جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1394/06/17 - روزنامه سراسري صبح ايران(سه شنبه) نسخه شماره 5084

در مراسم تقدير از اساتيد نمونه كشوري؛
حداقل نمره لازم و نحوه انتخاب اساتيد نمونه كشوري اعلام شد


زمان ثبت نام غيرحضوري پذيرفته‌شدگان ارشد پيام نور اعلام شد


وزير علوم شرايط جديد ارتقاء اعضاي هيات علمي را تشريح كرد


يادداشت


انتصابات


خبــــر


 در مراسم تقدير از اساتيد نمونه كشوري؛
 حداقل نمره لازم و نحوه انتخاب اساتيد نمونه كشوري اعلام شد 

 
به گزارش آفرينش مراسم آئين‌ نکوداشت اعضاي هيأت علمي نمونه کشوري با حضور وزير علوم و معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور در دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد. رستمي ابوسعيدي رئيس مرکز هيأت‌هاي امنا و هيأت مميزه مرکزي وزارت علوم در مراسم آئين نکوداشت اعضاي هيأت علمي نمونه کشوري با اشاره به روند انتخاب اساتيد نمونه، گفت: از سال 72 تا کنون انتخاب استاد نمونه به صورت سالانه در وزارت علوم انجام مي‌شود و امسال نيز پس از بازنگري در دستورالعمل‌ها کميته‌اي تشکيل شد و اساتيد قابل قبول انتخاب شدند که به وزير علوم منعکس شد و امروز از آنها تقدير شده است.

وي افزود: حداقل نمره اساتيد براي استاد تمام‌ها 210 و براي دانشيارها 185 است که در بحث‌هاي پژوهشي، آموزشي و فرهنگي مورد ارزيابي قرار گرفتند.

وي اضافه کرد:‌ از سال 72 تاکنون 352 عضو هيأت علمي به عنوان اساتيد نمونه انتخاب شدند که دانشگاه تهران با 42 استاد در صدر است و پس از آن دانشگاه شهيد بهشتي با 24 استاد، دانشگاه صنعتي شريف با 22 استاد، دانشگاه فردوسي مشهد با 22 استاد، دانشگاه صنعتي اميرکبير 21 استاد، دانشگاه اصفهان با 21 استاد، دانشگاه صنعتي اصفهان 19 استاد و دانشگاه تربيت مدرس نيز با 19 استاد هستند.

در اين مراسم 12 نفر از اساتيد نمونه دانشگاه هاي سراسر کشور تقدير شدند که نام و نام خانوادگي، رشته تحصيلي و دانشگاه محل خدمت آنان به شرح زير است.

دکتر علي دلاوري رشته مديريت آموزشي از دانشگاه علامه، دکتر ابراهيم حسن بيگي رشته مديريت استراتژيک دانشگاه عالي دفاع ملي، حجت‎الاسلام دکتر محمد مهدي گرجيان عربي از رشته تحصيلي عرفان اسلامي از دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دکتر محمدعلي زلفي گل رشته شيمي عالي دانشگاه بوعلي سينما، دکتر مجيد اسدي رشته آمار کاربردي از دانشگاه اصفهان، دکتر مهدي احسان رشته مهندسي برق از دانشگاه صنعتي شريف، دکتر حبيب امين‌فر رشته مهندسي هسته‌اي دانشگاه تبريز، دکتر عزت‌ا... رئيسي رشته آبياري دانشگاه شيراز، دکتر مريم کشاورزي رشته سيستماتيک گياهي از دانشگاه الزهرا (س) و دکتر محسن فيضي رشته معماري منظر از دانشگاه علم و صنعت تقدير شدند.

همچنين از دانشگاه آزاد اسلامي دکتر محمد قرآن‌نويس رشته فيزيک پلاسما از واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي و دکتر حسن علي زماني رشته شيمي کاربردي از واحد مشهد دانشگاه آزاد اسلامي معرفي و تقدير شدند.


 زمان ثبت نام غيرحضوري پذيرفته‌شدگان ارشد پيام نور اعلام شد 

 به گزارش آفرينش، ثبت نام غيرحضوري پذيرفته‌شدگان آزمون کارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور از 17 لغايت 21 شهريورماه انجام مي‎شود.

دانشگاه پيام نور اعلام کرد، ثبت نام غيرحضوري پذيرفته‌شدگان آزمون کارشناسي ارشد سال 94 از 17 لغايت 21 شهريورماه سال جاري انجام مي‎شود.

پذيرفته‌شدگان لازم است درمهلت اعلام شده با آماده کردن فايل اسکن مدارک ثبت‌نام به سامانه ثبت نام دانشگاه پيام نور به آدرس اينترنتي REG.PNU.AC.IR مراجعه و ثبت نام کنند. پذيرفته‌شدگان آزمون کارشناسي ارشد سال 94 براي اطلاعات بيشتر به سايت دانشگاه پيام نور به نشاني HTTP://WWW.PNU.AC.IRمراجعه کنند.


 وزير علوم شرايط جديد ارتقاء اعضاي هيات علمي را تشريح كرد 

 به گزارش آفرينش، وزير علوم تحقيقات و فناوري از ابلاغ آيين‌نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي خبر داد.

دکتر محمد فرهادي در آيين نکوداشت اساتيد برتر که در دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، از ابلاغ آيين‌نامه جديد ارتقاي هيات علمي خبر داد و گفت: در آيين‌نامه جديد اصلاحاتي صورت گرفته است براي مثال در گذشته ارتقاي هيات علمي صرفا مشروط به ارائه مقاله بود، اما در آيين‌نامه جديد فعاليت‌هاي علمي ، آموزشي، داشتن ايده، پيشروي به سمت تحقيقات بنيادي و اينکه به 20 درصد تحقيقات بايد بنيادي باشد و 80 درصد آن کاربردي، ثبت ارتقاء، کتاب مقالات و غيره در ارتقاء هيات علمي تاثير گذار است. وي با بيان اينکه مساله فرهنگ سازي و آگاه کردن کليه رده‌هاي مختلف مسئولين و مراجع در مورد علم و دانش، آموزش و پژوهش از هر مساله‌اي مهم‌تر است اظهار کرد: با سرعت رشد علمي در دنيا و دستاوردهاي آن و صحبت‌هايي مانند اقتصاد دانش بنيان و تبديل دانش به ثروت و همچنين علوم جديد و همچنين رشته هاي بين رشته‌اي توجه به امر علم اهميت ويژه اي دارند.

دکتر فرهادي با اشاره به لزوم بازنگري در علوم انساني گفت: علوم انساني بايد نقش 60 درصدي در کارهاي صنعتي و توليدي داشته باشد به همين دليل کاربردي کردن علوم انساني مطرح است. وزير علوم ادامه داد: اميدواريم با برنامه‌ ريزي‌ و عمل به نقشه جامع علمي کشور و سياست‌هاي کلان علمي و فناوري و سياست‌هاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب اسلامي در برنامه ششم که بيش از 10 حکم در زمينه‌هاي علمي و فناوري بيان داشته‌اند، به اهداف خود نائل شويم. دکتر فرهادي در ادامه در مورد وضعيت علمي کشور توضيح داد: در سال 2011 کشور ايران داراي 31 پارک علم و فناوري بود که اکنون تعداد آن به 36 پارک رسيده است و از اين تعداد سه پارک علم و فناوري در دو سال اخير تاسيس شده است. همچنين 23 مرکز رشد در دو سال اخير به مراکز رشد کشور اضافه شده است.

به استناد پايگاه اسکوپس رتبه علمي ايران در دولت يازدهم رشد دو پله‌اي داشته و از رتبه 18 در سال 2013 به رتبه 16 در سال 2015 رسيده است.

وي ادامه داد: سهم ايران در توليد علم دنيا در سال 2013، 63 .1 بوده که اکنون 35 .1 است و رشد 3 .0 درصدي داشته است. همچنين رتبه استنادي ايران در جهان در سال 2013 ، 22 بوده است اما رتبه کنوني هنوز مشخص نيست.

وزير علوم با اشاره به افول رتبه ايران در زمينه نوآوري و فناوري اظهار کرد: رتبه ايران در زمينه نو آوري و فناوري افول داشته واز رتبه 113 به رتبه 120 رسيده است و به همين دليل بايد به سمت دانشگاه‌هاي نسل سوم و ماموريت گرا پيش رفت و هم وزارت علوم و هم دانشگاه‌ها در اين عرصه فعاليت کنند. دکتر فرهادي ادامه داد: همچنين اميدواريم برنامه‌هاي آموزشي که مورد بازنگري قرار گرفته‌اند در سال جديد کاربردي‌تر شوند. تاکنون به اندازه کافي توسعه کمي در آموزش عالي داشته‌ايم و 2880 موسسه آموزش عالي وجود دارد بنابراين بايد به توسعه کيفي توجه کنيم که اين امر نيازمند آمايش آموزش عالي است و اميدواريم طرح آمايش به زودي تقديم شوراي عالي انقلاب فرهنگي شود.

وي در ادامه با تاکيد بر اينکه در آمايش سرزميني آموزش عالي تجميع ادغام جابه جايي و انحلال ديده شده است افزود: همچنين توجه به بخش غير دولتي و بين المللي کردن آموزش مد نظر است. ما براي برنامه ششم به برنامه اساسي ارتقاي دانشگاه‌ها در اشل بين المللي توجه به آموزش هاي علمي مهارتي و کاربردي و کارآفريني فارغ التحصيلان را مد نظر داريم. وزير علوم در پايان تاکيد کرد: دانشگاه‌ها بايد استقلال خود را داشته باشند و مقررات جذب اساتيد نياز به بازنگري دارد.


 يادداشت 

 چند نكته مهم براي دانشجوي نمونه شدن

زهرا كيان‌بخت

دوران تحصيل در دانشگاه، در هر مقطعي كه باشد، به سرعت مي‌گذرد و درنهايت، بعد از گذشت چند سال، مدرك‌مان را كه بالاخره بعد از گذراندن فرازو فرودها و طي مراحل اداري فارغ‌التحصيلي و تسويه‌حساب، موفق به گرفتنش شده‌ايم، دريافت خواهيم كرد.

اينكه چشمهايمان را روي هم بگذاريم و به دلايل مختلف، روزها و شبهاي اين دوران بسيار مهم را بدون هيچ گونه برنامه‌ريزي خاص سپري كنيم، چيزي است كه باعث مي‌شود در روز فارغ‌التحصيلي، يك‌مرتبه به خودمان بياييم و احساس كنيم دوره‌اي را كه مي‌شد بسيار با كيفيت‌تر و بهينه‌تر از آن استفاده كرد، به بدترين شكل ممكن گذرانده‌ايم.

البته در آن زمان هم، مانند همه دورانهاي ديگر، فرصت جبران خواهيم داشت، اما چه خوب است از همين زمان كه هنوز در دوران طلايي دانشجويي به سر مي‌بريم، از آن به بهترين شكل استفاده كنيم.

براي تحقق اين امر، لازم است با خودمان قول و قرارهايي را بگذاريم و نهايت تلاشمان را بكنيم كه در سراسر اين دوران، به آنها پاي‌بند باشيم. در ادامه، به چند مورد از قوانيني كه در اين راستا مي‌توانيم براي خودمان وضع كنيم، اشاره مي‌كنيم. هر كسي مي‌تواند با توجه به علايق و استعدادهاي خاص خود، بندهاي مهم ديگري را هم به اين موارد، اضافه كند.

-زمان‌بندي دقيق براي اوقات شبانه‌روزمان داشته باشيم و هيچ روزي را بدون برنامه‌ريزي سپري نكنيم.

-همواره كمي زودتر از شروع كلاسها خودمان را به كلاس برسانيم و هيچ وقت در هيچ كلاسي با تاخير حاضر نشويم.

-سعي كنيم در هيچ كلاسي غيبت نكنيم. حتي اگر آن كلاس را فاقد فايده ارزيابي مي‌كنيم.

-از ابتداي ترم و در طول آن، براي چگونه پاس كردن امتحانات پايان ترم، برنامه داشته باشيم و منابع امتحان را قبل از شروع فصل امتحانات خوانده و در آن تسلط پيدا كرده باشيم. هيچ وقت، يادگيري يك درس براي اولين بار را به دوران فرجه و امتحان، موكول نكنيم.

-در طول ترم، به طور پيوسته و مداوم، از راهنماييهاي اساتيد و مشورت با آنها در جهت حل مسائل علمي و پيشرفت تحصيلي استفاده كنيم.

-همواره در حال ارزيابي برنامه‌هايمان باشيم و از خودمان بپرسيم آيا نوع حركتها و فعاليتهايي كه داريم، مي‌توانند ما را به عنوان يك دانشجوي پويا و موفق معرفي كنند يا خير؟ اگر پاسخ، منفي است سريعا در جهت شناسايي دلايل ركود و رفع آنها اقدام كنيم.

-حتي اگر نحوه چيدمان برنامه‌هاي آموزشي در دانشگاهي كه هستيم، به گونه‌اي است كه تحقيق و پژوهش در آن، جايگاهي ندارد، براي خودمان كار تحقيقي تعريف كنيم و سعي كنيم جنبه پژوهشي كارنامه‌ تحصيلي‌مان را تقويت كنيم.

شركت در همايشها و كارگاههاي مرتبط به رشته تحصيلي‌مان براي تحقق اين منظور، گزينه خوب و كمك‌كننده‌اي است.

-براي دوران بعد از فارغ‌التحصيلي‌مان برنامه داشته باشيم و اگر تصميم داريم در گرايش خاصي، به ادامه تحصيل بپردازيم، حتما در همين دوران دانشجويي، سعي در فراهم كردن مقدمات آن داشته باشيم.

- خودمان را محدود به امتحان نكرده و در كنار همه منابعي كه اساتيد معرفي مي‌كنند، همواره در حال مطالعه منابع بيشتر و يادگيري نكات اضافي‌تر باشيم.

-دوران دانشجويي به دليل تعدد كلاسها و حجم كارهايي كه بايد انجام دهيم، ممكن است ما را به سمت نوعي زندگي يكنواخت و تكراري پيش ببرد. در كنار همه فعاليتهاي علمي و تحصيلي، از ايجاد تنوع و فعاليتهاي سرگرم‌كننده مثل تماشاي فيلم، گوش دادن به موسيقي، شركت در كلاسهاي هنري و... غافل نشويم. درواقع، كار علمي و موفقيت در آن، نياز به روحيه خوب دارد و براي به دست آوردن روحيه خوب، ما نيازمند داشتن تنوع و برنامه‌هاي شادي‌آور در زندگي هستيم.

- هيچ كاري را در دقيقه نود انجام ندهيم. براي مثال اگر قرار است در پايان ترم و بعد از اتمام امتحانات، مقاله‌‌اي را به اساتيد، تحويل دهيم، از همان روزي كه چنين مساله‌اي اعلام مي‌شود، در پي شروع و به سرانجام رساندن آن مقاله باشيم و اين كار را به صورت پيوسته به انجام برسانيم.

-هر يك از ما در رشته تحصيلي‌مان با چهارچوب‌ها، نظريات و كتابها و منابع مطالعاتي مشخصي روبرو هستيم كه داراي فرم خاص خود هستند كه نگاه خاصي را به ما القا مي‌كنند. با وجود همه اينها، نوانديشي، به گونه‌اي ديگر انديشيدن و يافتن نكات، موضوعات و راه‌هاي تازه‌اي را كه مي‌توانيم در رشته‌تحصيلي‌مان در پيش بگيريم، فراموش نكنيم.

-بسياري از دانشجويان، به دليل اينكه علاقمند به فعاليتهاي علمي پژوهشي خارج از چهارچوبهاي تدريس شده در كلاسهاي درس هستند، به نمره، امتحان، كارنامه و مشابه اينها اهميتي نمي‌دهند. اما فراموش نكنيم به هر حال، نمراتي كه در پايان هر ترم در كارنامه ثبت مي‌شود، در بسياري از موارد، در كنار چيزهاي ديگر، به عنوان معيار سنجش توانايي ما به كار مي‌رود، بنابراين نسبت به نمره و كارنامه، احساس استغنا و بي‌توجهي نداشته باشيم.


 انتصابات 

 معاون امور آموزشي و تحصيلات تکميلي واحد رودهن منصوب شد

رودهن - ايرج صادقعلي

مراسم تکريم و معارفه معاون امور آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن، با حضورسرپرست، معاونان و جمعي از کارکنان و استادان اين دانشگاه برگزار شد. به گزارش خبرنگارآفرينش، در اين مراسم، دکتر نقي شجاع با تشکر از زحمات دكتر علي محمودي معاون آموزشي سابق واحد رودهن، و آرزوي توفيق براي دکتر حميدرضا فاطمي پور، معاون آموزشي جديد دانشگاه، تجديدنظر در کيفيت و کميت اساتيد حق‌التدريس، روان‌سازي پروسه خدمات آموزشي، برگزاري منظم جلسات با گروه‌هاي آموزشي و ارتقاء سطح کيفي بخش‌هاي آموزشي را از جمله مواردي دانست که بايد در زمره برنامه‌هاي اين معاونت قرار گيرد.


 خبــــر 

 معاون آموزشي وزير علوم خبر داد؛

سطح بندي دانشگاه‌هاي دولتي تا پايان شهريور نهايي مي‌شود

به گزارش آفرينش، معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات فناوري از تاييد نهايي سطح بندي دانشگاه‌هاي دولتي تا پايان شهريور ماه خبر داد و گفت: نتايج سطح بندي دانشگاه‌هاي دولتي تا پايان شهريور نهايي مي‌شود و جزئيات سطح بندي دو ماه بعد از نهايي شدن اعلام مي‌شود.

معاون آموزشي وزير علوم در ادامه درباره رتبه بندي دانشگاه‌هاي دولتي اظهار کرد: رتبه بندي دانشگاه‌هاي دولتي در دست بررسي بوده و طرح تقريبا تمام شده و فکر مي‌کنم تا پايان شهريور ماه در وزارتخانه به تاييد نهايي برسد.

دکتر شريعتي ادامه داد: بعد از تاييد نهايي اطلاعات دانشگاه‌ها را مورد پردازش قرار مي‌دهيم و پس از آن دانشگاه‌هاي دولتي نيز سطح بندي خواهند شد. البته فاز نخست سطح بندي بوده و بعد رتبه بندي صورت مي‌گيرد.

معاون آموزشي وزير علوم در پاسخ به اين سوال که آيا به دانشگاه‌هايي که در رتبه اول قرار مي‌گيرد بودجه بيشتري تعلق خواهد گرفت گفت: در قانون موردي وجود دارد که طبق آن دانشگاه‌هاي برتر مورد فعاليت ويژه قرار بگيرد اما ميزان و چگونگي آن بستگي به رديف‌هاي اعتباري قانون بودجه و مسائل نظام در حوزه‌هاي مالي و اقتصادي دارد.

دکتر شريعتي با تاکيد بر اينکه منظور از حمايت‌هاي ويژه فقط حمايت‌هاي مالي نيست اظهار کرد: حمايت‌هاي مالي تنها بخشي از قضيه بوده که به ما هم ارتباط مستقيم ندارد بخش مهم قضيه حمايت‌هاي ويژه ديگري است که آموزش عالي از اين دانشگاه‌ها خواهد داشت.

به گفته وي، اگر سطح بندي به نتيجه برسد دانشگاه‌هايي که در رتبه‌هاي بالاتر هستند از لحاظ توسعه علمي و فناوري تعاملات بين المللي و نقشي که در توسعه پرديس‌ها خواهند داشت مورد حمايت قرار مي‌گيرند.

معاون آموزشي وزير علوم در پاسخ به اين سوال که اين دانشگاه‌ها به چند سطح تقسيم مي‌شوند گفت: فکر مي‌کنم اين طرح تا پايان شهريور نهايي شود و حداکثر دو ماه بعد تعداد سطوح مشخص مي‌شود.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته