جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1395/09/14 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 5433


فيلمسازان غايب فجر سي‌وچهارم در جشنواره‌ امسال


آغاز فيلمبرداري «گيلدا» در تهران

24 تا 29 بهمن ماه برگزار مي شود؛
جشنواره ملي فيلم پروين اعتصامي


قسمت سوم «ماشين‌ها» آماده اکران


نمايش "سلام بمبئي" در ونکوور کانادا


ديدار "مارتين اسکورسيزي" با پاپ


حسين پاکدل به «خانه کاغذي» پيوست


قاب سينما


خبر هنري


دريچه کتاب


 فيلمسازان غايب فجر سي‌وچهارم در جشنواره‌ امسال 

 
سينماي ايران در حالي به استقبال برگزاري سي‌وپنجمين دوره‌ي جشنواره فيلم فجر مي‌رود که بسياري از فيلمسازان سال قبل هيچ اثري در اين دوره ندارند.به گزارش ايسنا، سعيد روستايي که در جشنواره‌ي فجر سال گذشته در دو بخش سوداي سيمرغ و نگاه نو موفق به دريافت جايزه‌ي بهترين کارگردان شد، امسال شايد تنها به عنوان فيلمنامه‌نويس در جشنواره حضور داشته باشد و آن طور که در خبرها آمده، قصد دارد تا پايان سال فيلم جديد خود را بسازد.

در بخش بهترين کارگرداني سوداي سيمرغ جشنواره‌ي سي‌وچهارم، کمال تبريزي، فرزاد موتمن، محمد حسين مهدويان و سيد رضا ميرکريمي هم با سعيد روستايي رقابت مي‌کردند که در بين آن‌ها ميرکريمي بيشتر وقت خود را صرف اکران فيلم «دختر» و حضور آن در جشنواره‌هاي خارجي کرده و موفقيت‌هاي زيادي را هم بدست آورده است.

همچنين محمدحسين مهدويان پس از موفقيتي که در جشنواره‌ي سال قبل با فيلم «ايستاده در غبار» داشت، اوايل آذر ماه دومين فيلم خود را با نام «ماجراي نيمروز» کليد زد.

در اين فيلم که از نظر فضاسازي و قصه‌گويي با فيلم اول اين کارگردان تفاوت دارد، جواد عزتي، احمد مهرانفر، مهرداد صديقيان، ليندا کياني، هادي حجازي‌فر، حسين مهري، مهدي زمين‌پرداز، اميرحسين هاشمي، احمد قزويني، محيا دهقاني، سپيده مظاهري، اکبر مددي‌مهر و مهدي پاکدل بازي مي‌کنند.

کمال تبريزي هم به عنوان فيلمساز ديگري که سال گذشته «امکان مينا» را در جشنواره داشت، با وجود اينکه گفته بود قصد دارد يک فيلم جديد بسازد، ولي در ماه‌هاي گذشته بيشتر مشغول ادامه‌ي‌ ساخت سريال «سرزمين کهن» بوده است.در بخش نگاه نو جشنواره‌ي سي‌وچهارم هم، که سعيد روستايي جايزه‌ي بهترين کارگردان را گرفت و جايزه‌ي ويژه‌ي اين بخش هم به مهدويان اهدا شد مجيد توکلي، احسان بيگلري و سيدجمال سيدحاتمي نامزدهاي ديگر اين بخش بودند که توکلي و سيد حاتمي اين روزها فيلم «متولد 65» و «لاک قرمز» را پس از نزديک به يک سال بر پرده‌ي سينماها دارند و «برادرم خسرو» نيز هنوز به نمايش عمومي درنيامده و گفته مي‌شود که پس از جشنواره‌ي امسال به پرده مي‌رود.جدا از فيلمسازاني که در دوره‌ي قبل برگزيده يا نامزد شدند، به طور کلي 44 فيلم در جشنواره به نمايش درآمده بود که شايد از بين سازندگان‌ آن‌ها حضور هاتف عليمرداني کارگردان «هفت ماهگي» را که «آباجان» را ساخته، بتوان در ميان کارگردان‌هاي امسال جدي‌تر دانست.البته بهروز شعيبي هم که «سيانور» را بر پرده دارد، در تدارک ساخت فيلم جديدي با نام «دارکوب» بوده و محمدعلي سجادي هم که سال گذشته فيلم «تمريني براي اجرا» را در جشنواره داشت، فيلم «پرونده باز است» را به عنوان اثر جديد خود مي‌سازد.با اين حال با وجود آنکه امسال آمار فيلمسازاني که اولين تجربه‌ کارگرداني خود را پشت سر گذاشته‌اند بالا است، احتمالا در دوره‌ي سي‌وپنجم جشنواره شاهد حضور فيلمسازان اسم و رسم‌داري هم خواهيم بود که در دو سه سال گذشته فيلمي نساخته‌اند.

پوران درخشنده، احمدرضا معتمدي، مازيار ميري، حميد نعمت‌الله، سامان مقدم، سعيد سهيلي، مهدي صباغ‌زاده و رامبد جوان از جمله اين کارگردان‌ها هستند که البته در ميان فيلم‌ اولي‌ها به چهره‌هايي همچون پيمان قاسمخاني‌ هم مي‌توان اشاره کرد.


 آغاز فيلمبرداري «گيلدا» در تهران 

 فيلمبرداري فيلم سينمايي «گيلدا» به کارگرداني و تهيه کنندگي کيوان عليمحمدي و اميد بنکدار به تازگي در تهران آغاز شد.به گزارش مهر، «گيلدا» چهارمين همکاري مشترک سينمايي کيوان عليمحمدي و اميد بنکدار است که به تازگي در مکاني واقع در خيابان جردن تهران کليد خورده است و تاکنون مهناز افشار، حميدرضا پگاه، رضا شفيعي جم و سياوش مفيدي جلوي دوربين مرتضي پورصمدي رفته اند.

اين فيلم بازيگران ديگري نيز دارد که به زودي و با قطعي شدن حضورشان اسامي آن ها اعلام مي شود.

در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: گيلدا، مالک رستوران سپيد، سياه ترين شب زندگيش را پشت سر مي گذارد. او براي نجات زندگيش تا صبح فردا فرصت دارد.

عوامل اصلي «گيلدا» عبارتند از فيلمنامه: اميد بنکدار، علي اکبر حيدري و کيوان عليمحمدي، تهيه کننده و کارگردان: کيوان علي محمدي، اميد بنکدار، مدير فيلمبرداري: مرتضي پورصمدي، طراح چهره پردازي: کامران خلج، طراح صحنه: آيدين ظريف، طراح لباس: شيده محمودزاده، صدابردار: وحيد رضويان، موسيقي، طراحي صدا و صداگذاري: بامداد افشار، تدوين: سياوش پورخليلي، کيوان علي محمدي، اميد بنکدار، انيميشن: بزرگمهر حسين پور، مجري طرح و مدير توليد: حامد حامدي خواه، عکاس: جلال حميدي، طراح گرافيک: احمد غلامي، برنامه ريز و دستيار اول کارگردان: ماريا اميري، مدير تدارکات: محمد نظيفي و مشاور رسانه اي: محمد حيدري.


 24 تا 29 بهمن ماه برگزار مي شود؛
 جشنواره ملي فيلم پروين اعتصامي  

 نهمين جشنواره ملي فيلم پروين اعتصامي24 تا 29 بهمن ماه سالجاري در تهران برگزارمي‌شود.

روابط عمومي جشنواره ملي پروين اعتصامي با اعلام اين خبرافزود: اين رويداد سينمايي در قالب دو بخش اصلي مسابقه فيلم کوتاه و مسابقه فيلم بلند سينمايي و در قالب 8 زيربخش شامل: بخش زنان فيلمساز با موضوع «آزاد» و مردان فيلمساز با موضوع «زنان»، بخش تخصصي زنان سينماگر، بخش پرتره (زنان شاخص ايراني)، بخش ادب و انديشه پروين، بخش زنان و زندگي شهري (با حمايت معاونت امور فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران و اداره کل امور بانوان شهرداري تهران)، بخش توانمندسازي زنان و بازتاب نشاط در خانواده (با حمايت معاونت رياست جمهوري در امور زنان و خانواده)، بخش زنان و ميراث فرهنگي (با حمايت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري) و بخش جزيره کيش (با حمايت سازمان منطقه آزاد کيش) و مسابقه فيلم بلند سينمايي با عنوان جايزه بهترين فيلمساز زن سال طراحي و برنامه‌ريزي شده و شوراي سياستگذاري جشنواره مصوب کرد دوره نهم جشنواره، امسال بهمن ماه از بيست و چهارم به مدت پنج روز در تهران به اجرا درآيد.بر پايه اين خبر مهلت ارسال آثار براي دبيرخانه اين جشنواره 8 دي اعلام شده است.علاقمندان مي‌توانند آثارشان را براي بخش‌هاي مختلف جشنواره تا تاريخ مذکور به نشاني:تهران/ خيابان شهيد باهنر/ ميدان شهيد باهنر (نياوران)/ کاخ موزه نياوران/ دبيرخانه جشنواره فيلم پروين اعتصامي ارسال نمايند.


 قسمت سوم «ماشين‌ها» آماده اکران 

 صبا:قسمت سوم انيميشن محبوب ديزني و پيکسار با نام «ماشين‌ها» اولين تيزر تبليغاتي خود را در محيط مجازي منتشر کرد.

اين در حالي است که «ماشين‌ها» با فروشي معادل 462.2ميليون دلار و «ماشين‌ها2» با فروشي معادل 562.1ميليون دلار ساخت قسمت سوم اين انيميشن جذاب را تضمين کرده بود.

اوون ويلسون در اين قسمت نيز نقش ماشين مسابقه‌اي با نام مک‌کوئين را صداپيشگي خواهد کرد و علاوه بر او صداپيشگاني چون باني هارت، چک مارين و لري کابل‌کش وي را همراهي خواهند کرد.


  نمايش "سلام بمبئي" در ونکوور کانادا 

 ايلنا:فيلم سلام بمبئي همزمان با اکران در ايران در شهرهاي ونکوور و مونترال کانادا نيز به نمايش درمي‌آيد.

اولين نمايش اين فيلم امروز يک شنبه 4 دسامبر (14) آذر در سالن بزرگ سنتنيال تيا‌تر در شهر ونکوور کانادا در دو سانس 14 و 17: 30 خواهد بود.

فيلم سينمايي سلام بمبئي به کارگرداني قربان محمد‌پور و تهيه‌کنندگي جواد نوروزبيگي و با حضور محمدرضا گلزار و بنيامين بهادري به عنوان کار مشترک ايران و هند توليد شده است.


 ديدار "مارتين اسکورسيزي" با پاپ  

 جام جم آنلاين:، مارتين اسکورسيزي که به تازگي اعلام شد فيلم جديدش را پيش از نمايش درهر جاي ديگر در واتيکان و براي بيش از 400 تن از چهره‌هاي برجسته مذهبي به نمايش در مي‌آورد، پيش از اين برنامه، با پاپ ديدار کرد.

اين اولين ملاقات رسمي مارتين اسکورسيزي با پاپ کليساي پاتوليک جهان است که توجه زيادي را برانگيخته، زيرا اسکورسيزي کارگردان فيلمي چون " آخرين وسوسه مسيح" است که در زمان اکران اش خشم کليسا را برانگيخت.تازه ترين فيلم اين کارگردان 74 ساله که" سکوت" نام دارد، درباره سفر مبلغان مذهبي به کشور ژاپن و مشکلاتي است که در آنجا با آن رو به رو مي شوند.


 حسين پاکدل به «خانه کاغذي» پيوست 

 مهر:حسين پاکدل به جمع بازيگران «خانه کاغذي» به کارگرداني مهدي صباغ زاده پيوست.تينا پاکروان تهيه‌کننده فيلم «خانه کاغذي» به کارگرداني مهدي صباغ زاده گفت: در حال حاضر آخرين مراحل فيلمبرداري توسط عليرضا زرين دست را پشت سر مي‌گذاريم.پرويز پرستويي، ستاره اسکندري، مهدي پاکدل، ثريا قاسمي، حسين پاکدل، عليرضا کمالي، تينا پاکروان، شقايق فراهاني، حسين پاکدل، ارد زند و محسن قاضي مرادي از جمله بازيگران اين پروژه سينمايي هستند.


 قاب سينما 

 فيلم هاي روز سينماي جهان؛

"آواز بخوان "

گرت جنينگز را بيشتر با موزيک ويديوهايي که اواخر دهه‌ي 90 و اوايل 2000 ساخته مي‌شناسند، اما دو فيلمي (The Hitchhiker’s Guide To The Galaxy و دنباله‌اش) که کارگرداني کرده اگرچه مشکل‌دار اما خبر از آينده‌ي بزرگي براي او مي‌دادند. با اينکه هشت سال تا بازگشت او با فيلم سومش طول کشيد، اما او قرار است با بزرگ‌ترين کارش که انيميشني از استوديوي ايلومينيشن است، بازگردد؛ کساني که بعد از موفقيت غيرمنتظره‌ي ميلياردي «مينيون‌ها» روي ابرها سير مي‌کنند. داستان درباره‌ي يک خرس کوآلا است که براي نجات سالن تئاتر درحال ورشکستي‌اش، يک مسابقه‌ي آوازخواني برپا مي‌کند و از يک گوسفند سياه که دوستش نيز است، دعوت به همکاري مي‌کند. شايد سوژه‌ي فيلم چندان دست‌اول به نظر نرسد، اما جنينگز در پرورش ايده‌ها استعداد دارد و در اين کار با گروه بازيگران خوش‌رنگ‌و‌لعابي مثل متيو مک‌کانهي، اسکارت جوهانسون، ريس ويترسپون، توري کِلي و تارون اجرتون همراه شده است تا کاري کند حواس‌مان به زمان اکران فيلم در 21 دسامبر 2016 باشد.


 خبر هنري 

 «شيار 143» در راه جشنواره فيلم داکا

فيلم سينمايي «شيار 143» ساخته نرگس آبيار در چهاردهمين جشنواره فيلم هاي مستقل داکا در بنگلادش نمايش داده مي‌شود.

به گزارش خبرآنلاين، چهاردهمين جشنواره فيلم هاي مستقل داکا از 13 تا 22 آذرماه در بنگلادش برگزار مي شود. فيلم سينمايي «شيار 143» در بخش مسابقه اين رويداد سينمايي به نمايش درخواهد آمد.

عرضه بين‌المللي فيلم «شيار 143» به کارگرداني نرگس آبيار و تهيه‌کنندگي محمدحسين قاسمي و ابوذر محمدي بر عهده اداره کل تامين برنامه و رسانه بين‌الملل سيما است. فيلم سينمايي «نفس» اثر جديد نرگس آبيار اين روزها در سينماهاي سراسر کشور در حال اکران است.

اجراي " کلاغه به خونش نرسيد " در نياوران

نمايش کودک " کلاغه به خونش نرسيد " به نويسندگي زيبا برجي فلاح و کارگرداني امر رضا توکلي و حميد نديمي از چهاردهم آذر ماه در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران به روي صحنه مي رود. به گزارش روابط عمومي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران ، در اين نمايش کودک با روايتي جديد و متفاوت روبه رو مي شود . گروهي از کلاغ ها به نزد پيرمرد قصه گو رفته و به وي اعتراض مي کنند که چرا تمامي قصه ها با جمله " کلاغه به خونش نرسيد " به پايان مي رسد . پيرمرد قصه گو هم داستان هاي مختلف را زير و رو مي کند تا ...

نيلوفر دهقان ، فاطمه پير هادي ، طاها ابوالقاسم ، صائب دادو، حميد نديمي و امير رضا توکلي از بازيگران اين نمايش هستند.همچنين بازنويسي متن نمايش توسط کيومرث قنبري آذر صورت گرفته است . امير رضا توکلي در کنار کارگرداني و بازيگري موسيقي اين نمايش را نيز با تنظيمي از سپهر قناد به سرانجام رسانده است.گفتني است نمايش " کلاغه به خونش نرسيد " تا هفدهم دي ماه همه روزه به غير از شنبه ها و سه شنبه هاساعت 17 اجرامي شود.


 دريچه کتاب 

 "بن هور "؛

يك بازسازي شكست خورده

*ميثم كريمي

«بن هور » محصول 1959 به کارگرداني ويليام وايلر، يکي از چند فيلم پرافتخار تاريخ سينماست که تا سالها رکوردار کسب جوايز اسکار ( 11 اسکار ) بود. اين اثر حماسي - مذهبي با بازي چارلتون هستون و سکانس هاي بي نظير و غيرقابل باور ارابه راني که در آن سالها نيروهاي انساني فراواني براي ساخت آن به کار گرفته شدند، از « بن هور » اثري کلاسيک و جاودانه ساخت که به نظر مي رسيد کمتر فيلمسازي جسارت نزديک شدن به اين عنوان براي بازسازي را داشته باشد. اما اين طلسم شکست و در نهايت تيمور باکممبتوف تصميم گرفت تا اين داستان را با استفاده از جلوه هاي ويژه کامپيوتري مجدداً بسازد؛ اين اتفاق در حالي رخ داده که کمتر فيلمسازي به سراغ بازسازي آثار بسيار موفق تاريخ سينما مي رود.

داستان فيلم درباره نجيب زاده اي به نام بن هور ( جک هيوستن ) است که روزگاري خوشي را به همراه همبازي دوران کودکي اش مسالا ( توبي کبل ) که ارتباط بسيار نزديکي با يکديگر دارند مي گذراند. اما پس از مدتي بن هور توسط مسالا متهم به خيانت شده و مجبور مي شود باقي زندگي خود را به عنوان يک برده سپري کند. بن هور پس از تحمل چندين سال بردگي، موفق به فرار از مهلکه شده و براي انتقام از مسالا باز مي گردد و...

روايت جديد «بن هور » به دلايل متعددي مي تواند يکي از بدترين بازسازي هاي تاريخ سينما لقب بگيرد. اولين مورد اختلاف دو نسخه کلاسيک و مدرن، فيلمنامه اثر است که تفاوت هاي آشکاري با نسخه کلاسيک دارد. در نسخه سال 1959 « بن هور » اثري حماسي - مذهبي بود که پيامهاي اخلاقي فراواني در آن وجود داشت و همچنين فيلمبرداري باشکوه آن، هنوز در ذهن علاقه مندان به سينما باقي مانده است. اما در نسخه جديد روند داستان بسيار ساده و شخصيت پردازي ها نيز عجولانه شکل گرفته است.

رويدادهاي داستان بي آنکه ظرافتي در پرداخت داشته باشند، مطرح مي شوند و به واسطه ابزارهاي گرافيکي که در اختيار تيم جلوه هاي ويژه بوده، تمامي کمبودها با افکت هاي کامپيوتري جايگزين شده اند.
شخصيت هاي مکمل داستان از جمله ايلدريم ( با بازي مورگان فريمن ) نيز ناپخته و سردرگم به نظر مي رسند و بيشتر شبيه به يک تيپ کامل مي باشند که سينماي مدرن سالهاست از اين نوع پرداخت گذشته است. همه اين موارد باعث شده تا «بن هور » از حيث کيفيت تفاوت چنداني با آثار مذهبي اخير نظير «برخاسته » نداشته باشد.ديگر ضعف عميق فيلم در روايت جديد، عطش بيش از اندازه کارگردان براي رسيدن به سکانس ارابه راني بوده که منجر به رها شدن باقي فيلم و عدم توجه به جزئيات داستان بوده است. با اين وجود، حتي سکانس ارابه راني نيز از بابت کيفيت هرگز نمي تواند در حد و اندازه شکوه نسخه کلاسيک باشد و بيشتر يادآور سري فيلمهاي «سريع و خشمگين » است که تدوين شلاقي و حربه هاي تصويربرداري لرزشي، سعي در القاي هيجان به مخاطب را دارد. متاسفانه در «بن هور » مدرن ، نمي توان اثري از هيجان را مشاهده کرد و تلاش باکممبتوف براي بازسازي شکوهمند سکانس ارابه راني، راه به جايي نبرده چراکه مخاطب امروز سينما قطعاً تماشاي ديوانگي هاي «مکس ديوانه » را ترجيح مي دهد که در بخش کارگرداني سکانس هاي تعقيب و گريز چند سر و گردن از «بن هور » باکممبتوف بالاتر بوده است.يکي ديگر از مشکلات عجيب فيلم، استفاده از بازيگراني است که ابداً نتوانسته اند در اين اثر پرخرج بدرخشند و وزنه اي براي حماسه پوشالي فيلم باشند. جک هيوستن، بازيگر بريتانيايي در نقش بن هور، نشاني از خستگي ، غرور و رنج بن هور که چارلتون هستون به خوبي آن را در نسخه کلاسيک به نمايش گذاشته بود، ندارد. بن هور مدرن نحيف تر و ظريف تر از آن است که بتواند قهرمان قصه اي حماسي باشد و براي گرفتن حقش از ظالم، کاري انجام دهد. توبي کبل نيز در نقش مسالا، هرگز نمي تواند تنفر تماشاگر را برانگيزد. مورگان فريمن در نقش ايلدريم نيز چنگي به دل نمي زند و با آن گريم عجيب و ناهماهنگ با صورت فريمن، نتيجه بسيار بدي را رقم زده است. اما شايد در اين ميان براي ايراني ها حضور نازنين بنيادي در اين فيلم جالب توجه باشد؛ هرچند که نقش تاثيرگذاري را ايفا نکرده و مجالي نيز براي تمرکز بر بازي اش در اختيار وي قرار نگرفته است.«بن هور » يک بازسازي شکست خورده محسوب مي شود که حتي تماشاگران هم به استقبال آن نرفته اند و در زمان نوشتن اين مقاله، « بن هور » يکي از شکست خورده هاي قطعي اکران در سال جاري است. روايت جديد اين داستان نه قادر است حماسه خلق کند و نه حتي توان اين را دارد که شخصيت سازي کند. بن هور مدرن بي حال و بي رمق است و حتي درونمايه هاي مذهبي اثر که با به صليب کشيده شدن مسيح ( ع ) نمايان مي شود، توان اين را ندارد که افراد مذهبي را به خود جذب کند چراکه تمام عطش فيلمساز براي به تصوير کشيدن سکانس ارابه راني بوده است و تمام فيلم مقدمه اي براي رسيدن به اين لحظات. لحظاتي که برعکس تاکيد فيلمسازش، به حدي آميخته با جلوه هاي ويژه و CGI مي باشد که به راحتي مي توان گفت قابل مقايسه با سري فيلمهاي « سريع و آتشين » مي باشد؛ تنها تفاوت در اينجا اين است که يکي ارابه مي راند و آن ديگري ماشين!


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته