تاریخ 1395/06/23 - روزنامه سراسري صبح ايران(سه شنبه) نسخه شماره 5371

کشف مکانيزم جديد نورون هاي مغزي براي تقويت حافظه

آسانسور و تاريخچه آن

کشف مکانيزم جديد نورون هاي مغزي براي تقويت حافظه

محققان انستيتو سلول هاي بنيادي هاروارد در مطالعه اي جديد دريافته اند که برآيند رقابت بين نورون هاي جديد و قديم به نفع تشکيل نورون هاي جديد است.

به گزارش مهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني سلول هاي بنيادي، مغز انسان از ميلياردها نورون تشکيل شده است و جالب است بدانيم که همه اين نورون ها از جمعيت هاي سلولي در زير لايه هاي قشر مغزي و در منطقه اي به نام «هيپوکامپ» بوجود مي آيند. در واقع سلول هاي بنيادي عصبي موجود در «هيپوکامپ» بعد از تولد به تقسيم و توليد نورون هاي جديد ادامه مي دهند و همواره بين اين نورون هاي جديد و قديمي براي تشکيل مرکز شکل دهنده حافظه مغز کش و قوس وجود دارد.

«هيپوکامپ» به ما اين اجازه را مي دهد که با توجه به چرايي، چگونگي و کجايي زندگي مان حافظه و خاطراتي را شکل دهيم و نوروژن ها و تشکيل نورون هاي جديد به لطف سلول هاي بنيادي براي جداسازي اين خاطره هاي و حافظه ها ضروري هستند.

با بالغ شدن مغز انسان، ارتباط بين نورون هاي قديمي قوي تر و پيچيده تر مي شود و اين امر ارتباط برقرار کردن نورون هاي جديد با آن ها را مشکل مي سازد. سلول هاي بنيادي عصبي قدرت توليد مثلي (خودنوزايي) کمي دارند و اين امر موجب مي شود که رفته رفته از ميزان نوروژنز کاسته شود. مغز در حال پير شدن، کارايي لازم براي نگه داشتن حافظه و اطلاعات را نخواهد داشت.

در اين مطالعه جديد محققان دريافتند که بيش بيان فاکتور رونويسيKlf9 تنها در نورون هاي پير مغز موش، موجب حذف يک پنجم برآمدگي هاي دندريتيک و افزايش شمار نورون هاي جديدي مي شود که مي توانند تا دو برابر به ميزان بيشتري به درون مدار هيپوکامپي تلفيق شوند و سلول هاي بنيادي عصبي را فعال کنند.

زماني که محققين سطح بيان Klf9 در نورون ها را به سطح طبيعي بازگرداندند، برآمدگي هاي دندريتي پير مجدد شکل گرفت و رقابت با نورون هاي جديد مجددا احيا شد.

با اين حال نورون هايي که از پيش يکپارچه شده بودند ارتباطات شان را حفظ کردند. در بخش ديگر از مطالعه نيز محققان دريافتند که حذف پروتئين مهمي به نام Rac1 در نورون هاي پير مي تواند موجب افزايش بقاي نورون هاي جديد شود.

محققان براين باورند که افزايش نورون زايي موجب مي شود که بين جمعيت هاي نوروني قديمي و جديد همپوشاني کمتري اتفاق بيافتد و به اين ترتيب مغز بتواند خاطرات و حافظه جداگانه اي را براي هر فرايند تدارک ببيند.

آسانسور و تاريخچه آن

آسانسور وسيله حمل و نقل عمودي است كه با سيستم تعليق و تعادل نيروي محرکه عمل جابه جايي انجام مي دهد در واقع براي آشنايي بيشتر با اين وسيله بايد گفت که بشر در قرن هاي گذشته از بالابر استفاده کرده است ،اما پايه گذار علمي و طراح آسانسور امروزي دانشمند و رياضي دان بزرگ اتوود است که با ساختن ماشين اتوود که عبارت بود از دو وزنه که با يک نخ به يکديگر مربوط مي شدند و روي قرقره ها بالا و پايين مي رفتند توانست طرج ابتدايي يک آسانسور را ارائه دهد اما اولين آسانسور به شکل امروزي که داراي ترمز ايمني بود توسط اوتيس در آمريکا ساخته و آزمايش شده و سپس بعد از آن ديگران نيز به ساخت انواع آسانسور دست زدند و صنعت آسانسور شکل گرفت.

نکاتي درباره ايمني و استفاده از آسانسور

آسانسور راننده يا خلبان ندارد و به صورت شبانه روز آماده کار مي باشد مسافرين بيرون آسانسور فرمان احضار مي دهند و مبدا و مقصد را مشخص مي نمايند .

بنابراين فشارهاي مجدد بر روي دکمه هاي احضار کابين کاري بيهوده است مسافرين درون کابين فرمان حرکت مي دهند و مقصد را مشخص مي نمايند اين وسيله قادر به شناسايي مسافرين از نظر سن قد مونث و يا مذکر و بيمار يا سالم بودن و ميزان وزن دقيق مسافرين نمي باشدلذا در پاره اي از موارد به وسيله بسيار خطرناکي تبديل مي شود دکمه هاي فرمان در محلي نصب شده است که کودکان کمتر از هفت سال قادر به احضار و صدور فرمان نباشند ولي همواره بايد به خاطر بسپاريم که هرگز کودکان به تنهايي نبايد از اين وسيله استفاده نمايند با ايجاد شرايط مناسب فضاي بازي و گاهي مذاکره دست جمعي با کودکان و نوجوانان بايد به صورت جدي و کامل از بازي با آسانسور جلوگيري نماييم در هنگام استفاده از آسانسور حتما بايد به ظرفيت نهائي آن توجه شود ظرفيت ها معمولا 4 6 8 10 12 15 18 20 و ... مي باشند.

کابين آسانسور به صورتي طراحي و ساخته مي شود که حداکثر ظرفيت به سختي در آن جا شوند زيرا استفاده خارج از ظرفيت خطرات بسيار جدي در بر دارد که قابل قياس با انواع خودروها و وسايل ديگرنيست اصولا آسانسور بايد مجهز به سيستم آلارم ظرفيت مجاز و غير مجاز باشد ولي رعايت ظرفيت آسانسور توسط مصرف کنندگان در اولويت قرار دارد هرگز در هنگام وارد شدن به کابين آسانسور در حال گفتگو به صورت عقب يا از پهلو اقدام ننماييد همواره در هنگام ورود به کابين آسانسور از وجود کابين در مقابل خود مطمئن شويد و رو به کابين وارد شويد.

روش هاي ساده اطمينان از وجود روشنايي کابين ديدن تصوير خود در آينه کابين و مشاهده افراد درون کابين است در اوقاتي که ساختمان خلوت است حتي الامکان به تنهايي از آسانسور استفاده ننماييد اگر زماني در آسانسور محبوس شديد هرگز خوف نکنيد و نهراسيد اول بر ترس خود غالب شويد و کنترل منطقي خود را به دست آوريد. سپس دست به اقدامات زير بزنيد زنگ خطر آسانسور را به صدا در آوريد تا براي کمک و خارج نمودن شما از بيرون اقدام نمايند اگر در کابين تلفن نصب است از آن براي درخواست کمک استفاده نماييد اگر هيچ يک از اين دو نبود ضمن حفظ خونسردي از تلفن همراه خود استفاده نمائيد در غير اين صورت با صداي بلند ولي خونسرد مکررا در خواست کمک نمائيد.

تاريخچه آسانسور در ايران

آسانسور به صورت امروزي در حدود 50 سال پيش وارد کشور شده است و اولين نمايندگي فروش آسانسور در کشور مربوط به يک شرکت سوئيسي مي باشد که توسط يک شرکت ايراني وارد شد و بعد از آن نيز شرکت هاي خارجي ديگر در اين زمينه فعاليت داشتند اولين کارخانه در ايران توسط وزارت مسکن و شهر سازي در سال 1350 در شهر صنعتي البرز قزوين تحت ليسانس يک شرکت سوئيسي بنا گرديد و بعد از آن نيز کارخانجات ديگري توسط شرکت هاي خارجي در ايران فعاليت نمودند ولي با توجه به تحريم وسايل بعد از انقلاب و بر اساس ضرورت و نياز شروع به فعاليتهاي توليدي در زمينه ساخت قطعات يدکي آسانسور نمودند و در واقع آسانسور به صورت تلفيقي در کشور توليد و نصب گرديد تا اينکه در دهه 70 مجوز واردات آزاد شده وبه تبع آن واحدهاي فروش آسانسور به صورت رسمي و غير رسمي بوجود آمدند.

تاريخچه ساخت پله برقي

در سال 1859 ناتان آميز آمريکايي اولين امتياز ثبت اختراع را به نام خود تقاضا نمود و عنوان آن را پله هاي گردان گذاشت شکل اين پله ها به صورت مثلث متساوي الاضلاع بود که از طريق آن مسافر روي يک ضلع سوار شده و در انتها پياده مي گرديد اما کار بر روي اين اختراع و تکميل آن ادامه يافت تا اينکه در سال 1892 شخصي به نام رنو اختراع خود را در انگليس تحت عنوان آسانسور با پله هاي متوالي ثبت کرد اختراع او اين نکته را روشن ساخت که دستگيره ها مي توانند حذف شوند و توجه به سرعتي در حدود 200 فوت در دقيقه معطوف شد اين مقدار از سرعتهايي که هم اکنون به عنوان سرعت استاندارد تلقي مي شود بيشتر است همچنانکه موضوع آسانسورهاي بالا و پايين بر که امروزه در فروشگاههاي مدرن به کار مي روند مورد توجه قرار گرفت .

آيا مي دانيد نمک از 5 هزار سال پيش در سفره ما انسانها بوده است

آيا مي دانيد کره زمين از 102 عنصر بوجود آمده و اين 102 عنصر در بدن انسان وجود دارد

آيا مي دانيد يک انسان 8 ثانيه بعد از قطع گردن هنوز به هوش است.

سال نوري، واحد سنجش فاصله‌هاي نجومي

در دنيايي که زندگي مي‌کنيم طول و فاصله همه اشياء و موجودات را با واحدهايي مانند متر و کيلومتر اندازه‌گيري مي‌کنيم. از مورچه 5 ميلي‌متري گرفته تا توپ گلف 5 سانتي‌متري، زرافه 5/5 متري، ديوار چين 6400 کيلومتري و محيط دنياي 40000 کيلومتري، اما براي به دست آوردن طول و فاصله جسم‌هاي موجود در فضا به اطلاعات بسيار زيادي نياز داريم، سال نوري يکي از اين اطلاعات است.

سال نوري يک واحد بسيار کاربردي و تنها واحد براي محاسبه فاصله بين دو جسم سيار در فضاست که مسافتي که نور در يک سال مي‌رود را نشان مي‌دهد. نور در يک ثانيه 000/300 کيلومتر را طي مي‌کند و با اين تفاسير مي‌توان دريافت در يک سال مسافتي قريب به 000/000/000/461/9 را طي مي‌کند. نزديک‌ترين ستاره به ما مسافتي حدود 22/4 سال نوري دارد که براي به دست آوردن مسافت به کيلومتر، ماشين‌حساب و کامپيوتر پاسخگو نيست! در واقع بزرگ‌ترين مقياس فاصله‌اي که تاکنون انسان کشف کرده است، سال نوري است. اين مقياس عظيم در حقيقت اصلا به کار ما انسان‌ها در کره زمين نمي‌آيد. دانشمندان از اين مقياس عظيم براي تخمين فواصل بين ستاره‌ها و سياره‌ها استفاده مي‌کنند. آيا مي‌دانيد چگونه و برچه اساس فاصله بين ستاره‌ها را تخمين مي‌زنند؟ براي تخمين فاصله بين ستاره‌ها از چند روش استفاده مي‌شود.

روش مستقيم يکي از اين روش‌ها براي تخمين فاصله ستارگاني است که فاصله‌شان تا زمين حدود هزاران سال نوري است. در اين روش از اختلاف منظر، روشي که ما با دو چشم‌مان فاصله اجسام را تعيين مي‌کنيم و سه بعدي مي‌بينيم، استفاده مي‌شود. براي استفاده از اين روش مکان ستاره را به دقت تعيين کرده و در 6 ماه بعد که زمين 180 درجه نسبت به محور خورشيد جابجا شد شده البته با چشم‌پوشي از حرکت خود خورشيد، دوباره مکان ستاره را به دقت اندازه مي‌گيرند و اختلاف زاويه‌اي آن دو را مساوي با يک تقسيم بر فاصله و بر حسب پارسک يا همان اختلاف منظر، مي‌گذارند. بدين‌ترتيب فاصله به دست مي‌آيد. دراين روش که پارالاکس (parallax) ناميده مي‌شود فاصله بين ستارگان براساس اختلاف جهت يا موقعيت ظاهري يک جسم از دو زاويه ديد، سنجيده مي‌شود. براي درک اين روش شما مي‌توانيد مدادي را درست روبه‌روي صورت خود بگيريد و به نوک آن خيره شويد و سپس همزمان مداد را در جهت‌هاي مختلف به حرکت درآوريد. شما خواهيد ديد که فاصله اجسام و عناصر زمينه و اطراف شما با حرکت مداد درابعاد مختلف تغيير مي‌کنند و اززواياي مختلف متفاوتند. در مورد ستارگان نيز دراين روش فاصله ستارگان با زمين را براساس موقعيت قرار گرفتن ستاره در زواياي مختلف درمدارزمين مورد سنجش قرار مي‌دهند. اما درمورد ستارگاني که از زمين بسيار دورند و فاصله آنها بيش از چند هزار سال نوري است، از روش غيرمستقيم استفاده مي‌کنند.

منبع: focus

دانستني هايي درباره جغدها

قسمت اول

جغد داراي صورتي مسطح و چشماني درشت مي‌باشد. جغد پرهاي بسيار نرم و پر پشت دارد. پرواز جغدها بدون صدا انجام مي‌شود. جغدها عليرغم باور برخي مردم که جغد را شوم مي دانند بسيار زيبا و حتي مفيد هستند. جغدها به دليل فوايدي که دارند در بسياري از ممالک داراي ارزش و اهميت فراوان مي‌باشند.

جغدها به راسته بوفيان (Strigiformes) تعلق دارند. براي اين راسته در فارسي نامهاي زيادي پيشنهاد شده است مانند شب شکران، چون اغلب در شب شکار مي‌کنند، جغد شکلان چون اغلب شبيه جغد هستند و جغدها گروه بزرگي از اين راسته را تشکيل مي‌دهند.

در بعضي نواحي حتي در ايران در زمان قديم جغد را شوم مي‌دانستند در صورتي که اين پرندگان بسيار زيبا و حتي مفيد هستند و چون از موشها تغذيه مي‌کنند در بسياري از ممالک داراي ارزش و اهميت مي‌باشند و در بعضي نقاط به جغد، پرنده نگهبان شب باغ ما مي گويند.

جغد پرنده‌اي است با صورتي پهن، منقاري خميده و چشم‌هايي درشت و پاهاي بزرگ، در دو طرف سر جغد دو دسته پر شبيه گوش گربه قرار دارد که گوش‌پر ناميده مي‌شوند. جغد نوکي کوچک و ظريف دارد. دور دهان جغد پرهاي زبري هست که شبيه مو مي‌باشد ولي مو نيست. پاهاي جغد کوچک است و پنجه‌هايش ضعيف و بي‌طاقت. پر و بال او صاف است و خيلي آرام پرواز مي‌کند. نوک پرهاي جغد به شکلي طراحي شده که در هنگام حمله به طعمه صداي پرها کم باشد.

جغدها گردن کوتاهي دارند. رنگ جغد معمولاً کرم قهوه‌اي است. در نوک جغدها يک شکاف هست. سر آنها بزرگ است. جغد هواي تاريک را دوست دارد و شب‌ها پرواز مي‌کند. چشمان جغدها بزرگ است و به خاطر همين خوب هم شکار مي‌کنند. پرواز آنها بي‌صداست و پاهاي پوشيده از پر دارند. بيشتر جغدها روي درخت زندگي مي‌کنند. نر و ماده جغدها همشکل هستند ولي ماده‌ها بزرگ‌ترند.

جغدها معمولا طعمه خود را درسته مي‌بلعند

نوع تغذيه‌ي جغدها به محل زندگي جغدها و اندازه‌ي آن‌ها بستگي دارد. بعضي از جغدها، جانوراني مثل موش و موش صحرايي مي‌خورند. جغدهاي بزرگ‌تر، خرگوش، سنجاب و سمور را هم شکار مي‌کنند. برخي از جغدها از حشرات و پرندگان کوچک تغذيه مي‌کنند. برخي هم با ماهي‌گيري شکم خود را پر مي‌کنند. اين دسته از جغدها توي آب‌هاي کم‌عمق شيرجه مي‌زنند و با چنگال‌هاي تيزشان، ماهي‌ها را به دام مي‌اندازند.

آداب غذاخوردن جغدها

جغد معمولاً شکار خودش را به کمک منقار نيرومندش تکه‌تکه مي‌کند و مي‌خورد. اگر شکار کوچک باشد، جغد آن را درسته قورت مي‌دهد و سپس استخوان‌ها، پَرها و فَلْس‌هاي طُعمه را که قابل هضم نيستند، با حالتي شبيه به سرفه بيرون مي‌اندازد.

ادامه دارد...

پرندگان در بهار سرعت بيشتر ي دارند

طبق نتايج يک مطالعه جديد، پرندگان مهاجر در فصل بهار نسبت به پاييز سرعت پرواز بالاتري دارند و حتي براي ادامه مسير بيشتر تلاش مي‌کنند.

به گزارش زي نيوز، محققان دريافتند اين پرندگان سرعت پروازشان را در فصل بهار افزايش مي‌دهند، چرا که دير رسيدن به محل تخمگذاري ميزان موفقيت توليد مثل شان را تحت تاثير قرار مي‌دهد.در مطالعات پيشين ثابت شده است که پرندگان مهاجر در طول بهار کمتر به استراحت مي‌پردازند، اما در آن زمان شواهد کافي براي مشخص کردن سرعت پروازشان در هوا موجود نبوده است.

محققان دانشگاه اوکلاهما در ايالات متحده با استفاده از رادارهاي پيشرفته نظارت آب‌وهوايي دريافتند اين پرندگان در بهار سريع تر پرواز مي‌کنند تا با جبران زمان با بادهاي مخالفي که ممکن است آنها را از مسير خارج کند مواجه نشوند.

داستان کشف آسپرين

سازنده اولين قرص آسپرين فردريک باير (Fredrich Bayer) در سال 1825 بدنيا آمد. پدر او يک نساج و رنگرز پارچه بود و طبق عادت آن زمان وي در ابتدا شغل و حرفه پدر را براي کار انتخاب کرد و پس از مدتي فعاليت با پدر، در سال 1848 تشکيلاتي مشابه براي خود راه اندازي کرد و در آن حرفه بسيار هم موفق شد.

تا قبل از 1856 براي رنگرزي از مواد رنگي طبيعي استفاده مي شد اما با کشف و صنعتي شدن ساخت رنگهاي حاصل از مواد نفتي، باير که پتانسيل موجود در اين کشف را بخوبي احساس کرده بود با کمک شخصي بنام فردريک وسکوت (Friedrich Weskott) کمپاني Bayer را راه اندازي کرد.

باير در ماه مي سال 1880 در گذشت و تا آن زمان کمپاني هنوز در فعاليت رنگرزي مشغول بود، اما شرکت تصميم گرفت با استخدام تعدادي شيميدان نوآوري هايي در اين صنعت بوجود آورد و اين اتفاق هم افتاد اما نه در صنعت رنگرزي.

هنگامي که فليکس هوفمن (Felix Hoffmann) در حال انجام آزمايش با يکسري از ضايعات رنگي بود تا شايد بتواند دارويي براي درمان درد ناشي از بيماري پدرش بدست آورد توانست به پودري دسترسي پيدا کند که امروزه شما آنرا به نام آسپرين مي شناسيد.

هوفمن آسپرين را کشف نکرد

تعجب نکنيد! هوفمن آسپرين را دوباره کشف کرد. آسپرين چهل سال قبل توسط يک شيميدان فرانسوي کشف شده بود، اين شيميدان بخوبي مي دانست که پودر اسيد استيل-سالي-سيليک (acetylsalicylic acid) داراي خاصيت شفا بخشي بسيار مي باشد.در واقع بيش از 3500 سال بود که بشر اين پودر را مي شناخت چرا که در سال 1800 يک باستان شناس آلماني که در مصر تحقيق مي کرد، با ترجمه يکي از پاپيروس هاي مصري متوجه شد که بيش از 877 نوع مواد دارويي براي مصارف مختلف در مصر باستان شناخته شده بود که يکي از آنها همين پودر اسيد بود که براي برطرف کردن درد از آن استفاده مي شد.

Fredrich Bayer ، موسس شرکت باير در برخي از شواهد و نوشته هاي ديگري که در يونان بدست آمده است نيز مشخص شده که بشر حدود 400 سال پيش از ميلاد از شيره پوست درخت بيد براي درمان تب و درد استفاده مي کرده است.

همچنين آنها هنگام زايمان زنان از اين ماده براي کاهش درد استفاده مي کردند. امروزه مشخص شده که ماده موجود در اين شيره چيزي جز اسيد سالي-سيليک نيست.

ثبت رسمي کشف آسپرين

در ماه مارچ 1899 کمپاني باير رسما" محصول خود بنام آسپرين را به ثبت رساند و به دنبال آن در ساير کشورهاي جهان نيز تحقيقاتي گسترده راجع به اين دارو انجام گرفت بگونه اي که هنگام بازنشستگي هوفمن در سال 1928، آسپرين در تمام دنيا شناخته شده بود.

آسپرين از مهمترين اکتشافات هوفمن بود اما اين تنها کشف او نبود. درست چند روز پس از کشف آسپرين هوفمن به ماده اي دست پيدا کرد که امروز در بازار بنام هروئين (Heroin) مشهور شده است. از اين ماده مخدر در تمام مدت جنگ جهاني اول بعنوان يک دارو استفاده مي شد اما امروزه در تمام کشور هاي جهان از فهرست دارو ها خط خورده است.