جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1395/09/14 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 5433


مقصر اصلي در حادثه قطار سمنان معرفي شد


ميز خبر


نهادهاي مالي


 مقصر اصلي در حادثه قطار سمنان معرفي شد 

 مامور تشکيل کميته ويژه بررسي حادثه قطار سمنان گفت: مقصر اصلي در حادثه قطار سمنان (سي تي سي) متصدي مرکز کنترل تهران-مشهد در ايستگاه شاهرود است.

به گزارش تسنيم ، اکبر ترکان مشاور رئيس‌جمهور و مامور کميته ويژه بررسي حادثه قطار تبريز ـ مشهد با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به ارائه گزارش بررسي حادثه قطار و تقديم آن به معاون اول رئيس‌جمهور، گفت: در ابتدا بابت اين حادثه به ملت ايران، مقام معظم رهبري و رئيس‌جمهور تسليت مي‌گويم. آنچه براي بررسي‌هاي ما با حضور آقاي آقايي بازرس ويژه رئيس‌جمهور به دست آمد اين است که سوال اول، علت حادثه چيست؟ و سوال دوم، مقصران حادثه چه کساني هستند؟

وي افزود: در بررسي همه جوانب موضوع، علت وقوع سانحه اين است که قطار را از حالت کنترل خودکار خارج کردند و روي کنترل دستي گذاشتند و چون قطار در حالت دستي قرار گرفت، به قطار سمنان اجازه حرکت داده مي‌شود و به قطار تبريز ـ مشهد که به خاطر خرابي ترمز در 8 کيلومتر جلوتر متوقف بود، برخورد مي‌کند و در واقع مأمور ايستگاه به اشتباه به اين قطار اجازه حرکت مي‌دهد و آن حادثه به وجود مي‌آيد.

ترکان در ادامه تصريح کرد: علت وقوع سانحه و حادثه اين است که حرکت قطار را از حالت خودکار خارج کرده و بر روي دستي گذاشته‌اند، عمدي در کار نبوده و فقط خطاي حرفه‌اي بوده است.

وي با اشاره به اينکه براي بررسي مقصران حادثه 4 گروه را بررسي کرديم،‌ گفت: يک گروه مأموران گروه قطار تبريز ـ مشهد، يک گروه مأموران قطار سمنان ـ مشهد، يک گروه مأموران کنترل ترافيک شاهرود و يک گروه مأموران CTC.

مشاور رئيس‌جمهور و مامور کميته ويژه بررسي حادثه قطار تبريز ـ مشهد خاطرنشان کرد: مأموران قطار تبريز ـ مشهد به موقع اطلاع دادند به علت خرابي ترمز در تراک در کيلومتر 291 متوقف هستند، بنابراين وظيفه‌شان را انجام داده بودند و مشغول رفع اشکالات ترمز بودند تا بتواند قطار حرکت کند.

ترکان اضافه کرد: سيستم اتوماتيک ترين‌کنترل، قطار سمنان را در 8 کيلومتري قطار تبريز متوقف کرده بود، خارج از اراده لوکوموتيوران؛ چراکه سيستم اتوماتيک است.

وي در ادامه گفت: مأموران قطار از مرکز CTC استعلام مي‌کنند که چه کار کنيم، طبق دستور يا اجازه‌اي که به آنها داده مي‌شود که قطار را از حالت خودکار خارج کرده و حرکت کنيد و آنها هم حرکت کردند.

مامور کميته ويژه بررسي حادثه قطار تبريز ـ مشهد در ادامه اظهار داشت: قطار با سرعت 132 کيلومتر عبور مي‌کرده که در 8 ثانيه مانده به نقطه تصادف، لوکوموتيوران قطار جلويي را مي‌بيند و چون قطار در قوس بوده نتوانسته زودتر قطار جلويي را ببيند.

ترکان اضافه کرد: در نتيجه قطار با سرعت 118 کيلومتر به قطار جلويي برخورد کرد، همه کشته‌شده‌ها مربوط به قطار تبريز ـ مشهد بودند چراکه آنها در مسير خواب بودند و مسافران قطار سمنان به اين خاطر که تازه به راه افتاده بود، بيدار بودند. همچنين دو واگن جلويي را نيز که خالي گذاشته بودند، ضربه‌گيري براي قطار سمنان شده بود و از واگن سوم به بعد حادثه منجر به فوت نشده و آنان را از قطار به سرعت پياده کردند، چون آن واگن‌ها هم آتش مي‌گرفتند.

وي افزود: 104 مصدوم داشته که اينها سوار قطار تبريز ـ مشهد شدند چراکه بعد از يک ساعت و نيم مأموران موفق مي‌شوند قفل قطار را باز کنند، سه واگن در محل باقي مي‌ماند و بقيه واگن‌ها مجروحان را سوار مي‌کند و به مسيرش ادامه مي‌دهد.ترکان با بيان اينکه ما مأموران قطار سمنان ـ‌ مشهد را مقصر ارزيابي نکرديم، گفت: در ادامه به بررسي مأموران کنترل ايستگاه شاهرود ـ مشهد پرداختيم. آنها مقصر اصلي سانحه نيستند، اما به عنوان تقصير مرتبه دوم قابل بررسي هستند. مشاور رئيس‌جمهور و مامور کميته ويژه بررسي حادثه قطار تبريز ـ مشهد تأکيد کرد: مقصر اصلي متصدي CTC يا مرکز کنترل تهران ـ مشهد در ايستگاه شاهرود است. وقتي شيفت جديد سر کار مي‌آيد که ساعت 7 شيفت عوض شده است، قطار سمنان ـ مشهد 7 و 15 دقيقه از CTC سوال کرده که تکليف من چيست. آن به اشتباه گفته روي حالت دستي قرار بده و حرکت کن و قطار حرکت کرده که اين حادثه پيش آمد.

ترکان ادامه داد: مقصر اصلي مأمور CTC است. مأموران کنترل ترافيک شاهرود قصورهاي ديگري دارند که از نظر ما مقصر اصلي نيستند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا مقصر اصلي تنها يک نفر است، گفت: مقصر اصلي مأمور کنترل CTC در شاهرود است.

مامور کميته ويژه بررسي حادثه قطار تبريز ـ مشهد در پاسخ به اين سوال که چه برخوردي با مقصران صورت گرفته است، گفت: اين موضوع را دستگاه ذي‌ربط بررسي مي‌کنند. مأموريت ما بررسي علت سانحه و پيدا کردن مقصر است.

ترکان در پاسخ به اين سوال که در گذشته 3 نفر را در اين زمينه بازداشت کرده بودند، طبق گفته شما پس مجموعاً يک نفر در اين زمينه مقصر است؟ گفت: قاضي و دستگاه قضايي مسير خودش را مي‌رود، ارزيابي ما فني است و مقصر اصلي در اين حادثه يک نفر است.

اسناد جديد از خرابي ATC راه‌آهن

در حالي دولتي‌ها طي يک هفته جاري خطاي انساني را عامل اصلي بروز برخورد قطار در ايستگاه هفت‌خوان معرفي مي‌کنند که سيستم کنترل اتوماتيک قطار (ATC) طي 18 ماه اخير بارها اعلام خطاي غيرواقعي داشته است.تا اينجاي کار که 8 روز از فاجعه برخورد دو قطار مسافري در سمنان مي‌گذرد هيچ‌کدام از مسئولان و دست‌اندرکاران وزارت راه و شهرسازي اشاره به اعلام خطاهاي بي‌شمار ناصحيح سيستم کنترل اتوماتيک قطار نکرده‌اند، سيستمي که از ابتداي سال گذشته تا کنون قريب به 2000 بار اعلام خطا داشته که اکثر آنها صحيح نبوده است.در اين ميان عالي‌ترين مقام وزارت راه و شهرسازي و مديران زيردست وي بارها تأکيد کرده‌اند که عامل بروز سانحه برخورد قطارها خطاي انساني بوده است، اما هيچ سخني درباره وجود ايرادات اساسي در سيستم کنترل اتوماتيک قطار به زبان نياورده‌اند.واقعيت آن است که بخش اعظمي از اخطارهاي اعلام شده از سوي ATC غيرواقعي بوده، مسئله‌اي که باعث شده کوچکترين توجهي به اعلام خطاهاي پياپي اين سيستم طي سال 94 و 95 توجه نشود. در اين شرايط تلاش دولتي‌ها براي مقصر نشان دادن عامل انساني به‌عنوان مسبب حادثه بسيار عجيب و قابل تأمل است. اين احتمال وجود دارد در پشت‌پرده قراردادهاي مربوط به سيستم ATC اتفاقاتي روي داده که دولتي‌ها تمايلي به افشاي آن ندارند، موضوع مهمي که نهادهاي نظارتي بايد به آن ورود پيدا کنند.


 ميز خبر  

 وزير اقتصاد:

اکثر حقوق‌هاي نجومي قانوني بود

وزير امور اقتصادي و داراي با اشاره به موضوع حقوق‌هاي نجومي مي‌گويد پرونده افرادي که تخلف کرده‌اند در مراجع ذيربط در حال رسيدگي است. در صورتي که اين تخلف‌ها به اثبات برسد با آنها برخورد مي‌شود. وي همچنين درباره‌ نوسانات نرخ ارز در روزهاي گذشته معتقد است که مدت نوسانات طبيعي بوده است.

به گزارش آفرينش ، علي طيب‌نيا در نهمين همايش بين‌المللي بيمه و توسعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره‌ وضعيت پيگيري پرونده حقوق‌هاي نجومي گفت: اگر شخصي در دريافت حقوق تخلف کرده باشد، مطمئنا ديوان محاسبات به آن رسيدگي خواهد کرد و نتايج آن اعلام خواهد شد.

وي ادامه داد: پرونده اشخاص خاطي در مراجع مربوطه در حال رسيدگي است، اکثر دريافت‌ها طبق قوانين و مقرراتي بوده که براي مديران تعيين کرده بودند، به همين دليل ما ضوابط و آيين‌نامه‌ها را اصلاح کرديم.

دو شرط نهايي شدن ورود هواپيماهاي جديد به ايران

در طول روزهاي گذشته به دنبال اطلاع رساني يکي از سايت‌هاي خارجي مبني بر ثبت نهايي يک فروند ايرباس 321 به نام ايران‌اير، ورود اين هواپيما به ايران قطعي شده و مي‌توان در آينده‌اي نزديک در انتظار ورود آن باقي ماند. موضوعي که به نظر مي‌رسد در کنار اين ثبت بين‌المللي دو شرط قطعي ديگر نيز خواهد داشت.

به گزارش ايسنا، توافق ايران با شرکت هواپيماساز ايرباس که از بهمن‌ماه سال گذشته مراحل مختلف آن پيگيري شده و تلاش براي نهايي شدن آغاز شده است، اين روزها بيشترين اميد را به نهايي شدن دارد. با توجه به موافقت وزارت خزانه داري آمريکا با فروش هواپيماهاي ايرباس به ايران، تامين مالي اين هواپيماها از سوي نهادهاي بين‌المللي والبته نزديک شدن به مراحل پاياني مذاکرات فني اين اميد به وجود آمده تا ورود ايرباس‌ها به ايران قطعي شود.

در اين فضا اعلام اين خبر که يکي از ايرباس‌هاي 321 خريداري شده از سوي ايران به نام ايران‌اير رجيستر شده و کد پرواز دريافت کرده است نيز توانست اميدها را به شکل قابل توجهي افزايش دهد. موضوعي که هرچند اميدوار کننده است اما طبق گفته معاون سابق سازمان هواپيمايي کشوري دو شرط باقي مانده دارد.

عليرضا منظري ، تاکيد کرد: فارغ از آن‌که بحث دريافت رجيستر و اطلاعات درباره آن تا چه حد به طور رسمي قابل پيگيري است، براي آن‌که بتوان ايراني‌ بودن يک هواپيما و آمدن آن به ايران را تاييد کرد دو مسئله اهميت زيادي دارد.

وي تصريح کرد: در صورتي که اين هواپيما از طرف سازمان هواپيمايي کشوري ثبت شود، نخستين شرط در اين زمينه محقق مي‌شود. موضوعي که بايد ديد مقامات ايراني در قبال آن چه اظهار نظر رسمي خواهند کرد.

وي با بيان اينکه درج شدن نام مالک ايراني در گواهينامه هواپيما شرط دوم نهايي شدن ورود اين هواپيماها به ايران است، اظهار کرد: در صورتي که اين دو گام به صورت رسمي برداشته شود مي‌توان گفت که هواپيماها به طور رسمي ايراني شده‌اند و ورود آن‌ها به کشور مشکل و محدوديت ديگري نخواهد داشت.

ايران در مذاکرات ابتدايي خود با ايرباس خريد 118 فروند هواپيما را در دستور کار خود قرار داد و سپس اين شرکت هواپيما ساز در دو مرحله مجوز فروش آن‌ها را از وزارت خزانه داري آمريکا دريافت کرد. يکي از اصلي‌ترين گزينه‌هاي ايران در سبد خريد خود هواپيما خانواده ايرباس 320 و 321 هستند که احتمالا نخستين هواپيماهاي تحويلي به ايران نيز از همين خانواده خواهند بود.

در صورتي که طبق برآوردهاي صورت گرفته ايران از خريد ايرباس 380 انصراف دهد، احتمال آن وجود خواهد داشت که هواپيماهاي از خانواده 320 يا 350 جايگزين آن شوند.

رئيس‌جمهور لايحه بودجه 96 را به مجلس ارائه مي‌کند

معاون پارلماني رئيس‌جمهور گفت: حجت‌الاسلام حسن روحاني امروز لايحه بودجه 96 را به مجلس ارائه مي‌کند.

حسينعلي اميري معاون پارلماني رئيس جمهور در گفت‌وگو با تسنيم از حضور حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهور در جلسه علني يکشنبه 14آذر قوه مقننه خبر داد.

وي ادامه داد: رئيس جمهور با حضور در صحن علني مجلس لايحه بودجه سال 96 کل کشور را به قوه مقننه ارائه مي‌کند.

رئيس بيمه مرکزي:

براي عدم افزايش ديه با قوه قضائيه مذاکره کرديم

رئيس بيمه مرکزي با بيان اينکه بيمه‌گران اروپايي خواستار همکاري با صنعت بيمه ايران هستند، تمديد تحريم‌ها را در صنعت بيمه بي‌تأثير دانست و گفت: براي عدم افزايش ديه با قوه قضائيه مذاکره کرديم.

به گزارش آفرينش ، عبدالناصر همتي در حاشيه همايش بيمه و توسعه در جمع خبرنگاران با اشاره به تمديد 10 ساله تحريم‌ها بر عليه ايران، گفت: تمديد تحريم‌ها تأثيري در صنعت بيمه ايران ندارد و اين در شرايطي است که برجام يک تعهد چندجانبه ميان ايران و کشورهاي اروپايي، آسيايي و آمريکا است؛ بنابراين يک کشور نمي‌تواند به تنهايي آن را نقض کند.وي همچنين در خصوص لغو ماليات بر ارزش افزوده بيمه شخص ثالث گفت: در لايحه اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده به شرکت‌هاي بيمه تحميل شده که اين امر، هزينه بيمه را در کشور بالا مي‌برد و اين در شرايطي است که هر ساله قوه قضائيه نرخ ديه را بر اساس موارد شرعي افزايش مي‌دهد و اين دو با هم، قدرت مردم در تأمين هزينه بيمه را کاهش مي‌دهند.رئيس‌کل بيمه مرکزي ايران گفت: با توجه به اينکه بيمه شخص ثالث در کشور اجباري است، افزايش نرخ ديه هزينه را بالا برده و پرداخت آن را از توان مردم خارج مي‌کند؛ بنابراين ما به قوه‌قضاييه پيشنهاد داديم تا در مورد نرخ ديه و افزايش آن تجديدنظر کند.همتي ادامه داد: مسئوليت افزايش و تعيين نرخ ديه با قوه قضائيه است و در مقابل، حق بيمه را دولت تعيين مي‌کند که عدم تناسب اين دو با هم مشکلاتي را براي مردم ايجاد کرده است.

وي تصريح کرد: طي سه سال گذشته 3200 ميليارد تومان از بابت بيمه شخص ثالث زيان داده‌ايم که خواهش ما از قوه قضائيه اين بود که به اين موضوع توجه شود و البته افزايش شديد نرخ ريالي ديه و افزايش حق بيمه، توان خريد مردم را کم کرده بود.


 نهادهاي مالي 

 مديرعامل بانک رفاه :

مشتري محوري استراتژي مهم بانک رفاه است

مديرعامل بانک رفاه گفت : مشتري محوري يکي از مهم ترين استراتژي هاي بانک رفاه است ، به همين منظور تغييرات ساختاري در بانک ايجاد شده که در آينده تقويت هم مي شود. به گزارش آفرينش به نقل ازروابط عمومي بانک رفاه کارگران ، دکتر محمد علي سهماني با اعلام اين مطلب در جمع مديران صف و ستاد اين بانک در مشهد افزود : لازم است تمامي ارکان بانک بر امور مشتريان مبتني باشد. مشتري محوري معادل عدول از قوانين و مقررات بانک مرکزي نيست بلکه ايجاد يک نگاه جامع به مشتري است.

وي افزود: با وجود همه تکاليف، انتظارات و محدوديت ها به دنبال تحقق اهداف در بانک رفاه هستيم. تمامي اقدامات بانک براي جلب رضايت ذي نفعان است و تلاش ها بايد به تامين رضايت آنان معطوف شود.

بانک ملت، بانک عامل جهت افتتاح حساب ارزي براي سرمايه گذاران خارجي شد

بانک ملت و شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجه(سمات)، تفاهمنامه همکاري امضا کردند.

به گزارش آفرينش به نقل ازروابط عمومي بانک ملت، در مراسم امضاي اين تفاهمنامه که با حضور دکتر شاپور محمدي رييس سازمان بورس و اوراق بهادار و دکتر هادي اخلاقي فيض آثار و دکتر محمدرضا محسني مديران عامل بانک ملت و شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه انجام شد، طرفين در راستاي توسعه بازار سرمايه در عرصه بين المللي توافق کردند.

مشاركت بانک صادرات 1558 بنگاه اقتصادي در مدار توليد قرار گرفتند

همراستا با سياست هاي اقتصادي دولت ، بانک صادرات ايران به منظور افزايش رونق اقتصادي و توليد در سال جاري هزار و 558 بنگاه اقتصادي کوچک و متوسط را تأمين اعتبار کرده است. به گزارش آفرينش به نقل ازروابط عمومي بانک صادرات ، اين بانک در جهت اجرايي کردن بخشنامه بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران با هدف ايجاد رونق اقتصادي و بکارگيري ظرفيت و توانمندي بخش هاي مختلف توليدي، اختصاص اعتبار به بنگاه هاي کوچک و متوسط را در دستور کار خود قرار داده است. بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت اين بانک تا پايان آبان ماه سالجاري 16 هزار و 142 ميليارد ريال تسهيلات را به هزار و 558 طرح اقتصادي پرداخت کرده که اقدام راهگشاي بانک در اين زمينه نقش بسزايي در افزايش اشتغال و رونق اقتصادي در سراسر کشور داشته است و در ميان شبکه بانکي نيز از اين لحاظ جايگاه ممتازي را براي بانک صادرات ايران رقم زده است.

سرپرست بانک دي خبر داد:

تشکيل کارگروه ويژه براي تعامل با تشکل‌هاي زيرمجموعه بنياد شهيد

به گزارش اداره کل روابط عمومي بانک دي، جمعي از نمايندگان تشکل‌هاي زير مجموعه بنياد شهيد و امور ايثارگران در قالب کارگروه اقتصاد مقاومتي با حضور در بانک دي با سرپرست بانک ديدار کردند.عليرضا عاطفي‌فر در اين جلسه ضمن استماع نظرات نمايندگان تشکل‌هاي بنياد شهيد با اعلام خبر تشکيل کارگروه براي تعامل با اين تشکل‌ها تصريح کرد: بانک دي اعلام آمادگي مي‌کند در راستاي اقتصاد مقاومتي به صورت عملي همکاري نزديکي با تشکل‌ها داشته باشد.وي گفت: بانک دي به عنوان يکي از جوان‌ترين و پوياترين بانک‌هاي خصوصي کشور، به منظور تکريم خانواده معظم شهدا و ايثارگران و با هدف شنيدن صداي ايشان و پاسخگويي به سوالات و اطلاع‌رساني سريع و آسان به آنها، به راه اندازي بخشي در سايت اينترنتي خود با عنوان «پاسخگويي و مشاوره به خانواده معظم شهدا و ايثارگران» اقدام کرده است.

روابط کارگزاري و حساب بانک سينا نزد بانک BCP سوئيس ايجاد شد

در راستاي توسعه فعاليت هاي بين المللي و ارزي به منظور بهره گيري از ظرفيت بانک هاي خارجي، روابط کارگزاري و حساب بانک سينا نزد بانک BCP سوئيس ايجاد شد.به گزارش آفرينش به نقل ازروابط عمومي بانک سينا، پس از افتتاح حساب در بانک هاي مسقط عمان، هالک بانک و اکتيو بانک ترکيه، روابط کارگزاري و حساب بانک سينا نزد بانکBCP سوئيس ايجاد شد.

بانک پارسيان بزرگترين سامان دهنده موسسات غيرمجاز است

دکتر پرويزيان در مراسم نمادين دوازدهمين سالروز عرضه سهام بانک پارسيان در بورس : مجمع بانک پارسيان تا دو ماه آينده به منظور افزايش سرمايه با مجوز سازمان بورس برگزار و سرمايه بانک پارسيان به 5هزار ميليارد تومان خواهد رسيد.به گزارش آفرينش به نقل ازروابط عمومي بانک پارسيان، مديرعامل بانک پارسيان در اين مراسم با بيان اينکه وجود موسسات غيرمجاز شرايط پولي کشور را برهم زده‌اند، افزود: اين نهادها نيازي به ارائه گزارش و پرداخت نرخ قانوني ندارند و همچنين با پرداخت سود‌ با نرخ هاي مورد نظر خود در رقابت با بازار متشکل پولي باعث آسيب به بانک‌هاي خصوصي شده‌اند.

او با بيان اينکه بانک پارسيان با نظارت بانک مرکزي بزرگترين سامان دهنده موسسات غير مجاز شده است، تاکيد کرد: در جلسه‌اي هر کدام از بانک‌ها بخشي از مشکلات موسسات عيرمجاز را بر عهده گرفتند و عامليت بزرگترين آنها يعني تعاوني اعتبار ثامن‌الحجج بر عهده بانک‌ پارسيان قرار گرفت که تا ارديبهشت امسال 97 درصد و تا کنون 99 درصد از آن انجام شده است.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته