جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1394/03/17 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 5009


دليل توقف طرح‌هاي پژوهشي وزارت نفت


گفتگوهاي ايران و فرانسه براي همکاري در صنعت گاز


5 دستگاه دکل حفاري دريايي ساخته مي شود


دنياي انرژي


شهرستان ها


 دليل توقف طرح‌هاي پژوهشي وزارت نفت  

 
اسلامي گفت: دليل مهم توقف طرحها مشکل ساختار پژوهشي بود که از سال 88 تا 91 وقفه جدي در وزارت نفت را حادث شد و ضمن اينکه ديوانسالاري عجيبي حاکم شد که باعث شد طرح ها به سرانجام نرسند.

محمد اسلامي دبيرانجمن شرکتها و موسسات پژوهشي نفت، گاز و پتروشيمي ايران در گفت وگو با ايلنا با اشاره به پيشنهاد معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري مبني بر استقبال از پروژه هاي فناورانه نفتي و جذب نخبگان گفت: تاکنون برخي ديوانسالاري و ناهماهنگي هايي که اتفاق افتاده حمايت درخوري از پروژه هاي فناورانه نفتي انجام نشده است اما الان ما نيز از اين اين پيشنهاد استقبال مي کنيم و اعلام آمادگي مي کنيم که پروژه ها به معاونت فناوري و علمي رئيس جمهور معرفي شوند.

وي افزود: باعث خوشحالي است که صندوق حمايت از پروژه ها مشکل مالي ندارد و اميدواريم پروپوزال ها مورد استقبال واقع شوند.

وي تصريح کرد: البته زمان استقرار دولت جديد از طريق شرکتهاي مهندسان و پيمانکاران صنعت نفت يا اپک و مجمع تشکل هاي دانش بنيان اتاق بازرگاني 10 تا 12 طرح به معاونت علمي و فناوري معرفي شده که شايد به دليل جابجايي ها، مسائل اداري، ناهماهنگي و بي نظمي ها مسائل مورد توجه قرار نگرفت اما در حال حاضر مي توانيم تعداد قابل توجهي پروپوزال در اختيار صندوق قرار دهيم و همينطور آمادگي داريم که پذيراي حضور نخبگان در پروژه هاي نفت و گاز با مکانيسم و سازوکاري که معاونت علمي تعريف کرده، باشيم.

اسلامي بحث جذب دي اکسيد کربن و تزريق مخازن نفتي براي ازدياد برداشت در صنعت نفت را از جمله پروژه هاي پيشنهادي برشمرد و افزود: قبلا طرحي پژوهش و فناوري وزارت نفت پيشنهاد کرده بود که از مرحله آزمايشگاهي جلوتر نرفت و راهبري طرح هم بدرستي انجام نشد بعنوان مثال مخازني که انتخاب کردند مخازني نبود که تزريق در آنها انجام شود و آزمايشها وافي به مقصود نبود و طرح جلو نرفت و دليل مهم توقف مشکل ساختار پژوهشي بود که از سال 88 تا 91 وقفه جدي در وزارت نفت را حادث شد و ضمن اينکه ديوانسالاري عجيبي حاکم شد که باعث شد طرح ها به سرانجام نرسند.

وي اظهار داشت: ما در حال حاضر سامانه هاي جذب را طراحي کرديم و منابع مناسب را براي تامين گاز شناسايي کرده، سامانه سيستم جداسازي گاز و دي اکسيد کربن و انتقال را پيشنهاد و طراحي کرديم و مخازن مناسب را هم ليست کرديم ، اساسا طرح ملي بزرگ را تدوين کرديم و آماده حمايت هستيم که با کمک معاونت علمي و عزم شرکت هاي بهره بردار طرح پيش برود. اسلامي همچنين گفت: در زمينه نيتروژن نيز مطالعات انجام شد و به آزمايشهاي تکميلي و پايلوت نرسيد و نيز تدوين نرم افزاري بومي براي شبيه سازي مخازن جهت ازدياد، پروژه اولين نيروگاه هيدروژن سوز کشور، اولين نيروگاه اکسيد سوز يا احتراق بوسيله اکسيژن درصد بالا و توليد هيدروژن از ضايعات فلزي از جمله طرح هاي پيشنهادي ما بوده که هنوز گامهاي اوليه را مي پيمايند و به نتيجه نرسيده و نيازمند حمايت از سوي معاونت فناوري هستند.


 گفتگوهاي ايران و فرانسه براي همکاري در صنعت گاز  

 
شرکت ملي گاز ايران در نمايشگاه پاريس، 18 پروژه بزرگ را براي سرمايه گذاري معرفي کرد.به گزارش آفرينش به نقل از روابط عمومي شرکت ملي گاز ايران ،مديرعامل شرکت ملي گاز ايران گفت که پتانسيل صادرات گاز ايران به اروپا از جمله مواردي بود که از سوي سرمايه گذاران و شرکتهاي اروپايي در اين سفر مورد بحث قرار گرفت.

حميدرضا عراقي افزود: ما اين بحث را به صورت کلي مطرح کرديم که اين پتانسيل در ايران وجود دارد و ما با بهينه سازي انرژي که از جمله برنامه هاي ماست و با افزايش توليد گاز که در کشور آغاز شده اين پتانسيل را داريم که علاوه بر همسايگان به ديگر کشورها نيز گاز صادر کنيم.

وي يادآور شد: 100 کشور دارنده گاز، مصرف کنندگان و توليدکنندگان تجهيزات مربوط به اين صنعت در حاشيه بيست و ششمين کنگره جهاني گاز در پاريس آخرين فناوريها و جديدترين بسته هاي سرمايه گذاري کشور خود را در قالب 360 غرفه نمايشگاهي عرضه کرده اند.

عراقي با بيان اين که از ايران نيز شرکت ملي گاز ايران به همراه چند شرکت بخش خصوصي در اين نمايشگاه بين المللي حضور يافته است، تاکيد کرد: اين نمايشگاه چهار روزه فرصتي مناسب براي معرفي داشته هاي ايران در صنعت گاز است.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران، در جلسه با انجمن روابط بين الملل فرانسه (IFRI) فرصتهاي سرمايه گذاري شرکتهاي فرانسوي را براي حضور در صنعت گاز ايران تشريح کرد.حميدرضا عراقي که براي حضور در کنفرانس جهاني گاز به فرانسه سفر کرده است به خبرنگار شانا گفت: به صورت کلي با حضور در اين کنفرانس بسياري از شرکتهاي بزرگ دنيا براي مذاکره در خصوص همکاري با ايران درخواست ملاقات کرده اند.

وي با بيان اين که به دليل فرصت محدود و با توجه به فشردگي برنامه کاري، همه ديدارها و مذاکره ها از طريق سفارت ايران در فرانسه هماهنگ مي شود، تاکيد کرد: امروز با انجمن روابط بين الملل فرانسه (IFRI) مذاکره داشتيم.به گفته معاون وزير نفت؛ در اين انجمن، محققان، استادان دانشگاه و رسانه هاي فرانسه حضور دارند. عراقي تصريح کرد: در اين جلسه، استراتژي و توانمنديهاي شرکت ملي گاز ايران و فرصتهاي سرمايه گذاري در صنعت گاز را مطرح کرديم و به سئوالهاي آنها پاسخ داديم.

وي ادامه داد: به گفته مسئولان اين انجمن، برگزاري اين جلسه بسيار سازنده بوده و حضور بيش از يکصدنفر در آن نشانگر استقبال بي سابقه از آن بوده است.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران در خصوص مباحث مورد بحث اين انجمن گفت: استفاده از پتانسيل ايران در زمينه صادرات گاز به اروپا و پتانسيلهاي موجود در صنعت گاز ايران براي سرمايه گذاري از جمله مواري بود که براي حاضران جذاب بود.به گفته عراقي، اين جلسه بسيار سازنده بود و در آن صحبتهاي کارشناسي مطرح شد.


 5 دستگاه دکل حفاري دريايي ساخته مي شود 

 قرارداد ساخت 5 دستگاه دکل حفاري دريايي با استفاده از دانش، امکانات و توانمندي سازندگان داخلي ميان کنسرسيوم نفت وگاز رضوي و گروه صنعتي سديد بزودي امضا مي شود.

به گزارش شانا، با امضاي قرارداد ساخت پنج دستگاه دکل حفاري دريايي با استفاده از دانش فني واستفاده حداکثري از توانمنديهاي سازندگان داخلي، در دکل اول با بيش از 58 درصد ساخت داخلي و افزايش عمق ساخت داخل، دکل دوم تا پنجم به ميزان 84 درصد، گامي بسيار بزرگ و مهم در مسير اجراي منويات رهبر معظم انقلاب و سياست اقتصاد مقاومتي و همچنين سياستهاي ابلاغي دولت در شرايط تحريم خواهد بود. بر اساس اعلام روابط عمومي وزارت صنعت، معدت و تجارت، در اجراي اين طرح که وزارت نفت و شرکتهاي تابعه آن از بهره‌برداران اصلي آن محسوب مي شوند، اميد است گامي روبه جلو و پيشتازتر از گذشته از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه ميدانهاي مشترک گازي و نفتي برداشته شود.

اين گزارش مي افزايد: براساس مطالعات وزارت نفت با توجه به پيش‌بيني 2500 حلقه چاه (200 خشکي، 500 دريايي) و توسعه ميادين مشترک و افزايش توليد ، نياز به 35 دکل حفاري در کوتاه‌مدت و ميان مدت وجود دارد که با توجه به اقدامات و قراردادهاي انجام شده هم اکنون حداقل نياز کشور به 12 دستگاه دکل حفاري دريايي محسوس است.


 دنياي انرژي 

 تشکيل صندوق سرمايه گذاري در صنعت پتروشيمي با همکاري بورس

معاون مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران بر وجود منابع مالي ارزي در صندوق سرمايه گذاري صنعت پتروشيمي با همکاري بورس اوراق بهادار تاکيد کرد.به گزارش آفرينش به نقل ازروابط عمومي وزارت نفت، محمد حسن پيوندي در مورد تشکيل صندوق سرمايه گذاري در صنعت پتروشيمي با همکاري بورس اوراق بهادار، افزود: براساس برنامه ريزي صورت گرفته قرار است بخشي از منابع مالي وارد به اين صندوق براي پروژه هايي با بازده اقتصادي خوب به کار گرفته شود، اما نکته اي که وجود دارد اين است که بيشتر نيازهاي اين پروژه ها ارزي است، از اين رو تا تامين منابع ارزي از طريق فاينانس خارجي و منابع صندوق توسعه ملي، تشکيل اين صندوق به کندي پيش خواهد رفت.

وي با اشاره به تعريف و وجود 70 ميليارد پروژه در صنعت پتروشيمي کشور، گفت: 40 ميليارد دلار از اين پروژه ها نيمه تمام و بيشتر در فاز دوم پارس جنوبي است و 30 ميليارد ديگر براي پروژه هاي آينده براساس ظرفيت هاي کشور تا ده سال آينده در نظر گرفته شده است.

معاون مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران با تاکيد بر اين که صندوق سرمايه گذاري در صنعت پتروشيمي در واقع يک مدل از صندوق توسعه ملي است، گفت: تامين کنندگان اين صندوق مي توانند بخش خصوصي، شرکتهاي داخل بورس و ديگر سهامداران باشند، وانگهي اين نوع تامين کنندگان سرمايه معمولا به دنبال پروژه هايي هستند که از سوي دولت تضمين شده باشد.پيوندي اضافه کرد: حتما بايد بخش ارزي اين صندوق تامين شود تا اين مکانيزم راه اندازي شود؛ وزير نفت اعتقاد دارد که ادامه راه و انجام پروژه هاي بزرگ تنها با باز شدن درهاي فاينانس عملي است که اعتقاد بجا و درستي است.

وي با بيان اينکه کمبود پروپيلن کشور از طريق تبديل متانول به پروپيلن برطرف خواهد شد، گفت: در 5 سال آينده، توليد متانول به 24 ميليون تن خواهد رسيد که اين خود مي تواند در جهت توسعه زنجيره ارزش و توليد پروپيلن و مشتقات آن به کار گرفته شود.

شرايط شل براي پرداخت بدهي‌هاي خود به ايران

مجموع طلب نفتي ايران از کشورهاي هند، يونان، ايتاليا و شرکت انگليسي هلندي "شل" به حدود 9 ميليارد دلار رسيده و اين در حالي است که تسويه اين بدهي ها منوط به لغو تحريم ها شده است؛ به طوري‌که مديرعامل شل اعلام کرده که پرداخت بدهيها تنها با لغو تحريمها و دريافت مجوز از بريتانيا، هلند و آمريکا امکان‌پذير خواهد بود.به گزارش ايسنا، تحريم صنعت نفت و گاز و همچنين تحريم هاي بانکي را شايد بتوان از مهم ترين تحريم هاي اعمال شده عليه کشورمان طي سال هاي گذشته دانست، چرا که علاوه بر آنکه موجب خروج برخي شرکت‌هاي بزرگ نفتي مانند شل، توتال و استات اويل از ايران شد و ورود تجهيزات مورد نياز براي توسعه پروژه هاي نفتي و گازي را با دشواري روبه رو کرد، نقل و انتقالات پول را نيز دچار مشکل کرد و فروش نفت ايران به اين شرکت‌ها به تدريج متوقف شد.

از جمله اين شرکت‌ها، شرکت نفتي «رويال داچ شل» بود که با توجه به مشکلات ايجاد شده در زمينه واريز پول نفت به حساب ايران به دليل تحريم‌ها، فروش نفت ايران به اين شرکت از اواخر فروردين ماه 1391 با اعلام رسمي رستم قاسمي، وزير نفت وقت متوقف شد.

اکنون بيش از سه سال از توقف فروش نفت ايران به شرکت انگليسي - هلندي "شِل"مي‌گذرد و به دليل تحريم‌هاي اعمال شده،‌ همچنان بدهي 2.8 ميليارد دلاري اين شرکت نفتي به ايران به دليل تحريم‌ها و مشکلات موجود در نقل و انتقال پول تسويه نشده است.

ايران در حال بررسي 6 مسير براي صادرات گاز به اروپاست

عزيزالله رمضاني، مدير امور بين الملل شرکت ملي گاز ايران گفت: «ايران در حال بررسي چند مسير براي تحويل گاز به اروپا است که احتمالاً تعداد آنها به حدود پنج يا شش مسير مي‌رسد».به گزارش تسنيم، اين مقام ايراني که در گفت‌وگو با خبرگزاري روسي ريانووستي سخن مي‌گفت، افزود: ايران ممکن است از خط لوله گاز ترکيش استريم ترکيه به‌عنوان يکي از اين مسيرها استفاده کند.

ترکيش استريم يک نام کاري براي خط لوله گاز پيشنهادي روسيه به ترکيه است که از درياي سياه مي‌گذرد. اين خط لوله جديد گاز روسيه را به روستاي کيي کوي در بخش اروپايي ترکيه خواهد رساند و از آنجا از طريق اين خط لوله گاز به يونان خواهد رفت.رمضاني که در پاريس به سر مي‌برد، افزود: «هنوز هيچ مذاکره‌اي در اين باره (استفاده از خط لوله ترکيش استريم) انجام نشده، اما اين مي‌تواند ايده خوبي براي شروع گفت‌وگوها باشد، زيرا اين خط لوله مي‌تواند براي انتقال گاز ايران به اروپا نيز مورد استفاده قرار گيرد».

رمضاني در ادامه گفت، ترکيش استريم تنها مسيري نيست که ايران ممکن است براي انتقال گاز به اروپا از آن استفاده کند. مسيرهاي ديگر شامل درياي سياه، عراق، سوريه و مديترانه هستند. وي اضافه کرد، تحليل‌هاي لازم براي انتخاب «بهترين مسير» بر اساس نرمها و هزينه فايده‌هاي اقتصادي انجام خواهد گرفت.

ايران و گروه 1+5، روز دوم آوريل، در لوزان به تفاهمي اوليه براي حل اختلافات بر سر برنامه هسته‌اي تهران دست يافتند. در صورت نهايي شدن اين توافق، کشورهاي غربي تحريم‌ها عليه ايران را لغو خواهند کرد.

ايران که دومين ذخاير گازي بزرگ جهان را در اختيار دارد، به‌رغم تحريم‌هاي بين المللي و عدم دسترسي به سرمايه گذاري خارجي توانسته به‌نحو مقتضي از منابع انرژي خود بهره برداري کند. در صورت بازگشت ايران به بازار، صادرات گاز اين کشور تأثيري جهاني بر صنعت گاز خواهد گذاشت.


 شهرستان ها 

 رئيس اتحاديه جايگاه داران سوخت:

سوخت گيري با کارت روز به روز کمتر مي شود

رئيس اتحاديه جايگاه داران سوخت گفت: ميزان مراجعه به جايگاه‌هاي سوخت تغيير محسوسي نداشته زيرا خودورهاي گازسوز پايه بنزين‌سوز بودند که دومنظوره شده‌اند.

بيژن حاج محمدرضا در گفت وگو با ايلنا با اشاره به اينکه در حال حاضر سوختگيري خودروها به روال عادي بازگشته گفت: بعد از حذف سهميه 700 توماني، غير از خودروهاي 6 يا 8 سيلندر و مصرف سوخت بالا که قبلا هم سهيمه اي نداشتند و همچنين خودورهاي دولتي، تعداد مراجعات خودروداران به جايگاه ها افزايش يافته چون سوختگيري ناقص و حتي يک تا دوليتري انجام مي دهند.

رئيس اتحاديه جايگاه داران سوخت تصريح کرد: در حال حاضر ميزان سوختگيري با نرخ آزاد افزايش يافته و سوخت گيري با کارت روز به روز کمتر مي شود.

حاج محمدرضا ادامه داد: ميزان سوختگيري با کارت بعد از اعلام قطع سهميه ها تا 10 روز اول افزايش يافته بود اما اکنون سوختگيري با نرخ آزاد در حال افزايش است.

وي اظهار داشت: حجم فروش بنزين در 5 تا 6 روز اول ماه جاري بدليل اينکه کارت خودروهاي عمومي باطل مي شد، بالا رفت اما اکنون ميزان فروش به حالت قبلي بازگشته است.

رئيس اتجاديه جايگاه داران سوخت در خصوص تغييرات مراجعه به جايگاه هاي سي.ان.جي نيز گفت: ميزان مراجعات به اين جايگاه ها تغيير محسوسي نداشته زيرا خودورهاي گاز سوز پايه بنزين سوز بوده اند که دو منظوره شده اند لذا خيلي سخت سراغ سي.ان.جي مي روند زيرا بعد از يکسال موتور نياز به تعمير و سپس تعويض پيدا مي کند.

وي همچنين اظهار داشت: در روزهاي تعطيل ميزان مراجعات به جايگاه هاي CNG کاهش مي يابد و مردم ترجيحا از بنزين استفاده مي کنند.

حاج محمدرضا خاطرنشان کرد: ورود خودروهاي الکل سوز و باتري دار مي‌تواند تحولي در مصرف سوخت بوجود آورد زيرا اين خودروها در هر 100 کيلومتر بين 3 تا 4 ليتر يعني 40 درصد مصرف ديگر خودروها سوخت مصرف مي کنند که عاملي در جهت مراجعه کمتر به سمت سوخت‌هاي فسيلي است.

عضو کميسيون انرژي :

افزايش قيمت بنزين لنج‌هاي صفاري جنوب کشور را دچار آسيب کرد

عضو کميسيون انرژي تصريح کرد: اينکه گفته مي شود بنزين و گازوئيل باعث تورم و گراني نمي شود صحيح نيست، مگر مي شود کرايه حمل و نقل بالا برود و خود اجناس گران نشوند؟

موسي احمدي نماينده دير، کنگان، جم و عسلويه در گفت‌وگو با ايلنا افزايش قيمت بنزين و گازوئيل و مشکلاتي که گريبانگير مردم شده گفت: اين افزايش قيمت مشکلاتي براي مردم مخصوصا براي لنجهاي صفاري استان هاي بوشهر خوزستان و هرمزگان که تها ممر درآمدشان صفاري است، ايجاد کرده است.

وي افزود: اکثر مردم اين استانها با لنج به کشورهاي مجاور سفر مي کنند و بعضا بحث صادرات و واردات هم به عهده آنان است وقتي گازوئيل ليتري 500 تومان به ليتري 1600 تومان رسيده يعني 3 برابر شده، نارضايتي عجيبي در منطقه ايجاد کرده است لذا در اين زمينه مکاتباتي با فرمانداري داشته ايم که موضوع پيگيري شود تا مصوبه دولت تبعات منفي براي کشور، نظام و مردم نداشته باشد.

اين عضو کميسيون انرژي تصريح کرد: اينکه گفته مي شود بنزين و گازوئيل باعث تورم و گراني نمي شود صحيح نيست، مگر مي شود کرايه حمل و نقل بالا برود و خود اجناس گران نشود زيرا وقتي قيمت پايه گران مي شود به همان ميزان و حتي چند برابر کرايه افزايش پيدا مي کند و قطعا اجناس نيز مورد افزايش قيمت قرار مي گيرد و اين براي مردم ملموس است. وي درباره اينکه اين افزايش قيمت اجراي گام سوم هدفمندي است و گريزي از آن نبود، اظهار داشت: وقتي قوانين نوشته مي شود بدرد همان زمان مي خورد مثلا برنامه پنجم در زمان خاص با وضعيت و موقعيت خاصي نوشته مي شود ولي گاهي شرايط اقتضا مي کند برخي قوانين بصورت مدبرانه اجرايي شود امروز که مشکلات گراني و تورم داريم فشار روي مردم شايد به مصلحت نباشد.

سخنگوي کميسيون برنامه‌وبودجه مجلس:

بخشي از کسري بودجه 94 باعرضه تک‌نرخي بنزين رفع مي‌شود

باگذشت يک هفته از اجراي برنامه عرضه سوخت تک‌نرخي، سخنگوي کميسيون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: انتظار مي‌رود بخشي از کسري بودجه 16 هزارميليارد توماني بودجه 94 با عرضه تک‌نرخي بنزين رفع شود. غلامرضا کاتب در گفتگو با شانا در خصوص ارزيابي اجراي مرحله اخير قانون هدفمند کردن يارانه‌ها، اظهار داشت : اين موضوع بر اساس قانون انجام شده است و تبصره 20 (قانون بودجه 94) ناظر به اين مسئله است. سخنگوي کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات، افزود: دولت براي اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، نيازمند 48 هزار ميليارد تومان منابع است؛ اما هم‌اکنون، با حدود 16 هزار ميليارد تومان کسري در تأمين منابع دارد.

وي گفت: بخشي از اين کسري معادل (3 هزار ميليارد تومان)، با تک‌نرخي شدن و اصلاح قيمت بنزين رفع خواهد شد. افزون بر اين، انتظار مي‌رود بخشي نيز با اصلاح قيمتي گازوييل رفع شود.

عضو هيئت‌ رئيسه کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: دو نرخي ماندن يا تک‌نرخي شدن بنزين، هرکدام داراي مزايا و معايب مشخصي، مانند بروز فساد در عرضه تک‌نرخي يا کمک به حمل‌ونقل عمومي در عرضه چند نرخي است.وي تصريح کرد: آثار عرضه دو نرخي بنزين به‌طور کامل مثبت نيست هم چنانکه در خصوص عرضه تک‌نرخي نيز بايد گفت آثار اين برنامه مي‌تواند داراي ابعاد متفاوت باشد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته