جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1385/10/25 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - دوشنبه نسخه شماره 2676


کوتاه و خواندني

ظرفيت پذيرش دوره کارشناسي ناپيوسته دانشگاهها افزايش مي يابد :
40 درصد جمعيت دانشجويي کشور را دانشجويان کارداني تشکيل مي دهند


تمديد مهلت ثبت نام در کنکور دانشگاه آزاد اسلا مي تا 30 دي


اجراي 10 طرح پژوهشي در واحد تهران مرکز


ساختار آموزشي


 کوتاه و خواندني 


 اعمال معدل با تاثير15 درصدي در کنکور

آزمون سراسري 86 دانشگاهها و موسسات آموزش عالي کشور با اعمال 15 درصدي معدل نهايي سال سوم متوسطه در روزهاي 7 و 8 و 9 تيرماه 86 به طور همزمان در سراسر کشور برگزار ميشود.
دکتر حسين توکلي، معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش کشور در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب گفت: به منظور پذيرش دانشجو در دوره هاي روزانه، شبانه، نيمه حضوري دانشگاهها و موسسات آموزش عالي، دانشگاه پيام نور،مراکز تربيت معلم وابسته به وزارت آموزش و پرورش، موسسات آموزش عالي غير انتفاعي و دانشگاه امام صادق (ع) همانند آزمون سراسري سال قبل در يک مرحله و براي گروههاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني، هنر و زبان هاي خارجي برگزار ميشود
وي گفت: براي ثبت نام آزمون سراسري امسال که به دو شيوه اينترنتي و کامپيوتري انجام شد، تعداد يک ميليون و 610 هزار دفترچه راهنماي شماره يک، يک ميليون و 390 هزار فرم تقاضانامه ثبت نام کامپيوتري، يک ميليون کارت اعتباري ثبت نام و 600 هزار کارت اعتباري در مهلت مقرر به 2 هزار واحد پستي و 4 هزار باجه تحويل و توزيع شد.
معاون اجرايي ادامه داد: اين آزمون از لحاظ محتوا و مراحل اجرا همانند سال 85 خواهد بود و بر اساس برنامه زمان بندي، آزمونهاي عمومي و اختصاصي گروه هاي پنجگانه آزمايشي در روزهاي پنج شنبه الي شنبه هفتم الي نهم تيرماه 86 به صورت تستي در حوزههاي سراسر کشور به طور همزمان برگزار خواهد شد.
وي همچنين زمان توزيع کارت ورود به جلسه آزمون را در روزهاي دوشنبه 4 و سه شنبه 5 تيرماه ذکر و يادآوري کرد: داوطلباني که از طريق اينترنت ثبت نام کردهاند، ميتوانند چند روز قبل از برگزاري آزمون، کارت خود را به منظور انجام اصلاحات احتمالي از طريق اينترنت مشاهده کنند.
دکتر توکلي با تاکيد بر اينکه انتخاب رشته اين آزمون اينترنتي است، اظهار داشت: کارنامه  هاي آزمون سراسري 86 از طريق اينترنت قابل دريافت است و هر يک از داوطلباني که مجاز به انتخاب رشته شده باشند، ميتوانند بر اساس ضوابط نسبت به انتخاب رشته محل از ميان کد رشته محلهاي گروه آزمايشي مربوط اقدام کنند.
طبق گفته معاون اجرايي سازمان سنجش، اسامي پذيرفته شدگان نهايي براي رشته هاي متمرکز در نيمه دوم شهريورماه و معرفي شدگان چند برابر رشته هاي نيمه متمرکز در اواخر شهريور ماه 86 اعلام خواهد شد.
 
آغاز ثبت نام آزمون دستيار دندانپزشکي
از پايان دي ماه

دکتر فاضل گفت: آزمون ورودي پذيرش دستيار تخصصي دندانپزشکي 13 ارديبهشت ماه 86 برگزار مي شود و ثبت نام براي اين آزمون از روز 30 دي ماه آغاز و تا 18 بهمن ماه جاري ادامه خواهد داشت. دکتر اکبر فاضل در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ثبت نام در تمامي دانشگاه هاي علوم پزشکي که داراي دانشکده دندانپزشکي هستند، انجام مي گيرد. وي در خصوص تغييرات سال جاري در ظرفيت پذيرش دستيار تخصصي دندانپزشکي گفت: ظرفيت هاي نهايي دستياري پس از اعلام دانشکده هاي دندانپزشکي اعلام خواهد شد. پس از اعلام دانشکده ها ظرفيت در شورا بازنگري مي شود، پس از توافق نهايي ظرفيت ها در زمان انتخاب رشته اعلام مي شود.دبير شوراي آموزش دندانپزشکي و تخصصي خاطرنشان کرد: ظرفيت دستياري دندانپزشکي سال گذشته بيش از 160 نفر بود که اميدواريم امسال با افزايش ظرفيت بتوانيم اين ميزان را به 170 نفر و بيشتر برسانيم. وي افزود: هم اکنون 17 استان کشور از وجود دانشکده هاي دندانپزشکي محروم هستند که از اين رو نيازمند افزايش ظرفيت در پذيرش نيروهاي تخصصي هستيم.
 
50 درصد هزينه چاپ مقالات دانشجويان
 تامين مي شود

هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شيراز در قالب طرح هاي تحقيقاتي که ارائه مي دهند مي توانند اعتبار جذب کنند و دانشگاه هيچ محدوديتي در ارائه بودجه پس از تصويب طرح تحقيقاتي اين افراد ندارد.
دکتر سليمان محمدي ساماني در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برنامه هاي حمايتي دانشگاه علوم پزشکي شيراز در تسهيل فعاليت پژوهشي اعضاي هيئت علمي اين دانشگاه افزود: دانشگاه محدوديتي در ارائه بودجه پژوهشي به اعضاي هيئت علمي ندارد.
معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشکي شيراز اضافه کرد: دانشگاه همچنين براي تشويق پژوهشگران، از اعضاي هيئت علمي که در دانشگاه، دانشکده ها و مراکز تحقيقاتي طرح هاي نمونه و خوبي ارائه مي کنند با جوايزي از جمله سفر حج عمره و جوايز نقدي تقدير مي کنند.
وي درباره حمايت از کميته هاي تحقيقات دانشجويي در دانشگاه علوم پزشکي شيراز گفت: کميته هاي تحقيقات دانشجويي دانشگاه مي توانند طرح هاي پژوهشي با بودجه کمتر از 2 ميليون ريال را بدون طي مراحل اداري تاييد کنند و طرح هايي با بودجه کمتر از 10 ميليون ريال را نيز تنها با داوري هيئت علمي و بدون طي مرحله شوراي پژوهشي دانشگاه به تصويب رسانده و براي عملياتي کردن آن اقدام کنند.
محمدي ساماني ياد آور شد: دانشگاه علوم پزشکي شيراز 50 درصد هزينه چاپ مقالات دانشجويان را تقبل مي کند. همچنين حدود 4 ميليون ريال براي اعزام دانشجويان دوره هاي پائين تر از دکتري و 5 ميليون ريال نيز براي اعزام دانشجويان دوره هاي تحصيلات تکميلي به کنگره هاي خارجي در قالب طرح پژوهشي را به عنوان بخشي ازهزينه سفر به دانشجويان مي پردازد.
وي با اشاره به دستاوردهاي پژوهشي دانشگاه علوم پزشکي شيراز خاطرنشان کرد: محققان دانشگاه علوم پزشکي شيراز 299 مقاله در مجلات معتبر به چاپ رسانده اند که از اين ميان 171 مقاله در ISI و Meb Pod نمايه شده، 36 مقاله در مجلات بين المللي غير از ISI و Meb Pod نمايه شده و 37 مقاله نيز در مجلات فوق تخصصي با درجه بين المللي نمايه شده است.


  ظرفيت پذيرش دوره کارشناسي ناپيوسته دانشگاهها افزايش مي يابد :
 40 درصد جمعيت دانشجويي کشور را دانشجويان کارداني تشکيل مي دهند  

بر اساس سياستها و اولويتهاي وزارت علوم، ظرفيت پذيرش دانشجو در دوره کارشناسي ناپيوسته دانشگاهها و موسسات آموزش عالي کشور به صورت قابل ملاحظه اي افزايش مييابد
دکتر حسن خالقي معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام اين خبر، اظهار کرد: هم اکنون بيش از يک ميليون نفر از جمعيت دانشجويي کشور يعني حدود 40 درصد آنان در مقطع کارداني مشغول به تحصيل هستند که از اين تعداد سالانه 500 هزار نفر فارغ التحصيل ميشوند و بايد امکاناتي براي ادامه تحصيل آنان در مقاطع بالاتر فراهم شود.
وي با اشاره به سياستهاي وزارت علوم براي حمايت از دورههاي کارشناسي ناپيوسته دانشگاهها، اظهار کرد: طي نشست اخير روساي دانشگاههاي غير دولتي و غير انتفاعي ، بر افزايش رشته ها و ظرفيتهاي مقطع کارشناسي ناپيوسته تاکيد شد.
معاون آموزشي وزارت علوم افزود: همچنين از دانشگاه جامع علمي کاربردي خواسته شد تا براي طراحي دورههاي جديد در مقطع کارشناسي ناپيوسته و افزايش ظرفيت اين دوره برنامه ريزي کند.
به گفته دکتر خالقي، دانشجويان مقطع کارشناسي ناپيوسته از طريق سازمان سنجش و همچنين آزمون دانشگاه جامع علمي کاربردي پذيرفته ميشوند که ظرفيت پذيرش آنها در سال جاري افزايش قابل ملاحظهاي داشته و براي سال آينده نيز افزايش خواهد يافت. معاون آموزشي وزارت علوم در خاتمه با بيان اينکه افزايش ظرفيت پذيرش مقطع کارشناسي ناپيوسته با اولويت خاص و ويژه در دستور کار وزارت علوم قرار دارد، گفت: مقطع کارشناسي ناپيوسته از مقاطعي است متقاضي زياد دارد و به سختي ميتوان کنکور را براي پذيرش اين دسته از داوطلبان حذف کرد، بنابراين بايد با افزايش ظرفيت پذيرش پاسخگوي متقاضيان اين دوره باشيم. 


 تمديد مهلت ثبت نام در کنکور دانشگاه آزاد اسلا مي تا 30 دي  

 مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي مهلت ثبت نام در کنکور اين دانشگاه را تا روز شنبه                       30 دي ماه تمديد کرد. مهلت ثبت نام در کنکور دانشگاه آزاد تا 30 دي تمديد
آن دسته از داوطلباني که تاکنون موفق به ثبت نام نشدهاند، ميتوانند تا پايان وقت اداري روز شنبه 30 دي با مرجعه به يکي از دفاتر پستي نزديک محل سکونت، نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.
گفتني است، هر داوطلب ميتواند براي شرکت در آزمون رشته هاي غير پزشکي شش رشته / شهر از يک مجموعه و در گزينش پاره وقت چهار رشته / شهر از همان مجموعه و جهت شرکت در آزمون پزشکي چهار رشته / شهر را انتخاب نمايد. بنابراين داوطلبان ميتوانند با شرکت در آزمون غير پزشکي و در صورت علاقه در گزينش نظام آموزشي پاره وقت نيز شرکت نمايند. 
در آزمون سراسري سال 1386 ظرفيت پذيرش نسبت به سال گذشته در رشته هاي غيرپزشکي 10 درصد افزايش پيدا کرده است
: نحوه پذيرش دانشجو در تمامي رشته هاي مقطع کارداني ناپيوسته غير پزشکي سال 86-87 متعاقبا اعلام خواهد شد.
رشته / شهرهاي مقطع کارشناسي نسبت به سال گذشته 7 درصد افزايش داشته است .
اين گرايش ها در رشته مهندسي عمران شامل گرايش آب، خاک ، سازه و راه ، در کارشناسي فيزيک شامل گرايش حالت جامد، اتمي و هسته اي، در رشته مکانيک گرايش انرژي و رشته نمايش گرايش  صحنه آرايي است.
اين رشته در مقطع کارداني حذف شده و به جاي آن مامايي در مقطع کارشناسي ارائه مي شود.
در اين آزمون تعداد رشته / شهرها بالغ بر دو هزار و 818 رشته / شهر است که در 177 واحد داخل کشور، 4 واحد خارج از کشور و 64 مرکز آموزشي ارائه مي شوند. در مجموع در آزمون شماره يک (رشته هاي غير پزشکي) 2174 رشته / محل و آزمون پزشکي 161 رشته / محل و گزينش نظام پاره  وقت 483 رشته / شهر وجود دارد .
وي در ادامه تاکيد: گزينش انتخاب هفتم ( انتخاب دانشگاه ) براي خواهران صرفا با توجه به شهرهاي انتخابي شخص داوطلب در انتخاب هاي اول تا ششم صورت مي گيرد.
داوطلبان گزينش نظام پاره وقت بايد بومي يکي از نقاط تابعه استاني باشند که واحد دانشگاهي مورد نظر آنان در آن استان قرار دارد .
به داوطلبان توصيه مي شود که شماره تلفن خود را به همراه پيش شماره آن و شماره همراه ( در صورت وجود ) درکارت درخواست ثبت نام لحاظ نمايند تا در صورت نياز ارتباط با آنها ميسر شود


 اجراي 10 طرح پژوهشي در واحد تهران مرکز  

دکتر عبدالله برادران معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي تهران مرکز در گفتگويي مشروح به مناسبت هفته پژوهش و فناوري به تشريح دستاوردها و برنامه هاي واحد تهران مرکز در بخش پژوهش پرداخت.
دکتر عبدالله برادران در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: جايگاه و موقعيت پژوهش در سطح دانشگاه آزاد اسلامي تحول چشمگيري داشته است به طوري که پژوهش از حالت انزوا در آمده و بسترهاي لازم براي انجام امور پژوهشي در اين دانشگاه فراهم شده است.
وي اظهار داشت: دانشگاه آزاد تهران مرکز نيز در طول سال هاي اخير رشد چشمگيري در امر پژوهش و تحقيقات داشته است. اين دانشگاه با تخصيص امکانات مناسب مانند اينترنت و کتابخانه ديجيتالي به پژوهشگران و اعضاي هيات علمي خود موجب شده اين افراد به اطلاعات و فناوري هاي جديد روز دنيا دسترسي پيدا کنند که اين امر باعث  تحولات عظيم پژوهشي در اين واحد دانشگاه آزاد شده است.
معاون پژوهشي دانشگاه آزاد تهران مرکز تاکيد کرد: انعقاد 17 طرح پژوهشي و تعداد 10 طرح پژوهشي خاتمه يافته، 32 مقاله چاپ شده در مجلات ISI ، سي و هفت مقاله چاپ شده در مجلات علمي پژوهشي و علمي ترويجي، شرکت 45 نفر از اعضاي هيات علمي در سمينارهاي برگزار شده در مجامع بين المللي، شرکت 13 نفر از اعضا» هيات در سمينارهاي برگزار شده در مجامع داخلي، فعال کردن 14 انجمن علمي ادبي در سطح دانشکده ها و داوري 98 طرح برون دانشگاهي توسط اعضاي هيات علمي بخشي از فعاليت هاي اداره طرح هاي پژوهشي دانشگاه آزاد تهران مرکز است.
برادران خاطر نشان کرد: برنامه ريزي هاي گسترده اي براي فعاليت هر چه بيشتر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه به منظور بالفعل شدن تحقيقات و پژوهش هاي دانشجويان و محققان واحد تهران مرکز انجام شده است.
معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز تاکيد کرد: در طول يکسال گذشته با توجه به تاکيد رئيس دانشگاه آزاد افزايش چشمگيري در زمينه اجراي طرح هاي پژوهشي، چاپ کتاب و مجلات و نشريات در دانشگاه آزاد تهران مرکز انجام شده است.
برادران ادامه داد: بيش از 500 شرکت، کارخانه، موسسه و صنايع مختلف براي اعزام کارآموزان واحد و صنعتي شدن پروژه هاي تحقيقاتي محققان واحد تهران مرکز با اين واحد دانشگاه آزاد همکاري مي کنند.
وي افزود: معرفي هزار و 720 کارآموز و کارورز به مراکز صنعتي، هماهنگي جهت انجام بازديد علمي دانشجويان از انستيتو پاستور ايران، ايستگاه هواشناسي تهران، موزه حيات وحش هفت چنار، تصفيه خانه فاضلاب شوش تهران، شرکت مهندسين مشاور مهان مهراز، برج هزاره سوم ملتيوم به تعداد 53 مورد با کمک و همکاري 157 نفر از اعضاي هيات علمي از ديگر فعاليت هاي دفتر ارتباط باصنعت معاون پژوهشي دانشگاه آزاد تهران مرکز طي سال گذشته بوده است.
معاون پژوهشي دانشگاه آزاد تهران مرکز گفت: با توجه به آن که بودجه پژوهشي واحدهاي دانشگاه آزاد مشخص و تعيين شده است، واحد تهران مرکز توانسته تعداد آزمايشگاه ها و کارگاه هاي آموزشي واحد را از نظر کيفي و کمي ارتقا» دهد.
برادران ادامه داد: دانشگاه آزاد تهران مرکز با داشتن 60 آزمايشگاه، 70 کارگاه، و لابراتوار در هفت دانشکده مجزا و با فضائي به وسعت 6 هزار و 684 متر مربع زير بنا که مجهز به تجهيزاتي با جديدترين فناوري روز به خصوص آزمايشگاه ها و کارگاه هاي دانشکده هاي فني و مهندسي، علوم پايه، هنر و معماري و روانشناسي و علوم اجتماعي اين واحد را جز» واحدهاي جامع قرار داده  و از ويژگي هاي خاص اين واحد محسوب مي شود.
وي خاطر نشان کرد: در طول يکسال گذشته با توجه به تاکيد رئيس دانشگاه آزاد افزايش چشمگيري در زمينه اجراي طرح هاي پژوهشي، چاپ کتاب و مجلات و نشريات در دانشگاه آزاد تهران مرکز انجام شده است. چاپ و انتشار 22 عنوان کتاب اعم از تاليف و ترجمه، چاپ شماره دوم و سوم فصلنامه تخصصي علوم سياسي، چاپ فصلنامه تخصصي ادبيات و علوم انساني، چاپ مجله داخلي نداي دانشگاه، تصويب چهار عنوان فصلنامه در دانشده هاي تابعه جهت انتشار، صدور هزار و 650 کد شناسايي پايان نامه هاي کارشناسي ارشد، خريد بيش از 40 ميليون تومان کتاب هاي تخصصي و خريد نرم افزار کتابخانه اي جهت تجيز کتابخانه هاي تابعه از جمله فعاليت هاي انجام شده در اين زمينه است.
معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز در ادامه گفتگو با مهر به فعاليت باشگاه پژوهشگران اين واحد اشاره کرد و گفت: رشد 50 درصدي اعضاي باشگاه پژوهشگران جوان واحد تهران مرکز و افزايش تعداد اعضاي اين باشگاه از 120 نفر به 200 نفر نيز از اقداماتي است که در راستاي تقويب باشگاه پژوهشگران جوان اين واحد دانشگاه آزاد انجام شده است.
وي ادامه داد: اجراي هفت طرح پژوهشي دانشجويان عضو باشگاه، برگزاري کارگاه مقاله نويسي، برگزاري کارگاه روش تحقيق، راه اندازي سايت اينترنت باشگاه و طراحي و برنامه ريزي وب سايت باشگاه پژوهشگران جوان، ارسال اخبار براي رسانه ها و تخفيف شهريه جهت اعضا» از جمله برنامه هاي صورت گرفته توسط باشگاه پژوهشگران جوان واحد تهران مرکز است.


 ساختار آموزشي 


  توسعه نيروي انساني کارآمد از طريق آموزش از دور

 توسعه نيروي انساني مورد نياز يک کشور بايد در ابعاد کمي و کيفي صورت گيرد. وجه کمي نيروي انساني را مي توان با موسسات آموزش از راه دور، به آساني محقق نمود . اما تاکيد برآموزش کيفي نيز از اهميت خاصي برخوردار مي باشد.توجه صرف بر افزايش تعداد مدارس و پذيرش دانشجو، بدون تحصيل انديشه درخصوص نوع دانش و مهارت هاي لازم دراين بسترمتحول ، چه بسا به مشکلاتي چون بيکاري ، نيمه بيکاري ، تضييع نيروي انساني ، و... منجر گردد.افزايش بي رويه تعداد متخصصين و کارشناسان به عرضه بيش ازحد و نهايتا نزول سطح تخصص مي انجامد.از اين روي برنامه ريزي دقيق و متمرکز در جهت توسعه متناسب نيروي انساني ضروري است . کاربردهاي فناوري اطلاعاتي نظير"آموزش رايانه اي" و بهره گيري از نرم افزارهاي چندرسانه اي و... قابليت بيش تري در انتقال مهارت هاي عملي آموزشي داشته و علاوه بر اين که تجربه عملي بهره گيري از رسانه هاي نوين را در اختيار دانشجويان قرار مي دهد، باجايگزيني به جاي معلمين ، قابليت تامين آموزش استانده را نيز تا حد زيادي فراهم مي آورد. باتحولات سريعي که در بطن جامعه رخ مي دهد، توجه به مشکلات و موضوعات مربوط به توسعه منابع انساني حوزه آموزش هند ازجايگاهي اساسي برخوردارگرديده است .سياست آموزش ازراه دور قادر به برطرف نمودن مشکلات پيش روي تربيت نيروي انساني شايسته مي باشد; ازاين روي در جهت نيل به منابع انساني کارآمد درحوزه آموزش مي بايد از اين شيوه آموزشي نهايت استفاده به عمل آيد .
 اولويت ها و علايق آموزشي
ازجمله مهمترين اولويت هاي آموزشي کشور هند طي دهه 90 مي توان به ارتقا» سطح کيفي آموزش، برنامه ريزي و توسعه متعادلانه امکانات و ابزار آموزشي و معطوف داشتن توجه به طراحي و اجراي برنامه هاي آموزشي دختران اشاره نمود. ازجمله مهمترين اولويتهاي آموزشي کشورهند پس ازدهه 90 نيز مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:
- معطوف نمودن توجه عمده بر تحرکات اجتماعي دانش آموزان جهت گسترش همه جانبه برنامه هاي آموزش پايه
- معطوف نمودن توجه بر آموزش پيش دبستاني و اجراي برنامه هاي مراقبتي ويژه کودکان
- اجراي سياست تمرکز زدايي در مراکز آموزش ابتدايي و بزرگ سالان
- طراحي وتدوين راهبردهاي جديد آموزشي براساس برنامه ريزي فردي درسطوح منطقه اي و روستايي جهت ارتقا» سطح نگهداشت دانش آموزان درمدارس
- طراحي حداقل سطح آموزشي مدارس جهت پيشرفت وضعيت تحصيلي دانش آموزان
- ارائه خدمات جانبي من جمله خدمات مراقبتي، بهداشتي، زيست محيطي و تغذيه اي همزمان با ارائه برنامه هاي آموزشي ويژه سوادآموزي بزرگسالان و آموزش غيررسمي
- نظارت بر امکانات اوليه آموزشي و غيرآموزشي مدارس 
- تدوين و اجراي متدهاي آموزشي کودک محور
- احداث موسسات آموزشي و تربيتي منطقه اي ( DIET ) ويژه آموزش قبل ازخدمت و ضمن خدمت معلمين مدارس ابتدايي و کادرشاغل مراکز آموزش بزرگسالان و غير رسمي
- تلاش درجهت نيل به فرصتهاي آموزشي به ويژه در مقطع آموزش ابتدايي
 تاکيد برشناخت و اهميت نهادن برساختار،سنن، آداب، رسوم و ارزشهاي حاکم برجوامع و اقوام مختلف کشور
- تعهد برجهاني سازي برنامه هاي آموزش ابتدايي
- اصلاح و نوساماني ساختار آموزشي مقطع آموزش متوسطه به واسطه اصلاح محتوي برنامه هاي آموزشي
نهادهاي آموزشي
نهادهاي اجرايي آموزشي
آموزش و پرورش هند تحت نظارت سه گروه مشتمل بر دولت مرکزي دولتهاي ايالتي و مقامات محلي اداره مي گردد. ساختار آموزش و پرورش کشور هند غير متمرکز مي باشد . به عبارت ديگر توزيع قدرت واختيارات قانوني در سطوح مختلف تصميم گيري اعم از عالي, مياني, اجرايي و حتي در سطح مدارسي صورت مي گيرد. با انتشار قانون اساسي هند طي سال 1950 سيستم سياسي فدرالي اداره کشور پيش بيني شده و در تقسيم بندي مسئوليتهاي اختصاسي و يا مشترک ميان دولت مرکزي و دولتهاي ايالتي ,مسئوليت آموزش و پرورش به دولتهاي ايالتي تفويض گرديد. با وجوديکه در اصلاحيه قانون اساسي طي سال 1976 مسئوليت آموزش و پرورش به دولتهاي مرکزي و ايالتي واگذار گرديد اما در عمل دولتهاي ايالتي اين مسئوليت بودند.
نقش دولت مرکزي در آموزش
در کشور هند مديريت آموزشي (مشتمل بر آموزش پيش دانشگاهي عالي)بر عهده وزارت توسعه برقراري منابع انساني است که به حفظ استانداردهاي ملي و هماهنگي در زمينه هاي مختلف آموزش و پرورش در سطوح عمومي و عالي مختلف آموزش و پرورش در سطوح عمومي و عالي مبادرت مي نمايد.بررسي اجمالي و تاريخي ماموريت ها وظايف و ساختار سازماني وزارتخانه آموزشي طي 5 دهه اخير نشان مي دهد که سياست تمرکز زدايي تصريح شده در قانون اساسي و خط مشي ملي نظام آموزشي کشور در آن تحقق يافته است به نحوي که در حال کشور در آن تحقق يافته است به نحوي که در حاضر اداره آموزش و پرورش به عنوان يکي ادارات تابعه وزارت نمود يافته است  . از جمله مهم ترين ادارات تابع وزارت توسعه منابع انسان ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود:
اداره آموزش و پرورش
اداره فرهنگ
اداره امور جوانان تربيت بدني
اداره امور زنان و کودکان
علاوه بر اين دولت مرکزي در جهت نظارت به کيفيت آموزش و پرورش و حفظ استانداردهاي جهاني شوراهاي متعدد آموزشي به شرح ذيل مبادرت نموده :
.  شوراي ملي تحقيقات آموزشي (NCERT) که به اصلاح کيفيت و مشارکت در برنامه ريزي آموزشي تدوين کتب گزينشي درسي و اصلاح روشهاي ارزشيابي و در سطح مدارس مي پردازد.
.  موسسه ملي مديريت و برنامه ريزي آموزشي (NIEP) که به فعاليت در زمينه اصلاحات آموزشي و حمايت از اجراي خط مشي جديد آموزش کشور مبادرت مي نمايد.
.  موسسه ملي آموزش بزرگسالان (NEAE) که به حمايت از فعاليتهاي تحقيقاتي در حوزه سواد آموزي و برنامه هاي آموزش بزرگسالان مبادرت مي نمايد.
نقش دولت هاي ايالتي در آموزش
در چار چوب سياست ملي کشور هند هر ايالت به طور مستقل به طراحي و تنظيم ساختار و نظام آموزشي خود مبادرت نموده و مکانيزم اداري- اجرايي و توزيع قدرت در ايالت ها با توجه به ملاحظات کلي و بر اساس اصل تمرکز زدايي مصوب سال 1986 در سطوح گوناگون مورد توجه قرار گرفته است . اين در حالي است که دولت مرکزي از طريق اعطاي کمکهاي مالي و توصيه هاي کارشناسي به ايالتها برکيفيت آموزش و پرورش کشور نظارت دارد. در سطوح ايالتي مقامات آموزش کاربر وزير آموزش و پرورش مديرکل ,بازرسان و مديران ادارت گوناگون مشتمل مي گردد . از جمله مهمترين ادارات آموشي مستقر در ايالتهاي کشور هند مي توان به موارد ذيل اشاره نمود.


 
ورزشي
سياسي و سياسي خارجي
هنري
استانها و شهرستانها
پزشکي و علمي
دانشگاه و خبر
دانشگاه
اقتصادي
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش
هنري 2
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته