جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1389/07/25 - روزنامه سراسري صبح ايران (يکشنبه) نسخه شماره 3718


خبر


تاريخ انتشار نتايج نهايي آزمون آموزشکده هاي فني وحرفه اي اعلام شد


تاريخ و جزئيات برگزاري آزمون دوره‌هاي مجازي كارشناسي ارشد دانشگاه‌هاي دولتي اعلام شد


تاريخ انتشار نتايج دکتري و اسامي تکميل‌ظرفيت کارشناسي ارشد پيام نور اعلام شد


دايره ًْ المعارف آموزش عالي


 خبر 

 ضيايي خبر داد:

امکان حضور دستياران خارجي در دوره‌هاي تکميلي تخصصي داخل کشور

گروه آزمون وسنجش : دبير شوراي آموزش پزشکي و تخصصي از تدوين آيين نامه حضور دستياران خارجي در دوره هاي تکميلي تخصصي در داخل کشور خبر داد و گفت: اين آيين نامه به منظور فراهم شدن زمينه تحصيل دستياران خارجي در رشته هاي تکميلي تخصصي پزشکي تدوين مي شود. دکتر سيداميرمحسن ضيايي در گفتگو با مهر، افزود: در حال حاضر ظرفيت دوره هاي دستياري پزشکي براي متقاضيان خارجي وجود ندارد چرا که رقابت فارغ التحصيلان پزشکي در داخل کشور در اين مقطع بسيار فشرده است اما با اين وجود سعي داريم ظرفيت هاي تکميلي براي متقاضيان خارجي فراهم کنيم.وي اضافه کرد: با توجه به پيشرفت هاي پزشکي ايران در حوزه هاي فوق تخصصي و تکميلي پزشکي در اين حوزه ظرفيت مناسبي براي تحصيلات تکميلي وجود دارد که به منظور استفاده درست از آن در بخشهايي که توانمند هستيم براي متقاضيان خارجي تسهيلاتي را فراهم کنيم.دبير شوراي آموزش پزشکي و تخصصي اظهار داشت: به همين منظور آيين نامه اي براي دوره هاي پست دکتري، تکميلي تخصصي (فلوشيپ)، دکتري تخصصي و دستياري فوق تخصصي جهت متقاضيان خارجي تنظيم مي شود که افراد متقاضي بتوانند با شرايط قانونمند در اين تخصصها ادامه تحصيل دهند. ضيايي خاطرنشان کرد: به طور مثال بسياري از متقاضيان خارجي خواهان تحصيل در رشته هاي فوق تخصصي جراحي هستند که با تدوين اين آيين نامه شرايط تحصيل براي آنها فراهم مي شود.

معاون آموزشي وزارت بهداشت :

برنامه تحول در آموزش پزشكي در سال تحصيلي جديد تدوين مي‌شود

گروه آزمون وسنجش : معاون آموزشي وزارت بهداشت از تدوين برنامه تحول آموزش پزشكي در سال تحصيلي جديد خبر داد.

دكتر محمدعلي محققي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه تحول و توسعه از سويي لازم و ملزوم يكديگر هستند، اظهاركرد: تحول، موضوعي ملموس در بخش آموزش پزشكي محسوب مي‌شود.وي با بيان اينكه تحول همه شئون آموزشي را در بر مي‌گيرد، افزود: برنامه ريزي آموزشي، اعتبار بخشي آموزشي، ارزشيابي، شيوه‌هاي تدريس، آزمون، پذيرش دانشجو، انتخاب و ارتقاي اساتيد،‌ مديريت در آموزش، ‌اقتصاد آموزش و فناوري‌هاي مطرح در آموزش در اين تحول موضوعيت دارد.محققي با تاكيد بر اينكه نگاه تحولي يك رويكرد تكاملي است، خاطرنشان كرد: تحول، حركت به سمت كمال و دستيابي به شيوه‌هاي برتر و روشهاي موثرتر به راهبردها و نتايج بهتر است كه بر اين اساس تنظيم برنامه تحول در آموزش پزشكي در سال تحصيلي90-89 در دستور كار معاونت قرار دارد.وي با اشاره به پديده افت تحصيلي و تاثير آن در برنامه تحول آموزش پزشكي گفت: در وضع موجود با پديده پيشرفت تحصيلي و تهديد با افت تحصيلي مواجه هستيم.معاون آموزشي وزارت بهداشت با اشاره به سنجش افت و پيشرفت تحصيلي اظهاركرد:‌اگر ملاك سنجش نمرات مكتسبه در آزمون‌ها باشد با تعاملات داخلي وزارت بهداشت اين گونه توافق شده است كه كسب حداقل60 درصد نمره در آزمون لازمه موفقيت محسوب مي‌شود و كمتر از آن افت تحصيلي مي‌باشد. بنابراين انتظار است كه اكثريت افراد در ترازي بالاتر قرار گيرند و جريان حركت آزموني در دانشگاه‌ها از افت به سمت پيشرفت باشد.وي با بيان اينكه تحول در آزمون‌ها يكي ديگر از پارامترهاي تحول در آموزش پزشكي است، تصريح كرد: تحول در آزمون‌ها استفاده از روش‌هاي نوين آموزشي و شاخص‌هاي آزمون،‌ نحوه ارزشيابي مدنظر است.محققي با بيان اينكه در تدوين تحول آموزش پزشكي مباحث اخلاقي و معنوي در اولويت قرار دارد، اظهار كرد: دستيابي به مكارم اخلاقي و بازسازي و اصلاح مسائل فرهنگي و ارتقاي مسائل معنوي در برنامه تحول مورد توجه مي باشد.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت :

بانك سؤالات آزمون‌هاي علمي در آينده نزديك در كشور ايجاد مي‌شود

گروه آزمون وسنجش : عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به ضرورت ايجاد بانك سؤالات آزمون‌هاي علمي در كشور گفت: بانك سؤالات دامنه بسياري از تخلفات آزمون‌ها در سراسر كشور را كاهش مي‌دهد.

حجت‌الاسلام عليرضا سليمي در گفت‌وگو با ‌ فارس گفت كه در آينده نزديك يك بانك سوالات در كشور ايجاد خواهد شد. وي به استانداردنبودن سؤالات آزمون‌ها در كشور اشاره و تصريح‌كرد: حدود 4 ميليارد سؤال در كشور وجود دارد كه تعداد زيادي از اين سوالات استاندارد نيست. عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه استاندارد‌سازي سؤالات كار سختي است و بايد آزمون‌هاي مختلفي گرفته شود تا بتواند معلومات پرسش شونده را دقيقا مشخص كند، متذكرشد: بسياري از اساتيد كشور از نظر علمي خبره هستند اما قدرت طرح سؤال ندارند. وي در عين حال به راه‌اندازي بانك سؤالات در كشور اشاره و اضافه‌كرد: در آزمون گذشته دستياري پزشكي 2 سؤال اشتباه وجود داشت، همچنين در 2 سؤال 2 گزينه صحيح بوده است و اين در حالي است كه اگر سؤالات استاندارد بود اين مشكل به وجود نمي‌آمد. حجت‌الاسلام سليمي ايجاد بانك سؤالات در كشور را عاملي در جلوگيري از تخلفات آزمون‌ها دانست و خاطر‌نشان‌كرد: در آزمون پذيرش معلمان و همچنين كنكور نيز اگر سؤالات مشخص و استاندارد بود كسي نمي‌توانست تخلف كند.

استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز:

ايجاد دانشگاه‌هاي تك جنسيتي بسيار ضروري است

گروه آزمون وسنجش : استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: بايد ريشه همه نابساماني‌ها و تمام بحران‌ها كه بخش كوچكي از آن بدحجابي است را در فرهنگ جامعه و جوانان جستجو كرد. دكترشكيب انصاري در گفت‌وگو با ايسنا ـ منطقه خوزستان، اظهاركرد: بد حجابي در دانشگاهي كه اكنون مشغول تدريس در آن هستم، بسيار كم است و اين اندك موارد هم اگر آگاهي پيدا كنند و اندرز داده شوند، قابل هدايت‌اند. وي ادامه‌ داد: در سه دهه‌اي كه از انقلاب اسلامي مي‌گذرد، كشور و ملت‌ ما و فرهنگ ناب اسلامي‌مان در معرض تهاجم نظامي و فرهنگي بوده‌ا‌ست. همان‌گونه كه در تهاجم نظامي 8 ساله، استكبار جهاني و وابستگانش بر ضد نظام جمهوري اسلامي ايران بسيج شدند، امروزه همه آن ابر قدرت‌هاي استعماري و كشورهاي وابسته به آنها، در تهاجم فرهنگي عليه ملت ما هم‌فكر و هم‌هدف هستند. اين استاد دانشگاه تصريح كرد: رهبر معظم انقلاب بارها درباره اين تهاجم فرهنگي هشدار داده بودند و امروزه دستگاه‌هاي عوام‌ فريب غربي، از طريق كانال‌هاي ماهواره‌اي، سايت‌ها و راديوها و مطبوعات، تاليف كتاب و انجام پژوهش‌ها، مزدوران داخلي و منطقه‌اي را در تهاجمي فريبكارانه بر ضد ملت و حكومت‌ ما به ‌كار گرفته‌اند. انصاري در تعريف كار فرهنگي در جهت ترويج حجاب و عفاف در جامعه گفت: واژه "فرهنگ" مانند واژه "آزادي" معني و مفهوم چند پهلو دارد. اما فرهنگي كه مورد نظر رهبري جامعه و مورد اعتقاد ماست، همان فرهنگ اصيل اسلامي است و سرچشمه صاف و زلال آن "قرآن" است. وي با بيان اينكه آموزش صحيح قرآن و تفسير واقعي آن نه تنها در ترويج حجاب و عفاف موثر است بلكه مي‌تواند در رفع ديگر ناهنجاري‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي جامعه ما هم موثر باشد، درباره نحوه برخورد انتظامات دانشگاه با مقوله بدحجابي، افزود: در دانشگاهي كه تدريس مي‌كنم، از زمان رياست قبلي دانشگاه تا كنون برخورد انتظامات بسيار مؤدبانه و محترمانه بوده است.


 تاريخ انتشار نتايج نهايي آزمون آموزشکده هاي فني وحرفه اي اعلام شد 

گروه آزمون وسنجش
: رييس سازمان سنجش آموزش كشور از اعلام نتايج نهايي آزمون آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي حداكثر تا هفته اول آبان ماه خبر داد. دكتر محمد حسين سرور الدين در گفت و گو با ايسنا، گفت: آزمون كارداني نظام جديد آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي روز جمعه 26 شهريور با رقابت 396 هزار و 535 داوطلب در سه شهرستان و در 41 كد رشته امتحاني برگزار شد و طي آن بيش از 85 هزار نفر در اين آزمون پذيرفته شدند. وي در باره زمان شروع كلاس‌هاي پذيرفته شدگان اظهار كرد: سعي ما بر اين است كه هر چه زودتر نتايج اعلام شود تا كلاس‌هاي اين دانشجويان در همين نيمسال نخست تشكيل شود البته براي اين دسته از دانشجويان كلاس‌هاي جبراني برگزار مي‌شود . سرورالدين در ادامه از عدم اعلام تكميل ظرفيت كنكور سراسري 89 در سال جاري خبر داد. رييس سازمان سنجش در خاتمه با اشاره به اعلام نتايج نهايي تكميل ظرفيت آزمون كارشناسي ارشد تا هفته آينده، اظهار كرد: حدود شش تا هفت هزار تن در مرحله تكميل ظرفيت آزمون كارشناسي ارشد پذيرفته شده‌اند.


 تاريخ و جزئيات برگزاري آزمون دوره‌هاي مجازي كارشناسي ارشد دانشگاه‌هاي دولتي اعلام شد 

گروه آزمون وسنجش : مدير كل دفتر گسترش وزارت علوم،‌ تحقيقات و فناوري از برگزاري آزمون اختصاصي دوره‌هاي مجازي براي كارشناسي ارشد براي نخستين بار توسط سازمان سنجش به صورت سراسري خبر داد و گفت: اين آزمون همزمان با برگزاري آزمون كارشناسي ارشد در19 بهمن ماه برگزار مي‌شود. ‏دكتر حسني در گفت‌وگو ايسنا، افزود: در گذشته دانشگاه‌ها براي پذيرش دانشجو در دوره‌هاي مجازي به صورت مجزا عمل مي‌كردند، اما امسال اين آزمون به صورت سراسري توسط سازمان سنجش برگزار مي‌شود. ‏وي در خصوص نحوه ثبت‌نام دانشجويان در اين آزمون، تاكيد كرد: داوطلبان مي‌توانند با مراجعه به پورتال دانشگاه خود ثبت‌نام اوليه را انجام دهند كه پس از آن ليست اسامي دانشجويان به سازمان سنجش ارسال مي‌شود و اين آزمون 19 بهمن ماه توسط سازمان سنجش برگزار مي‌شود. مديركل دفتر گسترش وزارت علوم، تصريح كرد: دانشگاه‌هاي تهران، شهيد بهشتي، شريف، علم و صنعت، خواجه نصيرالدين طوسي، اميركبير، تربيت مدرس، شيراز و دانشگاه قرآن علوم و حديث مجري برگزاري آزمون اختصاصي دوره‌هاي مجازي هستند. وي در خصوص اسامي رشته‌هاي اين دوره‌ها، يادآور شد: ليست نهايي رشته‌ها به زودي اعلام مي‌شوند، اما بيشترين رشته‌ها مربوط به رشته‌هاي نظري است. ‏دكتر حسني در پايان خاطرنشان كرد: كلاس‌هاي اين دوره‌ها در فاصله زماني دهم تا پانزدهم اسفند ماه سال جاري آغاز خواهد شد.


 تاريخ انتشار نتايج دکتري و اسامي تکميل‌ظرفيت کارشناسي ارشد پيام نور اعلام شد 

گروه آزمون وسنجش
: معاون سنجش و آموزش دانشگاه پيام نور با اعلام اينکه نتايج تکميل ظرفيت ارشد فراگير هفته آينده منتشر مي شود، گفت: هزار و 800 ظرفيت جديد براي دوره کارشناسي ارشد فراگير وجود دارد. به گزارش مهر، عبدالله معتمدي با بيان اينکه دانشگاه پيام نور به عنوان ابردانشگاه‌هاي کشورهاي آسيايي يا جهان اسلام يا بين‌المللي فعاليت مي‌کند، گفت: يک ميليون و 41 هزار و 279 دانشجو در دانشگاه پيام نور تحصيل مي‌کنند.

اعلام نتايج تکميل ظرفيت کارشناسي ارشد فراگير در هفته آينده

معاون سنجش و آموزش دانشگاه پيام نور از تکميل ظرفيت کارشناسي ارشد فراگير خبر داد و گفت: تا کنون شش هزار نفر ثبت نام کننده در کارشناسي ارشد فراگير داشته‌ايم با اين وجود بخشي از ظرفيت‌ها در کارشناسي ارشد خالي مانده است لذا از هفته آينده از طريق سازمان سنجش و آموزش کشور براي دوره‌هاي ارشد فراگير اقدام به اعلام نتايج تکميل ظرفيت خواهد شد.معتمدي خاطرنشان کرد: ظرفيت‌هاي جديدي براي واحدهاي مجري کارشناسي ارشد پيام نور اعلام مي‌شود که به اين ترتيب براي همه مراکز و واحدها در هر رشته 10 نفر به ظرفيت پذيرش اضافه خواهد شد. و بر اين اساس کليه کساني که در آزمون فراگير ارشد پيام نور شرکت کرده‌اند مي‌توانند مجدداً به سايت سازمان سنجش مراجعه و در صورتي که در تکميل ظرفيت قبول شده باشند از محل قبولي خود مطلع شوند.

امکان پذيرش در انتخاب اول براي قبول شدگان ارشد فراگير

معاون سنجش و آموزش دانشگاه پيام نور افزود: ممکن است پس از اعلام تکميل ظرفيت محل قبولي افرادي که پيش از اين به عنوان قبول شدگان ارشد فراگير معرفي شده‌اند تغيير کند به اين ترتيب که اگر داوطلبي در انتخاب دوم خود پذيرفته شده بود اکنون به دليل افزايش ظرفيت‌ها در انتخاب اولش امکان پذيرش پيدا مي‌کند

وي تعداد داوطلبان فراگير ارشد دانشگاه پيام نور را 100 هزار نفر عنوان کرد و گفت: دو هزار و 500 نفر در فراگير ارشد پيام نور پذيرفته شده بودند که در حال حاضر با احتساب اينکه 180 رشته محل کارشناسي ارشد فراگير داريم و در هر رشته محل 10 نفر به ظرفيت اضافه شده است، حدود هزار و 800 نفر جديد در تکميل ظرفيت به پذيرفته شدگان پيام نور اضافه مي‌شوند.

پذيرش دانشجو در مراکز بين المللي پيام نور از نيمسال دوم امسال

معتمدي از پذيرش دانشجوي پيام نور در دو مرکز بين‌المللي کيش و عسلويه اين دانشگاه از نيم سال دوم سال تحصيلي جاري در مقطع کارشناسي ارشد خبر داد و گفت:‌ در مرکز بين‌المللي عسلويه مقطع کارشناسي ارشد شش رشته مديريت بازرگاني، حسابداري، فناوري اطلاعات، مهندسي صنايع، حقوق بين‌الملل و روانشناسي دانشجو پذيرش مي‌شود و همچنين در مرکز بين‌المللي کيش در مقطع کارشناسي ارشد سه رشته مديريت بازرگاني، مديريت دولتي گرايش منابع انساني و جغرافيا گرايشي اقليم شناسي دانشجو پذيرش مي‌شود.

شرايط پذيرش دانشجو در مراکز بين المللي پيام نور

معاون سنجش و آموزش دانشگاه پيام نور از انتشار اطلاعيه‌ پذيرش دانشجو در مراکز بين‌المللي کيش و عسلويه دانشگاه پيام نور ظرف چند روز آتي خبر داد و گفت: در نيمه اول آبان ماه ثبت نام مجازي داوطلبان تحصيل در اين دو مرکز بين‌المللي آغاز مي‌شود که فقط دارندگان معدل بالاي 14 در مقطع کارشناسي مي‌توانند ثبت نام کنند. سه برابر ظرفيت مورد نظر هر رشته جهت مصاحبه در کيش و عسلويه دعوت مي‌شوند و سپس به اندازه ظرفيت مورد نظر دانشجو پذيرش خواهد شد.وي متون محتوايي که در دو مرکز بين‌المللي کيش و عسلويه دانشگاه پيام نور ارايه مي شود را به زبان فارسي اعلام کرد و از ثبت نام دو مرحله‌اي براي داوطلبان اين دو مرکز خبر داد و گفت: اميدواريم تحصيل دانشجويان از نيم سال دوم سال جاري آغاز شود. سيستم پذيرش دانشجو در اين دو مرکز بين‌المللي سيستم بدون آزمون است و به استناد سوابق تحصيلي دانشجو و براساس مصاحبه علمي صورت مي‌گيرد.

فعاليت موسسات فراگير قبل از انتشار دفترچه هاي فراگير توجيه قانوني ندارد

وي افزود: لذا دانشگاه پيام نور مادامي که دفترچه فراگير را تهيه نکرده و اين دفترچه مورد تصويب وزارت علوم قرار نگرفته است فعاليت موسسات آمادگي فراگير هيچ شان و توجيه قانوني ندارد.

معتمدي از تصويب اساسنامه ايجاد شبکه دانشگاه‌هاي مجازي جهان اسلام خبر داد و گفت: وزارت علوم در گذشته دانشگاه پيام نور را مامور کرده بود تا مقدمات کار براي اجرايي شدن شبکه دانشگاه‌هاي مجازي جهان اسلام را فراهم کند. در حال حاضر دبيرخانه کانون مرکزي دانشگاه‌‌هاي جهان اسلام در پيام نور ايجاد شده و مسئول اين بخش نيز مشخص شده است.

اعلام نتايج نهايي آزمون دكتراي دانشگاه پيام نور تا يك ماه آينده

وي همچنين از اعلام نتايج نهايي آزمون دكتراي دانشگاه پيام نور تا يك ماه آينده خبر داد و تصريح كرد:‌ در مجموع 6 هزار و50 نفر در 28 رشته گرايش دانشگاه پيام نور ثبت نام كرده‌اند كه بر اين اساس از 311 نفر جهت مصاحبه دعوت به عمل آمد كه در اين راستا حداقل 2 و حداكثر 5 نفر براي رشته‌هاي مختلف پذيرش خواهند شد.


 دايره ًْ المعارف آموزش عالي 

 مفهوم وانواع دانش

(قسمت صد و چهلم )‏‏

امروزه توسعه فناوري اطلاعات وارتباطات موجب توسعه روشهاي جداسازي استفاده از دانش در نظام اقتصادي ، ايجاد ابزارهاي لازم براي رمز گذاري وانتقال دانش وتوسعه ابزارهايي براي تصرف ومالکيت دانش گرديده است .اين عوامل در کنش متقابل با يکديگر وبا ساير نيروهاي فناوري اطلاعات ،صحنه کنش متقابل بين مسئله (تقاضاي دانش ) يا صحنه مبادله دانش را فراهم کرده اند .اين بحث همان مصداق ظهور بازار دانش در نظام اقتصادي است .

همچنان که اشاره شد ، بازار دانش صحنه مبادله دانش است .خريداران ،فروشندگان ودلالهاي دانش بازيگران اصلي بازار دانش هستند . در طرف عرضه بازار دانش ، بنگاههاي دانش ودست اندر کاران علم قرار دارند که دانش وقابليت فناوري توليد مي کنند اينها حداقل در يک زمينه از دانش تخصص ويژه ،شهرت وتوانايي رمز گذاري دانش ضمني خود را دارند . آنان ممکن است دانش خود را در قابل سوال وجواب بازاي مبلغي تحت عنوان حق يا پاداش ،به صورت جزئي يا کلي بفروشند . بعضي از افراد وبنگاهها تخصص ومهارت دارند ،ولي نمي توانند دانش نهفته خود را در چارچوب مشخص سامان دهي کنند ،دانش عده اي نيز آنقدر تخصصي ، شخصي ويا از نظر ارزشي محدود است که نمي توان آن را به بازار عرضه کرد ،گروه سومي نيز هستند که خود را خارج از بازار نگه مي دارند چراکه احتکار دانش منافع بيشتري برايشان به ارمغان مي آورد . اين سه گروه افراد وبنگاهها عرضه کننده (بالفعل ) دانش به حساب نمي آيند .

در مقابل در طرف تقاضاي اين بازار و بنگاههاي مبتني بر دانش ،افراد دانشجو وحتي بنگاههاي دانش قرار دارند که به منظور حل مسائل خاص خود وحساب قابليتهاي ذخيره شده در بنگاههاي دانش ،رابطه برقرار کرده ودانش مبادله مي کنند . بنگاههاي دانش ، دانش را براي توليد ،توزيع ، تبديل ، دانش جديد و بهره برداري از آن تقاضا مي کنند .در حاليکه بنگاههاي مبتني بر دانش ، دانش را براي توليد وتوزيع کالا وخدمات جديد تقاضا مي نمايند . کارگزاران دانش بين خريداران دانش (آنهايي که به دانش نيار دارند )وفروشندگان دانش (آنهايي که دانش دارند ) رابطه ايجاد مي کنند .

يکي از روشهاي مبادله پذير ساختن دانش ضمني ،اشکار سازي يا رمزگذاري آن است . دانش ضمني را نمي توان به راحتي انتقال داد . يکي از راههاي رفع محدوديت انتقال پذيري دانش ضمني رمزگذاري آن است .

رمز گذاري ،گنجاندن دانش فردي وسازماني در قالبهايي است که دسترسي کليه اشخاص نيازمند به دانش تسهيل شود . رمزگذاري درعمل دانش را به رمز تبديل مي کند (نه لزوما رمزهاي رايانه اي ) وآن را سازمان يافته ، مشهود ،انتقال پذير ودرک شدني مي سازد . يکي از روشهاي رمز گذاري دانش ،نهادينه کردن آن در محصولات ، تجهيزات ،فرايندها ونظامهاي نرم افزاري مانند نظامهاي اطلاعات بازرگاني وکارشناسي است . در کشورهاي سازمان همکاري اقتصادي وتوسعه گرايش شديدي به دانش آشکار شده (رمز گذاري شده ) وخوب بيان شده متداول است وکوششهاي دائمي در خودکارکردن مهارتهاي انساني وجود دارد . کوششهاي اخير در توسعه نظامهاي اطلاعات بازرگاني عمومي ، وکارشناسي در اين راستا صورت مي گيرد . البته ثابت شده که مهارتهاي انساني فقط در وظايف جاري ونسبتا ساده ودر محيطها وشرايط با ثبات قابليت خودکار شدن دارند و صنايع با فرايند خود کاري ممکن است از نظر فرايند (کاهش هزينه) کارا باشند . اما در زمينه محصولات ،به دليل تحول سريع در محصولات ماشين وجذاب ممکن است چندان مفيد نباشد .

در بازار دانش ،مبادله دانش بين عرصه کنندگان وتقاضاکنندگان از گذر انتقال حق يا قرار داد صورت مي گيرد (قرار داد استخدام در چشم انداز مرسوم )مدت قرار داد متغير وبستگي به ميزان نياز خريدار وتوانايي فراهم کردن دانش توسط فروشنده در حداقل زمان ممکن دارد . خريداران تنها با عرضه کنندگاني قرارداد بلند مدت مي بندند که خلاق بوده وتوانايي يادگيري دارند وخيلي سريع به اندک تغيير عکس العمل نشان داده و دانش جديد را جانشين دانش کهنه مي کنند وآن را در اختيار طرف قرارداد مي گذارند .مبلغ قرارداد وابسته به ارزش اقتصادي دانش مورد معامله است و ربطي به مدت قرار داد ندارد .عرضه کننده نمي تواند همان دانش را به خريدار ديگري بفروشد .

در بازار دانش ،شهرت عرضه کننده دانش نقش بسيار اساسي بازي مي کند . شهرت در بازاري که اطلاعات ناقص وجود دارد نه تنها نقش تضمين کيفيت را بازي مي کند ،بلکه نيروي رانش وکشش براي بازار دانش و وجوه در ساز وکار قيمت گذاري دانش است . در واقع بازار دانش قيمت دانش تابع شهرت عرضه کننده وشهرت عرضه کننده دانش تابع ارزش دانش است .

اندازه گيري عملکرد صنعت دانش :

براي اينکه بتوان عملکرد يک صنعت با يک نظام اقتصادي را خلاصه ودر يک نگاه اجمالي وارسي ،اندازه گيري وسياست گذاري نمود ،بايستي شاخص هايي را تهيه وتجزيه وتحليل کرد . قدمت تهيه وتجزيه وتحليل يک چنين شاخص هايي ،وبه طور کلي اندازه گيري عملکرد يک صنعت ويک نظام اقتصادي ، به دهه 1930 م و به خصوص به بعد ازجنگ جهاني دوم بر مي گردد . شاخص هايي که در اين سالها تهيه وتجزيه وتحليل مي شد بسيار ساده و بر مبناي نظريه اقتصاد کلاسيک ونئو کلاسيک از بررسي تفصيلي فعاليت هاي اقتصادي در سطوح بنگاه ونظام اقتصادي در زمينه هاي توليد ،سرمايه گذاري ، مصرف ، اشتغال ، ارزش افزوده ، بهره وري و نرخ تغيير آنها استخراج مي شد . اين شاخص هاي سنتي دولتها را در تصميم گيري ها اقتصادي راهنمايي مي کرد .

اما با ظهور اقتصاد دانش وپيدايش صنعت دانش ودر نتيجه حرکت نظامهاي اقتصادي سنتي به اقتصادهاي مبتني بر دانش ، شاخص هاي سنتي ديگر توانايي بازنمايي ارزش واقعي کالاها وخدمات نوين ودر نتيجه عملکرد نظام اقتصادي را ندارند . به عنوان نمونه در شاخص هاي سنتي ، به کار زنان خانه دار ،هزينه هاي حفاظت از محيط زيست ، هزينه هاي آلودگي محيط زيست ، هزينه هاي آموزشي وتغذيه نيروي انساني وجمعيت ،هزينه هاي تحقيق وتوسعه ، توليد ، توزيع وانتقال دانش ونظاير انها توجه نمي شد . بنابراين ، براي پاسخ به اين نارساييها واندازه گيري درست واساسي عملکرد نظامهاي اقتصادي جديد مطالعات وسيع تري صورت گرفت وشخص هاي جديدتري توسعه يافت .

با وجود اين اندازه گيري عملکرد اقتصاد مبتني بردانش به طور عام وصنعت دانش به طور خاص همچنان با چالشهاي اساسي مواجه است چراکه فعاليت هاي صنعت دانش و سرمايه هاي فکري کمتر لمس پذيرند . برخلاف فعاليت هاي سنتي وسرمايه هاي فيزيکي ، براي ايجاد نظام حسابداري جهت ارزشيابي فعاليت ها وسرمايه فکري ،موانع ساختاري وجود دارد . فعاليت هاي يادگيري وتوسعه دانش که اساس اقتصاد مبتني بر دانش اند ، در قيمت گذاري وکمي کردن با مشکل مواجه هستند .

لذا امروزه تنها شاخص هاي جزئي وغير مستقيم براي تجزيه وتحليل صنعت دانش وصنايع مبتني بر دانش در زمينه موجودي و رشد در پايه هاي دانش وجود دارد .حتي سهم هر يک از انواع دانش ضمني ورمز گذاري شده که در مغز افراد ودر متن سازمانها ذخيره شده است ، مشخص نيست .همچنين ميزان دانش توليد شده در يک دوره معين انباشته شده در يک منبع ،توزيع شده ،مصرف شده وجريان يافته از يک منبع به منبع ديگر نامشخص است و مهم تر اين که رابطه بين ايجاد دانش وعملکرد اقتصادي تقريبا هنوز ناشناخته است . دانش هم به منزله نهاده (قابليت ) وهم در نقش ستاده (نوآوري) ظاهر مي شود . دانش در مقام نهاده يا نهاده هاي سنتي مثل سرمايه فيزيکي ونيروي کار تمايزاساسي دارد . وقتي که نهاده هاي سنتي به موجودي منابع اقتصادي اضافه مي شود ،مطابق با ساختار تابع توليد مرسوم ، اقتصاد رشد مي يابد ، چنانکه با کارگيري فولاد بيشتر مي تواند توليد اتومبيل را افزايش دهد و اما بر خلاف فولاد ونيروي کار ،دانش با تغيير دادن خود شيوه وساختار توليد ،عملکرد اقتصادي را تحت تاثير قرار مي دهد وگزينه هايي از محصولات وفرايندها را به وجود مي آورد که قبلا وجود نداشت . برغم اينکه دانش جديد عموما ستاده بالقوه اقتصاد را تحت تاثير قرار مي دهد ،کميت وکيفيت اثر چندان مشخص نيست . تابع توليدي که بتواند اثر واحد دانش را بر روي عملکرد اقتصادي (حتي به تقريب ) نشان دهد توسعه نيافته است . بر خلاف کالاهاي سرمايه اي سنتي ، دانش ظرفيت ثابت ندارد و بسته به کار آفريني ،ورقابت و ديگر شرايط اقتصادي يک انديشه معين مي تواند تغييرات عظيمي را بر جاي گذارد ،تغيير متوسطي ايجاد کند يا اينکه اصلا اثري نداشته باشد . افزايش منابع تخصيص داده شده به ايجاد دانش ، ظرفيت هاي اقتصادي را افزايش مي دهد اما چگونگي و مقدارافزايش مشخص نيست .لذا رابطه بين نهاده هاي سنتي دانش وستاده هاي به دست آمده را نمي توان به سادگي درتابع توليد استاندارد خلاصه کرد . (ادامه دارد ...)


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش وپژوهش
اجتماعي
اقتصادوبازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
ورزشي در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته