جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1392/11/16 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 4638


ايران خودرو در فجر 35 با رويکرد جهاني شدن


آگهي صفحه 8


 ايران خودرو در فجر 35 با رويکرد جهاني شدن 

سال 92 که به فرمايش مقام معظم رهبري سال حماسه سياسي و اقتصادي ناميده شد براي گروه صنعتي ايران خودرو، سال متفاوتي بود.از يک سو شرايط تحريم هاي بين الملل و محدوديت هاي تخصيص ارز براي صنايع کشور از جمله صنايع خودروسازي و از سوي ديگر فشارهاي داخلي براي کاهش قيمت در اين صنعت مشکلات فراواني را به وجود آورد.اين مشکلات براي بسياري از صنايع آنقدر سنگين بود که يا به افت کيفيت کالاها و يا حتي به ورشکستگي آنان منتهي شد.

به گزارش آفرينش،اما در بزرگترين خودروساز خاورميانه وضع به گونه ديگري رقم خورد. ايران خودرو علي رغم تمام محدوديت ها توانست ضمن ارائه عملکرد مالي مناسب، مانع از افت کيفي محصولات خود شود و حتي در اين زمينه به موفقيت هايي دست يافت که به آن اشاره مي کنيم.آنچه در ذيل مي آيد گوشه اي از عملکرد و تلاشهاي ايران خودرو به مناسبت سي و پنجمين فجر انقلاب اسلامي ايران است.

تنوع محصول

ارتقاي كيفيت محصولات گروه صنعتي ايران خودرو يكي از مهمترين سياست هاي مدير عامل اين شركت بوده و كليه شركت هاي زير مجموعه نيز بايد طبق برنامه ريزي هاي انجام شده ميزان كيفيت محصولات توليدي خود را بالا ببرند.

مهندس يکه زارع مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو،‌ در ماه هاي اخير، يکي از سياست هاي اصلي اين شركت را توجه به رضايت مشتريان و بهبود کيفيت از طريق ارتقاي فناوري، ارائه پلت فرم و محصولات جديد و بهبود کيفي قطعات معرفي کرده است و با اعلام اين که تحريم هاي بين المللي تنها 30 درصد مشکلات خودروسازان و صنعت کشور است،‌ تاکيد کرد که ايران خودرو با فائق آمدن بر مشکلات،‌ روند مستمر بهبود کيفي و رضايت مشتريان را در دستور کار قرار داده و برنامه و استراتژي ايران خودرو بهبود کيفيت محصولات نسبت به سال هاي قبل است و اين مهم از طريق ارائه محصول جديد، ‌بهبود کيفي قطعات،‌ افزايش همکاري با خودروسازان معتبر جهان،‌ تنوع محصول، و.... پيگيري مي شود و ايران خودرو تنها به يک موضوع خاص براي بهبود کيفي اکتفا نمي کند بلکه همه راهکار هاي بهبود کيفيت و حتي بهبود سبد سوخت و عرضه خودروهاي ديزلي نيز مورد توجه است. در اين راستا،‌ عرضه محصولات جديد با نشان ايراني، گسترش بازار هاي جهاني و جلب رضايت مشتريان در برنامه استراتژيک ايران خودرو از جمله مهمترين اهداف براي بهبود کيفيت نسبت به سال هاي قبل است و در سال 93 نسبت به سال هاي قبل با بهبود کيفي محصولات مواجه مي شود. از سال 93 به تدريج و در مدت پنج سال، با تحقق پروژه هاي دو پلتفرم ملي، افزون بر 90 درصد سبد محصول به برند داخلي اختصاص مي يابد در 10 درصد باقي مانده براي تکميل سبد محصول، در بخش هاي خاصي که مقياس اقتصادي، طراحي و ساخت را توجيه نمي کند، با مشارکت خودروسازان جهاني، محصول جديد تعريف مي شود.

دنا، وانت سمند و وانت يو 90 و رانا در مدل هاي لوکس و هاچ بک هم امسال به دوست داران عرضه مي شود. توليد انبوه خودرو جديد دنا نيز تا پايان سال جاري آغاز خواهد شد. اين خودرو که استاندارد يورو 4 را تامين مي کند، با موتور اي اف 7 پايه گازسوز و بنزيني و سيستم مالتي پلکس توليد خواهد شد.

در مرحله اوليه، دنا با گيربکس دستي توليد مي شود، اما تجهيز آن به گيربکس اتوماتيک نيز در دستور کار قرار دارد. سيستم ترمز دنا ديسکي است و با ارائه اين محصول، سيستم جديد کنترل پايداري خودرو، اي اس پي به مشتري معرفي خواهد شد. وانت جديد پي يو وان از ديگر محصولاتي است که امسال به تعداد پنج هزار دستگاه توليد مي شود. اين وانت با موتور يو اچ وي جي 2 مجهز به استاندارد يورو 4 عرضه مي شود.

طراحي کلي قطعات جديد وانت پي يو وان انجام شده و سازندگان طراحي تفصيلي قطعات را آغاز كرده اند كه در صورت تامين منابع مالي مورد نياز، نيمه دوم سال آينده اين محصول در دو نوع بنزيني و پايه گازسوز با گنجايش بار600 و 700 کيلوگرم وارد بازار مي شود. رانا در مدل هاي هاچ بک و لوکس و با موتور اي اف 4 و گيربکس اتوماتيک نيز امسال به بازار مي آيد. راناي لوکس تغييراتي در بخش هاي برق و الکترونيک و بخش هاي ظاهري و بصري خواهد داشت و فعاليت هاي ابتدايي براي توليد راناي هاچ بک آغاز شده که با تامين قطعات و قالب سازي، تا پايان سال وارد بازار خواهد شد.رانا دومين خودروي برند ملي ايران خودرو در سال گذشته به توليد انبوه رسيد. اين نخستين خودروي ايراني است که ضمن برخورداري از استاندارد محافظت از عابر پياده در هنگام برخورد، طراحي، صنعتي سازي و تجهيز خطوط آن، توسط کارشناسان ايراني به ثمر رسيده و قطعه سازان ايراني در سراسر فرآيند مشارکت داشته اند.ايران خودرو در سال گذشته، تندر 90 اتوماتيک را عرضه کرد و پژو 206 که توليد آن، در اثر تشديد محدوديت هاي بين المللي مختل شده بود، کاملا داخلي سازي شد و بار ديگر در خط توليد قرار گرفت. در اين فرآيند، سامانه مديريت موتور يا اي ا م اس موتور پژو 206 شامل اي سي يو و سنسورها که از بوش تامين مي شد و با پک پژو مي آمد، با داخلي سازي آن از سال گذشته از پک پژو خارج شد.

صادرات ايران خودرو افزايش مي يابد

شرکت هاي خودرو سازي ايران در حالي شرايط تحريم را پشت سر مي گذارد که در فضاي محدوديت‌هاي بين‌المللي در سال گذشته به صادرات خود جان دوباره بخشيد؛ به گونه اي كه برنامه صادرات گروه صنعتي ايران خودرو در سال 92 حدود 50 هزار دستگاه مي باشد.

در اين راستا مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو پيشتر تاکيد کرد: شركاي تجاري ايران خودرو بايد به گونه اي عمل كنند كه ايران خودرو از راه همكاري مشترك به هدف هاي مهم خود در زمينه ارتقاي كيفيت و تنوع محصولات دست يابد.

مهندس هاشم يكه زارع با بيان اين كه شركايي كه چنين انتظاري از آن ها مي رود، لازم است از واحدهاي تحقيق و توسعه قوي برخوردار و دانش فني روز جهان را نيز داشته باشند تاكيد كرد: هم چنين در همكاري ها، منافع و خواسته هاي ايران خودرو مبني بر ساخت داخل قطعات و مجموعه ها را مورد توجه قرار داده و به عمل برسانند.

وي با اشاره به اين كه جذب و انتقال دانش فني نوين طراحي و توليد، خواسته اصلي صنعت‌گران ايراني است، متذكر شد: صادرات 30 درصد از محصولات توليدي مشترك با خودروسازان جهاني با شناخت قوانين و تامين نيازهاي مشتريان كشورهاي هدف نيز مورد تاكيد ما است.

مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو توليد خودروي جديد، بهبود بهره وري و كيفيت در حد كلاس جهاني و به‌ كارگيري توان برون‌سپاري براي رسيدن به كيفيت جهاني با قيمت رقابتي، از اهداف و برنامه‌هايي است كه ايران خودرو تا سال 2017 در زمينه همكاري با خودرو سازان جهاني دنبال مي‌كند.

يكه زارع با بيان اين كه ايران خودرو توسعه قواي محركه و موتور ديزلي و موتورهايي با ميزان آلايندگي و مصرف كم و البته فناوري بالا را نيز در دستور كار قرار داده است، ادامه داد: فعالان صنعت خودروي دنيا در اين بخش نيز مي‌توانند با اين خودروساز ايراني همكاري داشته باشند.

خط مشي جديد کيفيت

گروه صنعتي ايران‌خودرو خط مشي کيفيت خودرو را در راستاي جهاني شدن، راهبري بازار خودرو در کشورهاي اسلامي، دستيابي به کيفيت و خدمات در سطح جهاني براي کسب حداکثري رضايت و خلق ارزش براي مشتريان و تحقق سياست‌هاي دولت جمهوري اسلامي ايران قرار داده است.خط مشي کيفيت گروه صنعتي ايران‌خودرو در 9 بند تنظيم شده که در بند نخست آن آمده است ما در ايران‌خودرو بر اين باوريم که چيزي جز بهترين‌ها را براي مشتريان و همکاران خود نمي‌خواهيم، براين اساس در تلاشيم با بهبود مستمر ، بالاترين ارزش را خلق کنيم.

كاهش مصرف سوخت

مهندس هاشم يكه زارع مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو طي بيانيه اي تاكيد كرد: بايد عزمي جدي در جامعه صنعتي كشور ايجاد شده و با در نظر گرفتن جوانب مختلف اقتصادي و صنعتي، كاهش مصرف سوخت از سوي تمامي نهادها و دستگاه هاي مرتبط پيگيري شود. توليد محصولات پايه گازسوز و ديزلي و در نهايت توليد خودرو با موتورهاي كم مصرفي چون خانواده TU5، استراتژي بلندمدت ايران خودرو در زمينه كاهش آلايندگي و توليد محصولات با استاندارد يورو پنج و بالاتر است كه در 10 سال آينده محقق خواهد شد.وي با تاكيد بر اين كه بلندمدت بودن اين برنامه مرتبط بودن آن با ساير نهادها است، تصريح كرد: در اين بخش ايران خودرو به تنهايي تصميم گيرنده و مجري اصلي نيست، بلكه بخش هاي مختلف زنجيره تامين منابع اقتصادي و كليه عوامل مانند ترافيك و يا از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده در اين طيف قرار مي گيرند.

يكه زارع با اشاره به اين كه ايران خودرو براي تجهيز محصولات خود به استاندارد يورور 4 برنامه هاي مدوني دارد، تصريح كرد: بايد در اين زمينه به اين نكته توجه داشت كه ابتدا بايد سوخت با استاندار يورو 4 به طور كامل در جايگاه ها توزيع شود، استفاده از سوخت يورو 2 موجب آسيب به موتور خودروها و درنهايت باعث متضرر شدن مشتريان و بي اثرشدن اين پروژه مي شود.وي با اشاره به اين كه رويكرد ايران خودرو در اين زمينه جامع و لازم الاجر است؛ ادامه داد: علاوه بر اين‌كه خود به سطح معقولي از دانش و فناوري دست مي يابد، موجب رشد و توسعه در بخش هاي تامين و خدمات پس از فروش خواهد شد.يكه زارع افزود: همچنين گروه صنعتي ايران خودرو برنامه هاي كوتاه مدت و ميان مدت، در زمينه كاهش مصرف سوخت دارد.راهبرد كوتاه مدت ايران خودرو در زمينه كاهش مصرف سوخت كه تا پايان سال 94 محقق خواهد شد، دست‌يابي به مصرف شش تا شش و نيم ليتر در هر 100 كيلومتر در سبد كليه محصولات، حذف كامل موتورهاي پرمصرف از چرخه توليد و توليد محصولات با موتورهاي كم مصرف مانند اي. اف. 7. است.وي همچنين افزوده شدن موتورهاي ديزلي را از برنامه هاي كوتاه مدت گروه صنعتي ايران خودرو دانست و تاكيد كرد: كاليبراسيون و تنظيم مجدد مغز هوشمند خودرو (ECU) و مديريت سامانه موتور (EMS) نيز از ديگر برنامه هاي كوتاه مدت ايران خودرو براي دستيابي به كاهش آلايندگي ها و مصرف سوخت است و اين اقدامات موجب به روز رساني و ارتقاي خودروها براساس استانداردهاي مصوب ملي تعريف شده مي شود.ايران خودرو در بين 10 خودروساز برتر جهان قرار مي گيرد.گروه صنعتي ايران خودرو و خودروسازان ايراني مي توانند با تکيه بر ظرفيت هاي سرمايه گذاري و 50 سال تجربه و موقعيت منطقه اي در ايران، مناسبات خوبي با خودرو سازان جهاني داشته باشند و با سه ميليون توليد سالانه در ميان 10 خودرو ساز برتر جهان قرار گيرند و همچنين با مشارکت خودرو سازان معتبر جهاني، انتقال دانش فني نوين، طراحي و توليد خودرو و صادرات 30 درصد از محصولات توليدي مشترك با خودرو سازان بين المللي را در دستور کارقرار دهند.گروه صنعتي ايران خودرو با هدف رهبري بازار خودروي ايران، برنامه ريزي كرده تا سال 2017 سالانه يك محصول جديد و دو فيس ليفت را به بازار عرضه كند. پس از اين سال نيز توليد ده محصول در هشت سال منتهي به 2025 ميلادي هدف‌گذاري شده و در دستور كار قرار گرفته است.

ظرفيت توليد اين گروه بالغ بر850 هزار دستگاه خودرو در سال است و اين پتانسيل بسيار مطلوبي قرار داده تا ضمن حركت باشتاب به سمت توسعه كمي و كيفي در توليد، با عرضه محصولات متنوع و جديد رهبري بازار ايران را نيز در اختيار داشته باشيم.

وي در ادامه به تشريح و تبيين استراتژي‌هاي گروه صنعتي ايران خودرو پرداخت و گفت: ما مي‌خواهيم تا سال 2017 ميلادي سالانه يك محصول جديد و دو فيس‌ليفت را به بازار عرضه كنيم. در اين هدف‌گذاري، سهم صادرات محصولات از كل توليد 30 درصد در نظر گرفته شده و عرضه محصولات جديد با پلاتفرم‌هاي داراي تكنولوژي مدرن نيز در شمار اولويت‌هاي ما قرار دارد.

به گفته يكه زارع «همكاري با خودروسازان مطرح جهاني براي توليد خودرو جديد»، «بهبود بهره وري و كيفيت در حد كلاس جهاني» و «به‌كارگيري توان برون‌سپاري براي رسيدن به كيفيت جهاني با قيمت رقابتي» از اهداف و برنامه‌هايي است كه ايران خودرو تا سال 2017 در زمينه همكاري با خودروسازان جهاني دنبال مي‌كند.مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو افزود: در زمينه همكاري با خودروسازان، قطعه‌سازان و ارائه‌كنندگان خدمات فني-مهندسي جهاني فضاي بسيار مناسبي در ايران خودرو فراهم است، چرا كه اين گروه به عنوان بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه برنامه‌ريزي كرده كه در فاصله سال‌هاي 2017 تا 2025 ميلادي ده محصول را از طريق توسعه دو پلاتفرم جديد به بازار عرضه كند.


 آگهي صفحه 8 


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پر گهر
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته