جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1385/12/24 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - پنجشنبه نسخه شماره 2723


سرمقاله


توافق نسبي 1+5 بر سر مفاد تحريم ايران


انفجار مين 3 دانشجو را کشت


پايان بررسي بودجه دردسر ساز 86 در مجلس


ولايتي: يک 598 هسته اي را مي پذيريم


لاريجاني: اقدام نظامي پاسخ نظامي دارد


تاکيد آيت ا... هاشمي بر وحدت کشورهاي اسلامي


انتقاد از کم لطفي به دستگاه قضايي در لايحه بودجه


کوتاه و خواندني


 سرمقاله 


  آيا مشکل "بنزين" حل شد؟!

   ماجراي بنزين وقيمت آن، فارغ از همه ابعاد اقتصادي اش، عيانگر يک تراژدي مديريتي وسياسي درجامعه امروزين ايران است.
  مشکل بنزين، مساله اي نيست که بناگاه، بامداد امروز رخ نموده ومسئولان را غافلگير کرده باشد، از سال ها پيش، کارشناسان وحتي خود مسئولان در دولت و مجلس، درباره اين مساله، تبعات و راه حل هاي آن سخن مي گويند واگر بخواهيم آنچه گفته و نوشته شده است را جمع کنيم، بي هيچ مبالغه اي، ده ها جلد کتاب قطور به دست مي آيد.
  بااين حال، درتمام اين سال ها، ماجراي بنزين، فقط به سخن پراکني وشعارگويي و... محدود مانده و کوچکترين گامي براي گذر ازاين بحران اقتصادي ملي برداشته نشده است.
 هرچند روز گذشته با تصويب ماده واحده لا يحه بودجه 86  مقررشد که بنزين به قيمت هر ليتر يکصد تومان عرضه  و همچنين سيستم سهميه بندي بر آن حاکم شود ، لکن محافظه کاري ها ،باعث شد  همچنان زخم بنزين به يک مسکن بسنده کند و به درمان نهايي نرسد زيرا هيچ کدام از دولت و مجلس حاضر نشدند متحمل هزينه سياسي شوند ولو آنکه اقتصاي ملي از اين رهگذر آسيب ببيند .  
  در واقع دولت و مجلس بر سر بنزين به يک مصالحه بينابيني رسيدند . اين در حالي است که هردوطرف نيز ادعاي دارا بودن توان کارشناسي دارند والبته، اين ادعا خالي از واقعيت نيست واتفاقا هم کارشناسان دولت، هم کارشناسان مجلس وهم مجموعه هاي کارشناسي خارج از اين دو، به کرات وبه صراحت استدلال و اعلام کرده اند که استمرار وضعيت کنوني  حتي مصوبه جديد  در عرصه بنزين درتضاد با منافع ملي و مصالح اقتصادي کشور است.
  به هرحال ، سال آينده سيستم جديدي در بازي بنزين برقرار مي شود ولي پرسش بنيادين ان است که آيا با مصوبه جديد ، يکي از ديرينه ترين مشکلات مهم اقتصاد ملي حل شد يا آنکه فقط براي خالي نبودن عريضه ، مصوبه اي شکل گرفت تا حل  اين معضل به زماني ديگر - که معلوم نيست کي  فرا مي رسد - موکول شود؟


 توافق نسبي 1+5 بر سر مفاد تحريم ايران 

 گروه سياسي: نمايندگان گروه 1+5 پيش از نشست ديشب خود ابراز اميدواري کردند که بتوانند، در اين نشست متن پيش نويس تحريم عليه ايران را آماده کنند. ديپلمات هاي نزديک به مذاکرات اعلام کردند پس از آماده شدن، اين پيش نويس در اختيار 10 عضو غير دائم شوراي امنيت قرار مي گيرد و اگر اختلافي وجود نداشته باشد ممکن است قطعنامه اوايل هفته بعد به تصويب برسد. به گزارش خبرگزاري رويترز "دو ميساني کومالو" نماينده آفريقاي جنوبي در سازمان ملل که کشورش رياست دوره اي شوراي امنيت سازمان ملل را بر عهده دارد، گفت: اگر نمايندگان دائم شوراي امنيت بتوانند به اين بحث بي پايان (در مورد اعمال تحريم ها عليه ايران) پايان ببخشند، مساله در اختيار اعضا غير دائم قرار مي گيرد تا در مورد آن به بحث و بررسي بپردازند. وي از اعضا دائم خواست تا ساعت 17 روز چهارشنبه نتايج مذاکرات خود را در اختيار اعضا غيردائم قرار دهند. "امري جونزپري" نماينده انگليس در سازمان ملل پس از نشست روز سه شنبه اعضا اعلام کرد که تمام اختلافات ميان اعضا حل شده و تنها يک يا دو مورد باقي مانده که در نشست بعدي بررسي خواهند شد. اما "ونگ گوانگيا" نماينده چين در سازمان ملل مي گويد توافق نهايي در مورد ليست افراد و شرکت ها ايراني که بايد مورد تحريم واقع شوند حاصل نشده است. وي گفت: بسياري از اعضا، از جمله چين، در مورد تمام اين افراد و شرکت ها مطمئن نيستند چون هدف ما فقط فعاليت هاي هسته اي و موشکي ايران است. اما اکنون با وجود تعداد زياد اين ليست، ما نمي دانيم آيا آنها با اين فعاليت ها مرتبط هستند يا نه. اما "ويتالي چورکين" نماينده روسيه در سازمان ملل مي گويد تعدادي از اعضا شواري امنيت و نه فقط روسيه و چين نسبت به اعمال تحريم هاي اين چنيني نگران هستند. وي در عين حال خاطر نشان کرد راهنمايي هايي که از سوي مسکو دريافت کرده بسيار مثبت بوده اند. درهمين زمينه، خبرگزاري فرانسه نيز ديروزگزارش داد ، نمايندگان گروه 5+1 سه شنبه شب تلاش کردند تا آخرين نکات را نيز به پيش نويس قطعنامه تحريم هاي نامشروع عليه ايران بيفزايند; با اين اميد که آن را چهارشنبه شب به شوراي امنيت ارائه دهند.ديپلمات ها گفتند که نمايندگان اين گروه پس از دور ديگري از چانه زني ها به اين نتيجه رسيدند که پيش ازرسيدن به مصالحه بر سر پيش نويس قطعنامه تحريم ها که مي تواند به اعضاي 10 عضوي غير دائم شوراي امنيت ارئه شود; هنوز به توضيحات و دستورالعمل ها از سوي پايتخت هاي خود نياز دارند.اين نشست با حضور سفراي پنج عضو دائم شوراي امنيت ( انگليس، فرانسه، آمريکا، چين و روسيه) به علاوه آلمان انجام شد."ژان مارک دلاسابلير" نماينده فرانسه در سازمان ملل متحد پس از نشست سه شنبه شب گفت : نمايندگان اين شش کشور بار ديگر امشب (چهارشنبه) براي از سرگيري چانه زني ها و در اختيار قرار دادن گزارشي از آن براي ديگر اعضاي شوراي امنيت ديدار مي کنند.وي افزود:" اميدوارم که ما بتوانيم يک متن توافق شده را در اختيار اعضاي ديگر شوراي  امنيت قرار دهيم. 


