جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1394/11/19 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 5208


ديپلماسي صنعتي ايران خودرو


آگهي صفحه 2


آگهي صفحه 10


 ديپلماسي صنعتي ايران خودرو 

 در پي بحث توافق هسته اي و اجرايي شدن برجام و با برداشته شدن تحريم ها اقتصادکشور شاهد دور جديدي از همكاري هاي تازه با كشورهاي مختلف خواهد بود. در اين ميان يکي از بخش ها و حوزه هايي که بسيار مهم و حياتي به نطر مي رسد صنعت خودروي کشور است به طوري که طبق توافقاتي که در جريان سفر رييس جمهور اسلامي ايران به کشور هاي اروپايي به امضا رسيده قرار است محصولات پژو به ايران برگردد. خودروساز آلماني نيز براي توليد، حوزه فروش و خدمات پس از فروش بنز هم برنامه ريزي هايي انجام داده است . همچنين توليد محصولات ايران خودرو بدون سرمايه‌گذاري نقدي در برخي کشورها از ديگر برنامه هاي اين شرکت بزرگ است که يک به يک به آن به آن مي پردازيم.

در سفر آقاي روحاني به فرانسه خودروساز فرانسوي "پژو سيتروئن" با قرارداد شراکتي به ارزش 400 ميليون يورو (436 ميليون دلار) با شرکت ايران خودرو، به ايران بازخواهد گشت و اين قرار داد به امضاي طرفين رسيده است

پژو سيتروئن قرار است سالانه 200 هزار دستگاه خودرو در ايران به توليد برساند و براي رسيدن به اين تيراژ، از قطعات توليد داخل (توليد ايران) نيز استفاده خواهد شد.

بر اين اساس، مدل‌هاي پژو 208، 2008 (شاسي بلند) و مدل کامپکت 301 تحت قرارداد جديد ايران‌خودرو و پژو به توليد خواهد رسيد با اين حال پيش از اين سه محصول، توليد 206 پلاس (يا به قول ايران‌خودرويي‌ها 207 آي) از سرگرفته مي‌شود.

پژو 208 از اين قابليت برخوردار است که موفقيت و کاميابي 206 را مجدداً در ايران تکرار نمايد و به‌عنوان محصولي جوان‌پسند و يا شايد هم عامه‌پسند بازار داخلي را از ورود هاچ بک‌هاي مشابه وارداتي بي‌نياز کند.

پژو 208 از يک پيشرانه 4 سيلندر و 1.6 ليتري نيرو مي‌گيرد. اين پيشرانه توان و گشتاور مناسبي را از خود ارائه داده و ارقام مربوط آن نيز به ترتيب معادل 120 اسب‌بخار و 160 نيوتن‌متر است.

اما پژو 2008 يک خودروي شاسي بلند است که حدود 3 سال پيش به بازارهاي دنيا عرضه شده است. اين کراس اوور فرانسوي در سال 2013 ميلادي به بازار معرفي شد و جانشين پژو 207 SW محسوب مي‌شود.

اين خودرو از يک پيشرانه 4 سيلندر به حجم 1.6 ليتر بهره مي برد که توان خروجي آن معادل 120 اسب بخار و گشتاور توليدي آن برابر با 160 نيوتن متر است.

گروه صنعتي ايران خودرو ديپلماسي جديدي را مد نظر قرار داده است. در اين ديپلماسي براي نخستين بار خودروسازان برتر دنيا از طريق سرمايه گذاري هاي مستقيم در كل فرايند زنجيره صنعت خودرو حضور پيدا مي كنند. ديپلماسي صنعتي ايران خودرو محورهاي مهم ديگر نيز دارد. ايجاد شركت مشترك، توليد محصولات جديد و گسترش بازارهاي صادراتي از محورهاي عمده ديپلماسي صنعتي ايران خودرو به شمار مي رود.

پژو 301 خودرويي توليد شده توسط شرکت خودروسازي پژو فرانسه است. پژو 301 را مي توان يک خودروي اقتصادي دانست. پيش بيني مي شود در سيستم کد گذاري خودروهاي پژو اگر خودروي در پايان شماره خود عدد 1 را داشته باشد آن خودرو يک خودروي اقتصادي تلقي مي شود.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو پس از امضاي قرارداد پژو گفت: «همكاري استراتژيك با گروه پژو سيتروئن به عنوان يك فرصت منحصر به فرد براي طرفين خواهد بود تا از مزاياي رقابتي يكديگر به خصوص در زمينه فن آوري و ايجاد يك چشم انداز درازمدت بهره برداري كنند.

مهندس يكه زارع افزود: يكي از مزيت هاي ويژه اين همكاري عرضه خودروهايي با بالاترين فن آوري به مشتريان خواهد بود.

وي در ادامه به سه محور اصلي قرارداد اشاره كرد و گفت: گروه صنعتي ايران خودرو و پژو به زودي شركتي مشترك با سهامداري مساوي را ايجاد خواهند كرد كه به توليد جديد ترين محصولات پژو بر اساس پلتفرم مورد استفاده ايران خودرو خواهد انجاميد.

مهندس يكه زارع افزود: علاوه بر اين، امكان استفاده از بازارهاي صادراتي اين محصولات در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا (MENA) نيز محور ديگر قرارداد است.

رييس هيات مديره شركت پژو سيتروئن نيز در رابطه با اين قرارداد گفت: اين توافق نامه استراتژيك نقطه عطفي در دوران تحريم هاي بين المللي به شمار مي آيد و به گروه پژو سيتروئن و ايران خودرو كمك مي كند تا فصل تازه اي را در تاريخ همكاري هاي خود شروع كنند.

كارلوس تاوارس افزود: چشم انداز مشترك ما عرضه محصولات پيشرفته با بالاترين استانداردهاي ايمني و زيست محيطي به مشتريان است.

گروه صنعتي ايران خودرو و شركت پژو پس از امضاي اين قرارداد بيانيه اي مطبوعاتي منتشر كردند. در اين بيانيه آمده است: «اين توافق نامه يك هفته پس از لغو تحريم هاي بين المللي بيانگر شروع فصل جديدي براي طرفين خواهد بود كه از سوي شركت هاي انتقال دهنده فن آوري و فعالان داخلي نيز مورد حمايت قرار گرفته و در اواسط سال2016 به اجرا درخواهد آمد. نخستين محصولات نيز در نيمه دوم سال 2017 از خط توليد ايران خودرو خارج خواهد شد.

در سال 2011 حداكثر يك ميليون و 600 هزار دستگاه خودرو وارد بازار ايران شد. پيش بيني مي شود كه تا سال 2020 توليد خودرو به بيش از يك ميليون و 400 هزار و در نهايت دو ميليون دستگاه در سال افزايش پيدا كند. بر اساس آمار فعلي، تعداد خودروهاي پژو موجود در جاده هاي ايران بيش از چهار ميليون دستگاه است.

ايران خودرو و مرسدس‌بنز دو شركت مشترك ايجاد مي كنند

گروه صنعتي ايران خودرو در راستاي ديپلماسي صنعتي خود و شركت دايملر، مالك چندين شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازي همچون مرسدس بنز، مرسدس-آام‌گ و اسمارت نيز با امضاي يك تفاهم‌نامه، همكاري استراتژيك خود را براي ايجاد دو شركت مشترك آغاز كردند.

دايملر به عنوان بزرگترين توليدکننده کاميون در جهان و ايران خودرو كه بزرگترين خودروساز خاورميانه به شمار مي آيد قصد دارند با تاسيس دو شركت مشترك، از مزيت هاي نسبي يكديگر استفاده كرده و ضمن تحكيم جايگاه خود، يك قطب توليد خودروهاي تجاري در منطقه را ايجاد كنند.

اين تفاهم نامه مشترك توسط مهندس هاشم يكه زارع،‌ مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو و دكتر ولفگانگ برنارد، عضو هيات مديره شركت دايملر با حضور جمعي از مديران ارشد دو خودروساز بزرگ در شركت ايران خودرو به امضا رسيد.

مهندس يكه زارع، در اين نشست مشترك گفت: «گروه صنعتي ايران خودرو در دور جديد همكاري هاي بين المللي خود، رويكردي كاملا متفاوت با گذشته در پيش گرفته و بر حضور و سرمايه گذاري مشترك طرف مقابل تاكيد دارد.

وي با بيان اينكه سرمشق گروه صنعتي ايران خودرو در همكاري هاي جديد، حفظ و ارتقاي منافع ملي است، افزود: «دايملر و شركت بنز سابقه قابل اعتنا و اتكائي در همكاري با گروه صنعتي ايران خودرو داشته اند كه اين امر مي تواند در مسير پيش روي اين دو خودروساز راهگشا باشد.

دكتر ولفگانگ برنارد، عضو هيات مديره دايملر آ. گ. نيز اظهار كرد: محصولات تجاري دايملر هميشه در ايران از محبوبيت برخوردار بوده است و در حال حاضر خودروهاي تجاري از تقاضاي بالايي در ايران برخودار هستند. بنابراين پس از لغو تحريم‌هاي ايران، ما در حال برنامه ريزي براي از سرگيري سريع کسب و کارمان در اين بازار هستيم. امضاي تفاهم نامه با شريک تجاري مان در ايران، پيش نياز مهمي براي از سرگيري سريع اين کسب و کار است.

توليد محصولات ايران خودرو بدون سرمايه‌گذاري نقدي در عمان

همچنين بر اساس قراردادي که ميان گروه صنعتي ايران خودرو، دولت عمان و بخش خصوصي اين کشور در غرفه ايران خودرو به امضا رسيد، طرفين متعهد شدند تا نسبت به ايجاد يک شرکت با هدف سرمايه گذاري مشترک سه جانبه اقدام کنند. بر همين اساس، طرف هاي عماني شامل دولت و بخش خصوصي، با تامين هشتاد درصد از مبلغ کل سرمايه گذاري و ايران خودرو با آورده20 درصدي به صورت غير نقدي در قالب خدمات فني و مهندسي و تکنولوژي توليد، خط توليد محصولات دنا و رانا را در منطقه آزاد «دُقُم» راه اندازي خواهند کرد.

خودروهاي توليدشده در اين کارخانه در مرحله نخست به صورت قطعات نيمه منفصله (اس.کي.دي) ارسالي از ايران مونتاژ خواهند شد. مطابق برنامه ريزي هاي صورت گرفته، قرار است مراحل بعدي توسعه اين کارخانه با ايجاد خطوط رنگ و سپس بدنه سازي تکميل و اين کارخانه به پايگاه منطقه اي توليد محصولات ايران خودرو در حوزه خليج فارس و نيز شمال آفريقا تبديل شود.

السنيدي پيش از امضاي قرارداد ايجاد خط توليد، از محصولات حاضر در غرفه گروه صنعتي ايران خودرو بازديد کرد و توانمندي ايران در توليد کالاهاي پيچيده صنعتي را ستود. عمان دروازه ورود به کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس است و با توجه به پيمان منطقه اي بين اين کشورها، دريافت مجوز ورود و فروش کالا در اين کشور به معني انجام اين کار در تمام کشورهاي عضو است. عمان عضو سازمان جهاني تجارت نيز هست و بنا بر مقررات اين سازمان، تعرفه پنج درصدي براي واردات خودرو وضع کرده است، از همين رو در بازار خودرو عمان فضاي رقابتي حاکم است. با توجه به اندک بودن مسافت ميان دو کشور و اشتراکات ديگر از جمله در حوزه فرهنگي، شرکت ايران خودرو از مزيت رقابتي مناسبي براي حضور در اين کشور برخوردار است.


 آگهي صفحه 2 


 آگهي صفحه 10 


 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته