جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1392/02/22 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 4425


جهش صادرات ايران خودرو در سال 91


آگهي صفحه 8


 جهش صادرات ايران خودرو در سال 91 

 گروه صنعتي ايران خودرو در نخستين نمايشگاه توانمندي هاي صادراتي جمهوري اسلامي ايران حضور پررنگ يافت و سه محصول صادراتي خود شامل رانا، سمند SE و سورن را در غرفه صنعت واقع در سالن خليج فارس به نمايش نهاد.اين نمايشگاه با نام ايران اكسپو با حضور صادر كنندگان و توليد كنندگان برتر كشور و هيات هاي تجاري از كشورهاي مختلف جهان در محل نمايشگاه هاي بين اللملي تهران برگزار شد.

در اين نمايشگاه 370 صادرکننده در قالب 200 شرکت، حضور داشتند و 400 تاجر از بيش از 40 کشور شامل هيات تجاري 90 نفره عراقي، هيات تجاري 60 نفره افغان، گروه 25 نفره هندي، گروه 14 نفره ايتاليايي، گروه 12 نفره لبناني و گروه 12 نفره مصري و تعدادي از بازرگانان ديگر از نمايشگاه ديدن كردند.

نخستين نمايشگاه توانمندي هاي صادراتي از هفتم تا دهم ارديبهشت در محل دايمي نمايشگاه بين المللي برگزار شد. ايتاليا، آلمان، روماني، قزاقستان، آرژانتين، گرجستان، عراق، افغانستان و اوگاندا از جمله شركت كنندگان خارجي در اين نمايشگاه بودند كه برخي در سطح وزير و برخي ديگر در سطح معاون وزير و يا اتاق هاي بازرگاني در نمايشگاه حضور يافتند.

دستاوردهاي صادرات 91

ايران خودرو در سال گذشته توانست حجم صادرات خودروي سواري خود را نسبت به سال 90 دو برابر کند که اين موجب افزايش حجم ارز آوري صادراتي ايران خودرو شد.

افزايش چشمگير ميزان صادرات CBU و نيز استفاده بهينه از سايت هاي توليدي خارج از کشور و رشد قابل ملاحظه صادرات KD نسبت به سال 90 از ديگر دستاوردهاي صادراتي ايران خودرو در سال گذشته بود.

افزايش صادرات به عراق و احياي دوباره و گسترش فعاليت در بازارهايي چون سوريه، اکراين، آذربايجان و قزاقستان از دستاوردهاي صادراتي سال گذشته ايران خودرو است.

در سال گذشته کل صادرات ايران خودرو به خارج از مرزهاي ايران از مرز 220 هزار دستگاه خودروي سواري گذشت و اين شرکت توانست عنوان صادرکننده نمونه کشوري در سال 91 را از آن خود کند.

صادرات بر حسب نوع محصول

در سالي که گذشت، ايران خودرو صادرات به بازارهاي خارجي را بيشتر بر برندهاي خود از جمله سمند و سورن متمرکز کرد. اين سياست در راستاي ارتقاي برند ايران خودرو و محصولات شرکت اتخاذ شد. به طور مثال در سال گذشته شاهد افزايش 45 درصدي صادرات سمند نسبت به سال پيش از آن (90) بوديم.

در سال 91 سه محصول عمده به بازارهاي هدف صادر شد. در اين ميان سهم انواع سمند به 56 درصد رسيد. همچنين پژو 405، 26درصد و خودرو پارس 18 درصد در محصولات صادراتي ايران خودرو سهيم بوده اند. به عبارت ديگر سمند 44.6 درصد سهم بيشتري در صادرات سال 91 را به خود اختصاص داده است.

ارزش و حجم صادرات

ايران خودرو در سال 91 از صادرات محصولات توليدي به بازارهاي هدف مبلغ 326.7 ميليون دلار ارز آوري داشت؛ اين در حالي است که در سال 90 تنها 74.2 ميليون دلار از بازارهاي صادراتي به دست آورده بود.

در همين راستا آمارها از افزايش 160 درصدي ارزش صادرات در سال گذشته حکايت دارد. اين مقدار ارزش ياد شده، حاصل صادرات حدود 19 هزار دستگاه انواع خودروهاي سواري به کشورهاي گوناگون است. ضمن اين که آمارها در سال 90 حجم صادرات اعم از CBU و KD را حدود 9575 دستگاه نشان مي دهد.

ايران خودرو بيش از 4.6 درصد از کل حجم توليد سواري خود در سال گذشته را صادر کرده، در حالي که در سال 90 اين سهم يك ونيم درصد بود.

توزيع بر حسب تفکيک مناطق

يکي از پويا ترين و مهم ترين مناطق صادراتي ايران خودرو خاورميانه است. به همين منظور بيشترين صادرات اين شرکت در سال 91 کشورهاي خاورميانه به ويژه عراق با تيراژ 9786 دستگاه بوده است. بر اين اساس در سال گذشته 98.6 درصد خودروهاي صادراتي به اين منطقه اختصاص يافته که نسبت به سال گذشته بيش از 17.5 درصد افزايش نشان مي دهد. همچنين مناطق CIS به ويژه بلاروس با تيراژ 36 دستگاه، 1.2 درصد و ساير مناطق 0.2 درصد را به خود اختصاص داده اند.

چشم انداز بلند ايران خودرو

ايران خودرو با هدف توسعه و ترويج برند ملي سمند مصمم است جايگاه خود را در سطح بين المللي توسعه داده و تحکيم بخشد. با اين هدف، صادرات به عنوان مهم ترين رويکرد از سوي مديريت ارشد هدف گذاري شده است.

از اين رو در سال هاي اخير با نهادينه شدن نگرش صادرات محور در گروه صنعتي ايران خودرو و نيز فرايندهاي کاري اين مجموعه بزرگ صنعتي، آمار صادرات اين شرکت روند صعودي به خود گرفته است.

براي تحقق اهداف ياد شده، ايران‌خودرو با ايجاد تنوع در محصولات و به كارگيري فناوري روز دنيا، در مراحل توليد گام اساسي برداشته و در مقايسه با كشورهاي منطقه، رشد قابل توجهي يافته است.

در ادامه‌ي اين كوشش‌ها، كسب استاندارد يورو4 براي خودروهاي صادراتي اعم از انواع سمند، سورن، پارس و پژو جي ال ايکس، موفقيت مهمي براي ايران‌خودرو محسوب مي‌شود؛ ضمن اين که محصولات جديدي چون رانا و دنا که با هدف توليد و عرضه در ايران و بازارهاي صادراتي پا به عرصه وجود نهاده، تمامي استانداردهاي روز دنيا را تامين کرده اند.

اکنون توسعه‌ي برند ايکو با هدف صادرات انواع محصولات سواري، سرلوحه‌ي برنامه‌هاي ايران خودرو براي تحقق استراتژي جهاني شدن و تمرين حضور بيش از پيش در بازارهاي رقابتي است.


 آگهي صفحه 8 


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته