جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1391/05/17 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 4218

وزير بهداشت:
کارانه فقط به استادان تمام وقت تعلق مي‌گيرد

دبير شوراي عالي برنامه ريزي آموزش عالي
ورود 70 برنامه درسي بازنگري شده به دانشگاهها

در دانشگاه آزاد اسلامي قزوين؛
بزرگ ترين سازه ماكاروني جهان ساخته شد


نرخ تغذيه دانشجويي در سال تحصيلي جديد اعلام شد


خبـر


علمي دانشجويي


 وزير بهداشت:
 کارانه فقط به استادان تمام وقت تعلق مي‌گيرد 

 
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: کارانه فقط به استادان تمام وقت تعلق مي‌گيرد.به گزارش ايسنا، دکتر مرضيه وحيد دستجردي افزود: تا سال گذشته همه اعضاي هيات علمي کارانه مي‌گرفتند ولي از امسال استاداني که به صورت تمام وقت در خدمت نظام سلامت و سيستم بهداشت و درمان کشور باشند کارانه مي‌گيرند.وي ادامه داد: هنوز منبع اعتباري لازم براي اجراي کامل قانون تمام وقت شدن استادان و اعضاي هيات علمي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي تامين نشده است، اجراي اين قانون مستلزم تامين اعتبارات لازم براي جبران حقوق و مزاياي کساني است که از مطب يا کار در بخش خصوصي مي‌گذرند و به طور تمام وقت در مراکز درماني مشغول مي‌شوند.

دستجردي گفت: در کل فرصت قانوني اجراي اين قانون 5 سال بوده است که تقريبا يک و نيم سال آن گذشته است و 3.5 سال ديگر از اين فرصت باقي است. وزير بهداشت گفت: البته تمام استادان علوم پايه غير از باليني ها تمام وقت هستند يعني دو سوم استادان علوم پايه، يک سوم استادان پزشک و دندانپزشک هم تمام وقت هستند و دو سومي هم که هنوز تمام وقت نشده اند طبق قانوني که قبلا وجود داشته پس از 5 سال کار در سيستم بهداشت و درمان مجوز مطب گرفته‌اند. وي با بيان اينكه در برنامه‌ريزي‌هاي آموزشي نيز اولويت و محوريت را به استادان تمام وقت جغرافيايي داده‌ايم، گفت: استاداني که بالاي 15 سال سابقه کار دارند يا بايد تمام وقت شوند يا اينکه بروند، استاداني هم که زير 15 سال سابقه دارند بايد تمام وقت شوند.


 دبير شوراي عالي برنامه ريزي آموزش عالي
 ورود 70 برنامه درسي بازنگري شده به دانشگاهها 

دبير شوراي عالي برنامه ريزي آموزش عالي از ورود 70 برنامه درسي بازنگري شده به دانشگاهها در سال تحصيلي جديد خبر داد و گفت: 4 هزار برنامه درسي بايد تا پايان سال بازنگري شود و به تصويب برسد. سعيد قديمي در گفتگو با مهر، با ياد آوري اين موضوع که سال گذشته 100 برنامه درسي علوم انساني در شوراي برنامه ريزي آموزش عالي به تصويب اين شورا رسيد، خاطرنشان کرد: هر دوره کارشناسي بين 50 تا 60 برنامه درسي و در هر دوره کارشناسي ارشد بسته به نوع رشته بين 15 تا 30 برنامه درسي در نظر گرفته شده و اين روند براي مقطع دکتري نيز وجود دارد.

وي ادامه داد: اگر بخواهيم يک هزار برنامه درسي را براي اين 100 رشته برآورد کنيم بايد اعلام کرد که در سال گذشته يک هزار برنامه درسي را به تصويب شوراي عالي برنامه ريزي آموزشي رسانديم. قديمي ادامه داد: اين موارد شامل رشته هاي جديد معرفي شده به شوراي عالي برنامه ريزي و رشته‌هاي بازنگري نشده مي شود.به گفته اين مقام مسئول در وزارت علوم، هم اکنون چيزي حدود 270 رشته در اختيار کميته هاي مختلف قرار دارد و نظرات برخي کميته ها از جمله گروه هنر در اختيارمان و در دستور کار شوراي عالي برنامه ريزي قرار گرفته است.دبير شوراي عالي برنامه ريزي در خصوص وظايف کلي اين شورا اظهار داشت: اين شورا در واقع متشکل از افراد حقيقي و حقوقي همچنين عاليترين مرتبه براي تصميم گيري در خصوص برنامه هاي درسي است.وي تاکيد کرد که تا پايان سال جاري 4 هزار برنامه درسي به تصويب اين شورا بايد رسد و در واقع براساس قانون برنامه پنجم بايد اين 4 هزار برنامه را تصويب کرد.به گفته قديمي، اين برنامه هاي بازنگري شده جايگزين برنامه هاي پيشين در دانشگاهها خواهند شد و دانشگاهها از اول مهر ملزم به اجراي برنامه هاي جديد درسي هستند.قديمي با بيان اينکه از 100 برنامه درسي بازنگري شده بيش از 70 برنامه درسي براي مهرماه سال جاري در اختيار دانشگاهها قرار مي گيرد، ادامه داد: دروسي که از مهرماه به کلاسهاي درس مي روند دروسي هستند که به تصويب شوراي برنامه ريزي آموزش عالي رسيده است و اگر دروسي هم باشند که بازنگري شان به مهرماه نرسد، همان برنامه هاي قديمي ملاک عمل براي سال جديد تحصيلي به شمار مي آيند.


 در دانشگاه آزاد اسلامي قزوين؛
 بزرگ ترين سازه ماكاروني جهان ساخته شد 

 
بزرگ ترين سازه ماكاروني جهان توسط دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي قزوين ساخته شد.به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اين سازه با 24 متر طول، 5 متر ارتفاع و عرض 3 تا 5/5 متر ساخته شد.مصطفي نصيري اوانكي، دانشجوي رشته معماري مقطع كارشناسي و سرپرست گروه معماران جوان دانشگاه آزاد اسلامي قزوين در خصوص چگونگي ساخت اين سازه بيان کرد: طراحي اين سازه از تير ماه تا اواخر شهريور سال 90 به طول انجاميد و ارائه طرح از مهر تا آبان زمان برد و از 2 آبان تا 11 اسفند سال 90 ساخت اين پروژه به طول انجاميد.

سرپرست گروه بزرگ ترين سازه ماكاروني جهان افزود: براي ساخت اين پروژه بيش از 33 هزار متر ماكاروني (33 كيلومتر) به كار رفته كه اين ميزان 18 كيلومتر بيشتر از ركورد جهاني گينس است. هم چنين براي اتصال اين سازه ماكاروني از 758 عدد چسب استفاده شده است.

وي افزود: وزن كل اين سازه 103 كيلوگرم و 75 كيلو بار سقف را تحمل كرده است.

وي در خصوص چگونگي ثبت جهاني اين سازه در كتاب ركوردهاي گينس يادآور شد: خوشبختانه وقتي در سازه هاي اين چنيني در جهان شروع به تحقيق كرديم متوجه شديم چنين سازه اي تاكنون در دنيا ساخته نشده است به همين دليل تصميم گرفتيم از ظريف ترين عنصر ي مثل ماكاروني، سخت ترين و استوارترين سازه را بسازيم . بعد از ساخت اين سازه در مكاتباتي با سازمان جهاني گينس ثبت اين سازه را به عنوان بزرگ ترين سازه ماكاروني درخواست كرديم كه مسوولان اين سازمان در جواب ما عنوان كردند كه اصلاً سرفصل و موضوعي در خصوص بزرگ ترين سازه ماكاروني در اين كتاب وجود ندارد و گروه معماران جوان دانشگاه آزاد اسلامي قزوين اولين گروهي بودند كه مسوولان سازمان جهاني گينس را متقاعد كردند تا سرفصلي براي اين موضوع تعريف كنند.

نصيري اوانكي ادامه داد: در مكاتبات بعدي قرار شد تا سازمان جهاني گينس كارشناسان خود را براي بازديد و تاييد اين سازه به ايران بفرستند اما با هماهنگي صورت گرفته از سوي مسوولان دانشگاه آزاد اسلامي قزوين و سازمان جهاني ركوردهاي دنيا (گينس) قرار شد تا خود اعضاي گروه به عنوان نماينده سازمان گينس با ارسال تمام اسناد و مدارك موجود همچون عكس، فيلم و تاييديه نامه هاي سازمان هاي مورد نظر گينس همچون تاييديه نامه هاي استاداني كه در اين رشته صاحب نظرند؛ روند ثبت جهاني اين سازه در كتاب گينس طي کنند.

سرپرست گروه بزرگ ترين سازه ماركاروني جهان افزود: مسوولان سازمان جهاني گينس در مكاتباتي كه با دانشگاه آزاد اسلامي قزوين داشتند از اين دانشگاه به دليل اين كه سرفصلي جديدي را به كتاب گينس اضافه كردند تقدير و تشكر ويژه اي و اعلام كردند تا ماه سپتامبر مراحل ثبت جهاني سازه در کتاب رکوردهاي گينس به پايان مي رسد و گواهي نامه ي اين رکورد به مسوولان ايراني اعلام وارسال خواهد شد.

نصيري اوانكي به كاربردهاي چنين سازه هاي در پروژه هاي عمراني اشاره كرد و گفت: با طراحي و سـاخت چنين سازه اي مي توانيم پيش زمينه اي از سازه هاي فلز آلومينيوم را در پروژه هاي عمراني بسازيم. اگر اندازه اين سازه را با فلز آلومينيوم در اندازه واقعي 20 برابر كنيم از نظر وزن بسيار سبك و بسيارمقاوم و قابل انعطاف خواهد شد و مي توان از اين فلز كه از نظر ساختار شباهت بسياري به ماكاروني دارد، استفاده كرد.

وي در پايان از حمايت هاي ويژه دكتر موسي خاني، رييس دانشگاه آزاد اسلامي قزوين براي ساخت اين سازه تقدير و تشكر كرد و گفت : بايد از حمايت هاي بي دريغ دكتر موسي خاني براي ساخت چنين سازه اي تقدير و تشكر كنم.

چرا که ايشان در برنامه ها و بازديد هاي مسوولان عالي رتبه كشور از دانشگاه آزاد اسلامي قزوين بازديد از سازه ما را در دستور كار قرار مي دادند كه اين بازديدها براي اعضاي تيم ما باعث دلگرمي و ايجاد انگيزه مي شد. هم چنين جا دارد از دكتر ماني شريفي، مديركل مراكز تحقيقاتي دانشگاه آزاد اسلامي قزوين، مهندس غياثوند، مهندس گمركچي از كاركنان مركز رشد
واحد‌هاي فن آور دانشگاه تقدير و تشكر كنم.

شايان ذکر است؛ بسياري از مسوولان در بازديد از دانشگاه آزاد اسلامي قزوين از ساخت بزرگ ترين سازه ماکاروني جهان در اين دانشگاه ابراز شگفتي کردند.


 نرخ تغذيه دانشجويي در سال تحصيلي جديد اعلام شد 

 
رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه امسال سه نوع غذا در بين دانشجويان توزيع شود، گفت: براين اساس سه نرخ غذاي كم هزينه، غذاي متوسط و غذاي پرهزينه براي قيمت ژتون دانشجويي درنظر گرفته شده است.

كيوان مراديان كوچك سرايي در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: براين اساس براي غذاي كم هزينه 350 تومان، غذاي متوسط 485 تومان و غذاي پرهزينه نرخ حداكثر 580 تومان در نظر گرفته شده است.وي در ادامه توضيح داد: نرخ‌هاي در نظر گرفته شده بسته به قيمت تمام شده براي غذا توسط دانشگاهها تعيين مي‌شود.به گفته وي، در سال تحصيلي گذشته، دانشگاه‌ها برنامه هفتگي غذا به دانشجويان ارائه مي‌کردند و در هر روز دو نوع غذا در بين دانشجويان توزيع مي‌شد كه طي آن نرخ غذا بين 250 تا 485 تومان تعيين شده بود، بر اين اساس بسته به نوع غذاي ارائه شده به دانشجو، نرخ ژتون‌ها بين اين دو رقم از دانشجو دريافت مي‌شد كه امسال براي تنوع بيشتر سه نوع غذا در بين دانشجويان توزيع مي‌شود.

وي ادامه داد: امسال كليه دانشجوياني كه به هر دليلي توان پرداخت هزينه غذا را ندارند مي‌توانند 100 درصد از تسهيلات وام تغذيه استفاده كنند و پس از اتمام تحصيلاتشان در اقساط 60 ماهه آن را بازپرداخت كنند. اين درحالي است كه سال گذشته تنها 20 درصد دانشجويان مي‌توانستند از وام تغذيه استفاده كنند.


 خبـر 

 الگوي چهارم خصوصي سازي تغذيه در دانشگاهها اجرا مي شود

به گفته قائم مقام صندوق رفاه دانشجويان، دانشگاهها به زودي الگوي چهارم خصوصي سازي يعني سفارش پرسهاي غذا از پيمانکار را اجرا مي کنند.منصور حبيب پور گودرزي در گفتگو با مهر با اشاره به آخرين وضعيت برون سپاري در دانشگاههاي کشور، اعلام کرد که سال گذشته 70 درصد دانشگاههاي کشور امور رفاهي خود را در راستاي الگوي 4گانه بروس سپاري به بخش خصوصي واگذار کردند.وي خبر از اجراي الگوي چهارم برون سپاري در دانشگاهها داد و گفت: دانشگاهها به زودي وارد الگوي چهارم برون سپاري مي شوند.گودرزي در تعريف الگوي چهارم برون سپاري در دانشگاهها اظهار داشت: دانشگاهها در اين مرحله از برون سپاري بايد ليست و تعداد غذاهاي مورد نظر را به پيمانکار ارائه دهند و پيمانکار از طريق بخش خصوصي هر تعداد غذايي را که دانشگاهها لازم دارد تهيه کند.

بيشتر آموزش هاي جهاد به فعاليت شغلي دانش آموختگان منجر مي شود

معاون آموزشي جهاد دانشگاهي گفت: ارزش و نقش جهاد دانشگاهي در شرايط خاص بيش از هر زمان ديگري مشخص مي‌شود، زيرا اين نهاد در دوران سخت تجربه‌هاي گرانبهايي کسب کرده است.به گزارش باشگاه خبرنگاران ، محمد حسين ايماني در نشست خبري به مناسبت سي و دومين سالگرد تاسيس جهاد دانشگاهي گفت: در شرايط تحريم در حوزه دانش، جــــهاد دانشگاهي مي‌تواند الگويي براي مقابله با اين نوع تحريم باشد.وي در بخش ديگري گفت: شعار ما در بخش آموزشي جهاد دانشگاهي، آموزش مبتني بر پژوهش و منطبق با نياز جامعه است.معاون آموزشي جهاد دانشگاهي با بيان اين که اين نهاد125مرکز آموزش تخصصي در سراسر کشور دارد که442رشته را آموزش مي‌دهند، گفت:80 درصد از آموزش‌هاي تخصصي ما به فعاليت شغلي دانش‌آموختگان منجر مي‌شود.ايماني خاطر نشان کرد: فعاليت‌هاي آموزشي جهاد دانشگاهي در موازات فعاليت‌هاي آموزشي دانشگاه‌ها نيست.وي خبر داد: تا حدود دو ماه ديگر به شکل سازمان يافته وارد حوزه آموزش طب سنتي و تکميلي مي‌شويم و براي پزشکان عمومي دوره فشرده طب سنتي را برگزار خواهيم کرد.

امتياز دانشگاه آزاد اسلامي اميديه به دو برابر افزايش يافت

اهواز- خبرنگار آفرينش

با ابلاغ دفتر تشکيلات و روشها سازمان مرکزي امتياز دانشگاه آزاد اسلامي اميديه از امتياز 75/650 به امتياز 09/1112 افزايش يافت .مهرداد افشون رئيس دانشگاه آزاد اسلامي اميديه با اعلام اين خبر گفت: امتياز جديد اين واحد دانشگاهي با توجه به ارتقاء شاخص هايي همچون تعداد اعضا هيات علمي ، تعداد رشته هاي تحصيلي ، کارگاه ها وآزمايشگاه ها و پروژه‌هاي تحقيقاتي و همچنين ساختمان هاي احداث شده ابلاغ گرديده است .رئيس دانشگاه آزاد اسلامي اميديه افزود : از عوامل ديگر افزايش امتياز اين واحد، تلاش و فعاليت اعضاي هيات علمي در بخش پژوهش و ارائه پروژه هاي تحقيقاتي و مقالات بين المللي بوده و بيشترين سهم مربوط به حوزه پژوهشي اين واحد دانشگاهي بوده است.وي خاطرنشان کرد : با احراز شرايط و فراهم شدن زمينه هاي مختلف در اين دانشگاه گام بزرگي درخصوص ارتقا اين واحد دانشگاهي را برداشته ايم واميد آن داريم با رسيدن به ديگر شاخص ها بزودي به دانشگاه بسيار بزرگ تبديل شويم که اين افتخار بزرگ با همدلي وتلاش هاي پيگيرانه اين مجموعه دانشگاهي حاصل گرديده است .

چين در عرصه دانشگاهي هند را پشت سر گذاشت

در اوايل دهه 80 ميلادي، زيرساخت‌هاي دانشگاهي و فضاي آموزش عالي هند بيشتر از چين بود و از لحاظ كيفيت و كميت نيز هند كاملا از چين جلو بود اما امروزه شرايط به طور كلي متفاوت شده است.به گزارش ايسنا، به نقل از يونيورسيتي نيوز، امروزه چين نه تنها در ساختار و فضاهاي دانشگاهي توانسته است جاي چين را بگيرد بلكه در عرصه توسعه علوم نرم‌افزاري نيز چين به طور كامل توانسته است بازار دانشگاهي جهان را تسخير كند.دانشگاه‌هاي كيفيت محور چين امروزه توانسته‌اند در عرصه جهاني نيز در رقابت با دانشگاه‌هاي برتر دنيا قرار گيرند.اين رشد دانشگاهي و آموزش عالي در چين كه امروزه تحسين جامعه جهاني را برانگيخته است طوري بوده كه براي مثال در شاخص جمعيت در حالي كه سال 1990 بين سه و چهار درصد ثبت‌نامي در دانشگاه داشته است اين آمار در سال 2010 به 30 درصد رسيده است. در حالي كه در اين شاخص يعني ثبت‌نام دانشگاهي هند بين 15 تا 20 درصد است.اين آمار كه از سوي يونسكو منتشر شده است حاكي از آن است كه چين و هند به ترتيب 160 و 100 ميليون ثبت‌نامي در سال قبل داشته‌اند.

مديركل اتحاديه دانشگاه‌هاي آفريقا بركنار شد

اتحاديه دانشگاه‌هاي آفريقا جنوبي (AAU) كه مدت‌هاست با دخالت سران دانشگاه‌هاي اين قاره در شرايط خوبي به سر نمي‌برد، باز هم مديركل خود را اخراج كرد.به گزارش ايسنا، به نقل از يونيورسيتي نيوز، پرفسور اولوگبوميرو جگوه كه در سال 2011 به حكم مديركلي اين اتحاديه درآمده بود و كمتر از دو سال در اين پست قرار داشت، در پايان اين ماه از پست خود كنار خواهد رفت.وي جانشين پرفسور غلام محمد بهي، رييس سابق دانشگاه موريتوس شده بود كه او نيز قبل از پايان دوره‌اش به دلايل شخصي از اين پست كنار رفت.لازم به ذكر است، اتحاديه دانشگاه‌هاي آفريقا از متقاضيان مربوط به مديركلي اين اتحاديه خواسته است تا درخواست خود مبني بر اين موقعيت را به اتحاديه ارائه دهد.گفتني است، اولوگبوميرو جگوه از افراد شناخته شده در آموزش عالي قاره آفريقا است و خيلي‌ها خروج او را از اين اتحاديه به منزله تضعيف و عقب‌ماندگي دانشگاه‌هاي آفريقايي مي‌دانند.گفتني است، اين اتحاديه كه 270 عضو دانشگاه دارد در تلاش براي متقاعد كردن دانشگاه‌هاي اين كشور براي پرداخت مالي به اين اتحاديه بوده است.

مدير کل امور فرهنگي وزارت تحقيقات و فناوري:

ابلاغ فراخوان جشنواره ملي پايان نامه هاي دانشگاه ها

فراخوان جشنواره ملي پايان نامه هاي دانشگاهي و شرکت دانشجويان رشته قرآني در اين جشنواره ابلاغ شد.دكترجليل دارا، مدير کل امور فرهنگي وزارت علوم تحقيقات و فناوري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: فراخوان جشنواره ملي پايان نامه دانشگاهي ابلاغ شده بود و تا اواخر تير ماه ادامه داشت، چنانچه دانشگاهي که در رشته قرآني کار مي کردند مي توانند پايان نامه هاي دانشگاهي خود را ارسال کنند.وي افزود: بودجه قرآني با توجه به نظر شوراي انقلاب فرهنگي اعلام شده که سهم دانشگاه جدا از اين بودجه است و در قالب 23 برنامه قرآني تقسيم شده است.دارا تصريح کرد: يکي از برنامه هاي قرآني سراي قرآن است که شامل آموزش حفظ ، روان خواني و تدبير قرآن است . وي اظهار داشت: کميته قرآني در وزارت علوم مستقر است که بر اساس اولويت هاي قرآني دانشگاه ، بخش نامه آن از سمت وزارت علوم اعلام و بيان شده است .

افزايش امتياز مقاله هاي کاربردي در دانشگاه رازي کرمانشاه

رئيس دانشگاه رازي کرمانشاه از افزايش امتياز مقاله‌هاي کاربردي خبر داد و گفت: مقاله هايي که در راستاي کاربردي شدن حرکت کنند از امتياز بيشتري برخوردار مي شوند.دکتر محمد مهدي خدايي در گفتگو با مهر گفت: حرکت به سمت کاربردي کردن پروژه‌هاي تحقيقاتي و پايان‌نامه‌هاي دانشجويي از مصوبات برنامه پنجم توسعه و وزارت علوم است که بايد تمام علوم به ويژه علوم فني مهندسي، کشاورزي، علوم انساني و ساير علوم کاربردي شوند تا مشکلات کشور حل شود.وي ادامه داد: بنابراين گروه پژوهشي و آموزشي دانشگاه رازي برنامه اي تدوين کرد که به موجب آن تحقيقات پژوهشي در زمينه کاربردي از تسهيلات ويژه اي برخوردار مي شوند.رئيس دانشگاه رازي کرمانشاه افزود: به عنوان مثال پايان‌نامه‌اي که در راستاي کاربردي شدن حرکت مي کند از امتياز بيشتري نسبت به پايان نامه غير کاربردي برخوردار مي شود.وي افزود: همچنين مقرر شد امتياز مقالات کاربردي افزايش يابد تا انگيزه هيات علمي دانشگاه براي تهيه چنين مقالاتي افزايش پيدا کند.خدايي افزود: حرکت به سمت کاربردي شدن پروژه ها و تحقيقات زمان بر است و به سرعت اتفاق نمي افتد لذا بايد به تدريج فضايي ايجاد کنيم که تحقيقات به سمت کاربردي شدن حرکت کنند به عنوان مثال اگر استادي سه دانشجو دارد بايد شرايطي ايجاد کنيم که حداقل يکي از آنها به سمت کاربردي کردن پايان نامه خود حرکت کند.وي ادامه داد: همچنين بايد آيين نامه‌هاي ارتقاء را تقويت کنيم و امتيازات بيشتري در آيين نامه ارتقاء براي کاربردي کردن تحقيقات و پروژه ها اختصاص دهيم تا شرايط براي فعاليت‌هاي کاربردي مهيا شود.


 علمي دانشجويي 

 بررسي نقش نظام آموزشي در تربيت سياسي

 متناسب با تحقق الگوي مردم سالاري ديني در ايران

سوال دوم :

آيا رويكرد ها و فرآيند ها ي موجود در نظام آموزش و پرورش كشور براي نيل به اهداف سند،از طريق تربيت سياسي نيروي انساني از شايستگي از كفايت لازم برخوردار است؟

در پاسخ به اين سوال فرضيه اول اين پژوهش مطرح شده بودكه مطرح ميكرد؛

رويكردها و فرآيند هاي موجود در نظام آموزش و پرورش براي نيل به اهداف مردم سالارانه سند،از طريق تربيت سياسي نيروي انساني از شايستگي و كفايت لازم برخوردار نيست .

براي پاسخگويي به اين سوال و ارزيابي فرضيه مطرح شده ،وضعيت موجود شاخص هاي نهايي تربيت سياسي نيز به نظر خبرگان تحقيق گذاشته شد و در تمامي چهار حوزه پيش گفته نظر نظر ايشان مورد جمع بندي قرار گرفت .

به طور كلي اين فرضيه مورد تاييد خبرگان قرار گرفت.

به صورت جزئي تر همانطور كه اشاره شد،80درصد شاخص هاي تربيت سياسي مبتني بر مردم سالاري ديني در بخش دانشي در وضعيتي نا مطلوب ارزيابي شدند. اين بدان معناست كه بيش از دو سوم شاخص هاي لازم براي شكل دادن تربيت سياسي مطلوب،از نظر خبرگان اين تحقيق ،در وضعيتي نا مناسب به سر مي برند. اين امر نشان از آن دارد كه هم اكنون دانش آموزان دانش لازم در زمينه سياست و نظام مردم سالاري ديني در جهت الگوي مطلوب تربيت سياسي مبتني بر مردم سالاري ديني را دريافت نمي دارند .

در بخش انگيزشي تربيت سياسي ،از سوي خبرگان تحقيق 77درصد شاخص‌هاي الگوي مطلوب تربيت سياسي ،نا مطلوب و در وضعيتي نا مناسب ارزيابي شده اند . كه به معناي عدم توانايي سيستم آموزشي كشور در جذب ،ايجاد انگيزه و نيز اعطاي نگرش صحيح به دانش آموزان در حوزه مسائل سياسي و ورود به عرصه سياسي است .

اين بدان معناست كه سيستم حال حاضر آموزشي كشور ،انگيزه و احترام لازم در دانش آموزان نسبت به مشاركت و دفاع از سيستم سياسي موجود در كشور را ايجاد نمي كند . در بخش مهارتي تربيت سياسي نيز خبرگان تحقيق ،وضعيت همه شاخص‌هاي الگوي تربيت سياسي را نا مطلوب و بد ارزيابي كرده اند . اين امر هم به معناي عدم پرداخت نظام آموزشي به بعد مهارتي تربيت سياسي است و هم ميتواند به معناي وضعيت بسيار نا مطلوب شاخص هاي مهارتي تربيت سياسي باشد .

ادامه دارد...

برگرفته از نشريه كميسيون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخيص مصلحت نظام

تهيه و تنظيم: رضا مرادي


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته