جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1385/11/16 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - دوشنبه 16 محرم سال 1428 هجري قمري نسخه شماره 2692

گزارش نشست هاي روز دوم فيلم فجر
عباس رافعي:"آفتاب بر همه يکسان مي تابد" تلفيقي از فيلمهاي قبلي ام است


تاثير تجليل از پيرغلامان اهل بيت(ع) در برنامه هاي رسانه ي ملي;


کوتاه و خواندني


 گزارش نشست هاي روز دوم فيلم فجر
 عباس رافعي:"آفتاب بر همه يکسان مي تابد" تلفيقي از فيلمهاي قبلي ام است  

 عباس رافعي گفت: احساس مي کنم با ساخت "آفتاب بر همه يکسان مي تابد"، اين فيلم به تماشاگرش آرامشي، در اين دنياي ناآرام بدهد.
 اين کارگردان پس از نمايش فيلمش در سينما فلسطين با بيان اينکه پيش از اين به  لحاظ ساختاري و ژانر اينگونه فيلم ها را تجربه کرده است اظهار داشت: مجموعه "جاده هاي سبز شمالي" و فيلم ويدئوئي "راه طي شده" نيز در ژانر معناگرا بود و اين فيلم تلفيقي از کار هاي قبلي ام است.
وي افزود: من در اين فيلم تم ديني و ماورايي را تلفيق کردم ومي خواستم بگويم در اين دنيا مسافر جاده اي بي انتهاي هستيم و کسي در اين ميان ما را هدايت مي کند، فيلم در عين حال که يک لايه شفاف دارد لايه هاي زيريني هم دارد که سعي کردم تماشاگران خاص را هم در نظر بگيرم.رافعي با بيان اينکه "آفتاب بر همه يکسان مي تابد"، فيلمي درباره ي تولد دوباره است، گفت: فيلم از کوير آغاز و به گلستان ختم مي شود و بزرگترين هدف من اين بود تا تماشاگر با ديدن اين فيلم حالش عوض شود.
مريلا زارعي بازيگر اين فيلم هم حضورش در اين فيلم را کاملا شخصي و اعتقادي دانست و گفت: چه سعادتي بالاتر از اينکه سناريويي کار شود و تمام اتفاقاتي که در سناريو مي آيد در حين کار اتفاق بي افتد.
وي افزود: اين فيلم فارغ از مسائل تکنيکي کاملا مفهومي است و وقتي شنيدم در بخش معناگرا قرار گرفته است به شدت ناراحت شدم، چون فيلم هاي معناگرا تماشاگرش محدود است و دوست داشتم واژه  ديگري براي اين فيلم ها وجود داشت.
سيامک احصايي طراح صحنه و لباس نيز درباره ي اين فيلم گفت: براي اين فيلم لوکيشن هاي زيادي پيدا کرديم و ساخت و ساز هاي زيادي هم انجام داديم به هر حال مي خواستيم صحنه به نوعي بافتي از فيلم شود.
لاله اسکندري ديگر بازيگر فيلم، نقشش را با فراز و فرود هاي کم دانست و اظهار داشت: نقشي را داشتم که در اين زمانه کمتر ديده شده و اين ميزان صبوري که اين کار کمتر دارد در نسل ما خيلي کم ديده مي شود. بيشتر در نقش هاي ملودرام بازي کرده بودم و تا به حال اينقدر محکم نبود.
بهروز معاونيان صدابردار اين فيلم هم درباره ي کارش توضيحاتي ارائه داد.
اجراي اين جلسه را جليل اکبري صحبت بر عهده داشت

نادرمقدس: ""ايستگاه بهشت" فيلمي ماورايي نيست
نادر مقدس گفت: "ايستگاه بهشت" داستان و تجربه متفاوتي براي  من بود و اميدوارم اين تجربه در آينده شکل پربارتري داشته باشد.
 در آخرين نشست روز دوم جشنواره فيلم فجر که به فيلم "ايستگاه بهشت" اختصاص داشت، مقدس کارگردان اين فيلم، کارش را به نوعي بازي با زمان دانست و درعين حال گفت: اما نمي توان آن را فيلمي در نوع سينماي ماورا قرار داد. فيلم در واقع مربوط به اتفاقي مي شود که در دوره ي براي جواني رخ مي دهد و اين روند باعث مي شود سفري دروني را طي کند و به خاطر اينکه اين شخصيت در بخش بيشتري از فيلم به روح تبديل مي شود و حضوري واقعي ندارد، سعي کردم آن را همان طور واقعي نشان دهم.
وي با اظهار رضايت از کار بازيگران اين فيلم به خصوص شهاب حسيني گفت: قطعا بازيگر ديگري نمي توانست چنين زيبا ايفاگر نقش "سروش" باشد. او 2 ماه در مرکزي با نابينايان معاشرت کرد و رفتارش به شدت نزديک آنها شد، همچنين سپيده خداوردي بازيگر نقش دختر که اولين تجربه سينمايي اش را پشت سر گذاشت و به علت اينکه کار موسيقي مي کند دريافت هاي خوبي از نقش داشت و کار را به خوبي انجام داد.
سپيده خداوردي نيز با بيان اينکه نقش غزاله پيچيدگي هاي خاص خودش را داشت اظهار کرد: من قبلا با توجه به اينکه کار سريال کرده بودم، پيشنهادات زيادي داشتم، اما فيلمنامه اين فيلم را دوست داشتم و به آقاي مقدس تبريک مي گويم که ريسک کردند و اجازه دادند اولين تجربه سينمايي ام را داشته باشم.
مهدي ميامي ديگر بازيگر اين فيلم گفت: خيلي ها اصلا متوجه نشدند اين نقش توسط من بازي مي شود. اين شخصيت کاراکتر خاصي بود و معتقدم تازه بازيگري ام آغاز شده است وامسال در نقش هاي متفاوتي بازي کرده ام که "بچه هاي ابدي" هم يکي از آنها است.  ياور تورنگ تدوينگر اين فيلم گفت: در اين فيلم شهاب حسيني در دو نقش تفکيک شده به ايفاي نقش مي پردازد و خواستيم اين دو که قبل و بعد از تصادف است کاملا از هم جدا شود و با همفکري با کارگردان به اين شيوه رسيديم.

افسانه منادي فيلمنامه نويس اين فيلم هم از ديگر حاضران در اين جلسه بود.
اجراي اين نشست را علي اعلايي بر عهده داشت.
 تعدادي از خبرنگاران حاضر در جشنواره نسبت به کيفيت پايين فيلم هاي دومين روز جشنواره اعتراض داشتند
فيلم "چهار انگشتي" به کارگرداني سعيد سهيلي که پيش از جشنواره اعلام شده بود در بخش مهمان حضور دارد و در سينماهاي ويژه جشنواره به نمايش درخواهد آمد، در برنامه فيلم هاي سينماي مطبوعات قرار ندارد
فيلم سينمايي "پاپيتال" با واکنش نه چندان مثبت اهالي مطبوعات مواجه شد. امافيلم "قفل ساز" با استقبال خوب تماشاگران روبرو شد
زمان کافي در اختيار دست اندرکاران فيلم درجلسات نقدوبررسي قرار نمي گيرد. جلسه از انسجام لازم برخوردار نيست. تعداد زيادي از پرسش ها ارايه نمي شود ومشکل جلسات نقد و بررسي همچنان به قوت خود باقي است
خانمهاي خبرنگار از قفل شدن درب سرويس هاي بهداشتي طبقه بالا ناراحت شده اند ودرب سرويس هاي بهداشتي طبقه پايين نيز به دليل محکم نبودن وازپشت بسته نشدن موجبات ناراحتي آنان رافراهم نموده است
برخلاف جمعه، نخستين روز برپايي جشنواره فيلم فجر که با استقبال قابل توجه مخاطبان همراه بود و گروهي از حاضران در سالن مجبور شدند برخي از فيلم ها را ايستاده تماشا کنند، شنبه سينماي رسانه هاي گروهي روز به نسبت خلوتي را پشت سر گذاشت.


  تاثير تجليل از پيرغلامان اهل بيت(ع) در برنامه هاي رسانه ي ملي;  


دبير همايش تجليل از پيرغلامان اهل بيت گفت: صدا و سيما، بايد در خصوص عزاداري حضرت ابا عبدالله حسين (ع) نکاتي را هم به عنوان مصرف کننده و هم به عنوان ارگاني که بايد به لحاظ فرهنگي پا به پاي مردم حرکت الگوهاي درستي را به آن ها معرفي کند، متذکر شود.
شهرام گيل آبادي در آستانه ي برگزاري اين همايش در 17 بهمن ماه درباره ي تاثير اين همايش در تعميق برنامه هاي ديني صداوسيما افزود: در جهت تکريم عزاداري سنتي و اصيل به احيا» اصالت ها و ترويج آن ها نياز داشتيم و صدا و سيما بايد نکاتي را هم به جامعه ذاکر و مداح و هم به عنوان مردم به عنوان مخاطبان اصلي خود تذکر مي داد.
وي تکريم از پيرغلامان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) که عمر خود را جهت عزاداري اصيل صرف کرده اند را يکي از کارهايي عنوان کرد که در جهت بيرون کشيدن نکات عزاداري از دل سنت ها صورت گرفته است.
مدير راديو جوان ادامه داد: ما بايد الگوهاي سالم را معرفي مي کرديم و زحمات آن ها را براي مشخص و اصلاح کردن جهت ارج مي گذاشتيم.
گيل آبادي، با بيان اين مطلب که با گذشت زمان از فضاي معرفتي عزاداري سيدالشهدا کاسته و بار فضاي احساسي و عاطفي آن افزايش يافته است اظهار کرد: مراسم تجليل از پيرغلامان حضرت ابا عبدالله (ع) در جهت تبيين چگونگي آغاز حرکت براي جوان ها و اين که هدف آن ها از تکريم و تعظيم عزاداري و احيا» شعائر چه بايد باشد پايه ريزي شد و تا حدود زيادي پخش نوحه و عزاداري را در صدا و سيما تحت تاثير قرار داد.
دبير همايش تجليل از پيرغلامان اهل بيت(ع) افزود: شايد بسياري از عزاداري ها با توجه به بنا گذاشتن اصول ومولفه ها بر اساس فضاي حسي سهل به نظر برسد، اما افرادي که به اين حيطه وارد مي شوند بايد مولفه هاي جدي و اساسي داشته باشند.
گيل آبادي، در ادامه سخنان خود با اشاره به سابقه عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) از سال 340 هجري به بعد اظهار کرد: پس از آزاد شدن عزاداري براي حضرت امام حسين(ع) و وارد شدن آن، ايران در عصر سلجوقي اين نوع عزاداري رواج و رونق بيشتري به خود گرفت.
دبير همايش تجليل از پيرغلامان با بيان اين مطلب که عزاداري امام حسين(ع) در ايران از پايه تاريخي بسيار محکمي برخوردار است اظهار کرد: تبديل عزاداري وتطبيق آن با عزاداري ايران قبل از اسلام و استفاده از سنت هاي عزاداري قبل از اسلام باعث قوت فرهنگي وغناي بيشتر عزاداري شد.
دبير همايش تجليل از پيرغلامان، در پايان بالا بودن معرفت و شناخت ديني، تلمذ نزد اساتيد و ديدن استاد، پرورش علماي دين را از مولفه هاي جدي افرادي دانست که مي خواهند به حيطه ذاکري اهل بيت وارد شوند.


 کوتاه و خواندني 


راضيه تجار:جايزه ادبي شهيد غني پور، نماد يک جايزه غيردولتي است

جايزه شهيد حبيب  غني پور حالتي خودجوش دارد و هر چه تعداد اين جوايز غيردولتي بيشتر باشد، براي ادبيات ايران بهتر خواهد بود; چرا که سلايق گوناگون را در بر مي گيرد
"راضيه تجار" در گفت وگو با ستاد خبري ششمين دوره جايزه ادبي شهيد حبيب غني پور افزود: برگزاري جايزه هايي چون شهيد حبيب غني پور بسيار تاثيرگذار است، چون نوعي پاسخ گويي به مخاطب محسوب مي شود و اين حس را در علاقه مندان ايجاد مي کند که هنوز اشخاصي هستند که صداي آنها را مي شنوند.  وي ادامه داد: اين جايزه  ها در نهايت به ايجاد نوعي حس رقابت پنهان در ميان شرکت کنندگان مي انجامد تا به عرضه  شور و شوق خويش بپردازند.
 
زندگي "رضا سعيدي" در رماني مکتوب شد

"زندگي رضا سعيدي - هنرپيشه  تئاتر، سينما و تلويزيون - در رماني مکتوب شد.
 اين رمان با نام "مرد بازيگر من" نوشته ي همسر اين هنرمند فقيد - مريم روزبهانه - است، که به تازگي براي دريافت مجوز نشر ارايه شده است.  رضا سعيدي متولد سال 1337 در مشهد، مشغول بازي در سريال "بوي گل هاي وحشي" به کارگرداني حسينعلي ليالستاني در شمال کشور بود، که 21 آذرماه سال 84 درگذشت همچنين رمان "تمشک هايي که سفر نمي کنند" به تازگي از روزبهانه منتشر شده است.  اين اثر درباره ي مهاجرت است و ازسوي انتشارات روزبهان به چاپ رسيده است.  از اين داستان نويس تا کنون آثاري چون مجموعه نمايش نامه هاي "گيس گلابتون"، " قصه هاي خوب براي بچه هاي بد" و رمان "ميخ هاي تابوت تو را من مي کوبم" منتشر شده اند.

حذف ايرانسل از فهرست حاميان جشنواره 

شرکت ايرانسل از فهرست حاميان جشنواره بين المللي فيلم فجر حذف شد.
به دنبال بهانه جويي شرکت ايرانسل که قرار بود در بخش آراي مردمي فيلم برتر تماشاگران ، حامي جشنواره فيلم باشد ، ستاد جشنواره تصميم گرفت برخورد غير فرهنگي اين شرکت را تحمل نکند و تصميم به حذف اين شرکت از فهرست حاميان جشنواره گرفت.
به گفته حبيب ايل بيگي ماجرا از اين قرار است که شرکت ايرانسل طي يک برخورد غيرفرهنگي بعد از چاپ کارت هاي نظرخواهي مردمي با يک درخواست غيرمنطقي عنوان کرد که اگر آرم اين شرکت روي جدول برنامه ها درج نشود، اين شرکت علاقمند به ادامه حمايت از جشنواره فيلم فجر نيست. دبيرخانه جشنواره هم به رغم تحمل هزينه مجدد ترجيح داد برخوردهاي غيرفرهنگي با سينما و جشنواره فيلم فجر را تحمل نکند و در سالي که مقام معظم رهبري تاکيد ويژه بر حمايت همه جانبه از سينما نمودند، عزت نفس سينما را حفظ کند. عزت سينماي ايران بيش از آن است که بخواهد مورد معامله قرار گيرد.  ايل بيگي اظهار اميدواري کرد که هدف سازمان هاي علاقمند به حمايت از حوزه فرهنگ بيش از آن که با مطامع اقتصادي باشد ، جنبه فرهنگي داشته باشد.

 


 
ورزشي
سياسي و سياسي خارجي
هنري
استانها و شهرستانها
هنري 2
دانشگاه و خبر
دانشگاه
اقتصادي
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته