جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1389/07/26 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 3719


خبر


آخرين مهلت ثبت‌نام آزمون كارشناسي ناپيوسته سال 89 دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد


شرايط وضوابط پذيرش دانشجوي فوريتهاي پزشکي اعلام شد


تاريخ انتشار نتايج نهايي رشته‌هاي نيمه متمرکز كنكور سراسري سال 89 اعلام شد

مدير كل امور بورس وزارت علوم خبر داد:
افزايش20 تا50 درصدي مقرري دانشجويان داخل و خارج كشور


دايره ًْ المعارف آموزش عالي


سرمقاله


 خبر 

 عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس :

حذف کنکور تا سال 93 قطعي شد

 گروه آزمون وسنجش : عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: در کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با حضور وزراي علوم و آموزش و پرورش و مسئولين سازمان سنجش آموزش کشور به اين نتيجه رسيديم که تا سال 92 و نهايتا 93 حذف کنکور نهايي شود.

عليرضا سليمي در گفتگو با مهر، درباره آخرين وضعيت اجراي قانون حذف کنکور توسط وزارتخانه هاي علوم و آموزش و پرورش گفت: تا اين سال وزارتخانه هاي مجري بايد زيرساختهاي حذف کنکور را فراهم و در مورد کيفيت امتحانات نهايي دبيرستان و ساير همکاري هاي اين وزارتخانه تصميم گيري کنند.

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينکه در حال حاضر 42 تا 43 درصد داوطلبان کنکور ورودي جديد هستند و بقيه پشت کنکوري اند که ممکن است بخشي از آنها سوابق تحصيلي نداشته باشند، گفت: با حذف کنکور در سال 93 حدود 85 درصد داوطلبان شرکت کنند داراي سوابق تحصيلي هستند.

وي اضافه کرد: با توجه به اينکه حذف کنکور يک بار در صحن علني مجلس به تصويب رسيد به تعويق افتادن اجراي آن نيازي به تصويب صحن علني مجلس ندارد و کميسيون آموزش مي تواند در اين زمينه تصميم نهايي را بگيرد.

آخرين مصوبات شوراي گسترش آموزش عالي
اعلام شد

گروه آزمون وسنجش : شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يکبار پذيرش رشته هاي مختلف در برخي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي را تصويب کرد. به گزارش مهر، شوراي گسترش آموزش عالي، يکبار پذيرش در مقطع دکتري در رشته هاي تغذيه دام و طيور در دانشگاه کردستان، آبياري و زهکشي در دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي ساري، مهندسي معدن در دانشگاه يزد، بيماري شناسي گياهي در دانشگاه شهيد باهنر کرمان، ترجمه در دانشگاه علامه طباطبائي و مديريت آينده پژوهشي در دانشگاه عالي دفاع ملي را تصويب کرد.بر اساس اين مصوبه اعضاي شوراي گسترش آموزش عالي با يکبار پذيرش در مقطع کارشناسي ارشد مهندسي برق- کنترل، مهندسي منابع طبيعي- جنگل شناسي و اکولوژي جنگل و مهندسي کشاورزي- علوم باغباني در دانشگاه کردستان، زبان و ادبيات عرب در دانشگاه خليج فارس، مهندسي منابع طبيعي- فرآوري محصولات شيلاتي جايگزين دوره کارشناسي ارشد مهندسي منابع طبيعي- شيلات در دانشگاه زابل، مهندسي پزشکي- بيوالکتريک در دانشگاه تربيت معلم سبزوار، مهندسي هوا فضا- آئروديناميک، مهندسي هوا فضا- سازه هاي هوافضايي، بيو تکنولوژي گرايش ميکروبي، مهندسي پزشکي- بيومتريال، مهندسي مکاترونيک و انرژي هاي تجديد ناپذير در دانشگاه تهران ، رياضي محض گرايش آناليز در دانشگاه شهر کرد، مباني و انديشه هاي اسلامي( ويژه دانشجويان خارجي) و عرفان و تصوف ( ويژه دانشجويان خارجي) در جامعه المصطفي(ص) العالميه موافقت کردند.همچنين يکبار پذيرش در مقطع کارشناسي در رشته هاي مهندسي مکانيک در دانشگاه صنعتي شهداي هويزه، مهندسي عمران در دانشگاه بيرجند- آموزشکده قائن، فناوري اطلاعات (IT) در دانشگاه وليعصر(عج) رفسنجان، شيلات- بوم شناسي در دانشگاه خليج فارس، زيست شناسي سلولي مولکولي و علوم صنايع غذايي در دانشگاه سمنان، علوم صنايع غذايي در دانشگاه صنعتي اروميه، باستان شناسي در دانشگاه زابل، مترجمي زبان انگليسي در دانشگاه شهيد باهنر کرمان- مجتمع آموزش عالي بم، فقه و حقوق اسلامي در دانشگاه شهر کرد- دانشکده علوم انساني فارسان، جغرافيا گرايش برنامه ريزي شهري در دانشگاه مراغه، فقه اسلامي ( ويژه دانشجويان خارجي) در جامعه المصطفي (ص) العالميه، گياه پزشکي در دانشگاه ايلام و مهندسي شيمي، نفت و صنايع در دانشگاه تهران از ديگر مصوبات اخير اين شورا است.براساس اين مصوبات موسسات آموزش عالي غير دولتي- غير انتفاعي نيز در مقطع کارشناسي ناپيوسته در رشته هاي مهندسي تکنولوژي عمران- عمران در موسسه صنعتي مراغه، مهندسي تکنولوژي کنترل- فرآيند در موسسه غيرانتفاعي خراسان، مهندسي تکنولوژي ساختمان و مهندسي تکنولوژي نرم افزار کامپيوتر در موسسه غيرانتفاعي آبا- آبيک، مهندسي تکنولوژي ارتباطات و فناوري اطلاعات(ICT)- مديريت (ICT) و مترجمي زبان انگليسي به طور مشترک در موسسه هاي غيرانتفاعي کوشيار، سهروردي قزوين و سناباد- چناران و در مقطع کارشناسي مهندسي کامپيوتر- نرم افزاردر موسسه غيرانتفاعي پرديسان- فريدون کنار اجازه يکبار پذيرش دارند.

رييس دانشگاه پيام‌نور استان خوزستان خبر داد:

راه‌اندازي سامانه پيام كوتاه دانشگاه با هدف اطلاع‌ رساني به دانشجويان

گروه آزمون وسنجش : رييس دانشگاه پيام‌نور استان خوزستان، گفت: سامانه پيام كوتاه با هدف اطلاع‌ رساني به دانشجويان پيام‌نور در خوزستان، راه‌اندازي مي‌شود. دكترعليرضا رازقي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا ـ منطقه خوزستان ـ اظهاركرد: دانشجويان براي دريافت گواهي اشتغال به تحصيل و ديگر موارد مي‌توانند از طريق اين سامانه تقاضاي خود را اعلام كنند و در خواست دانشجويان بعد از 48 ساعت از طريق واحد آموزشي دانشگاه پاسخ داده مي‌شود.وي افزود: اين طرح تاكنون تنها در دانشگاه پيام‌نور اهواز اجرا شده و در ديگر مراكز پيام‌نور هم در حال پيگيري است، همچنين شماره سامانه پيام‌كوتاه تا پايان هفته به دانشجويان اعلام مي‌شود. رييس دانشگاه پيام‌نور استان خوزستان درادامه گفت: كميته‌اي با هدف حل مشكلات دانشجويان در دانشگاه پيام‌نور تشكيل شده است و اين كميته متشكل از اعضاي بسيج دانشجويان، دانشگاه و اساتيد، مديريت فرهنگي دانشگاه استان و روابط عمومي و مسئولان ذي‌ربط است. رازقي‌زاده گفت: امسال 12 هزار و 806 دانشجوي جديد از طريق كنكور سراسري و آزمون فراگير وارد دانشگاه پيام‌نور خوزستان شدند.

رئيس واحد ورامين-پيشوا گفت :

هر ماه بطور ميانگين يک رشته آموزشي به رشته هاي واحد افزوده شده است

گروه آزمون وسنجش : به گزارش روابط عمومي اين واحددانشگاهي ،در نشستي که باحضورآقاي مهندس منصوري فرماندار، سرهنگ پورچي جانشين فرماندهي سپاه پاسداران شهرستان ورامين، آقاي کاظميان فر مسئول ناحيه بسيج دانشجويي دانشگاه هاي استان تهران ، آقاي قرايي رئيس اداره ارشاد اسلامي وحجت الاسلام حسيني رئيس شوراي شهر شهرستان وجمعي از مسئولان ودانشگاهيان ودانشجويان بسيجي درسالن اجتماعات دانشکده علوم انساني جهت معارفه مسئول جديد بسيج دانشجويي برگزار شد، رياست واحد ضمن خيرمقدم به حاضرين وتبريک دهه کرامت (ميلاد حضرت معصومه «س»وهشتمين اختر تابناک امامت و ولايت حضرت امام علي ابن موسي الرضا «ع»)ضمن ارائه دستاوردهاي واحد ،درخصوص وظيفه بسيج وداشجوي بسيجي دردانشگاه سخن گفت ودر بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تصويب4 رشته جديد ديگرکه با موافقت سازمان مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي و تأئيد وزارت علوم، به رشته هاي موجود در واحد ورامين پيشوا افزوده گرديده اظهار داشت: در20 ماه گذشته بطور ميانگين ،هر ماه يک رشته آموزشي به رشته هاي واحد افزوده شده وتعداد رشته هاي موجود در واحداز64رشته به 86 رشته ارتقاء پيدا نموده است .وي گفت در حال حاضر واحد ورامين پيشوا داراي 4 دانشکده مصوب علوم کشاورزي ، ادبيات وعلوم انساني ،پرستاري و علوم پايه است و در آينده اي نه چندان دور با توجه به پتانسيل هاي موجود شاهد جامع شدن اين واحد دانشگاهي خواهيم بودوي خاطر نشان کرد که واحد ورامين – پيشوا با بکارگيري استادان مجرب و تجهيزات و فضاهاي آموزشي مناسب آماده راه اندازي و توسعه رشته هاي بيشتري با
گرايش هاي مختلف را داراست .


 آخرين مهلت ثبت‌نام آزمون كارشناسي ناپيوسته سال 89 دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش
: رييس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي از اعلام آخرين مهلت ثبت‌نام آزمون كارشناسي ناپيوسته 89 امروز 26 مهر ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار آفرينش ، دكتر عبداله سجادي جاغرق با اشاره عدم گزارش تخلفات خاصي در آزمون‌هاي امسال دانشگاه آزاد اسلامي اشاره و تاكيد كرد: امسال آزمون دانشگاه آزاد اسلامي بدون مشكل خاصي و با كمال امنيت و سلامت برگزار شد و تا كنون هيچ گونه گزارشي مبني بر ايجاد اختلال در نظم آزمون نداشته‌ايم. رييس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي خاطر نشان کرد : داوطلبان فقط تا امروز براي ثبت‌نام مهلت دارند، ‌بنابراين مي‌توانند با مراجعه به دفاتر پستي سراسر كشور و تهيه دفترچه راهنما و كارت اعتباري نسبت به ثبت‌نام اقدام كنند.

همچنين وي در خاتمه افزود : ثبت‌نام آزمون كارشناسي ناپيوسته تا آخر امروز دوشنبه 26 مهر ماه و از طريق سايت مركز آزمون به نشاني
www.azmoon.org امکان پذير مي باشد .


 شرايط وضوابط پذيرش دانشجوي فوريتهاي پزشکي اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش : وزارت بهداشت با پذيرش دانشجوي فوريت هاي پزشکي از ميان کارکنان عملياتي مانند راننده آمبولانس، تکنيسين، اپراتور آمبولانس مراکز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشکي موافقت کرد.

به گزارش مهر، شرايط و ضوابط پذيرش دانشجو از ميان کارکنان عملياتي (غيراداري) مراکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي براي دو سال تحصيلي متوالي 90-89 91-90 در شوراي عالي برنامه ريزي وزارت بهداشت به تصويب رسيد.

بر اساس اين مصوبه، پذيرش دانشجو از ميان کارکنان عملياتي از جمله راننده آمبولانس، تکنيسين، اپراتور آمبولانس مراکز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشکي از طريق آزمون خاص توسط دانشگاههاي پذيرنده دانشجوي کارداني فوريتهاي پزشکي انجام مي گيرد.

دانشگاه هاي علوم پزشکي مربوطه موظف هستند که در ابتداي هر سال تحصيلي نسبت به اعلام ظرفيت پذيرش واقعي خود اقدام و در صورت عدم تکميل ظرفيت از محل آزمون سراسري، پذيرش تا سقف ظرفيت اعلام شده از ميان کارکنان عملياتي را انجام دهند. مهلت ارسال درخواست دانشگاههاي مجري برنامه براي تکميل ظرفيت تا پايان آذرماه سال تحصيلي مربوطه است.اعتقاد و التزام به مباني جمهوري اسلامي ايران، عدم داشتن سوء پيشينه، عدم اعتياد، داشتن ديپلم نظام قديم و يا ديپلم نظام جديد متوسطه و داشتن سلامت کامل جسمي و رواني و عدم ابتلا به بيماريهاي مزمن و واگيردار و صعب العلاج از جمله شرايط مورد نياز براي متقاضيان است.

نداشتن بيماري صرع و هرگونه عارضه رواني، بومي بودن (اشتغال در مرکز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشکي تحت پوشش دانشگاه متقاضي ادامه تحصيل) و دارا بودن سابقه حداقل يکسال کار در مرکز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشکي از ديگر شرايط اين گروه براي تحصيل در مقطع کارداني فوريت هاي پزشکي است.ساير شرايط بر اساس آيين نامه مصوب از سوي شوراي عالي برنامه ريزي وزارت بهداشت به دانشگاهها ابلاغ شده است.


 تاريخ انتشار نتايج نهايي رشته‌هاي نيمه متمرکز كنكور سراسري سال 89 اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش : معاون سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به اعلام اسامي معرفي‌شدگان چند برابرظرفيت رشته‌هاي نيمه متمرکز آزمون سراسري سال 89، گفت: اين دسته از داوطلبان بايد فيش پرداختي هزينه آزمون عملي را به سايت سازمان سنجش وارد كنند.

دكترحسين توكلي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه معرفي‌شدگان چند برابر ظرفيت رشته‌هاي نيمه متمرکز كنكور89 بايد مبلغ 38 هزار ريال بابت هزينه آزمون عملي به حساب شماره 748 خزانه‌داري كل نزد بانك مركزي واريز كنند، اظهاركرد: اين افراد پس از اين بايد شماره و تاريخ فيش واريزي را تا 28 مهر ماه در سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني
www.Sanjesh.org اعلام كنند تا نسبت به برنامه‌ريزي حوزه‌هاي آزمون عملي اقدام كنند و اصل فيش واريزي را در روز آزمون عملي تحويل نماينده سازمان سنجش دهند.

وي افزود: اين دسته از داوطلبان در صورتيكه براي‌ انجام‌ مراحل‌ مختلف‌ مصاحبه، معاينه و يا آزمون عملي رشته‌ يا رشته‌هاي‌ نيمه ‌متمركز اعلام شده‌، مراجعه ‌كنند و پس از انتخاب كد رشته محل در سايت سازمان سنجش، به عنوان پذيرفته شده ‌نهايي‌ هر يك از رشته‌هاي تحصيلي‌ نيمه ‌متمركز اعلام‌ قبولي شوند، مطابق ضوابط قبولي‌ قبلي آنان‌ در رشته‌ متمركز لغو مي‌شود و امكان بازگشت و ادامه تحصيل در رشته قبولي متمركز براي آنان ميسر نيست. توكلي با بيان اينكه براي هر آزمون عملي داوطلب ‌بايد مبلغ فوق را به صورت جداگانه واريز كند، اظهار كرد: به عنوان مثال داوطلبي كه براي دو رشته متفاوت نيمه‌متمركز نقاشي و مجسمه سازي معرفي شده است، به ازاي هر رشته‌اي كه معرفي شده بايد مبلغ آزمون عملي را طي دو فيش به صورت جداگانه با قيد نام رشته واريز كند؛ ولي چنانچه در يك رشته با چند كد مثل رشته تربيت بدني و علوم ورزشي در دوره‌هاي روزانه، شبانه، غيرانتفاعي و يا پيام نور معرفي شده است فقط يكبار واريز كافي است.

معاون سازمان سنجش در خاتمه از اعلام نتايج نهايي رشته‌هاي مختلف نيمه متمركز پس از انجام مراحل مصاحبه، معاينه و ساير مراحل گزينش و پس از گزينش علمي نهايي در نيمه اول بهمن ماه خبر داد.


 مدير كل امور بورس وزارت علوم خبر داد:
 افزايش20 تا50 درصدي مقرري دانشجويان داخل و خارج كشور  

گروه آزمون وسنجش : مدير كل امور بورس و دانشجويان خارج وزارت علوم از فراخوان بورس90 تا آخر مهرماه در سايت اداره كل امور بورس خبر داد. به گزارش ايسنا، دكتر حسن مسلمي نائيني در اين زمينه افزود: در فراخوان بورس سال89 بيش از هزار نفر ثبت نام كردند كه در نهايت 178 نفر جهت اعزام انتخاب شدند. وي تصريح كرد: در اعزام دانشجويان بورسيه در صدد هستيم كه به سمت نيازهاي كشور حركت كنيم تا اعزام‌ها به صورت هدفمند باشد. وي همچنين از افزايش مقرري دانشجويان داخل كشور تا30 درصد و همچنين افزايش مقرري دانشجويان خارج از كشور از20 تا50 درصد خبر داد. مسلمي نائيني با اشاره به موسسات اعزام دانشجو و سايت راه اندازي شده جهت ثبت نام اين موسسات، گفت: در اين راستا250 موسسه متقاضي اعزام دانشجو به خارج بوده‌اند كه در نهايت110 موسسه در حال حاضر انتخاب شده است و پس از انجام مراحل مصاحبه به تعدادي از آنها مجوز ارائه مي‌شود.


 دايره ًْ المعارف آموزش عالي 

رشته زبان و ادبيات فارسي

موضوع اين رشته تحصيلي:

امروزه دامنه ادبيات فارسي بسيار گسترده است به گونه‌اي كه پيش‌بيني مي‌شود بتوان ده گرايش براي آموزش ادبيات فارسي تدوين كرد يعني دانشجو طي دو سال بعد يكي از گرايش‌هاي علوم بلاغي، ادبيات داستاني و گرايشهاي ديگري كه مي‌توان در اين رشته پيش‌بيني كرد، مطالعه كند. اما آنچه امروز در دانشگاهها به عنوان ادبيات فارسي تدريس مي‌شود در كل آشنايي با مجموعه‌اي از متون نظم ونثر فارسي است در رشته ادبيات فارسي دو شاخه‌ي اصلي زبان فارسي و ادبيات فارسي مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي‌گيرد كه در بخش زبان فارسي مسائل مربوط به زبان‌شناسي، دستور زبان، اصول و نگارش و ويرايش و در بخش ادبيات، سبك‌شناسي، نقدادبي، انواع ادبي، تاريخ ادبيات، صنايع ادبي شامل بديع، معاني و بيان و عروض همچنين متون نظم و نثر كلاسيك مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

توانايي‌هاي لازم:

اگر يك دانشجوي ادبيات از خواندن يك بيت شعر حافظ و يا خواندن داستانهاي شاخص و معروف ادبيات جهان لذت نبرد به اشتباه وارد اين رشته شده است چون دانشجوي زبان و ادبيات فارسي بايد دروس بسيار متنوع و گسترده‌اي را در وادي ادبيات فارسي بخواند واگر كسي علاقه‌مند نباشد اين رشته برايش ملال‌آور مي‌شود. اين رشته قلم درست و بيان خوب مي‌خواهد تا بتوان منظور خود را بخوبي تفهيم كرد. همچنين دانشجوي اين رشته لازم است كه حافظه نسبتا قوي داشته باشد چون بخش عظيمي از مقولات ادبي را بايد به خاطر سپرد تا بتوان در مواقع مورد نياز به آنها دسترسي داشت.

موقعيت شغلي در ايران:

بعد از آموزش و پرورش، مطبوعات بهترين بستر براي فعاليت فارغ‌التحصيلان ادبيات فارسي است همچنين بهترين نيرو براي تنظيم و ارائه برنامه‌هاي ادبي راديو و تلويزيون و حوزه‌هاي فرهنگي وزارتخانه‌هاي مختلف كشور فارغ‌التحصيل اين رشته مي‌باشد. و از اينها گذشته يك ليسانس ادبيات اگر پويا و فعال باشد مي‌تواند يك نويسنده، شاعر يا منتقد گردد. در مراكز چاپ و نشر كتاب به عنوان ويراستار و ناظر ادبي در سير چاپ كتاب حضور داشته باشد. در ضمن تعدادي از فارغ‌التحصيلان نيز با توجه به ذوق و سليقه خود كارهاي ويژه‌اي انجام مي‌دهند كه از آن جمله مي‌توان به شركت در تاليف فرهنگهاي مختلف به عنوان پژوهشگر ادبي و يا « فيش‌نويس علمي» و « انتخابي» دايره المعارفها اشاره كرد.

درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل:

دروس پايه:

دستور زبان، تاريخ زبان فارسي، مرجع‌شناسي و روش تحقيق، آيين نگارش و پيرايش، بديع.

دروس اصلي:

رودكي و منوچهري، فرخي و كسايي، رستم و سهراب، رستم و اسفنديار، قصيده‌هاي ناصرخسرو، خاقاني، مسعود سعد، نظامي، مثنوي معنوي، منطق‌الطير، حديقه‌سنايي، بوستان سعدي، غزليات و قصايد سعدي، حافظ، صائب، تاريخ بيهقي، سياست‌نامه و قابوسنامه، كشف السرار، كليله و دمنه، گلستان سعدي، مرصادالعباد، قرائت متون عربي، قواعد عربي، زبان خارجه تخصصي، عروض و قافيه، ادبيات معاصر، متون تفسيري، آشنايي با علوم قرآني، نقد ادبي.

دروس تخصصي:

معاني و بيان، مباني عرفان و تصوف، تاثير قرآن و حديث در ادب فارسي، تاريخ ادبيات، سبك‌شناسي.


 سرمقاله 

رييس دانشگاه زنجان گفت :

آموزش محور بودن، از مشکلات و نقاط ضعف دانشگاه‌هاست

گروه آزمون وسنجش : رييس دانشگاه زنجان گفت: آموزش محور بودن، از جمله مشکلات و نقاط ضعف موجود در دانشگاه هاست. به گزارش ايسنا - منطقه زنجان، محسن افشارچي در گردهمايي رؤساي دانشگاه‌هاي استان در دانشگاه‌هاي زنجان با بيان اينکه دانشگاه‌ها در حال حاضر از حالت آموزشي به سمت پژوهشي در حال گرايش هستند، اظهارکرد: به طور کلي و براساس شواهد و آمارهاي موجود، حرکت علمي در نظام جمهوري اسلامي مدتي است شتاب گرفته و دوران گذري که در انقلاب به وجود آمد، منجر به توسعه کمي آموزش و مسائل علمي در کشور شد. وي با يادآوري اينکه تدوين برنامه استراتژيک توسعه عالي دانشگاه‌هاي استان سالهاست که برعهده دانشگاه زنجان گذاشته شده است، ابراز تأسف کرد: بسياري از مکاتبات در خصوص گرفتن آمار از مراکز آموزشي مختلف استان، بدون پاسخ مي ماند و آمارهاي کلي و دقيق در اين زمينه مشخص نمي شود. رييس دانشگاه زنجان عدم استقلال دانشگاه و فقدان طرح جامع نيازسنجي اولويت‌هاي پژوهشي بخش صنعت را که از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و همچنين ظهور کميت گرايي در سطح آموزش عالي را از جمله تهديدهاي ناشي از عوامل بيروني در حوزه دانشگاه‌ها برشمرد و افزود: در مورد مسائل دروني مرتبط با دانشگاه‌ها، سهم استان از دانشجويان کل کشور بيشتر از سهم جمعيت استان از کل کشور است که اين امر، يک نقطه قوت محسوب مي شود. افشارچي با بيان اينکه سهم استان از اساتيد نسبت به ميانگين کشور بيشتر و برابر با 89/3 در برابر 64/1 مي باشد، تصريح کرد: سهم استان از تعداد مقالات ISI بيشتر از ميانگين کشوري است، البته اين عوامل آنچنان مهم نيستند و به طور کلي نبايد خود را با ميانگين کشوري مقايسه کنيم؛ بلکه بايد با همسايه اي نظير استان تهران مقايسه كرد و براي دستيابي به نقاط بالاتر تلاش بيشتري داشت. رييس دانشگاه زنجان سرانه فضاي آموزشي و کمک آموزشي استان را 56/4 متر مربع و ميانگين کشوري اين پارامتر را 25 متر مربع عنوان کرد و گفت: سهم استان از تحصيلات تکميلي نيز پايين تر از ميانگين کشوري است که اين امر، فاجعه بوده و پايين بودن سطح تحصيلات تکميلي موجب کاهش ميزان ارتقاي اساتيد، انجام تحقيقات بنيادين و مختل شدن امر پژوهش مي شود. افشارچي ناهماهنگي پژوهش‌هاي دانشگاهي با نيازهاي تحقيق و توسعه کشور را از ديگر نقاط منفي مورد توجه در حوزه فعاليت دانشگاه‌ها برشمرد و يادآور شد: مشکل اساسي شايد عدم اعتماد به دانشگاه باشد که بدون شک دلايل متعددي دارد. وي از فقدان زير ساخت‌هاي اطلاع رساني و فناوري‌هاي نوين در شيوه‌هاي آموزشي و کم بودن اعتبار متوسط پروژه‌هاي پژوهشي نيز ابراز تأسف کرد و افزود: بايد پژوهانه‌ها در چارچوب مناسب دانشگاه‌ها بيش از پيش مورد توجه و اهميت قرار گيرد.

رييس دانشگاه زنجان با بيان اينکه براي کليه نقاط ضعف‌ها و مشکلات موجود چاره انديشي و برنامه ريزي شده است، ابراز اميدواري کرد كه اين برنامه‌ها فقط روي کاغذ منحصر نشود و به صورت قابل اجرا طراحي شود. افشارچي با اشاره به اهميت وجود يک نظارت درون سيستمي و برون سيستمي در مجموعه دانشگاه‌ها، تأکيد کرد: بايد در مجموعه آموزش عالي استان به گونه‌اي رفتار شود تا در10 سال آينده، شرمنده جمعيت استان نشويم. وي با يادآوري اهميت هيات نظارت و ارزيابي آموزش عالي استان، خاطرنشان کرد: بايد کليه مراکز آموزش عالي کشور، همکاري‌هاي جدي را براي بازديدها و مکاتبات و هماهنگي‌هاي لازم با اين هيات داشته باشند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
اجتماعي
دانش وپژوهش
اقتصادوبازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته