفته  شدگان  تاکيد مي شود در انتخاب کد رشته محلهاي مندرج در اين اطلاعيه دقت  کافي  مبذول  دارند، در غيراينصورت  هيچگونه  اعتراضي  قابل  قبول  نخواهد بود.
 وي افزود: نيمسال پذيرش دانشجو در هر يک از کدرشته محلهاي مندرج بسته به امکانات و نظر دانشگاه يا موسسه محل قبولي، نيمسال اول يا نيمسال دوم سال تحصيلي 90-1389  خواهد بود.
 معاون سازمان سنجش گفت: در آن  دسته  از کد رشته  هاي  امتحاني  که  ظرفيت  اعلام  شده  جديد بيش  از يک  محل  تحصيل  باشد، داوطلبان  در صورت  تمايل  مي  توانند با توجه به مندرجات کارنامه، کليه  کد رشته محلهاي  مورد علاقه  خود را به ترتيب  اولويت حداکثر تا 6 کد رشته محل ، انتخاب   کنند.
 وي اظهار داشت: هر داوطلب  منحصرا مجاز به  انتخاب  کد رشته  تحصيلي  خواهد بود که  در رشته  امتحاني  مربوط شرکت  کرده  و بر اساس کارنامه نتايج نهايي در آن رشته و گرايش مربوط مجاز به انتخاب رشته شده باشد.توکلي گفت: کد رشته محلهاي مربوط به رشته هاي امتحاني داراي آزمون عملي و تشريحي اين اطلاعيه را منحصرا داوطلباني که قبلا در آزمونهاي عملي وتشريحي شرکت کرده اند مي توانند انتخاب کنند.
 وي افزود: داوطلباني که متقاضي ثبت نام و شرکت در مرحله تکميل ظرفيت آزمون  ورودي  تحصيلات  تکميلي  (دوره هاي  کارشناسي  ارشدناپيوسته  داخل ) سال1389   هستند لازم است در زمان ورود به سايت اينترنتي سازمان و انتخاب رشته نسبت به واريز مبلغ 18 هزار ريال از طريق سيستم پرداخت اينترنتي اقدام کنند.


 معاون آموزشي وزارت بهداشت :
 برنامه تحول در آموزش پزشکي در سال تحصيلي جديد تدوين مي شود 

گروه آزمون وسنجش : معاون آموزشي وزارت بهداشت از تدوين برنامه تحول آموزش پزشکي در سال تحصيلي جديد خبر داد.
دکتر محمدعلي محققي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينکه تحول و توسعه از سويي لازم و ملزوم يکديگر هستند، اظهارکرد: تحول، موضوعي ملموس در بخش آموزش پزشکي محسوب مي شود.
وي با بيان اينکه تحول همه شئون آموزشي را در بر مي گيرد، افزود: برنامه ريزي آموزشي، اعتبار بخشي آموزشي، ارزشيابي، شيوه هاي تدريس، آزمون، پذيرش دانشجو، انتخاب و ارتقاي اساتيد،  مديريت در آموزش،  اقتصاد آموزش و فناوري هاي مطرح در آموزش در اين تحول موضوعيت دارد.
محققي با تاکيد بر اينکه نگاه تحولي يک رويکرد تکاملي است، خاطرنشان کرد: تحول، حرکت به سمت کمال و دستيابي به شيوه هاي برتر و روشهاي موثرتر به راهبردها و نتايج بهتر است که بر اين اساس تنظيم برنامه تحول در آموزش پزشکي در سال تحصيلي 90-89 در دستور کار معاونت قرار دارد.
وي با اشاره به پديده افت تحصيلي و تاثير آن در برنامه تحول آموزش پزشکي گفت: در وضع موجود با پديده پيشرفت تحصيلي و تهديد با افت تحصيلي مواجه هستيم.
معاون آموزشي وزارت بهداشت با اشاره به سنجش افت و پيشرفت تحصيلي اظهارکرد: اگر ملاک سنجش نمرات مکتسبه در آزمون ها باشد با تعاملات داخلي وزارت بهداشت اين گونه توافق شده است که کسب حداقل60 درصد نمره در آزمون لازمه موفقيت محسوب مي شود و کمتر از آن افت تحصيلي مي باشد. بنابراين انتظار است که اکثريت افراد در ترازي بالاتر قرار گيرند و جريان حرکت آزموني در دانشگاه ها از افت به سمت پيشرفت باشد.
وي با بيان اينکه تحول در آزمون ها يکي ديگر از پارامترهاي تحول در آموزش پزشکي است، تصريح کرد: تحول در آزمون ها استفاده از روش هاي نوين آموزشي و شاخص هاي آزمون،  نحوه ارزشيابي مدنظر است.
محققي با بيان اينکه در تدوين تحول آموزش پزشکي مباحث اخلاقي و معنوي در اولويت قرار دارد، اظهار کرد: دستيابي به مکارم اخلاقي و بازسازي و اصلاح مسائل فرهنگي و ارتقاي مسائل معنوي در برنامه تحول مورد توجه مي باشد.


 پذيرش دانشجوي بدون کنکور در دانشگاه آزاد اسلامي واحد بردسير 

گروه آزمون وسنجش : دانشگاه آزاد اسلامي واحد بردسير در راستاي تربيت نيروهاي متخصص در زمينه هاي آموزشي و پژوهشي مورد نياز منطقه و کشور، بدون کنکور دانشجو مي پذيرد.
به گزارش ايسنا -منطقه کوير، دکتر حسين شريعت رييس دانشگاه آزاد بردسير گفت: اين دانشگاه در نيم سال اول سال تحصيلي90-89  از بين دختران و پسراني که داراي ديپلم فني و حرفه اي يا کارودانش نظام جديد، پيش  دانشگاهي يا ديپلم نظام قديم در رشته هاي کامپيوتر، معماري، عمران، حساب داري، ساختمان، نقشه کشي عمومي و نقشه کشي معماري هستند; در مقطع کارداني (فوق ديپلم) دانشجو مي پذيرد.
وي با اعلام اين نکته که تا کنون بيش از سه هزار و400 دانشجو از اين واحد دانشگاهي فارغ التحصيل شده اند، افزود: در حال حاضر بالغ بر دو هزار و300 دانشجو در41 رشته مشغول به تحصيل است.
رييس دانشگاه آزاد واحد بردسير با تاکيد بر افزايش رشته هاي تحصيلات تکميلي در آينده نزديک از تصويب دو رشته جديد کارشناسي مديريت امور بانکي و کارشناسي ناپيوسته (کارداني به کارشناسي) شيمي دراين دانشگاه خبر داد.
شريعت افزود: متقاضيان مي توانند با در دست داشتن اصل ديپلم فني حرفه اي، کارودانش، پيش دانشگاهي يا ديپلم نظام قديم، اصل شناسنامه، کارت ملي و 6 قطعه عکس تا تاريخ 10مهرماه جاري به اين واحد دانشگاهي مراجعه و يا جهت کسب اطلاعات بيشتر از وب سايت اين دانشگاه به نشاني  ir.ac.darbsiriau.www   بازديد کنند.


 دايره المعارف آموزش عالي 

انواع شاخص ها در آموزش عالي
( قسمت صدوسي وپنجم ) 
 شاخص هاي آموزش عالي را به گونه هاي متفاوتي طبقه بندي کرده اند .اهم اين طبقه بنديها عبارتند از شاخص ها درونداد ، فرايند وبرونداد ، شاخص هاي ساختي ،بازدهي ، دانشجويي ، علمي ، رفاهي ، مالي وکالبدي ، شاخص هاي خصوصيات تدريس ، نتايج نمره ها ، هزينه سرانه يک دانشجو نسبت به کارکنان واستادان ، ارزش افزوده ، نرخ بازگشت پذيري ، افت تحصيلي ، اشتغال فارغ التحصيلان بعد از پنج سال ، ارزيابي توسط دانشجو وهمکار، تعداد دانشجويان پژوهشگر، تعداد انتشارات واختراعات اسناد رسمي ، کيفيت پژوهش ، درآمد پژوهشي ، بررسي توسط گروههاي متجانس ودرجه معروفيت ، مقبوليت ، وبرجستگي . بر اساس مطالعات سازمان يافته ومباني نظري و پژوهشي دانشگاهها وموسسات آموزش عالي ايران به سه دسته شايسته گرا ، جامعه گرا وفردگرا تقسيم ودر مجموع 16 عامل به شرح زير به عنوان اجراي شاخص هاي عملکردي آموزش عالي ايران جمع بندي شده است : 1-شاخص هاي دانشجويي -2 روابط بين الملل -3 تجهيزات آزمايشگاهي وکارگاهي -4 منابع مالي -5 رفاه هيئت علمي کارکنان و دانشجويان -6 پژوهش -7 فعاليت هاي فوق برنامه -8 خدمات مشاوره اي علمي واجرايي اعضاي هيئت علمي به جامعه -9 کتابها ونشريات -10 برنامه هاي آموزشي ودرسي -11 پايگاه اطلاعاتي -12 فضاي آموزشي ;پژوهشي وکمک آموزشي -13 مديريت کيفيت جامع 14; فارغ التحصيلان -15 هيئت علمي - 16 کارکنان غير هيئت علمي .
از آنجا که بيشتر دانشگاهها وموسسات آموزش عالي در جهان ، نظام اعتبار سنجي دارند ، وتمام دانشگاهها از نظر کيفي وعلمي وعملکردي طبقه بندي شده اند ، پيشنهاد مي شود اين مهم در آموزش عالي ايران ، با توجه به ايجاد پايگاه اطلاعاتي شاخص هاي عملکردي صورت پذيرد واز طريق شوراي عالي انقلاب فرهنگي و وزارت علوم تحقيقات وفناوري نهادينه شود .
موسسات آموزشي ودانشگاههاي ايران  بر اساس اهداف وماموريت هاي دانشگاههاي جامعه گرا ، فرد گرا وشايسته گرا رتبه بندي شوند .
سازمان مديريت وبرنامه ريزي با استفاده از شاخص ها ، نسبت به تخصيص منابع به دانشگاهها اقدام نمايد .
دفاتر نظارت وارزشيابي دانشگاهها وآموزش عالي با توجه به شاخص هاي عملکردي ، ارزشيابي را انجام داده وتمام شاخص هاي عملکردي را به صورت مدون در اختيار اعضاي هيئت علمي ، مديران گروهها ، روساي دانشکده ها ، دانشگاهها ومسئولان ذيربط قرار دهند .
فلسفه وجودي شوراهاي قانوني درد هر نهاد اجرايي ، وظيفه هدايت ، نظارت وکنترل مديران را برعهده دارد وجود اين شوراها   ، به خصوص براي نهادها و سازمانهايي ضروري است که مديران آنها انتصابي اند . زيرا گاهي اين مديران که با يک حکم قانوني ، مسئوليت اداره يک نهاد يا سازمان را برعهده مي گيرند ، با اتکاي به آن حکم ، سلايق شخصي را بر امور سازمان حکم مي سازند . اصولا شورا در    هر سازمان تمهيدات ضد استبدادي و   روشهاي بازدارنده از تک رويهاي احتمالي متصديان امر را به کار مي بندد واز اين رهگذر ، اعمال مديران را در مراحل مختلف اجرايي ، کنترل ونظارت مي کند . از طرف ديگر ، شوراها نيز گاهي با اتکا به اعتبار   قانوني خود در وظايف مديران مداخله کرده ويا از آنان بازخواست مي نمايند ، که اين کار تنش آفرين ودر نتيجه مطلوب مديران نيست وهمين امر موجب بروز اختلاف در راس مديريت ، نهاد مي شود که سرانجام به حذف يکي از اين دو مي انجامد . يا در وظايف شورا محدوديت ايجاد مي کند يا اينکه مديران را به بعضي از   امور مقيد مي سازد .تاريخ کوتاه شوراهاي قانوني در آموزش وپرورش وآموزش عالي نشان مي دهد که در اغلب مواردي که اختلاف بروز کرده ،آنکه آسيب ديده است ، شورا بوده که فعاليت آن براي مدتي کوتاه يا طولاني متوقف شده است ويا اينکه در کل ، منحل و به جاي آن شوراي ديگر با ترکيب ووظايف جديد جاي گزين شده است . به طوري که خواهيم ديد تنها شوراي عالي برنامه ريزي بوده سات که وزارت علوم را به تشکيل رسمي آن موظف کرده اند .
در کليات اين شورا آمده است اعضاي اين شورا را شوراي عالي انقلاب فرهنگي تعيين مي کند که با حکم وزير منصوب مي شود و   وزيرحق وتو ندارد وهمين امر   موجب شد که در عمر هفده ساله اين شورا ، با وجودي که در تدوين برنامه هاي درسي و   برنامه ريزيهاي آموزشي و   تهيه وتنظيم آيين نامه ها ومقررات آموزشي منشا»خدمات ارزنده اي در نظام آموزش عالي گرديد چندان مورد عنايت وتوجه وزيران ومتصديان امور وزارت علوم قرارنگيرد . درحالي که هر شوراي قانوني که در يک سازمان تشکيل مي شود مي تواند مانند يک بازوي توانا براي تصميم گيريهاي آگاهانه مديران به کار گرفته شود که اگر به ان اعتماد کنند مي توانند برنامه هاي اجرايي خود را به کمک شورا»اصلاح ، تکميل وبا اطمينان کامل اجرا کنند .
در شوراي شهر ، وظيفه شهردار ، طرح لوايحي درجهت تسهيلات امور شهري است که بايد تهيه وبه شوراي شهر ارائه دهد وپس از تصويب به مرحله اجرا بگذارد .اما اگر اين شورا اين لوايح را رد يا اصلاح وتکميل نمايد ويا مورد ايراد قرار دهد موجب بروز اختلاف بين شوراي شهر وشهردار مي شود که مالا به نفع مردم  شهر نيست .اما اگر شهردار ، به  شوراي شهر ، اطمينان کند ولوايح را با خواست و   نظر آنان اصلاح نمايد ، موفقيت وي در اجرا ، که از حمايت شورا برخوردار مي شود ، بيشتر خواهد شد .
در آموزش وپرورش تعيين سياست هاي تعليم وتربيت ،برنامه ريزيهاي آموزشي ودرسي ، وضع مقررات و    دستورالعمل هاي آموزشي ، جز» وظايف شوراي عالي آموزش وپرورش است ولي اگراين تصميم ها مطابق ميل وزير که منتصب دولت است ويا مديران وي که منصوب اويند ، نبايد اختلاف پيش مي آيد که مالا به نفع آموزش و پرورش کشور نيست ولي اگر وزيران و مديران به شورا اطمينان کنند وطرح هاي خود را به صورت لوايح به شورا ارائه دهند وبراي اجراي آن دلايل منطقي وراهکارهاي دقيق پيشنهاد نمايند . دراجرا نيز از موفقيت بيشتري برخوردار خواهند بود . ولي در بسياري از موارد ،وزيران ،مديران ومجريان امور ،شوراها را بازدارنده مي دانند و وجود آنها را تحمل نکرده و يا به تصميمات آنها توجه نمي کنند . در نتيجه شوراها نيز ، در اکثر موارد از از عملکرد مديران راضي نيستند واين امر موجب بروز اختلاف وتوقف کار يا تغيير ترکيب شورا خواهد شد وسازمان نيز در اين حال از ثبات کافي برخوردار نخواهد ماند و مشمول دوباره کاريها ، تک رويها وسلايق شخصي مي شود که با معيارهاي علمي ومنطقي انطباق ندارد ولي عکس آنکه حمايت از شوراها ، تحمل نظرها واحترام به راي آنهاست موجب پويايي وپيشرفت امور ، وصحت ودقت در تصميم گيريها مي شود که منافع بسياري را در بردارد .  
به تاييد منابعي که درتاريخ آموزش وپرورش ايران موجود است ،نخستين مدرسه اي که به سبک جديد در ايران تاسيس شد ،دبستان رشديه بود که به  همت ميرزا حسن خان رشديه در 1300 ق برابر1262 ش در تبريز تاسيس شد .رشديه که تحصيلات مقدماتي خود را در حوزه علميه تبريز به پايان برده بود ، به بيروت رفت ودارالمعلمين آنجا تحصيل کرد .او به مصر و استامبول سفر کرد وسپس به ايران بازگشت .رشديه به آموزش زبان فارسي علاقه مند ، وبه مشکلات يادگيري آن واقف بود .او در پي رفع اين مشکل ،اصول الفباي صوتي را تدوين کرد وبراي آموزش زبان فارسي به روش نوين ، در تبريز به تاسيس رشديه همت گماشت . اقدام او مورد استقبال مردم قرار گرفت که اين امر با منافع مکتب داران وبرخي طلاب جوان مغاير بود .از اين نظر رشديه بارها مورد هجوم روحاني نماها وچند دفعه مورد اصابت گلوله واقع شد . در بعضي از اين تهاجمات ، عده اي از اطفال مدرسه مقتول و مجروح شدند ، تا سرانجام رشديه تحت حمايت مظفرالدين ميرزا ولي عهد وقت وپيشکار او امين دواله قرار گرفت وبه کار خود ادامه داد . در زمان سلطنت مظفرالدين شاه وعمارات امين دواله ، که در 1314 به صدارت رسيد ، واز علاقه مندان معارف جديد بود رشديه را از تبريز به تهران احضار کرد وبه مديريت مدرسه رشديه تهران که در پارک اختصاصي خود امين دواله تاسيس شده بود ، منصوب نمود .
در مدرسه رشديه ، به شاگردان ناهار ولباس داده مي شد وبراي مخارج مدرسه علاوه بر کمک هاي صدر اعظم ، پولها و اعانه هايي نيز از مردم مي رسيد .براي نظارت بر مخارج پولهايي که مي رسيد انجمني به نام امناي رشيديه تشکيل شد که بعدا هسته انجمن معارف گرديد .
انجمن معارف
پس از تاسيس رشديه در تهران تعداد مدارس جديد رو به فزوني گذاشت .تامين هزينه ها ، جمع آوري اعانات وتوزيع متناسب کمک هاي مردمي ، صلاحيت مديران وتوان معلمان اين گونه مدارس ، وجود نهادي را طلب مي کرد که اداره همه مدارس نو را بر عهده بگيرد .در اين زمان شخصي به نام ميرزا کريم خان سردار مکرم که در صدد ايجاد يک دارالايتام بود از امين دواله اجازه خواست که عده اي از معارف دوستان را به خانه خود دعوت نمايد و در کار تاسيس درالا يتام با آنان مشورت کند ، امين دواله امناي رشديه را به تني چند از اشراف وشاهزادگان معرفي کرد .اين مجلس در ماه رجب با حضور شاهزاده عماد الدوله حسينعلي خان تشکيل شد ، و در واقع احساس انجمن معارف ريخته شد .اسامي اعضا» را نزد امين دواله بردند و او نام نبر الملک وزير علوم را نيز که رئيس دارالفنون بود بالاي صورت نوشت وآن را تنفيذ کرد .اولين جلسه رسمي انجمن معارف که در ابتدا انجمن مکاتب مليه ايران ناميده ميشد ، تشکيل شد و بدين ترتيب متولي رسمي نظام آموزشي کشور مشخص گرديد .
ادامه دارد...


 خبر  

نحوه ارزيابي توانايي علمي متقاضيان در فراخوان جذب اعضاي هيات علمي بررسي شد
 گروه آزمون وسنجش : ششمين نشست هم انديشي سراسري مسئولان دفاتر جذب اعضاي هيات علمي برگزار شد.
به گزارش ايسنا، ششمين هم انديشي سراسري مسئولان دفاتر جذب اعضاي هيات علمي با حضور دکتر کي نژاد رييس هيات عالي جذب اعضاي هيات علمي، دکتر نادري منش معاون آموزشي وزير علوم و دبير هيات مرکزي جذب، دکترعامري دبير هيات عالي جذب و دکتر مرداني رييس مرکز جذب اعضاي هيات علمي و مسئولان دفاتر جذب سراسر کشور در ستاد مرکزي اين هيات برگزار شد.
گفتني است دراين نشست مواردي چون نحوه ارزيابي توانايي علمي و صلاحيت عمومي متقاضيان شرکت کننده در فراخوان متمرکز جذب اعضاي هيات علمي، ارائه گزارش عملکرد سال 1388 هيات هاي جذب استان ها، سياست ها، اولويت ها و برنامه هاي سال 1389 و جمع بندي نتايج نشست قبلي مسئولان دفاتر جذب در مشهد مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
 
رئيس دانشگاه علامه طباطبايي خبر داد:
افزايش 7برابري قطب علمي در  دانشگاه
گروه آزمون وسنجش : رئيس دانشگاه علامه طباطبايي گفت: در سال اول حضورم در دانشگاه يک قطب علمي داشتيم اما امسال به 7 قطب علمي رسيده ايم.
حجت الاسلام صدرالدين شريعتي رئيس دانشگاه علامه طباطبايي در گفت وگو با فارس با بيان اينکه در سال اول حضورم يک قطب علمي در دانشگاه داشتيم اما امسال به 7 قطب علمي رسيده ايم، اظهار داشت: همچنين در سال اول حضور بنده به عنوان رياست دانشگاه علامه تنها يک مجله علمي-پژوهشي در اين دانشگاه داشتيم اما امروز به مرز 12 مجله علمي پژوهشي رسيده ايم.
رئيس دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينکه براي اولين بار در سطح کشور رشته اقتصاد نفت را در دانشگاه علامه راه اندازي کرديم، افزود: امسال براي بار سوم در اين رشته دانشجو پذيرفتيم و هر دوره حدود 5 الي 6 دانشجو در رشته اقتصاد نفت به تحصيل مي پردازند که تا 2 سال آينده اولين دوره فارغ التحصيلان اين رشته وارد بازار کار مي شوند.
شريعتي در پايان گفت: يکي ديگر از رشته هايي که در اين دانشگاه راه اندازي شده رشته تکنولوژي آموزشي است که هيچ کدام از دانشگاه هاي کشور اين رشته را ندارد.
 
پذيرش دانشجو بدون کنکور در واحدهاي نور، فردوس و خوي
گروه آزمون وسنجش : دانشگاه آزاد اسلامي واحد نور درسال جاري در دو رشته معماري و حسابداري پذيرش دانشجو بدون آزمون دارد.
به گزارش "ايسکانيوز" دانشگاه آزاد اسلامي واحد نور به پذيرش دانشجو بدون کنکور در 2رشته کارداني ناپيوسته (حسابداري و معماري) در نيمسال اول 90-89 اقدام کرده است.
بر اساس بخشنامه سازمان مرکزي به منظور افزايش سطح علمي افراد در نظر گرفته و افراد واجد الشرايط داراي مدرک پيش دانشگاهي يا ديپلم نظام قديم و آن دسته از افرادي که در آزمون شرکت کردند و قبول نشدند و افرادي که در آزمون سال 89 شرکت نکردند مي توانند جهت ثبت نام به واحد نور مراجعه کنند.
 پذيرش دانشجو بدون کنکور در واحد فردوس
به گزارش ايسکانيوز، واحد فردوس در رشته هاي کارداني پيوسته و ناپيوسته عمران ساختمان، معماري، کامپيوتر، حسابداري، امور مالي و مالياتي، بهداشت مدارس، کارگرداني تئاتر و تربيت بدني، دانشجو پذيرش مي پذيرد.
همچنين شرايط لازم براي ادامه تحصيل داشتن مدرک ديپلم سه ساله در رشته مرتبط با کارداني پيوسته و يا مدرک پيش دانشگاهي و ديپلم نظام قديم مي باشد. ضمن اين که برادران متولد 1372 و دارندگان کارت پايان خدمت يا معافيت دائم و برادراني که در کنکور سال 89 دانشگاه آزاد اسلامي شرکت کرده اما قبول نشده اند مي توانند در اين رشته هاي تحصيلي شرکت کنند.
 واحد خوي بدون کنکور دانشجوي مي پذيرد
رئيس واحد خوي گفت: اين واحد دانشگاهي براي نيمسال اول سال تحصيلي 90-89 در 27 رشته کارداني (پيوسته و ناپيوسته) بدون کنکور دانشجو مي پذيرد.
به گزارش "ايسکانيوز" دکتر محسني، رئيس واحد خوي اظهار داشت: اين واحد دانشگاهي در رشته ها ي کارداني پيوسته از جمله کارهاي عمومي ساختمان ،کامپيوتر- نرم افزار، حسابداري، امور اداري، امور زراعي و باغي، تربيت بدني و علوم ورزشي، نقشه کشي معماري و در رشته هاي کارداني ناپيوسته از جمله زبان و ادبيات فارسي، ديني و عربي، تربيت معلم آموزش ابتدايي، مديريت دولتي، علوم تجربي، آموزش زبان انگليسي، رياضي، عمران-کارهاي عمومي ساختمان، نقشه برداري(ژئودزي)، کارداني فني نساجي، برق - الکترونيک، کامپيوتر - نرم افزار، کامپيوتر - سخت افزار، علوم صنايع غذايي، کاردان فني عمران -آب و فاضلاب، کاردان فني معماري، کاردان فني عمران - ساختمان هاي بتني، کاردان فني زيرسازي، کاردان معلم فني صنايع شيميايي و تکنولوژي توليدات دامي دانشجو ثبت نام مي کند.
وي افزود: همه اقشار جامعه بخصوص جوانان - کارکنان دولتي و افراد بازمانده از تحصيل که مدرک تحصيلي ديپلم نظام جديد و قديم و کارودانش و فني و حرفه اي در دست دارند مي توانند بدون محدوديت سني در اين رشته ها ثبت نام و ادامه تحصيل دهند.
رئيس واحد خوي در پايان افزود: ثبت نام از اول مهرماه آغاز شده و تا پايان همين ماه ادامه خواهد داشت.
ترازي بالاتر قرار گيرند و جريان حرکت آزموني در دانشگاه ها از افت به سمت پيشرفت باشد. وي با بيان اينکه تحول در آزمون ها يکي ديگر از پارامترهاي تحول در آموزش پزشکي است، تصريح کرد: تحول در آزمون ها استفاده از روش هاي نوين آموزشي و شاخص هاي آزمون،  نحوه ارزشيابي مدنظر است.
 
تاکيد کارشناسان اماراتي براستاندارد سازي نظام هاي آموزش عالي در کشورهاي عربي
 گروه آزمون وسنجش : کارشناسان آموزش حرفه اي در امارات متحده عربي بر ضرورت استاندارد سازي آموزش عالي تاکيد کردند.
به گزارش ايسنا، کارشناسان آموزش حرفه اي در امارات متحده عربي در گزارشي بيان کردند: کالج ها و دانشگاه هاي عربي بايد برنامه هاي آموزشي خود را استاندارد کنند.
به گزارش البوابه، مارک اندروز رييس موسسه انگليسي ادکسل در خاورميانه و آفريقاي شمالي در اين گزارش خاطرنشان کرد: دانشگاه هاي عرب بايد واحدهاي آموزشي خود را مدرنيزه کرده و نحوه عملکرد خود را تغيير دهند.
به گزارش ايسنا، در حال حاضر نظام هاي آموزشي در کشورهاي مختلف عربي متفاوت است و براي نمونه لبنان، مراکش و تونس نظام آموزش فرانسوي را پذيرفته اند، در حالي که ساير کشورهاي عربي غالبا پيرو نظام هاي آموزشي آمريکايي و انگليسي هستند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
اجتماعي
دانش وپژوهش
اقتصادوبازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
ورزشي در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته