جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1385/09/22 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - چهارشنبه نسخه شماره 2651

آيت ا... هاشمي رفسنجاني در گشايش سومين کنگره بين المللي همکاري هاي دولت، دانشگاه و صنعت:
دانشگاه آزاد اسلامي مي تواند نمونه خوبي از ارتباط صنعت و دانشگاه را خلق کند


 آيت ا... هاشمي رفسنجاني در گشايش سومين کنگره بين المللي همکاري هاي دولت، دانشگاه و صنعت:
 دانشگاه آزاد اسلامي مي تواند نمونه خوبي از ارتباط صنعت و دانشگاه را خلق کند 

:

آفرينش: سومين کنگره بين المللي و دهمين کنگره سراسري همکاري هاي دولت، دانشگاه و صنعت براي توسعه ملي با حضور آيت ا... هاشمي رفسنجاني در واحد علوم و تحقيقات تهران افتتاح شد.
اين کنگره با همکاري معاونت پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي و دبيرخانه دائمي کنگره از 21 تا 23 آذرماه با حضور دکتر جاسبي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي، دکتر شفيعي دبير دائمي کنگره، معاون دانشگاه آزاد اسلامي، روسا و دبيران مناطق دانشگاهي و ميهمانان داخلي و خارجي در واحد علوم و تحقيقات برگزار شد.
به گزارش خبرنگار آفرينش، آيت ا... هاشمي رفسنجاني، در اين کنگره با تقدير از فعاليتهاي دانشگاه آزاد اسلامي، اظهار داشت: براي کار ارزنده اي که دانشگاه آزاد اسلامي در مورد ارتباط صنعت و دانشگاه، بعنوان مهمترين مسئله عصر و زمان ما انجام مي دهد، خدا را شکر مي کنيم.
وي با تاکيد بر آنکه
مقالات ارائه شده در اين سمينار تاثير خود را بر قشر فرهيخته جامعه مي گذارد و رفته رفته به بدنه جامعه منتقل مي شود، تصريح کرد: نکته اي که بايد بر آن تکيه کرد آنست که در اين همايش به نمونه هايي دستيابيم که عيني بوده و بيشتر بر اساس تجسم اعمال باشد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به آنکه بيشترين تحصيلات بنده در زمينه علوم اسلامي است، گفت: با توجه به مسئوليت قانونگذاري و اجرايي که در انقلاب بر عهده بنده گذاشته شد، اکنون ذات بنده ترکيبي از طلبگي و توانايي هاي اجرايي شده است.
وي ضمن  قرائت سوره عصر، خاطرنشان کرد: در ابتداي اين سوره عبارت «والعصر» آمده و اين بدان معني است که بايد فرزند زمان خود باشيم و به مقتضاي زمان تصميمات درست بگيريم. وقتي خدا به عصر قسم ياد مي کند نشان از اهميت زمان است و بايد زمان خود را قدر بدانيم.
آيت ا... هاشمي
رفسنجاني با اشاره به اين بخش سوره که مي فرمايد ان الانسان لفي خسر، اظهار داشت: همواره انسان در حال زيان ديدن است و رو به خسران مي رود و تنها با يک شرط اين حالت زيان را به حالت سود و پيشرفت تبديل مي کند. انسان هميشه در معرض تهديد است اما تهديد را مي توان به فرصت تبديل کرد و اگر در حالت تهديد بايستيم، ضرر کرده ايم.
وي ادامه داد: ياد دارم مرحوم طالقاني حدود 30 سال پيش در زندان نکته اي را نقل مي کردند و مي گفتند بنده در مورد تفسير سوره والعصر مانده بودم تا اينکه روزي با يخ فروشي مواجه شدم که در خيابان داد مي زد و به مردم مي گفت «اي مردم به کسي که سرمايه اش در حال آب شدن است رحم کنيد» و متوجه شدم که انسان نيز اينگونه است.
رئيس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي افزود: عمر موثر هر انساني بين 50 تا 60 سال است و سعدي در اينباره مي گويد هر لحظه از عمر مي رود نفسي، چون نگه مي کنم نمانده بسي.
وي با طرح اين سئوال که شرط آنکه زياندهي را به سوددهي تبديل کنيم چيست، ادامه داد: اگر از عمر استفاده مفيد کني، حاصل آن سود و منفعت خواهد بود. قرآن در ادامه آن سوره عمل صالح را براي تبديل زيان به منفعت مطرح مي کند.
رئيس تشخصي مصلحت نظام افزود: اگر بخواهيم نام همايش شما را با ادبيات ديني بيان کنيم، عنوان صحيح آن کنگره عمل و ايمان است. معمولا در عرف جامعه و عوام ايمان را در دينداري و خداپرستي تعريف مي کنند اما اين همه ايمان نيست. ما بايد با مطالعه و تحقيق به واقعيتهاي جهان دستيابيم و اين همان ايمان است. زماني که در مورد موضوعي اطلاع نداريد و به يقين نرسيده ايد، آن موضوع تنها در حوزه فرضيه و تئوري باقي مانده است و وقتي در مورد آن تحقيق و پژوهش کرديد و به يقين رسيديد نسبت به آن ايمان پيدا کرده ايد و در واقع محصول دانش ايمان است.
وي تاکيد کرد: در ادبيات ديني معناي «عمل» انجام عبادات و پرداخت زکات و خمس و امثالهم است، اما عمل صالح در زبان عرب کار درست و صحيح انجام دادن و درست فهميدن است. و کسي که بر اين مبنا حرکت کند نمونه مسلمان کامل است.
هاشمي رفسنجاني تاکيد کرد: ترجيع بند قرآن کريم خطاب قرار دادن مومنان و کساني است که عمل صالح انجام مي دهند و بارها «يا ايهاالذين آمنو و عملو الصالحات» را تکرار کرده است. يعني براي موفقيت بايد ايمان داشت و عمل صالح انجام داد.
وي با بيان اينکه بايد روي مسير حق و حقيقت حرکت کرد و به خيالات و شعارها و مسائل بي ارزش که معمولا انسانها را به بيراهه مي کشند بي توجه بود، گفت: بر اساس آيه مذکور بايد صبر پيشه کرد و هزينه پرداخت و نيرو و سرمايه صرف کرد تا عمر به ضرر سپري نشود. بطور کلي تمام عناصر يک جامعه پيشرفته و مترقي در اين سوره دو خطي وجود دارد.
رئيس مجمع تشخيص  مصلحت نظام با اشاره به آنکه پيشرفتهاي جهان را بررسي کرده ايم و بعد از کار مداوم به اين نتيجه رسيديم که توسعه ايران و انقلاب تنها با توسعه دانايي محور ممکن مي شود، خاطرنشان کرد: اينگونه سمينارهايي که برگزار مي شود براي رسيدن به همين آرمان چشم انداز 20 ساله است که اين يک موضوع کشوري است و بايد همه دولتمردان و فرهيختگان جامعه وارد شوند و کار کنند.
وي افزود: اگر قوانين معيوب باشد نمي توان کار کرد. اگر قضاوت امنيت لازم را ايجاد نکند مخل انجام کار مي شود. اگر دولت حمايت نکند  و دانشگاه وارد نشود و زمينه آوردن فنآوري را به درون جامعه مهيا نکند اين کار به نتيجه نمي رسد. بنابراين همه افراد بايد دست بکار شوند تا کار به نتيجه برسد.
آيت ا... هاشمي رفسنجاني با تاکيد بر توانايي هاي مجموعه دانشگاه آزاد اسلامي، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامي ظرفيتي پيدا کرده است که مي تواند نمونه بسيار خوبي از ارتباط صنعت و دانشگاه را خلق کند.
وي با اشاره به آنکه برقراري اين ارتباط موضوعي است که ده ها سال فکر سازمان ها و نهادهاي بين المللي را به خود معطوف کرده است، گفت: در اين زمينه راهکارهاي بسياري مطرح شده است که ما نيز در مقاطعي از آنها تبعييت کرده ايم. زماني به فکر راه اندازي دانشگاه هاي بنگاه رسيديم. در اين دانشگاه ها سازمانهاي نيازمند به خدمات، خودشان دانشگاه هايي راه اندازي کردند و به تعليم نيروهاي خود پرداختند. در اين دانشگاه ها دانشجوياني تربيت مي شوند که مي توانند از تجربه و تخصص مديران با تجربه و کارآمد بهره ببرند.
وي ادامه داد: زماني دانشگاه هاي علمي و کاربردي مطرح شد که آقاي توفيقي از سردمداران آن بود و تعداد زيادي نيروهاي تربيت شده و تکنسين از دل آنها بيرون آمد و بخشي از مشکلات کشور را حل کردند.
وي يادآور شد: در حال حاضر مسائل پارک هاي علمي موجب توجه کشورهاي با تجربه و پيشرفته قرار گرفته و سال هاست مطرح است. برخي دانشگاه هاي داخل کشور نيز به سمت تاسيس پارک هاي علمي حرکت کرده اند، اما تاکنون موفقيت هاي لازم را کسب نکرده اند.
وي افزود: براي دانشگاه آزاد عرصه مناسبي مهياست، که با تاسيس پارک هاي علمي مي تواند به اهداف چند منظوره دست يابد و پس از توليد دانش به مرحله عمل برسد، زيرا قبل از تاسيس هر رشته اي بعد کاربردي آن بايد در نظر گرفته شود.
ايت ا... هاشمي رفسنجاني با اشاره به آنکه طلبه ها هنگامي که درس هاي اخلاق و موعظه مي خوانند، در همان دوران طلبگي براي تبليغ به شهرهاي دور ونزديک رفته و آنچه را که آموخته اند براي مردم مي گويند و اين روند تاثير بسزايي در رشد و آموختن آنها دارد و اين روندي است که دانشجويان حقوق، پزشکي و... نيز از آن تبعيت مي کنند و مورد توجه آنان قرار مي گيرد.
عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان با تاکيد بر آنکه به زماني رسيده ايم که مقاطع تحصيلات تکميلي اهميت پيدا کرده است، گفت: اکنون تقريبا عرضه و تقاضا در سطح دانشگاه ها برابر شده است، پس از اين به بعد بايد براي تعميق دانش و علم حرکت کنيم، بعبارتي کيفيت آموزشي را بالا ببريم.
وي با تاکيد بر اينکه در مقاطع تحصيلات تکميلي هنوز عرضه و تقاضا متعادل نشده است، اذعان داشت: در کشور نيروهاي کيفي فراوان است و مي توان اساتيد خوبي جذب کرد و دانشجو در اختيار آنها قرار داد تا از ظرفيت هاي کشور استفاده شود.
از بهترين استادان خارج از کشور نيز مي توان ارتباط برقرار کرد و از آنها در زمينه تدريس وتعليم استفاده کرد.
آيت ا... هاشمي  تاکيد کرد: از دانشگاه آزاد اسلامي مي خواهيم تا بر روي مقاطع تحصيلات تکميلي بيشتر فعاليت کند و هيات امنا نيز از آنها حمايت کرده و پشتوانه سياسي موردنياز براي اين موضوع را فراهم مي کنيم.
وي با تاکيد بر آنکه بايد دنبال تشويق افکار مبدع، مخترع، مبتکر و... باشيم، گفت: استادان مي توانند در دانشگاه استعدادهاي درخشان را شناسايي کرده و اگر طرحي داشتند حمايتشان کنند تا به مرحله آزمايشگاهي برسد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر آنکه اصل مشکل ما بعد از مرحله آزمايشگاه و در مرحله پايلوت کردن طرح است، گفت: کشورهاي بيگانه آزمونها و دانشگاه هاي ما را پيگيري مي کنند و به محض شناسايي استعدادهاي درخشان از طريق سفارتخانه هاي خود به جذب آنان مي پردازند و بلافاصله بورسيه مي کنند و دعوت به همکاري مي کنند. اگر پيکره جامعه را زنده تصور کنيم، نخبگاني که خارج مي شوند مانند همان آب شدن قالب يخ است و موجب زيان کشور مي شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه بايد از استعدادهاي نخبگان به طرز مطلوبي استفاده کرد، تصريح کرد: بايد سيستم مهندسي کردن طرح ها و افکار نو و گذر از موقعيت آزمايشگاه به مرحله پايلوت را در دانشگاه آزاد و مراکز آموزش عالي طراحي کرد، چرا که بسياري از طرح هاي پژوهشي و تحقيقاتي نخبگان در مراکز و نهادها راکد مانده است.
آيت ا... هاشمي رفسنجاني گفت: براي تبديل دانش به صنعت، دولت بايد با تخصيص بودجه به دانشگاه ها با ايفاي نقش هدايتگر در اين عرصه حرکت کند.
وي در ادامه افزود: دانشگاه آزاد اسلامي با اعتبار علمي که دارد، پايگاه نيرومندي براي توسعه کشور و انتقال دانش بومي به کشورهاي خارجي محسوب مي شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين که دانشگاه آزاد اسلامي تا به امروز موفق بوده است بيان داشت: دانشگاه آزاد اسلامي محصول بسياري از تفکرات و تجربيات است و ما هم اکنون به شدت از فعاليت هاي اين دانشگاه حمايت مي کنيم و مسوولان، پرسنل و دانشجويان دانشگاه آزاد نيز بايد بدانند که اين مرکز آموزش عالي بسيار نيرومند است و توانايي انجام کارهاي بزرگ و رسيدن به موفقيت هاي بيشتر را دارد.
وي دکتر جاسبي را عاشق کار دانست و تصريح کرد: رئيس دانشگاه آزاد اسلامي همواره دنبال خدمت بوده و تا کنون به ياري خدا موفق عمل کرده است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن ابراز حمايت قاطع خود از فعاليتهاي علمي دانشگاه آزاد اسلامي، خطاب به دست اندرکاران آن تاکيد کرد: مجموعه دانشگاه آزاد اسلامي، مجموعه بسيار قوي ايست و هيچگاه فکر نکنيد بيدهاي ضعيفي هستيد که هر بادي مي تواند شما را بلرزاند. شما بسيار قوي هستيد و با قدرت مي توانيد به کارهاي خود ادامه دهيد و به توسعه کشور کمک کنيد.

دانشگاه و صنعت هر کدام راه خود را مي پيمايند
دکتر ترابي با تقدير و تشکر از دست اندرکاران کنگره و شرکت کنندگان در خصوص علت برگزاري اين همايش اظهار داشت: دهمين کنگره دولت، صنعت، دانشگاه به نحوي ادامه و نتيجه اولين کنگره بين المللي توليد علم، جنبش نرم افزاري و آزاد انديشي است که در سال 84 برگزار شد.
رئيس سومين کنگره بين المللي دانشگاه صنعت و دولت با اشاره به بيانات موکد مقام معظم رهبري در بهمن ماه سال 1381 مبتني بر توجه به نهضت توليد علم، جنبش نرم افزاري و آزاد انديشي، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامي در طول سال 82 با برگزاري نشست ها و جلسات علمي پيرامون بررسي مفهومي موضوعات مزبور و برنامه ريزي لازم، مبادرت به برگزاري 11 سمينار منطقه اي در واحدهاي مختلف خود در طول سال 1383 نمود و متعاقب آن به برگزاري اولين کنگره بين المللي در اين زمينه در محل اجلاس سران در فروردين ماه سال 1384 و همچنين برگزاري يک ميزگرد با حضور صاحبنظران حوزه و دانشگاه در حاشيه کنگره اقدام کرد.
وي افزود: در آن کنگره مجموعا 1869 مقاله توسط 2500 نفر از اساتيد و پژوهشگران داخلي و خارجي دريافت گرديد که مجموعا 83 مقاله برگزيده آن (49 مقاله داخلي و 34 مقاله خارجي) به صورت سخنراني در کنگره ارائه گرديد. کلا حاصل مقالات کنگره در 21 جلد تدوين و منتشر شد.
معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي خاطر نشان کرد: پس از برگزاري کنگره بين المللي نهضت توليد علم، و استخراج نتايج کنگره توسط مشاورين و اعضاي کميته علمي، دو موضوع ذيل بعنوان دو مقوله اساسي جهت بررسي بيشتر در کنگره آتي شناخته شدند. -1 تاثير جهاني شدن و تعاملات بين المللي بر توليدات علمي کشور. -2 نقش همکاري وارتباط تنگاتنگ دولت، دانشگاه و صنعت
وي تصريح کرد: دانشگاه آزاد اسلامي طي بخشنامه اي يکي از اولويت ها و سياست هاي پژوهشي سال 84 را گسترش و تعميق همکاري هاي دانشگاه، صنعت و جامعه نام نهاد و مبادرت به برنامه ريزي براي برگزاري 11 سمينار منطقه اي در واحدهاي مختلف دانشگاهي و يک کنگره بين المللي با اين عنوان نمود.
رئيس سومين کنگره در خصوص نامگذاري آن اعلام کرد: علت نام گذاري اين کنگره با عنوان دهمين کنگره به دليل ادامه 9 کنگره قبلي است که در طول سال هاي گذشته توسط دبيرخانه دائمي همکاري هاي دولت، دانشگاه و صنعت برگزار شده بود و توافق گرديد که کنگره دهم توسط دانشگاه آزاد اسلامي و با مشارکت دبيرخانه مزبور برگزار گردد.
وي با بيان آنکه قدر مسلم آن است که بين دانشگاه و صنعت تعامل و ارتباط کافي وجود ندارد، گفت: دانشگاه ها راه خود را مي روند و صنعت نيز راه خود را و تعاملات محدودي هم که بين اين دو وجود دارد هنوز به حد مطلوبي نرسيده است و در جايگاه واقعي خود قرار ندارد. دولت نيز در اين ميان به دنبال ايفاي نقش موثري است که بتوانداين دو قطب اساسي توسعه کشور را به يکديگر پيوند دهد.
وي افزود: هدف  کنگره ايننيست که رابطه اين سه بخش را بررسي کند بلکه مي خواهيم رابطه بين توسعه صعتي- اقتصادي و توسعه علمي و نقشي را که دولت دراين ميان بايد ايفا نمايد، از طريق مقالاتي که عزيزان در اين کنگره ارائه خواهند کرد، تبيين کنيم.
دکتر ترابي اظهار داشت: همانطور که توسعه اقتصادي در کشورهاي توسعه يافته از طريق ديدگاههاي برون نگر و ايجاد مکانيسم هاي رقابتي و متکي بر قوانين عرضه و تقاضا در بازار شکل گرفت و نقش دولت ها در اين فرايند بيشتر به سياست گذاري وهدايت اقتصادي متکي بود، توسعه علمي نيز در اين کشورها از همين مدل پيروي کرد و مکانيسم هاي خود را شکل داد.
وي افزود: کارکردهاي دانشگاه در قرن بيست و يکم به کلي تغيير کرده است و دانشگاه هاي آموزش دهنده به دانشگاه هاي کارآفرين تبديل شده اند. به اين معني که فارغ التحصيلان اين دانشگاه ها ديگر چشم به دولت ندارند تا براي آنها کار ايجادکند، بلکه خود منشا توليد و کار در جامعه هستند. اين فرايند که در غرب به خوبي تعقيب مي شود ماحصل توسعه توامان علمي و اقتصادي است.
وي با اشاره به مدل اقتصادي کشور اذعان داشت: در توسعه علمي کشور نيز بايد همين مدل و الگو مورد توجه قرار گيرد. در اينجا طرف عرضه را دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي  و طرف تقاضا را صنايع و بنگاه هاي اقتصادي کشور تشکيل مي دهند و چنانچه مکانيسم هاي رقابتي و مبتني بربازار در دستور کار و سر لوحه تصميمات قرار گيرد، مي توان اميدوار بود که رابطه صنعت و دانشگاه در مسير صحيح خود قرار گيرد.
معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي خاطرنشان کرد: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامي و گسترش کمي و کيفي آن، به آموزش تقاضا محور عينيت بخشيده است، اگر پژوهش هم در جامعه تقاضا محور شود و اهميت آن بعنوان تنها راه حل مشکلات صنعتي کشور در راستاي تبديل علم به فنآوري و فنآوري به توليد درک شود، مي توان گفت پژوهش نيز تقاضا محور شده و در آن صورت است که مي توان از وجود توام آموزش و پژوهش تقاضا محور و تلخيص آن در لفظ تجاري شدن دانشگاه سخن گفت، دانشگاه کارآفرين نيز جدا از اين مطلب نيست وحتي با ظرافتي خاص، اقتصاد دانايي محور نيز تحقق همين رابطه مطلوب بين صنعت و دانشگاه است.
وي افزود: همانطور که در توسعه اقتصادي نقش محدود دولت مطلوب است و نوع آن نيز بايد غير مستقيم، ارشادي و به دور از دخالت هاي مديرمآبانه و مالک مآبانه باشد، در امر توسعه علمي نيز بايد نفش آن صرفا هدايت کننده . در مقام کاتاليزور باشد، بديهي است اين نقش صرفا از اين ديدگاه که پژوهش امري است ديربازده و داراي ريسک بالا و بخش خصوصي کمتر تمايل و جرات ورود به آن را دارد، دولت بايد با فراهمکردن بستر لازم در تقبل برخي ريسک ها، و آنتقال آن به خود بخش خصوصي را در رسيدن به اين امر تشويق کند.
وي با تاکيد بر آنکه اقدامات مزبور از نوع ديربازده محسوب مي شوند، گفت: دولتمرداني که جرات و جسارت پذيرش و انجام اقدامات ديربازده را داشته باشند، منشا خدمات بلند مدتو ماندگار در کشور خواهند بود.
دکتر ترابي اظهار داشت: تحقيقات که از اقدامات ديربازده است، به سياست هاي دستوري پاسخ نمي دهدف بلکه بايد تسهيلات و بستر هاي لازم را براي آن فراهم کرد، نقش دولت را به مسير صحيح آن، يعني، سياستگذاري و ايجاد رقابت در مسير عرضه و تقاضا، هدايت کرد و صبوري لازم را به خرج داد تا نتايج اقدامات ظاهر شوند.
وي دي خصوص مقالات ارائه شده در اين کنگره تاکيد کرد: تعداد 350 مقاله براي اين کنگره دريافت شد که 71 مقاله آن براي چاپ در مجموعه مقالات و 32 مقاله نيز براي ارائه شفاهي انتخاب گرديد. 6 کارگاه تخصصي نيز به طور موازي باسخنراني ها برگزار خواهد شد. به منظور امکان دسترسي عزيزان به مجموعه مقالات،خلاصه مقالات برگزيده در يک مجلد و اصل مقالات در 5 مجلد و يک لوح فشرده تدوين و منتشر گرديده است.


پارک هاي علم و فن آوري حد واسط دانشگاهها و بنگاههاي توليدي است
دکتر محسن رضايي، دبير تشخيص مصلحت نظام در اين کنگره با ارائه مقاله اي به بررسي چگونگي تحقق چشم انداز 20 ساله ايران پرداخت.
وي با تاکيد بر آنکه در ايران با وجود منابع انساني بسيار با استعداد و پيشرفت هاي علمي قابل توجه، عقب ماندگي جدي در اقتصاد ايران مشاهده مي شود، گفت: بسياري از پيشرفت هاي علمي از ايران خارج و پس از تبديل شدن به دانش فني، فن آوري وحتي کتاب هاي آموزشي با هزينه هنگفتي به ايران برمي گردد. از طرف ديگر در طول هر سال صدها نوآوري در بنگاه هاي ايران صورت مي گيرد ولي بدليل نبودن روش ها و فرآيندهاي مستندسازي و توليد دانش تجربي و انتقال آنها،  در درون اشخاص و يا بنگاههاي باقي مي مانند و در جريان سراسري توليد حرکت نمي کنند.
وي افزود: براي رسيدن به اهداف چشم انداز بايد ضمن آنکه تحولي در دانشگاهها و بنگاه ههاي ايراني صورت گيرد تعامل آنها با يکديگر از طريق ايجاد نهادهاي واسط و مشارکتي فعال تر شود. پارک هاي علم و فن آوري مي تواند يکي از نهادهاي مشارکتي موثري بين محققين و دانشگاهها و بنگاههاي توليدي وصنعتي و خدماتي باشد.
دبير تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: براي رسيدن به يک ايران اسلامي و توسعه يافته و پيشرو در منطقه و الهام بخش در جهان اسلام و موثر در روابط بين المللي، دانايي و فن آوري دو رکن اساسي و دو ابزار اصلي براي تحقق آرمانهاي فوق است. از طرف ديگر ملت ايران يک منبع عظيمي از اين دو عنصر مهم را در دل و روح و باطن خود را دارند. درحقيقت ثروت عظيم ايرانيان در مرحله اول نفت و گاز نيست بلکه منبع دانايي و فن آوري در وجود خود ايرانيان است. بنابراين دانايي و فن آوري هم ابزار تحقق چشم انداز بيست ساله هستند و هم از اهداف آن مي باشند. ريشه و اساس توليد دانايي و فن آوري به نوآوري برمي گردد. نوآوري ضمن آنکه دانايي را بوجود مي آورد، فن آوري را نيز شکل مي دهد.
وي با بيان اينکه نوآوري يک فرايند تعاملي است، گفت: مشخص شدن نياز و تلاش براي پاسخ به آن يک فرايند تعاملي را شکل مي دهد. لذا در يک طرف اين فرايند نيازها و در سوي ديگر آن استعدادهاي خلاق وجود دارد.
رضايي با اشاره به آنکه نوآوري ريشه دانايي است، تصريح کرد: دانش بشري چيزي جز انباشت نوآوري ها نيست. نوآوري يا به خلق مفاهيم و معاني منجر شده و مي شود، و يا به برقراري روابط منطقي بين آنها. لذا علوم که يا از جنس مفاهيم و معاني اند و يا از جنس منطق. از نوآوري ها سرچشمه مي  گيرند. ولي دانايي فراتر از علوم است. مهارت هاي آدمي و دانش تجربي که نوعي دانايي هستند محصول نوآوري مي باشند.
وي با تاکيد بر آنکه فن آوري عبارت از توانايي تغيير در محصول و خدمات مي باشد، اذعان داشت: هر نوع نوآوري که بتواند بر توانايي تغيير تاثير بگذارد بر فن آوري تاثير خواهد گذاشت. فن آوري را مي توان شامل يک محدوه اي از مهارت هاي شخصي و جمعي، روش ها و فرآيندها و قابليت ابزار و وسائل در تغير مواد و محصولات وخدمات بکار برد. لذا نوآوري مي تواند بر هر سه گروه از عناصر فن آوري تاثيرگذار باشد.
وي يادآور شد: اگر نوآوريهايي که صورت مي گيرد عمدتا علمي باشد بخش علوم و آموزش و تربيت منابع انساني تقويت مي شود ولي تغيير اساسي در محصولات و خدمات صورت نمي گيرد. اگر نوآوريهايي که صورت مي گيرد عمدتا تجربي باشد دامنه گسترش آنها محدود و بدليل کند بودن انتقال دانش تجربي، پيشرفت همراه با کندي خواهد بود. اگر هر دو آنها باشد ولي نوآوري هاي فني نباشد، پيشرفت در سطح پايين خواهد بود و بسيار کمتر از دانايي هاي موجود پيشرفت صورت مي گيرد. لذا بايد يک تناسب و سازگاري بين نوآوري هاي علمي، تجربي و فني وجود داشته باشد.
دبير تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: در هر محيط اجتماعي براي پيشرفت نيازمند تعامل بين دانش تجربي و علمي و فن آوري مي باشيم. يعني نيازمند تعامل بين دانشگاهها و بنگاهها مي باشيم. برقراري اين ارتباط به توسط پارک ها امکان پذير است. براي دستيابي به پيشرفت علمي، فني واقتصادي پارک هاي علم و فن آوري بايد توسعه يابد. معيار ساماندهي آنها براساس نيازها و استعدادها و ظرفيت هاي مناطق ايران و همچنين سياست هاي آمايش سرزمين بايد باشد.

دکتر جعفر توفيقي: آموزش و پژوهش در راستاي نيازهاي صنعت کشورمان نبوده است
همچنين دکتر جعفر توفيقي وزير سابق علوم و تحقيقات و فن آوري طي مقاله اي با اشاره به آسيب شناسي مباني ارتباط دانشگاه و صنعت به عنوان محور سخنراني خود اظهار داشت: هم اکنون ارتباط دانشگاه، دولت و صنعت در حال شکل گيري است و در برنامه چهار ساله و چشم انداز 20 ساله هم نفوذ کرده است و در اين زمينه قدم هاي عملياتي خوبي برداشته شده است که نويد خوبي از تحول مي باشد.
وي خاطرنشان کرد: اگر ارتباط دانشگاه و صنعت زماني بسيار حائز اهميت بود، امروز در اقتصاد نوين و اقتصاد مبتني بر نوآوري يک امر حياتي و اجتناب ناپذير است به طوري که اين دو نهاد بازيگران اصلي نظام ملي نوآوري قلمداد شده و ارتباط باز تعريف شده آن ها مهم ترين نقش را در تجاري سازي دستاوردهاي علمي و توسعه اقتصادي ايفا خواهد کرد.
دکتر توفيقي خاطرنشان کرد: دانشگاه ها در ادامه ماموريت هاي آموزشي و پژوهشي سنتي خود، در نظام ملي نوآوري در توسعه فن آوري و کارآفريني مسووليت هاي جديدي را عهده دار شده اند و با توليد دانش با ارزش اقتصادي، زمينه هاي نوآوري مبتني بر دانش را براي بنگاه هاي اقتصادي و صنعت فراهم کرده اند.
وي با بيان اين که خوشبختانه رويکرد قانون برنامه چهارم توسعه مبتني بر دانايي است، افزود: يکي از مهم ترين الزامات اين سبک از توسعه باز، تعريف نقش دانشگاه و صنعت و زمينه سازي براي ارتباط درونزا براي اين دو نهاد است و براي آسيب شناسي مباني ارتباط دانشگاه و صنعت بايد چرخه عرضه و تقاضاي دانش را توسط اين دو نهاد به دقت مورد تجزيه و تحليل قرار داد.
وزير سابق علوم، تحقيقات و فن آوري با بيان اين که دانشگاه ها در عرصه دانش عمدتا در آموزش و تا حدي تحقيقات بنيادي متوقف بوده اند در ادامه خاطرنشان کرد: محتواي اين آموزش و پژوهش در راستاي نيازهاي صنعت نبوده است و در تقاضاي دانش نيز صنعت متکي بر دانش فني خارجي و بي نياز از دستاوردهاي علمي دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي داخل، سياست هاي خود را به پيش برده است.
وي افزود: اين چرخه معيوب روز به روز دانشگاه ها را به حاشيه رانده و صنعت را از نوآوري هاي تکنولوژيک محروم ساخته است که در نتيجه نظام توسعه فناوري در کشور شکل نگرفته و مفاهيم کارآفريني و نوآوري در نظام اقتصادي ما جايگاه شايسته اي پيدا نکرده است.
دکتر توفيقي در خصوص کمبود نيروي انساني محقق گفت: آمار محققان در کشور به طور متوسط 50 نفر در يک ميليون نفر است که اين رقم در کشورهاي توسعه يافته 5 هزار نفر در يک ميليون نفر است که در برنامه چهارم توسعه آمار محققان کشور به دو هزار نفر در يک ميليون نفر خواهد رسيد.
وي با برشماري ظرفيت هاي برنامه چهارم براي توسعه همکاري دانشگاه و صنعت اذعان داشت; ايجاد و توسعه شرکت هاي دانش بنيان، افزايش سهم صادرات غيرنفتي از 23 درصد به 33/6 درصد در کل کشور، توسعه نهادهاي مالي خطرپذير، افزايش پوشش تحصيلي، تامين و پرداخت بخشي از هزينه هاي ثبت جوايز علمي در سطح بين المللي از ظرفيت هاي برنامه چهارم توسعه به شمار مي رود.


 
ورزشي
سياسي و سياسي خارجي
هنري
استانها و شهرستانها
پزشکي و علمي
دانشگاه و خبر
دانشگاه
اقتصادي
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش
گزارش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته