جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1391/08/17 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 4291

معاون فرهنگي و امورنخبگان بنيادملي نخبگان
معرفي 38 نخبه هنري تا پايان سال


انتقاد و مناقشه در رتبه‌بندي بين‌المللي دانشگاه‌ها


برگزاري طرح کتاب يار در دانشگاه علوم اقتصادي


خبـر


مقاله دانشجويي


تاريخ دانشگاهي


 معاون فرهنگي و امورنخبگان بنيادملي نخبگان
 معرفي 38 نخبه هنري تا پايان سال 

 معاون فرهنگي و امورنخبگان بنيادملي نخبگان از معرفي نخبگان هنري تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: در فاز اول 30 نفر از نخبگان هنري جوان و در فاز دوم 8 نفر از اساتيد هنري معرفي خواهند شد.دکتر سيد حسين حسيني در گفتگو با مهر با بيان اينکه نخبگان هنري در دو دسته تقسيم مي شوند، افزود: يک دسته شامل رده اساتيد و پيشکسوتان هنري هستند و دسته ديگر رده نخبگان هنري جوان تا 35 سال مي شود.

معاون فرهنگي وامورنخبگان بنيادملي نخبگان با بيان اينکه طبق آيين نامه نخبگان هنري در حوزه هاي هشتگانه هنري شامل نمايشي، هنرهاي تجمسي، هنرهاي سينمايي، موسيقي، هنرهاي سنتي، صنايع، معماري و شهرسازي و هنرهاي چند رسانه‌اي مي شوند، اظهار داشت: به منظور شناسايي نخبگان هنري شوراي ارزشيابي هنري در بنياد ملي نخبگان تشکيل شده است تا اقدام به شناسايي و معرفي نخبگان و استعدادهاي برتر هنر در 8 گروه هنري اقدام کنند که اقدامات براي اين منظور آغاز شده است.وي با تاکيد بر اينکه تاکنون 30 نفر از نخبگان هنري شناسايي شده اند، خاطر نشان کرد: نخبگان هنري در دو فاز معرفي مي شود که در فاز اول 30 استعداد برتر جوان انتخاب و معرفي مي شوند که ممکن است تا 45 نفر افزايش يابد. در فاز دوم نيز 8 نفر از اساتيد و پيشکسوتان معرفي خواهند شد.حسيني با تاکيد بر اينکه آيين نامه معرفي نخبگان هنري تصويب شده است، يادآورشد: با توجه به اين آيين نامه، شوراي ارزشيابي هنري بنياد ملي نخبگان نسبت به شناسايي و انتخاب نخبگان هنري اقدام کرده اند.وي با اشاره به زمان معرفي اين دسته از استعدادهاي برتر، اضافه کرد: ظرف چند هفته آينده گروه استعدادهاي برتر هنري معرفي مي شوند و اساتيد و پيشکسوتان هنري نيز تا اواسط زمستان معرفي خواهند شد.

برگزيدگان سينمايي مستثني شدند

معاون فرهنگي وامورنخبگان بنيادملي نخبگان با تاکيد بر اينکه انتخاب نخبگان شامل نخبگان حوزه سينما نمي شود، توضيح داد: انتخاب نخبگان سينمايي به دليل پيچيدگي هايي که دارد، بنياد ملي نخبگان در اين حوزه وارد نشده است.وي با بيان اينکه در حال حاضر در ساير حوزه هاي هنري استعدادهاي برتر شناسايي خواهد شد، ادامه داد: تاکنون ساير حوزه هاي هنري مورد توجه بوده است و به تدريج وارد حوزه سينما خواهيم شد.

نخبگان حوزوي در انتظار نهايي شدن آيين نامه

حسيني با اشاره به آخرين وضيعت آيين نامه نخبگان حوزوي، خاطر نشان کرد: آيين نامه نخبگان حوزوي توسط حوزه علميه و گروه هايي که تشکيل شده است در حال تدوين است. از اين رو اين آيين نامه در مرحله تدوين قرار دارد.معاون فرهنگي وامورنخبگان بنيادملي نخبگان با بيان اينکه تدوين اين آيين نامه زمان بر است، افزود: از اين رو بنياد ملي نخبگان اقدام به معرفي استعدادهاي برتر حوزه هاي هنري کرده است و با تکميل و نهايي شدن آيين نامه نخبگان حوزوي در خصوص آن اقدام خواهد شد.


 انتقاد و مناقشه در رتبه‌بندي بين‌المللي دانشگاه‌ها 

 2 موسسه آکادميک رتبه‌بندي بين‌المللي دانشگاه‌ها يعني دانشگاه جيائوتونگ چين (ARWU)، «کيو. اس» که به ترتيب دهمين و نهمين سالگرد تاسيس خود را پشت سر مي‌گذراند، رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي برتر دنيا در سال 2012 را منتشر کرده‌اند. اين در حالي است که موسسه THE نيز که تنها سه سال از تاسيس آن مي‌گذرد، نتايج رتبه‌بندي خود را اعلام کرده است، با اين حال کليه اين موسسات متفق‌القول بهترين دانشگاه‌هاي جهان را در آمريکا معرفي کرده‌اند.به گزارش ايسنا، موسسه«ARWU» بر اين باور بوده و هست که دانشگاه هاروارد در مرتبه نخست قرار دارد. اين در حالي است که موسسه «کيو. اس» دانشگاه همسايه آن يعني دانشگاه فني مهندسي تحقيقاتي ماساچوست واقع در کمبريج را به هاروارد ترجيح مي‌دهد.اين براي نخستين بار است که اين دانشگاه رتبه اول را از سوي موسسه «کيو. اس» به خود اختصاص مي‌دهد. در حالي که دانشگاه هاروارد در اين رده‌بندي در رتبه سوم قرار گرفته است. از سويي ديگر موسسه تي اچ ائي (THE)، دانشکده فن‌آوري کاليفرنيا «کلتک» را به عنوان دانشگاه برتر حتي بالاتر از دانشگاه‌هاي "آکسفورد" و "استنفورد" اعلام نموده است.

7 دانشگاه برتر مشترک در کليه رتبه‌بندي‌ها

به نقل از پايگاه خبري "يونيورسيتي ورلد نيوز"،هر دو موسسه نظرسنجي "کيو. اس" و "ARWU" دانشگاه "کمبريج" را بر برتر از رقيب ديرينه آن يعني "آکسفورد" اعلام کرده‌اند، در حالي که موسسه "کيو. اس" آکسفورد را در رتبه دوم فهرست اعلامي خود قرار داده است.

دانشگاه‌هاي برتر

در بررسي‌هاي اين سه موسسه، 7 دانشگاه به طور مشترک در جمع 10 دانشگاه برتر دنيا قرار دارند که عبارتند از هاروارد، ام آي تي، کمبريج، آکسفورد، کلتک، پرينستون و شيکاگو. البته دانشگاه‌هاي ديگري که مي‌توانستند در جمع 10 دانشگاه برتر دنيا قرار بگيرند بسته به اينکه نظر کداميک از موسسات فوق را جويا شويم، دانشگاه‌هاي استفورد، ييل، کلمبيا، بادکلي، امپريال و يو سي ال باشند.

انتقاد و مناقشه در رتبه‌بندي دانشگاه‌ها

يکي از مهم‌ترين مسائل اين سيستم رده‌بندي اين است که همگي مورد انتقاد و مناقشه هستند. يکي از مستدل‌ترين بحث‌ها در اين رابطه، دگرگوني‌هاي ساليانه مي‌باشد، منتقدان بر اين باورند که برخي مواقع اين دگرگوني‌ها کاملا منعکس‌کننده سنجش‌هاي غيرقابل اعتماد و شيوه‌هاي سنجش ناشيانه مي‌باشد تا تغييرات ودگرگوني‌هاي موثق.يکي از راه‌حل‌هاي موثر جهت جلوگيري از اين اتفاق، شيوه سنجش موسسه (ARWU) است که با بکارگيري تعدادي از فارغ‌التحصيلان دانشگاهي برنده جوايز نوبل اين کار را انجام مي‌دهد، اين مساله ميزان دگرگوني و نوسان در نتايج ساليانه را کاهش مي‌دهد.

رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي آسيايي

در مورد دانشگاه‌هاي آسيايي به ويژه دانشگاه‌هايي با رويکرد فن‌آوري نيز يک روند مشترک وجود دارد و آن اين است که بايد رتبه‌ها را در اين رده‌بندي بهبود بخشند. در فهرست اعلامي موسسه "کيو. اس"، 33 دانشگاه آسيايي در جمع 200 دانشگاه برتر دنيا در سال جاري قرار دارند، اين در حالي است که در مقايسه با فهرست اعلامي از سوي موسسه THE اين تعداد به 17 دانشگاه مي‌رسد.در مورد دانشگاه‌هايي با رويکرد فن‌آوري، موسسه «کيو. اس»، دانشگاه ام آي تي را به همراه دانشگاه امپريال، کلتک و ئي تي اچ زوريخ در مرتبه‌هاي نخست قرار داده است.

دانشگاه‌هاي داراي جهش در رتبه بين‌المللي

بر اساس اين گزارش، از دانشگاه‌هايي که بيشترين جهش در اين فهرست را از خود نشان داده‌اند مي‌توان به دو دانشگاه از سنگاپور و کره جنوبي اشاره کرد که رتبه قبلي خود را بهبود بخشيده‌اند. اين دانشگاه‌ها عبارتند از «دانشگاه فن‌آوري نانيانگ» سنگاپور و «موسسه عالي علوم و فن‌آوري» در کره جنوبي.با اين حال اگر اين تغييرات ساليانه در رتبه‌بندي دانشگاه‌ها منشاء درست و موثقي داشته باشد مي‌تواند بسيار موثر و مفيد باشد.


 برگزاري طرح کتاب يار در دانشگاه علوم اقتصادي 

 طرح کتاب يار به همت دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه علوم اقتصادي و با مشارکت دانشجويان برگزار مي شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها طرح کتاب يار به منظور ترويج فرهنگ کتابخواني و اهداي کتاب در اين دانشگاه به اجرا گذشته شده است. اين طرح به اين صورت است که کتاب هاي دست دوم از دانشجويان دانشگاه به قيمت 50 درصد ارزش کتاب خريداري مي شود و فروش همين کتاب به دانشجويان دانشگاه به همين قميت و فروش آزاد به قيمت 55 درصد قيمت کتاب خواهد بود.

در طرح هديه کتاب نيز کتاب دانشگاهي دانشجويان به صورت اماني به دانشجويان علاقه مند واگذار مي شود و 50 درصد قيمت کتاب به عنوان وجه التزام دريافت خواهد شد.


 خبـر 

 سرپرست مرکز نظارت و ارزيابي وزارت علوم گفت:

معيارهاي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها ابلاغ شد

سرپرست مرکز نظارت و ارزيابي وزارت علوم گفت: معيارها و ملاک‌هاي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها تعيين و ابلاغ شده است.رضا عامري، سرپرست مرکز نظارت و ارزيابي وزارت علوم در گفت‌و‌گو با فارس افزود: معيارها و ملاک‌هاي رتبه بندي دانشگاه‌ها از سوي وزارت علوم انتخاب شده است و اين ملاک‌ها به دانشگاه‌هاي دولتي، پيام نور، غيرانتفاعي و آزاد ابلاغ شده است.به گفته وي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها به صورت ملي است اما در اين رتبه‌بندي از تجربيات پايگاه استنادي علوم جهان اسلام نيز استفاده مي‌شود.سرپرست مرکز نظارت و ارزيابي وزارت علوم گفت: در حال حاضر رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غير دولتي آغاز شده و تا کنون 130 مؤسسه اطلاعات خود را به وزارت علوم ارسال کرده‌اند، در اين رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و مؤسسات غيرانتفاعي در 5 دسته طبقه بندي مي‌شوند.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي تهران:

مجوز راه‌اندازي نخستين پژوهشگاه علوم پزشکي کشور صادر شده است

رئيس دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: مجوز تأسيس نخستين پژوهشگاه علوم پزشکي کشور دريافت شده و اين پژوهشگاه در دانشگاه علوم پزشکي تهران راه‌اندازي مي‌شود.به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، محمدباقر لاريجاني، رئيس دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: مجوز راه اندازي نخستين پژوهشگاه علوم پزشکي کشور در دانشگاه علوم پزشکي تهران از سوي شوراي گسترش صادر شده است و برنامه داريم که 4 پژوهشگاه جديد نيز طي سال‌هاي آينده در اين دانشگاه راه‌اندازي کنيم.وي گفت: دانشگاه علوم پزشكي تهران 10 درصد توليدات علمي کشور را به خود اختصاص داده است که متخصصان و اعضاي هيئت علمي اين دانشگاه در سال گذشته بيش از 3 هزار و 400 مقاله توليد کرده‌اند.رئيس دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به اخذ موافقت اصولي راه اندازي شرکت‌هاي دانش بنيان در دانشگاه علوم پزشکي تهران، گفت: برنامه داريم که 36 شرکت دانش بنيان در اين دانشگاه راه اندازي کنيم که اين شرکت‌ها در حوزه توليد دارو، نانو، کيت‌هاي آزمايشگاهي و مؤسسات خدمات آموزشي و پژوهشي هستند. لاريجاني اضافه کرد: همچنين مجوز راه اندازي 5 مرکز رشد در دانشگاه علوم پزشکي تهران نيز مصوب شده است.وي با بيان اينکه 36 درصد مقالات در حوزه خاورميانه توسط متخصصان کشور توليد و منتشر مي‌شود، گفت: در مجموع 1.8 درصد مقالات کل دنيا توسط متخصصان ايراني توليد مي‌شود.

مدير کل دفتر گسترش وزارت علوم:

سخت گيري‌هاي وزارت علوم براي غيرانتفاعيها

مدير کل دفتر گسترش وزارت علوم با بيان اينکه موسسات غيردولتي ضعيف با موسسات با کيفيت تر استان تجميع مي شوند اعلام کرد که شيوه ارائه مجوز رشته هم تغيير کرده است.ابوالفضل حسني در گفتگو با مهر، در خصوص تغيير شيوه ارائه مجوز رشته به موسسات غيردولتي به تجميع موسسات غيردولتي با موسسات با کيفيت اشاره کرد و گفت: به موسساتي که بازديد مي شوند اعلام مي کنيم در صورت ضعيف بودن بايد با موسسه غيردولتي با کيفيت تر در استان تجميع شوند.وي ادامه داد: تجميع بايد با درخواست مسئولان موسسات صورت گيرد زير اگر قرار باشد وزارت علوم در اين باره تصميم گيري کند که کدام موسسات با هم تجميع شود بحث و اختلاف نظر پيش مي آيد. پس بهتر است ابتدا موسساتي که تجميعشان نياز است به توافق برسند و سپس درخواستشان را به وزارت علوم براي تجميع و رشته اعلام کنند.به گفته مدير کل گسترش وزارت علوم، قطعاً تجميع دانشگاههاي غيردولتي روي افزايش کيفيت هم تاثير مي گذارد به اين دليل که ممکن است هر موسسه اي داراي يک امتياز مثبت باشد که موسسه ديگر فاقد آن است بنابراين تجميع باعث تمرکز کيفيت در يک دانشگاه غيردولتي خواهد شد.وي درباره تکليف تجميع هيأت امناي موسسات بعد از تجميع اظهار داشت: يک هيأت امناي استاني براي موسسات تجميع شده تشکيل خواهد شد که هيأت امناي اين دانشگاهها را در بر مي گيرد.

حسني درباره تغيير نحوه اعطاي مجوز به فعاليت موسسات غيردولتي، گفت: تا پيش از اين موسسات غيردولتي با داشتن 2 استاد مجوز دريافت رشته مي‌گرفتند اما ديگر عمل کردن با اين شيوه کافيست و به اندازه کافي روي پاي خود ايستاده اند، در اين خصوص موسسات غيردولتي بايد با استان خود در خصوص راه اندازي مشخص رشته ها مذاکره کنند بعد درخواست خود را به صورت شفاف به وزارت علوم ارائه دهند.مدير کل دفتر گسترش وزارت علوم اعلام کرد که دريافت مجوز رشته به دانشگاههاي غيردولتي بايد بر اساس موافقت اصولي صورت گيرد.

ميکروبيو رآکتور و کيت هاي آزمايشگاهي حوزه محيط زيست در کشور توليد شد

معاون پژوهشي دانشگاه تهران اعلام کرد: ميکروبيو رآکتور و کيت هاي آزمايشگاهي در حوزه محيط زيست براي نخستين بار در داخل کشور به همت استادان و پژوهشگران دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران توليد شد.به گزارش ايرنا، قاسم عموعابديني در نشست مطبوعاتي افزود: استادان دانشگاه هاي تهران و علوم پزشکي تهران موفق شدند رآکتورهاي بيولوژيک در سايز و اندازه ميکرو توليد کنند که در حوزه غربالگري محصولات بيوتکنولوژي در آناليزهاي آزمايشگاهي کاربردي دارد.وي افزود: اين دستاورد پژوهشي جزو فناوري هاي پايه محسوب مي شود و صندوق پژوهشگران کشور، حمايت مالي آن را برعهده داشته است.عموعابديني خاطرنشان کرد: نمونه کيت هاي آزمايشگاهي که قبلا از خارج کشور تهيه مي شد نيز بري اولين بار در داخل ساخته شده است که در حوزه محيط زيست کاربرد دارد. وي به پيچيدگي سطح تکنولوژي در ساخت اين کيت هاي آزمايشگاهي اشاره کرد و گفت: اين محصول، حدود 14 فناوري را درگير خود مي کند و از ساختار بسيار پيشرفته اي برخوردار است.به گفته معاون پژوهشي دانشگاه تهران قرار است اين دو محصول در سومين نمايشگاه دوسالانه دستاوردهاي علمي پژوهشي دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران رونمايي شود.

وي ادامه داد: اين نمايشگاه روزهاي 22 تا 24 آبان ماه با رونمايي و معرفي 15 دستاورد و 100 محصول پژوهشي جديد در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.عموعابديني يادآور شد: اين دستاوردهاي پژوهشي و محصولات جديد در زمينه هاي مختلف از جمله علوم انساني، کشاورزي، فناوري هاي جديد و انر‍ژي‌هاي نو توليد شده اند.

افزايش وام شهريه دانشجويان دانشگاه پيام نور

رييس دانشگاه پيام نور شهرستان خاش از افزايش وام شهريه دانشجويان اين دانشگاه خبر داد. نور الله کرد در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اينکه دانشجويان مي‌توانند بر اساس شرايط اعلام شده نسبت به دريافت وام شهريه اقدم کنند، گفت: ميزان مبلغ وام بر حسب مقررات مربوط به آيين‌نامه‌ها تعيين شده و ميزان مشخص شده براي دوره هاي کارشناسي از 150 هزار تومان به 250 هزار تومان براي کارشناسي ارشد از 700 هزار تومان به يک ميليون تومان و براي مقطع دکتري از يک ميليون و پانصد هزار تومان به دو ميليون و پانصد تومان افزايش يافته است.رئيس دانشگاه پيام نور شهرستان خاش افزود: ارائه يک بار سند تعهد محضري براي تمام دوران تحصيل و دريافت وام‌هاي مختلف کفايت مي‌کند و ضامن نيز بايد کارمند رسمي باشد.


 مقاله دانشجويي 

 صرفه جو در دينار و ولخرج در ريال

مديران صرفه جو در دينار و ولخرج در ريال: آفتي که بهره وري و کارايي را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

رابرت برتون عالم و نويسنده کتاب کالبدشناسي ماليخوليايي در اوائل قرن هفدهم عبارت مديران صرفه جو در دينار و ولخرج در ريال را بکار برد.

اين عبارت دربرگيرنده نياز به ممانعت از اتلاف طولاني زمان براي بدست آوردن مقدار ناچيزي پول است حال انکه آگاهانه مبالغ هنگفتي هدر و خرج مي شود.

در اين طريق است که مديران نيز مي بايست از صرف وقت و تلاش بر امور ناچيز در آن هنگام که بايد وقت گرانبهاي خود را صرف فعاليتهاي استراتژيک و ارزش آفرين نمايند ، خودداري کنند. بسياري از سازمانها براحتي مانع ايجاد محيطي براي توسعه و بروز خروجي هاي بهره ور و کارا مي شوند. مديران ارشد زمان طولاني صرف مسائل کم اهميت مي نمايند که انجام اين امور را مي‌بايست به مديران مياني و ساير سپرستان واگذار نمايند.

مديران ارشدي که وقت خود را صرف موضوعات کم اهميت ،نامه نگاري و صدور دستورات جانبي که به راحتي مي‌توانستند از طريق مکالمه حل شوند ، مثالي از مديران صرفه جو در دينار و ولخرج در ريال مي‌باشند.نمونه سنتي آن مديري است که براي تاييد يک دست نويس که مثلا براي تسريع در صد دلار است دقت و وقت زيادي صرف ميکند که اين امر توقف مصرف مدير مياني و کارمند بيش از يکصد دلاردر اوقاتشان را در پي و البته تشديد محروميت براي کارمند مورد نظر را به همراه دارد.

بهره وري، اثربخشي و کارايي عملکرد:

اثربخشي انجام کارهاي درست و کارايي انجام درست کارها مي‌باشد(سينک و تاتل 1989)گاهي در برخورد با اهداف ،اثربخشي رخ مي دهد حال آنکه استفاده از منابع ،کارا نبوده است.بطور خلاصه انجام صحيح کارها از ابتدا موجب حصول اطمينان از بدست آوردن هدف مورد نظر است و از سوي ديگر استفاده صحيح با حداقل هزينه از منابع براي رسيدن به اهداف ، عملکردي کارا است.بهره وري،کيفيت و کميت غائي خروجي مي‌باشد افراد کار او اثربخش ،بهره ور نيز هستند معادله ساده کارايي+اثربخشي= بهره وري بر اي شرکتهاي بزرگ پيچيدگيهاي خود را دارد.گراس من (1993)کليد مزيت رقابتي سازمانها را بهبود بهره وري آنها مي‌داند.

شرکتهاي کوچک و متوسط نيز سعي در حرکت در چهارچوب اين معادله دارند توجه و زماني که مديران مياني و رده پايين براي انجام اين امور مي گذارند کافي و تمام اعضا مجموعه از جمله اعضا زنجيره تامين مي بايست خود را بااين علائم و هدايتگرها ي اجرايي مرتيط سازند.

کيفيت و بهره وري خروجي‌هاي فعاليتهاي سازمان، بوسيله استعداد مديران اجرايشان تعيين مي‌گردد. مديران ارشد مي‌بايست ايفاگر نقش هاي خوب، محرک، توانا در حرکت دادن فعاليتها بسوي فرهنگ سازماني،استراتژيک مدار، و قادر در توسعه تواناييهاي منابع مناسب انساني باشند.وظيفه مهم مديران ارشد همسو کردن سازمان با اهداف استراتزيک سازمان از طريق استفاده و مشارکت موثر و کارا از منابع مي‌باشد.

ادامه دارد...

- اقتباس از مقاله اي از داشكده فني فيج

مترجم محسن ميري دانشجوي کارشناسي ارشد مهندسي صنايع گرايش سيستم


 تاريخ دانشگاهي 

 دارالفنون

بر اين اساس هدف امير كبير از تاسيس اين مدرسه بيشتر با انگيزه راه اندازي مركزي براي تعليم افراد نظامي بود و كمتر وجهه صنعتي و فني داشت و اين مهم جهت پيشبرد امور حكومتي انديشيده شده بود .

هر چند به جرات مي توان گفت كه با توجه به شخصيت امير كبير و كارهاي ساختار شكنانه اش چه در داخل دربار و چه در محل هاي عمومي ، وي انديشه هاي بزرگتري داشته كه هيچگاه آن شرايط عملي نمي شده است .

اين مدرسه در ابتدا قبل از آن كه دارالفنون نام گيرد تحت عناوين چون مدرسه ،مدرسه جديد ،مدرسه نظاميه و مكتب خانه پادشاهي ناميده مي شده است.

و اول بار در روزنامه وقايع الاتفاقيه با نام دارالفنون تقريبا در معنايي معادل مدرسه پلي تكنيك غربي ها ذكر شده است .

نام هاي ابتدايي، خود نشان از دو انگيزه مهم تاسيس اين مدرسه دارد:

1. سامان بخشيدن به ارتش و نظام

2. تربيت و تعليم افراد براي دستگاه حاكمه

به نظر مي‌رسد مقطع زماني كه امير كبير در آن مي زيسته بسيار مهم بوده است و شايد هر وجدان بيدار و آگاهي كه در آن شرايط قرار داشته جز آنچه كه امير كبير انجام داده كار ديگري نمي كرده است .

تقريبا در نيمه قرن نوزدهم ميلادي در غرب ،رنسانس چندين دوره تجربه را پشت سر گذاشته بود.

انقلاب فرانسه نيز طي سه ربع قرن با تاسيس فلسفه ها و مكاتب نوين، همچون كانت و هگل ،محصولات متنوعي در بر داشت.

گر چه ممكن است قرن نوزدهم را قرن ياس و نا اميدي نام گذاري كنند اما هيچ سنخيتي با سرزمين ما كه هنوز در اتمسفري چند صد ساله به سر ميبرد و همه راه هايي كه به انديشه ختم مي شده مسدود بوده ،نداشته است.

ادامه دارد...

بر گرفته از كتاب دارالفنون: گفتاري در هويت داالفنون و جايگاه آن در تاريخ معاصر ايران

تهيه و تنظيم :رضا مرادي


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته