جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1392/02/22 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 4425


نتايج اوليه آزمون ارشد امروز اعلام مي‌شود


براي داوطلباني كه به مصاحبه چند شهر دعوت شده اند مشکلي ايجاد نمي شود

«يونيورسيتاس‌21» منتشر کرد؛
برترين کشورها در رتبه‌بندي جهاني آموزش عالي


پذيرش بدون کنکور دانشجوي دکتري در دانشگاه تربيت مدرس


نخستين همايش ملي هيدروژن ؛ مهر92


خبـر


تاريخ دانشگاهي


 نتايج اوليه آزمون ارشد امروز اعلام مي‌شود 

 نتايج اوليه آزمون کارشناسي ارشد ناپيوسته سال 92 ساعت 20 امروز 22 ارديبهشت ماه اعلام مي‌شود.دکتر حسين توکلي مشاور عالي سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينکه نتايج اوليه آزمون کارشناسي ارشد به صورت کارنامه ساعت 20 امروز يکشنبه اعلام مي‌شود، گفت:‌ نتايج از طريق سايت سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org در اختيار داوطلبان قرار مي‌گيرد.

وي افزود: داوطلبان براي دسترسي به نتيجه آزمون خود بايد شماره داوطلبي يا شماره پرونده و همچنين مشخصات شناسنامه‌اي خود (نام‌خانوادگي و نام، شماره شناسنامه و تاريخ تولد) را وارد کنند.

انتشار دفترچه راهنماي انتخاب رشته

وي با اشاره به انتشار دفترچه راهنماي انتخاب رشته در روز يکشنبه، گفت: اين دفترچه که حاوي شرايط و ضوابط آزمون، سهميه‌ها، توزيع ظرفيت، بومي‌گزيني و نواحي بومي، شرايط و ضوابط دانشجو در هر يک از گروه‌هاي آزمايشي، مقاطع تحصيلي، جنس پذيرش، نوبت پذيرش و ساير اطلاعات مورد نياز است، در اختيار داوطلبان قرار مي‌گيرد.

آغاز انتخاب رشته مجازين آزمون کارشناسي ارشد از سه‌شنبه

مشاور عالي سازمان سنجش با اشاره به آغاز انتخاب رشته آزمون کارشناسي ارشد از روز سه شنبه 24 ارديبهشت ماه، افزود: داوطلبان مي‌توانند کد رشته محل‌هاي انتخابي را تا روز شنبه 28 ارديبهشت به ترتيب اولويت علاقه در فرم الکترونيکي انتخاب رشته ثبت کنند.وي افزود: به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته‌هاي تحصيلي آزمون کارشناسي ارشد توصيه مي‌شود، ابتدا نسبت به دريافت و مطالعه دقيق دفترچه راهنماي انتخاب رشته‌هاي تحصيلي و اطلاعيه‌هاي مربوط به اين دفترچه، اقدام و سپس کد رشته محل‌هاي مورد نظر خود را انتخاب و به ترتيب اولويت علاقه مرتب کنند.

توکلي ادامه داد: انتخاب رشته توسط داوطلبان به صورت اينترنتي انجام مي‌شود، بنابراين داوطلباني که بر اساس کارنامه اوليه، مجاز به انتخاب رشته هستند بايد با توجه به نتايج مندرج در کارنامه، شرايط و ضوابط اعلام شده در دفترچه‌هاي راهنماي شماره يک و دو آزمون مطالعه و در مدت زمان مذکور نبست به تکميل فرم انتخاب رشته اقدام کنند.

امکان انتخاب 100 رشته محل

مشاور عالي سازمان سنجش با بيان اينکه دفترچه راهنماي انتخاب رشته آزمون مذکور در روز يکشنبه 22 ارديبهشت ماه بر روي سايت سازمان سنجش قرار مي‌گيرد، تصريح کرد: داوطلبان مجاز مي‌توانند ضمن مطالعه دقيق دفترچه و اطلاعيه‌هاي منتشره، حداکثر 100 کد رشته محل را از ميان کد رشته محل‌هاي امتحاني مجاز انتخاب کنند.

تاثير 20 درصدي معدل در گزينش نهايي آزمون ارشد 92

مشاور عالي سازمان سنجش با اشاره به نحوه گزينش نهايي داوطلبان آزمون کارشناسي ارشد 92، از تاثير 20 درصدي معدل دوره کارشناسي به صورت تراز شده خبر داد.حسين توکلي اظهار کرد: پس از انتخاب رشته توسط مجازين، گزينش نهايي در کليه کد رشته‌هاي تحصيلي بر اساس 80 درصد نمره آزمون و با توجه به ضوابط مربوط و 20 درصد معدل دوره کارشناسي (ليسانس) و سهميه داوطلبان و با رعايت ديگر ضوابط و بر اساس اولويت کد رشته‌ محل‌هاي انتخابي انجام مي‌شود.

توکلي از اعلام نتايج نهايي آزمون کارشناسي ارشد در هفته اول شهريور ماه خبر داد و گفت: فهرست نهايي پذيرفته شدگان از طريق سايت سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org اعلام مي‌شود تا
پذيرفته شدگان بر اساس برنامه زماني مذکور نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.


 براي داوطلباني كه به مصاحبه چند شهر دعوت شده اند مشکلي ايجاد نمي شود 

 دکتر ابراهيم خدايي، رييس سازمان سنجش آموزش کشور درباره آن دسته از داوطلباني که از سوي سازمان سنجش به دانشگاه چند شهر مختلف دعوت شده اند و ممکن است از نظر زماني تداخلي در زمانهاي مصاحبه براي اين داوطلبان ايجاد شود به خبرگزاري مهر گفت: براي اين داوطلبان مشکلي ايجاد نمي شود زيرا 10 روز پاياني زمان مصاحبه براي چنين مشکلات احتمالي در نظر گرفته شده است ضمن اينکه سازمان سنجش ترتيبي کرده و به دانشگاهها نيز اعلام کرده است که نسبت به اعلام زمان مصاحبه با در نظر گرفتن مسافت شهرها و زمان مصاحبه ساير دانشگاهها اقدام کنند.

شرط محروميت از آزمون دکتري پذيرش نهايي است

ابراهيم خدايي همچنين در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره انصرافيهايي که در آزمون دکتري شرکت کرده‌اند، گفت: اين دسته از داوطلبان تا زماني که از طريق سازمان سنجش قبولي نهايي اعلام نشده باشند انصرافي تلقي نمي شوند زيرا هنوز نمره اي در مصاحبه براي آنان منظور نشده و امکان انصراف از روند پذيرش را دارند.

وي ادامه داد: اما اگر در مصاحبه شرکت کنند و نمره اي براي آنان در نظر گرفته و در واقع قبولي دکتري به شمار آيند اما ثبت نام نکنند انصرافي تلقي و از شرکت در کنکور سال بعد محروم مي‌شوند.رئيس سازمان سنجش همچنين تأکيد کرد: به دليل کم بودن ظرفيت پذيرش، انصراف در دوره‌هاي شبانه و شهريه اي نيز در کنکور دکتري محروميت به دنبال دارد. phdtest.ir


 «يونيورسيتاس‌21» منتشر کرد؛
 برترين کشورها در رتبه‌بندي جهاني آموزش عالي 

 در دومين رتبه‌بندي ساليانه موسسه «يونيورسيتاس‌21» که منتشر شد، 50 کشور برتر ارائه دهنده تحصيلات عالي معرفي شدند که در اين ميان مالزي، شاهد رشد قابل توجهي در مقايسه با ساير کشورها بوده است.

به گزارش سرويس «دانشگاهي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيستم رتبه‌بندي «يونيورسيتاس21» تنها سيستم بين‌المللي رتبه‌بندي تحصيلات عالي است که کيفيت نظام‌هاي آموزشي عالي ملي را در کشورهاي مختلف جهان ارزيابي مي‌کند.داده‌هاي منتشر شده از سوي اين موسسه براي کشورهايي که توسعه اقتصادي مردم آنها وابسته به نيروهاي مهارت ديده و تحصيلکرده است، بسيار حياتي است.اين موسسه در واقع يک شبکه جهاني براي ارزيابي دانشگاه‌هاي پيشرو در عرصه تحقيقات است. محققان «موسسه اقتصاد کاربردي و تحقيقات اجتماعي دانشگاه ملبورن» در استراليا اطلاعات 50 کشور جهان را در 22 معيار سنجش مختلف مورد بررسي قرار داده‌اند که اين معيارها نيز به نوبه خود در چهار گروه مختلف دسته‌بندي شده‌اند.

اين چهار معيار براي رتبه‌بندي شامل منابع (سرمايه گذاري‌هاي دولتي و بخش خصوصي)، خروجي (انجام تحقيقات و نيز تربيت نيروي کاري تحصيلکرده مطابق با نياز بازار کار)، ارتباطات (داشتن شبکه‌هاي بين‌المللي ارتباطي تحت وب) و شرايط و جو کلي (سياست‌هاي دولت و قوانين، تنوع و امکان مشارکت) هستند. در اين بررسي‌ها، جمعيت کشورها نيز به عنوان يکي از معيارها در نظر گرفته شد.

به گزارش ايسنا به نقل از پي آر نيوز واير، در اين بررسي‌ها پنج کشور برتر در رتبه‌بندي سال 2013 ميلادي عبارتند از ايالات متحده و سوئد بدون تغيير رتبه نسبت به سال 2012 ميلادي، سوئيس که در سال 2012 ميلادي رتبه ششم را داشت،‌ کانادا که نسبت به سال گذشته يک پله نزول کرده و دانمارک که رتبه آن نسبت به سال گذشته تغييري نکرده است.

در اين رتبه‌بندي، بيشترين رشد در بخش آموزش عالي مربوط به برخي از کشورهاي خارج از فهرست کشورهاي توسعه يافته بوده که در اين ميان مالزي بالاترين پيشرفت را داشته و با 9 پله جهش به رتبه 27 جهان دست يافته است.اين گزارش حاکيست، در اين رده‌بندي در عين حال کشورهاي آسياي شرقي نظير تايلند، اندونزي،‌ چين، هندوستان و نيز کشورهاي آفريقاي جنوبي،‌ عربستان سعودي و مکزيک نيز در رده‌هاي آخر جدول قرار گرفته‌اند.


 پذيرش بدون کنکور دانشجوي دکتري در دانشگاه تربيت مدرس 

 دانشگاه تربيت مدرس در دوره‌هاي دکتري تخصصي سال 1392 از طريق پذيرش برگزيدگان علمي،‌ دانشجو مي‌پذيرد.

به گزارش سرويس دانشگاهي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به منظور فراهم کردن زمينه جذب برگزيدگان علمي و مستعد مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه‌ها و موسسه‌هاي آموزش عالي کشور و در راستاي بند 1-8 ماده 8 آيين‌نامه ارائه تسهيلات به برگزيدگان علمي براي ورود به دوره‌هاي تحصيلي بالاتر‌، وزارت علوم و بر اساس مصوبات مراجع ذيصلاح، اين دانشگاه نسبت به پذيرش برگزيدگان علمي واجد شرايط عمومي و اختصاصي در دوره‌هاي دکتري تخصصي اقدام کرده است.

دانش‌آموختگان دوره کارشناسي ارشد که به لحاظ ميانگين کل دوره با احتساب نمره پايان‌نامه جزو رتبه‌هاي اول تا سوم دانشجويان هم رشته و هم ورودي خود باشند، در صورت نداشتن شرايط عمومي و اختصاصي مندرج در آيين‌نامه مي‌توانند، بدون شرکت در آزمون کتبي نيمه متمرکز دوره‌هاي تخصصي سازمان سنجش، متقاضي ادامه تحصيل در دوره‌هاي دکتري تخصصي دانشگاه تربيت مدرس شوند.بنابراين، متقاضيان واجد شرايط بايد از روز دوشنبه 23 ارديبهشت تا 17 خرداد ماه نسبت به ثبت‌نام الکترونيکي از طريق سامانه جامع دانشگاهي اقدام کرده و مدارک مورد نياز را فقط از طريق سامانه الکترونيکي مذکور ارسال کنند.

نتايج بررسي اوليه درخواست متقاضيان و راه يافتگان به مصاحبه علمي متعاقبا پس از اتمام مهلت ثبت‌نام از طريق سامانه جامع آموزشي دانشگاه اعلام مي‌شود.متقاضيان براي کسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به وبگاه دانشگاه به نشاني http://www.modares.ac.ir بخش معاونت آموزشي مراجعه کنند.


 نخستين همايش ملي هيدروژن ؛ مهر92 

 محورهاي همايش:

توليد هيدروژن:

- اقتصاد توليد هيدروژن

- توليد هيدروژن از منابع هيدروکربني

- توليد هيدروژن به روش الکتروليز

- توليد هيدروژن به روش فوتوشيميايي و فوتوالکتروشيميايي

- توليد هيدروژن به روش بيولوژيکي

- فناوري و روش‌هاي مورد استفاده در ايران براي توليد هيدروژن

- موانع و چالش‌هاي توليد صنعتي هيدروژن

ذخيره‌سازي هيدروژن :

اقتصاد ذخيره‌سازي هيدروژن

- ذخيره سازهاي هيدريدي

- هيدروژن سازي مايع

- هيدروژن فشرده شده

- جاذب‌هاي هيدروژن

- حمل و نقل هيدروژن

- ايمني

- موانع و چالش‌ها در ذخيره‌سازهاي هيدروژن

مصرف هيدروژن :

- اقتصاد مصرف هيدروژن

- سوخت

- پيل‌هاي سوختني

- صنايع توليد مواد شيميايي

- صنايع دفاعي

- موانع و چالش‌هاي پيش‌رو در مصرف هيدروژن

برگزار كنندگان: دانشگاه صنعتي مالک اشتر اصفهان

مهلت ارسال چكيده مقالات: 10 تير 1392

مهلت ارسال متن كامل مقالات: 10 تير 1392

تاريخ برگزاري همايش: 11 مهر 1392

سايت همايش: h2conf.mut.ac.ir

تلفن تماس دبيرخانه: 0312-5227975

آدرس دبيرخانه: اصفهان - شاهين شهر - دانشگاه صنعتي مالک اشتر - مجتمع دانشگاهي علوم کاربردي - دانشکده شيمي کاربردي

محل برگزاري: دانشگاه صنعتي مالک اشتر اصفهان

ايميل: h2conf@mut-es.ac.ir

منبع: www.iranconferences.ir


 خبـر 

 آغاز هفته خوابگاه‌ها؛

چگونه اضطراب زندگي خوابگاهي را کاهش دهيم؟

در ميان تمامي چالش‌هاي پيش روي شما در نخستين سال شروع دانشگاه، يکي از اضطراب‌آورترين موضوعات در اين زمان، دشواري‌هاي زندگي در خوابگاه‌ها است.

به گزارش سرويس «دانشگاهي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ بسياري از دانشجويان در چنين شرايطي نگران تنهايي، از دست دادن حريم خصوصي، مشکلات هم‌اتاقي و چيدمان اتاق هستند. در نتيجه لازم است چالش‌هايي را که به واسطه زندگي خوابگاهي ممکن است پيش بيايند و راهکارهاي مقابله با آنها را تا پيش از نقل مکان به خوابگاه بشناسيد. معمول‌ترين اين چالش‌ها عبارتند از:

1- هم اتاقي‌ها؛

براي بسياري از دانشجويان، اقامت در خوابگاه نخستين تجربه از زندگي جدا از خانواده است. از آنجا که اغلب دانشجويان تازه وارد اين امکان را ندارند که هم اتاقي خود را انتخاب کنند، بنابراين نقل مکان به خوابگاه اندکي نگران‌کننده و اضطراب‌آور است.

در اين شرايط شما در مدت زمان کوتاه به يک فرد غريبه نزديک مي‌شويد و آنچه که اهميت دارد اين است که بايد با يک ذهن باز به استقبال اين موقعيت جديد زندگي برويد و آمادگي پذيرش اين را داشته باشيد که هم اتاقي شما ممکن است علايق و سلايق متفاوت از شما را داشته باشد. به علاوه در صورتي که هم‌اتاقي خود را مي‌شناسيد، سعي کنيد يک سري قوانين براي اتاق خود وضع کنيد و درباره برخي مسايل نظير ساعت خاموشي، مهمانان و ساير موضوعات مشترک از اين دست با يکديگر رايزني کرده و به توافق دوجانبه برسيد. سعي کنيد خواسته‌هاي خود را شفاف بيان کنيد و تلاش کنيد انتخاب‌هايتان به نفع هر دو طرف باشد.

2- حريم خصوصي؛

خوابگاه‌ها معمولا حريم خصوصي اندکي دارند. پس در صورتي که شما فردي درون‌گرا و منزوي هستيد و يا برعکس شما فردي اجتماعي اما هم‌اتاقي شما فردي منزوي است، اطمينان از داشتن زماني براي تنها بودن براي فردي که روحيه درون‌گرا دارد، بسيار مهم است. سعي کنيد مطابق برنامه عمل کنيد تا بين کلاس‌هاي خود يا آخر هفته زماني خالي داشته باشيد که در صورت نياز در سکوت و تنهايي مي‌توانيد افکار خود را بازسازي کنيد. اطلاع از برنامه‌هاي هم اتاقي‌تان و برنامه‌هاي تفريحي و تعطيلاتي آخر هفته مي‌تواند نگراني شما را نسبت به نداشتن حريم خصوصي کاهش دهد.

3- شناخت خوابگاه؛

بخاطر داشته باشيد که يکي از تجربيات دانشگاهي، گسترش دايره دوستان و تا حد امکان، شناخت افراد بيشتر است. با به خاطر داشتن اين مسئله مهم، سعي کنيد در خوابگاه دوست پيدا کنيد. گام اول را با معرفي خود برداريد و به ياد داشته باشيد همه آنها نيز مثل شما قدم به اين محيط اضطراب‌آور گذاشته‌اند. پس به احتمال زياد از اولين گام شما به گرمي استقبال مي‌کنند.

4- در نظر داشتن فضاي محدود خوابگاه؛

فضاي خوابگاه‌ها اغلب محدود و شلوغ است. در نتيجه از به همراه آوردن وسايل جاگير، حجم زيادي لباس، کفش يا کتاب اجتناب کنيد. در صورت امکان قبل از نقل مکان به خوابگاه، از فضاي آن بازديد کنيد تا نسبت به فضايي که در اختيار خواهيد داشت و محدوديت‌هاي احتمالي آن، آگاهي کسب کنيد و بدانيد دقيقا چه چيزهايي لازم داريد.

5- فضاي مطالعه و درس خواندن؛

از آنجا که خوابگاه‌ها اغلب پرسر و صدا هستند و تمرکز شما را در هنگام درس خواندن برهم مي‌زنند، سعي کنيد در اتاق خود فضايي را براي مطالعه و درس خواندن ايجاد کنيد. در اين بين داشتن يک ميز تحرير از ضروريات است.

جذب دانشجو در واحد بين‌الملل دانشگاه علوم پزشکي زنجان از بهمن

رييس دانشگاه علوم پزشکي زنجان، گفت: دانشگاه آمادگي جذب دانشجو در واحد بين‌المللي اين دانشگاه از نيمسال دوم تحصيلي دارد.رحيم سروري‌زنجاني در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، با بيان اين مطلب، اظهارکرد: با بازديد معاون وزير بهداشت از مراکز علمي و پزشکي اين دانشگاه و همچنين پيگيري‌هايي که در اين خصوص انجام شده بود با اعطاي موافقت اصولي راه‌اندازي واحد بين‌المللي دانشگاه علوم پزشکي زنجان موافقت شد.

وي افزود: راه‌اندازي اين واحد از سال 86 در دستور کار اين دانشگاه بود و اقدامات لازم براي اخذ موافقت با جديت دنبال مي‌شد.سروري همچنين از ارتقاي دانشگاه به تيپ يک خبر داد و گفت: براي ارتقاء دانشگاه به تيپ يک ملزوماتي از جمله افزايش ظرفيت دوره‌هاي تحصيلات تکميلي تخصصي، ارتقاء رتبه اعضاي هئيت علمي دانشگاه مورد نياز بود که همگي محقق شد.رييس دانشگاه علوم پزشکي زنجان با تاکيد بر اينکه تيپ يک امتياز قابل توجه و ممتازي محسوب مي‌شود، خاطرنشان کرد: براي ادامه فعاليت در دانشگاه در بخش‌هاي مختلف اعم از توسعه، تحقيقات، فن‌آوري، آموزش و بهداشت و درمان با توجه به تيپ يک امکانات از لحاظ منابع مالي و انساني متناسب با ظرفيت تيپ يک اعمال مي‌شود و اين موفقيت بزرگي در حوزه بهداشت براي استان زنجان است.

بودجه نشر دانشگاهي کشور افزايش مي‌يابد

محمد مهدي زاهدي، رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: با پيشنهاد کميسيون آموزش و تحقيقات، بند «ساير» بودجه وزارت علوم که فعاليت‌هاي نشر دانشگاهي نيز شامل آن مي‌شود، در بودجه امسال افزايش پيدا مي‌کند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از ستاد خبري بيست و ششمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران، محمد مهدي زاهدي، رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: کميسيون تلفيق بودجه مجلس افزايش 8 درصدي رديف «ساير» وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري و دانشگاه‌هاي سراسر کشور را با پيشنهاد کميسيون آموزش و تحقيقات در لايحه منظور کرده است.

وي با بيان اين که اين افزايش مي‌تواند در فعاليت‌هاي مختلف از جمله توليد و نشر کتاب‌هاي دانشگاهي اثرگذار باشد، تصريح کرد: مجلس شوراي اسلامي و کميسيون آموزش و تحقيقات به طور مستقيم نمي‌توانند در توسعه فعاليت‌هاي اجرايي نشر دانشگاهي وارد شوند اما اميدواريم با افزايش بودجه و نظارت بر هزينه شدن آن در جاي خود، بتوانيم حمايت لازم را از توسعه فعاليت‌هاي نشر دانشگاهي به عمل آوريم.

وزير سابق علوم، تحقيقات و فن‌آوري همچنين به ضعف نرم‌افزاري و توليد علم در حوزه علوم انساني کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه کشور از نظر تامين سخت‌افزار براي توسعه نشر دانشگاهي مشکلي ندارد اما در برخي رشته‌ها به ويژه در علوم انساني با مشکل جدي توليد علم مواجه هستيم.

اولين کنفرانس آموزش زبان انگليسي، ادبيات و مترجمي؛ مرداد 92

محورهاي همايش:

-آموزش زبان انگليسي

-روانشناسي زبان

-فلسفه زبان

-رويکردهاي فراتحليل و يادگيري

-شناخت و يادگيري

-يادگيري زبان دوم

-بررسي نحوه گفتمان و تدريس

-زبانشناسي نظري

-ادبيات انگليسي

-ارزيابي ترجمه و آموزش

-زبان شناسي و ترجمه

-مطالعات ترجمه

برگزار كنندگان: موسسه بين المللي آموزشي و پژوهشي خوارزمي صفاشهر

مهلت ارسال متن كامل مقالات: 20 تير ماه 1392

تاريخ برگزاري همايش: 24 مرداد 1392

تلفن تماس دبيرخانه: 09173512763

محل برگزاري: هتل پارس شيراز

منبع: www.iranconferences.ir

در طرح تحول دانشگاه فني و حرفه اي؛

20 رشته جديد به دانشگاه فني و حرفه اي اضافه مي شود

با تشکيل شوراي عالي برنامه ريزي فني و حرفه اي در وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري 20 زمينه تحصيلي جديد بازنگري و ابلاغ خواهد شد.دکتر سهراب رضايي، رئيس دانشگاه فني و حرفه اي کشور در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت: دانشگاه فني و حرفه اي به عنوان تنها دانشگاه دولتي فارغ التحصيلان هنرستاني، در نظر دارد با برنامه ريزي در شوراي عالي برنامه ريزي دانشگاه فني و حرفه اي 20 زمينه جديد تحصيلي جهت تربيت تکنسين ماهر ايجاد کند.

رئيس دانشگاه فني و حرفه اي خاطر نشان کرد: با توجه به گرايش علوم و فنون حاضر به سمت علوم و فنون نويني در زمينه هاي نانو، بايو، هوافضا، تجهيزات پزشکي و... در فاز اول 20 رشته جديد را جهت ادامه تحصيل در دانشگاه ايجاد خواهيم کرد.

پذيرش دانشجوي کارشناسي‌ارشد در دوره‌هاي آموزش الکترونيکي براي سال تحصيلي 93-1392

دانشگاه علم وصنعت- دانشگاه علم وصنعت ايران در حال برنامه‌ريزي براي پذيرش دانشجوي کارشناسي‌ارشد در دوره‌هاي آموزش الکترونيکي (از طريق برگزاري آزمون ورودي تحت نظر سازمان سنجش آموزش کشور) مي‌باشد. در همين ارتباط خاطرنشان مي‌سازد:

1- عناوين رشته‌ها و گرايش‌هاي مورد پذيرش و شرايط ثبت‌نام پس از اخذ مجوزهاي لازم از مراجع ذيربط اعلام خواهد گرديد.

2- زمان برگزاري آزمون احتمالا سيزدهم تيرماه سال جاري خواهد بود.

3- هر گونه خبر يا اطلاعيه تکميلي، متعاقبا از طريق سايت مرکز آموزش الکترونيکي دانشگاه به آدرس: vc.iust.ac.ir به اطلاع عموم خواهد رسيد.


 تاريخ دانشگاهي 

 دارالفنــون

قسمت صدوچهل‌وهشتم

ت) كشف و استخراج معدن به شيوه علمي نوين

معادن و منابع زيرزميني همواره يكي از ذخاير ارزشمند هر كشوري بوده و هست. از اين رو لازم مي‌آيد تا با كسب شناخت كافي نسبت به زمين هر منطقه اي ذخاير معدني آن كشف و مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

زمين شناسي علمي از طريق غرب وارد ايران شد. به خصوص هنگامي كه مقاله علمي مورگان درمورد معادن باارزش و سفره هاي نفتي مناطق جنوبي ايران در فرانسه منتشر شد.

براي چندين سال توجه زمين شناسان و همچنين سرمايه داران بزرگ به سوي مناطق مختلف ايران معطوف شد.

يكي ديگر از تاثيرات مدرسه دارالفنون كه جنبه اقتصادي داشت و در سود سرانه كشور بسيار مهم بود تربيت متخصصيني بود كه در زمينه معدن شناسي تبحر داشتند. اين افراد با شناسايي معادن امكان برداشت از معادن شناخته شده را ميسر مي ساختند. ميرزا نظام معدنچي يكي از افرادي است كه در شناسايي معادن ايران سهم عمده اي داشته است.

وي با مدرسه دارالفنون در زمينه آزمايش و تحقيق بر روي سنگهاي معدني و فلزات گوناگون همكاري داشته است.

راجع به عمليات تحقيق و تفحص ميرزا نظام معدنچي بر روي معادن مختلف ايران آمده است كه:

ميرزا نظام معدنچي كه مامور پيدا نمودن معادن قم و كاشان و اصفهان الي عراق عجم و كردستان و آذربايجان گشته تاكنون معادني كه پيدا كرده و صورت و نمونه فرستاده از قرار تفصيل ذيل است:

"معادن بلوكات قم كه در مدرسه دارالفنون نيز امتحان شده است معدن آهن بسيار ممتاز تقريبا يك فرسخ و نيم مي شود.. سنگ معادن كاشان كه در مدرسه دارالفنون امتحان شده..."

ادامه دارد...

بر گرفته از كتاب دارالفنون: گفتاري در هويت داالفنون و جايگاه آن در تاريخ معاصر ايران

تدوين و نگارش: مهدي اشراقي


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته