جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1395/08/05 - روزنامه سراسري صبح ايران (چهارشنبه) نسخه شماره 5404

مديرعامل شرکت ملي پخش:
77درصد بدهي نفتي مربوط به 3 ايرلاين است


واردات بنزين از بودجه 96 حذف شد


معادلات انرژي


يادداشت


خبر


 مديرعامل شرکت ملي پخش:
 77درصد بدهي نفتي مربوط به 3 ايرلاين است 

 مدير عامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با اشاره به بدهي شرکت‌هاي هواپيمايي اظهار کرد: به‌طور کلي شرکت هاي هواپيمايي 1500 ميليارد تومان بدهي دارند که 77 درصد آن مربوط به شرکت‌هاي ايران‌اير، آسمان و ماهان است.

به گزارش ايسنا، منصور رياحي ، به ارائه گزارشي از آخرين وضعيت سوخت‌رساني در کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر روزانه 10 ميليون ليتر گاز مايع در کل کشور مصرف مي‌شود که نسبت به سال گذشته 0.6 درصد رشد داشته است. همچنين مصرف بنزين در کشور روزانه 75 ميليون و 300 هزار ليتر است که 3.8 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وي در مورد مصرف نفت سفيد و نفت گاز و نفت کوره نيز اظهار کرد: ميزان مصرف نفت سفيد چهار ميليون و 600 هزار ليتر است که نسبت به سال گذشته 11.5 درصد کاهش داشته است. همچنين در حال حاضر حدود 73 ميليون و 600 هزار ليتر نفت گاز در کشور مصرف مي‌شود که نسبت به سال گذشته 11.7 درصد کاهش داشته است. همچنين ميزان مصرف نفت کوره نسبت به سال گذشته 68.2 درصد کاهش داشته است.

مدير عامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با بيان اين‌که روزانه 178 ميليون ليتر فرآورده نفتي توسط شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي توزيع مي‌شود، گفت: اين ميزان نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش يافته است و 4.5 ميليارد ليتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف فرآورده‌هاي نفتي کاهش داشته و سوخت گاز جايگزين سوخت مايع شده است.

رياحي در مورد ميزان بنزين وارداتي توضيح داد: روزانه 11 ميليون ليتر بنزين وارد کشور مي‌شود. شکافي بين توليد و مصرف بنزين در کشور وجود دارد. توليد پالايشگاه‌هاي کشور روزانه 59.5 تا 60 ميليون ليتر است، در حالي که ميزان مصرف بنزين در کشور 75 ميليون و 300 هزار ليتر است به همين دليل بايد روزانه 11 ميليون ليتر بنزين وارد کنيم.

وي ادامه داد: روزانه 200 ميليون ليتر سوخت مايع (نفت گاز و نفت کوره)، 12 ميليون ليتر و گاز طبيعي 200 ميليون ليتر در نيروگاه‌هاي کشور توليد مي‌شود.

مدير عامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با تاکيد بر اين‌که مصرف سوخت مايع در کشور 60 درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: جايگزين سوخت مايع گاز طبيعي شده که اقدام بسيار مثبتي است. به‌طور کلي حدود سه ميليارد و 700 ميليون ليتر فرآورده در هفت ماه گذشته در نيروگاه‌هاي کشور کمتر مصرف شده است و اين امر به کاهش آلودگي هوا و محيط زيست کمک مي‌کند.

زمستان امسال در زمينه سوخت‌رساني نگراني نداريم

رياحي در ادامه در مورد توزيع سوخت زمستاني بيان کرد: با تدابيري که امسال توسط شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي اتخاذ شد، امسال نگراني در زمينه‌ سوخت زمستاني وجود ندارد و همه ذخائر استراتژي کشور مطلوب است، در حال حاضر يک ميليارد ليتر ذخيره استراتژي بنزين داريم.

وي در مورد اهداف شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي توضيح داد: امنيت انرژي و امنيت عرضه، راه‌اندازي پالايشگاه‌هاي ستاره خليج فارس که نخستين فاز عملياتي آن تا پايان سال وارد مدار مي‌شود و از سال آينده 12 ميليون ليتر بنزين يورو توزيع مي‌شود و از سال 1396 واردات بنزين نخواهيم داشت. همچنين تا اول دي‌ماه شش ميليون ليتر بنزين يورو توليد خواهد شد که سه ميليون آن توسط پالايشگاه بندرعباس و سه ميليون آن توسط پالايشگاه لاوان است و 40 درصد از مصرف بنزين مصرفي کشور که استاندارد محيط زيست است توليد خواهد شد. همچنين افزايش ظرفيت نفت گاز از 24 ميليون ليتر به 40 ميليون ليتر از اهداف شرکت ملي پخش محسوب مي‌شود.

جزئيات اجراي طرح پايش

وي با اشاره به طرح پايش، اظهار کرد: طرح پايش يکي از طرح‌هاي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي بود که نتايج بسيار خوبي در بر داشت. اين طرح در دو فاز انجام شد. فاز نخست آن براساس اسناد با نامه‌هاي بين‌المللي براي ترانزيت کالا صورت گرفت و فاز دوم آن تجهيز ناوگان عمومي کشور است. اين طرح توسط سه کميته در مجموعه شرکت ملي پخش با هماهنگي نهادهاي مختلفي از جمله راهداري کشور، وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شهرداري‌ها، وزارت اطلاعات و غيره انجام شد.

مدير عامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در ادامه در مورد نتايج طرح مذکور، توضيح داد: نفت گاز حمل بار و حمل مسافر در شهريورماه سال 1393، 51 ميليون و 100 هزار ليتر بود که در شهريورماه سال 1395 به 41 ميليون و 900 هزار ليتر رسيده، در واقع 9 ميليون و 200 هزار ليتر کاهش مصرف رخ داده است.

رياحي با بيان اين‌که در اجراي اين طرح اقدامات سلبي و ايجابي مختلفي انجام شد، اظهار کرد: طبقه‌بندي کلاس خودروهاي ديزلي در حمل بار و حمل مسافر از جمله اين اقدامات است. همچنين در بخش حذف سبد کارت سوخت اقداماتي انجام شد. در اين راستا خودروهايي که فاقد بيمه شخص ثالث بودند شناسايي شدند و اين اقدام نشان داد که بسياري از کارت‌ها فقط حضور فيزيکي دارد و خودرويي وجود ندارد. همين امر باعث شد دو ميليون صرفه جويي صورت گيرد. وي با بيان اين‌که يکي از طرح‌هاي آتي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي عرضه نفت گاز براساس اسناد است، گفت: همچنين تخصيص سوخت براساس پيمايش و GPS جزو وظايف سازمان حمل‌ونقل کشور بوده که در حال انجام است.

مدير عامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ادامه داد: ساماندهي خودروهاي برون شهري، بلوک‌بندي مجازي عرضه به خودروهاي خاص در شهرها و مسيرهاي خاص، ساماندهي تبديل سوخت براي خودروهاي ترانزيت، ساماندهي خودروهاي فاقد معاينه فني از طرح‌هاي آتي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي براي صرفه‌جويي در مصرف نفت گاز است.

رياحي در ادامه با اشاره به سامانه هوشمند کارت سوخت، اظهار کرد: در اين زمينه هنوز هيچ چيز مشخص نيست و ما هم به عنوان نيروي اجرايي منتظر ابلاغيه هستيم و همه چيز طبق روال سابق ادامه دارد. البته در اين زمينه سناريوهاي متفاوتي ديده شده است از جمله اين‌که کارت سوخت و سامانه هر دو حذف شود يا کارت سوخت حذف شود و سامانه حفظ شود. پلن همه سناريوها تهيه شده و منتظر دستور مجلس شوراي اسلامي هستيم.

وي با بيان اين که هر تصميمي که گرفته شود زمان‌بر و هزينه‌بر است، گفت: چنانچه قصد داشته باشيم بحث موجود را ادامه دهيم نياز به 40 ميليارد تومان سرمايه داريم و اگر بخواهيم سامانه‌هاي موجود را احياء و نوسازي کنيم نيازمند 80 تا 90 ميليارد تومان سرمايه هستيم. حذف کارت‌هاي سوخت هزينه دارد که بسيار کم است. البته سامانه‌ها در بخش عرضه نفت گاز حذف نمي‌شود. در حال حاضر نفت گاز با يارانه بسيار بالا عرضه مي‌شود که بايد در دوره چهار تا پنج ساله به قيمت‌هاي جهاني نزديک‌تر شويم.

تدابير شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي براي اربعين

مدير عامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با بيان اين‌که تعداد زائرين اربعين امسال نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد خواهد داشت، تصريح کرد: کارگروه ويژه‌اي در وزارت کشور براي اربعين تشکيل شده است که شرکت ملي پخش هم وظايفي در اين کارگروه برعهده دارد. شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي استان‌ها را به دو بخش استان‌هاي هدف که استان‌هاي مرزي هستند و استان‌هاي معين تقسيم کرده است که استان‌هاي معين بايد خدمات ويژه‌اي را به زائرين ارائه دهد.

رياحي خاطر نشان کرد: شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي سعي کرده است ذخيره‌سازي، احداث مجتمع‌هاي رفاهي و غيره را در استان‌هاي هدف و استان‌هاي معين فراهم کند.

وي در ادامه با اشاره به بدهي شرکت‌هاي هواپيمايي گفت: جلسات نتيجه‌بخشي با سازمان هواپيمايي کشور و انجمن صنفي شرکت‌هاي هواپيمايي در زمينه‌ي بدهي اين شرکت‌ها برگزار شده است. در اين جلسه در مورد بدهي سوخت جاري و بدهي سنواتي اين شرکت‌ها بحث و گفت‌وگو شد.

مدير عامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با بيان اين‌که طبق آخرين آمار کل بدهي شرکت‌هاي هواپيمايي 1500 ميليارد تومان است، اظهار کرد: 77 درصد اين بدهي مربوط به شرکت‌هاي ايران‌اير، آسمان و ماهان است که براي اين شرکت‌ها يک نقشه راه تعيين شده است و بدهي‌هاي جاري اين شرکت‌ها چند ماه است که به صورت نقدي پرداخت مي‌شود.

رياحي از مذاکره با بانک‌ها براي پرداخت بدهي شرکت‌هاي هواپيمايي خبر داد و افزود: طبق مذاکره‌اي که با بانک‌ها داشته‌ايم به اين نتيجه رسيديم که روزي که بليت براي مسافر صادر مي‌شود سهم سوخت‌ آن مشخص شده و به صورت مستقيم وارد خزانه شوند. بانک‌ها از اين طرح استقبال کردند و اجراي اين طرح منوط به موافقت سازمان هواپيمايي کشور و انجمن صنفي شرکت‌هاي هواپيمايي است. در حال حاضر پيشنهاد مذکور مورد توافق قرار گرفته و نياز به کار کارشناسي دارد.

وي در مورد بدهي سنواتي شرکت‌هاي هواپيمايي نيز، اعلام کرد: قرار است بدهي سنواتي شرکت‌هاي هواپيمايي به غير از سه شرکت ايران‌اير، آسمان و ماهان تا پايان امسال به‌طور کامل تسويه شود.

مدير عامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از بدهي 1300 ميليارد توماني دولت به شرکت‌هاي هواپيمايي خبر داد و افزود: طبق تبصره 23 لايحه بودجه سال 1395 شرکت‌هاي هواپيمايي 1300 ميليارد تومان از دولت طلب دارند که بايد طلب خود را در قالب اين تبصره دنبال کند. البته پرداخت اين پول توسط دولت مربوط به ذکر نام شرکت‌ها است، اما در اين تبصره نام شرکت‌ها ذکر نشده بود.

ايران در نيمه دوم سال 96 صادرکننده بنزين مي‌شود

رياحي با اشاره به پروژه ستاره خليج فارس، گفت: اين پروژه در سه فاز بايد انجام شود که فاز نخست آن تا پايان سال انجام شده و با انجام فاز دوم آن 12 ميليون ليتر از سال آينده در کشور توليد مي‌شود و ايران در نيمه سال دوم 1396 صادرکننده بنزين خواهد شد.


 واردات بنزين از بودجه 96 حذف شد 

 معاون وزير نفت با بيان اينکه سال آينده واردات بنزين به طور کامل متوقف خواهد شد، گفت: برنامه‌اي براي ارائه لايحه اخذ مجوز واردات بنزين در قالب بودجه سال 96 به مجلس نداريم.عباس کاظمي در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت واردات بنزين ايران، گفت:حجم واردات بنزين کشور که در ماههاي نخست امسال روزانه 10 تا 12 ميليون ليتر بود هم اکنون به حدود 4.5 تا 5 ميليون ليتر در روز کاهش يافته است.

معاون وزير نفت با تاکيد بر اينکه تا پيش از پايان امسال دو طرح جديد بنزين‌سازي پالايشگاه نفت بندرعباس و لاوان در مدار بهره برداري قرار مي‌گيرد، تصريح کرد: علاوه بر اين هفته گذشته واحد تقطير پالايشگاه ستاره خليج فارس در مدار بهره‌برداري قرار گرفت. مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با تاکيد بر اينکه بر اساس برنامه زمان بندي واحد CCR پالايشگاه ستاره خليج فارس تا پايان امسال راه اندازي خواهد شد، اظهار داشت: بر اين اساس تا خرداد ماه سال آينده فاز اول اين پالايشگاه ميعانات گازي با ظرفيت توليد روزانه 12 ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو چهار اتحاديه اروپا راه‌اندازي خواهد شد.

اين مقام مسئول با بيان اينکه از اين رو سال 96 عملا واردات بنزين کشور متوقف خواهد شد، تاکيد کرد: آمار مصرف هم نشان مي‌دهد که با وجود رشد حدود 3.9 درصدي متوسط مصرف بنزين در طول هفت ماهه نخست امسال، رشد مصرف تا پايان سال به کمتر از دو درصد کاهش يابد.

کاظمي در پاسخ به پرسش مهر که آيا با توجه به افزايش ظرفيت توليد بنزين سال آينده دولت و وزارت نفت لايحه‌اي به منظور اخذ مجوز واردات بنزين در قالب لايحه بودجه 96 به مجلس شوراي اسلامي ارائه خواهد کرد؟ توضيح داد: از آنجايي که تا خرداد ماه سال 96 قطعا فاز اول پالايشگاه ستاره خليج فارس در مدار بهره‌برداري قرار مي‌گيرد سال آينده نيازي به واردات بنزين نداريم.

معاون وزير نفت با اعلام اينکه براي سال 96 لايحه اخذ مجوز واردات بنزين از لايحه پيشنهادي بودجه حذف خواهد شد، خاطرنشان کرد: در شرايط فعلي ايران صادرکننده اکثر فرآورده هاي نفتي همچون گازوئيل، گازمايع، نفت سفيد و نفت کوره بوده که سال آينده نه تنها واردات بنزين متوقف مي‌شود که حتي به صادرکننده اين فرآورده نفتي تبديل خواهيم شد.


 معادلات انرژي 

 قيمت خوراک مايع کل پتروشيمي‌ها آزاد شد

دبيرکل انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي گفت: از امروز قيمت خوراک نفتا کل صنايع پتروشيمي به جاي ارز مبادله‌اي با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

به گزارش مهر، احمد مهدوي، دبيرکل انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي در جمع خبرنگاران گفت: از امروز قيمت خوراک مايع کل پتروشيمي‌ها آزاد شده و بر اين اساس، خوراک نفتاي کل صنايع پتروشيمي به جاي ارز مبادله‌اي با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

دولت همزمان با صدور مصوبه‌اي مبني بر جايگزيني نرخ ارز آزاد به‌جاي نرخ ارز مبادله‌اي در قيمت‌گذاري20 فرآورده نفتي، طرح گراني 30 تا 40 درصدي قيمت انواع روغن موتور و قير در بازار را کليد زد.

بوسني به جمع مشتريان نفت ايران مي‌پيوندد

همزمان با سفر رئيس جمهوري بوسني و هرزگوين به تهران، دور جديد مذاکرات به منظور فروش نفت خام و فرآورده‌هاي نفتي به اين کشور بلوک شرق اروپا آغاز مي‌شود.به گزارش مهر، متنوع سازي بازار صادرات نفت خام در دوران پسا برجام يکي از سياست‌هاي کليدي ايران به شمار مي‌رود و از اين رو از کشورهاي بلوک شرق اروپا به عنوان يکي از بازارهاي نوظهور نفت ايران نام برده مي‌شود.

در طول 10 ماهه نخست ورود به دوره پسابرجام، ايران فروش تک محموله نفت خام و ميعانات گازي به کشورهاي بلوک شرق اروپا را آغاز کرده و براي نخستين بار محموله‌هاي طلاي سياه ايران روانه کشورهايي همچون مجارستان، لهستان و حتي روماني شده است.

بر اين اساس از بوسني و هرزگوين هم به عنوان يکي از بازارهاي جديد صادرات نفت ايران نام برده مي‌شود و حتي مذاکراتي بين شرکت ملي نفت ايران و «زاروبژنفت» روسيه براي آغاز صادرات نفت خام به بوسني آغاز شده است.

از اين رو با سفر «باقر عزت بگوويچ» رئيس جمهوري بوسني و هرزگوين و برخي از اعضاي کابينه دولت سارايوو، از امروز دور جديد گفتگوها براي صادرات نفت خام، فرآورده هاي نفتي و حتي محصولات پتروشيمي آغاز خواهد شد.

در همين حال علي کاردر مدير عامل شرکت ملي نفت و معاون وزير نفت اخيرا در حاشيه امضاي تفاهم نامه با يک شرکت روسي، گفته است: «زاروبژنفت» روسيه، صاحب پالايشگاهي در بوسني و هرزگوين بوده که مذاکراتي براي تامين نفت اين پالايشگاه آغاز شده است.

علاوه بر بوسني، تاکنون برخي از کشورهاي بلوک شرق اروپا همچون بلاروس، کرواسي، صربستان، ليتواني هم در طول چند ماه گذشته تاکنون گفتگوهايي به منظور واردات نفت خام و محصولات پتروشيمي از ايران آغاز کرده اند.

مدير شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي خبر داد:

آغاز فعاليت جايگاه‌هاي زنجيره‌اي از آذرماه

مدير بازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از آغاز فعاليت جايگاه‌هاي زنجيره‌اي (برند) از آذرماه جاري خبر داد و گفت: ممکن است فعاليت اين جايگاه‌ها منجر به کاهش قيمت بنزين شود.

به گزارش ايسنا، محمدرضا مظلومي ، با اشاره به ارائه‌ مجوز به شرکت‌هاي صاحب صلاحيت جهت احداث جايگاه‌هاي زنجيره‌اي (برند)، اظهار کرد: شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي و وزارت نفت در راستاي ايجاد تسهيلات مطلوب‌تر براي ارائه‌ خدمات به مشتريان و اجراي رسالت قانوني در رابطه با واسپاري برخي از اختيارات به بخش خصوصي مبادرت به شناسايي شرکت‌هاي صاحب صلاحيت در زمينه احداث جايگاه‌هاي زنجيره‌اي کرد.

وي افزود: فراخوان از طريق سايت‌هاي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي اعلام شد و بالغ بر 70 شرکت مراجعه کرده و 26 شرکت پرونده خود را ارسال کرده‌اند. در نهايت مجوز فعاليت 17 شرکت صادر شد و قرار است اين شرکت‌ها رسالت شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي را در زمينه پخش اين فرآورده‌ها برعهده بگيرند.

مدير بازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي، تصريح کرد: در ابتدا اين شرکت‌ها به خودروها سوخت‌رساني مي‌کنند و در فازهاي بعدي انبارهاي نفتي را پر کرده و در نهايت در بخش توليد فرآورده‌ها و واردات فرآورده‌ها فعاليت مي‌کنند.

مظلومي با بيان اين‌که براي اين شرکت‌ها تسهيلاتي در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: اين تسهيلات بعدا اعلام مي‌شود و شرکت‌هاي صاحب صلاحيت با ابلاغ آيين‌نامه اجرايي بايد کار خود را آغاز کنند.

وي از آغاز فعاليت اين شرکت‌ها به صورت پايلوت در اصفهان خبر داد و گفت: تا پايان آذرماه فعاليت رسمي شرکت‌ صاحب صلاحيت در اين زمينه آغاز مي‌شود. البته لوگوي اين شرکت‌ها در شهرهاي شيراز، بندرعباس و مازندران در جايگاه‌ها نصب شده است.

مدير بازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با تاکيد بر اين‌که فعاليت اين شرکت‌ها هيچ تاثيري در قيمت بنزين ندارد، توضيح داد: حتي ممکن است فعاليت اين شرکت‌ها منجر به کاهش قيمت بنزين شود، زيرا در حال حاضر شرکتي که در اصفهان فعاليت مي‌کند درخواست کرده است که از 12 شب تا شش صبح بنزين را با تخفيف به مصرف‌کنندگان عرضه کنند.


 يادداشت 

 تغيير سياست هاي صادراتي سوخت در ايران

همزمان با اجراي برنامه حذف سهم نفت کوره از سبد سوخت نيروگاه‌ها با هدف افزايش صادرات و تحقق اهداف زيست محيطي، تغيير آرايش شبکه خطوط لوله و افزايش ظرفيت پايانه‌هاي نفتي کليد خورد.

کاهش مصرف سوخت مايع در نيروگاه ها و اختصاص سهميه گازوئيل و نفت کوره نيروگاهي به بخش صادرات يکي از سياست‌هاي کلان کشور در طول فعاليت دولت يازدهم تاکنون است.

آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد که از سال 1392، همزمان با آغاز فعاليت دولت يازدهم مصرف نفت کوره و گازوئيل در بخش صنعت و نيروگاه‌هاي برق روندي نزولي داشته است، بطوريکه مصرف سوخت مايع در صنايع و نيروگاه‌هاي کشور در سال 1392 به 27 ميليارد ليتر رسيد.

اين ميزان مصرف با کاهشي حدود هشت ميليارد ليتر در سال 1393 به 19 ميليارد ليتر رسيد و در نهايت پارسال مصرف سوخت مايع در صنايع و نيروگاه‌ها به حدود 12,7 ميليارد ليتر کاهش يافت.

با توجه به افزايش عرضه گاز طبيعي به نيروگاه‌ها همچنين پيش بيني مي‌شود مصرف نفت کوره و گازوئيل در اين بخش به کمتر از 6 ميليارد ليتر تا پايان امسال برسد.

به عبارت ديگر در طول سه سال فعاليت وزارت نفت در دولت يازدهم، مصارف سوخت مايع صنعتي و نيروگاهي از 27 به کمتر از 6 ميليارد ليتر تا پايان امسال مي رسد که ظرفيت تبديل ايران را به يکي از بزرگترين صادرکنندگان انواع فرآورده نفتي ايجاد خواهد کرد.

آمارهاي صادراتي هم نشان مي‌دهد که از ابتداي امسال تا کنون بطور متوسط روزانه 50 ميليون ليتر نفت کوره و 13 ميليون ليتر گازوئيل به بازارهاي جهاني و منطقه اي صادر شده است.

از سوي ديگر پيش بيني مي‌شود با توجه به رويکرد و سياست دولت مبني بر افزايش سهم گاز طبيعي و کاهش سوخت مايع با هدف صادرات فرآورده نفتي که دستاوردهاي متعدد اقتصادي و زيست محيطي براي کشور به همراه دارد، به زودي سهم فرآورده‌هاي نفتي به ويژه نفت کوره در سبد تامين سوخت نيروگاه‌ها به صفر برسد.

تغيير آرايش شبکه خطوط لوله نفت ايران

با توجه به پيش بيني افزايش بيشتر توليد گاز طبيعي در ايران با بهره‌برداري از فازهاي جديد پارس جنوبي، قطعا ظرفيت بيشتري به منظور صادرات انواع فرآورده هاي نفتي ايجاد خواهد شد؛ از اينرو برنامه‌ريزي گسترده‌اي به منظور تغيير آرايش شبکه خطوط لوله و مراکز انتقال نفت در دستور کار قرار گرفته است.

به عبارت ديگر تا سه سال قبل آرايش شبکه خطوط لوله و مراکز انتقال نفت کشور بيشتر از جنوب به شمال و مرکز کشور بود تا فرآورده نفتي بيشتري را براي تامين سوخت نيروگاه‌ها و صنايع کشور منتقل کند که با کاهش مصارف داخلي، مسير شبکه انتقال فرآورده نفتي تغيير و از شمال و مرکز به جنوب کشور در حال گسترش است.

با تغيير آرايش خطوط لوله و شبکه انتقال نفت کشور، بهره برداري از اسکله، پايانه‌ها و تاسيسات در سواحل و بنادر کشور بمنظور افزايش ظرفيت پهلوگيري و بارگيري کشتي هاي حمل فرآورده نفتي به عنوان دومين سياست کليدي در صدر برنامه‌هاي اولويت‌دار شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي کشور قرار گرفته است.

بر اين اساس تجهيز و بهره برداري از دو پست اسکله تخصصي در پايانه نفتي ماهشهر آغاز شده تا امکان پهلوگيري همزمان 6 فروند کشتي نفتکش حمل فرآورده نفتي در اين پايانه فراهم شود.

علاوه بر اين در اسکله‌هاي نفتي بندرعباس و پايانه نفتي لاوان و خارک هم برنامه‌هاي جديدي براي افزايش ظرفيت صادرات سوخت مايع ايجاد شده تا صادرات انواع فرآورده نفتي را افزايش دهد.

کاهش سهم نفت کوره در سبد پالايش نفت کشور

بر اساس گزارش‌هاي ترازنامه انرژي هم اکنون سهم توليد نفت کوره در سبد پالايش نفت کشور حدود 25 درصد است، اين درحاليست که در پالايشگاه‌هاي پيشرفته جهان اين سهم کمتر از 5درصد است و ايران هم قصد دارد با استفاده از فرصت لغو تحريم‌ها، سهم توليد نفت کوره در پالايشگاه‌هاي کشور را به کمتر از 10 درصد کاهش دهد.

بنابراين يکي از مهمترين سياست‌هاي صنعت پالايش نفت ايران در دوران پسا برجام امضاي قرارداد با شرکت‌هاي صاحب دانش به منظور کاهش ظرفيت توليد نفت کوره و کاهش سهم اين فرآورده نفتي به کمتر از 10 درصد در سبد محصولات نفتي کشور است.

بر اساس برآوردها، اجراي طرح‌هاي کاهش توليد نفت کوره و بهبود کيفيت توليد فرآورده‌هاي جايگزين در پالايشگاه‌هاي نفت کشور به حدود 15 ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد و تاکنون تفاهم نامه‌هايي با شرکت‌هايي از کره جنوبي، چين و ژاپن در برخي از پالايشگاه‌هاي نفت کشور امضا شده است.

اکرم برنجي


 خبر 

 سکوي 2600 تني فاز 20 پارس جنوبي بارگيري شد

سرپرست طرح توسعه فازهاي 20 و 21 پارس جنوبي از بارگيري سکوي 2 هزار و 600 تني فاز 20 پارس جنوبي خبر داد و گفت: با راه اندازي اين سکو روزانه يک ميليارد فوت مکعب به ظرفيت برداشت گاز از ميدان پارس جنوبي اضافه مي شود.

عليرضا عبادي در گفت‎وگو با شانا، با بيان اين که ديروز (دوشنبه، 3 آبان ماه) سکوي يک ميليارد فوت مکعبي فاز 20 پارس جنوبي از يارد خرمشهر شرکت تاسيسات دريايي بارگيري شد، افزود: براساس برنامه ريزي انجام شده اين سکو بهمن ماه امسال به بهره برداري مي رسد.

وي افزود: از امروز نيز عمليات مهاربندي سکوي فاز 20 انجام مي شود که انتظار داريم 10 آبان‎ماه سکو به سمت موقعيت خود در خليج فارس حمل شود.

سرپرست طرح توسعه فازهاي 20 و 21 با اشاره به شروع نصب اسپول‌‎ها از ديروز ( دوشنبه، 3 آبان ماه) ادامه داد: با توجه به اين که تست خط لوله فاز 21 نيز شروع شده است، ضمن اين که فعاليت هاي باقي مانده خطوط لوله دريا و راه اندازي خط لوله فاز 21 تا آبان ماه و خطوط لوله فاز 20 تا دي ماه امسال به پايان مي رسد.

به گفته عبادي، ساخت و نصب پايه هاي اصلي سکو و متعلقات آن و لوله گذاري دريايي خطوط لوله 32 و 4,5 اينچ فازهاي 20 و 21 به طول 210 کيلومتر هم به پايان رسيده است.

عبادي درباره راه اندازي سکوي فاز 21 مردادماه امسال در موقعيت خود در خليج فارس نصب شده بود، افزود: اين سکوي يک ميليارد فوت مکعبي نيز تا پايان آبان ماه به بهره برداري مي رسد.

براساس برنامه ريزي انجام شده امسال 2 سکوي فازهاي 20 و 21 به بهره برداري مي رسند، با راه اندازي اين فازها، روزانه 2 ميليارد فوت مکعب به ظرفيت برداشت گاز از ميدان پارس جنوبي اضافه مي شود.


 
سياسي
خبر دانشگاه
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته