تاریخ 1394/10/24 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 5187

نخستين پردازشگر فوق سريع جهان براي انتقال داده با نور

شبکه هاي عصبي هوشمند در مغز انسان شناسايي شد

راکت فضايي زباله جمع کن چيني‌ها

نخستين پردازشگر فوق سريع جهان براي انتقال داده با نور

تيمي از مهندسان دانشگاه کاليفرنيا در برکلي، موسسه فناوري ماساچوست (MIT) و دانشگاه کلرادو نخستين پردازشگر جهان را ساخته‌اند که از نور براي ارتباطات فوق سريع بهره مي‌برد.

به گزارش ايسنا، محققان با موفقيت توانسته‌اند الکترون‌ها و فوتون‌ها را درون يک ريزپردازشگر تک تراشه جفت کنند که مي‌تواند راه را براي پردازش فوق سريع و کم نيروي داده هموار کند.

آن‌ها دو هسته پردازشگر با بيش از 70 ميليون ترانزيستور و 850 اجزاي فوتوني را روي يک تراشه سه در شش ميليمتري قرار دادند. اين دانشمندان ريزپردازشگر را در يک ريخته‌گري ساختند که تراشه‌هاي رايانه‌اي با عملکرد بالا را بطور انبوه توليد مي‌کند . اين امر نشان مي‌دهد که براحتي و به سرعت مي‌توان اين طراحي را براي مقاصد تجاري توليد کرد. تراشه جديد با ادغام در يک ريزپردازشگري که اتصالات فوتوني براي ارتباط با ساير تراشه‌ها به آن نياز دارند، نشان‌دهنده گام بعدي در تکامل فناوري ارتباطات فيبر نوري است.

به گفته محققان، اين نخستين پردازشگري است که از نور براي برقراري ارتباط با جهان خارج استفاده کرده و هيچ پرازشگر ديگري از ورودي/خروجي فوتوني بر روي تراشه برخوردار نيست.

در نهايت اين تحقيق مي‌تواند براي مواردي همچون فناوري رادار نوري مورد استفاده براي هدايت خودروهاي خودران و چشمهاي رباتها (ليدار)، تصويربرداري فراصوت مغز و حسگرهاي زيستي جديد محيط زيست بکار گرفته شود.

اين تحقيق در مجله نيچر منتشر شده است.

شبکه هاي عصبي هوشمند در مغز انسان شناسايي شد

محققان کالج سلطنتي لندن دو دسته از ژن هاي مرتبط با هوش انسان را شناسايي کردند.به گزارش ايرنا از مديکال، ظاهرا اين ژن ها که M1 و M3 نام دارند و به آن ها شبکه هاي ژني گفته مي شود، توانايي هاي شناختي مغز شامل حافظه، تمرکز، سرعت پردازش اطلاعات و قدرت استدلال را تحت تاثير قرار مي دهند.

در اين تحقيقات گروهي از دانشمندان، نمونه هايي از مغز بيماراني را که به دليل ابتلا به صرع تحت جراحي مغزي قرار گرفته بودند، مورد مطالعه قرار دادند. آن ها هزاران ژن موجود در نمونه ها را آزمايش کردند و نتايج را با اطلاعات به دست آمده از آزمون IQ از اشخاص سالم و همچنين افرادي که به اختلالات عصبي مانند اوتيسم يا ناتواني ذهني مبتلا هستند، مقايسه کردند.

محققان دريافتند برخي از ژن هايي که موجب هوشمندي انسان ها مي شوند، در صورت جهش يافتن موجب بروز اختلالات شناختي و عقب ماندگي ذهني خواهند شد.

بر اساس تحقيقات، اين دسته هاي ژني که يک از آن‌ها مشتمل بر صدها ژن است، توسط چندين سوييچ اصلي کنترل مي شوند. اکنون محققان به دنبال شناسايي اين سوييچ ها و در صورت امکان کنترل عملکرد آن ها و در نهايت بهبود توانايي هاي شناختي انسان هستند.گزارش کامل اين تحقيقات در نشريه Nature Neuroscience منتشر شده است.

راکت فضايي زباله جمع کن چيني‌ها

محققان چيني براي رفع مشکل زباله‌هاي فضايي در اطراف کره زمين نوعي راکت فضايي منحصر بفرد طراحي کرده‌اند.به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوري‌هاي نوين گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران جوان ، مهندسان صنايع فضايي در کشور چين نوعي راکت فضايي توليد کرده‌اندکه در جو کره زمين حرکت مي‌کند و مي‌تواند زباله‌هاي فضايي را به دام انداخته و از آنها سوخت توليد کند. گفتني است، اين موشک داراي نوعي نور براي به دام انداختن زباله‌هاي فضايي است و پس از گرفتن زباله‌هاي ناشي از قطعات سفاين و ماهواره‌هاي فضايي آنها را به پودرهاي بسيار کوچک تبديل کرده و در نهايت با استفاده از حرارت آنها را به سوخت براي انجام ادامه ماموريت خود تبديل مي‌کند .

بررسي‌ها نشان مي‌دهد، اين موشک مي‌تواند توسط سوخت توليدي خود براي مدت زمان طولاني به ماموريت و گشت‌زني در فضا بپردازد. دانشمندان هشدار داده‌اند زباله‌هاي فضايي به يک معضل جدي در جهان تبديل شده اند و مي‌توانند باعث به خطر افتادن ماموريت هاي فضايي و حتي انفجار سفاين فضايي شوند.

کارشناسان اعتقاد دارند زباله‌هاي فضايي مانند يک ابر عظيم در اطراف کره زمين پخش شده‌اند و مي‌توانند در آينده بسيار خطرناک شوند.

اين قطعات حتي در صورتي که کمتر از 10 سانتي متر باشند، مي‌توانند باعث نابودي دست ساخته‌هاي بشر شوند.

اين موشک فضايي توسط محققان دانشگاه Tsinghua در پکن طراحي شده است.

سازمان فضايي ناسا اعتقاد دارد بيش از 500 هزار قطعه زباله فضايي در اطراف جو کره زمين وجود دارد.

اين مشکل زماني براي دانشمندان جدي شد که در سال 2009 يک ماهواره ارتباطي ايالات متحده با يک قطعه ماهواره نظامي روسيه بر خورد نموده و به هزاران قطعه تقسيم شده است.

قرار است اين موشک توسط استفاده از فناوري نور ليزر قطعات زباله‌هاي فضايي را پودر کرده و از آن به عنوان سوخت استفاده کند . کارشناسان اعتقاد دارند توسط اين روش مي‌توانند فضاي اطراف جو زمين را پاکيزه کنند.

با سريع‌ترين پرندگان زمين آشنا شويد

فارنت - سريع‌ترين جانور جهان کدام است؟ يا بهتر بگويم سريع‌ترين موجود زنده جهان چيست؟ اين سوالي است که شايد به ذهن خيلي از ما خطور کرده باشد، و احتمالاً جواب‌هايي به صورت کلي براي آنها داريم. اما بياييد به طور دقيق به بررسي سريع‌ترين موجودات زنده جهان بپردازيم.

براي تقسيم بندي سريع‌ترين‌هاي جهان، بهتر است ابتدا آنها را در سه دسته کلي تقسيم کنيم؛ پرندگان، آبزيان و جانوران روي زمينپرندگان به لطف نعمت پرواز، از سرعت بسيار بالايي برخوردارند و از اين‌رو سيطره سريع‌ترين حيوانات سياره زمين بي چون و چرا در اختيار پرندگان است.

1 – شاهين (Peregrine falcon)

شاهين معمولي يا بحري، سريع‌ترين موجود زنده کل کره خاکي است. اين پرنده شکاري در پرواز افقي خود مي‌تواند به حداکثر سرعت 115 کيلومتر بر ساعت برسد. اما اعجاب اين پرنده در هنگام شيرجه زدن به سمت شکار خود است. شاهين معمولي در هنگام شيرجه به سمت شکار خود سرعتي بالغ بر 389 کيلومتر بر ساعت را ثبت کرده‌است. در حال حاضر خوشبختانه اين پرنده نيز در کشورمان يافت شده و مي‌توان گفت ايران زيستگاه خوبي براي سريع‌ترين حيوان جهان است. حتي در مناطق شهري ايران نيز مي‌توان پرواز شاهين را در آسمان ديد.

2 – کبوتر چاهي (Rock dove )

شايد شما هم مثل من تعجب کرده‌ باشيد؛ اما همين کبوتر چاهي که هر روز در محل سکونت ما جولان مي‌دهد، يکي از سريع‌ترين حيوانات جهان است. کبوترچاهي مي‌تواند با سرعتي بالغ بر 148 کيلومتر بر ساعت مسافت‌هايي چند صد کيلومتري را طي کند. دليل استفاده از کبوتران به عنوان پيک‌ در جنگ نيز همين ويژگي بوده‌است. نياز به گفتن نيست که کبوترچاهي در بسياري از مناطق شهري و طبيعي کشورمان سکونت دارد.

3– مرغ دله (Frigatebird)

از آن پرنده‌هاي عجيب که ما ايراني‌هاي فقط در مستند‌هاي خارجي آنها را ديده‌ايم. اين پرنده بر خلاف ظاهرش مي‌تواند با سرعتي بالغ بر 153 کيلومتر بر ساعت پرواز کند.

4 – ليل اوراسيا (Eurasian hobby)

پرنده‌اي شکاري از خانواده شاهين اما با جثه‌اي کوچک‌تر است. ليل مي‌تواند با سرعتي بيش از 160 کيلومتر بر ساعت پرواز کند.

5 – پرستوي سفيد گلو (White-throated needletail swift)

پرستوها قادر به پرواز با سرعتي در مسافت‌هاي بسيار طولاني هستند. پرستوي سفيد گلو با حداکثر سرعتي بالغ بر 169 کيلومتر بر ساعت سريع‌ترين پرستوي جهان و سومين حيوان سريع جهان است.

6 – عقاب طلايي (Golden eagle)

يکي از جذاب‌ترين حيوانات کره خاکي، دومين موجود زنده سريع جهان نيز است. حداکثر سرعت عقاب طلايي در پرواز افقي به 129 کيلومتر بر ساعت مي‌رسد که بالاترين سرعت پرواز افقي در بين پرندگان است. اما حداکثر سرعت شيرجه اين پرنده به سمت شکار خود حدود 320 کيلومتر در ساعت ثبت شده‌است! عقاب طلايي در ايران نيز زيست کرده و حتي در مناطق شهري نيز ديده مي‌شود.

آيا مي دانيد: در فلسطين، دريايي به نام «بحرالميت» وجود دارد که به دليل وجود نمک زياد، هيچ جانداري در آن زندگي نمي کند.

آيا مي دانيد: زنبوران درشت زردرنگ، عمرشان به يکسال هم نمي رسد و با فرارسيدن سرماي زمستان همگي به استثناي ملکه مي ميرند.

آيا مي دانيد: در ميان مورچه ها، مورچه هاي آسيابان وجود دارند که دانه ها را به لانه ها مي آورند و بعد آنها را آسياب و آرد مي کنند، امّا به مجرد تمام شدن فصل و کار جمع آوري و آسياب، به دست مورچه هاي ديگر به قتل مي رسند.

آيا مي دانيد خرس نوزاد 600 بار از مادر خود کوچکتر است.

آيا مي دانيد از دست دادن تنها 1درصد از آب بدن موجب تشنگي ميشود.

آيا مي دانيد در آمريکا ساليانه 85 ميليون تن کاغذ مصرف مي‌شود.

آيا مي دانيد خون ميگوها آبي رنگ است، عنکبوت‌ها خوني روشن و شفاف دارند.

آيا مي دانيد اولين پيامک(‌‌SMS) ايراني در مردادماه 1381 ارسال شد .

آيا مي دانيد که بزرگ ترين کتاب دنيا، 2 متر طول و عرض يک متر و 26 سانتي متر ، 157 کيلوگرم وزن،ْ 40 صفحه، 17 سانتيمتر قطر و از جنس کارتن پلاست و بنر است. اين کتاب با عنوان سيمرغ فرهنگ و هنر در چهارمحال و بختياري رونمايي شده است .

آيا مي دانيد اناکوندا درازترين و سنگين ترين نوع مار است . طول ان به 11متر و وزنش به 113کيلو مي رسد .

آيا مي دانيد دانشمندان ثابت کرده اند که گل سرخ ترکيبي از بوي 40 نوع گل مختلف است.

سيامنگ چگونه جانوري است؟

سيامنگ SIAMANG يك ميمون دراز دست پرسروصدا، سياه و كمياب از سوماترا و مالزي با كيسه اي در گلو است. سيامنگ بزرگ ترين و تيره ترين گيبون است. سيامنگ ميموني خانه درختي، نادر و‌ كوچك، با دستاني بلند است. اين پستانداران آكروبات باز در آسياي جنوب شرقي زندگي مي كنند.

سيامنگ بيشتر عمرش را در درختان مي گذراند.
سيامنگ ها دردرختان زندگي مي كنند. تقريباً هيچ شكارچي اي نمي تواند آنها را بگيرد. سيامنگ يكي از نه گونه گيبون ها است. سيامنگ بزرگ ترين،‌ تيره ترين، پر سروصدا ترين گونه گيبون است. به خاطر جنگل زدايي سريع در محيط زيست آنها، گيبون ها گونه هاي در معرض خطر انقراضي محسوب مي شوند. گيبون ها بي نهايت آكروباتيك و فرز هستند. آنها بيشتر عمرشان را در درختان مي گذرانند. آنها با پريدن از شاخه ها حركت مي كنند. آنها براي اين كار چهار انگشتشان را به صورت قلاب مورد استفاده قرار مي دهند (اما نه شستشان را). آنها همچنين مي توانند در طول شاخه هاي كوچك راه بروند و مانند طناب آكروبات بازي از آنها استفاده كنند و در هوا رها شوند. آنها با حركات آكروباتيك مي توانند از شاخه درختي به شاخه ديگر بپرند. گيبون ها در هر پرش نه متر مي پرند. گيبون ها نمي توانند شنا كنند و از آب دوري مي كنند. موقعي كه گيبون ها روي زمين هستند (كه نادر است) روي دو پا راه مي روند. گيبون ها حدود 40-35 سال زندگي مي كنند.

گيبون هايي كه با هم زناشويي مي كنند معمولاً تمام عمر با هم مي مانند. آنها در 12 تا 13 سالگي به طول كامل رشد مي كنند و مي توانند توليد مثل كنند. گيبون هاي ماده هفت ماه دوره بارداري را طي مي كنند و معمولاً يك بچه به دنيا مي آورند و به ندرت دوقلو مي زايند. گيبون هاي تازه متولد شده بي مو هستند و تنها يك كلاه كوچك خز مانند روي نوك سرشان دارند.

گيبون هاي ماده به دقت از بچه شان مراقبت مي كنند. بچه ها خيلي زود بعد از تولدشان مي توانند موي مادرشان را بگيرند تا به شكم او بچسبند. آنها در يك سالگي از شير گرفته مي شوند. بچه گيبون ها براي شش سال با مادرشان مي مانند. بعد از آن به زور از طرف والد همجنسشان مجبور مي شوند تا يك گروه خانوادگي جديدي براي خودشان تشكيل دهند يا خودشان به اين كار مبادرت مي كنند.

جمعيت گيبون ها در حال كاهش است. آنها در خطر انقراض هستند. گيبون ها محيط زيست طبيعي خود را از دست مي دهند به خاطر اين كه كشاورزي محيط زيست آنها را محدود مي كند. تخمين زده مي شود كه حدود 79000 گيبون (گيبون معمولي يا سر سفيد) وجود داشته باشد.

با گل‌هاي زيبا و عجيب دنيا آشنا شويد