تاریخ 1394/03/24 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 5015

انسان در جهان تنهاست؟

روي موج کوتاه

اشکها و لبخندها

انسان در جهان تنهاست؟

پاسخ به اين سوال به اندازه پاسخ به بنيادي ترين پرسش يعني «پيدايش بشر» سابقه اي ديرينه دارد. انسان هزاران سال است با نگاهي سراسر بهت و حيرت چشم بر آسمان دوخته، از خود مي پرسد «آيا خارج از کره زمين موجود زنده اي هست و اگر تمدن ماوراي زميني در فراسوي منظومه شمسي و کهکشان راه شيري وجود داشته باشد آيا آنها به ما شباهت دارند؟»

بحث در اين مورد زماني داغ شد که در سال 1990 براي نخستين بار اولين سياره زمين سان خارج از منظومه شمسي يا به اصطلاح سياره زمين سان فراخورشيدي کشف شد. گرچه آن سياره فراخورشيدي در حال گردش به دور يک ستاره روبه زوال بود، با اين حال مطالعه و کشف فرا سياره ها کنجکاوي اختر شناسان را برانگيخت و احتمال کشف سياره اي با شرايط حيات خارج از منظومه شمسي را به ايده اي بسيار مهيج و جذاب تبديل نمود. بر همين اساس جستجو پيرامون يافتن سيارات فراخورشيدي آغاز شد و در سال 1992 يک ستاره شناس لهستاني به نام الکساندر ولستکان، نخستين سياره فراخورشيدي شبيه به زمين که به دور ستاره اي مانند خورشيد در حال گردش بود را کشف کرد. اين کشف به سرعت مورد تائيد قرار گرفت و سرآغازي شد براي جستجوي گسترده تر به دنبال يافتن پاسخي مناسب براي يکي از قديمي ترين و مهم ترين و بنيادي ترين سوالاتي که ذهن بشر را مشغول ساخته بود «آيا ما در جهان تنها هستيم!»

نخستين گام براي پاسخ به اين پرسش و يافتن حيات هوشمند در ساير سيارات، پيدا کردن ساده ترين گونه هاي حيات يعني باکتري ها و تک سلولي ها است. بنابراين، اساسي ترين ماموريت دانشمندان و اخترشناسان يافتن سيارات فراخورشيدي اي است که شرايط حيات را دارا باشند. البته دانستن اين مساله که آيا منظومه شمسي ما منظومه اي منحصر به فرد است يا خير نيز مي تواند کمک بسياري به حل بزرگترين معماي بشريت کند.

سازمان فضايي ناسا تا کنون با طراحي و توسعه ماموريت هاي فضايي بسياري که به منظور جستجو و توصيف سيارات فرا خورشيدي انجام داده است کمک شاياني به يافتن پاسخي مناسب براي اين سوال کرده است و از زمان کشف نخستين سياره تا کنون بالغ بر 1700 سياره فرا خورشيدي کشف شده است که هر کدام داراي شرايط کاملا متفاوت از يکديگر هستند با اين حال مشخصاتي شبيه به زمين دارند و اين تعداد روز به روز در حال افزايش است.

آقاي هاوکينگ! ما در جهان تنها هستيم؟

استيون هاوکينگ يکي از دانشمندان بسيار پرآوازه و مشهور فيزيک و کيهان شناسي جهان ، در سخنراني خود در سال 2006 در بريتانيا گفته بود: «فقط بايک بار با کوچ کردن به فضا آينده مان ايمن خواهد شد. من فکر نمي کنم که نژاد انسان آينده اي داشته باشد مگر آنکه ما به فضا برويم . ما نيازمند آنيم که افق فکريمان را فراتر از سياره زمين بسط دهيم».

البته هاوکينگ پيش تر بيان کرده بود بشر براي اينکه بيشتر عمر کند و شاهد پيشرفتهاي بيشتر باشد بايد فضا را مستعمره خود کرده و به آنجا کوچ کند و تنها راه کاميابي بشر را در مهاجرت به فضا مي داند. او همچنين در جشن يادبود 50 سالگي ناسا در سال 15 دسامبر 2008 در پاسخ به اين سوال مهم و بنيادي بشر که آيا ما تنها موجودات زنده و هوشمند جهانيم به يک پاسخ بسيار روشن و ساده بسنده کرد: « نه نيستيم»

اين فيزيکدان برجسته جهان در سال 2010 به طور رسمي اعلام کرد که به طور حتم موجودات فضايي وجود دارند و همچنين اخطار داد که ارتباط با آنها مي تواند ايده بسيار بدي باشد و بشر بايد به شدت درباره ارتباط با آنها جانب احتياط را نگاه دارد. هاوکينگ در برنامه اي که از کانال ديسکاوري پخش مي شد، اعلام کرد که وجود زندگي فرازميني کاملا منطقي و ممکن است. اعلان اين خبر در جهان واکنش هاي بسيارگسترده اي را به دنبال داشت. هاوکينگ هشدار داد که در صورت شناسايي زمين توسط موجودات فضايي، اين امکان وجود داردکه آنها در جهت استفاده از منابع و اقامت در زمين، به ما حمله کنند و نتيجه گرفت که سعي در ايجاد ارتباط با گونه ها و نژادهاي موجودات فضايي تا حدود بسياري زيادي پرمخاطره است .

هاوکينگ همچنين اظهار کرد :« اگر موجودات فضايي و بيگانه در هر صورت و تحت هر شرايطي ما را ملاقات کنند، من فکر مي کنم پيامدش به اندازه زماني است که کريستف کلمب براي اولين بار در آمريکا فرود آمد که نتيجه مطلوبي براي بومي هاي آمريکايي آنجا نداشت».

در واقع بخش عمده استدلال هاوکينگ و اثبات فرضيه وجود موجودات فضايي برپايه محاسبات رياضي مي باشد که حقيقتا عدم وجود موجودات فضايي را غير ممکن نشان مي دهد.

اوايل سال 2015 ميلادي سازمان فضايي ناسا اعلام کرد «تا 20 سال آينده ثابت خواهيم کرد که ما تنها موجودات جهان نيستيم.» به واقع چه به وجود حيات خارج از زمين باور داشته باشيد يا نداشته باشيد، دانشمندان برجسته ناسا براين باورند که ما تنها موجودات کائنات نيستيم.

بنا بر گزارش Huffington post در فروردين 1394 اجلاسي در سازمان مرکزي ناسا واقع در واشنگتن پيرامون جستجو حيات در جهاني ديگر از منظومه شمسي برگزار شده بود که دانشمندان آژانس هاي فضايي حاضر در اجلاس اظهار داشتند که آنها به وجود «زندگي» در هر سياره اي غير از زمين باور دارند.

چارلز بولدن يک فضانورد اسبق و همچنين يکي از مديران ناسا در مصاحبه اي طولاني در پاسخ به «امکان زندگي در فراسوي زمين» اعلام داشت: «به جرات مي توانم بگويم که امروزه بيشتر همکارانم در اينجا به اتفاق بر اين باورند که با وجود گستردگي و عظمت بي حد و حصر جهان غيرمحتمل است که ما انسانها تنها موجودات زنده اش باشيم».

به دنبال بيگانگان با تلسکوپ هاي فوق پيشرفته

جالب تر آنکه در طول اين اجلاس دانشمندان براي يافتن پاسخ به اين سوال که آيا در سيارات فراخورشيدي ديگر حيات وجود دارد بحث و تبادل نظر نمي کردند بلکه آنقدر وجود حيات در ديگر کرات براي آنها بديهي بود که آنها تنها بر روي پيشرفت هاي فني اي که منجر به يافتن پاسخ به اين پرسش مي شد متمرکز بودند.

شايان ذکر است که Sara Seagar از سازمان تکنولوژي ماساچوست اظهار داشت: «ما باور داريم که براساس مطالعات و گسترش علم و تکنولوژي بسيار به اکتشاف زميني ديگر نزديک هستيم و احتمال اينکه نشانه هايي از زندگي را در جهاني ديگر بيابيم وجود دارد».

پيش از اين پروژه هاي فضايي کنوني راه را براي کشفيات قابل ملاحظه در چندين سال اخير هموار کرده اند. Matt Mountain از موسسه Space Telescope Science (STC) در ايالت مريلند گفته است که پروژه تلسکوپ فضايي کپلر (Kepller) که ماموريتش رصد و مطالعه نظام سيارات فراخورشيدي است، منجر به کشف نخستين سيارات زمين سان فراخورشيدي با نام هاي کپلر-20 اي و کپلر- 20 اف که به دور ستاره اي خورشيد سان به نام کپلر-20 مي گردند شده است. بر اساس نتايج حاصل از تلسکوپ کپلر سيارات فراخورشيدي همراه با آب مايع موجود بر روي سطح در مدارهايي که " ناحيه قابل سکونت " ناميده مي شود در مسيري دوار حول ستاره هايي به سان خورشيد حرکت مي کنند.

البته بررسي ها بر روي انرژي تاريک ( نيروي ناشناخته اي است که باعث انبساط جهان با سرعتي رو به افزايش شده است) و همچنين پروژه هاي تلسکوپ فضايي بسيار عظيم و جامع به اکتشاف وجود سياره هاي ديگر کمک کرده است . تلسکوپ فضايي (Gaia)گايا که در دسامبر 2013 به همين منظور به فضا پرتاب شد يکي از آنها است.

ستاره شناسان به طور غير قابل باوري به منظور مطالعه هر چه بيشتر سيارات فراخورشيدي شور و اشتياق دارند و بي صبرانه در حال تلاش براي ارسال تلسکوپ فضايي ديگري به نام TESS به فضا هستند که قرار است در سال 2017 راهي فضا شود. البته اين تلسکوپ شامل زنجيره اي از تلسکوپ هاست که به بررسي کل آسمان در جهت کشف توده هاي گازي غول آسا مي پردازد. با اين حال تلسکوپ ديگري تحت نام James Webb که به منظور کشف و يافتن سيارات فراخورشيدي طراحي شده است در سال 2018 به فضا پرتاب خواهد شد. James Webb به دانشمندان اين امکان را ميدهد که سيارات موجود در خارج از منظومه شمسي را ببينند و و به بررسي اين بپردازند که ويژگي ها و مشخصات شيميايي کداميک از آنها مي تواند به وجود و تکوين حيات منجر شود

همچنين توليد نسل آينده تلسکوپ هاي زميني همچون تلسکوپ پيشنهاد شده European Extremely Large Telescope که در سال 2030 قابل استفاده و بهره برداري خواهد بود نويد دستاوردهاي بيشتر را به انسان مي دهد. اين تلسکوپ به اندازه کافي مجهز و قدرتمند است که علاوه بر نماياندن فضاهاي بسيار دور اطراف سيارات مي تواند ويژگيها و ترکيبات شيميايي که نشانگر تکوين حيات است را نيز جستجو و در معرض نمايش بگذارد.

روي موج کوتاه

جغد دقت زيادي در نگاه کردن دارد بطوريکه جانورشناسان بينايي آن را 82 برابر انسان تخمين زده اند.

با اينکه همه تصور مي کنند انسان صبح زود آماده انجام کارهاي ذهني است اما تحقيقات نشان داده است که در ساعت 22:04 شب خلاقيت انسان به حداکثر ميزان خود مي رسد.

مقاوم ترين ماهيچه در بدن زبان است که بيشترين تحرک را بين تمام ماهيچه هاي بدن به خود اختصاص داده است.

حتي جنين هم شيرين کامي را تجربه مي کند چراکه شيريني تنها مزه اي است که جنين در رحم مادر هم آن را مي چشد.

استرس مانند ايدز سيستم ايمني را تهديد مي کند. استرس تا 5 برابر سيستم ايمني بدن را پائين مي آورد.

شبيه بودن دو اثر انگشت به يکديگر نسبت يک به شصت و چهار ميليارد مي باشد، پس مي توانيم مطمئن باشيم با توجه به جمعيت 7 ميلياردي جهان حالا حالا ها اثر انگشتي مشابه اثر انگشت شما به وجود نخواهد آمد.

کم حافظه ترين موجود شايد ماهي قرمز باشد چرا که حافظه آن فقط 3 ثانيه به طول مي انجامد.

اشکها و لبخندها

زادروز دكتر ارنستو چه گوارا

دکتر ارنستو چه گوارا –پزشک، نويسنده، مارکسيست انقلابي و قهرمان انقلابيون کوبا- در24 خرداد 1307 در خانواده اي جمهوري خواه که تمايلات آزادي خواهانه داشتند در آرژانتين متولد شد.

او فارغ التحصيل رشته پزشکي از دانشگاه بوينوس‌آيرس شد.

در جواني به انقلاب کوبا پيوست تا حکومت باتيستا که دست نشانده آمريکا در کوبا بود را سرنگون سازند.

در گذشت خورخه لوئيس بورخِس

خورخه لوئيس بورخس شاعر، مقاله نويس و نويسنده آرژانتيني در 24 خرداد 1365 بر اثر سرطان کبد در سوئيس درگذشت. بورخس در شمار يکي از برجسته ترين مشاهير ادبي است که از او به عنوان يکي از چهره هاي ادبي ماندگار و ارشد قرن بيستم ياد مي شود.

مهارت ادبي بورخس بر اساس قوه تخيل عظيم او در خلق آثار مختلف براستي ستودني است.

زادروز اشتفاني ماريا گراف

اشتفاني گراف تنيسوري حرفه اي که در رده اول بهترين تنيسورهاي جهان قرار گرفته در 24 خرداد 1348 در آلمان متولد شد. گراف از 13 سالگي پا به عرصه زندگي حرفه اي خود گذاشت. او بدون شک يکي از بهترين تنيسورهاي زن است که در مسير حرفه اي 17 ساله خود 22 قهرماني جهان، 4 مدال طلاي المپيک و 107 مقام را از کشورهاي مختلف کسب کرده است.

زادروز هريت بيچر استو

هريت بيچر استو نويسنده شهير و خالق «کلبه عمو تام» در 24 خرداد 1190 در ايالت کنتاکي آمريکا چشم به جهان گشود. هريت نويسنده اي آمريکايي و از فعالان لغو بردگي در ايالت متحده آمريکا است.

"کلبه عمو تام" معروف ترين اثر اوست که درباره نظام برده داري حاکم در آمريکا و زندگي آمريکايي هاي آفريقايي تبار به رشته تحرير درآمده است.

انتشار اين کتاب در سال 1852 تاثير شگرفي بر جامعيت آمريکا گذاشت به طوريکه روابط اسفبار ميان آمريکاي شمالي و جنوبي را سامان داد و در نهايت منجر به صدور فرمان لغو بردگي شد.

درگذشت سالواتوره کازيمودو

سالواوره کازيمودو نويسنده ، شاعر و منتقد ادبي ايتاليايي در 14 ژوئن 1968 در سن 66 سالگي جان به جان آفرين تسليم کرد. کازيمودو با سراييدن اشعار پرشور و احساسات خود که نشات گرفته از زندگي حزن آلودش بود در سال 1959 موفق به کسب جايزه نوبل ادبيات شد و در زمره يکي از بزگترين ادبيان قرن بيستم ايتاليا قرار گرفت.

اولين جنايت بشريت؛430 هزار سال پيش

يکي از اولين پرونده هاي جنايي در تاريخ بشريت به 430 هزار سال پيش بر مي گردد. اخيرا محققين با کشف جمجمه انساني که متعلق به 430 هزار سال پيش است دريافتند روي اين جمجمه آثار زخم هاي مرگباري وجود دارد که باعث مرگ صاحب جمجمه شده است.

اين کشفيات نشان مي دهد که فرد مورد نظر در يک مراسم خاص تدفين و تشييع نيز شده است.

باستان شناسان و دانشمندان دانشگاه "بينگ هامتون" نيويورک در تاريخ 3 ژوئن 2015 نتايج تحقيق خود بر روي اين جمجمه که در شمال اسپانيا کشف شده است را در مجله علمي " پلاس وان" به چاپ رساندند.

اين دانشمندان، جمجمه و باقي مانده 28 اسکلت ديگر را در منطقه اي در شمال اسپانيا و در اعماق غارهاي زيرزميني يافته اند که قدمت آنها به 430 هزار سال پيش باز مي گردد و براي دسترسي به اين مجموعه مجبور بودند از يک تونل عمودي 13 متري عبور کنند.

اينکه اين اجساد چگونه و به چه وسيله اي در اين مکان دفن شده اند هنوز براي دانشمندان يک سوال بسيار مرموز و بي پاسخ است.

اين جمجمه که از 52 تکه استخوان تشکيل شده تقريبا کامل است و اين قطعات در طي عمليات حفاري طي 20 سال گذشته در اين منطقه کشف شده و کنار هم قرار گرفته است. در لب گيجگاهي بالاي چشم چپ اين جمحمه اثر دو زخم بسيار مرگبار ديده مي شود که جمجمه را شکافته است.

"رالف کوام" باستان شناس و مدير پروژه در اين باره مي گويد: يافتن نشانه هاي خشونت در فسيل هاي انساني بسيار قديمي امري نادر و کمياب است و اين مورد يافت شده در تحقيقات باستان شناسي بسيار نادر و عجيب است. تحقيقات اين دانشمندان نشان مي دهد اين دو شکستگي جمجمه در اثر برخورد يک جسم سخت به دو ناحيه از سر به وجود آمده و باعث مرگ شده است.

دانشمندان بر اين باورند که اين شکستگي ها نمي تواند در اثر برخورد اتفاقي يا پرتاب سنگ به وجود آمده باشد و نوع شکستگي و محل شکستگي بيانگر آن است که اين ضربات مرگبار در اثر يک درگيري خشونت بار و به طور عمدي به سر مقتول وارد شده است و مي توان آن را به عنوان يکي از ديرين ترين پرونده هاي قتل در تاريخ بشريت ياد کرد.

همچنين اين حقيقت که 28 جسد به صورت يکجا و در يک مکان بسيار صعب العبور قرار گرفته اند بيانگر آن است که انسان حتي در آن دوره به دفن کردن و جمع کردن اجساد يکديگر اهتمام مي ورزيده است که حاکي از رشد قوه شناخت و ادراک در انسان آن دوره مي باشد.

دنياي زيباتر بدون اسم رمز و گذر واژه ها

يکي از معضلات انسان قرن بيست و يکمي به خاطر سپردن انبوهي از اسم هاي رمز و گذرواژه ها براي ورود به رايانامه (ايميل)، حساب هاي بانکي، صندوق هاي صوتي، تلفن هاي هوشمند، شبکه هاي اجتماعي و غيره مي باشد که فراموش کردن و يا لو رفتن هر کدام از آنها مي تواند خسارت هاي جبران ناپذيري به بار آورد. اما کابوس اسم رمزها و گذر واژه ها عمر طولاني اي نخواهد داشت و در آينده اي نزديک بشر نياز به حفظ کردن اين همه اسم رمز و گذر واژه ندارد. بر اساس مطالعات جديدي که اخيرا توسط دانشگاه " بينگ هامتون" نيويورک صورت گرفته و نتايج آن در مجله " محاسبات عصبي" آمريکا به چاپ رسيده است مغز انسان نسبت يه برخي از لغات و واژه ها عکس العمل هاي متفاوتي نشان مي دهد که اين مي تواند جايگزين مناسبي براي اسم رمزها باشد. بر اساس اين پژوهش، 45 داوطلب که در آزمايش شرکت کرده بودند مي بايست 75 اسم مخفف نظير اف بي آي، دي وي دي، رادار، ايدز و ... را بخوانند.

متخصصين عکس العمل مغز افراد را هنگام ديدن هر يک از اين کلمات ثبت و ضبط مي کردند و متوجه مي شدند کدام بخش از مغز هر يک از داوطلب ها هنگام مواجه با اين کلمات بيشتر فعال مي شود و به اين نتيجه رسيدند که نوع عکس العمل هر داوطلب نسبت به داوطلب ديگر بسيار متفاوت است و اين تمايز به حدي است که مي تواند با دقت بالاي 94 درصد افراد را از يکديگر تشخيص بدهد. نتايج اين تحقيق مشخص مي کند امواج مغزي مي تواند وسيله مناسبي براي سيستم هاي امنيتي باشد تا توسط آن هويت افراد را تشخيص دهد. " سارا لاسزلو" استاد روانشناسي و زبانشناسي دانشگاه بينگ هامتون در اين باره مي گويد: " مي توان به اين خاصيت مغز ردپاي مغزي يا اثر مغزي گفت مثل اثر انگشت، با اين تفاوت که امواج مغزي هيچ فردي را نه مي توان دستکاري کرد و نه آن را دزديد اما موارد بسيار زيادي مشاهده شده است که اثر انگشت و حتي اثر عنبيه چشم افراد مورد سوء استفاده قرار گرفته است".

اگر اثر انگشت فردي به هر دليلي دزديده شود آن شخص نمي تواند تحت هيچ شرايطي انگشت جديدي را براي خود بيافريند تا اثر انگشت جديدي داشته باشد. اثر انگشت و اثر عنبيه چشم به هيچ وجه غير قابل تغيير هستند اما نکته جالب در باره امواج مغزي آن است که اين امواج توسط خود فرد مي تواند تغيير يابد و چنانچه اين امواج به دست نا اهلان بيفتد فرد مي تواند مغز خود را مانند کامپيوتر بازيابي (reset) کند.