 انفجار مين 3 دانشجو را کشت 

ايلنا:انفجار خودروي مزداي واحد تبليغاتي دانشگاه شهيد باهنر کرمان در اردوي کاروان  هاي راهيان نور، چند کشته و مجروح به جا گذاشت. اين حادثه حوالي ساعت 15/30 در جاده مرزي چزابه- فکه و در نزديکي پاسگاه مرزي ارتش رخ داده است. گفته مي  شود علت اين حادثه عبور خودرو از روي يک مين ضد زره بوده است و بر اثر آن سه نفر کشته و دو نفر مجروح شده  اند.کارت دانشجويي يکي از سرنشينان خودرو در محل حادثه پيدا شده است.


  پايان بررسي بودجه دردسر ساز 86 در مجلس 

گروه سياسي: سرانجام ديروز بررسي لايحه بودجه جنجالي 86 در صحن علني مجلس پس از 10 روزکارفشرده نمايندگان پايان يافت. نمايندگان در 23 جلسه علني در حالي روز گذشته به بررسي بخش هاي هزينه اي و درآمدي لايحه بودجه سال  آتي پايان داده و ماده واحده آنرا تصويب کردند که پيش از اين 201 نماينده با امضاي نامه اي، هيات رئيسه مجلس را تهديد کرده بودند که اگر تغييرات مورد نظر در بودجه بوجود نيايد به ماده واحده آن راي نخواهند داد. تعدادي از اين نمايندگان معترض خواستار برگشت به لايحه دولت در خصوص نحوه عرضه بنزين درسال آتي بودند و تعدادي ديگرنيزمعتقد بودند که بودجه به نحو مناسب در صحن بررسي نشده است. يکي از اين معترضان حسينعلي قاسم زاده نماينده بابل بود که در تذکري آئين نامه اي خطاب به باهنر، گفت: با توجه به اين که حق ما در کميسيون تلفيق ضايع شده حق داريم از پيشنهاد خود در صحن علني دفاع کنيم اگر اجازه ندهيد از حقمان دفاع کنيم جلسه را ترک مي کنم و در ماده واحده شرکت نمي کنم. موسي الرضا ثروتي نماينده بجنورد نيز که نسبت به طرح پيشنهادي در صحن علني اعتراض داشت، اعلام کرد که جلسه را ترک مي کند.  باهنر در پاسخ به ثروتي گفت: «اين برخورد خوبي نيست. اين که بگوييد اگر پيشنهادي راي بياورد جلسه را ترک مي کنيم اگر راي نياورد جلسه را ترک مي کنيم، من تمنا مي کنم جلسه را ترک نکنيد; اما اگر کسي خيلي اصرار دارد جلسه را ترک کند، ترک کند.» همچنين پس از پايان بررسي تبصره هاي لايحه بودجه و قبل از راي گيري براي ماده واحده، حسن سبحاني نماينده دامغان در اخطار قانون اساسي با استناد به اصل 52 آن، گفت: در اين اصل آمده است که بودجه سالانه بايد به ترتيبي که در قانون مقرر شده از طرف دولت تهيه و براي بررسي به مجلس تقديم شود. وي ادامه داد: معناي بررسي اين است که همه موارد بررسي شود. ولي بودجه عمومي دولت يعني اعتبارات دستگاه ها و اعتبار شرکت هاي دولتي و بودجه شرکت نفت در مجلس بررسي نشد. به گفته عضو کميسيون تلفيق بودجه، تبصره هاي بررسي شده، قوانين دائمي است و بودجه نبود. وي در ادامه تصريح کرد: الان مي خواهيم به چه چيزي راي دهيم ما که چيزي را بررسي نکرده ايم. 73 درصد بودجه، بودجه شرکت هاي دولتي است که بررسي نشد. سبحاني در پايان تاکيد کرد: چه طور به چيزي که بررسي نشده راي دهيم. پس از سخنان سبحاني، باهنر براي اينکه جو مجلس را براي راي گيري به ماده واحده لايحه بودجه دولت آماده کند و به نوعي حمايت معترضان بودجه را بخصوص در بحث بنزين جلب کند خطاب به نمايندگان، گفت:  بر اساس مصوبه  فعلي کميسيون تلفيق، نفت و گاز تا اول خرداد 1386 همان قيمت فعلي است و اگر دولت يا دوستان نماينده اصلاحيه اي در تغيير قيمت براي بنزين و گازوئيل دارند، مي توانند قبل از اول خرداد ارائه کنند اما در فروردين و ارديبهشت در اين خصوص مشکل نداريم. باهنردر ادامه اظهار کرد: بالاخره در بودجه ها هيچ زماني نمي توانيم جمع بندي کنيم که همه  کارهاي خوب عالم را انجام دهيم و حتما بلااستثنا» کساني که در زمان بررسي بودجه فعال بودند اشکالاتي به مصوبات دارند; کمااين که خود من هم شايد چندين مورد اشکال جدي دارم اما با پرکاري و پرتلاش و پرحرارت دوستان آرام و بدون جنجال و درگيري کار را جلو بردند.  او گفت: به کمک جدي دولت و نمايندگان، يک جنگل پرطراوتي را به اينجا رسانده ايم. به خاطر يک درخت يا يک بوته اين روز آخر را تلخ نکنيم و ان شا»الله با يک راي سنگين به ماده واحده راي مي دهيم. پس از اين سخنان،  باهنرآغاز راي گيري درخصوص ماده واحده لايحه بودجه 86 را  اعلام کرد که در نهايت نمايندگان، ماده واحده اين لايحه را با  146راي مثبت  49راي منفي و  9راي ممتنع از مجموع  216نماينده حاضر به تصويب رساندند. اين لايحه از حيث منابع بالغ بر دو ميليون و  316هزار و  856ميليارد و ميليون ريال و از حيث مصارف نيز بالغ بر دو ميليون و  316هزار و 856 ميليارد و  559ميليون ريال است. بر اساس اين ماده واحده، منابع بودجه عمومي دولت از لحاظ درآمدها و واگذاري دارايي هاي سرمايه اي و مالي و مصارف بودجه عمومي دولت از حيث هزينه ها و تملک دارايي هاي سرمايه اي و مالي بالغ بر  692هزار و 827 ميليارد و  731ميليون ريال است. بر اين اساس، منابع عمومي به مبلغ  639هزار و  453ميليارد و 657 ميليون ريال و هزينه ها و تملک دارايي هاي سرمايه اي و مالي از آن محل مبلغ  639هزار و  451ميليارد و  657ميليون ريال است.  بر اساس اين ماده واحده همچنين نمايندگان به دولت اجازه دادند درآمد و ساير منابع مندرج در قسمت سوم اين قانون را با رعايت قوانين مربوطه در سال  1386وصول و هزينه ها و تملک دارايي هاي سرمايه اي و مالي وزارتخانه ها و موسسات دولتي و همچنين کمک ها و ساير اعتباراتي را که در جداول قسمت چهارم و پيوست شماره يک اين قانون (قانون بودجه) در حدود وصولي درآمدها و ساير منابع در سال 86 با رعايت قوانين و مقررات مربوط و براساس شرح عمليات و فعاليت هاي موافقتنامه هاي مبادله شده و تبصره هاي قانون بودجه سال آينده و بر اساس تخصيص اعتبار پرداخت نمايد.
بودجه  86خوب جمع بندي شد
اما با وجود انتقادات  نمايندگان ،  محمدرضا باهنر نايب رييس اول مجلس ديروز پس از پايان بررسي لايحه بودجه 86 در صحن علني در جمع خبرنگاران، گفت: بررسي بودجه کار سختي بود و نمايندگان مجلس و دولت براي بررسي اين لايحه کمک کردند. وي گفت: پس از تقديم لايحه بودجه سال 86 ، احساس کرديم که تراز بودجه متعادل نيست و با توجه به اينکه بودجه سال آينده نوزدهمين بودجه اي است که اينجانب شاهد بررسي آن در مجلس بودم، احساس مي کنم که در نهايت سرانجام کار خيلي خوب جمع بندي شد.  نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه که "شوراي نگهبان هنوز نظر نهايي خود را درباره لايحه مديريت خدمات کشور اعلام نکرده است، چگونه اين بحث در بودجه سال آينده ديده شد ؟"، پاسخ داد: يکي از اشکالاتي که تصور مي کنيم شوراي نگهبان رسيدگي کند، همين موضوع است زيرا برخي از نمايندگان نيز اميد داشتند تا لايحه مديريت خدمات کشوري قانوني شود ولي الان قانوني شدن بودجه جلوتر افتاد که احتمال دارد در برگشت از شوراي نگهبان اين موضوع را اصلاح کنيم.  باهنرهمچنين در خصوص وضعيت بنزين در سال آينده گفت: در توزيع اين سهميه، اولويت اول به ناوگان عمومي داده شد و وزارت کشور در حال ثبت نام از تاکسي ها و مسافربرهاي شخصي است تا سهميه مورد نياز بنزين در اختيارشان قرار بگيرد. وي افزود: مابقي بنزين ميان بقيه خودروهاي شخصي توزيع مي شود. با هنر با بيان اينکه "بنزين از اول خرداد با بهاي  100تومان عرضه مي شود، ولي دولت نمي تواند از بنزين نرخ  100تومان استفاده کند"، اظهار داشت: دولت بايد بنزين مورد نياز خود را به بهاي آزاد خريداري کند. مجلس به دولت اجازه داد که اگر ضرورت و نيازي وجود داشت، بنزين وارد کند و به بهاي تمام شده عرضه کند. باهنر درباره واردات بنزين در سال آينده يادآور شد: علاوه بر توليد داخلي بنزين، دولت اجازه دارد تا سقف  2/5 ميليارد دلار بنزين وارد کند که اين بنزين از طريق کارت هوشمند سهميه بندي و بين مصرف کنندگان توزيع مي شود. وي در خصوص اختلاف نظر نمايندگان در مورد بهاي بنزين گفت: اين بحث در بودجه کاملا روشن است و مجري هرچه از قانون فهميد، ما آن را قبول مي کنيم و اگر دولت در فهم از قانون اشکال داشته باشد از ما تفسير مي خواهد.


 ولايتي: يک 598 هسته اي را مي پذيريم 

ادامه از صفحه اول -  مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل با اشاره به اين  که کشورهاي 1+5 در مورد تحريم هاي جديدي عليه ايران در قالب قطعنامه ديگري به توافق خواهند رسيد اما تحريم هاي آنها بيشتر داراي آثار رواني و سياسي است، گفت: احتمال صدور قطعنامه اي ديگر عليه ايران وجود دارد و اين قطعنامه احتمالا شامل تحريم هاي جديدي عليه ايران خواهد بود.  ولايتي با اشاره به اين که تحمل فشارهاي بين المللي، هزينه گام هاي بزرگ است،  تصريح کرد: هر کشوري که بخواهد گام بلندي بردارد، بخصوص اگر اين گام، مورد توافق برخي قدرت هاي صاحب نفوذ نباشد، هزينه اي دارد که بايد پرداخت کند. اين هزينه ها براي جمهوري اسلامي ايران از قبل، قابل پيش بيني بود ليکن سياست نظام اين است که اين هزينه ها را به حداقل برساند. وي تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران را در عرصه بين المللي براي کاهش اين هزينه ها دانست و گفت: هر چه در جهت اهداف صلح آميز فعاليت هاي هسته اي خود، بيشتر روشنگري کنيم، هزينه ها کمتر خواهد شد. ولايتي در مورد اصرار ايران بر حفظ چرخه سوخت هسته اي، گفت: نمي توان به حرف کشورهاي دارنده فن آوري هسته اي اطمينان کرد زيرا ممکن است دست مصرف کنندگان را در پوست گردو بگذارند و ارسال سوخت هسته اي را متوقف کنند و همه سرمايه گذاري ها در زمينه انرژي اتمي بي نتيجه بماند. وزير خارجه سابق ايران در برابر اين پرسش که برخي تحليل گران با توجه به مشکلات اقتصادي، تاثير تحريم هاي اقتصادي را کمتر از جنگ نمي دانند، آيا آمادگي لازم را براي اعمال تحريم هاي اقتصادي داريم ؟ پاسخ داد: اينکه عده اي مي گويند تحريم هاي اقتصادي مانند جنگ و يا بدتر از آن است، نظر خود را مطرح مي کنند اما برداشت ما اين نيست. مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل تصريح کرد: آنچه ما خواستار آن هستيم، هزينه هايي دارد و ايران نيز براي پيشبرد اهداف خود، اهرم هاي سياسي، بين المللي و اقتصادي در اختيار دارد. وي افزود: بايد تلاش کنيم از طريق ارتباط با کشورها بخصوص کشورهايي که در عرصه بين المللي صاحب نفوذ هستند، هزينه اين تحريم ها به حداقل برسد.وي به حداقل رسيدن هزينه تحريم ها را منوط به تلاش هاي بين المللي جمهوري اسلامي دانست. مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل با اشاره به اينکه ايران امکانات زيادي دارد و با  15کشور همسايه است و نفوذ و تاثيرگذاري سياسي هيچ کشوري در خاورميانه به اقرار دوست و دشمن به اندازه ايران نيست. يعني اگر امروز بخواهند به حکومت فعلي عراق براي استقرار آرامش و پايداري کمک کنند، ايران نقش اساسي دارد. اگر بخواهند مساله فلسطين عادلانه و موثر حل شود، ايران نقش موثري دارد. اگر بخواهند.   وي در پاسخ به پرسشي در زمينه مشابهت قطعنامه 1737 با قطعنامه 598 و پذيرش نهايي آن، گفت: اولين قطعنامه اي که به فاصله کوتاهي پس از حمله عراق به ايران، صادر شد، قطعنامه  479بود و ما آن را به دليل آنکه به ضرر ايران بود، نپذيرفتيم. ما مي گفتيم، آتش بس، عقب نشيني تا مرزهاي بين المللي و سپس مذاکره اما اين قطعنامه مي گفت، آتش بس و مذاکره . حدود هفت سال مقاومت کرديم و آن همه شهادت ها و اسارت ها براي آن بود که آنها عقب نشيني به مرزهاي بين الملي ، مبادله اسرا و تعيين متجاوز را بپذيرند. سرانجام به قطعنامه 598رسيديم . اما قبل از آن ، چندين قطعنامه در شوراي امنيت تصويب شد و ما آن را قبول نکرديم. قطعنامه  598را به دليل آنکه قطعنامه متعادلي بود، پذيرفتيم. حال اگر در مساله هسته اي نيز قطعنامه اي تصويب شود که متعادل باشد و در حد تعادل و توازن قطعنامه  598باشد، آن را با نظر مثبت بررسي مي کنيم. اما قطعنامه هاي امروز سازمان ملل، همگي يکجانبه و شبيه قطعنامه  479 است. ما قطعنامه  479 را نپذيرفتيم چون اگر مي پذيرفتيم ،  40هزار کليومتر مربع از خاک کشور را از دست داده بوديم و عراقي ها در خوزستان مستقر شده بودند. موضع متناقض روسيه و چين در مورد برنامه هسته اي ايران و راي مثبت آن ها به قطعنامه 1737 پرسش ديگري بود که ولايتي در پاسخ به آن گفت: ما به توان داخلي خود متکي هستيم اما با کشورهاي ديگر نيز تعامل داريم. اما اگر قرار شد، کشورهاي ديگر تا جايي همراه ما باشند و پس از آن با ما همراهي نکنند، ما سرنوشت خود را به دست هيچ يک از آنان نمي دهيم. البته از ترس اينکه مبادا کشوري که امروز دوست ماست تا آخر دوست باقي نماند، امروز از مواضع خود در ارتباط با آنها عقب نشيني نمي کنيم. وي در مورد اينکه روسيه و چين قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران را وتو نکردند اما چين در مورد کره شمالي، از وتو استفاده کرد، پاسخ داد: ايران، ايران است و کره شمالي، کره شمالي. هر کشوري قدر و حيثيت و موقعيت سياسي خاص خود را دارد. ايران، کشوري مستقل و تاثيرگذار بر جهان اسلام، منطقه و کل دنياست و نبايد با کره شمالي مقايسه کرد. وي با بيان اينکه ارتباط چين و کره شمالي بين هيچ کشور ديگر دنيا وجود ندارد، گفت: ايران، هزينه هاي استقلال خود را مي پردازد.ما روزي گفتيم، نه شرقي ، نه غربي. سلطه کشوري را نمي پذيريم، اما از دوستي ها استفاده مي کنيم و هر کشوري که براي ايران سرمايه گذاري سياسي کند، در طول رابطه اش مي تواند بيشتر روي ايران حساب باز کند.  اين به اين معنا نيست که ما اميد داشته باشيم که چين و روسيه مواضعي را اتخاذ کنند که اين مواضع نجات دهنده ما باشد.  وي در عين حال گفت: اگر روسيه بخواهد يکبار ديگر بعنوان يک قدرت تاثيرگذار بين المللي بخصوص در مناطقي که در حواشي مرز اين کشور است، تاثيرگذار باشد و مانع از نفوذ سياسي - نظامي آمريکا و ناتو در قفقاز و آسياي مرکزي شود، بايد رابطه با ايران را حفظ کند. همچنين اگر چين بخواهد موقعيت خود را حفظ کند و از گسترش آمريکا در حوزه تحت نفوذش جلوگيري کند، بايد اقدامات اساسي انجام دهد. چين و روسيه مي دانند با سرمايه گذاري در ايران، در مقابل توسعه طلبي آمريکاييها ايستاده اند و اين ارزش بزرگي است. هر کس در روسيه و چين به فکر منافع ملي اين کشورها باشد، ايران را از دست نمي دهد.  ولايتي تاکيد کرد: برداشت شخصي من اين است که روسيه و چين تصور مي کنند ايران به واسطه قطعنامه هاي پي در پي شوراي امنيت، سرانجام از مساله هسته اي دست برمي دارند و عملا مشکلي که اين کشورها در صحنه بين المللي به خاطر ايران دارند، حل مي شود. به نظر من، اگر روسيه و چين فکر مي کنند با استمرار قطعنامه هاي شوراي امنيت، ايران از فعاليتهاي هسته اي صلح آميز خود دست برمي دارد، دچار يک اشتباه استراتژيک شده اند.


  لاريجاني: اقدام نظامي پاسخ نظامي دارد 

گروه سياسي: علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران درباره واکنش ايران به حمله احتمالي آمريکا، گفت: به هر حال اگر اقدامي نظامي صورت گيرد، پاسخش هم نظامي خواهد بود.  لاريجاني ديروز پس از ديدار با "فتحي يکن" رهبر جبهه عمل اسلامي در جمع خبرنگاران، رفتار شوراي امنيت سازمان ملل را نشانه "بداخلاقي" دانست و گفت: ما محکم روي موضع اتمي شدن ايران ايستادگي مي کنيم.  او با بيان اينکه هرگونه اشتباه محاسباتي به ضرر خودشان خواهد بود،اظهارکرد: اگر مسير مذاکره در پيش بگيرند ما آمده مذاکره هستيم و اگر نخواهند و زبان زور به کار ببرند، پاسخ ايران ايستادگي و مقاومت خواهد بود.  لاريجاني در خصوص اظهارات وزارت خارجه روسيه مبني بر اينکه ايران بايد به درخواست هاي شوراي امنيت و شوراي حکام پاسخ دهد، گفت: اينکه آنها مي گويند مقررات بين المللي بايد رعايت شود ربطي به مساله بوشهر ندارد و به طور رسمي چنين مساله اي به ما گفته نشده است. اما اينکه در مورد بوشهر تعلل هايي صورت مي گيرد اين اشکالي است که بايد توسط روس ها حل شود.  دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح کرد: آينده دولت روسيه که مي خواهد رفتار تجاري عمده با کشورهاي دنيا داشته باشد مي تواند مساله اي مضر باشد و مساله اجراي درخواست هاي شوراي امنيت و شوراي حکام امري جداگانه است که در جاي خود بحث مي شود. وي در پاسخ به اين سوال که روسيه که حامي ايران در شوراي امنيت بوده است دارد به اهرمي عليه ايران تبديل مي شود، گفت: هيچ وقت روس ها چنين چيزي را نگفتند. لاريجاني که انتظار دارد اگر چنين باشد آنها اين امر را رسما اعلام کنند، افزود: آنها در مذاکراتشان با ما اعلام کردند که حقوق ايران را در مساله هسته اي قبول دارند، اما ممکن است به لحاظ تاکتيکي چنين اظهارنظرهايي را داشته باشند، اما در اصل مي گويند که حقوق ايران را در استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي قبول دارند.  وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه اگر کارت روسيه در شوراي امنيت در حمايت از ايران بسوزد در چارچوب ديپلماسي فعال کارت ديگر ايران چه خواهد بود بدون اشاره و پاسخ صريح به اين سوال، اظهار داشت: هميشه در ديپلماسي ظرفيت ها صفر و صد نيست. همه کشورها بر حسب شرايطشان مي توانند با ايران منافع مشترک داشته باشند و در همين کشورهاي 1+5 کم نيستند کشورهايي که با ايران منافع مشترک بسيار دارند. لاريجاني افزود: ديپلماسي موفق زماني اتفاق مي افتد که بتواند همه اين منافع مشترک را درست تعريف کند و از آن به خوبي استفاده کند. وي گفت: نبايد انتظار داشته باشيم که اين کشورها صد در صد مواضع شان با مواضع ايران يکي باشد.  دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سوال که سازمان انرژي اتمي اعلام کرده است آمادگي دارد اسناد پرداخت هاي مالي اش به روسيه را منتشر کند آيا امکان دارد اين مساله صورت گيرد، گفت: بنا بود مذاکراتي در همين موضوع با روس ها داشته باشيم مهمتر از انتشار اين اسناد اين است که اين اختلاف رفع شود. لاريجاني با حمايت از موضع سازمان انرژي اتمي، اظهار داشت: بايد طبق قواعد حقوقي در اين زمينه عمل شود. وي در پاسخ به اين سوال که امکان دارد ايران شکايتي را از عملکرد روسيه در احداث نيروگاه بوشهر داشته باشد؟ بدون بيان راه حل راحت تر فقط گفت: راه هاي راحت تر براي حل اين مساله هم وجود دارد. لاريجاني در خصوص مذاکرات معاون سازمان انرژي اتمي با تيمي از مقامات روسيه درباره نيروگاه بوشهر گفت: اين مذاکرات هنوز به نتايج دقيقي نرسيده است و ادامه دارد. دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان در پاسخ به اين سوال که برخي معتقدند لحن آرام ايران نسبت به راه اندازي نشدن نيروگاه بوشهر در موعد مقررش و تاخير 8 ساله در اين پروژه متفاوت از برخوردش با ساير تاسيسات هسته  اي ايران است، گفت: فکر نمي کنم در مورد نيروگاه بوشهر مساله مبهمي وجود داشته باشد. هر چند که با نظر شما درباره 8 سال تاخير در راه اندازي اين نيروگاه موافقم، اما نيروگاه بوشهر از گذشته آغاز شده است و با يک کشور اروپايي و سپس به دليل برخي حوادث به روس ها واگذار شد. بنابراين اين مساله چيزي نبود که از صفر آغاز شود. اگر تخلفاتي صورت بگيرد گفته شده است و ما گفته ايم که رفتار روسيه را قبول نداريم.  لاريجاني در پاسخ به اين سوال که گفته شده کارشناسان روسي نيروگاه را ترک کرده اند گفت: نه، من هنوز چنين خبري را نشنيدم.  وي در پاسخ به اين سوال که شما قبلا گفته بوديد همه مسايل از جمله تعليق قابل مذاکره است، گفت: الان بحث هاي ديگري مطرح است و اين مسايل مربوط به گذشته است. هر مقطعي يک بحث و سخن خاص خود را دارد; ما به آنها گفته بوديم که شما در مسير کار هميشه تلاش مي کنيد به يک وحدتي برسيد، اما الان مسايل عميق تر از گذشته شده است. در عين حال هيچ مسير و راهي بسته نيست. مهم اين است که اراده ها براي حل مساله وجود داشته باشد. لاريجاني گفت: رفتاري که ما در شوراي امنيت شاهد هستيم يک جور بداخلاقي است; نه نشان دهنده حل مساله. وي گفت: شرايط امروز ما اين است که محکم بر روي موضوع  هسته يي شدن ايستادگي کنيم. اگر آنها تصور اشتباه داشته اند به ضرر خودشان است; اگر در مسير مذاکره باشند آماده حل مساله هستيم; در غير اين صورت پاسخ ايران ايستادگي خواهد بود. لاريجاني در پاسخ به اين سوال که منظور شما از عميق تر شدن شرايط کنوني چيست، گفت: نمي توانند آنها با ما مذاکره کنند، آنوقت عليه ما قطعنامه  هم صادر کنند. قطعنامه  يعني دشمني با ايران. وي در خصوص تزريق گاز به سانتريفيوژ هاي نصب شده در نطنز تا پايان فوريه اظهار داشت: در اين مورد بايد از کارشناسان فني سوال کنم و سپس به شما پاسخ دهم; در عين حال کار در حال انجام است.


  تاکيد آيت ا... هاشمي بر وحدت کشورهاي اسلامي 

ايسنا: آيت ا... هاشمي رفسنجاني در ديدار فتحي يکن، رهبر جبهه  امل اسلامي لبنان، با تاکيد بر مشترکات فراوان همه فرقه هاي مذهبي اسلامي و لزوم پرهيز از اختلافات جزئي، گفت: ايران بخشي از مجموعه  بزرگ اسلام است و ملت ايران به عنوان جزيي از امت بزرگ مسلمان مصمم است در گسترش همدلي ها و همکاري هاي همه کشورهاي اسلامي تلاش نمايد.  رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام کمک هاي انسان دوستانه و اسلامي ايران به آوارگان کوزوو و فلسطين را نمونه يي از انگيزه هاي اسلامي دانست و گفت: مسلمانان بايد به دور از تعصبات افراطي مذهبي، براي سربلندي اسلام و همه کشورهاي اسلامي تلاش کنند.  وي با تحسين مقاومت همه گروه هاي لبناني در مقابله با توطئه ها و تحرکات دشمنان، گفت: همکاري جبهه امل اسلامي به عنوان گروه مقاومت اهل سنت با حزب الله بسياري از توطئه هاي تفرقه افکنانه را خنثي کرد. هاشمي رفسنجاني ورود ميشل عون به مقاومت را نشانه اين دانست که مقاومت مردم لبنان مختص مسلمانان نيست و اين مقاومت همه مظلومان در مقابل ظالمان است. فتحي يکن نيز در اين ديدار با ارايه گزارشي از آخرين روند تحولات لبنان، به تلاش دشمنان براي ايجاد تفرقه اشاره کرد و گفت: همه فرقه  هاي اسلامي بايد در راستاي حفظ عظمت اسلام تلاش کنند.


 انتقاد از کم لطفي به دستگاه قضايي در لايحه بودجه  

سنا: رييس قوه  قضاييه با بيان اين که در لايحه  بودجه تقديمي از دولت به مجلس، مقداري (به دستگاه قضايي) کم لطفي شد، ابراز اميدواري کرد که دستگاه قضايي بتواند با همين مقدار بودجه، وظايفش را به نحو احسن انجام دهد.  آيت الله هاشمي شاهرودي در پايان يکصد و پنجاه و ششمين جلسه  ديدار مردمي، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره  عملکرد دستگاه قضايي در سال 85 ، در پاسخ به سوال خبرنگاري در رابطه با ساز و کار دادگاه اصل 44 اظهار داشت: بناست که دادگاه هاي تخصصي اصل 44 ايجاد شود و در اين زمينه کميسيوني تشکيل شده و در حال آماده کردن طرحي هستند و انشا»الله در هر استان دادگاه هاي ويژه در اين زمينه تشکيل خواهد شد.  شاهرودي خاطرنشان کرد: عمدتا زمينه هاي مورد رسيدگي در اين دادگاه ها مربوط به سه زمينه ي "پول، ارز، بانک"، "صنعت و توليدات کشاورزي" و "بازرگاني و تجارت" است. علاوه بر اين بناست مجتمع اقتصادي براي مبارزه با مسايلي چون زمين خواري در راستاي رسيدن به اصل 44 در استان ها ايجاد شود و اميدواريم اوايل سال آينده اين طرح اجرا شود. وي گفت: از مديران استان ها نيز خواسته شده در اين زمينه ما را کمک کرده و نظرات خود را به ما ارايه دهند. ضمن اين طرح آمده که برخي از کميسيون ها و هيات هايي که در ادارات ماست و مربوط به مسايل اقتصادي است، فعال شده و قاضي مربوط به اين زمينه نيز فعال شود و با ديد برگرفته از اصل 44 مسايل مختلف را مدنظر قرار دهد و مصوبات در راستاي اجراي اصل 44 باشد. رييس قوه  قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين که نقض کنندگان سياست هاي اصل 44 دولتمردان هستند و قوه  قضاييه در اين رابطه قول برخورد با آنان را بدهد، گفت: يکي از وظايف دادگاه هاي تخصصي، بحث حمايت از رقابتي شدن اقتصاد بخش خصوصي و جلوگيري از هرگونه انحصارگري و دخالت نهادهاي دولتي و شبه دولتي و بخش خصوصي نسبت به حقوق اقتصادي افرادي است که قصد سرمايه گذاري سالم را دارند. هاشمي شاهرودي اظهار داشت: اگر اين کار انجام شود، اين امر بهترين شکل اجرايي شدن حمايت از سرمايه گذاري مشروع و ايجاد امنيت سرمايه گذاري است و اميدواريم اين اقدام انجام شده و دستگاه هاي سازمان هاي ذي ربط نظير وزارت اطلاعات، سازمان بازرسي کل کشور و ديگر دستگاه ها در همين راستا حرکت کنند. رييس قوه  قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگاري در رابطه با بودجه  اين دستگاه گفت: در بودجه اي که از طرف هيات دولت به مجلس رفت مقداري کم لطفي شد و حدود 200 ميليارد تومان که سازمان برنامه و بودجه نيز تاييد کرده بود که مورد نياز قوه است، حذف شد. وي گفت: در اين رابطه مسوولان اداري و مالي با جلساتي که با نمايندگان داشتند مواردي را مطرح کردند که مقداري از اين مسايل تعديل شد و اين تعديل، کار مثبتي بود که در اين زمينه از نمايندگان مربوطه تشکر مي کنم و اميدوارم با همين مقدار وظايف را به نحو احسن انجام دهيم.


 کوتاه و خواندني 

مجلس امروز جلسه علني دارد

آفرينش: مجلس شوراي اسلامي براي بررسي و اصلاح ايرادات احتمالي شوراي نگهبان به مصوبه بودجه  1386کل کشور، امروز در ساعت 14 تشکيل جلسه مي دهد. " محمدرضا باهنر" نايب رييس اول مجلس که رياست جلسه علني ديروز را به عهده داشت، پس از تصويب ماده واحده لايحه بودجه 1386کل کشور گفت: مجلس فردا (پنج شنبه) براي بررسي و اصلاح ايرادات احتمالي شوراي نگهبان جلسه علني خواهد داشت. وي همچنين از تلاش تمامي فعالان و دست اندرکاران اعم از نمايندگان مجلس، نمايندگان دولت و رياست جمهوري ، سازمان مديريت و برنامه ريزي در بررسي لايحه بودجه  1386کل کشور تشکر و قدرداني کرد.
 
 موافقت هند با فرمول ايران  در صادرات گاز

گروه سياسي: کشور هندوستان موافقت خود را با فرمول ارايه شده از سوي تهران براي تحويل گاز در مرز ايران، اعلام کرد.  "ام.اس. سرينواسن" قائم مقام وزارت نفت و گاز طبيعي هند ديروز در ديدار سفير جمهوري اسلامي ايران اين مطلب را اعلام کرد.  در اجلاس تهران گروه مذاکره کننده هندي پذيرش فرمول مذکور را منوط به مطالعه بيشتر فرمول ارايه شده و نظر دولت هند در اين زمينه کرده بود. مقام هندي همچنين با ابراز اميدواري نسبت به قطعي شدن پروژه خط لوله صلح گفت: در دور بعدي مذاکرات که در آينده نزديک در دهلي نو برگزار خواهد شد مي بايست توافقي درباره تعرفه ترانزيت و همچنين هزينه انتقال گاز از خاک پاکستان بين دو کشور هند و پاکستان حاصل شود. سياوش زرگر يعقوبي سفير جمهوري اسلامي ايران در هند نيز در اين ديدار بر ضرورت تسريع در قطعي کردن قرار داد خط لوله انتقال گاز ايران به هند از خاک پاکستان و فروش گاز مايع بين ايران و هند تاکيد کرد. وي همچنين با استقبال از تحول پيش آمده در قرار داد خط لوله صلح اين نوع همکاري ها را به نفع صلح و ثبات منطقه اعلام کرد.  در ديدار سفير جمهوري اسلامي ايران با قائم مقام وزير نفت و گاز طبيعي هند، آخرين تحولات مربوط به همکاري هاي دو کشور در حوزه نفت و گاز مورد گفت و گو قرار گرفت.  "ديورا مورلي" وزير نفت و گاز طبيعي هند، نيز روز سه شنبه در ديدار با سفير جمهوري اسلامي ايران در اين کشور ابراز تمايل کرد که سفري به ايران داشته باشد.
 
آخرين مهلت تسويه حساب مالي اتباع افغاني

ايرنا: آخرين مهلت براي تسويه حساب مالي اتباع افغاني فاقد مدارک اقامتي با طرف هاي ايراني تا پايان فروردين ماه  1386اعلام شد. به گزارش روابط عمومي وزارت کشور، اداره کل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت کشور و دفتر نمايندگي امور مهاجرين سفارت کبري جمهوري اسلامي افغانستان با صدور اطلاعيه مشترکي اعلام کردند که عموم مهاجرين فاقد مدارک اقامتي معتبر تا تاريخ  31فروردين ماه  86 مهلت دارند تا نسبت به تسويه حساب هاي مالي با اتباع جمهوري اسلامي ايران و خروج از کشور اقدام نمايند. دراين اطلاعيه از مهاجرين خواسته شده است از فرصت داده شده حسن استفاده را نموده زيرا پس از اتمام مهلت داده شده جمهوري اسلامي ايران برابر مقررات با آنان برخورد مي نمايد و دفتر نمايندگي امور مهاجرين سفارت افغانستان هيج مسووليتي در قبال آنان نخواهد داشت.
 
 شوراي امنيت منتظر درخواست رسمي احمدي نژاد

  گروه سياسي: همزمان با نزديک شدن به تصويب قطعنامه اي ديگر در شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران سفر محمود احمدي نژاد رياست جمهوري کشورمان به اين شورا نيز جدي تر مي شود. در همين راستا رئيس دوره اي شوراي امنيت اعلام کرد در گفت وگو با نماينده ايران در سازمان ملل اين مساله را مورد بررسي قرار داده است و پس از درخواست رسمي احمدي نژاد به اين مساله رسيدگي مي کند.  به گزارش خبرگزاري رويترز "دوميساني کومالو" نماينده آفريقاي جنوبي در سازمان ملل که کشورش رياست دوره اي شوراي امنيت را بر عهده دارد در گفت وگو با محمدجواد ظريف در مورد سفر احمدي نژاد به نيويورک صحبت کرد. کومالو به خبرنگاران گفت: ظاهرا ايراني ها در قصد خود براي انجام اين سفر مصمم هستند. وي در عين حال افزود: شوراي امنيت هنوز نامه اي در اين خصوص دريافت نکرده است و پس از درخواست رسمي احمدي نژاد در اين مورد تصميم گيري مي کند. جواد ظريف نيز در اين گفت وگو اعلام کرده که منتظر دستور تهران است. کومالو پيش از اين نيز گفته بود: هنوز درخواست رسمي از سوي ايران براي سفر احمدي نژاد به شوراي امنيت صورت نگرفته و اگر اين اتفاق بيفتد ناديده گرفتن اين فرصت (براي ايران) بسيار سخت خواهد.  ساير اعضا شوراي امنيت نيز مخالف جدي با اين مساله نشان نداده اند. اما مشخص نيست در شرايطي که به نظر مي رسد جامعه جهاني در مورد نوع برخورد با تهران به اجماع رسيده، حضور رياست جمهوري ايران در شوراي امنيت و دفاع از حقوق هسته اي چه حاصلي خواهد داشت.


تعهد روسيه نسبت به حل ديپلماتيک پرونده هسته اي
 
گروه سياسي:  "ميخائيل کامنين" سخنگوي وزارت خارجه روسيه اعلام کرد کشورش همچنان نسبت به حل ديپلماتيک مساله هسته اي ايران متعهد است. اين تعهدات مکرر از سوي روسيه در حالي صورت مي گيرد که اين کشور پس از سال ها هنوز به تعهدات خود در مورد ساخت نيروگاه بوشهر در ايران عمل نکرده و هر با به دلائل مختلف راه اندازي اين پروژه را به تاخير انداخته است.    به گزارش خبرگزاري اينترفکس سخنگوي وزارت خارجه روسيه پس از ديدار علي حسيني تاش معاون دبير شورايعالي امنيت ملي ايران با ايگور ايوانف دبير شوراي امنيت ملي روسيه گفت: دو طرف در اين ديدار بر حل ديپلماتيک مساله هسته اي ايران تاکيد کردند. وي افزود: روسيه بر اهميت تضمين کامل قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل و شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي از سوي ايران تاکيد دارد. بنا به گفته وي در اين ديدار دبير شوراي امنيت ملي روسيه بر گام هاي سازنده از سوي ايران براي از سرگيري روند مذاکرات با هدف يافتن راهکار قابل قبول براي حل مساله هسته اي اين کشور تاکيد کرد.
 
  طرح دوفوريتي نمايندگان براي تغيير ساعت

  آفرينش: طرح تغيير ساعت رسمي کشور ديروز با قيد دو فوريت از سوي 37 نماينده مجلس تهيه شد. تهيه اين طرح در شرايطي صورت مي گيرد که دولت رسما توسط وزير نيرو اعلام کرده که ساعت ها همچون سال گذشته، به جلو کشيده نخواهد شد.   به گزارش خبرنگار پارلماني  آفرينش، در مقدمه اين طرح دو فوريتي نمايندگان آمده است: با استناد به تجربه موفق سال هاي گذشته در کشور و نيز گزارش مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي درخصوص مزيت ها و منافع اقتصادي و اجتماعي تغيير ساعت رسمي کشور در آغاز هر نيمه سال، طرح ذيل با قيد دو فوريت پيشنهاد مي گردد. اين طرح به امضاي شافعي، خوش چهره، صادق زاده، ابوطالب، سروري، افروغ، محجوب، محمود محمدي، رودکي، اسلامي، پورفاطمي، وزير، شجاع، رباني، مسعود اميني، سيدحسين هاشمي، سيدحسن عباسي، ناطق نوري، وارطان، فتحي پور، افشاري، عباسپور تهراني فرد، سجاديان، ايري، نديمي، محبي، کامران، صديقي، رضا رحماني، برمک، فتاحي، قمي، گرامي مقدم، ميرزايي، حميدي، حيدري سلماني، جهانبخش اميني رسيده است. در ماده واحده اين طرح دو فوريتي آمده است: "ساعت رسمي کشور در هر سال در ساعت 24 روز اول فروردين ماه يک ساعت به جلو کشيده مي شود و در ساعت 24 روز سي ام شهريورماه به حال سابق برگردانده مي شود".
حمايت باهنراز تغيير ساعت رسمي کشور
در همين راستا، محمد رضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز ديروز در حاشيه نشست علني مجلس با اعلام موافقت خود با تغيير ساعت رسمي کشور از اول فروردين ماه، گفت: تغيير ساعت رسمي منافع بيشتري دارد اما تصميم گيري در اين زمينه پس از رايزني مجلس و دولت انجام مي شود. باهنر در عين حال با بيان اينکه اين طرح هنوز در صحن علني مطرح نشده است، اظهار کرد: تلاش مي کنيم اين موضوع از طريق مذاکره با دولت حل شود.وي تغيير ساعت رسمي کشور را موضوعي کارشناسي دانست و ادامه داد: اين مساله سياسي نيست و ظرف امروز و فردا با دولت جلساتي مشترک برگزار مي کنيم تا دراين زمينه به يک نظر واحد دست يابيم.پيش از اين، "محمد خوش چهره" نماينده تهران و از طراحان اين طرح در گفت وگوبا خبرنگاران گفته بود:"ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طرحي را براي قانوني کردن تغيير ساعت تنظيم کرده بوديم. اما به دلايلي آن را به جريان نيانداختيم. دليل اصلي آن بود که دولت در اين بخش پيشگام شود و با اعلام تصميم درست و منطقي کاري کند که نيازي به ارايه طرح نمايندگان نباشد و از سوي ديگر اين طرح به نوعي تقابل با دولت هم تلقي نشود". وي افزوده بود: فرض ما بر اين بود که دولت استدلال هاي کارشناسي در اين زمينه را مي پذيرد. اما با اظهارات صريح و مخالفت رئيس دولت، نمايندگان اين طرح را در مجلس با قيد دو فوريت در صحن علني بررسي خواهند کرد. همچنين،هفته گذشته 20 نفر از نمايندگان مجلس در تذکري به رييس جمهور، بررسي زيان هاي ناشي از تغيير نکردن ساعات رسمي  کشور در سال جاري را خوستار شدند. اين نمايندگان در تذکر خود خواستار استفاده از کارشناسان سازمان بازرسي کشور و مرکز پژوهش هاي مجلس در خصوص تغيير ساعات رسمي  کشور شدند. اين درحالي است که قائم مقام مرکز پژوهش هاي مجلس نيز روز سه شنبه در گفت وگويي با آفتاب خبر داده بود که مسوولان اين مرکز، معاون اول رئيس جمهور، وزير نيرو و ديگر مسئولين ذيربط در چند روز آينده و در يک جلسه مشترک در مورد نتيجه مباحث مطرح درباره تغيير يا عدم تغيير ساعت رسمي کشور در آغاز سال 1386 به بحث و بررسي خواهند پرداخت. با اين حال،طرح دوفوريتي روز چهارشنبه نمايندگان نشان از آن دارد که چشم انداز روشني از توافق مجلس و دولت وجود ندارد و از اين رو، تلاش دارند در آخرين روزهاي سال 85، مانع از اولين تصميم غلط دولت در سال نو شوند.
 
خاتمي: بايد نگران انحراف انقلاب از مسير خود باشيم

گروه سياسي: سيد محمد خاتمي با بيان اينکه اگر جامعه از مسير امام منحرف بشود، باز هم اين مسئله تاثيري در نقش تعيين کننده انقلاب اسلامي و امام خميني (ره) ندارد، تاکيد کرد : بايد نگران اين مساله باشيم که جمهوري اسلامي از مسير خود خارج نشود.  حجت الاسلام سيدمحمد خاتمي در مراسم آغاز دوره دکتراي عرفان پژوهشکده امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي که به نکوداشت مرحوم سيد احمد خميني هم اختصاص داشت; در ابتداي سخنانش به تحليل دلايل پيروزي امام خميني (ره) در تشکيل نظام جمهوري اسلامي پرداخت.خاتمي با اشاره به اين نکته که "ما با تاريخ و در تاريخ زندگي مي کنيم" گفت: جدا کردن انسان از تاريخ، يعني از انسانيت انداختن انسان.رئيس جمهور سابق کشورمان با رد نظريه "قهرمان سازي در تاريخ" گفت: اين نظريه درست به نظر نمي رسد، ولي هرطوري که به تاريخ نگاه کنيم، نقش شخصيت هاي برجسته را نمي شود انکار کرد، اين شخصيت هاي بزرگ تاريخ هستند که دليري کافي براي بکار انداختن اراده جمعي را دارند و ما با مطالعه تاريخ ايران، نمي توانيم منکر نقش عظيم امام خميني (ره) بشويم، چه با نظريات ايشان موافق باشيم چه مخالف. اين شخصيت هاي بزرگ تاريخ هستند که دليري کافي براي بکار انداختن اراده جمعي را دارند و ما با مطالعه تاريخ ايران، نمي توانيم منکر نقش عظيم امام خميني (ره) بشويم، چه با نظريات ايشان موافق باشيم چه مخالف. خاتمي در ادامه سخنان خود، اظهار داشت:حرکت و نهضت امام يک تحول اساسي در ايران و جهان اسلام ايجاد کرد و يک اثر و تعيير غيرقابل انکار بر جغرافياي سياسي منطقه و جهان گذاشت.وي با تاکيد بر اين مساله که "انقلاب ها اصولا ويرانگر وتخريب کننده هستند"، گفت: امتياز انقلاب ما اين بود که به دنبال ويرانگري به ايجاد و تاسيس و سازندگي هم پرداخت،يعني تخريب يک سازوکار و يک نظام منجر به تاسيس مفهومي به نام جمهوري اسلامي با همه بار فلسفي و اعتقادي و اجتماعي و سياسي آن منجر شد.خاتمي گفت: امام خميني (ره) اراده اجمالي موجود در جامعه را محقق کرد ، البته اگر جامعه از مسير امام منحرف بشود ، بازهم اين مساله تاثيري در نقش تعيين کننده انقلاب اسلامي و امام خميني (ره) ندارد.رئيس جمهور سابق کشورمان تصريح کرد: بايد نگران اين مساله باشيم که جمهوري اسلامي از مسير خود خارج نشود. خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود ضمن تجليل از نقش همسر امام راحل از ايشان به عنوان "بانويي فاضل و هوشمند و شجاع و صبور" ياد کرد که اگر تلاشها و صبوري نبود و مشکلات امام را درک نمي کرد، قطعا مشکلات امام بيشتر مي شد و انقلاب با اين شکل کنوني پيروز نمي شد و اگر همسر امام و حاج اقا مصطفي نبودند اصولا چيزي به نام انقلاب محقق نمي شد يا اگر مي شد چنين گسترده نمي بود.خاتمي با ذکر اين مطلب که در حوزه علميه آن دوران، انديشه امام غريب بود و حتي اين غربت در حوزه علميه به مراتب بيشتر از حوزه رسمي سياست بود، تصريح کرد: امام به دنبال مريد پروري نبود و زندگي گسترده اي نداشت و مشکلات ناشي از تبعيد و خانه به دوشي هم داشت.رئيس بنياد باران در ادامه سخنان خويش خويش با تجليل از نقش خاص سيد احمد خميني بعد از رحلت حاج آقا مصطفي، گفت:حاج احمد آقا با اينکه اهل فکر و تحليل بود، ولي هيچ گاه نمي گذاشت تحليل اش بر رابطه اش با امام اثر بگذارد و خواسته هاي خود را در خواسته هاي امام محو مي کرد، کاري که واقعا مشکل بود، ضمن اينکه ايشان واقعا در برابر امام خالص بود و امام هم به ايشان اعتماد خاصي داشت.
 
 انتقاد ازبي توجهي دولت به آزادسازي  قلعه فلک الافلاک

آفرينش: نماينده خرم آباد در مجلس شوراي اسلامي در اعتراض به عدم رسيدگي به موضوع آزاد سازي قلعه فلک الافلاک در جلسه سه شنبه شب  کميسيون تلفيق قصد ترک جلسه علني را داشت.  قدرت الله ايماني نماينده خرم آباد در شروع جلسه علني ديروز مجلس هفتم طي تذکر آيين نامه اي با اشاره به شرح وظايف هيات رئيسه در آيين نامه، گفت: کميسيون تلفيق شب گذشته (سه شنبه شب) براي پاره اي از کارها و بررسي برخي مسايل تشکيل جلسه داد که به علت عدم هماهنگي بين اعضا» کميسيون و ضعف هيات رئيسه در اداره جلسه به برخي از مسائل پرداخته نشد.نماينده خرم آباد در ادامه نسبت به عدم اجراي مصوبات مجلس توسط دولت انتقاد کرد و گفت: دولت به مصوبه آزادسازي قلعه  فلک الافلاک بي توجهي مي کند.وي افزود: بي توجهي دولت درباره اجراي اين مصوبه موجب اعتراض مردم شده است و من به آنها قول داده ام که امروز جلسه علني را به نشانه اعتراض نسبت به عدم اجراي اين مصوبه ترک کنم. محمد رضا باهنرنايب رئيس مجلس که رياست جلسه علني مجلس را بر عهده داشت، تذکر ايماني را وارد  ندانست و از وي خواست  به دليل بي ارتباط بودن تذکر با اداره جلسه علني به تذکر خود ادامه ندهد.در اين هنگام، ايماني به منظور اعلام اعتراض خود به عدم رسيدگي به موضوع آزاد سازي قلعه فلک الافلاک، قصد داشت جلسه علني را ترک کند که با وساطت تعدادي از نمايندگان پس از دقايقي داد و فرياد، از قصد خود صرف نظر کرد.


 
ورزشي
سياسي و سياسي خارجي
هنري
استانها و شهرستانها
دانشگاه و خبر
دانشگاه
اقتصادي
آگهي هاي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته