جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1391/07/15 - روزنامه سراسري صبح ايران (شنبه) نسخه شماره 4264


آغاز توزيع بيش از 5 هزار معرفي نامه ارز دانشجويي

معاون امور دانشجويان داخل سازمان امور دانشجويان وزارت علوم
آغاز روند بازگشت به تحصيل دانشجويان انصرافي در دانشگاه هاي کشور

معاون آموزشي وزارت بهداشت
اجراي آيين نامه ارتقاي اساتيد از اول آبان

دکترايرانبخش درگردهمايي مسئولان تربيت بدني در واحد رودهن
منطقه 8 دانشگاه آزاد بزرگ ترين منطقه دانشگاه آزاد است و بايد از همه نظر الگو باشد


خبـر


علمي دانشجويي


 آغاز توزيع بيش از 5 هزار معرفي نامه ارز دانشجويي 

 معاون بورس و دانشجويان خارج سازمان امور دانشجويان اعلام کرد که تعداد پنج هزار و 33 معرفي نامه دريافت ارز تحصيل از روزگذشته 14 مهر ماه در اختيار دانشجويان متقاضي قرار گرفت.حسن مسلمي ناييني در گفت وگو با ايرنا افزود: حدود هفت هزار درخواست دريافت ارز تحصيلي براي نوبت مهر ماه 91 به اداره کل بورس و امور دانشجويان خارج رسيد که پس از بررسي هاي کارشناسي، تعداد پنج هزار و 33 تقاضا مورد تاييد قرار گرفت و بقيه به دلايل مختلف تاييد نشدند.

وي گفت: توزيع معرفي نامه متقاضيان تاييد شده در 10 موسسه اعزام دانشجو به خارج از کشور در تهران و همچنين تعداد 20 موسسه ديگر در ديگر استان هاي کشور آغاز مي شود و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.مسلمي ناييني يادآور شد: تاييد يا رد درخواست متقاضيان ارز تحصيلي از طريق پست الکترونيک به متقاضيان اطلاع داده شده است.وي از متقاضياني که تقاضاي دريافت ارز تحصيلي آنها در نوبت 14 مهر ماه 91 تاييد نشده است، خواست تا با مراجعه به سامانه اينترنتي نشا، نسبت به رفع نقص مدارک خود اقدام کنند و درخواست مجدد خود را براي توزيع نامه هاي معرفي به بانک در روز 12 و 18 آبان ماه در اين سامانه به ثبت برسانند.


 معاون امور دانشجويان داخل سازمان امور دانشجويان وزارت علوم
 آغاز روند بازگشت به تحصيل دانشجويان انصرافي در دانشگاه هاي کشور 

 
دانشگاه محل ادامه تحصيل تعدادي از دانشجويان انصرافي متقاضي بازگشت به تحصيل مشخص شده و در سامانه جامع خدمات آموزشي وزارت علوم قابل دسترسي است.معاون امور دانشجويان داخل سازمان امور دانشجويان وزارت علوم در گفت و گو با ايرنا به تشريح روند بازگشت به تحصيل دانشجويان انصرافي در ترم هاي مهر و بهمن 1391 پرداخت.

مجتبي بذرافشان مقدم به اعلام دو فراخوان براي ثبت نام دانشجويان انصرافي متقاضي بازگشت به تحصيل در سال جاري اشاره کرد و گفت: با توجه به اينکه مهلت فراخوان دوم تا 15 شهريورماه 91 تعيين شده بود، عملا فرصت اندکي براي معرفي متقاضيان به دانشگاه ها در ترم مهر باقي مي ماند.

وي ادامه داد: در هر مرحله از فراخوان، بيش از چهار هزار نفر از دانشجويان انصرافي براي بازگشت به تحصيل ثبت نام کردند که در مجموع تعداد آنها به بيش از هشت هزار و 200 نفر رسيد.

بذرافشان تصريح کرد: با توجه به فرصت اندکي که براي بررسي درخواست هاي تمام متقاضيان بازگشت به تحصيل وجود داشت ، قرار شد ابتدا تقاضاي دارندگان معدل 15 و بالاتر از آن که تعداد آنها حدود 660 نفر است مورد بررسي قرار گيرد.

وي افزود: درحال حاضر آن دسته از دانشجويان انصرافي متقاضي بازگشت به تحصيل با معدل 15 و بالاتر که موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي را به عنوان دانشگاه مقصد خود براي ادامه تحصيل انتخاب کرده اند تعيين تکليف شده اند و از امروز مي توانند با مراجعه اينترنتي به سامانه جامع خدمات آموزشي وزارت علوم و با استفاده از کدپيگيري که هنگام ثبت نام دراختيار آنها قرار گرفته است از دانشگاه محل ادامه تحصيل خود اطلاع پيدا کنند.

معاون سازمان امور دانشجويان يادآور شد: دانشجويان انصرافي متقاضي بازگشت به تحصيل با معدل 15 و بالاتر که يکي از واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي، علمي کاربردي، پيام نور و فني و حرفه اي را به عنوان محل ادامه تحصيل خود انتخاب کرده اند نيز از امروز شنبه، 15 مهرماه 91 مي توانند با مراجعه اينترنتي به سامانه جامع خدمات آموزشي و از طريق کدپيگيري مربوطه از وضعيت پذيرش خود مطلع شوند.

وي از دانشجويان انصرافي متقاضي بازگشت به تحصيل با معدل 15 و بالاتر خواست که از روز دوشنبه، 17 مهرماه براي ثبت نام به دانشگاه هاي محل ادامه تحصيل خود مراجعه کنند و تاکيد کرد: با توجه به شروع کلاس هاي درس دانشگاه ها در صورت تاخير اين دانشجويان براي ثبت نام، آغاز تحصيل آنها به ترم بهمن موکول مي شود و ثبت نام آنها در ترم مهر امسال امکان پذير نخواهد بود.

به گفته ي بذرافشان، درخواست هاي ديگر دانشجويان انصرافي براي بازگشت به تحصيل که معدل آنها کمتر از 15 است درحال بررسي است که شروع تحصيل مجدد آنها در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي کشور از ترم بهمن ماه امسال خواهد بود.


 معاون آموزشي وزارت بهداشت
 اجراي آيين نامه ارتقاي اساتيد از اول آبان 

 
معاون آموزشي وزارت بهداشت از طراحي بانک اطلاعات نخبگان علوم پزشکي خبر داد و گفت: اين بانک به صورت آزمايشي راه اندازي و نرم افزار آن در دانشگاهها نصب شده و دانشگاهها مي توانند اطلاعات بانک را تکميل کنند.به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدعلي محققي در اجلاس روساي دانشگاههاي علوم پزشکي افزود: ما معتقد هستيم دانشگاه هاي علوم پزشکي براي آموزش و توليدات علمي و ارتقاي شاخص ها از همه ظرفيت خود استفاده نمي کنند و ظرفيت هاي بيشتري در اين دانشگاهها وجود دارد.وي افزود: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاههاي علوم پزشکي يک به 9 است و اين در حالي است که اين نسبت در دانشگاههاي وزارت علوم يک به 17، در دانشگاه آزاد يک به 40 و در دانشگاه علمي کاربردي يک به 90 است. ما ممتازترين شرايط براي تربيت نيروي انساني را داريم.محققي خاطرنشان کرد: بر اساس اسناد توسعه بايد از اين ظرفيت بيشتر استفاده کنيم چرا که نيروي انساني نخبه و با کيفيت به دانشگاه هاي علوم پزشکي وارد مي شود.

وي با اشاره به ظرفيت کارشناسي ارشد و لزوم توسعه اين مقطع در دانشگاههاي علوم پزشکي گفت: امسال 75 هزار نفر در کنکور کارشناسي ارشد گروه پزشکي شرکت کردند که با وجود افزايش 25 درصد ظرفيت، تنها 5100 نفر پذيرفته شدند و 70 هزار نفر محروم ماندند. با توجه به اينکه قانون اجازه مي دهد دانشگاهها از ظرفيت مازاد استفاده کنند ما با هماهنگي گروه هاي آموزشي ظرفيت 6 هزار نفر را براي پذيرش دانشجوي کارشناسي ارشد با پرداخت شهريه را ايجاد کرديم.

معاون آموزشي وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: دانشگاهها هيات علمي جديد جذب کرده اند و مي توانند در تمام رشته هاي داير، ظرفيت خود را به وزارت بهداشت اعلام کنند که بر اساس آن به دانشگاهها اجازه تربيت دانشجو در اين مقطع با پرداخت شهريه داده شود. البته اين مسئله بدون مشکل نيست و بايد مديريت شود.وي اضافه کرد: براي تربيت نيروي انساني ماندگار دانشگاهها بايد نيروهاي خود را به صورت بومي تربيت کنند و براي اين موضوع برنامه ريزي کنند.محققي موضوع افت تحصيلي را يک دغدغه اساسي براي دانشگاهها و وزارت بهداشت برشمرد و گفت: اگر بخواهيم روزي را به به عنوان عزاي عمومي براي يک دانشگاه اعلام کنيم آن روز، روزي است که يک دانشجو افت تحصيلي پيدا کند.

وي گفت: دانشگاه هايي که با چنين تلاشي در پي علم و دانش هستند نبايد افت تحصيلي داشته باشند، نمره کمتر از 14 در رقابت داخل و خارج دانشگاه افت محسوب مي شود و وزارت بهداشت تمام اطلاعات و تحليل هاي آزموني را در اختيار دانشگاهها قرار داده تا از آن براي پيشبرد امور استفاده کنند.

معاون آموزشي وزارت بهداشت افزود: ورودي هاي دانشگاههاي علوم پزشکي همه از استعدادهاي درخشان هستند و نبايد دچار افت شوند. البته روند رو به رشد است اما دانشگاهها بايد ضعف هاي اساسي که در اين زمينه وجود دارد را پيدا کنند، دانشگاه عرصه افت و سقوط نيست.وي درباره توجه هر چه بيشتر دانشگاهها به موضوع هرم اصلي آموزش از جمله آموزش پزشکي عمومي و مقاطع پايه گفت: اين موضوع که بدون توجه به نياز منطقه و دانشگاه برويم فلوشيپ يک رشته لوکس را راه اندازي کنيم، عدالت را رعايت نکرده ايم.محققي افزود: دوره هاي تحصيلات پايه و پزشکي عمومي در شعب بين الملل و دانشکده هاي تازه تاسيس به طور جدي مورد رسيدگي قرار گيرند.وي اجراي درست سند آمايش سرزمين را در ايجاد نهاد آموزشي در مناطق مختلف کشور و ايجاد دسترسي به آموزشي براي همگان برشمرد و گفت: در آموزش تنها نبايد به قله ها و موضوعات فوق تخصصي پرداخته شود بلکه قاعده هرم نيز اهميت دارد.معاون وزير بهداشت آيين نامه ارتقاي هيات علمي را سندي با ارزش و مبتني بر فضيلت برشمرد و گفت: آيين نامه ارتقاي از اول آبان ماه 91 اجرايي مي شود و نبايد با اين سند به صورت صوري برخورد شود.

وي فرصت آموزشي بازنگري در رشته ها، دوره ها و مقاطع را براي دانشگاهها مغتنم شمرد و گفت: اين بازنگري بر اساس مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مصوبات وزارت بهداشت صورت مي گيرد و دانشگاهها آن را اجرا مي کنند. همچنين براي توسعه رشته هاي بين رشته اي، از ظرفيت علوم پايه و باليني استفاده شود که متاسفانه در عمل بيگانه از هم تلاش مي کنند.محققي درباره هيات هاي تشکيل شده در بورد تخصصي و فوق تخصصي گفت: دانشگاهها در رشته هاي علوم پايه و باليني تخصصي و فوق تخصصي اعضاي هيات علمي برتر خود را از منظر صلاحيت هاي عمومي و صلاحيت هاي علمي معرفي کنند تا وزارت بهداشت از آنها براي حضور در هيات ها استفاده کند.

معاون آموزشي وزارت بهداشت از اعتباربخشي مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکي، تدوين سند راهبردي طب سنتي ايراني و اسلامي به سفارش شوراي عالي انقلاب فرهنگي و راه اندازي تخصص پزشک خانواده در سال جاري به عنوان ديگر برنامه هاي حوزه آموزش وزارت بهداشت نام برد.


 دکترايرانبخش درگردهمايي مسئولان تربيت بدني در واحد رودهن
  منطقه 8 دانشگاه آزاد بزرگ ترين منطقه دانشگاه آزاد است و بايد از همه نظر الگو باشد 

 خبرنگار آفرينش- ايرج صادقعلي

جلسه مسئولان تربيت بدني منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامي با حضور دکترعليرضا ايرانبخش رئيس واحد رودهن ،روحاني ناظراداره کل تربيت بدني دانشگاه آزاداسلامي، مدني رئيس تربيت بدني منطقه 8 ،جلولي معاون دانشجويي رودهن و روساي تربيت بدني منطقه 8 در واحد رودهن برگزار گرديد

.به گزارش خبرنگار آفرينش؛ در اين جلسه تقويم ورزشــي سال تحصيلي 92-1391 تنظيم شد و اعـــزام تيم هاي منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامي به المپياد ورزشي در واحد نجف آبادمورد بحث و تبادل نظر قرارگرفتدر ابتداي اين جلسه دکتر ايرانبخش ضمن خيرمقدم به حاضران ، تلاش هرچه بيشتر تربيت بدني رامورد تاکيد قرارداده و گفت ،حضور دکتر اسدي مديرکل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي موجب پيشرفت هرچه بيشتر ورزش را بدنبال خواهد داشت وي افزود: واحد رودهن آمادگي کامل جهت حضور در قالب تيم هاي ورزشي و ميزباني منطقه اي و سراسري رادارددکتر ايرانبخش سه پيشنهادارائه دادند شاخص هاي تربيت بدني با توجه به تغيير نگاه باز مهندسي شده و به روز گردد و سند راهبردي تربيت بدني تنظيم گردد و واحدهاي دانشگاهي از نظر اهميت تربيت بدني درآموزه هاي ديني ونگاه حضرت امام (ره) ومقام معظم رهبري نسبت به اهميت امر ورزش رتبه بندي شوند.رئيس واحد رودهن گفت: منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامي بزرگ ترين و قدرتمندترين منطقه دانشگاه آزاد اسلامي است و بايد از همه نظر الگو باشد.سپس مدني سرپرست تربيت بدني منطقه 8 از حضور دکتر ايرانبخش در جلسه تشکر و قدرداني نمود و گفت: حضور روساي واحدها ،در اين جلسات باعث دلگرمي و انگيزه زيادي شده و کمک شاياني به پيشرفت برنامه هاي ورزشي مي کند.درپايان صالح نيا رئيس اداره تربيت بدني واحد رودهن از حضور مسئولان تربيت بدني منطقه 8 تشکر کرد و گفت: با توجه به حمايت همه جانبه دکتر ايرانبخش، و ورزشي بودن وي رسالت اداره تربيت بدني واحد رودهن بسيار سنگين شد و خاطر نشان کرد، مجموعه تربيت بدني واحد رودهن تمام تلاش خود را براي رسيدن به اهداف بزرگ ورزشي انجام خواهد داد.


 خبـر 

 رئيس دانشگاه فني حرفه اي:

دانشگاه فني و حرفه اي دانشگاه متفاوت در ماهيت و دروس آموزشي است

بيش از 60 درصد دروس دانشگاه فني حرفه اي مختص کارگاه علمي است

رضايي رئيس دانشگاه فني حرفه اي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بحث پرداختن دانشگاه ها به مسائل تئوري بيشتر از عملي را ما در مورد دانشگاه فني حرفه اي قبول نداريم چون که اعتقاد داريم دانشگاه فني حرفه اي يک دانشگاه متفاوت هم در ماهيت و هم در ارائه دروس آموزشي به دانشجويان است.وي افزود: بيش از 60 درصد درس هاي دانشگاه فني حرفه اي مختص به کارگاه عملي است بنابراين در بيشتر رشته هاي اين دانشگاه فارغ التحصيلي که شغل و کاري را نتواند انجام دهد وجود ندارد.

جايگاه مناسبي براي دانشگاه فني حرفه اي بايد در نظر گرفته شود

رضايي در ادامه گفت: هم اکنون چيزي که مورد انتظار ما است اين است که جايگاه مناسبي براي دانشگاه فني و حرفه اي باز شود تا بتوانيم بخشي از ظرفيت وزارت علوم و آموزش عالي را به بحث آموزش هاي تربيت تکنسين که نياز کشور است اختصاص دهيم.وي افزود: ايجاد جايگاه مناسبي براي دانشگاه فني حرفه اي موجب مي شود که يك هزار و 300 ناوگان را به روز کرده و متناسب با نياز صنعت بتوانيم فارغ التحصيل تربيت کنيم.

رئيس دانشگاه صنعتي اميرکبير:

تحولات خوبي در زمينه فناوري هاي فضايي داشتيم

بحث فناوري هاي مرتبط با هوافضا يکي از اولويت هاي مطرح دنياست که طي يک دهه اخير تحولات خوبي در زمينه هوافضا داشته ايم.به گزارش باشگاه خبرنگاران دکتر عليرضا رهايي رئيس دانشگاه صنعتي اميرکبير در مراسم آغاز به کار کنفرانس ملي ماهواره براي توسعه پايدار با اشاره به اينکه بحث توسعه پايدار به عنوان يک مسئله مهم در دنيا مطرح است اذعان داشت: در نقشه جامع علمي کشور که نقشه راهنماي توسعه علمي و فناوري است، بحث فناوري هاي فضايي يکي از اولويت هاي اصلي و مطرح است که در يک دهه اخير ايران حرکت هاي متحولي در اين زمينه پيش گرفته است.وي افزود: ازنظر ساخت ماهواره و پرتاب آنها به فضا موقعيت هاي خوبي براي کشور فراهم شده است و مسأله مهم و مورد توجه بحث چند رشته اي بودن ماهواره هاست.رهايي تصريح کرد: دانشگاه صنعتي اميرکبير درچند سال اخير فعاليت هاي خوبي را در جهت طراحي و ساخت ماهواره انجام داده است که از آن جمله مي توان به طراحي و ساخت ماهواره آت ست اشاره کرد که زيرساخت هاي انجام شده بسته خوبي را براي انجام کارهاي آينده فراهم کرده است و مباحث مربوط به هوافضا و ماهواره بطور جدي دنبال مي شود.

در ادامه دکتر رهايي تأسيس پژوهشکده علوم و فناوري فضا را يکي از حرکت هاي مثبت در زمينه فناوري هاي فضايي عنوان کرد و گفت: بحث هايي در زمينه سفينه حامل موجود زنده و پرتاب آن به فضا مطرح است که پروژه کلان کشوري محسوب مي شود و دانشگاه صنعتي اميرکبير با ديدي مثبت مباحث مربوط به هوافضا و ماهواره را بطور جدي دنبال مي کند.وي با اشاره به پذيرش دانشجوي کارشناسي ارشد مهندسي ماهواره درسال گذشته اظهار داشت: با توجه به ديدگاه مثبتي که در صنايع هوافضا موجود است ارتباط خوبي بين سازمان فضايي با مجموعه هاي دانشگاهي ايجاد شده که با پشتيباني سازمان فضايي مجموعه اي را در ارتباط با فناوري هوافضا ايجاد کرديم تا بستر خوبي براي توسعه تحقيقات در زمينه هاي مرتبط با هوافضا باشد.وي خاطرنشان کرد: دانشگاه ها به لحاظ نيروي انساني آمادگي لازم را براي انجام کارها با توجه به پتانسيل خلاق موجود دارند.

سردرگمي دانشجويان هندي در پي‌سوء مديريت دانشگاهيان

تغييرات ترم‌بندي در دانشگاه پنجاب باعث بروز سردرگمي و شكايت دانشجويان اين دانشگاه شده است.به گزارش ايسنا، اوايل ماه جاري دانشگاه پنجاب هند با لغو قانون ترم‌بندي خود در مقطع كارشناسي اعلام كرد كه از آغاز سال جاري ميلادي برنامه كارشناسي 4 ساله مشتمل بر 8 واحد تحصيلي در اين دانشگاه به اجرا درخواهد آمد.با اين حال عدم آمادگي مسئولان دانشگاهي دانشگاه پنجاب و به تاخير انداختن مداوم آغاز سال تحصيلي باعث ايجاد سردرگمي در اين دانشگاه شده است.دانشجويان معتقدند دانشگاه تصميمي گرفته است و حالا در آن مانده و آغاز ترم تحصيلي در دانشگاه پنجاب را براي چندمين بار به تاخير انداخته است، در حاليكه در ساير دانشگاه‌هاي هند سال تحصيلي آغاز شده است و دانشجويان زيادي كه از تصميم دانشگاه پنجاب راضي نيستند از ادامه تحصيل در اين دانشگاه و دانشگاه‌هاي زير مجموعه پنجاب خودداري كرده‌اند.

چين در ازاي نفت دانشگاه‌هاي سودان را بازسازي مي‌كند

سودان جنوبي قصد دارد از طريق فروش نفت به چين، پنج دانشگاه خود را بهسازي و ارتقاء دهد.به گزارش ايسنا، سودان جنوبي كه سال گذشته توانست استقلال خود را كسب كند، نوپاترين كشور آفريقايي است. اين كشور نوپاي آفريقايي قرار است با كمك چين 2.5 ميليارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت را به بهسازي دانشگاه‌ها اختصاص دهد.

اين كشور تنها 8 دانشگاه دارد كه سه تاي آنها هنوز مراحل ساخت و ساز را پشت سر مي‌گذرانند و نمي‌توانند دانشجو پذيرش كنند. از سويي پنج دانشگاه ديگر نيز شرايط بسيار بدي دارند طوري كه به دليل درگيري‌ها و خشونت‌هاي سال گذشته در اين كشور قسمت‌هاي زيادي از اين دانشگاه‌ها تخريب شده است.شركت‌هاي نفتي چين قرار است در ازاي دريافت نفت سودان جنوبي، پنج دانشگاه اين كشور را بازسازي كند اما تنش بين سودان جنوبي و شمالي در پي قيمت‌ نهايي مواد سوختي باعث به تعويق افتادن اين پروژه شده است.

رئيس پايگاه استنادي علوم ايران و جهان اسلام (ISC):

با 2 هزار مقاله ترکيه را پشت سر گذاشتيم

با 2 هزار مقاله بيشتر هم اکنون محققان ايران ترکيه را پشت سر گذاشته اند.جعفر مهرداد رئيس پايگاه استنادي علوم ايران و جهان اسلام (ISC) در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: طبق آخرين بررسي هاي انجام شده در توليد علم ايران، آمارها حاکي از رشد توليد علم ايرانيان در سطح جهان است.چنانچه هم اکنون تعداد مقالات پژوهشگران و دانشمندان ايران به 23 هزار و 673 مقاله رسيده است و اين در حالي است که با 2 هزار مقاله هم اکنون از ترکيه جلوتر هستيم.وي افزود: کشورهايي از جمله تايوان، کره جنوبي ،هندوستان و برزيل از نظر رشد توليد علم به ما نزديک هستند چنانچه البته ساير کشورهاي نيز جزء کشورهاي فناورانه محسوب مي شوند.

تطابق با وضعيت نظام وظيفه و تحصيلي شرط جذب هيأت علمي

با اعلام مرکز جذب وزارت علوم، تنها به آن دسته از تقاضاهايي رسيدگي مي شود که با وضعيت نظام وظيفه و تحصيلي متقاضيان تطابق داشته باشد.به گزارش مهر، مرکز هيأت علمي وزارت علوم اعلام کرد که هنگام تعيين اولويت در سامانه فراخوان، تنها آن دسته از نيازهايي براي متقاضيان قابل انتخاب است که نوع تقاضاي آن نيازها با آخرين وضعيت تحصيلي و وضعيت نظام وظيفه متقاضي همخواني داشته باشد و ساير اعلام نيازها مشاهده نمي شوند؛ به عنوان نمونه متقاضيان داراي مدرک کارشناسي ارشد قادر به انتخاب نيازهاي اعلام شده براي بورس و يا پيماني دکتري تخصصي در سامانه فراخوان نيستند.بنابراين متقاضيان پيش از انتخاب اولويت، آخرين وضعيت تحصيلي و وضعيت نظام وظيفه خود را از قسمت اطلاعات شخصي بررسي کنند.20 مهرماه آخرين مهلت متقاضيان جذب هيأت علمي براي شرکت در فراخوان شهريورماه 91 اعلام شده است.


 علمي دانشجويي 

 وضعيت علم و فناوري ايران و رقباي منطقه اي در افق چشم انداز

البته با اين توضيح كه وضعيت ايران در پايان دوره نسبت به ابتدا يك دوره بهبود يافته و از رتبه چهارم در سالهاي 1999 به رتبه سوم در سال 2009 موقعيت خود را بهبود بخشيده است .

در طول سالهاي مورد بررسي شاخص ايران با يك روند صعودي از حدود 8/7 در سال 1999 به 10 در سال 2009 افزايش يافته است . در سال 1999 مالزي رتبه اول شاخص علم و فناوري را به خود اختصاص داده و پس از آن به ترتيب كشور هاي تركيه ،امارات،ايران،قزاقستان،مصر و عربستان قرار گرفته اند .

اما اين ترتيب در پايان دوره تغيير يافته و صرفا براي قزاقستان بدون تغيير و در همان رتبه پنجم باقي مانده است .

وضعيت كشور هاي تركيه ،ايران و عربستان نسبت به ابتداي دوره بهبود يافته و وضعيت سه كشور مالزي ،امارات و مصر تنزل پيدا كرده است.

همانگونه كه پيداست ايران و تركيه در بين ساير كشور ها يك روند تقريبا صعودي را طي كرده و موقعيت خود را ارتقا داده اند .

وضعيت تركيه از اين جهت اهميت دارد كه تركيه يكي از رقباي اصلي ايران محسوب مي شود وطي يك دوره يازده ساله بهبود در پايان دوره با عدد شاخص 6/11 رتبه اول را به خود اختصاص داده است .

امارات متحده عربي نيز جايگاه نسبتا مناسبي دارد و يك روند نسبتا با ثبات را طي كرده است . البته بهبود وضعيت ديگر كشور ها سبب شده تا اين كشور با حركت از رتبه 3در سال 1999 به رتبه 4 در سال 2009 به جايگاه پايين تري انتقال يابد .

عربستان هم يكي از رقباي ايران محسوب مي شود .

اين كشور به لحاظ شاخص علم و فناوري در كشور هاي مورد بررسسي از جايگاه نا مناسبي برخوردار است .

البته در طول دوره موقعيت خود را تا حدودي بهبودبخشيده و از رتبه 7 به رتبه 6 صعود كرده است .

11. پيش بيني شاخص تركيبي علم و فناوري

براي بررسي و تحليل وضعيت علم و فناوري ايران در افق 1404 و مقايسه تطبيقي وضعيت آن با مهم ترين رقباي منطقه نياز به مجموعه داده هاي منظم و يكپارچه براي كشور هاي مذكور مي باشد .

ادامه دارد...

برگرفته از نشريه كميسيون نظارت

مجمع تشخيص مصلحت نظام

تهيه و تنظيم: رضا مرادي


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته