جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1394/02/07 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 4978

وزير علوم:
زمينه آرامش فکري دانشجو را فراهم کنيم


مدال طلاي جشنواره اختراعات و ابتکارات ژنو، از آن دانشجوي واحد سنندج


مجلس و دولت در حال بررسي آيين‌نامه برخورد با تقلب هستند


15 ارديبهشت؛ برگزاري کنگره بين المللي حافظ

هاشمي در ديدار با دانشجويان علوم پزشكي شهيدبهشتي؛
قول وزير بهداشت براي رسيدگي سه ماهه به مشکلات دانشجويان


يادداشت


انتصابات


خبــر


 وزير علوم:
 زمينه آرامش فکري دانشجو را فراهم کنيم 

دکترمحمد فرهادي وزير علوم در بازديد سرزده از صندوق رفاه دانشجويان گفت : اصل اين است که هر چه بيشتر زمينه آرامش فکري دانشجو را فراهم کنيم.به گزارش سرويس دانشگاهي ايسنا ، دکتر فرهادي دربازديد با اشاره به قدمت فعاليت صندوق رفاه دانشجويان اظهار داشت : از اوايل تاسيس وزارت علوم اين صندوق شکل گرفته و قدمت 40 ساله دارد و در اين سال ها فعاليت صندوق رفاه با فراز و نشيب همراه بوده و امروز با توجه به شرايط کشور مي بايست در جهت عملکرد بهينه اين صندوق راهکارهايي بيابيم و منابعي را به مشارکت بگيريم .

وزير علوم افزود: در خصوص عملکرد صندوق رفاه دانشجويان بايد آسيب شناسي صورت پذيرد و مسائل مربوط به اين صندوق با توجه به ماموريت هاي مشخص اولويت گذاري و برنامه ريزي شود.دکتر فرهادي در ادامه گفت : با توجه به عدم تخصيص کامل اعتبار دانشجويي در سال گذشته مي بايست متکي به سرمايه گذاري و گرفتن مطالبات باشيم و از ظرفيت ارگان ها و سازمان هاي ديگر استفاده کنيم و به طور کلي راهکاري بايد اتخاذ شود که سرمايه گذاري صحيح صورت گرفته و تسهيلات با کرامت در اختيار دانشجويان گذاشته شود.وزير علوم افزود: بايد از تلاش هاي دکتر مطيعي در حاکم کردن انضباط مالي در صندوق تشکر کرد و با شناختي که از آقاي يزدان مهر دارم ، با همکاري سازمان امور دانشجويان افق خوبي براي صندوق ترسيم خواهد شد و در بخش خدمات‌رساني و دسترسي به منابع مالي جديد به شرايط مناسب تري خواهيم رسيد.

وزير علوم در ادامه با تاکيد بررسيدگي به وضعيت سلف سرويس هاي دانشجويي گفت: در اين خصوص لازم است
تمرکز گرايي شده و سرمايه گذاري مشترک صورت گيرد ، همچنين از ظرفيتهاي خيرين نيز در اين زمينه مي‌توان استفاده کرد.


 مدال طلاي جشنواره اختراعات و ابتکارات ژنو، از آن دانشجوي واحد سنندج 

دانشجوي خلاق دانشگاه آزاد واحد سنندج مدال طلا و عنوان مخترع بر‌تر در چهل و سومين جشنواره اختراعات و ابتکارات ژنو سوئيس را از آن خود کرد. به گزارش آفرينش به نقل از خبرگزاري آنا، آمانج مظهرپور دانشجوي مقطع کار‌شناسي مکانيک سيالات دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج با اختراع خود در بخش ويژه چهل‌وسومين دوره جشنواره اختراعات و ابتکارات ژنو سوئيس که از تاريخ 15 تا 19 آوريل 2015 به ميزباني دانشگاه لوزان برگزار شد، به افتخار کسب مدال طلا در بخش ويژه و عنوان مخترع بر‌تر اين جشنواره نايل آمد. مظهرپور اکنون طرح پژوهشي تبديل زباله شهري به انرژي برق را در شرف تکميل و پياده سازي و اجراي نهايي دارد. آمانج مظهرپور دانشجوي عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج پيش از اين نيز عنوان دانشجوي بر‌تر عرصه پژوهشي سال 92 را هم کسب کرده است و اکنون طرح پژوهشي تبديل زباله شهري به انرژي برق را در شرف تکميل و پياده سازي و اجراي نهايي دارد.


 مجلس و دولت در حال بررسي آيين‌نامه برخورد با تقلب هستند 

معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم تحقيقات و فناوري آخرين وضعيت آيين نامه برخورد با تقلب را در دولت و مجلس اعلام کرد. دکتر وحيد احمدي درگفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرين وضعيت آيين نامه برخورد با تقلب گفت: آيين نامه تقلب دو بخش دارد آيين نامه تقلب براي داخل دانشگاه ها که مربوط به اساتيد و دانشجويان است که تنظيم شده و يک مرحله نيز به دانشگاه ها ابلاغ شده است که به يک سري اصلاحات کوچکي نيازدارد که اين اصلاحات انجام شده و مجدد جمع بندي و به دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد. وي افزود: بخشي هم در قالب لايحه اي است که به امضاي وزير علوم رسيده و براي بررسي به دولت ارسال شده و اخيرا نيز مطرح شده که کميسيون مجلس بنا دارد به صورت طرح فوريتي آن را به صحن مجلس ارسال کند که اميدوارم مجلس و دولت دراين مورد هر دو همکاري کنند. معاون پژوهشي وزارت علوم افزود: درجلسه اي هم که در کميسيون فرعي دولت داشتيم اين مورد مطرح شد و درحال نهايي شدن است که اميدواريم نهايي شده و به مجلس ارسال و تصويب شود.


 15 ارديبهشت؛ برگزاري کنگره بين المللي حافظ 

معاون فرهنگي اجتماعي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: کنگره بين المللي حافظ از 15 ارديبهشت در تهران آغاز به کار مي کند.به گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا وسيما، حجت الاسلام والمسلمين طه هاشمي در نشست خبري افزود: اين کنگره 15 و 16 ارديبهشت در تهران و 17 و 18 ارديبهشت در شيراز برگزار مي شود.وي گفت: 150 مقاله با موضوع حافظ به دبيرخانه اين کنگره ارسال شده است که از اين تعداد، 30 مقاله در اين کنگره ارائه مي شود.

طه هاشمي افزود: در حاشيه اين کنگره که 17 نفر از حافظ شناسان خارجي در آن حضور دارند، برنامه هاي هنري و نمايشگاهي با موضوع حافظ برگزار مي شود.وي همچنين بابيان اين که يکي از برنامه هاي اصلي اين معاونت براي امسال اتمام و ابلاغ سند توسعه فرهنگي دانشگاه است، گفت: معتقديم توسعه دانشگاه بايد با توجه به توسعه فرهنگي باشد و مهمترين وجه بارز اين سند، پيوست هاي فرهنگي آن در بخش هاي آموزشي، پژوهشي و عمراني است.وي افزود: يکي ديگر از برنامه هاي امسال شناسايي و معرفي مفاخر و مشاهير گذشته و حال در مناطق مختلف کشور است.معاون فرهنگي اجتماعي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: بسياري از مفاخر کشور ناشناخته هستند و بايد براي معرفي آنان تلاش کنيم.وي افزود: تا کنون 300 واحد دانشگاهي، شخصيت ها و مفاخر علمي، فرهنگي و هنري را شناسايي کرده ايم و تلاش مي کنيم براي اين افراد مراسم بزرگداشت برگزار شود.معاون فرهنگي اجتماعي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: مفاخر و مشاهير در سطوح محلي، منطقه اي، ملي و بين‌المللي شناسايي خواهند شد و براي انعقاد تفاهم‌نامه با ساير کشورها در خصوص بزرگداشت مشاهير مذاکره را آغاز کرده ايم.


 هاشمي در ديدار با دانشجويان علوم پزشكي شهيدبهشتي؛
 قول وزير بهداشت براي رسيدگي سه ماهه به مشکلات دانشجويان 

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در نشستي با دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي ضمن شنيدن مشكلات دانشجويان گفت: اعتراضات شما وارد است و سه ماه ديگر براي پيگيري اين موضوعات به دانشگاهتان مي‌آيم.

به گزارش خبرگزاري مهر، جمعي از دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي كه براي بيان مشكلات خود در مراسم اعطاي نشان ايمني سلامت حاضر شده بودند با قول وزير بهداشت مقرر شد تا پس از اتمام مراسم مشکلات خود را با دكتر سيدحسن هاشمي در ميان بگذارند.

به همين منظور پس از اتمام مراسم اعطاي نشان ايمني سلامت نشستي صميمانه در سالن ابن سيناي دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي با حضور وزير بهداشت و دانشجويان برگزار شد. اين دانشجويان كه به طرح ادغام دانشجويان خودگردان با دانشجويان غير خودگردان اعتراض داشتند در حضور وزير بهداشت به بيان مشكلات خود پرداختند.

اين دانشجويان شلوغي كلاس‌ها، صف‌هاي طولاني سلف غذاخوري و مشكلات استفاده از كتابخانه را مطرح كرده و عنوان كردند به دليل ازدحام دانشجويان در كلاس‌ها كيفيت آموزش كاهش يافته و مشكل دانشجويان به جاي درس و اموزش، سلف و غذا شده است.

هاشمي پس از شنيدن سخنان نمايندگان دانشجويان گفت: اعتراضات شما وارد است و بايد با پذيرش دانشجويان خودگردان شرايط و فضاي آموزشي و امكانات آموزش ارتقا يابد.

وي با اشاره به سابقه راه‌اندازي دانشگاه‌هاي بين‌الملل و تغييرات ايجاد شده در آن طي 6 سال گذشته گفت: طي سال‌هاي گذشته سيكل معيوبي به نام استفاده از توانمندي داخلي براي تربيت دانشجوي خارجي ايجاد شد كه آن طور كه بايد موفق نبود. هاشمي افزود: قبل از اغاز به كار اين دولت بخش عمده‌اي از پذيرش دانشجوي بين‌المللي با پارتي و پول انجام مي‌شد به همين منظور اصلاحاتي در اين بخش صورت گرفت و براساس آن تمامي متقاضيان بايد از كنكور پذيرش مي‌شدند.

وي با تاكيد بر اين كه بدون اعتبار و بودجه نام بين‌الملل صحيح نيست و تقلبي است، گفت: من در پي تائيد يا رد موضوع پذيرش دانشجويان خودگردان نيستم و اين طرحي بود كه 5 سال گذشته به منظور كسب درآمد براي دانشگاه‌ها توسط قانون‌گذار به تصويب رسيد و امروز مسئولان دانشگاه بايد توجه كنند و امكانات و فضاي آموزشي لازم را همراه با پذيرش دانشجويان خودگردان ارتقا دهند.

وزير بهداشت، درمان و اموزش پزشکي افزود: اين كه براي كلاسي با 120 نفر ظرفيت به طمع پول 250 نفر پذيرش كنيم كار درستي نيست و مسئولان آموزشي دانشگاه‌ها بايد نسبت به اين امر توجه كافي داشته باشند. هاشمي با تاكيد بر اينكه دانشجويان غيرخودگردان بايد در برنامه‌هاي كلاسي و توزيع در بخش‌هاي تخصصي در اولويت باشند، گفت: دانشجويان غيرخودگردان بايد احساس كنند كه با پذيرش دانشجويان خودگردان شرايطشان بهتر مي‌شود.

وي با اشاره به اعتراض يكي از دانشجويان مبني بر اينكه دانشجويان خودگردان ملزم به گذراندن طرح نيستند، گفت: هيچ تفاوتي بين دانشجويان خودگردان با ساير دانشجويان در انجام تعهدات نيست و گذراندن طرح براي تمامي دانشجويان خودگردان، غيرخودگردان و دانشجويان دانشگاه آزاد الزاميست.


 يادداشت 

 داشتن تمركز ؛ لازمه يك مطالعه موفق

زهرا كيان بخت

ديده‌اي بالون چه طور بالا مي‌رود؟ هر چه از بارها و سنگيني‌هايش كم مي‌كنند، آرام‌آرام اوج مي‌گيرد و بعد از چند لحظه، مي‌تواند بيش‌تر و بيش‌تر صعود كند.

اين دقيقاً قابل تطبيق با زندگي‌هاي ما هم هست. مواقعي كه فكر كردن به حواشي و مسائل مختلف، آن قدر فضاي فكري‌مان را سنگين و اشغال كرده است كه هر چه سعي مي‌كنيم با كنار زدنِ همه‎ي مشغوليت‌هاي ذهني، مطالب و نكاتي را كه مي‌خواهيم مطالعه كنيم، درك كنيم و به خاطر بسپريم، موفق نمي‌شويم. در اين مواقع، حتي اگر براي چند ساعتي هم همچنان پشت ميز مطالعه نشسته باشيم و چشمان‌مان را به صفحات كتاب يا لپ‌تاپ دوخته باشيم، خودمان هم متوجه مي‌شويم كه يادگيري خوبي نداريم و آن قدر دچار تشتت فكري و شلوغي افكار هستيم كه نياز داريم تمام آنچه را كه در اين چند ساعت خوانده‌ايم، بعدا يك بار ديگر مطالعه كنيم و درواقع، خودمان هم به خوبي اين نكته را مي‌فهميم كه يادگيري‌مان عمقي و آن گونه كه بايد باشد، نبوده است. برعكس اين موضوع هم صادق است. وقتي مي‌نشيني و با ذهني آرام و آماده، شروع به مطالعه مي‌كني، انگار مطالب را خيلي زودتر از آنچه فكر مي‌كردي، فرا مي‌گيري و بعضي وقت‌ها اين يادگيري به قدري عميق است كه تا مدت‌ها و چه بسا تا هميشه، چيزهايي كه خوانده و ياد گرفته‌اي را از خاطر نمي‌بري.

چه كنيم تا بتوانيم در هنگام انجام فعاليت‌ها و ازجمله، فعاليت‌هاي آموزشي و درس و مطالعه، بهترين يادگيري را داشته باشيم و تمركز حواس را چه طور به دست بياوريم و در خودمان تقويت كنيم؟

چند راه حلي كه مي‌تواند در زمينه‌ي داشتن تمركز به ما كمك كند عبارتند از:

-وقتي مي‌خواهيم درس خواندن را شروع كنيم، تمام مقدمات لازم براي آن را فراهم كرده باشيم. اطمينان داشته باشيم كه زنگ موبايل خود را قطع كرده و از ايميل خود خارج شده‌ايم تا در حين مطالعه، باعث حواس‌پرتي‌مان نشوند.

هر نوع كتاب و جزوه و لوازم تحريري كه احتمالاً در جريان مطالعه به آن نياز خواهيم داشت را از قبل فراهم كرده باشيم تا مطالعه‌مان، منقطع و از هم گسسته نشود.

-هر چه قدر هم همه چيز مهيا شده باشد، تا زماني كه بدون نشاط و انگيزه‌ي كافي، شروع به كار نكنيم، نتيجه‌ي چندان مطلوبي نخواهيم گرفت. پس، اين نكته را هم فراموش نكنيم.-در يك يادگيري پويا و حقيقي، لازم است بين مطالب، ارتباط برقرار كنيم. آنها را به خوبي بفهميم و درموردشان سوال طرح كنيم. درواقع، براي خوب فهميدن و يادگرفتنِ يك كتاب، ما لازم داريم آن كتاب را دوباره و از اول، به زبان خودمان بنويسيم. بنابراين، در اين رابطه از پيوند برقرار كردن بين مطالب، كشيدن نمودار و جدول و حاشيه و يادداشت و خلاصه‌برداري، ناگزيريم.

در بسياري از كتاب‌ها در حين توضيح يك مطلب، بندها و زيرمجموعه‌هاي آن مطلب، در صفحات مختلف كتاب، پخش شده‌اند.

براي متمركز شدن بيش‌تر بر روي نكات، نياز به اين داريم كه تمام اين زيرمجموعه‌ها را بر روي يك صفحه، قيد كنيم و اصلي‌ترين توضيحات مربوط به آن را در زير هر يك بياوريم.

-بهترين مكان را براي مطالعه‌ي خود انتخاب كنيم. بعضي وقت‌ها اين مكان آرام و مناسب، اتاق خودمان است، و گاهي سالن مطالعه‌اي كه مي‌تواند كم‌ترين حواس‌پرتي‌ها را براي ما داشته باشد.

-شايد اين مورد، آسان نباشد ولي سعي كنيم زمان مطالعه‌مان؛ زماني فيكس و ثابت باشد. مثلاً هر شب بين ساعت ده تا دوازده و...

-يك نكته مهم كه به كار بستن آن در آغاز هر مطالعه‌اي مي‌تواند مفيد و راهگشا باشد و به علاوه در به وجود آوردن تمركز بيش‌تر ياري‌كننده مي‌باشد، استفاده از تكنيكِ روشن شدن مسير است. قبل از هر چيز، خوب است درمورد كتابي كه مي‌خواهيم بخوانيم يك تحقيق و search سريع انجام دهيم. ببينيم موضوع اصلي و رويكرد كتاب مذكور بيش‌تر به چه سمتي است و نويسنده‌ي آن سعي در طرح چه مسائلي داشته است.

مي‌توانيم به فهرست كتاب مراجعه كنيم و تيتر و عناوين تمام فصل‌ها را يك بار از نظر بگذرانيم. نكاتي را كه قرار است در هر فصل به آن پرداخته شود ببينيم و درواقع، قبل از شروع به خواندن يك كتاب، اطلاعات كوتاه و كلي درمورد مطالب آن بياموزيم و در ذهن‌مان آنها را دسته‌بندي كنيم. با اين كار، در هنگام مطالعه، دچار ابهام نيستيم و مي‌دانيم كه كتاب، قرار است از كجا شروع شود، چه نكاتي را بررسي و بحث كند، در كجا به پايان برسد و چه نتايجي را بگيرد.

درحقيقت، با اين روش مانند مسافري مي‌شويم كه قبل از رسيدن به مقصد، با مبدأ، طولِ راه، ايستگاه‌هاي بين راهي و احياناً موانع و دشواري‌هاي مسير، و سرانجام، مقصد نهايي، آشناست و نسبت به تمام اين‌ موارد، آگاهي‌هاي هر چند نسبي دارد. يك نكته ديگر براي تقويت تمركز هم نداشتن ذهنِ حاشيه‌پرداز است. خوب است همواره تمرين كنيم تا ذهن‌مان به مسائل فرعي، حاشيه‌اي و بي‌مورد، كه پرداختن به آن‌ها، فقط انرژي ذهني و وقت از ما مي‌گيرد، مشغول نشويم و قبل از توجه نشان دادن براي هر مساله‌اي، اول به اين فكر كنيم كه موضوع مزبور، موضوع مهمي است يا مي‌توان آن را به راحتي كنار گذاشت. ممكن است داشتن يك ذهن آرام و متمركز، اين روزها و با وجود مسائل مختلف، چندان هم آسان نباشد ولي تمرين آن، قطعاً مي‌تواند تا حد زيادي يك ذهن و فكر آرام و كم‌دغدغه و در پي آن، يك زندگي آرام و متمركز بر روي اصلي‌ترين اهداف را براي ما بسازد. مهم اين است كه تمرين براي اين منظور را فراموش نكنيم.


 انتصابات 

 با حکم رئيس دانشگاه؛

اعضاي شوراي دانشگاه اديان و مذاهب منصوب شدند

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد ابوالحسن نواب رياست دانشگاه اديان و مذاهب ، طي حکمي اعضاي شوراي دانشگاه را منصوب کرد.به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام و المسلمين سيد ابوالحسن نواب در اين حکم حجت الاسلام دکتر مصطفي جعفرطياري، دکتر مهدي فرمانيان، دکتر مصطفي سلطاني، دکتر حميدرضا شريعتمداري، دکتر محمدهادي فلاح‌زاده، دکتر محمدتقي انصاري‌پور، دکتر سيد حسن اسلامي، دکتر بهروز حدادي، دکتر امير جوان‌آراسته، علي‌رضا ايماني، مصطفي فرهودي، يوسف غضباني، عباس محمديان، سيد مهدي طباطبايي، دکتر علي آقانوري، دکتر محمد جاودان، دکتر مهدي علي‌مردي، دکتر احمدرضا مفتاح، دکتر محمد نصيري، دکتر محمد ملکي، محمد انصاري، محمدرضا آقايا، مهدي صالحي، علي‌رضا آراسته‌فرد را به مدت دو سال به عضويت در شوراي دانشگاه منصوب کرده است.

همچنين حجت‌الاسلام و المسلمين نواب، طي حکم جداگانه‌اي حجت‌الاسلام و المسلمين علي‌رضا ايماني را به دبيري اين شورا منصوب کرده است.دانشگاه اديان و مذاهب در 87 از سوي شوراي گسترش آموزش عالي به عنوان دانشگاه غيردولتي ـ غيرانتفاعي مجوز خود را دريافت کرده است.

معاون دانشکده و مدير پژوهش روان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن معرفي شدند

رودهن: ايرج صادقعلي

دکتر نسرين باقري به عنوان معاون جديد دانشکده روان شناسي و دکتر پگاه فرخ زاد به عنوان مدير پژوهش دانشکده روان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن معرفي شدند.به گزارش خبرنگار آفرينش؛ دکتر ذوالفقار رشيدي رئيس دانشکده روان شناسي ضمن خير مقدم به تمام اعضاي هيأت علمي و تشکر و قدرداني از رؤساي سابق دانشکده، دکتر نسرين باقري و دکتر پگاه فرخ زاد را به ترتيب به عنوان معاون و مدير پژوهش دانشکده روان شناسي معرفي کرد

دکتر رشيدي ضمن تاکيد بر وفاق و همدلي بين اعضاء در مورد امکانات رفاهي اعضاي هيات علمي و اقدام و تلاش براي تصويب رشته هاي جديد در مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري خبر دادند. در پايان به پاس تقدير از زحمات خانم دکتر مجتبايي و خانم دکتر بشردوست دردوران مئسوليت شان با اهداء لوح تقدير قدرداني شد.


 خبــر 

 17 تا 20 شهريور ماه جاري؛

برگزاري ششمين کنگره بين‌المللي پژوهش دانشجويان علوم پزشکي کشور

شانزدهمين کنگره سالانه ملي و ششمين کنگره بين‌المللي پژوهش دانشجويان علوم پزشکي کشور، 17 تا 20 شهريور ماه جاري در استان زنجان برگزار مي‌شود. به گزارش ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، اين کنگره 17 تا 20 ارديبهشت ماه جاري برگزار مي‌شود.

علاقمندان تا 12 ارديبهشت ماه جاري فرصت دارند براي شرکت در اين کنگره مقالات خود را به آدرس اينترنتي http://www.zums.ac.ir ارسال کنند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته