جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1395/01/15 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 5240


مزه‌هاي گوناگون تلخي و ترشي با بدن چه مي كنند؟


معضل چاقي تا 10 سال آينده گريبان يک پنجم از جمعيت جهان را مي گيرد


علايم کمبود روي چيست


خبرپزشكي


خبرهاازعالم علم


 مزه‌هاي گوناگون تلخي و ترشي با بدن چه مي كنند؟ 

 اغلب مايعات بدن و حالت اسيدي و الکلي نسوج در عضلات و استخوان‌ها داراي حالات تقريباً خنثي و يا نزديک به آن مي‌باشد و هنگامي که در اثر فعاليت بدن و مصرف انواع غذاهاي ترش و يا بکارگيري بيش از اندازه از پروتئين‌هاي حيواني PH پي‌اچ بدن رو به اسيدي و ترشي مي‌رود پس از مدتي انواع خوردگي‌ها و سائيدگي‌ها در نسوج و پوست و استخوان‌ها و حتي در خون موجب خرابي گلبول‌ها و ذرات جاندار مي‌شود و اسيدي شدن بدن با فعاليت بدن نسبت مستقيم دارد و آنهائي که فعال‌ترند داراي ترشي زيادتر و افرادي که بيشتر استراحت مي‌کنند و يا اوقات خود را در خواب بسر مي‌برند معمولاً داراي قليائيت بيشتر در بدن مي‌باشند و کار بعضي از نسوج مانند کبد و کليه‌ها و معده و دستگاه گوارش با حالت‌هاي اسيدي و قليايي بدن تغيير مي‌کند.

در اثر مصرف ترکيبات الکلي در ابتداي امر فعاليت کبد افزون مي‌شود و در حالت‌هاي بعد و افراط در مصرف الکل اعمال کبد دچار اشکال و اين عضو رو به خرابي، پوسيدگي و حالت شمعي مي‌رود و پوست صورت و بدن رو به زردي رفته و اعمال گوارش دچار اشکال مي‌شود و زماني که ترشي بدن بيشتر گردد گرچه هضم غذاها افزون مي‌شود ولي ترشي باعث تخريب و خرابي مي‌گردد.

بسياري از بيماري‌هاي پوستي و ساير نسوج از افزايش ترشي‌ها حاصل مي‌گردد و تلخي‌ها و محصولات تلخ مي‌توانند اثرات ترشي‌ها را خنثي نمايند و زماني که تلخي‌ها هم بيشتر از اندازه مصرف گردد در اثر تحريک قسمت‌هاي سازنده مواد اسيدي دوباره ترشحات ترش خود را افزايش مي‌دهند.

بنابراين در مصرف انواع تلخي‌ها و ترشي‌ها و شيريني و شوري‌ها و غيره هميشه بايد دقت شود و در حدود نياز بايد از اين محصولات بهره گرفته شود.

کم کاري اعضاء و حواس باعث ضعف و درد و عوارض ديگر مي‌شود

هنگامي که عنصري يا ناحيه‌اي از بدن بعلل مختلف مانند نقص تغذيه پرکاري خارج از اندازه کمکاري و استراحت زياد و يا علت‌هاي ديگر دچار کمکاري مي‌شود انرژي ناحيه کاهش مي‌يابد در اثر کاهش نيرو کمکاري افزايش نشان مي‌دهد و خون و مواد غذائي کمتري دريافت مي‌کنند که پس از ضعف، درد، سوزش، خارش، فشار، کشش و عوارض ديگر در عضو ظاهر مي‌شود اين عوارض نبايد فوراً بوسيله انواع داروهاي مسکن، آرام کننده و غيره کاهش يابند بدون برطرف شدن علت که بيماري به پيشرفت خود ادامه مي‌دهد.

بايد سبب معلوم شود و در رفع علت بيماري رو به بهبود مي‌رود و اگر کم کاري عضو به سبب کمي انرژي باشد با مصرف غذاهاي لازم و فعاليت‌هاي لازم مي‌توان ناحيه و يا عضو مربوطه را فعال سازيم و آنهائي که به جريان انرژي در بدن توجه دارند و بطور دائم از انواع غذاهاي پرانرژي و انواع فعاليت‌هاي بدني و روحي و محيط پرانرژي بهره مي‌گيرند مي‌توانند مدت‌هاي طولاني زندگي داشته باشند.

انواع محصولات از گياهان داراي طول عمر طولاني و حيوانات قوي و ترکيباتي که باعث بوجود آوردن نسوج محکم و قوي مي‌شوند مي‌توان براي طول عمر و سلامتي بهره گرفت و افرادي که داراي هدف دنيائي بوده و توجه به بدن و روح خود را از دست مي‌دهند ممکن است به مقصود برسند ولي از طول عمر و سلامتي خود ممکن است بکاهند و آنهائي که طالب هر هدف مي‌باشند بايد بدواً به سلامتي و نيروي لازم براي هدف توجه کنند.

کم کاري اعضاء و حواس يا نيروي مغزي کاهش مي‌يابد و افرادي که داراي توان روحي و انرژي مغزي بيشتري مي‌باشند مي‌توانند کارهاي سخت‌تري را انجام دهند که آن نيز به ساختمان مغز و اعصاب بستگي دارد و افرادي که ظرفيت بيشتري در اين مورد دارند بهتر مي‌توانند از منابع مختلف نيرو بدست آورند دانش بيشتر در زمينه جذب انرژي بسيار مهم و اساسي است و عده‌اي با فعاليت مغزي بيشتر و پاره‌اي ديگر با کوشش بدني زيادتر مي‌توانند انرژي لازم را بدست آورند.

نويسنده دکتر نجم الدين حاجي سيدحسني

گرد آورنده : محمد تقي اشتري دليوند


 معضل چاقي تا 10 سال آينده گريبان يک پنجم از جمعيت جهان را مي گيرد 

 
يافته هاي يک مطالعه تحقيقاتي نشان داد که تقريبا يک پنجم از جمعيت جهان ظرف 10 سال آينده از معضل چاقي رنج خواهند برد.به گزارش بي بي سي و اسکاي نيوز، پژوهشگران دانشگاه امپريال کالج لندن در اين مطالعه تحقيقاتي که زير نظر يک استاد ايراني انجام شد، شاخص توده بدني 20 ميليون زن و مرد بالغ را از سال 1975 تا 2014 مورد مقايسه قرار دادند.

شاخص توده بدني، سنجشي آماري براي مقايسه قد و وزن يک فرد است.

يافته هاي اين تحقيق نشان داد که چاقي در ميان مردان در اين مدت سه برابر و در ميان زنان بيش از دو برابر شده است.

پروفسور مجيد عزتي رييس ايراني تيم پژوهشگران دانشگاه امپريال کالج ضمن هشدار در مورد همه گير شدن معضل چاقي، از دولت هاي جهان خواست براي مقابله با آن اقدام کنند.

نتايج اين تحقيق که مبتني بر اطلاعاتي در مورد افراد بالغ در 186 کشور است، مشخص کرد که تعداد افراد چاق در سراسر جهان از 105 ميليون نفر در سال 1975 به 641 ميليون نفر در سال 2014 افزايش يافته است.در اين ميان، تعداد افراد لاغر سبک وزن از 330 ميليون نفر به 462 ميليون نفر در همين مدت رسيده است.

نرخ چاقي جهاني در ميان مردان از 3.2 درصد در سال 1975 به 10.8 درصد و در ميان زنان از 6.4 درصد در سال 1975 به 14.9 درصد افزايش يافته است.

بدين ترتيب در سال 2014 تعداد مردان چاق در سراسر جهان معادل 266 ميليون نفر و تعداد زنان چاق در کل جهان برابر با 375 ميليون نفر برآورد شده است.

يافته هاي اين تحقيق همچنين نشان داد که امکان موفقيت برنامه سازمان بهداشت جهاني براي مقابله با معضل چاقي، نزديک به صفر خواهد بود. سازمان بهداشت جهاني در نظر دارد تا سال 2025 ميزان چاقي در کل جهان را در سطح چاقي سال 2010 حفظ کند.

پروفسور عزتي در مورد اين تحقيق گفت: مطالعات ما نشان داد طي بيش از 40 سال، ما از دنيايي که ميزان لاغري در مقايسه با چاقي بيش از دو برابر بوده است، به دنيايي گام نهاده ايم که افراد چاق در مقايسه با لاغرها در آن بيشتر هستند.

وي افزود: اميدواريم اين يافته ها لزوم تغيير مسئوليت از افراد به دولت ها را فراهم آورد و زمينه اجراي سياست هاي مربوط به جلوگيري از معضل چاقي را فراهم کند.


 علايم کمبود روي چيست 

 بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، 31 درصد از جمعيت جهان به کمبود روي مبتلا هستند. گرچه کمبود روي شايع است؛ ولي با مواد غذايي حاوي روي مي توان کمبود اين ماده معدني را جبران کرد. به گزارش ايرنا، روي يکي از مهمترين مواد معدني مورد نياز بدن است و بسياري از عملکردهاي بدن به آن وابسته است.

برخي از عملکردهاي روي عبارتند از:

-از سيستم ايمني محافظت مي کند

-عملکرد سلول هاي سفيد خون را تنظيم مي کند

-در برابر انواع عفونت و عوامل بيماري زا اثر محافظتي دارد

-تعداد سلول هاي T در سيستم ايمني را افزايش مي دهد

- سرعت بهبود زخم را افزايش مي دهد

- حاوي آنتي اکسيدان قوي است

- به هضم غذا کمک مي کند

- در رشد پوست و مو موثر است

رايج ترين علايم کمبود روي چيست

بيش از 40 درصد از افراد سالمند با کمبود روي مواجه هستند. مهمترين علايم کمبود روي عبارتند از :

1-ايجاد لکه هاي سفيد رنگ روي ناخن

2-کاهش رشد ناخن

3-ايجاد يک لايه روي زبان

4-شوره سر

5-لايه لايه شدن ناخن

6-سوء هاضمه

6-از دست دادن اشتها

7-ايجاد بثورات پوستي

8-ايجاد آکنه

9-آلرژي

10-کاهش عملکرد مغز

11-اختلال عصبي

12-کاهش تمرکز

13-ريزش مو

14-خستگي مزمن

15-اختلالات خود ايمني

16-استرس

17-تضعيف سيستم ايمني

18-اسهال

19-کاهش وزن

20-بروز عفونت

ديابت، ايدز، بيماري مزمن کليوي، بيماري سلياک، کوليت، کبد چرب، آرتريت روماتوييد و کم خوني داسي شکل از جمله بيماري هاي مرتبط با کمبود روي هستند.

مناسب ترين ميزان روي چقدر است

بر اساس گزارش موسسه ملي بهداشت، مردان 14 سال به بالا، نيازمند 11 ميلي گرم روي در روز هستند. نياز زنان 14 تا 18 ساله، 9 ميلي گرم در روز است. مصرف روزانه هشت ميلي گرم روي در روز براي زنان 19 سال به بالا توصيه مي شود. کودکان 9 تا 13 ساله به هشت ميلي گرم روي در روز نيازمندند. تخم مرغ، جگر، گوشت بره،گاو و گوساله، ميگو، قارچ، کدو، اسفناج، مارچوبه، برگ چغندر، خربزه، نخود سبز، دانه کدو تنبل، دانه خردل، کلم بروکلي، سويا، زنجبيل، فلفل سياه و پودر فلفل قرمز حاوي مقادير بالاي روي هستند.


 خبرپزشكي 

 زيانباري خوردن مکمل بطور خودسرانه

مکمل ها و مصرف آن ها چگونه بايد باشد آيا استفاده خودسرانه از آن ها کار درستي است و افرادي که اينکار را مي کنند در معرض بيماري قرار نمي گيرند مسعود داوودي متخصص پوست و مو و زيبايي درخصوص مکمل هايي که ممکن است براي پوست و مو خطر آفرين باشد گفت: مصرف برخي مکمل‌ها که توسط پزشک پوست و مو تجويز مي‌شود داراي ويتامين‌هايي از جمله ويتامين A-B و همچنين عنصر آهن هستند که در صورت مصرف زياد باعث بروز مشکلات کبدي و آسيب رساني به ساير ارگان هاي حياتي خواهد شد. وي با بيان اينکه مصرف مکمل‌ها به صورت خودسرانه مي‌تواند خطر آفرين باشد اظهار داشت: مصرف برخي مکمل ها مثل مکمل زينک براي زنان ضروري است که اين مصرف در زنان 10 ميلي گرم و مردان 12 ميلي گرم است. اين متخصص پوست و مو افزود: برخي مکمل ها همچون روي بايد در بين غذا مصرف شود علاوه بر آن مصرف آن همراه با ساير مکمل‌ها مثل مکمل‌هاي آهن و مکمل‌ کلسيم خطرناک است.

وي خاطر نشان کرد: افرادي که تمايل به مصرف اين دسته از مکمل‌ها دارند بايد براي جلوگيري از بروز مشکلات کبدي با تجويز پزشک اقدام به مصرف نمايند.

باشگاه خبرنگاران جوان

ناشتا بودن خطرعود سرطان سينه و ديابت را کاهش مي دهد

مطالعات جديد محققان نشان مي دهد، بيش از 13 ساعت ناشتا بودن بين وعده شام و صبحانه خطر عود سرطان سينه و ابتلا به ديابت، بيماري هاي قلبي و انواع سرطان را کاهش مي دهد.

به گزارش ايرنا از ساينس، مطالعات اخير محققان دانشگاه کاليفرنيا نشان مي دهد که ساعات ناشتا بودن در شب، نقش مهمي درابتلا به سرطان سينه دارد. منظور از ساعات ناشتا بودن، زمان بين آخرين وعده در شب و وعده صبحانه در روز بعداست. اين مطالعه نشان مي دهد، فاصله زماني بيش از 13 ساعت بين وعده شام و وعده صبحانه روز بعد، نقش مهمي در کنترل قند خون دارد و احتمال عود سرطان سينه، انواع ديگر سرطان و بيماري هاي قلبي را به ميزان قابل توجهي کاهش مي دهد. اين مطالعه نشان مي دهد احتمال عود سرطان در بيماراني که فاصله زماني کوتاهي بين وعده شام و وعده صبحانه دارند، نسبت به زناني که بيش از 13 ساعت در شب ناشتا هستند، 36 درصد بيشتر است. مطالعات قبلي نيز نشان داد که فاصله زماني بيش از 16 ساعت بين وعده شام و وعده صبحانه روز بعد در جوندگان، در برابرگلوکز غير طبيعي، التهاب و افزايش وزن، اثر محافظتي دارد و تمام عوامل احتمال ابتلا به سرطان را کاهش مي دهد.

سرطان سينه مهمترين عامل مرگ ناشي از سرطان در کشورهاي در حال توسعه و دومين عامل مرگ ناشي از سرطان در کشورهاي توسعه يافته محسوب مي شود. در سال 2012 ميلادي در آمريکا، 224 هزار و 147 زن و دو هزار و 125 مرد به سرطان سينه مبتلا شدند و 41 هزار و 150 زن و 405 مرد بر اثر اين عارضه جان خود را از دست دادند.


 خبرهاازعالم علم 

 امواج موبايل و اين هشدارها

امواج موبايل چه آسيب هايي براي سلامتي ما دارند و باعث چه بيماري هايي در بدن ما مي شوند بهتر است در اين زمينه بيشتر رعايت کنيد و از امواج موبايل و واي فاي دوري کنيد

پيشرفت علم و فناوري علاوه بر تاثيرات مثبتي که بر بسياري از ابعاد زندگي انسان دارد، آسيب‌ها و لطمه‌هاي قابل توجهي را به سلامتي افراد وارد مي‌کند. بسياري افراد نمي‌دانند که استفاده مداوم و طولاني مدت از اين وسايل ارتباطي مي‌تواند صدمات جبران ناپذيري را به سلامتي آن‌ها وارد ‌کند.

ميزان جذب امواجي که از تلفن همراه به سمت گوش مي‌آيد، با توجه به فاصله بين اين وسيله و گوش متفاوت است اما به طورکلي بسياري از اين امواج را بافت مغز و جمجمه جذب مي‌کند. با وجود اينکه حفظ فاصله مناسب اين وسايل از گوش مي‌تواند اين آسيب‌ها را کمي کاهش دهد اما در صورت استفاده مکرر از اين وسايل آسيب‌ها نهادينه و مزمن مي‌شوند.

امواج الکترومغناطيسي آثار مخربي بر روي سلول‌ها به خصوص سلول‌هاي ضعيف مي‌گذارد و منجر به بروز بسياري ازبيماري‌ها از جمله سرطان، تومور، ام اس، لوسمي، اختلالات قلبي، مشکلات کليوي و بيماري‌هاي خوني در افراد مي‌شود.

با قبول اين اعتراف که نمي‌توان گوشي‌هاي همراه را کنار گذاشت، مي‌توان با توجه به برخي نکات، صدمات امواج آن را به سلامتي افراد کاهش داد. در اينجا به برخي راهکارها براي کاهش صدمات گوشي‌هاي همراه اشاره مي‌کنيم:

زمان مکالمه و تماس و استفاده از گوشي‌هاي همراه را مديريت کنيد و آن را کاهش دهيد.

سعي کنيد در مواقع ضروري از تلفن‌هاي همراه استفاده کنيد.

سعي کنيد در زمان‌هايي که از گوشي استفاده نمي‌کنيد، آن را نزديک به بدن خود قرار ندهيد. به عنوان مثال، آن را در جيب لباس و يا روي کمربندتان نگذاريد.

زماني که اتصال تلفني برقرار مي‌شود، گوشي را به گوشتان نزديک کنيد نه قبل از آن.

گوشي ها را به هيچ وجه در درون محفظه فلزي قرا ندهيد زيرا اين محفظه‌ها مانند گيرنده امواج عمل مي‌کنند و آسيب را بيشتر مي‌کند.

براي اينکه امواج تلفن همراه از طريق گوشتان به مغز وارد نشود، از هدست استفاده کنيد.

منبع: Healthy Holistic Living


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته