تاریخ 1395/10/23 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 5465

97 درصد بدن انسان از غبار ستاره‌اي ساخته شده است

1ساعت خواب ظهرگاهي ذهن را تقويت مي‌کند

خودکشي دنباله‌دارها

97 درصد بدن انسان از غبار ستاره‌اي ساخته شده است

محققان دانشگاه ايالتي نيومکزيکو در آمريکا مدعي شده‌اند که بخش اعظمي از بدن انسان از غبار و ذرات ستاره‌اي تشکيل شده است.به گزارش ايسنا به نقل از زي‌نيوز، دانشمندان با استفاده از تکنيک طيف‌سنجي به سنجش توزيع عناصر کليدي حيات در بيش از 150 هزار ستاره کهکشان راه شيري پرداخته و به اين نتيحه رسيدند که 97 درصد بدن انسان حاوي عناصر ستاره‌اي است.

شش عنصر رايج حيات روي زمين شامل کربن، هيدروژن، نيتروژن، اکسيژن، سولفور و فسفر است و به گفته اين محققان، ترديدي نيست که منشا بسياري از اين عناصر در ستارگان است. اين عناصر بخش زيادي از بدن انسان (حدود 97 درصد) را تشکيل مي‌دهند.

فهرستي از بيش از 150 هزار ستاره به دانشمندان در کشف اين حقيقت کمک کرد. مقادير چندين عنصر شيميايي براي هر ستاره در اين فهرست آمده است.

اين نخستين بار است که سنجش‌هاي عناصر حياتي در اين ميزان بزرگ از ستارگان انجام شده است.

ستاره‌شناسان پروژه آسمان ديجيتال اسلوآن اين رصدها را با استفاده از طيف‌سنج APOGEE تلسکوپ 2.5 متري بنياد اسلوآن در رصدخانه آپاچي پوينت نيومکزيکو انجام دادند. اين ابزار به جمع‌آوري نور در بخش نزديک مادون قرمز طيف الکترومغناطيس پرداخته و آن را مانند يک منشور براي نمايش نشانه‌هاي عناصر مختلف در جو ستارگان پراکنده مي‌کند.

به ادعاي محققان، بسياري از اتم‌هاي سازنده بدن انسان در گذشته دور در داخل ستارگان ساخته شده که پس از سفرهاي طولاني از ستارگان باستاني به زمين رسيده‌اند. ستارگان بيشتر از هيدروژن ساخته شده‌اند اما مقدار کوچکي از عناصر سنگين مانند اکسيژن نيز در طيف ستارگان قابل شناسايي است.

1ساعت خواب ظهرگاهي ذهن را تقويت مي‌کند

يک مطالعه جديد نشان مي‌دهد که يک ساعت خواب بعد از ظهر مي‌تواند حافظه و مهارت‌هاي فکري افراد ميانسال را بهبود بخشد.به گزارش ايسنا به نقل از مديکال نيوز تودي، با بالا رفتن سن عملکرد ذهن ما کاهش يافته و مي‌تواند باعث بروز مشکلاتي مانند به ياد نياوردن نام‌ها، فراموش کردن جاي وسايلي مانند دسته کليد و يا اختلال در يادگيري اطلاعات جديد شود.

براي برخي از افراد مسن‌تر، کاهش در عملکرد شناختي مي‌تواند شديدتر باشد و به طور بالقوه منجر به بيماري‌هايي مانند آلزايمر يا ديگر اشکال زوال عقل شود.

مطالعات پيشين نشان داده‌اند که فعال بودن، از نظر ذهني و جسمي مي‌تواند به نگه داشتن حافظه در وضعيت خيلي خوب در دوره ميانسالي کمک کند.

اين مطالعات همچنين نشان داده است که چرت زدن مي‌تواند عملکرد شناختي افراد مسن را بهبود بخشد، در حالي که پژوهش‌هاي جديد نشان داده‌اند که چرت زدن در طول روز همچنين مي‌تواند باعث بهبود حواس پنجگانه شود.

به گزارش بنياد ملي خواب، چرت زدن در هنگام بعد از ظهر به مدت 20 تا 30 دقيقه بدون تداخل با خواب شبانه مي‌تواند به افزايش هوشياري و عملکرد ذهني کمک کند.

با اين حال يک پژوهش جديد نشان مي‌دهد که چرت بعد از ظهر در حدود يک ساعت براي بهبود عملکرد شناختي سالمندان ايده‌آل است.

محققان اين پژوهش با تجزيه و تحليل داده‌هاي به دست آمده از 2974 بزرگسال چيني 65 ساله و بالاتر که بخشي از پژوهش طولي بازنشستگي و بهداشت چين بودند، اين پژوهش را آغاز کردند.

تمام شرکت‌کنندگان تحت يک سري از آزمايشات مرتبط با توجه، حافظه اپيزوديک و توانايي‌هايي از جمله تست رياضي و رسم شکل قرار گرفتند.

همچنين از اين افراد پرسيده شد که در طول ماه گذشته روزانه چه مدت بعد از ناهار استراحت کردند.

آنها بر اساس پاسخ‌هايشان به چهار گروه دسته‌بندي شدند. اين دسته بندي‌ها شامل کساني بودند که بعد از ناهار اصلا نمي‌خوابيدند، کساني که کمتر از 30 دقيقه مي‌خوابيدند، کساني که بين 30 تا 90 دقيقه مي‌خوابيدند و افرادي که بيش از 90 دقيقه بعد از ناهار مي‌خوابيدند.

اين تيم گزارش مي‌دهند که در حدود 57.7 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که پس از ناهار به طور متوسط در حدود يک ساعت مي‌خوابند.

محققان دريافتند شرکت‌کنندگاني که به طور متوسط بين 30 تا 90 دقيقه بعد از ناهار چرت مي‌زنند، آزمون‌هاي شناختي را به نحو بهتري پاسخ دادند.

آنها در نهايت دريافتند که چرت زدن بعد از ناهار آن هم به مدت يک ساعت مزاياي بسيار زيادي براي سلامت فکري و ذهني ميانسالان دارد.با اين حال، آنها بر اين باورند که نتايج به دست آمده از اين پژوهش جديد نيازمند انجام تحقيقات و بررسي‌هاي بيشتر است.

اين پژوهش در مرکز خواب و نوروبيولوژي در دانشگاه جانز هاپکينز در بالتيمور انجام شده است.

اين محققان يافته‌هاي خود را در Journal of the American Geriatrics Society به چاپ رساندند.

خودکشي دنباله‌دارها

تلسکوپ فضايي هابل براي نخستين‌بار توانست ردي از خودکشي صدها دنباله‌دار در يک منظومه خورشيدي نزديک را ثبت کند که مي‌تواند آغاز شکل‌گيري يک زمين باشد.به گزارش آنا به‌ نقل از NASA Hubblesite، چندي پيش سخن از بازنشستگي تلسکوپ فضايي هابل به‌ميان آمده بود اما گويي اين تلسکوپ که نخستين چشم انسان در فضاي خارج از زمين بود، قصدي براي بازگشت به خانه و سوختن ندارد.

آخرين عکس‌هاي منتشر شده از هابل، نشان مي‌دهد که تعداد زيادي دنباله‌دار به سوي يک ستاره نوجوان حرکت کرده‌اند و در منظومه آن خود را به اجرامي کوبيده‌اند. البته تصاوير از خود دنباله‌دارها تهيه نشده است، بلکه از اثرشان به‌ دست آمده است. روش کار به‌ اين شکل بوده است که هابل حرکت گازها و سيليکون با سرعت بسيار زياد را در سيستم خورشيدي‌اي در نزديکي زمين ثبت مي‌کند. سپس با تصوير‌برداري دقيق، مشخص شد که اين ردپاها به تعداد زياد و به‌ سوي مرکز اين منظومه هستند و کاملا با رد دنباله‌دارها تطبيق مي‌کند.

منظومه خورشيدي مذکور در فاصله 95 سال نوري از زمين واقع شده و به دور ستاره‌اي جوان به‌ نام HD 172555 در حال تشکيل است. اين منظومه در مرحله تشکيل سيارات است و برآورد مي‌شود حداقل يک سياره غول‌پيکر به ابعاد مشتري داشته باشد. کيهان‌شناسان معتقدند جاذبه‌هاي عظيم موجود در اين منظومه که از سوي سيارات و ستاره‌ آن اعمال مي‌شود، دنباله‌دارهايي که در مرز مدار جاذبه‌اي اين منظومه قرار دارند را به داخل مي‌کشد ومي‌بلعد.

اين پديده و مشاهده آن از اين جهت بسيار مهم است که يکي از تئوري‌هاي آغاز زمين، معتقد است آب از منابع ناشناخته فضايي و با يک دنباله‌دار به زمين آمده و از آنجا سير تکامل سياره ما آغاز شده است. بدون شک شکل‌گيري هر منظومه خورشيدي نيازمند حضور دنباله‌دارها و اجرام معلقي‌ است که در اثر برخوردشان، سيارات و قمرهاي جديد در منظومه شکل مي‌گيرند و باتوجه به سن و سال ستاره HD 172555 و شرايطي که سيارات نوجوان آن در آن قرار دارند، مي‌تواند الگوي مشابهي براي روزهاي نخست زمين و منظومه خورشيدي خودمان باشد.

ميلياردها سال قبل در هنگام جواني زمين نيز آماج سقوط اجرام آسماني با اندازه‌هاي مختلف بود و طي دوران‌هاي مختلف وقايع مهمي در اثر اين سقوط‌ها روي زمين اتفاق افتاد.

ترک سيگار با يک بازي موبايلي

محققان موفق به توسعه يک بازي مبتني بر اپليکيشن شدند که به افراد سيگاري براي ترک سيگار کمک مي‌کند.به گزارش ايسنا به نقل از نيو ايندين اکسپرس، اين بازي که Cigbreak Free نام دارد، مانند يک بازي معمولي گوشي‌هاي هوشمند بوده که بازيکنان را براي گذراندن مراحل مختلف و دريافت امتياز وادار به انجام برخي کارها مي‌کند.

در اين بازي، بازيکنان بايد تعداد معيني از سيگار را پيدا کرده و در يک زمان معين آنها را از بين ببرند.

اين بازي همچنين شامل ترکيبي از 37 تکنيک تغيير رفتار از جمله نشان دادن عواقب اين رفتارها بر سلامت فرد، به دست آوردن امتياز به شرط انجام کارهايي در جهت ارتقا سلامت يا ارائه پاداش‌هاي مالي مجازي براي کمک به افراد سيگاري در جهت ترک سيگار است.

نکته مثبتي که در مورد اپليکيشن‌هاي گوشي‌هاي هوشمند وجود دارد اين است که شما مي‌توانيد در هر نقطه از آن استفاده کرده و مشغول بازي شويد.

ولع مصرف سيگار يک احساس کوتاه مدت است که با کنترل آن و منحرف کردن ذهن به سمتي ديگر مي‌توان آن را ترک کرد.

به گفته محققان، پاداش‌هايي که در بازي هستند بازخوردهاي مثبتي در دنياي حقيقي براي افراد سيگاري خواهند داشت.

اين پژوهش در مجله BMJ منتشر شده است.

ساخت يک ماده سبک با استحکام 10 برابر فولاد

دانشمندان موسسه فناوري ماساچوست (MIT) با استفاده از کربن يک ماده جديد را ابداع کرده‌اند که نه تنها محکم‌تر از فولاد بوده، بلکه سبک‌تر از تقريبا همه چيز است.

به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه فيز، محققان از مدت‌ها پيش مي‌دانستند که قدرت کربن زماني که به درستي چيده شده باشد بسيار زياد خواهد بود.ماده گرافن که در اصل لايه بسيار نازکي از اتم‌هاي کربن به شکل دو بعدي است، بسيار محکم بوده و کاربردهاي آن هر روز بيشتر مي‌شود. تنها اشکال گرافن آن است که به دليل شکل توليد آن در لايه‌هاي بسيار نازک، ساخت اجسام سه بعدي از آن بسيار دشوار است.

محققان موسسه فناوري ماساچوست دريافتند که با ترکيب تعداد زيادي از لايه‌هاي گرافن به يکديگر مي‌توان ساختاري توري مانند ساخت که با وجود منافذش، ويژگي‌هاي قدرت فوق‌العاده گرافن را حفظ خواهد کرد.

آنها از مدل‌هاي پلاستيکي سه‌بعدي براي آزمايش ساختارهايي که تحت فشار از استحکام بيشتري برخوردارند، استفاده کرده و سپس همين رويکرد را بر روي گرافن نيز آزمايش کردند. ماده نهايي تنها پنج درصد چگالي فولاد را دارد اما 10 برابر قوي‌تر است.

دانشمندان اميدوارند اين ماده در نهايت بتواند در صنايع خودروسازي، هواپيماها و ساير کاربردهايي که به سبک ترين وزن نياز دارند، اما استحکام و مقاومت از اهميت زيادي برخوردار است، استفاده شود.اين ماده سه بعدي جديد مبتني بر گرافن يکي از قوي‌ترين و در عين حال، سبک‌ترين مواد شناخته شده براي انسان است.

با انواع مختلف نان در سراسر دنيا آشنا شويد

روزياتو - نان، يکي از رايج ترين و البته متفاوت ترين ماده هاي خوراکي در سراسر جهان محسوب مي شود که شکل و طعم هاي متنوعي از آن در گوشه و کنار جهان پخته و عرضه مي گردد.

اگر فقط به همين کشور خودمان نگاه کنيم، تنوع نان هاي موجود بسيار زياد بوده و رايج ترين و مرسوم ترينِ آن ها را لواش، بربري، سنگگ و تافتون تشکيل مي دهند اما نمونه هايي همانند شيرمال، نان قندي، نان جو، يوخا، فتير و … وجود دارند که نشان از تعدد اين خوراکي خوش عطر و مفيد در خود دارند.

اما فارغ از ايران، در کشورهاي ديگر دنيا نيز نان در اشکال و طعم هاي گوناگون تهيه مي شود که مي توانيد در اينفوگرافي زير، با تعدادي از آن ها آشنا شويد. همراهمان باشيد.

با سرنگ و سوزن خداحافظي کنيد

محققان استراليايي، نانوبرچسبي ساخته‌اند که جاي آمپول را در فرآيند واکسيناسيون خواهد گرفت. اين برچسب بدون درد، ترکيبات دارويي يا واکسن را وارد بدن مي‌کند.

به گزارش آنا به نقل از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، مارک کندال از دانشگاه کوئينزلند روي ساخت نانوبرچسب‌هايي کار مي‌کند که مي‌توان با استفاده از آن، سيستم سنتي واکسيناسيون (سوزن و سرنگ) را که قدمتي 1600 ساله دارد کنار گذاشت.

اين نانوبرچسب با استفاده از روشي موسوم به اچ يون فعال عميق ساخته شده است که در آن يون‌ها در يک ميدان الکتريکي به صورت انتخابي روي سطح فرود آمده و آن را تغيير مي‌دهند. به دليل وجود ميدان الکتريکي، يون‌ها را مي‌توان با دقت بالايي کنترل کرد.

از مزيت‌هاي اين روش آن است که پيش از اين از آن در صنعت مدارهاي الکترونيکي و پيل‌هاي خورشيدي استفاده شده است؛ بنابراين به سادگي مي‌توان آن را براي توليد انبوه به کار برد.

با چشم غيرمسلح نمي‌توان ميکروسوزن‌ها را روي سطح نانوبرچسب مشاهده کرد با اين حال آنها به قدري بلند هستند که مي‌توانند درون پوست نفوذ کنند. اين ميکروسوزن‌ها درون بخش مرده سلول‌هاي پوستي نفوذ مي‌کنند سلول‌هايي که نقش سد حفاظتي را در بدن ايفا مي‌کنند.

بعد از عبور از اين لايه مرده، ميکروسوزن به بخش زنده پوست مي‌رسد که در آن سلول‌هاي سيستم ايمني بدن قرار دارد که نقش مهمي در عملکرد واکسن ايفا مي‌کنند. اين گروه نشان دادند که با اين روش مي‌توان روي سطح ميکروسوزن‌ها را مواد واکسن پوشش داد که با اين کار واکسن با دوزي بسيار پايين وارد بدن مي‌شود.

در حال حاضر 10 درصد از جمعيت جهان، از آمپول ترس دارند و براساس آمار سازمان جهاني سلامت، هر ساله 3/1 ميليون نفر در جهان به دليل آلودگي‌هاي ناشي از آمپول‌ها جان خود را از دست مي‌دهند. بنابراين ارائه اين فناوري مي‌تواند کمک زيادي به سلامت جامعه کند.

از ديگر مزيت‌هاي اين فناوري آن است که نياز به وجود يخچال را براي نگهداري واکسن به حداقل مي‌رساند و واکسن‌ها به صورت خشک استفاده مي‌شوند. اين واکسن‌ها وارد فاز آزمون باليني شده‌اند و قرار است با کمک سازمان جهاني سلامت، اين آزمون در سال 2017 در کشور کوبا انجام شود.

اثرات رواني هنر در باهوش شدن

محققان به اين نتيجه رسيده‌اند که فعاليت‌هاي هنري مي‌تواند بر ميزان هوش انسان تاثيرگذار باشد.

به گزارش ايسنا به نقل از يو.هرالد، الکساندرا فاستر معلم سابق و کارشناس علوم آموزشي در مرکز تحقيقات آموزشي آمريکا در يک مصاحبه اعلام کرد که هنر علاوه بر رشد خلاقيت، ايجاد حس زيبايي‌شناحتي و اعتماد به نفس براي سلامتي مغز و افزايش هوش نيز بسيار مفيد است.

براساس تحقيقات انجام شده حتي ارتباط محدود و سطحي با فعاليت‌هاي هنري نيز مي‌تواند انسان را باهوش‌تر کند چرا که فکر کردن در رابطه با نحوه اجراي طرح هنري باعث تغيير در ساختار شيارهاي مغز مي‌شود.عامل ديگري که سبب کمک هنر به مغز انسان مي‌شود، استرس‌زدا بودن هنر است. کار هنري مي‌تواند دغدغه‌هاي ذهني را کاهش دهد و به مغز فرصت دهد تا بهتر و صحيح‌تر فکر کند.دکتر لارنس کاتز يکي از عصب‌شناسان بين‌المللي و بنامي که در اين تحقيق حضور داشته است گفت: فعاليت‌هاي هنري سبب درگيري مداوم مغز و اعصاب مي‌شود و درگيري باعث مي‌شود که از فراموشي و آلزايمر تا حد زيادي جلوگيري شود.وي افزود: تفکر خلاق و مهارت حل مسئله مزاياي ديگري هستند که فعاليت هنري براي مغز به ارمغان مي‌آورد و هر چقدر افراد در اين زمينه زمان اختصاص بدهند مغز سالم‌تر و در نتيجه باهوش‌تر خواهند داشت.

وقتي گياهان خودشان را با زندگي شهري هماهنگ مي کنند

يک مطالعه علمي نشان داده حيوانات و گياهان در حال هماهنگي خود با زندگي شهري هستند. به گزارش مهر، اين مطالعه که در دانشگاه واشنگتن و با بررسي 1600 نمونه در سراسر جهان انجام شده، حاکي از آن است که فنوتايپ(ظاهر فيزيکي ژن ها) گياهان و حيوانات به دليل زندگي شهري در حال تغيير است. چنين تغييري به طور حتم روي اکوسيستم و سلامت انسان ها نيز تاثيرگذار است.دانشمندان متوجه شده اند فنوتايپ برخي گونه ها تحت تاثير محيط زندگي آنها در محيط شهري است. اين تغييرات شامل اندازه بدن، عادت هاي توليد مثل و رفتار است.مارينا آلبرتي، يکي از محققان نويسنده اين تحقيق در دانشکده طراحي و برنامه ريزي شهري در اين باره مي گويد: ما متوجه علائمي از تغير فنوتايپ ژن ها و همچنين تغييراتي بسيار عظيم تر در سيستم هاي شهري شديم. مي توان اينطور نتيجه گرفت که جهاني سازي به طور حتم روي بسياري موارد تاثير مي گذارد. همچنين اين تحقيق شواهدي جمع آوري کرده که انسان در حال ورود به مرحله اي به نام Anthropocene است. اين يک دوره زمين شناسي است که در آن انسان ها به طور قابل توجهي حيات روي زمين را تغيير مي دهند.