جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1394/11/19 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 5208


جزئيات ثبت نام مهندسي فناوري و کارشناسي حرفه‌اي دانشگاه جامع علمي ـ کاربردي


جزئيات وام دانشجويي نيم‌سال جديد دانشگاه‌ها اعلام شد

در فراخوان بهمن 94؛
متقاضيان جذب هيات علمي تا 26 بهمن براي ثبت نام فرصت دارند


جزئيات ثبت‌نام‌ آزمون‌ سراسري‌ سال 95 اعلام شد


يادداشت


ميز خبر


 جزئيات ثبت نام مهندسي فناوري و کارشناسي حرفه‌اي دانشگاه جامع علمي ـ کاربردي 

 به گزارش آفرينش به نقل از روابط عمومي سازمان سنجش، اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور در باره شرايط و ضوابط، تاريخ و نحوه ثبت نام متقاضيان پذيرش دوره مهندسي فناوري و دوره کارشناسي حرفه‌اي (ناپيوسته) نظام آموزش مهارتي دانشگاه جامع علمي ـ کاربردي بهمن ماه سال 1394 منتشر شد.

در اين اطلاعيه آمده است؛ بدين وسيله به اطلاع كليه متقاضيان ثبت‌نام و شركت در پذيرش دوره مهندسي فناوري و دوره کارشناسي حرفه‌اي (ناپيوسته) نظام آموزش مهارتي دانشگاه جامع علمي ـ کاربردي بهمن ماه سال 1394 مي‌رساند كه ثبت‌نام براي شركت در پذيرش مذكور از طريق پايگاه اطلاع‌رساني اين سازمان به آدرسwww.sanjesh.org از روز يكشنبه مورخ 94/11/18 آغاز و در روز شنبه مورخ 94/11/24 پايان مي‌پذيرد.

لذا كليه داوطلبان متقاضي ثبت‌نام كه داراي شرايط عمومي و اختصاصي به شرح ذيل مي‌باشند، مي‌توانند در پذيرش مذكور ثبت‌نام و شركت نمايند.

گزينش دانشجو در هر يک از کدرشته‌ محل‌هاي تحصيلي براساس معدل کل مندرج در گواهينامه کارداني، نوع مدرک کارداني، سهميه‌هاي آزاد، شاغل، رزمندگان و ايثارگران، بومي‌ بودن و با توجه به صلاحيت‌هاي عمومي داوطلبان براساس ضوابط دانشگاه جامع علمي ـ کاربردي و مصوبات مربوط صورت مي‌گيرد. داوطلبان سهميه آزاد که مدرک کارداني آنان مطابق جدول شماره (3) مندرج در دفترچه راهنماي ثبت نام مرتبط با رشته‌هاي تحصيلي انتخابي باشد در اولويت پذيرش براي آن رشته قرار مي‌گيرند.

در ضمن ظرفيت باقيمانده در هر کدرشته محل، با اولويت يکسان به داوطلبان سهميه آزاد با مدارک کارداني غيرمرتبط اختصاص مي‌يابد. لذا پيشنهاد مي‌شود داوطلبان نسبت به انتخاب کدرشته محل‌هاي مرتبط با رشته تحصيلي مقطع کارداني خود اقدام نمايند. داوطلبان سهميه شاغل صرفاً در يک زيرگروه آموزشي در رشته مرتبط با شغل آنان پذيرش خواهند شد. بديهي است براي هر يک از موارد فوق ارايه مستندات مربوط در زمان ثبت‌نام توسط دانشجو به مرکز آموزشي ضروري مي‌باشد.

شرايط ثبت نام:

داوطلب شرکت در اين پذيرش بايد يکايک اقدامات زير را به موقع و در مهلت مقرر انجام دهد:

الف) مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس فوق.

ب) دريافت دفترچه راهنماي ثبت‌نام از طريق پايگاه اطلاع‌رساني اين سازمان.

پ) پرداخت هزينه ثبت‌نام به صورت اينترنتي. داوطلبان لازم است به وسيله کارت‌هاي عضو شبکه بانکي شتاب که پرداخت الکترونيکي آن‌ها فعال مي‌باشد، با مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش آموزش کشور و پرداخت مبلغ 200.000 (دويست هزار) ريال به عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در پذيرش، نسبت به ثبت‌نام اقدام نمايند.

ت) آماده نمودن مدارک و اطلاعات موردنياز براي ثبت‌نام.

داوطلب بايد پس از مطالعه دفترچه راهنماي پذيرش در اين دوره و آشنايي با کليه شرايط و ضوابط پذيرش، با مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني مذكور نسبت به ثبت‌نام اقدام نمايد. لازم به توضيح است که دفترچه راهنماي پذيرش دوره مذكور و همچنين نحوه ورود به سايت جهت ثبت‌نام و اقدامات لازم براي انجام ثبت‌نام اينترنتي در پايگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش آموزش کشور در زمان مقرر قرارداده شده است.

تذكرات مهم:

1) مندرجات فرم تقاضانامه بايد دقيق و صادقانه تكميل شود.

2) مسئوليت صحت كليه مندرجات تكميل شده فرم تقاضانامه به عهده داوطلب خواهد بود.

3) مندرجات فرم تقاضانامه قابل تغيير نمي‌باشد، بنابراين داوطلب بايد در زمان تكميل اطلاعات تقاضانامه نهايت دقت را به‌كار گيرد.

4) در هر مرحله از پذيرش (ثبت‌نام، پذيرفته‌شدن، حين تحصيل در دانشگاه و ...) مشخص شود داوطلب حقايق را كتمان نموده يا واجد شرايط و ضوابط مندرج در اين دفترچه نمي‌باشد، از ادامه تحصيل محروم خواهد شد.

5) داوطلب مي‌بايست پس از پايان ثبت‌نام الكترونيكي (اينترنتي) از كليه صفحات، پرينت تهيه نموده و نزد خود نگهدارد.

دستورالعمل و نحوه تكميل تقاضانامه ثبت نام اينترنتي:

به داوطلبان توصيه مي شود مطابق دستورالعمل مندرج در دفترچه راهنماي ثبت نام، ابتدا فرم پيش نويس تقاضانامه مندرج در دفترچه مذكور را تكميل نموده و سپس بر اساس فرم پيش نويس با مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش آموزش كشور اطلاعات لازم را بر اساس بندهاي برنامه نرم افزاري ثبت نام وارد نمايند. ضمناً راهنماي جامع نحوه تكميل فرم در برنامه‌نرم افزاري ثبت نام اينترنتي موجود است و داوطلبان براي كسب اطلاع بيشتر مي توانند به اين راهنما مراجعه نمايند. ضمناً داوطلبان لازم است در درج اطلاعات ثبت نام دقت نمايند. بديهي است در صورت مشاهده هرگونه مغايرت در موارد قيد شده در تقاضانامه ثبت نام با مدارك داوطلب در صورت پذيرفته شدن در آزمون قبولي وي (كان لم يكن) تلقي شده و از ادامه تحصيل داوطلب جلوگيري خواهد شد.

نـكات و توصيه‌هاي‌ مـهم‌:

1) اگر از طريق كافي‌نت اقدام به ثبت‌نام مي‌نماييد، تأكيد مي‌شود كه تمامي مراحل ورود اطلاعات ثبت‌نامي را شخصاً انجام دهيد و يا بر انجام امور مربوط، در كافي‌نت نظارت مستقيم داشته باشيد.

2) با توجه به ورود اطلاعات ثبت‌نامي توسط متصديان كافي‌نت‌ها، متأسفانه اطلاعات معمولاً با اشتباهاتي در تقاضانامه درج مي‌گردد، كه مسئوليت هرگونه خطا در اين مورد متوجه شخص داوطلب است و سازمان سنجش آموزش كشور به هيچ وجه امكان اصلاح اشتباهات مذكور را نداشته و هيچگونه عذري پذيرفته نخواهد شد.

3) توصيه‌ مي‌شود داوطلبان پس از تكميل تقاضانامه ، دريافت شماره پرونده 6 رقمي و كدپيگيري 16 رقمي يك نسخه پرينت از تقاضانامه تهيه و نزد خود نگهداري نمايند.

4) هرگونه‌ تغييري‌ از طريق‌ نشريه پيك‌ سنجش‌ (هفته‌نامه خبري‌ و اطلاع‌رساني‌ سازمان ‌سنجش‌)، سايت سازمان سنجش و در صورت لزوم ‌از طريق رسانه‌هاي گروهي ‌اعلام ‌خواهد شد.

5) در صورت‌ لزوم‌ داوطلبان مي‌توانند در ساعات اداري با شماره تلفن‌هاي: 42136-021 با روابط عمومي ‌سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ كشور تماس‌ حاصل‌ نمايند و يا از طريق سيستم پاسخگويي اينترنتي (غيرحضوري) سازمان اقدام نمايند.


 جزئيات وام دانشجويي نيم‌سال جديد دانشگاه‌ها اعلام شد 

 براساس آخرين مصوبات هيات امناي صندوق رفاه دانشجويان، انواع وام دانشجويي و مبالغ سرانه آن با آغاز نيمسال دوم سال تحصيلي 95-94 اعلام شد.

به گزارش آفرينش به نقل از خبرگزاري آنا، با توجه به محدوديت اعتبار، زمان ثبت تقاضاي وام و تاييد معاونت طبق جدول زمان‌بندي بوده و به هيچ عنوان تمديد نخواهد شد.

تائيد و ارسال وام بنياد علوي به دانشجويان روزانه و شبانه دانشگاه‌هاي دولتي آموزشکده‌ها و دانشگاه پيام نور (مجرد 6000000، متاهل 8000000ريال) حداکثر تا تاريخ 19 اسفند 94 خواهد بود.

جدول زماني دانشگاه‌ها براي ثبت اطلاعات دانشجويان واجد شرايط براي دريافت وام ها

دانشگاه‌ها بايد نسبت به ايجاد ليست متقاضيان اقدام کنند و براساس اعتبار موجود و مبلغ تقاضا، اعتبار هر دانشگاه توسط صندوق رفاه تعيين و تخصيص مي‌يابد، لازم به ذکر است ايجاد ليست به منزله تخصيص اعتبار معادل ليست نخواهد بود.

دانشگاه‌ها تا 19 اسفند 94 فرصت دارند جهت ثبت اطلاعات دانشجويان واجد شرايط دريافت وام‌ها در سيستم اتوماسيون اقدام کنند. دانشگاه‌ها بايد توجه داشته باشند، با توجه به محدوديت اعتبار، زمان ثبت تقاضاي وام و تائيد معاونت به هيچ عنوان قابل تمديد نيست.


 در فراخوان بهمن 94؛
 متقاضيان جذب هيات علمي تا 26 بهمن براي ثبت نام فرصت دارند 

 متقاضيان جذب اعضاي هيات علمي در فراخوان بهمن 94 (عضويت پيماني و طرح سربازي) تا 26 بهمن 94 براي ثبت‌نام فرصت دارند .به گزارش خبرنگار مهر، امکان ثبت نام متقاضيان جذب اعضاي هيات علمي در فراخوان بهمن 94 (عضويت پيماني و طرح سربازي) از طريق سامانه جامع جذب اعضاي هيات علمي (نور رضوي) به آدرسhttps://farakhan.mjazb.ir فراهم شده است.

متقاضيان تا 26 بهمن 94 فرصت دارند به آدرس مذکور مراجعه کرده و با توجه به نيازهاي اعلام شده توسط دانشگاه‌ها نسبت به ثبت نام اقدام کنند.بنابراين گزارش، از 3 تا 16 اسفند 94 پالايش اوليه صورت مي گيرد و از 17 اسفند 94 تا 30 ارديبهشت 95به مدت دو ماه و نيم فرايند جذب در دانشگاه‌ها آغاز مي شود.

در فراخوان جذب اعضاي هيات علمي بهمن 94، سهميه دانشگاه‌ها به گفته رئيس مرکز جذب وزارت علوم کاهش يافته و رديف‌هاي استخدام به تعداد مورد نياز از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي تامين نشده است. در اين فراخوان فقط 300 نفر جذب دانشگاه‌ها خواهند شد.


  جزئيات ثبت‌نام‌ آزمون‌ سراسري‌ سال 95 اعلام شد 

به گزارش آفرينش به نقل از روابط عمومي سازمان سنجش، به ‌اطلاع‌ كليه‌ داوطلبان‌ متقاضي‌ ثبت‌نام‌ و شركت‌ در آزمون‌ سراسري‌ سال 1395 براي‌ دوره‌هاي‌ روزانه‌ ، نوبت دوم (شبانه‌)، نيمه حضوري، مجازي ، پرديس خودگردان دانشگاهها و موسسات‌ آموزش‌ عالي‌، دانشگاه‌ پيام‌ نور و موسسات‌ آموزش‌ عالي‌ غيرانتفاعي‌ و غيردولتي‌ مي‌رساند كه ثبت‌نام براي شركت در آزمون هاي مذكور از امروز دوشنبه مورخ 94/11/19 (نوزدهم بهمن ماه‌ 1394) منحصراً از طريق پايگاه اطلاع‌رساني اين سازمان به نشاني: www.sanjesh.org آغاز و در روز چهارشنبه مورخ 1394/11/28 (بيست و هشت بهمن ماه‌ 1394) پايان مي‌پذيرد، لذا داوطلبان مي‌توانند در مهلت مقرر براي شركت در آزمون سراسري سال 1395 ثبت‌نام نمايند.

آزمون سراسري سال 95 به منظور پذيرش دانشجو براي دوره‌هاي روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نيمه‌حضوري، مجازي و پرديس‌هاي خودگردان دانشگاهها و موسسات آموزش عالي، دانشگاه پيام نور، موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي و کدرشته‌هاي تحصيلي با آزمون دانشگاه آزاد اسلامي برگزار مي‌شود.

دفترچه راهنما منتشر شد

دفترچه راهنماي ثبت‌نام همراه اطلاعيه ثبت‌نامي اين آزمون از روز يکشنبه 18 بهمن‌ماه روي سايت سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org قرار گرفته است.

آغاز ثبت‌نام در کنکور 95 از امروز

ثبت‌نام کنکور 95 از طريق شبکه اينترنتي سازمان سنجش از امروز آغاز شده و تا چهارشنبه 28 بهمن‌ماه ادامه دارد. هر داوطلب براي ثبت‌نام ضرورت دارد در مهلت تعيين شده با مراجعه به سايت سازمان سنجش، ضمن مطالعه دفترچه راهنما و اطلاعيه منتشره که روي سايت قرار دارد با رعايت ضوابط نسبت به ثبت‌نام اقدام نمايد.

يك نكته مهم

لازم به تاكيد است متقاضيان تحصيل در آن دسته از كدرشته‌هاي تحصيلي دانشگاه آزاد اسلامي كه پذيرش آنها به روش با آزمون صورت مي‌گيرد، توجه داشته باشند از آنجا كه پذيرش در اين قبيل رشته هاي دانشگاه مذكور نيز از طريق همين آزمون صورت خواهد گرفت لذا ضرورت دارد متقاضيان در آزمون سراسري سال 1395 ثبت‌نام و در تاريخ مقرر در جلسه آزمون شركت نمايند.

هزينه ثبت‌نام

با توجه به اينکه پرداخت هزينه ثبت‌نام به صورت اينترنتي است، ضرورت دارد داوطلبان به وسيله کارت‌هاي عضو شبکه بانکي شتاب که پرداخت الکترونيکي آنها فعال است با مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني سازمان سنجش مبلغ 180 هزار ريال به عنوان وجه ثبت‌نام پرداخت کرده و نسبت به دريافت کارت اطلاعات ثبت‌نام اقدام نمايند. با توجه به امکان اطلاع رساني مراحل مختلف فرآيند اين آزمون از طريق ارسال پيام کوتاه، داوطلباني تمايل به استفاده از اين قبيل خدمات داشته باشند با انتخاب گزينه مربوط و پرداخت پنج هزار ريال مي‌توانند از اين خدمات استفاده کنند.

شرايط لازم براي شرکت در کنکور سال 95

در آزمون سراسري سال 95 دارندگان ديپلم نظام قديم بدون توجه به نوع ديپلم و فارغ‌التحصيلان و دانش‌آموزان پيش‌دانشگاهي بدون توجه به نوع مدرک با توجه به رشته‌هاي تحصيلي مورد علاقه خود مي‌توانند منحصراً متقاضي يکي از گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني و هنر و زبان‌هاي خارجي شوند.همچنين در آزمون سراسري سال 95 همانند سال‌هاي گذشته به هر يک از داوطلبان گروه‌هاي آزمايشي پنج گانه اجازه داده شده در صورتي که علاقه‌مند به شرکت در گروه آزمايشي هنر هستند علاقه‌مندي خود را اعلام نمايند. چنين داوطلباني لازم است 180 هزار ريال ديگر علاوه بر وجه ثبت‌نام اوليه پرداخت کنند.

به هر يک از داوطلبان گروه آزمايشي رياضي و فني، تجربي، انساني و هنر اجازه داده شده در صورتي که علاقه‌مند به شرکت در گروه آزمايشي زبان‌هاي خارجي هستند علاقه‌مندي خود را اعلام نموده و نسبت به پرداخت 180 هزار ريال ديگر علاوه بر وجه اوليه ثبت‌نام اقدام کنند.

جزئيات و شرايط اعلام علاقه‌مندي به رشته هاي دانشگاه پيام نور

درصورتي كه داوطلبان علاقه‌مند به شرکت در گزينش رشته‌هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور و موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي باشند، ضمن اعلام علاقه‌مندي در تقاضانامه اينترنتي ضرورت دارد نسبت به پرداخت 9200 تومان ديگر از طريق سايت سنجش اقدام نمايند.درضمن آزمون سراسري براي هر يک از گروه‌هاي آزمايشي در يک مرحله برگزار مي‌شود.

زمان توزيع کارت شرکت در آزمون

کارت شرکت در آزمون کليه داوطلبان گروه‌هاي آزمايشي پنج گانه از روز يکشنبه 20 تيرماه لغايت چهارشنبه 23 تيرماه 95 روي سايت قرار مي‌گيرد. داوطلباني که در دو يا سه گروه آزمايشي متقاضي شده‌اند ضرورت دارد علاوه بر دريافت پرينت گروه آزمايشي اصلي بر حسب مورد نسبت به دريافت کارت دوم يا سوم اقدام نمايند.

زمان برگزاري کنکور 95

آزمون مذکور در ظهر و عصر پنجشنبه 24 و جمعه 25 تيرماه برگزار مي‌شود.

زمان اعلام نتايج

نتايج اوليه آزمون به صورت کارنامه تنظيم شده و کارنامه همه داوطلبان در دهه دوم مرداد 95 روي سايت سازمان قرار مي‌گيرد.


 يادداشت 

 سخني با اساتيد دانشگاه؛

دنياي امروز و روش‌هاي سنتي تدريس

زهرا كيان‌بخت

فكرش را بكنيد. پيش‌ترها استاد در كلاس درس بر روي صندلي مخصوصش مي‌نشست و درس را در همان حالت براي دانشجويان توضيح مي‌داد، هرازگاهي كه نياز به نوشتن بود، به سمت تخته سياه مي‌رفت و نكات موردنظرش را با نوشتن بر تخته، به دانشجويان انتقال مي‌داد. خيلي فرقي نمي‌كرد استاد چه درس و رشته‌اي باشي، اين، چيزي بود كه در اغلب كلاسهاي درس دانشگاه اتفاق مي‌افتاد.

اما به نظر مي‌رسد پاي‌بند ماندن به همان آموزشهاي سنتي و همگام نشدن با تحولات روز، چيزي است كه مستقيما كيفيت كار استادان را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.

همان طور كه در دنياي امروز؛ همه چيز در حال تغيير مي‌باشد، چطور ممكن است مقوله مهمي همچون تدريس و آموزش، با وفادار ماندن به شيوه‌ها و ابزارهاي سنتي، اين ادعا را داشته باشد كه در انجام وظيفه‌اي كه بر عهده آن است، توفيق تمام و كمال يافته است؟

يكي از كمبودهاي بارزي كه امروز در عرصه آموزش عالي كشور با آن مواجهيم، استفاده نكردن از شيوه‌هاي جديد و ابزارهاي دنياي امروز در خدمت تدريس و آموزش است.

مي‌شود گفت نوآوريها و ابزارهاي جديدي كه اساتيد در امر آموزش از آن استفاده مي‌كنند، يكي از مهمترين ملاكهاي سنجش كيفيت كار آنهاست. ما به عنوان يك آموزگار در محيط دانشگاه، چه ميزان از مقتضيات دنياي امروز براي تنوع بخشيدن به امر آموزش بهره مي‌گيريم؟

ممكن است پيرامون ما اساتيد زيادي باشند كه همچنان با همان روشها و فنوني كه در گذشته براي تدريس به دانشجويان از آن استفاده مي‌كردند، تدريس كنند. اما خوب است با به روز كردن سيستم آموزشي و روش‌هاي تدريس به دانشجويان، بكوشيم در ارتباط موثرتر و بهتر برقرار كردن با دانشجويان، موفقيت بيشتري به دست آوريم.


 ميز خبر 

 اطلاعيه معاونت اداري، مالي و عمراني دانشگاه پيام نور براي دانشجويان؛

آغاز ثبت درخواست متقاضيان وام شهريه متغير دانشگاه پيام نور

به گزارش آفرينش به نقل از روابط عمومي دانشگاه پيام نور، به اطلاع کليه دانشجويان مي‌رساند، با عنايت به دستور رياست دانشگاه و پيگيري معاونت اداري، مالي و عمراني در راستاي ارائه خدمات مطلوب و رفاه حال دانشجويان، فرم ثبت درخواست وام شهريه متغير فعال شد. کليه دانشجويان تا 22 بهمن ماه 1394 فرصت دارند با مراجعه به سامانه درخواست وام به نشاني https://loan.irankish.com براي ثبت درخواست خود اقدام نمايند. ضمن اينکه بايد موارد زير را مدنظر قرار دهند:

1- امکان اخذ وام براي کليه دانشجويان (به جز مقطع دکتري) و داراي انتخاب واحد در نيمسال جاري مقدور مي باشد (به منظور ارائه تسهيلات در پرداخت شهريه متغير). لذا دقت گردد اين امکان صرفا براي دانشجوياني که بدهي قبلي و شهريه ثابت خود را پرداخت نموده اند فعال مي باشد.

2- از صحت اطلاعات شخصي در پردازش "تکميل و تاييد و اطلاعات شخصي دانشجو" اطمينان حاصل نماييد. لازم به ذکر است در صورت عدم صحت اطلاعات (ازجمله اطلاعات شخصي، تلفن همراه و پست الکترونيک) با توجه به عدم امکان ارتباط و اطلاع رساني به موقع، ثبت وام شما تاييد نخواهد گرديد.

3- سقف وام دانشجويان در مقطع کارشناسي هفت ميليون ريال و در مقطع کارشناسي ارشد بيست ميليون ريال مي باشد. امکان دريافت کل مبلغ بدهي شهريه متغير شما تا سقف مبلغ فوق به عنوان وام در اين سامانه ميسر مي باشد. لذا در صورت تمايل به اخذ وام با مبلغ پايين تر مي‌بايست ابتدا با مراجعه به سامانه دانشگاهي گلستان نسبت به پرداخت آن ميزان از شهريه خود که قادر به پرداخت مي باشيد اقدام نموده و سپس با مراجعه مجدد به سامانه اخذ وام نسبت به ثبت تقاضاي وام دانشجويي اقدام نماييد.

4- چنانچه شهريه متغير دانشجو از ميزان سقف وام بيشتر باشد دانشجو موظف است تا قبل از شروع حذف و اضافه نسبت به پرداخت مابه التفاوت بدهي اقدام نمايد.


 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته