جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1394/04/25 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 5041

توسط وزارت بهداشت؛
برگزاري آزمون پزشکي و دندانپزشکي براي فارغ التحصيلان بلوک شرق


اعلام زمان مصاحبه 7 رشته دکتري دانشگاه آزاد

رونمايي از سامانه جديد مرکز جذب؛
آخرين وضعيت جذب هيات علمي


ايران در فهرست 10 کشور اول اعزام‌کننده دانشجو به خارج است


خبــــر


يادداشت


خبــر


 توسط وزارت بهداشت؛
 برگزاري آزمون پزشکي و دندانپزشکي براي فارغ التحصيلان بلوک شرق 

 به گزارش آفرينش، آزمونهاي علوم پايه و پيش کارورزي پزشکي و علوم پايه دندانپزشکي براي دانش آموختگان کشورهاي بلوک شرق (به جز مجارستان) برگزار مي شود. آن دسته از داوطلباني که در مرکز خدمات آموزشي تشکيل پرونده داده اند، بايد با به همراه داشتن يک قطعه عکس و کارت ملي و با مراجعه به حوزه مرکز قطب برگزار کننده آزمونهاي جامع علوم پايه و پيش کارورزي، نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام کنند.

اين دسته از داوطلبان مي توانند در روزهاي در مراکز مجري در روزهاي دوشنبه 29 تير ماه تا دوشنبه 15 مردادماه ثبت نام کنند. ثبت نام اين دسته از داوطلبان به صورت مشروط است و صدور کارت ورود به جلسه آزمون منوط به تأييد مرکز خدمات آموزشي خواهد بود.

واجدين شرايط ثبت نام و شرکت در آزمون علوم پايه پزشكي

کليه دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاههاي معتبر مشروط و بلوك شرق سابق (به غير از مجارستان) با تاريخ شروع به تحصيل آن‌ها قبل از آگوست 2009 است در مرکز خدمات آموزشي تشکيل پرونده داده اند و پس از ارزشيابي، پرونده آنها کامل تشخيص داده شده است مي توانند در اين آزمون شرکت کنند.

در خصوص دانشجويان گذراندن 72 واحد درسي و ارائه ريز نمرات تائيد شده توسط سفارت در سامانه تسهيلات دانشجويي الزامي است.

واجدين شرايط جهت ثبت نام و شرکت در آزمون علوم پايه دندانپزشكي

کليه دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاههاي معتبر مشروط و بلوك شرق سابق (به غير از مجارستان) که تاريخ شروع به تحصيل آن‌ها قبل از آگوست 2009 بوده و پس از تشکيل پرونده، ارزشيابي و تکميل پرونده مي توانند در اين آزمون شرکت کنند. همچنين واجدين شرايط شرکت در آزمون ملي (ورودي هاي بعد از آگوست 2009 از دانشگاه هاي مورد تاييد کليه کشورها) که در مرکز خدمات آموزشي وزارت بهداشت پرونده تشکيل داده اند و مورد تاييد قرار گرفته اند، مي توانند در اين آزمون شرکت کنند. در خصوص دانشجويان گذراندن 72 واحد درسي و ارائه ريز نمرات تائيد شده توسط سفارت در سامانه تسهيلات دانشجويي الزامي است.

واجدين شرايط ثبت نام و شرکت در آزمون پيش کارورزي

کليه دانش آموختگان رشته پزشکي از دانشگاه هاي مورد تائيد وزارت بهداشت در رشته پزشکي با تاريخ شروع به تحصيل آن‌ها قبل از آگوست 2009 که در مرکز خدمات آموزشي تشکيل پرونده داده و طبق راي کميسيون ارزشيابي واجد شرايط شرکت در آزمون پيش کارورزي شده اند مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون مذکور هستند.

در خصوص دانش آموختگان کشورهاي معتبر مشروط و بلوك شرق قبولي در آزمون علوم پايه قبل از شرک در آزمون پيش کارورزي الزامي است.


 اعلام زمان مصاحبه 7 رشته دکتري دانشگاه آزاد 

 به گزارش آفرينش معاون سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد گفت : جدول زمان‌بندي مصاحبه دوره دکتري تخصصي 7 رشته بر روي سايت زير قرار گرفت؛

www.azmoon.net

دکتر علوي فاضل درخصوص رشته‌هاي اعلام شده براي مصاحبه خاطر نشان کرد :‌ در حال حاضر زمان مصاحبه 7 رشته شامل: الهيات و معارف اسلامي- فقه و مباني حقوق اسلامي، مهندسي برق – الکترونيک، مهندسي پزشکي – بيومکانيک، مهندسي پزشکي – بيوالکتريک، مهندسي پزشکي – بيو مواد، مهندسي برق – مخابرات، تکثير و پرورش آبزيان، در سايت مرکز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد اعلام شده است. علوي فاضل در ادامه افزود : دعوت‌شدگان به مصاحبه مي‌توانند با مراجعه به اين سايت از زمان مصاحبه خود مطلع شوند.

معاون سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد تأکيد کرد: دعوت شدگان مي‌بايست در زمان تعيين شده در جلسه مصاحبه حضور به هم رسانند و اگر هر واجد شرايطي به هر دليلي نتواند در زمان مقرر در جلسه مصاحبه حضور داشته باشد امکان مصاحبه مجدد وجود نخواهد داشت، لذا عدم حضور به معني انصراف از پذيرش تلقي مي‌شود.

علوي فاضل در پاسخ به اين سوال که دعوت شدگان چه مدارکي را بايد به همراه داشته باشند گفت:دعوت شدگان مي‌بايست هرگونه سوابق علمي و تحقيقاتي مانند پروژه، مقاله، ترجمه و تأليف را در زمينه رشته خود به همراه داشته باشند. همچنين به همراه داشتن اصل مدرک کارشناسي و کارشناسي ارشد و ريز نمرات و پايان‌نامه کارشناسي ارشد ضروري است.

به گزارش روابط عمومي مرکز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد، علوي فاضل خاطرنشان کرد: با توجه به اين که دعوت متقاضيان بدون آزمون براساس معدل و نمره پايان‌نامه ملاک عمل قرار گرفته است، چنانچه در بين معدل و نمره پايان‌نامه زمان ثبت‌نام و زمان مصاحبه فرد مغايرتي وجود داشته باشد، مطابق ضوابط برخورد خواهد شد.


 رونمايي از سامانه جديد مرکز جذب؛
  آخرين وضعيت جذب هيات علمي 

 به گزارش آفرينش معاون مرکز جذب وزارت علوم با اشاره به آخرين وضعيت روند جذب متقاضيان هيات علمي در فراخوان بهمن 93 گفت: صلاحيت عمومي و علمي اين افراد در حال بررسي است. دکتر محسن ضرغام با اشاره به فراخوان بهمن سال 93 و آخرين وضعيت روند جذب متقاضيان اين فراخوان گفت: دانشگاه‌ها از داوطلبان درخواست کرده اند که براي مصاحبه به دانشگاه‌ها مراجعه کنند و درحال حاضر کارگروه‌ هاي صلاحيت عمومي و علمي مشغول بررسي وضعيت اين افراد هستند.

ضرغام يادآور شد: 16 هزار نفر در اين فراخوان شرکت کردند و بر اساس ظرفيت اعلامي دانشگاه ها قرار بود 2 هزار و 200 نفر جذب دانشگاه ها شوند.وي ادامه داد: پس از اينکه مصاحبه ها اين افراد انجام شد تصميم گيري در هيات اجرايي جذب دانشگاه صورت مي گيرد و سپس پرونده متقاضياني كه در هيات اجرايي جذب دانشگاه مورد تاييد قرار گرفته به دبيرخانه هيات مركزي جذب وزارت علوم ارسال مي شود.

معاون مرکز جذب وزارت علوم افزود: سپس هيات مركزي جذب وزارت علوم تصميم نهايي را اتخاذ کرده و نتيجه نهايي به متقاضي اعلام مي شود.وي ادامه داد: درحال حاضر برخي از دانشگاه‌ها فرايند مصاحبه را انجام داده و پرونده متقاضيان را براي بررسي نهايي به مرکز جذب وزارت علوم ارسال کرده برخي نيز مشغول مصاحبه هستند که با پايان گرفتن اين روند، متقاضيان در مهرماه و يا بهمن ماه سال تحصيلي آينده در دانشگاه‌ها جذب مي شوند.

ضرغام در خصوص رونمايي از سامانه جديد مرکز جذب نيز گفت: سامانه جديد مرکز جذب طي هفته آينده رونمايي مي شود. با اين سامانه فرايند جذب سرعت يافته و دقت در جذب افزايش مي يابد. افراد مي توانند به صورت آنلاين از روند اجرايي پرونده خود در مرکز جذب و دانشگاه ها مطلع شوند.


 ايران در فهرست 10 کشور اول اعزام‌کننده دانشجو به خارج است  

 به گزارش آفرينش مؤسس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام با تأکيد بر اين که امارات متحده عربي در جذب دانشجويان از کشورهاي منطقه به عنوان سومين مقصد، جايگزين انگلستان شده است، گفت: بر اساس رتبه‌بندي‌ها، ايران جزو 10 کشور اول اعزام کننده دانشجو به دانشگاه‌هاي خارج قرار گرفته است.

دکتر جعفر مهراد با تاکيد بر اين که بين‌المللي‌سازي دانشگاه‌ها به عنوان راهکاري براي رشد علمي مستلزم سرمايه‌گذاري است، افزود: آمارهايي که از سوي وزارت علوم به نقل از مدير کل دانشجويان غير ايراني منتشر شده، نشان مي‌دهد که تعداد دانشجويان غير ايراني غير بورسيه در سال 1392 در حدود يک هزار و يکصد دانشجو بوده که در سال 93 به سه هزار و 500 دانشجو افزايش يافته است. در گزارش منتشر شده از سوي وزارت علوم ابراز اميدواري شده است که اين تعداد در سال جاري به هشت هزار نفر افزايش يابد.

وي، برنامه‌ريزي دقيق و پشتيباني از بخش‌هاي مختلف آموزش عالي و موسسات آموزشي را از زير ساخت‌هاي بين‌المللي سازي دانشگاه‌ها عنوان و اظهار کرد: از جمله عوامل مؤثر و تاثيرگذار بر دانشجويان بين‌المللي در انتخاب دانشگاه‌ها مي‎توان به کيفيت برنامه‌هاي آموزشي، شهرت دانشگاه‌ها، زبان آموزش، چشم‌اندارهاي شغلي و سهم پژوهش از توليد ناخالص داخلي اشاره کرد.

موسس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به امضاي تفاهمنامه‌هايي ميان دانشگاه‌هاي ايران با شرکاي بين‌المللي آنها، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها با امضاي اين تفاهم نامه‌ها مي‌کوشند تا به درخواست برنامه ريزان و سياستگذاران آموزش عالي در بين المللي کردن دانشگاه‌ها پاسخ دهند، اما به دليل ظرفيت‌ها و ساختار سازماني ناکافي تحقق برنامه‌هاي بين المللي سازي به قدر مطلوب ميسر نمي‌شود.

وي به بيان تجربيات برخي از کشورها در بين المللي سازي دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: دانشگاه‌هاي کشور ترکيه با احراز شرايطي که ذکر شد به مقصد دانشجويان بين المللي از کشورهاي مختلف جهان مبدل شده است. به طوري که در فاصله سال‌هاي تحصيلي 2006-2005 و 2012-2011 تعداد دانشجويان بين المللي شاغل به تحصيل در دانشگاه‌هاي ترکيه بيش از دو برابر شده است؛ به اين صورت که از 15 هزار و 481 دانشجوي بين المللي به 31 هزار و 170 دانشجو افزايش يافته است.


 خبــــر 

 انتشار اطلاعيه معاونت آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي درباره تعطيلات تابستاني

به گزارش آفرينش، دفتر معاونت آموزشي دانشگاه با توجه به بخشنامه صادره در خصوص تعطيلي دانشگاه آزاد اسلامي در ايام پس از تعطيلات عيد فطر اعلام کرد: واحدها موظف به جبران ساعت‌هاي آموزشي‌ترم تابستان پس از تعطيلات خواهند بود.

دفتر معاونت آموزشي دانشگاه طي اطلاعيه‌اي اعلام کرد عطف به بخشنامه شماره 24328/50/ص94 مورخ 94/4/14 مبني بر تعطيلات سه‌روزه دانشگاه آزاد اسلامي، به آگاهي مي‌رساند واحدهاي دانشگاهي نيز در خصوص تعطيلي کلاس‌هاي ترم تابستان مي‌بايست طبق بخشنامه مذکور اقدام نمايند.

تمديد زمان انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه پيام نور

مهلت انتخاب واحد ترم تابستان دانشجويان دانشگاه پيام نور به مدت سه روز تمديد شد. به گزارش آفرينش به نقل از روابط عمومي دانشگاه پيام نور، معاون آموزش و تحصيلات تکميلي دانشگاه پيام نور گفت: با توجه به تعطيلات عيد فطر ثبت نام و انتخاب واحد ترم تابستان دانشجويان دانشگاه پيام نور به مدت سه روز تمديد شد.

مهلت مجدد براي ثبت‌نام

دکتر بخشي خانيکي گفت: آن دسته از دانشجوياني که در موعد مقرر موفق به ثبت نام نشده اند مي توانند از تاريخ 29 الي 31 تير ماه به مدت سه روز نسبت به ثبت نام و انتخاب واحد اقدام کنند.

آغاز ثبت نام جشنواره بين‌المللي خوارزمي از 10 مرداد

به گزارش آفرينش ثبت نام بيست و نهمين جشنواره بين المللي خوارزمي از 10 مردادماه آغاز مي شود و تا پايان شهريورماه سال 94 ادامه دارد. متقاضيان براي حضور در اين دوره از جشنواره مي‌توانند پس از مطالعه راهنماي شركت در جشنواره، نسبت به ثبت نام در سامانه جشنواره اقدام كنند.طرح‌هاي ارسالي در پانزده گروه تخصصي شامل فناوري هاي شيميايي، مكانيك، برق و كامپيوتر، هنر و معماري، كشاورزي، منابع طبيعي و امور دامي، علوم پايه، عمران، مهندسي صنايع و مديريت فناوري، مواد، متالورژي و انرژي هاي نو، زيست فناوري، محيط زيست و علوم پايه پزشكي، فناوري نانو، هوافضا، مهندسي نرم‌افزار و فناوري اطلاعات، مكاترونيك و صنايع دفاعي در چهار محور پژوهشي شامل پژوهش‌هاي بنيادي، پژوهش‌هاي كاربردي، پژوهش‌هاي توسعه‌اي، اختراع و نوآوري قابل پذيرش خواهند بود.

جزئيات سطح‌بندي موسسات غيرانتفاعي اعلام شد

به گزارش آفرينش، رئيس اتحاديه دانشگاه‌ها و موسسات غيرانتفاعي با اشاره به سطح‌بندي اين موسسات گفت: بر اين اساس 47 موسسه در سطح يک قرار گرفتند که درصورت تمايل به توسعه مورد تشويق و حمايت وزارت علوم نيز قرار خواهند گرفت.

علي آهون‌منش با بيان اينکه از 385 دانشگاه و موسسه غيرانتفاعي و غيردولتي، 269 موسسه اطلاعات لازم را به وزارت علوم ارائه کردند،افزود: اين اطلاعات شامل نسبت استاد به دانشجو،تعداد اساتيد،استاديار، فضاي فيزيکي و کالبدي،سرانه فضاي آموزشي براي هر دانشجو،وضعيت کتابخانه،سرانه ورزشي،امکانات و تجهيزات آزمايشگاه‌ها،تعداد کلاس ها،انجمن‌هاي علمي،وام هاي دانشجويي،وضعيت هيات موسس و...است که وزارت علوم اين اطلاعات را بر اساس اظهارات موسسات وارد سيستم کرده و تا اندازه اي که ميسر بوده راستي آزمايي صورت گرفته است.

وي با بيان اينکه بر اساس معيارهاي ذکر شده، امتياز بندي صورت گرفته و 5 سطح در نظر گرفته شده است،اظهار کرد: در سطح يک 47 دانشگاه‌ و موسسه قرار دارند که محدوديت توسعه نداشته و در صورت تمايل به توسعه از حمايت و تشويق وزارت علوم برخوردار هستند. براي مثال اگر تقاضاي ايجاد رشته کردند و امکانات لازم را داشتند وزارت علوم بدون سخت گيري با درخواست آن ها موافقت مي‌کند.همچنين در اين سطح بندي موسسات، رتبه بندي نشده‌اند يعني مشخص نشده کدام موسسه در سطح يک داراي رتبه يک است.

رئيس اتحاديه دانشگاه‌ها و موسسات غيرانتفاعي با بيان اينکه 78دانشگاه و موسسه در سطح دو قرار گرفته‌اند، افزود: دانشگاه‌ها و موسساتي که در سطح دو قرار دارند همچنان مورد حمايت وزارت علوم هستند اما براي توسعه با سخت‌گيري و محدوديت مواجه هستند.مگر اينکه مشکلات را از بين ببرند و بتوانند خود را براي توسعه بيشتر آماده کنند.


 يادداشت 

 روشي آسان براي يادگيري علاقمندي‌هاي تازه

زهرا کيان‌بخت

احتمالا همه ما در پس زمينه ذهني خودمان، کارهاي ناکرده و علايقي را داريم که با وجود اينکه هميشه تمايل داشته‌ايم بتوانيم روزي آنها را انجام دهيم يا بياموزيم، اما هيچ گاه اين فرصت برايمان به وجود نيامده است.

مثلا در گيرودار درسها، پروژه‌ها و ساير امورات زندگي، زماني به اين فکر افتاده‌ايم که چه خوب مي‌شد اگر مي‌توانستيم روش کار با نرم‌افزار خاصي را ياد بگيريم. از زماني که علاقمند به يادگيري اين نرم‌افزار شده‌ايم همواره مترصد فرصت مناسبي بوده‌ايم تا بتوانيم به اين يادگيري، جامه عمل بپوشانيم. اکنون ممکن است دو-سه سالي از به وجود آمدن اين علاقه در ما گذشته باشد و ما همچنان، موفق به يادگيري آن نشده باشيم.

علت اين تاخير را هم گرفتاريهاي زياد، مشغله فراوان و مواردي از اين قبيل مي‌دانيم. چه اين دلايل، توجيهاتي باشد که ما براي خودمان مطرح مي‌کنيم و چه واقعا به دليل فراواني کارها، نتوانسته باشيم هنر و حرفه‌اي را که دوست داريم؛ فرابگيريم و يا در زمينه‌اي که دوست داريم، کسب آگاهي کنيم، اصل مساله به قوت خود باقي است و هر چه قدر ميل ما براي اين يادگيري، شديدتر و جدي‌تر باشد، دغدغه و خستگي ذهني ناشي از جامه عمل نپوشاندن به يک علاقه، در ما تشديد خواهد شد.

روشي وجود دارد که مي‌تواند باعث شود آنچه را که دوست داريم، بياموزيم؛ به طوري که بعدها به دليل عدم تحقق اين علاقه در زندگيمان، احساس خستگي، سرخوردگي و احساسهاي مخرب مشابه آن نداشته باشيم.

يکي از راه‌حل‌هاي بسيار مفيد و موثري که مي‌تواند براي يادگيريهاي جديد، ياري‌رسان ما باشد، اختصاص دادن زماني کوتاه اما مداوم در طول هفته به زمينه‌اي است که مايليم در آن، کسب مهارت و يادگيري کنيم. مثلا؛ هميشه آرزوي اين را داشته‌ايم که پانزده کتاب مهم يکي از شخصيتهاي سرشناس در حوزه مطالعاتي خودمان را بخوانيم و از نکات و نظرات مطرح شده در آن، باخبر شويم. اما به دليل همين مشغله‌ها، هيچ گاه اين فرصت را نيافته‌ايم. در حالي که اگر واقع‌بين باشيم، تصديق خواهيم کرد که اگر در طول دو سال گذشته، هر شب، به مدت سي دقيقه، به مطالعه کتابهاي موردنظر مي‌پرداختيم، امروز، بخش قابل توجهي از اين کتابها را خوانده و ازنظر گذرانده بوديم. سي دقيقه در هر شب، زمان چندان زيادي نيست اما وقتي چاشني مداومت بدان اضافه مي‌شود، نتايج مهم و خوشحال‌کننده‌اي را با خود به همراه مي‌آورد.

بنابراين، اگر مايليم هنر يا فعاليت خاصي را بياموزيم و فرصت چنداني هم در طول روز نداريم تا بتوانيم زمان زيادي را به آن اختصاص دهيم، مي‌توانيم با اختصاص زمانهاي کوتاه اما پيوسته به آن، شروع کنيم. انجام هر کاري، اگرچه به ميزان کم، اما به طور مداوم، مي‌تواند نتايج پرباري را برايمان به ارمغان بياورد. اين همان چيزي است که در زندگي بسياري از بزرگان، نمونه‌اش وجود داشته است و مي‌تواند به صورت الگويي براي ما دربيايد. يک نمونه آن هم، همان چيزي است که احتمالا بسياري از ما، در خصوص زندگي و تلاشهاي پروفسور سيد محمود حسابي، آن را شنيده‌ايم. ايشان براي يادگيري زبان آلماني، سالهاي طولاني، هر شب به مدت كوتاهي، به يادگيري اين زبان مي‌پرداختند و اين، چيزي بود که تا سال‌ها‌، آن را ادامه مي‌دادند. به هر حال، اين روش، راهکاري است که در بلندمدت، ما را به نتايج خوب و شادي آوري مي‌رساند.


 خبــر 

 جايزه دانشمند جوان برتر استوني به يک محقق ايراني رسيد

به گزارش آفرينش پژوهشگر جوان ايراني در زمينه علوم ژنتيک موفق به دريافت جايزه برترين دانشمند جوان از رييس جمهور لتوني شد. دکتر ليلي ميلاني، پژوهشگر برتر دانشگاه تارتو، فوق ليسانس خود را از دانشگاه تارتو دريافت کرده و در سال 2009 موفق به اخذ دکتراي خود از دانشگاه اوپسالا شده است. وي پس از کسب مدرک دکتري در مرکز ژنتيک استوني مشغول به کار شده و در حال حاضر رياست آن را بر عهده دارد. اين پژوهشگر جوان ايراني تا کنون 169 مقاله چاپ شده در زمينه‌هاي ژنوميک انساني، فارماکوژنوميک و اپي‌ژنتيک را در کارنامه کاري خود دارد.

اعطاي جايزه بنياد علمي يونگ به دانشمند جوان ايراني

به گزارش آفرينش پژوهشگر برجسته ايراني و معاون مرکز تحقيقاتي جامع سرطان خون آخن آلمان به دليل تحقيقات بر روي سرطان خون از سوي بنياد علمي – تحقيقاتي يونگ در هامبورگ بعنوان برنده جايزه علمي سال 2015 معرفي شد.

مراسم اهداي جايزه 210 هزار يورويي به دکتر بهزاد خارابي در بنياد يونگ با حضور حدود 300 نفر از پروفسورهاي رشته‌هاي مختلف تحقيقات پزشکي آلمان برگزار شد. دکتر بهزاد خارابي ماسوله پس از دريافت مدرک دکتراي ايمونولوژي، در سال 2008 آموزش‌هاي پيشرفته خود را به عنوان يک متخصص پزشکي در زمينه هماتولوژي و انکولوژي در دانشگاه بوخوم آلمان آغاز کرد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته