جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1389/09/02 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 3748


خبر

معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران خبر داد:
تاريخ ثبت نام وبرگزاري آزمون پذيرش دانشجوي پزشكي از ليسانس اعلام شد

معاون اداري ومالي وزارت علوم :
کاهش40 درصدي پذيرش دانشجوي ليسانس درتهران تشريح شد


آخرين مهلت ثبت‌نام پذيرفته‌شدگان تكميل ظرفيت آزمون فراگير ارشد پيام‌نور اعلام شد

رييس كميسيون آموزش مجلس گفت :
پيگير كنكور 90 و نحوه تأثير سوابق تحصيلي دانش آموزان در آزمون هستيم


دايره ًْ المعارف آموزش عالي


 خبر 

 وزير بهداشت خبر داد:

تسهيلات جديد براي گذراندن طرح

پزشکي نخبگان تشريح شد

گروه آزمون وسنجش : وزير بهداشت از ارائه تسهيلات جديد به دانشجويان استعداد درخشان براي گذراندن طرح خدمات قانوني پزشکان خبر داد و گفت: فارغ التحصيلان نخبه که درصدد گذراندن طرح خود هستند، شناسايي و جذب مراکز پژوهشي مي شوند. به گزارش مهر، دکتر مرضيه وحيددستجردي در حاشيه نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوري دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران با اشاره به تجاري سازي دستاوردهاي علمي حوزه پزشکي اظهار داشت: در حال حاضر بخش استعدادهاي درخشان وزارت بهداشت در راستاي شناسايي نخبگان برنامه هايي را در دستور کار قرار دارد که از آن جمله مي توان به شناسايي فارغ التحصيلان و دانشجويان نخبه اشاره کرد.وي اضافه کرد: فارغ التحصيلان نخبه که درصدد گذراندن طرح خود هستند، شناسايي و جذب مراکز پژوهشي مي شوند تا پروژه هاي کاربردي خود را در راستاي رفع نيازهاي کشور اجرايي کنند.وزير بهداشت با اشاره به امکان قرار گرفتن دانشگاه علوم پزشکي تهران در ميان 200 دانشگاه برتر جهان، گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکي تهران رتبه اي حدود 340 را در رتبه بندي هاي بين المللي دارد که با اقدامات صورت گرفته و در سايه تلاش مراکز پژوهشي اميدواريم اين دانشگاه در ميان 200 دانشگاه برتر جهان قرار گيرد.وي با بيان اينکه مي توانيم با تلاش دانشجويان و اساتيد به چشم انداز ترسيم شده ايران 1404 برسيم، افزود: نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي همکاري مشترک مراکز پژوهشي و اساتيد دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران بود که اميدواريم در ادامه اين همکاريها در حوزه هاي مختلف ارتقاي علمي يابيم.دستجردي به توسعه مراکز رشد و شرکت هاي دانش بنيان اشاره کرد و يادآور شد: با توسعه شرکتهاي دانش بنيان اقداماتي در جهت تجاري سازي دستاوردهاي علمي انجام خواهد شد.وزير بهداشت با اشاره به راه اندازي دوره هاي دکتري تخصصي همراه با پژوهش در وزارت بهداشت، گفت: اين دوره ها راه اندازي شده و دانشگاههايي که اعلام آمادگي کرده با تاييد معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، مجوز تربيت دانشجو را دريافت کرده اند يکي از اولويت هاي اين دوره ها تجهيز آزمايشگاه هاي تحقيقاتي است.به گزارش مهر، نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوري دانشگاه تهران وعلوم پزشکي تهران 1 تا 3 آذرماه در صحن نماز جمعه دانشگاه تهران برگزار مي شود.

اسدي خبر داد:

بازنگري آيين‌نامه‌هاي رفاهي اساتيد علوم‌پزشکي

گروه آزمون وسنجش : رئيس مرکز امور هئيت علمي وزارت بهداشت از بازنگري آيين نامه هاي مربوط به امور رفاهي اساتيد دانشگاههاي علوم پزشکي خبر داد. دکتر محمدحسين اسدي در گفتگو با مهر افزود: کميته رفاهي به منظور بررسي مسائل و موضوعات رفاهي براي اعضاي هيئت علمي دانشگاهها تاکنون جلساتي را برگزار کرده اند که در اين جلسات تصميم گرفته شد براي ساماندهي امور برخي از آيين نامه ها بازنگري شود.وي اضافه کرد: با بازنگري آيين نامه هاي مربوط فرآيند امور رفاهي به صورت شفاف به اعضاي هيئت علمي دانشگاهها اطلاع رساني مي شود.رئيس مرکز امور هئيت علمي وزارت بهداشت همچنين از تکميل سامانه الکترونيکي اعضاي هيئت علمي دانشگاههاي علوم پزشکي خبر داد و گفت: اين سامانه به منظور تسهيل کار و به روز شدن اطلاعات اين گروه در دانشگاهها ايجاد شده است و پيش بيني مي شود در مراحل اوليه مديران دانشگاهها به منظور تکميل اطلاعات هيئت علمي به آن دسترسي داشته باشند.

رئيس دانشگاه تهران خبر داد:

توسعه رشته‌هاي ميان رشته اي در دانشگاه تهران

گروه آزمون وسنجش : رئيس دانشگاه تهران گفت: اين دانشگاه با راه انداري سه دانشکده مطالعات جهان، کارآفريني و علوم و فنون اقدام به توسعه رشته هاي ميان رشته اي کرده است. به گزارش مهر، فرهاد رهبر گفت: در اين دانشکده ها دانشجويان در رشته هاي ميان رشته اي پذيرش مي شوند. وي با تاکيد بر اينکه مشکلات کشور چند بعدي است و با شاخه اي از علوم نمي توان آنها را حل کرد، ياداور شد: نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي فرصتي است تا محققان با شناسايي محققان ساير حوزه ها در جهت اجراي پروژه هاي ميان رشته اي اقدام کنند. رئيس دانشگاه تهران با بيان اينکه در حال حاضر 70 شرکت دانش بنيان در پارک فناوري دانشگاه تهران ايجاد شده است، افزود: در اين نمايشگاه دستاوردهاي محققان دانشگاههاي تهران و علوم پزشکي تهران، در بخش هاي دانشگاهي، پارک علم و فناوري و جهاد دانشگاهي عرضه شده است

واحد بين المللي دانشگاه اروپايي LEFKE

در قشم راه اندازي مي شود

گروه آزمون وسنجش : مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از راه اندازي واحد بين المللي دانشگاه اروپايي LEFKE در اين جزيره در آينده‌اي نزديک خبر داد. به گزارش ايسنا - منطقه خليج فارس، سيد رضا موسوي در نشست مشترکي با نمايندگان دانشگاه اروپايي LEFKE اظهارکرد: با راه اندازي واحد بين المللي اين دانشگاه معتبر اروپايي، دوره‌هاي ليسانس به صورت 2 سال در قشم و 2 سال در کشور قبرس برگزار مي شود. وي افزود: اين دانشگاه اروپايي مورد تاييد وزارت علوم است و اجراي دوره‌هاي کارشناسي ارشد و دکترا دربرنامه‌هاي آينده اين دانشگاه درمنطقه آزاد قشم قرار دارد. موسوي تصريح کرد: با همکاري دانشگاه اروپايي LEFKE درنظر داريم رشته‌هاي تحصيلي منحصر به فرد را ايجاد و دانشجويان با سطح بالاي علمي وآموزشي دراين دوره ها به تحصيل بپردازند. موسوي همچنين تصريح کرد: ايجاد رشته‌هاي معماري داخلي، مهندسي مخابرات، ارتباطات راديو وتلويزيون، روزنامه نگاري، برنامه نويسي کامپيوتر، مديريت روابط عمومي و مديريت توريسم دردستور کار قرار دارد که پس از تاييدات نهايي سازمان منطقه آزاد قشم و دانشگاه اروپايي LEFKE، رشته‌هاي مورد نظر تعيين و جذب دانشجو صورت مي گيرد. مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به راه اندازي دانشکده‌هاي تخصصي با همکاري دانشگاه اروپايي LEFKE در قشم گفت: براي نخستين بار درکشور، دانشکده گردشگري در اين جزيره راه اندازي خواهد شد و رشته‌هاي توريسم و مديريت توريسم تدريس مي شود. بنابراين گزارش، درادامه نشست، بهنام رهنما نماينده دانشگاه اروپايي LEFKE و مدير دانشکده مخابرات اين دانشگاه گفت: قشم بهترين مکان براي توسعه فعاليت‌هاي آموزشي است و ما درصدد توسعه همکاري‌هاي علمي، آموزشي و پژوهشي دراين منطقه هستيم. وي ادامه داد: از نظر مديران ارشد دانشگاه اروپايي LEFKE، منطقه آزاد قشم ظرفيت بالايي براي جذب دانشجو دارد و تمامي دوره‌هاي آموزشي دراين منطقه با رعايت استانداردهاي بين المللي و به زبان انگليسي است. رهنما تصريح کرد: مدارک نهايي ليسانس دانشجويان از طريق دانشگاه اروپايي LEFKE صادر مي شود که مورد تاييد وزارت علوم ايران، دانشگاه‌هاي معتبر جهاني است و همچنين تاييديه سازمان جهاني گردشگريWTO دررشته‌هاي گردشگري دريافت مي شود. وي در پايان گفت: دانشگاه اروپايي LEFKE از معتبرترين دانشگاه‌هاي اروپايي است که در رشته‌هاي مختلف مهندسي و علوم انساني داراي درجه علمي بالا در دنياست.


 معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران خبر داد:
 تاريخ ثبت نام وبرگزاري آزمون پذيرش دانشجوي پزشكي از ليسانس اعلام شد  

گروه آزمون وسنجش
: معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران ازثبت نام سومين دوره پذيرش دانشجوي پزشكي از ليسانس در دانشگاه علوم پزشكي تهران در نيمه آذرماه سال جاري خبر داد. به گزارش ايسنا - منطقه علوم پزشکي تهران، دكتر حسين كشاورز از برگزاري سومين دوره پذيرش دانشجوي پزشكي از ليسانس در دانشگاه علوم پزشكي تهران خبر داد و افزود: ثبت نام براي سومين دوره پذيرش دانشجوي پزشكي با اين شيوه از نيمه آذرماه آغاز و شرايط ثبت نام به زودي از طريق سايت روابط عمومي دانشگاه اعلام مي شود. وي با بيان اينکه شرايط ثبت نام و شركت در اين دوره همچون سال گذشته خواهد بود و تغييري در اين زمينه نخواهيم داشت، خاطرنشان كرد: در دو دوره گذشته حدود50 دانشجو به اين شيوه در رشته پزشكي پذيرفته شده‌اند كه در حال حاضر مراحل آموزش خود را در دانشگاه علوم پزشكي طي مي كنند. کشاورز هدف از جذب دانشجوي پزشكي به اين شيوه را جذب فارغ التحصيلان مقطع كارشناسي ساير رشته ها با توانمندي‌هاي بالا در رشته پزشكي دانست و اضافه كرد: براي ثبت نام در اين آزمون حداكثر سن براي خانمها 25 سال تمام در زمان ثبت نام و براي آقايان كه خدمت نظام وظيفه را گذرانده‌اند 27 سال تمام در زمان ثبت نام تعيين شده است و متقاضيان بايد داراي معدل دوره ديپلم بالاتر از 18 و معدل دوره كارشناسي بالاتر از 16 باشند. وي يادآور شد: آزمون ورودي به اين دوره همچون سال گذشته از مباحث در حد علوم پايه خواهد بود و در اسفند ماه برگزار مي شود.


 معاون اداري ومالي وزارت علوم :
 کاهش40 درصدي پذيرش دانشجوي ليسانس درتهران تشريح شد  

گروه آزمون وسنجش : معاون اداري ومالي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري با تشريح جزئيات مصوبات کارگروه انتقال از تهران و وظايفي که در اين زمينه به وزارت علوم محول شده است، گفت: بر اساس مصوبات، ساماندهي يا طرح توسعه دانشگاههاي علامه و خواجه نصير در اطراف تهران انجام مي شود. علي اکبر متکان در گفتگو با مهر با اشاره به مصوبه کارگروه انتقال از تهران افزود: با توجه به اينکه پيش از اين دانشگاه علامه طباطبايي و خواجه نصير به دليل پراکندگي، بحث طرح و توسعه، ساماندهي و تجميع را مطرح کرده بودند و براي اين منظور نيز برنامه ريزي انجام شده بود، کارگروه انتقال تصميم گرفت طرح توسعه و بحث ساماندهي اين دانشگاهها در خارج از تهران صورت گيرد.وي گفت: ساماندهي، تجميع يا طرح توسعه اين دانشگاهها از شهر تهران به شهر ديگري منتقل نمي شود تنها در اطراف تهران انجام مي شود.معاون اداري و مالي وزارت علوم گفت : مکان يابي دانشگاه خواجه نصير براي انجام ساماندهي و تجميع در حال بررسي است و دانشگاه علامه نيز پيش از اين براي ساماندهي در چيتگر برنامه‌ريزي هايي را انجام داده بود.وي اضافه کرد: اين مصوبه براي دانشگاههاي علامه و خواجه نصير تقريبا هم مي تواند بحث انتقال باشد و هم نباشد به اين معنا که دانشگاه علامه که پيش از اين به دنبال مکان جديد براي ساماندهي مي گشت در حال حاضر براي اين کار ديگر نمي تواند در داخل شهر تهران به دنبال مکاني باشد بلکه بايد براي مکاني در اطراف تهران برنامه ريزي کند.

اسامي سازمان هايي که بايد از تهران منتقل شوند

متکان با اشاره به يکي ديگر از مصوبات کارگروه انتقال از تهران که براي وزارت علوم در نظر گرفته شده است، گفت: بر اساس اين مصوبه سازمان سنجش به استان البرز و سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي احتمالا به ساوه منتقل مي شوند و موسسه پژوهش و برنامه ريزي نيز در حال مکان يابي براي انتقال از تهران خواهد بود.

کاهش پذيرش ظرفيت دانشجوي کارشناسي در تهران آغاز شده است

وي درباره کاهش 40 درصدي ظرفيت کارشناسي دانشجو در دانشگاههاي تهران گفت: اين کاهش پيش از مصوبه کارگروه انتقال در برنامه هاي وزير علوم نيز بود.معاون اداري و مالي وزارت علوم اظهار داشت: به دليل تقاضاي بيش از حد دوره هاي تحصيلات تکميلي و افزايش ظرفيت در اين دوره ها و همچنين با توجه به فضاي خالي دانشگاههاي شهرستان، دانشگاههاي تهران که داراي امکانات و تجهيزات بيشتري هستند از اين پس مسئوليت بيشتري را براي پذيرش دانشجويان تحصيلات تکميلي خواهند داشت و در عوض در کنکور هر سال پذيرش دانشجوي کارشناسي در دانشگاههاي تهران کاهش مي يابد.وي افزود: کاهش پذيرش دانشجوي کارشناسي در دانشگاههاي تهران از کنکور امسال آغاز شده و تا مرز 40 درصد خواهد رسيد.


 آخرين مهلت ثبت‌نام پذيرفته‌شدگان تكميل ظرفيت آزمون فراگير ارشد پيام‌نور اعلام شد 

گروه آزمون وسنجش : معاون سازمان سنجش با اشاره به مهلت ثبت‌نام پذيرفته‌شدگان مرحله تكميل ظرفيت آزمون فراگير كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور، گفت: مهلت ثبت‌نام تا آخر فردا چهارشنبه سوم آذر ماه ادامه دارد. دكتر حسين توكلي در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: آن دسته از داوطلباني كه قبلاً در اين آزمون پذيرفته شده بودند و در اين مرحله اولويت قبولي آنها تغيير يافته است، در صورت علاقمندي به تحصيل از نيمسال دوم سال جاري امكان جابجايي آنها از طريق دانشگاه پيام نور فراهم خواهد شد. وي از شروع دوره آموزش براي اين دسته از پذيرفته‌شدگان مرحله تكميل ظرفيت از نيمسال دوم سال تحصيلي90-89 خبر داد و افزود: پذيرفته‌شدگان بايد مبلغ 18 هزار ريال را واريز كنند و اصل فيش را به هنگام ثبت‌نام به مراكز قبولي ارائه كنند.


 رييس كميسيون آموزش مجلس گفت :
 پيگير كنكور 90 و نحوه تأثير سوابق تحصيلي دانش آموزان در آزمون هستيم 

گروه آزمون وسنجش : رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: هنوز اطلاع دقيقي از جزئيات كنكور90 نداريم و معتقد هستيم كه هماهنگي لازم در اين زمينه بين وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد كه در اين عدم هماهنگي سهم آموزش و پرورش بيشتر است. دكتر علي عباسپور تهراني‌فرد در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين‌كه آموزش و پرورش بايد بار اطلاعات و برخورداري آزمون‌هاي سراسري و يكنواختي آزمون دانش آموزان را به وزارت علوم و سازمان سنجش گزارش دهد، افزود: متاسفانه هنوز اين وزارتخانه انسجام لازم را در اين زمينه ندارد و انسجام لازم با گذشت يكسال از حضور حاجي‌بابايي هنوز در آموزش و پرورش برقرار نشده است. نماينده مردم تهران در خانه ملت تصريح كرد: اخيرا طي تماسي كه با سازمان سنجش داشتيم از نحوه وضعيتي كه آموزش و پرورش بايد در مورد كنكور 90 اعلام كند گله‌مند بودند و روشي را كه اين وزارتخانه پيشنهاد كرد، عملي نمي‌دانستند. وي اظهاركرد: طبق تصميمي كه مجلس پس از مذاكرات و گزارشات ارائه شده از سوي وزارتخانه‌هاي علوم و آموزش و پرورش براي زمان دقيق حذف كنكور مشخص كرده بود، مقرر شد تا سال 92 كنكور به طور كامل حذف شود و حدود 2 ماه پيش نيز به وزارت علوم اعلام كرديم تا كميته ماده 4 قانون نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه‌ها نظر نهايي خود را اعلام كند كه در صورت اظهارنظر نهايي، ما اصلاح لازم را در قانون در مجلس به عمل آوريم؛ اما هنوز متاسفانه نظري به ما اعلام نشده و پيگير آن هستيم. عباسپور تصريح كرد: ما منتظر هستيم تا هرچه سريع‌تر جلسه كارگروه كنكور 90 برگزار شده و نحوه تاثير سوابق تحصيلات دانش آموزان از سوي آموزش و پرورش اعلام شود. وي ادامه داد: با صحبتي كه اخيرا با رييس سازمان سنجش داشته‌ام از وي درخواست كردم تا هرچه سريع‌تر گزارش اين سازمان را در مورد جزئيات كنكور 90 ارائه دهند. رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس افزود: اخيرا نامه‌اي را رسما به وزارت علوم نوشته‌ايم و خواسته‌ايم گزارشي از آخرين تصميمات كميته ماده 4 را به اطلاع مجلس برساند و پيگير قضيه پاسخ اين نامه هستيم، چرا كه وزير علوم رياست و مسئوليت كميته ماده 4 قانون نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه‌ها را بر عهده دارد و اين كميته متشكل از وزراي علوم، آموزش و پرورش و بهداشت، رييس دانشگاه آزاد اسلامي و رييس سازمان سنجش است. به گفته وي، جلسه كارگروه كميته ماده 4 قانون نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه‌ها بايد به طور مرتب برگزار شده و نتيجه نهايي را به مجلس اعلام كنند؛ اما در حال حاضر خبري از جزئيات كنكور 90 نداريم و حتي نمي‌دانيم كه قرار است چند درصد از سوابق تحصيلي دانش آموزان در كنكور سال آينده لحاظ شود. بنابراين منتظر هستيم تا هرچه سريع‌تر سازمان سنجش به جمع بندي برسد و نظر خود را اعلام كند.


 دايره ًْ المعارف آموزش عالي 

 عرضه کنندگان آموزش عالي

( قسمت آخر )

افزايش تعداد دانشجويان غير بومي ، يادگيران راه دور ، ودانشجويان انتقالي نيازمند خدمات رفاهي خارج از دانشگاه به صورت شبانه روزي است . در پاسخ به اين نيازها ، مدارس عالي ودانشگاهها از فناوري اطلاعاتي جهت دسترسي دانشجويان به اطلاعات شخصي ،همچون صورت حسابها ،ريز نمرات وگردش منابع کتابخانه استفاده مي کنند . موسسات علمي همچنين اين امکان را براي دانشجويان فراهم مي آورند که امور مالي را از طريق اينترنت انجام دهند . مثلا ، دانشگاهها با استفاده از شبکه جهاني ، پرسش نامه هاي پذيرش ، برگه ثبت نام دانشجو ، برگه انتخاب واحد ، پرداخت شهريه وتقاضاي خوابگاه را دريافت وارسال مي کنند . استفاده از رايانه در کليه فعاليت هاي دانشگاهي اهميت يافته است ودسترسي به منابع رايانه اي ، درموسسات به موضوع مهمي تبديل شده است . تعداد زيادي از دانشجويان مشغول به تحصيل در مدارس عالي و دانشگاهها رايانه دارند . بسياري از موسسات ، شرط داشتن رايانه را براي دانشجويان خود الزامي کرده اند . اين موسسات از طريق مختلف به دانشجويان کمک مي کنند تا صاحب رايانه شوند . در خوابگاهها افزايش رايانه هاي شخصي دانشجويان موجب شده است تا متصديان امر به فکر فراهم آوردن تدارکات وامکانات جديدي بيفتد . دانشجويان در خوابگاهها نيازمند مودمهايي با سرعت بالا وخطوطي جهت برقراري ارتباط رايانه اي با شبکه ها وکتابخانه ها وساير مراکزند . موسسات ، منابع بسياري را به ايجاد شبکه ارتباطي واحد براي هر يک از دانشجويان ساکن در خوابگاه تخصيص داده اند . موسساتي که داشتن رايانه را براي دانشجويان خود الزامي نمي دانند ، کم وبيش برنامه هاي متفاوتي را براي اينکه همه دانشجويان به منابع مناسب دسترسي داشته باشند تدارک ديده اند .دانشگاهها ومدارس عالي ،آزمايشگاههاي رايانه اي را براي استفاده خصوصي درکتابخانه ها ، خوابگاهها ودانشکده ها ايجاد کرده اند . اين آزمايشگاهها نيازمند نگهداري وارتقاي مداوم هستند و غالبا خارج از وقت براي ارائه خدمات
آماده اند . دانشجويان خارج از دانشگاه نيز مي توانند از راه دور با دانشگاه ارتباط داشته باشند ،بسياري از موسسات ،خدمات ارتباط از راه دور را براي هزينه هايي کلان فراهم مي آورند . با افزايش تعداد دانشجوياني که خارج از دانشگاه ساکن اند ، وهمچنين دانشجويان از راه دور ارائه دسترسي به منابع شبکه اي در خارج از دانشگاه اهميت حياتي پيدا کرده است .فناوريهاي اطلاعاتي وارتباطي نقش مهمي را درفعاليت هاي دانشجويي وفرهنگ دانشگاه ايفا مي کند . ابزارهايي همچون پست الکترونيکي ،پيام گير واتاق هاي گفت و گو به دانشجويان فرصت مي دهد که با يکديگر ومشاوران و اعضاي هيئت علمي ارتباط نزديکتر وبيشتري داشته باشند . بحث هايي درباره اينکه آيا افزايش تعامل از طريق فناوريهاي اطلاعاتي موجب پيشرفت ماهيت اجتماعي مدارس عالي ودانشگاهها مي شود يا اين ويژگي را نابود مي کند ، وجود دارد . گرچه بسياري واهمه دارند که اتکا به رايانه ها جهت تسهيل تعاملات دانشجويي ممکن است به رشد مهارتهاي دانشجويي آسيب رساند ، ولي برخي معتقدند که فناوريهاي جديد ابزارهاي جانشيني براي دانشجويان ، جهت کمک گرفتن ومشاوره اند وقتي که لازم باشد محرمانه بودن چيزي حفظ شود فناوريهاي اطلاعاتي ممکن است راه مناسب تري باشند . مسئولان امور دانشجويي ، از پست الکترونيکي وشبکه جهاني براي آموزش بهداشت ، مداخله در بحرانها ، وساير موضوعات مربوط به رشد دانشجويي وخدمات حمايتي استفاده مي کنند . در مواقعي که فواصل بسيار زيادند فناوريهاي ارتباطي جديد احتمالا تنها راه دسترسي به خدمات حمايتي وايجاد جامعه علمي به شمار مي آيد . گسترش فناوري در زندگي دانشجويي ،مسائل جديدي را در مورد استفاده معقول از رايانه ونظامهاي اطلاعاتي دانشگاهي پديد آورده است . اين مسائل بيشتر مربوط به زندگي خصوصي وآزادي بيان هستند . در مورد زندگي خصوصي ، موسسات بايد ميزان محرمانه بودن مطالب در شبکه را تعيين کنند . موقعيت هاي خصوصي مربوط به شکلهاي قديمي تر ارتباطي ( مثل تلفن ونامه هاي پستي )نسبت دارند ،ممکن است مستقيما در فناوري آن لاين به کار نيابند . به نظر مي رسد حفظ جنبه محرمانه زندگي خصوصي در روابط ديجيتالي دشوارتر باشد ، چرا که به راحتي تکثير وسريعا توزيع مي شوند .فناوري جديد به دانشجويان فرصت مي دهد تا مشخصات فردي خود را در مطالبي که در اينترنت انتشار مي دهند پنهان کنند يا از نام مستعار استفاده کنند . درباره مالکيت معنوي مطالب موجود در سرويس دهنده دانشگاه قانون نيز مهم است . مثلا سوالاتي درباره اينکه آيا موسئولان دانشگاه اجازه دارند جهت پيگيري امور قضايي با پيگيري تخلفات ، نامه هاي الکترونيکي را در سرويس دهنده ها بخوانند وجود دارد . موسسات بايد دستورالعمل هايي جهت عدم سوءاستفاده از منابع رايانه اي تدوين کنند .سوء استفاده شامل انتشار سخنان نفرت انگيز ، آزارهاي آن لاين وبهره گيري از مطالب غير اخلاقي است . ماهيت عمومي اينترنت ،آزادي بيان را که در محيط هاي دانشگاهي بسيار اهميت دارد تشويق مي کند . موضوعاتي مثل مطالعه صور هنري بحث انگيز ، يا مکالمه يا گروههاي تبعيض نژادي که ممکن است براي برخي افراد سوء استفاده از فناوري تلقي شوند ،چه بسا براي افراد ديگر فعاليت هاي علمي کاملا موجهي به شمار آيند . به هر حال فناوري جديد امکان خلق ،چاپ يا مشاهده مطالبي که قانون يک کشور با اصول وسنت هاي رفتاري دانشگاه آن را ناشايست مي داند ،براي دانشجويان آسانتر مي کنند به همين دليل همين ابهامات ،موسسات آموزش عالي با چالش قابل توجهي جهت تدوين سياست هاي استفاده از رايانه مواجهند . به نحوي که نه آزادي بيان خدشه دار شود ونه از رايانه استفاده نامطلوبي شود . کلام آخر: پايداري چالشهاي فناوررانه بسيار شگفت انگيز مي نمايد . مدارس عالي ودانشگاهها با پژوهشهاي خود نقش بزرگي در اين تحولات ايفا مي کنند . با وجود اين ، موسسات آموزش عالي در عين حال بايد فعاليت هاي خود را با فناوري جديد سازگار کنند . دانشجويان خواهان آن هستند که آخرين فناوريها را بياموزند تا با شرايط متغير بازار کار آشنا شوند .دانشگاههاي سنتي با يکديگر وموسسات آموزشي غير سنتي رقابت مي کنند تا فناوري را سريع تر از بقيه به کار گيرند . موسسات آموزش عالي به تلاش خود جهت تغيير فناوري ادامه مي دهند . هزينه هاي توسعه زير ساخت رايانه اي بسيار بالاست وطرح هاي بودجه بندي غالبا قادر به پرداخت هزينه هاي مستمر حفظ ،نگهداري وارتقاي رايانه ها نيستند .دغدغه هاي متخصصان آموزش در مورد اينکه فناوري چگونه گيفيت آموزش را متحول مي کند ، موجب شده تا تلاشهاي اجرايي ،آهنگي آرام بگيرند . چندان شگفت انگيز نيست که معتبرترين و ثروتمند ترين مدارس عالي ودانشگاهها در پذيرش فناوري بسيار جلوتر از بقيه باشند . در واقع بسياري از موسساتي که از پيشرفت هاي فناوري سود وبهره بيشتري مي برند فاقد تخصص يا منابع جهت شناخت توانهاي فناوري اند . به طور کلي فناوري تاثير بسزايي در مدارس عالي ودانشگاهها در سطح جهان داشته است وبه طرق مختلف در آموزش عالي تحول ايجاد خواهد کرد . به هر حال ،به نظر مي رسد بسياري از چالشهايي که مدارس عالي ودانشگاهها در استفاده از فناوري با آن مواجهند ، در آينده نيز همچنان ادامه خواهد يافت .


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اجتماعي
اقتصاد و بازار
مرزپرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي هاي روزنامه
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته