جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1393/11/14 - روزنامه سراسري صبح ايران(سه شنبه) نسخه شماره 4920


خيز ايران خودرو براي بازگشتن به بازارهاي خارجي


آگهي صفحه 2


آگهي صفحه 7


 خيز ايران خودرو براي بازگشتن به بازارهاي خارجي 

 طبق سند توسعه خودرو قرار است در سال 1404، يک سوم خودروهاي توليد داخل (يعني يک ميليون دستگاه) صادر شود و اين در شرايطي است که خودروسازان کشور در يک دهه گذشته کمتر از 500 هزار دستگاه محصول را به آن سوي مرزهاي کشور فرستاده‌اند. براي بسياري از خودروسازان دنيا «صادرات» يک اصل به حساب مي‌آيد و بخش بزرگ و قابل‌توجهي از درآمد آن ها را بازارهاي صادراتي تامين مي‌کند.اين درحالي است كه درشرايط محدوديت هاي بين المللي و عضو نبودن در پيمان هاي منطقه اي، صادرات خودرو هاي ايراني از شتاب كمي برخوردار است.

طبق سند توسعه خودرو قرار است در سال 1404، يک سوم خودروهاي توليد داخل (يعني يک ميليون دستگاه) صادر شود و اين در شرايطي است که خودروسازان کشور در يک دهه گذشته کمتر از 500 هزار دستگاه محصول را به آن سوي مرزهاي کشور فرستاده‌اند.

در واقع نه اين که خودروهاي ايراني قدم به خارج از مرزهاي کشور نگذاشته باشند، اما آمار صادرات آن ها درشرايط موجود درمقايسه با رقباي منطقه اي و جهاني زياد نيست. در اين شرايط، کارشناسان معتقدند، خودروسازها بايد علاوه‌بر حفظ بازارهاي خارجي خود، به‌دنبال بازارهاي جديد نيز باشند، هرچند در عين حال اين کار را بسيار سخت مي‌دانند.کارشناسان بر اين باورند که صادرات خودرو به ميزان زيادي با شرايط سياسي کشور مرتبط است، تا زماني‌که هر لحظه شرايط سياسي ايران با کشورهاي بازار هدف با افت و خيز همراه باشد، نمي‌توان روي صادرات نيز حساب باز کرد.

ثبات سياسي و ارتباط طولاني با کشورهاي هدف، ارتباطي که حداقل تا يک دهه آينده‌اش قابل‌پيش‌بيني باشد لازمه داشتن يک صادرات موفق است.با اين وجود گروه صنعتي ايران خودرو توانسته خط توليد خودرو ي ملي سمند را در چهاره قاره جهان راه اندازي كند و محصولات خود را به فراسوي مرزها بفرستد و طعم رقابت با بزرگان خودروسازي را به خصوص در بازار روسيه چشيده است. آن‌طور که کارشناسان مي‌گويند، اگر به صادرات به‌عنوان يک رويکرد بلندمدت و ماندگار نگاه نکنيم و از طرفي محصولاتي به روز و با کيفيت نداشته باشيم، نمي‌توانيم نگاهي اميدوارانه به آينده صادرات خودروهاي ايراني داشته باشيم.

بدون ترديد اگر خودروسازي ايران مي‌خواهد در سال 1404 يک ميليون دستگاه صادرات داشته باشد، اين هدف تنها با افزايش کيفيت، قميت مناسب و توسعه سريع‌تر محصول و صد البته حمايت‌ها و مشوق‌هاي دولت محقق خواهد شد، چه آن که در دنياي امروز خودروسازي، بزرگان صنعت خودروي جهان و حتي چيني‌ها از کوچک‌ترين فرصت براي نفوذ در بازارهاي جهاني بهره مي‌برند.

گروه صنعتي ايران خودرو با تشكيل شوراي عالي صادرات درصدد خيزش دوباره در بازار هاي خارجي است و براي حضور ماندگار در بازار هاي هدف، فعال سازي سايت هاي خارجي در دستور كار قرار گرفته است .قرار است فعال سازي اين کارخانه ها، البته نه در همه موارد، انجام شود. خط توليد خودرو توسط ايران خودرو در ونزوئلا، سنگال و عراق راه اندازي شده بود و اين شرکت به روسيه نيز محصولات خود را صادر مي کرد که فعاليت خط توليدهاي خارجي متوقف و در صادرات به روسيه و عراق نيز محدوديت هايي ايجاد شد.

اما با تدابير اتخاذ شده، اين شركت در برنامه صادراتي خود، صادرات سالانه 10 هزار دستگاه خودرو به روسيه و 20 هزار دستگاه به عراق را در برنامه دارد. همچنين سايت ونزوئلا قرار است به زودي فعال شود.

اولين محموله نيز براي اين سايت فرستاده شده اما مشکلي که در اين بين وجود دارد، موضوع تحريم ها است. تحريم ها موجب شد نتوانيم حمل مستقيم به ونزوئلا داشته باشيم. همين موضوع کمي کار را با تاخير مواجه کرده اما نمي تواند مانعي براي جلوگيري از فعاليت گروه صنعتي ايران خودرو باشد.پيش بيني مي شود تا نيمه اول بهمن ماه (اواخر ژانويه)، کشتي حامل محموله ديگري براي ونزوئلا فرستاد شودکه حدود 1700 دستگاه است. در سايت ونزوئلا دو خط توليد وجود دارد که ايران خودرو از يک خط استفاده مي کند و سايپا از خط ديگر. البته ايران خودرو مي خواهد ساخت خودرو در ونزوئلا را از مرحله CKD آغاز کند. ظرفيت توليد در اين سايت، 10 هزار دستگاه در يک شيفت و 20 هزار دستگاه در دو شيفت است.سمند و پرايد درسايت ونزوئلا توليد مي شود البته خودرو رانا نيز به خط توليد اضافه خواهد شد.

ايران خودرو يکي از صادر کنندگان خودرو به عراق است و در بازارهاي خارجي به خواست و نياز مشتري توجه دارد. اکنون عراق در حال وضع قوانيني است که فقط خودرو يورو 4 به اين کشور وارد شود، ايران خودرو نيز هيچ مشکلي درصادرات خودرو با استاندارد يورو 4 به عراق ندارد.

گروه صنعتي ايران خودرو به دنبال بازار هاي تازه صادراتي نيز بوده و در حال مطالعه بر روي بازار آذربايجان است تا بتواند در اين بازار فعال شود.اين درحالي است كه حتي در سفر اخير وزير صنعت به آذربايجان طرف آذربايجاني پيشنهاد راه اندازي يک کارخانه مشترک توليد خودرو را داده است. در بازار روسيه تلاش هاي ايران خودرو درحال به ثمر نشستن بود كه تحريم ها كمي اين امر را به تاخير انداخته است.

برگ برنده ايران خودرو در رقابت با ساير کشورها در بازارهاي هدف ايران خودرو، کيفيت مناسب، قيمت رقابتي و سهولت دست‌يابي به قطعات يدکي است. در عين حال با برنامه هاي تدوين شده سعي شده سرعت تحويل نيز افزايش يابد که خود باعث افزايش گردش نقدينگي نمايندگان ايران خودرو شده است. در برنامه استراتژي ايران خودرو صدرو برندملي از جايگاه خاصي بر خوردار است. با توليد رانا و دنا و پيوستن آن ها به سبد محصولات صادراتي ايران خودرو، جهشي تازه در صنعت و اقتصاد کشور رخ خواهد داد.


 آگهي صفحه 2 


 آگهي صفحه 7 


 
سياسي
خبر دانشگاه
اجتماعي
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته