تاریخ 1395/09/14 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 5433

کشف سياره اي جوان با سيستم حلقه اي 200 برابر بزرگتر از زحل

تبديل زباله‌هاي هسته‌اي به باتري با الماس

يادداشت

کامپيوتر پيشگو ساخته شد

محققان مرکز تحقيقات هوش مصنوعي در مؤسسه تکنولوژي ماساچوست نوع تازه‌اي از هوش مصنوعي را با استفاده از شبکه‌هاي عصبي ساختند که از آينده ويدئو تهيه مي‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوري آنا به‌ نقل از MIT، شبکه‌هاي عصبي مصنوعي که برگرفته از از شبکه ارتباطي بدن انسان با مغز است، آخرين دستاورد تکنولوژي کامپيوتري و بهترين و سريع‌ترين روش براي تحليل و محاسبات کامپيوتري محسوب مي‌شود.

محققان مرکز مطالعات کامپيوتري MIT اخيرا با استفاده از تلفيق اين روش ارتباطي و هوش مصنوعي، موفق شدند سيستمي طراحي کنند که تا 1/5 ثانيه آينده را پيش‌بيني مي‌کند و مي‌تواند با استفاده از تصاوير موجود، اتفاقي را که در حال رخ دادن است، پيش از وقوع به فيلم تبديل کند.روش کار به اين شکل بود که يک شبکه عصبي کامپيوتري براي تحليل و ساخت فيلم در اختيار هوش مصنوعي قرار گرفت و اين هوش توانست فيلم پيش‌بيني حوادث بعدي را بسازد، سپس سيستم شبکه دوم هوش عصبي را به کار مي‌گيرد تا برآورد کند اين فيلم و پيش‌بيني‌هاي آن تا چه اندازه با واقعيت منطبق هستند و در واقع احتمال درست بودن آن چقدر است. نتيجه اين روش به قدري با واقعيت تطبيق دارد که شايد در آينده شاهد پيشگويي‌هاي کامپيوتري باشيم.

با استفاده از اين روش محققان توانستند با موفقيت مسير حرکت افراد پياده‌روي چمنزار، محل وقوع احتمالي يک تصادف و حوادثي مانند اين را پيش‌بيني کنند. کاربرد اين روش تحليلي کامپيوتري در کامپيوترهايي که قرار است خودروهاي بدون راننده را هدايت کنند، بسيار حائز اهميت است.از سوي ديگر در آينده مي‌توان از اين روش براي ساخت بخش‌هايي از فيلم دوربين‌هاي مداربسته که از حافظه دستگاه پاک شده است نيز استفاده کرد. محققان معتقدند با توسعه اين روش و افزايش زمان پيش‌بيني آن، شايد بتوان در دوربين‌هاي امنيتي از آن استفاده کرد تا از حملات قريب‌الوقوع تروريستي نيز جلوگيري کرد اين روش مي‌تواند با دقت زيادي پديده‌هاي پيچيده را تحليل و پيش‌بيني کند و از آن حتي براي پيش‌بيني رفتار امواج نيز مي‌توان بهره گرفت. موج‌هاي دريايي و اقيانوسي در فعاليت‌هاي زيادي از موج‌سواري گرفته تا سونامي‌هاي نابودگر، نقش دارند و تحليل و پيش‌بيني آنها منافع مالي و جاني عظيمي براي انسان خواهد داشت.

کشف سياره اي جوان با سيستم حلقه اي 200 برابر بزرگتر از زحل

دو ستاره شناس کشف کرده اند سيسم حلقه هايي که در سياره جوان و خورشيد مانندJ1407 مشاهده مي شوند بسيار بزرگتر و سنگين تر از حلقه هاي مشتري است.

به گزارش مهر به نقل از ناسا، اريک مامايک از دانشگاه روچستر و گروهي از محققان در دانشگاه لايدن هلند اين کشف را انجام داده اند.

تحليل جديد ستاره شناسان نشان مي دهند اين سيستم بيش از 30 حلقه دارد که قطر هر کدام از آنها ميليون ها کيلومتر است. علاوه بر آن آنها متوجه فواصلي ميان حلقه شدند که نشان مي دهد احتمالا قمرهايي نيز تشکيل شده اند. به گفته متيو نوورثي يکي از محققان اين پروژه اين سياره فاصله زيادي با ما دارد و به همين دليل امکان مطالعه مستقيم حلقه هاي آن وجود ندارد.

او در ادامه مي افزايد: اين سياره بسيار بزرگتر از مشتري يا زحل است و سيستم حلقه اي آن 200 برابر بزرگتر از حلقه هاي زحل است.

تبديل زباله‌هاي هسته‌اي به باتري با الماس

زباله‌هاي هسته‌اي معمولا يک مشکل عمده زيست محيطي هستند اما ممکن است به زودي به يکي از منابع انرژي پاک تبديل شوند.به گزارش ايسنا به نقل از گيزمگ، دانشمندان دانشگاه بريستول روشي را براي تبديل زباله‌هاي هسته‌اي به باتري با استفاده از الماس ابداع کرده‌اند.

قرار دادن يک ماده راديواکتيو با دامنه کوتاه در يک الماس ساخت دست بشر مي‌تواند بار الکتريکي کوچکي توليد کند.اگرچه محققان از يک ايزوتوپ نيکل براي آزمايشات خود استفاده کردند، اما در نهايت مي‌توان اين کار را با استفاده از ايزوتوپ کربن موجود در بلوک‌هاي گرافيتي نيروگاههاي انرژي هسته‌اي انجام داد.باتري‌هاي توليد شده در اين رويکرد نمي‌توانند انرژي زيادي توليد کنند اما طول عمر آن‌ها با عمر خود تابش مرتبط است.محققان تخمين زده‌اند که يک باتري مبتني بر کربن بتواند 50 درصد نيروي خود را در 5730 سال توليد کند. اين باتري‌ها به احتمال زياد در پهپادهاي ارتفاع بالا، ضربان‌سازها، فضاپيماها و هر جاي ديگري که تعويض باتري به سختي صورت مي‌گيرد، استفاده خواهد شد.البته کاربردي شدن اين باتري‌ها هنوز تا دنياي واقعيت فاصله دارد. يکي از چالش‌ها، هزينه است. الماس بسيار گران بوده و شايد تبديل مقادير زيادي از زباله‌هاي هسته اي به باتري امکان‌پذير نباشد.

يادداشت

عروسک ها ي وودو

ريحانه

اين ها بردگان سياه پوستي بودند که در قرن شانزدهم تا هجدهم از آفريقا به خصوص از هائيتي ربوده شدند وبه آمريکا و اروپا برده شدند.

اين سياهان ، علي رغم تصور سفيدهاي برده فروش و برده دار ، فرهنگ ، تمدن ، دين و آيين هاي خاص خود را داشتند. آيين هايي که به آن ها هويت هاي فردي و اجتماعي مي بخشيد و انسانيت شان را حفظ مي کرد.

اما آن چه سفيد پوستان مهاجم ، اين گله داراني که از بيابان هاي آمريکا و اروپا گريخته بودند ، با اين سياهان کردند ، چنان سخيف و غير انساني بود که بالاخره ، خود سفيد ها بر عليه اين روند شوريدند و همراه با سياهان آگاه و با سواد ، برده داري را از بين بردند.

اما وقتي انساني از محيط جغرافياي اش کنده مي شود، دقيقا چه اتفاقي مي افتد؟ آيا اين انسان دزديده شده و به بردگي و اسارت گرفته شده ، انساني بدون گذشته ، بدون خاطره و حتي بدون فرهنگ و تمدن است. طبعا نه. هر انساني يک خاستگاه زيستي و يک خاستگاه فرهنگي دارد؛ او اگر نتواند زيست گاهش را با خودش ببرد ، حتما فرهنگ و تفکرات و باورهايش را با خود خواهد برد. و سياهان دزديده و بي سرزمين شده ، همين کار را کردند ، آيين ها و فرهنگ خود را با خود بردند و آن را در بستر جامعه اي تازه اي که به آن وارد شدند ، جاري کردند. درست است ، بسياري از اين انسان هاي ربوده شده ، بت پرست بودند و خدايان و الاهه هايي را مي پرستيدند و براي آن ها آيين هاي ويژه اي انجام مي دادند. ابتدا جامعه ي سفيد پوست با اين آيين ها برخوردي نکرد ، اما رفته رفته ، کشيشان به اين نتيجه رسيدند که اين بردگان بي نوا بايد به الوهيت مسيح ايمان بياورند و آنان را وادار کردند که به کيش کاتوليک بگرايند. بردگان بي دفاع براي در امان ماندن از انواع و اقسام شکنجه ها و کشتارهاي بي رحمانه تن به غسل تعميد دادند. اما آن چه اتفاق افتاد ، رسوخ آرام آرام فرهنگ ذهني و دروني شده ي اين انسان هاي به اسارت رفته ، در دين کاتوليک بود. نفوذها و تاثيراتي که رفته رفته خود سفيد پوستان نيز آن ها را در قالب مذهب کاتوليک پذيرفتند.

يکي از اين آيين ها که هنوز هم در بين مردمان آفريقا ، به خصوص هائيتي و هم در ميان سفيدان آمريکاي مرکزي و اروپا وتا حدودي در ساير نقاط جهان ، اجرا مي شود و طرفداران خاص خود را دارد، آيين " وودو " است. آييني که هدف آن دفع اهريمنان ، درمان بيماري ها ، باطل کردن طلسم و گاهي تسخير ديگران است.

اين آيين به صورت نمايشي در برخي کشورهاي آفريقايي ، براي توريست ها انجام مي شود. اما اصلِ " وودو" هم که تا مدت ها به صورت زير زميني انجام مي شد، امروزه ، به خصوص در آمريکا ، براي خود طرفداران خاصي دارد. در اين آيين ، کاهن ( اونگان ) يا کاهنه ( مانبو ) به اجراي مراسمي در برابر عروسک هايي خاص و قرباني حيواني مي پردازد تا خواسته ي فرد متقاضي را به ارواح برساند و از آنان کمک بخواهد.

" وودو " يک آيين خرافه و شرک آميز است . آييني جادويي که اتکاي آن بر احضار ارواح است .

اما مراسم و آيين واقعي " وودو " براي مردمان هائيتي ، هنوز هم اهميت خاصي دارد ، زيرا آنان با انجام اين آيين که ريشه در فرهنگ و اعتقادات شان دارد ، توانستند سال ها در برابر برده داري مقاومت و پايداري کنند. باور عامه ي مردم هائيتي اين است که " وودو " نه يک مراسم مذهبي و نه يک آيين جادويي ، بلکه روشي است براي ارتباط با عالم ماوراء در جهت شفا و باطل کردن طلسم و دفع ارواح خبيثه .

با قدم زدن در خانه، برق توليد کنيد

محققان با استفاده از نانوسلولز در کف‌پوش منزل، سامانه‌اي ارائه کردند که مي‌تواند حرکات قدم زدن را به انرژي الکتريکي تبديل کند. اين روش بسيار ارزان و به سادگي قابل استفاده است.

به گزارش گروه علم و فناوري آنا به نقل از ستاد ويژه توسعه نانو، کف ساختمان را مي‌توان با مواد تجديدپذير مختلف کف‌پوشي کرد که اين کار براي زيست‌سازگار کردن منزل مناسب است. اما پژوهشگران نشان دادند که امکان سبزتر کردن کف خانه نيز وجود دارد که اين کار به مدد وجود ماده‌اي ارزان قيمت و روشي ساده قابل انجام است. محققان دانشگاه ويسکونسين ماديسون موفق به ارائه فناوري شدند که در آن با کف‌پوش کردن منزل با نانوسلولز مي‌توان برق توليد کرد.

زودونگ وانگ و همکارانش نتايج اين يافته علمي خود را در نشريه Nano Energy منتشر کردند. در اين روش محققان پالپ چوب را که معمولا در کف‌پوش ساختمان استفاده مي‌شود به نانوسلولز تبديل کردند. اين نانوسلولزها در صورتي که اصلاح شيميايي شوند قادرند با تماس فيزيکي بار الکتريکي توليد کنند.

زماني که اين نانوالياف در کف ساختمان استفاده مي‌شود قادر به توليد برق است. قدم زدن در خانه، فشار روي آن ايجاد مي‌کند که اين فشار به الکتريسيته تبديل مي‌شود. از آن جايي که اين پالپ‌ها ارزان و فراوان هستند، يک منبع تجديدپذير مناسب براي تامين انرژي خواهند بود. البته پيش از اين روش‌هايي ديگري نيز براي تبديل فشار حاصل از قدم زدن به الکتريسيته ارائه شده‌است اما قيمت آنها بالاست و براي توليد انبوه مناسب نيستند.

سال‌هاي زيادي است که محققان روي فناوري نانوژنراتورهاي تريبوالکتريکي کار مي‌کنند. تريبوالکتريک به فرآيند توليد الکتريسيته ساکن روي لباس گفته مي‌شود. نانوسلولز‌هاي اصلاح شده هزينه پاييني دارند و به سادگي قابل استفاده هستند.

يکي از مزيت‌هاي اين روش آن است که براي توليد انرژي نياز به اقليم يا آب و هواي خاصي ندارد و به سادگي مي‌تواند جايگزين سوخت‌هاي فسيلي شود.

وانگ مي‌گويد: «توليد انرژي از طريق کف پوش روش بسيار مناسبي براي تامين نياز انرژي در منزل است. در اين روش از روي فعاليت‌هاي انسان، برق توليد مي‌شود. کف خانه يکي از بخش‌هاي پرمصرف منزل است».

فضاهاي پر رفت و آمد نظير استاديوم‌هاي ورزشي گزينه مناسبي براي توليد حجم بالايي برق است. در اين فناوري از دو ماده مختلف استفاده شده است که يکي نانوالياف سلولزي است و ديگري ماده‌اي با ضخامت يک ميلي‌متر يا کمتر است. مي‌توان کف منزل را با چند لايه کف‌پوش کرد.

مناطق پرانرژي محل تولد ستارگان

ستارگان بيشتر اوقات در مناطق پرانرژي شکل مي‌گيرند که در آنها، گاز و غبار در هرج و مرجي نامنظم در اطراف گردش
مي‌کنند.

به گزارش ايسنا، از مه اين مهدکودک‌هاي ستاره‌اي مي‌توان به سحابي‌ها اشاره کرد که ابرهاي عظيم غبار، گاز و پلاسما در فضاهاي ميان‌ستاره‌اي هستند.

از جمله اين سحابي‌ها، سحابي روح يا Westerhout 5 W5)) است که در فاصله 6500 سال نوري از زمين در صورت فلکي ذات‌الکرسي قرار دارد.

تصوير جديد ناسا از اين سحابي به نمايش ستارگان غول‌پيکر درخشان در نزديکي مرکز آن پرداخته که در حال انفجار و انتشار نور يونيزه شده و بادهاي پرانرژي هستند.

اين نورها و گازها که به سمت بيرون در حال حرکت هستند، گاز و غبار اطراف سحابي روح را به سمت بيرون کنار مي‌زنند اما ستون‌هايي از گاز را در پشت توده‌هاي محافظ به جا مي‌گذارند. در داخل اين توده‌ها، ستارگان در حال شکل‌گيري هستند.

اين تصوير به نمايش خلوتگاه دروني سحابي روح پرداخته که محيطي در حدود 1000 سال نوري از ستون‌هاي تشکيل‌دهنده ستاره را در بر مي‌گيرد.

اين کرم که سر خود را دوباره بازسازي مي کند!

تحقيقي که به تازگي انجام شده نشان مي دهد، کرم ذرت مي تواند اعضاي بريده شده بدن خود را توليد کند.

به گزارش « فيوچريست» تحقيقي در موسسه « Development Dynamics» نشان مي دهد کرم هاي ذرت مي توانند بخش هاي مختلفي از بدن خود از جمله سر، سيستم عصبي و اعضاي داخلي را پس از آنکه به دو نيم شد، دوباره بسازند.

اگر دانشمندان بتوانند شبکه ژنتيکي که اين ويژگي را در بدن جانور رهبري مي کند، بيابند، شايد بتوانند با دستکاري ژنتيکي مشابه، اين ويژگي را در بدن انسان نيز فعال کنند. زيرا هرچند کرم ذرت در شن ها و در مناطق مرجاني زندگي مي کند. اما چون اين موجودات با گروه طنابداران مرتبط هستند، بنابراين مي توان نتيجه گرفت بدن آنها تا حد زيادي شبيه بدن انسان است.

در اين تحقيق سه تا چهار روز پس از آنکه کرم به دو نيم تقسيم شد، دهان و پوزه حيوان رشد مي کند. همچنين پس از پنج تا 10 روز سر و دم او به شکلي کاملا متناسب با نيمه موجود رشد مي کند. در روز پانزدهم نيز کرم مي تواند لوله عصبي خود را پرورش دهد. اين بخش را مي توان به ستون فقرات انسان شبيه دانست.

دانشمندان تخمين مي زنند يک ژن اصلي کنترل کننده اين الگوي بازسازي است و شناسايي آن به علم پزشکي کمک بسياري مي کند.