جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1391/08/15 - روزنامه سراسري صبح ايران (دوشنبه) نسخه شماره 4289

معاون وزير علوم:
تجميع دانشگاه‌هاي صنعتي پايتخت در دستور کار وزارتخانه نيست

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي:
دانشگاه‌ها اصلي‌ترين نقش را در اصلاح «سبک زندگي» دارند


سوء استفاده صرافي‌ها از دانشجويان ايراني به دليل نوسانات ارز

دکتر باقرزاده:
نسل جوان و مخترعان با اختراعات اميد را به جامعه تزريق مي کنند


خبـر


تاريخ دانشگاهي


 معاون وزير علوم:
  تجميع دانشگاه‌هاي صنعتي پايتخت در دستور کار وزارتخانه نيست 

 
معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: موضوع ادغام 4 دانشگاه صنعتي پايتخت، در دستورکار وزارت علوم قرار ندارد و با روساي اين دانشگاه‌هاي صنعتي نيز صحبتي صورت نگرفته است.

به گزارش ايسنا، دکتر حسين نادري منش ظهر امروز در نشست خبري که در محل وزارت علوم برگزارشد، در خصوص پيشنهاد مطرح شده مبني بر ادغام 4 دانشگاه صنعتي تهران (صنعتي شريف، اميرکبير، علم و صنعت و خواجه نصير) گفت: اين موضوع تنها يک مثال بود که در جلسه نشست روساي دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي مطرح شد و اين موضوع در دستور کار وزارت علوم قرار ندارد و با روساي اين دانشگاه‌هاي صنعتي نيز صحبتي صورت نگرفته است.

وي با بيان اينکه در نشست روساي دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي بحث تجميع برخي از موسسات غيرانتفاعي مطرح شد، اظهار کرد: بدين نحو که موسسات کوچک غيرانتفاعي با يکديگر تجميع و تحت يک موسسه باکيفيت به فعاليت خود ادامه دهند.

وي با اشاره به فعاليت 2300 موسسه مختلف در آموزش عالي کشور، گفت: اين موسسات به دليل کوچک بودن ممکن است برون دادشان خيلي شاخص نباشد اما رشد علمي ايران در دنيا شاخص است و در صورتي که اين موسسات با يکديگر تجميع شوند ميزان توليد علم کشور بسيار افزايش خواهد يافت.

معاون آموزشي وزير علوم افزود: در نشست روساي دانشگاه ها و موسسات غيرانتفاعي با ذکر مثالي در خصوص تجميع دو دانشگاه علوم پزشکي تهران و ايران در وزارت بهداشت اين مثال نيز مطرح شد که دانشگاه‌هاي صنعتي تهران نيز مي‌توانند تحت يک دانشگاه صنعتي بزرگ و با 4 پرديس جداگانه فعاليت کنند که البته اين موضوع تنها يک مثال بوده و در دستور کار وزارت علوم قرار ندارد.

نادري منش در خاتمه خاطرنشان کرد: موضوع تجميع دانشگاه‌هاي صنعتي تهران اگر قرار باشد مطرح شود بايد تحت کميته‌هاي مجزايي مورد بررسي قرار گيرد و درحال حاضر نيز هيچ صحبتي با روساي اين دانشگاه‌ها انجام نشده است.


 معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي:
  دانشگاه‌ها اصلي‌ترين نقش را در اصلاح «سبک زندگي» دارند 

معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي با بيان اينکه اگر «سبک زندگي» در بين دانشگاهيان اصلاح شود، در جامعه نيز اصلاح خواهد شد، گفت: دانشگاه‌ها اصلي‌ترين نقش را در اصلاح سبک زندگي دارند.

عليرضا زجاجي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه فرهنگ‌ها از طريق دانشگاه در جامعه منتشر مي‌شوند، اظهار کرد: با توجه به اينکه افراد جامعه حاضرند از بسياري مسائل بگذرند تا فرزندانشان به دانشگاه راه يابند، دانشگاه‌ها نقش عمده‌اي در فرهنگ‌سازي جامعه دارند.

وي درباره محورهاي مطرح شده از سوي مقام معظم رهبري، تصريح کرد: همانطور که مقام معظم رهبري فرمودند، اين محورها مثال هستند و مي‌توان آنها را به مباحث مشابه تعميم داد.

زجاجي با بيان اينکه با رصد ميداني و پژوهش‌هاي علمي بايد در اين زمينه به فرهنگ‌سازي بپردازيم، افزود: پيش از اين ما در جهاد دانشگاهي، محورهايي را تعيين کرده بوديم که مشابه فرمايشات مقام معظم رهبري است و حداقل 17 تا 18 مورد از آنها را پوشش مي‌دهد.

وي در پايان افزود: براي مثال ما در مورد حقوق مجازي افراد در اينترنت، طراحي لباس، معماري شهرها، حجاب و پوشش و غيره مسائلي را مطرح و برنامه‌ريزي کرده‌ايم و در حال حاضر در حال استخراج کليه واژه‌ها و فرازهاي سخنان مقام معظم رهبري در جمع روحانيون، بسيجيان، آموزش و پرورش و ارتشيان هستيم.


 سوء استفاده صرافي‌ها از دانشجويان ايراني به دليل نوسانات ارز 

 نوسانات ارز در کشور باعث سوء استفاده تعدادي از صرافي‌ها از دانشجويان ايراني که در خارج از کشور تحصيل مي‌کنند، ‌شده است.به گزارش فارس،‌ نابساماني بازار ارز نه تنها در داخل براي واردات و برخي از تجار مشکل ساز شده است بلکه در خارج از ايران نيز زندگي بسياري از دانشجويان ايراني را نيز مختل کرده است.

يکي از دانشجويان که در رشته مهندسي در مقطع کارشناسي ارشد در انگليس مشغول به تحصيل است، مي‌گويد: والدين من بازنشسته هستند و با حقوق بازنشستگي و اجاره يکي از خانه‌هايي که داشتند و پس اندازشان به من کمک مي‌کنند.

درس خواندن در انگليس بسيار سخت است

وي ادامه مي‌دهد: درس خواندن در اين کشور بسيار سخت است اگر چه ما بيشتر از دو روز کلاس نداريم اما بيشتر اوقات مجبور به مطالعه و تحقيق هستيم تا بتوانيم پروژه‌هاي دانشگاه را به پايان برسانيم به همين دليل بيشتر دانشجوها با وجود اينکه 20 ساعت اجازه کار پاره وقت دارند، نمي‌توانند مشغول به کار شوند. به همين دليل تنها روي کمک والدينم حساب مي‌کنم.

وي مي‌افزايد: خوشبختانه خانواده من ماه قبل از آشفتگي بازار ارز به اينجا آمدند و مقداري پول که خرج 6 ماه من است را با خود آوردند اما اگر اين اقدام را نکرده بودند و ماهيانه مي‌خواستند برايم پول بفرستند مطمئنا دچار مشکل مي‌شدم چراکه با قيمت پوند 6000 توماني حقوق آنها معادل پوند مي‌شود 300 پوند که اجاره اتاق من 430 پوند است و اين در حالي است که زماني که من آمدم حدود 8 ماه قبل حقوق آنها معادل 800 تا 900 پوند مي‌شد و براي يک زندگي خوب در اينجا کافي بود.

يکي ديگر از دانشجويان مي‌گويد: همانطور که همه مي‌دانند دانشجويان بسياري از سراسر دنيا براي درس خواندن به کشور انگليس مي‌آيند و بيشتر دانشجوها تمرکز خود را روي درس گذاشتند اما من هم اکنون مي‌بينم که دانشجويان ايراني هر روز به دنبال قيمت ارز و پوند هستند زيرا که زندگي بيشتر آنها دچار مشکل شده است و حتي براي خريد آب و غذا نيز با مشکل مواجه هستند.

بايد از هزينه غذا کم کنيم

وي افزود: يک پوند که اينجا هيچ ارزشي ندارد، براي من حدود 5800 تومان مي‌شود و اگر من در بين ساعات درسي گرسنه شوم حتي ساندويچ کوچک نان و پنير هم نمي‌توانم بخورم چون حدود 2 تا 3 پوند است که براي من بيشتر از 15 هزار تومان خواهد بود.

وي گفت: هر وقت با والدينم صحبت مي‌کنم آنها به من مي‌گويند که نگران نباش، اما مي‌دانم که آنها مي‌خواهند خانه را بفروشند تا من بتوانم درسم را تمام کنم. دو سال است که در اين کشور درس مي‌خوانم و هميشه نمرات بالا داشتم اما حالا نمي‌دانم بايد چه کاري انجام دهم، بيشتر به برگشت به ايران فکر مي‌کنم.

يکي ديگر از دانشجويان ايراني که در رشته راديولوژي تحصيل مي‌کند، مي‌گويد: من ساعت سوم هستم و سالي 10 هزار پوند شهريه دانشگاه من است، هر سال اين شهريه را در اول سال بايد بدهم و امسال من زماني که پوند 5050 تومان بود اين مبلغ را پرداخت کردم يعي مادرم 50 ميليون تومان پول ريخت اين در حالي است که سال‌هاي قبل شهريه من 18 ميليون و 16 ميليون بود.

اين تنها هزينه دانشگاه بود و هزينه زندگي هم که جاي خود دارد، من يک اتاق کوچک دارم که ماهانه کرايه آن 460 پوند است و البته کار پاره وقت هم دارم، اما حقوق آن به ميزاني نيست که بتوانم خرج غذا و پوشاک خود را تامين کنم.

وي افزود: البته در مورد ارز دانشجويي که هم اکنون متوقف شده است نيز بايد بگويم که زماني هم که مي‌دادند پروسه خاص خود را داشت.

درست است که اين ارز را به دانشجويان مي‌دهند اما در ابتدا بايد خود دانشجو حضور داشته باشد و نامه دانشگاه و همه چيز هم باشد. به طور معمول دانشجو براي حضور داشتن بايد به ايران سفر کند که هزينه بر است و در صورت وکالت دادن نيز شخص ديگري مي‌تواند اين پروسه را دنبال کند، اما سفارت ايران در انگليس تعطيل شده و ما نمي‌توانيم از طريق سفارت به کسي وکالت دهيم.

سوء استفاده صرافي‌ها از دانشجويان ايراني

وي مي‌افزود: به دليل آشفتگي بازار، بسياري از صرافي‌ها پول حواله نمي‌کنند و دانشجويي که ماهانه پول از خانواده خود دريافت مي‌کرده، هم اکنون نمي‌داند بايد چه کار کند. جالب اينجاست که راه‌حل صرافي‌ها براي اين مشکل ورود به بازار سياه است. ايراني‌هاي زيادي وجود دارند که به طور غير رسمي مي‌خواهند به ايران پول بفرستند و به همين دليل ما دانشجويان مجبور هستيم براي گرفتن پوند از آنها به حساب بانکي آنها در ايران پول واريز کنيم و از آنها در اينجا پوند دريافت کنيم. اما به دليل آشفتگي بازار و عدم وجود قيمت، آنها از موقعيت سوء استفاده کرده و هر قيمتي را که بتوانند مي‌گويند.

وي ادامه داد: يکي از دوستان من چون حتي پول غذا هم نداشت مجبور شد از اين افراد پوند را به قيمت 6200 تومان خريداري کند. ما دانشجو هستيم و همه به صورت قانوني و از طريق مؤسسات مجاز وزارت علوم براي تحصيل آمديم و همه ما نيز قصد برگشت به کشور و خدمت به کشورمان را داريم، بايد دولت و مسئولين به ما بيشتر فکر کنند.

سرمايه‌اي که برباد مي‌رود

مسئول يکي از مؤسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج نيز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس مي‌گويد: در سال جاري دانشجوهاي بسياري هزينه کردند و بعد از پذيرش گرفتن و دادن هزينه ويزا و نصف شهريه دانشگاه عازم شدند اما با توجه به شرايط پيش آمده حدود 40 درصد آنها برگشتند و اين يعني هزينه‌اي که بر باد رفته است. که البته اين هزينه بر باد رفته قسمتي از سرمايه کشور بوده که ديگر قابل بازگشت نخواهد بود.


 دکتر باقرزاده:
  نسل جوان و مخترعان با اختراعات اميد را به جامعه تزريق مي کنند 

 
محمدرضا باقرزاده رئيس دانشگاه آزاداسلامي واحد قائمشهر در جشنواره سراسري پژوهش و اختراعات دانش آموزشي بيان کرد: دانش آموزان مخترع و مبتکر هميشه به موضوعات اطرافشان با نگاهي متفاوت توجه کرده و به دنبال کشف پديده ها و ارائه اختراعات هستند.باقرزاده افزود: برگزاري اين قبيل جشنواره ها درظهور ايده ها و بروزخلاقيت مخترعان تأثير مثبت دارد و تصريح کرد: سازمان سما توانسته ضمن تکميل چرخه آموزش عالي از پايين ترين به بالاترين مقطع آموزشي ،باعث ايجاد انگيزه و پروراندن ايده ها، برقراري نظم و بهره برداري از ايده ها شود.

وي با بيان اين نکته که در زمان کنوني دشمنان بدنبال از بين بردن اميد جامعه هستند بيان کرد: نسل جوان و مخترعان عملاً با اختراعات و ابداعات خود اميد را به جامعه تزريق و دشمن را دلسرد از اهدافشان مي کنند.

درادامه قاسمي رئيس مرکز آموزشي سما قائمشهربيان کرد : همزمان با برگزاري هشتمين جشنواره اختراعات و پژوهش هاي مدارس سماء كشور در قائمشهر بنياد علمي دانش آموزان براي انجام كارهاي تحقيقاتي ، پژوهشي و عملي دانش آموزان نخبه و مخترع مدارس سما فعاليتش را آغاز كرده است.وي ادامه داد : در اين بنياد دانش آموزان مدارس سما قائمشهر از امكانات و بسترهاي لازم براي اجراي ايده ها و اختراعات خود بهره مند خواهندشد.قاسمي با اشاره به فعاليت 10 باب مدرسه سما با يكهزار و 500 دانش آموز و 280 نفر كادر آموزشي در قائمشهر ، گفت : براي نهادينه كردن فرهنگ پژوهش و تحقيق در اين مدارس ، تجهيز آنها به سامانه و ابزارهاي هوشمند آغاز شده است.

وي همچنين از افتتاح مجتمع بزرگ سما در قائمشهر در آينده نزديک خبر داد و افزود : اين مجتمع داراي مجهز ترين تجهيزات آموزشي ، فرهنگي ، ورزشي و اداري است و در زمان بهره برداري از مجتمع هاي بي نظير شمال كشور محسوب خواهد شد.


 خبـر 

 مشکلات دانشجويان بورسيه 92 تا پايان آبان حل مي‌شود

به گفته رئيس سازمان امور دانشجويان، مشکلات بورس دکتري تخصصي 92 تا پايان آبان ماه برطرف مي شود.محمود ملاباشي در گفتگو با مهر، اضافه کرد: براي آغاز دور جديد ثبت نام بورس دکتري تخصصي سال 92 اقداماتي صورت گرفته است.وي گفت: قطعاً تا پايان آبان ماه جاري خبرهايي از ثبت نام بورس دکتري خواهيم داشت.رئيس سازمان امور دانشجويان در اين باره اعلام کرد که اقدامات توافقي صورت گرفته و نامه نگاريها انجام شده اما در اين ميان بايد اعتبارات مالي نقش خود را بازي کند.معاون وزير علوم همچنين درباره آخرين وضعيت اعزام دانشجويان بورسيه سالهاي گذشته، تصريح کرد: هنوز بودجه اعزام دانشجويان بورسيه سالهاي گذشته اختصاص نيافته است.

رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري:

افزايش تعداد نشريات علمي ايراني در پايگاههاي بين المللي

رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري از افزايش تعداد نشريات علمي ايراني که در پايگاه اسکوپوس ثبت و نمايه سازي شده اند، خبر داد.به گزارش مهر، دکتر جعفر مهراد از افزايش تعداد نشريات ايراني که در پايگاه اسکوپوس ثبت و نمايه سازي شده خبر داد و گفت: تعداد نشريات معتبر علمي ايران که در اسکوپوس نمايه سازي شده نشان مي دهد که اين افزايش چشمگير بوده و به رقمي در حدود 111 عنوان نشريه بالغ شده است.رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري و سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) افزود: آمار ارائه شده مربوط به پايان مهرماه 1391 مي باشد.

چهل وچهارمين همايش معاونان آموزشي دانشگاه ها 17 آبان ماه گشايش مي يابد

چهل وچهارمين گردهمايي معاونان آموزشي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي کشور روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه، 17 و 18 آبان ماه به ميزباني دانشگاه گيلان برگزار مي شود.به گزارش ايرنا، دبير چهل وچهارمين همايش معاونان آموزشي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي کشور با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: بررسي چالش هاي موجود در زمينه توسعه تحصيلات تکميلي و آزمون نيمه متمرکز دکتري، تبادل نظر پيرامون نحوه نظارت، ارزيابي و رتبه بندي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و جذب هيات علمي، از مهمترين اهداف برگزاري اين گردهمايي هستند.

سعيد قديمي، ارائه گزارش فعاليت هاي انجام شده توسط کميته هاي منتخب شوراي برنامه ريزي در رابطه با ساماندهي رشته ها و بازنگري برنامه هاي درسي دانشگاه ها را از ديگر اهداف برگزاري گردهمايي آتي معاونان آموزشي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي عنوان کرد.مديرکل برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم ادامه داد: در همايش پيش رو، معاونان آموزشي دانشگاه ها به بحث و تبادل نظر پيرامون چگونگي اجرايي شدن طرح آمايش سرزمين آموزش عالي و شيوه هاي اجراي آن خواهند پرداخت.وي از معرفي و قدرداني از معاونان آموزشي برتر و برگزاري سه کارگروه تخصصي در چهل وچهارمين همايش معاونان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي خبر داد و گفت: اين کارگروه ها با موضوعات مقررات و برنامه ريزي آموزشي و درسي، گسترش و توسعه تحصيلات تکميلي و نظارت و ارزيابي و رتبه بندي دانشگاه ها و جذب اعضاي هيات علمي برپا خواهند شد.

معاون دانشگاه آزاد رودهن خبر داد

صدور مجوز پرواز براي هواپيماي بدون ‏سرنشين ساخت رودهن

رودهن :خبرنگار آفرينش –ايرج صادقعلي

معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن از کسب استانداردهاي لازم براي صدور مجوز ورود هواپيماي بدون ‏سرنشين ساخت دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن به باند پرواز خبر داد.به گزارش خبرنگار آفرينش ،معاون پژوهشي رودهن اظهار داشت: اين دانشگاه امسال در کنار دانشگاه‏هاي باني مسابقات علمي ساخت هواپيماي بي‏سرنشين و داراي تيم‏هايي بسيار ورزيده عرض اندام مي‏کند.

معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن تصريح کرد: شرکت در کنار دانشگاه‏هاي بزرگ پيشگام در ساخت هواپيماي بي‏سرنشين در رقابتي تنگاتنگ افتخاري بزرگ است.وي افزود: هزينه ساخت اين هواپيما در حال حاضر رقمي بالغ بر 600 ميليون ريال برآورد مي‏شود؛ البته با اخذ استانداردهاي لازم قيمت اصلي اين وسيله در قالب راه‏اندازي خط توليد انبوه براي سازمان‏ها و نهادهاي نيازمند مشخص مي‏شود.

دانشگاه رودهن در پي کسب مقام نخست ساخت هواپيماي بدون ‏سرنشين

معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن از تلاش تيم «اوج پرواز» اين دانشگاه براي کسب مقام نخست ساخت هواپيماي بدون ‏سرنشين در کشور خبر داد.وي اظهار داشت: تيم اوج پرواز در حال پژوهش در زمينه ساخت هواپيماي بدون ‏سرنشين در دانشگاه رودهن است که به لحاظ امتيازي در رده دوم کشور قرار دارد.وي ضمن آرزوي حمايت مسئولان از اين تيم خاطرنشان کرد: در حال حاضر، اين تيم مورد حمايت دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن قرار دارد.معاون دانشگاه رودهن اضافه کرد: هر سال دانشگاه صنعتي شريف مسابقات علمي ساخت هواپيماي بي‏سرنشين را با همکاري سپاه پاسداران، سازمان هوا فضا و ساير نهاد‏هاي ذي‏ربط ترتيب مي‏دهد.معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن افزود: اين مسابقات در مقاطع مختلف ارائه، تثبيت طرح، تهيه گزارش، ثابت کردن ارزش حضور در مسابقه، ورود به باند پرواز، ساخت، طراحي و شرکت برگزار مي‏شود.

يکي از 10 هزار کاربري هواپيماي بي‏سرنشين، نظامي است

معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن با تأکيد بر نگاهي تدافعي و نه رويکردي تهاجمي در ساخت هواپيماي بي‏سر‏نشين گفت: يکي از 10 هزار کاربري هواپيماي بي‏سر‏نشين، نظامي است و اين وسيله در اهداف صلح‏جويانه بسياري مورد استفاده قرار مي‏گيرد.وي اضافه کرد: هواپيماي بي‏سر‏نشين در زمان وقوع بلاياي طبيعي و نبود جاده دسترسي در جريان فعاليت‏هاي امداد و نجات مي‏تواند زودتر از بالگرد در موقعيت حاضر شود و نسبت به ارسال اطلاعات مناطق حادثه‏ديده مبادرت ورزد.وي ادامه داد: همچنين اين هواپيما در يافتن ورزشکاران مفقود در مناطق کوهستاني، ارائه داشته‏هاي دقيق هواشناسي، تخمين تعداد گونه‏هاي در معرض انقراض جانوري و هزاران کاربري ديگر ياري‏گر انسان است.

مدير کل دفتر امور فرهنگي وزارت علوم تاکيد کرد:

نقش ويژه دانشجويان و تشکل هاي دانشجويي در حفظ ارزش ها و هويت ملي ايران اسلامي

مدير کل دفتر امور فرهنگي وزارت علوم گفت : دانشجويان خصوصا تشکل هاي دانشجويي و فعالان فرهنگي دانشگاهها، نقش بسيار مهمي در شناسايي و صيانت از ارزش ها و هويت ملي ايران اسلامي دارند.به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر امور فرهنگي وزارت علوم دکتر جليل دارا در ديدار با فرماندار جزيره ابوموسي با اشاره به اينکه همه دستگاه ها خصوصا نخبگان دانشگاهي وظيفه دارند تا به شيوه هاي گوناگون از ارزش هاي اين مرز و بوم اسلامي حراست کنند گفت : خليج فارس و جزايري همچون ابوموسي و تنب بزرگ و کوچک طبق اسناد بسيار از ديرباز جزئي از خاک ايران عظيم بوده است، اما اينکه فردي بخواهد مالکيت ايران را زير سوال ببرد اگرچه نبايد سخنش را مهم دانست ولي بايد در اين خصوص پاسخ مستدل و قوي ارائه کرد که اين امر وظيفه دانشگاهيان است.وي گفت : حضور دانشجويان و بازديد آنها از اين جزاير علاوه بر اينکه مي تواند موجبات رشد بيشتر ابوموسي را فراهم نمايد سبب افزايش ارق ملي و علاقه دانشجويان خواهد بود.

دکتردارا تصريح کرد : شناسايي بيشتر خليج فارس و جزاير آن از جهات گوناگون تاريخي سياسي و جغرافيايي يکي ديگر از اهداف سفر دانشجويان به ابوموسي خواهد بود.بنابر اين گزارش مهندس موسوي فرماندار ابوموسي نيز با اسقبال از طرح سفر دانشجويان به ابوموسي اجراي اين طرح را منشأ خدمات ارزشمندي دانست و تأکيد کرد : فرمانداري ابوموسي با به کار گيري همه ظرفيت هاي خود آماده همکاري در اجراي اين طرح مي باشد. قابل ذکر است در اين سفر دکتر جليل دارا از دانشگاه پيام نور ابوموسي نيز بازديد به عمل آورد.

روشي جديد براي توليد گرافن

پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميرکبير موفق به توليد گرافن در محيط مايع با دماي پايين شدند. اين ماده براي توليد صفحات لمسي پيشرفته، سلولهاي خورشيدي و ساخت ايمپلنت وپلاستيکهاي مقاوم به کار مي رود.به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميرکبير، سيده زهرا مرتضوي مجري طرح با بيان اينکه اين طرح با عنوان"ساخت گرافن بر پايه کندگي ليزر سوئيچ Q نئوديميم ياگ از هدف گرافيت در نيتروژن مايع" اجرايي شده است، افزود: اين تحقيق بررسي فرايند کندگي ليزري و يافتن مکانيزم برهم کنش ليزر با ماده در محيط مايع با دماي بسيار پايين اجرايي شد.

وي با بيان اينکه اين طرح به روش کندگي ليزر انجام شد، اظهار داشت: کندگي ليزري در محيط مايع به عنوان يک روش براي توليد نانو ساختارها تاکنون بارها توسط پژوهشگران خارجي و داخلي به کار گرفته شده است. اما توليد گرافن با روش کندگي ليزري در محيط نيتروژن مايع تا کنون در سطح دنيا مطرح نشده است. در اين روش در شرايط مناسب پرتودهي ليزري و با استفاده از يک مايع دما پايين مانند نيتروژن مايع باعث توليد گرافن مي شود.مرتضوي، به بيان نحوه اجراي اين طرح پرداخت و ادامه داد: توليد گرافن در محيط مايع دماي پايين چون نيتروژن، آرگون و هليوم مايع با استفاده از ليزر براي اولين بار در سطح دنيا پيشنهاد شده است. اين روش ساده و بدون نياز به صرف هزينه براي سيستم هاي پيچيده خلا و کوره هاي دماي بالا و نيز صرف زمان طولاني قادر به توليد گرافن خالص است ضمن آنکه نياز به مراحل خالص سازي ندارد.مجري طرح با تاکيد بر اينکه در اين روش محصول نهايي به راحتي قابل جمع آوري در هر محيط ثانويه دلخواه و بر روي هر پايه مطلوب است، اضافه کرد: با توجه به اين امر که شرايط پرتودهي از جمله انرژي ليزر، نرخ تکرار پالس، پهناي پالس و طول موج پرتو ليزر و ادوات تمرکز نور ليزر مانند عدسي به راحتي قابل کنترل هستند، در نتيجه نوع و کيفيت محصولات توليد شده با اين روش به سهولت کنترل پذير است.

وي با اشاره به كاربردهاي گرافن، توضيح داد:گرافن کاربردهاي وسيعي در صنايع مختلف دارد که از آن جمله مي توان به صنايع هوافضا اشاره کرد که به عنوان جايگزين فيبرهاي کربن در کامپوزيت ها براي سبک سازي هواپيماها و ماهواره هاي استفاده مي شود. علاوه بر مي توان به عنوان جايگزين سيليکون هاي نيمه رسانا در ترانزيستورها به کار برده مي شود.


 تاريخ دانشگاهي 

 دارالفنون

نوع عملكرد اين هيئت در عمل از آنچه ماموريت داشت قدري متفاوت بود چرا كه اعضا اين هيئت بيشتر وقت خود را در مدت اقامت در روسيه صرف ديدار از شهرهاي صنعتي اين كشور و مراكز و سازمان هاي آموزشي آن نمودند .

در اين هيئت امير كبير نيز حضور داشت .

وي در اين زمان هنوز به صدارت نرسيده بود و به سفارش قائم مقام فرهاني به عضويت اين هيئت انتخاب شده بود و از طرف وي ماموريت داشت كه تمام مذاكرات خصوصي و رسمي و همچنين رفتار و گفتار طرفين را زير نظر بگيرد و به وي گزارش بدهد .

او به همراه هيئت ايراني از كارخانه هاي اسلحه سازي تفليس ،دانشگاه مسكو،دانشگاه نظامي مسكو ،بيمارستان مخصوص نظاميان و كارخانه هاي توپ ريزي ،كاغذ سازي و غيره ديدن كرد .

ميرزا مصطفي كاتب دربار نيز كه عضو اين هيئت بوده در سفر نامه اي كه نوشته به نكات جالبي اشاره كرده است .

وي در اين سفرنامه مي نويسد :

بناي اين مدارس در مملكت ايران بسيار سهل و آسان است .

مي توان از ارباب علوم فرنگ چند نفر را به ايران آورد و يكي از مدارس را براي اولاد نجباي آن ملك تعيين نمود و آنها را در آنجا جمع كرد و چند نفر از مردان صاحب اخلاق را به سرپرستي آنها تعيين نمود كه هم علوم ايران را از مدرسين ايران ياد بگيرند و هم علوم فرنگ را از معلمين فرنگ .

همانگونه كه ملاحظه مي شود بازديد از مراكز مدرن روسيه تاثير بسزايي در انديشه مردان اين هيئت گذارد .

اينان كه هنوز از بابت از دست رفتن قفقاز كامشان تلخ بود همچنان به دنبال راهكاري مي گشتند براي جبران نقص ها و در فصل آتي ملاحظه خواهد شد كه نظام و سنگ بناي آموزشي اولين مدرسه مدرن ايران كه گذاشته شد دقيقا مطابق با همان چارچوبي بود كه ميرزا مصطفي خان افشاردر سفرنامه خود آن را تنظيم كرده است .

ادامه دارد...

بر گرفته از كتاب دارالفنون: گفتاري در هويت داالفنون و جايگاه آن در تاريخ معاصر ايران

تهيه و تنظيم :رضا مرادي


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته