تاریخ 1395/11/03 - روزنامه سراسري صبح ايران (يكشنبه) نسخه شماره 5473

راز حلقه‌هاي مرموز صحراي ناميب کشف شد

پيچيدگي بيولوژيکي حيات کره زمين از چه زماني شکل گرفت؟

راز حلقه‌هاي مرموز صحراي ناميب کشف شد

دانشمندان سرانجام بعد از مطالعات فراوان توانستند راز «حلقه هاي مرموز» را در صحراي ناميب کشف کنند.به گزارش آنا به نقل از sciencealert، علفزارهاي صحراي ناميب مملو از حلقه‌هاي مرموزي است که داخل آنها پوشش گياهي رشد نمي‌کند و مانند لکه‌هاي آبله و وصله‌هايي بر تن صحرا جا خوش کرده‌اند و محققان مدت‌ها به دنبال علت شکل‌گيري آنها بوده‌اند.

دانشمندان تاکنون فرضيه‌هاي متعددي را براي چگونگي تشکيل اين حلقه‌ها ذکر کرده‌اند که از رقابت گياهان براي دستيابي به آب محدود در منطقه گرفته تا موريانه‌هايي که قلمروي خود را از پوشش گياهي پاک کرده‌اند، را شامل مي‌شود. اما محققان به تازگي علت اين پديده را عنوان کرده‌اند و معتقدند که ترکيب اين دو عامل باعث تشکيل چنين حلقه‌هاي مرموزي شده است.

اين دايره‌هاي مرموز در مساحتي حدود 2414 متر در طول آفريقا گسترش يافته‌اند و هر حلقه دايره‌اي شکل قطري برابر دو تا 35 متر دارند. نکته جالب توجه، رشد علف در اطراف اين حلقه‌هاي مرموز است که بلندتر و متراکم‌تر از ساير نقاط اين دشت رشد مي‌کند.

اين حلقه‌ها از بالا که به آن نگاه مي‌کنيم متفاوت‌تر به نظر مي‌رسند و با نگاهي به سايت‌هاي اينترنتي مي‌توان افسانه‌هايي را در اين باره مشاهده کرد که علت تشکيل اين حلقه‌ها را ورود اژدها يا موجودات فضايي دانسته‌اند که از سفينه‌هاي فضايي وارد اين منطقه شده‌اند.

نظريه دانشمندان درباره اين پديده به دو بخش تقسيم مي‌شود: يکي جمع شدن گياهان اين صحرا براي دستيابي به آب محدود در اين منطقه است. از سوي ديگر، محققان فرضيه ديگري را نيز مطرح کرده‌اند مبني بر اينکه موريانه‌ها قلمرو زندگي خود را از گياهان اطراف پاک کرده‌اند. آنها اين کار را علاوه بر تغذيه از گياهان، براي ايجاد گودال‌هايي از آب در زيرزمين انجام داده‌اند.

اما شواهد حاکي از آن است که هيچ کدام از اين دو دليل منطقي و علمي نيستند. دليل اول هنوز به درستي توسط دانشمندان مورد آزمايش و بررسي قرار نگرفته است و دليل موريانه‌ها نيز از آنجايي قطعي نيست که محققان معتقدند موريانه‌ها قادر نيستند دايره‌هايي به اين منظمي و بزرگي در اين صحراي وسيع ايجاد کنند.

اما برخي دانشمندان بر اين باورند که ترکيب اين دو عامل در کنار هم باعث شکل‌گيري چنين حلقه‌هايي در صحراي ناميب شده است. آنها با تهيه مدل‌هاي کامپيوتري و مقايسه آنها با شواهد موجود در طبيعت دريافتند که رقابت گياهان براي دسترسي به آب محدود در منطقه و مشخص کردن قلمرو زندگي توسط موريانه‌ها عامل تشکيل اين حلقه‌هاي مرموز بوده‌اند.

محققان، از لانه‌هاي اجتماعي موريانه‌ها در چهار قاره جهان تصاوير ماهواره‌اي تهيه کرده‌اند و با تهيه شبيه‌سازي‌هاي کامپيوتري به دنبال کشف علت شکل‌گيري چنين حلقه‌هايي هستند تا دريابند که چرا لانه‌هايي که موريانه‌ها در دل اين صحرا ايجاد کرده‌اند شکل‌هاي منظمي دارند و چرا الگوي آنها از بالا شبيه لانه زنبور است.

کلوني حشراتي مانند موريانه قلمروي خود را به منظور دستيابي آب و غذا، وسعت مي‌دهند تا جايي که به کلوني ديگر برسند. آنگاه رقابتي بر سر قلمرو بين اين دو کلوني شکل مي‌گيرد که در انتها معمولا ضصيف‌تر‌ها شکسست مي‌خورند. بنابراين کلوني قوي‌تر و بزرگ‌تر در منطقه باقي مي‌مانند و زماني که محدوده قلمروي آنها به يکديگر مي‌رسد، مرزهاي آنها مشخص شده است و به شکل الگوي لانه زنبور تشکيل مي‌شوند.

در گذر زمان، کلوني‌هاي بزرگ، کلوني‌هاي کوچک را از بين مي‌برند اما کلوني‌هاي بزرگ در رقابت دائمي براي تصاحب قلمروي خود ادامه مي‌دهند.گياهان و علف‌هايي هم که در اين منطقه رشد مي‌کنند براي دستيابي به آب محدود در اين صحرا به شکل خوشه در کنار هم قرار مي‌گيرند و با سايه انداختن روي علف‌هاي کناري باعث جذب رطوبت به دل خاک مي‌شوند. گياهاني که از محدوده اين خوشه‌ها خارجند، معمولا به سختي به آب دسترسي پيدا مي‌کنند چراکه موريانه‌ها آنها را دور از حلقه‌ها نگه مي‌دارند و همين امر باعث مي‌شود نوار نازکي از گياهان در دهانه اين حلقه‌ها شکل گيرند.

پيچيدگي بيولوژيکي حيات کره زمين از چه زماني شکل گرفت؟

مطالعات جديد حاکي از آن است که مدت‌ها قبل و پيش از ظهور اورگانيسم‌هاي چندسلولي که امروزه مي‌شناسيم، حيات پيچيده بيولوژيکي روي کره زمين وجود داشته است.به گزارش Sciencealert، تا پيش از اين تصور مي‌شد که سير تکاملي پيچيدگي بيولوژيکي حيات به ندرت وجود داشته است و در هر 4/5 ميليارد سال تنها يک بار رخ داده است. اما مطالعات اخير حاکي از آن است که موقعيت‌هاي مناسبي براي شکل‌گيري سلول‌هاي پيچيده و نابودي آنها حداقل يک يا حتي چند بار پيش از آغاز نسل‌ها وجود داشته است.

ميلياردها سال پيش حيات پيچيده بيولوژيکي ديگري روي کره زمين شکل گرفتند که به طور کلي با آنچه امروز در زمين مشاهده مي‌کنيم، غيرمرتبط بوده‌اند. کره زمين حدود 4/5 ميليارد سال عمر دارد. حدود 3/7 ميليارد سال پيش و از زماني که اين سياره تازه شکل گرفته بود، آرکي‌باکتري‌ها (باکتري‌هاي باستاني) و باکتري‌ها، دو پادشاه از سه پادشاهي حيات امروزه کره زمين محسوب مي‌شدند.

محققان بر اين باورند که اين اورگانيسم‌هاي تک‌سلولي ساده به خودي خود حدود ميلياردها سال تا حدود 1/75 ميليارد سال پيش که «يوکاريوت»ها (يا هوهسته‌اي جانداري که ياخته‌هاي يا سلول آن هسته واقعي دارند)، سومين پادشاه زمين به وجود آمدند، زنده مانده‌اند.

درخت خانواده «يوکاريوت» تمام اورگانيسم‌هاي پيچيده کره زمين را شامل جانوران و انسان‌ها، گياهان، قارچ‌ها و آغازيان دربرمي‌گيرد. هنوز پيرامون نحوه شکل‌گيري يوکاريوت بحث‌هايي وجود دارد اما قابل قبول‌ترين فرضيه اين است که آرکي‌باکتري‌ها يک سلول باکتريايي را بلعيد و اين دو، با روابط همزيستي که ايجاد کردند به شکل‌گيري پيچيدگي بيولوژيکي حيات کمک کردند. در واقع، باکتري ايجاد شده، ميتوکوندري‌هايي هستند که امروزه در سلول‌ها مشاهده مي‌کنيم.

محققان بر اين باورند که شکل‌گيري حيات پيچيده بيولوژيکي به مرور زمان ايجاد شده است و دليل نبود يوکاريوت در سال‌ها پيش، فقدان اکسيژن در اتمسفر بوده است. اکسيژن ميلياردها سال پيش به لطف سيانو باکتري‌ها تشکيل شدند اما اين کار زمان زيادي تا حدود 1/6 ميليارد سال پيش به طول انجاميد که اين ميزان اکسيژن به حدي برسد که براي تشکيل حيات پيچيده بيولوژيکي مناسب باشد.

محققان دانشگاه واشنگتن به تازگي اعلام کرده‌اند که مدارکي دال بر وجود اکسيژن کافي در اتمسفر زمين بين 2/4 تا 2 ميليارد سال پيش و قبل از کاهش دوباره آن وجود داشته است. آنها معتقدند که ترکيبات پيچيدگي بيولوژيکي حيات قبل از پيدا شدن فسيل اوليه يوکاريوت نيز وجود داشته‌اند.

قدمت اين فسيل يافت‌شده به 1/75 ميليارد سال پيش برمي‌گردد. اما قديمي‌ترين فسيل الزاما به دليل وجود قديمي‌ترين موجود زنده نيست. تحقيقات نشان مي‌دهد که اکسيژن کافي در محيط براي ايجاد سلول‌هاي پيچيده وجود داشته است که از نظر زيستي اهميت زيادي براي تشکيل اين فسيل‌ها داشته است.

اين مساله حائز اهميت است که پيش از اين هيچ محققي موفق به کشف فسيل يا DNA از وجود پيچيدگي بيولوژيکي حيات در کره زمين نشده است. مواد تشکيل‌دهنده‌اي که محققان در مطالعات خود به‌ دست آورده‌اند حاکي از آن است که يوکاريوت‌ها صدها ميليون سال قبل تکامل يافته‌اند اما هنوز هم اطمينان کافي براي بروز چنين پديده‌اي وجود ندارد.

مطالعات نشان مي‌دهد اگرچه حباب‌هاي اوليه اکسيژن در اتمسفر مشاهده شده است، بعد از مدت کوتاهي از بين رفته‌اند. محققان ردپايي از عنصر شيميايي سلينيوم را در تکه‌هاي سنگ‌هاي رس رسوب‌شده متعلق به 2/4 تا 2 ميليارد سال پيش کشف کردند. آنها به دنبال آن‌ هستند که آيا سلينيوم با وجود اکسيژن تغيير يافته يا اکسيد شده است؟ اين در واقع، واکنشي است که در نسبت ايزوتوپ‌هاي سلينيوم ذخيره شده در سنگ‌ها به جا مي‌ماند.

محققان معتقدند که به نظر مي‌رسد، در حدود يک چهارم يک ميليارد سال پيش، اکسيژن در حد بسيار بالايي وجود داشته و سپس ميزان آن به شدت پايين آمده است به حدي که براي تشکيل پيچيدگي بيولوژيکي حيات کفايت نمي‌کرده است.

توليد سيبي که سياه نمي شود

از ماه فوريه در فروشگاه هاي آمريکا سيبي تراريخته عرضه مي شود که پس از برش تا سه هفته سياه نمي شود.

به گزارش مهر به نقل از ديلي ميل، ژني که باعث قهوه اي شدن سيب پس از برش آن مي شود در اين نوع سيب ها که Arcetic Apple ناميده مي شود، خاموش شده است.

به عبارت ديگر اين سيب ها با برش تغيير رنگ نمي دهند. بلکه رنگ آنها زماني تغيير مي کند که واقعا فاسد شده باشند. هنگاميکه سلول هاي سيب به دليل برش دچار آسيب مي شوند آنزيم اکسيد پلي فنول چفعل و انفعالي شيميايي در اين ميوه را آغاز مي کند که به قهوه شدن آن منجر مي شود.

اما در سيب هاي Arcetic Apple اين آنزيم وجود ندارد زيرا ژن مسئول توليد آن خاموش شده است.

اين نوع سيب را مي توان در هر نقطه اي کاشت. Arcetic Apple براي نخستين مرتبه در پاييز 2016 ميلادي به طور تجاري کشت شد و اکنون محصول آن آماده فروش است.

پرنده کمياب «مونياي هندي» در کميته ملي پرندگان ايران ثبت شد

دانشجوي واحد علوم و تحقيقات پس از يک سال تحقيق و مطالعه موفق به ثبت پرنده کمياب ايراني با نام مونياي هندي(سهره ريز) در کميته ملي پرندگان ايران شد.

به گزارش واحد علوم و تحقيقات، امير فرح نسب دانشجوي دکتري تخصصي علوم محيط زيست- تنوع زيستي واحد علوم و تحقيقات گفت: اين پرنده کمياب با نام فارسي مونياي هندي(سهره ريز)، نام انگليسي Indian Silverbill و نام علمي Lonchura malabarica شناخته مي شود.

وي با بيان اينکه اين پرنده 11 سانتي متر طول دارد و نر و ماده آن شبيه به يکديگر هستند، افزود: مونياي هندي پرنده اي است کوچک با پر و بالي قهوه اي رنگ از راسته گنجشک سانان و از تيره استريلديده که منقاري نسبتا بزرگ و مخروطي شکل و دمي دراز و نوک تيز دارد.

اين پژوهشگر تاکيد کرد: اين پرنده معمولا در گروه هاي کوچک ديده شده و به صورت دسته جمعي زندگي مي کند.

فرح نسب خاطرنشان کرد: مونياي هندي عمدتا در دشت ها يافت
مي شود، اگرچه گاهي در نزديکي آب نيز زندگي مي کند.

وي عنوان کرد: اين پرنده در زيستگاه هاي خشک و فضاي باز با درختان پراکنده، کشتزارها، علفزارهاي خشک، انگورکاري ها، درختان خرما و در ميان بوته هاي خاردار زيست مي کند.

با کار منزل چه ميزان کالري مي‌سوزانيد؟

آيا شما بيشتر اوقات خود را با کار در منزل سپري مي‌کنيد؟ آيا کار منزل مانند ورزش به سلامتي شما کمک مي‌کند؟

به گزارش ايسنا و به نقل از اينديپندت، بيشتر افراد کار منزل را ملالت‌آور و خسته‌کننده مي‌دانند، اين افراد حتي حاضر به ورزش نيز نيستند و بيشتر اوقات ورزش و حرکت را فراموش مي‌کنند، اما بدانيد دويدن نرم و يا ورزش تنها روش براي کاهش وزن نيست.

در ذيل ميزان کالري استفاده شده در هر ساعت کار منزل بر اساس وزن 68 کيلوگرم بيان مي‌شود.

شما با تميزکاري و آويزان کردن لباس‌ها در هر ساعت 171 کالري مي‌سوزانيد.

در جاروکشي و گردگيري آشپزخانه، منزل و حياط نيز در يک ساعت 269 کالري سوزانده مي‌شود.

جاروکشي به مدت 30 دقيقه برابر با سوزاندن 135 کالري است.

همچنين در تغيير دکور و اثاثيه منزل حدود 408 کالري در مدت يک ساعت سوخته مي‌شود که اين ميزان برابر با 50 دقيقه بازي تنيس است.شما با باغباني در يک ساعت نيز 339 کالري مي‌سوزانيد. چمن‌زني به مدت يک ساعت موجب سوختن 376 کالري مي‌شود.

رنگ‌آميزي اتاق هم موجب سوزاندن 306 کالري مي‌شود. البته اگر شما نقاش هستيد با چهار ساعت کار نقاشي اتاق 1200 کالري مي‌سوزانيد.

راز موج عظيم ناهيد چيست؟

فضاپيماي ژاپني‌اي که به سوي سياره ناهيد (ونوس) رفته بود و چند ماه قبل دچار نقص فني شد، در دوران فعاليت خود پديده‌اي خارق‌العاده را به تصوير کشيد که محققان سعي در کشف رمز آن دارند.

به گزارش آنا تصاويري که فضاپيماي «آکاتسوکي» ژاپن از زهره به زمين ارسال کرد، براي نخستين‌بار سطح اين سياره را عجيب‌تر از آنچه تصور مي‌شد مقابل چشم ما قرار داد. عجيب‌ترين تصوير در نخستين روز قرار گرفتن اين فضاپيما در مدار ناهيد ثبت شد؛ تصويري که در آن يک برآمدگي در اتمسفر اين سياره به طول نزديک به 10 هزار کيلومتر ديده مي‌شد.

ابتدا تصور شد که اين به‌ دليل نقص در سيستم تصويربرداري فضاپيماست اما وقتي تمامي تصاوير به مدت چهار روز اين برآمدگي را نشان مي‌داد تا اينکه به تدريج سطح اتمسفر دوباره صاف شد، کيهان‌شناسان متوجه شدند با پديده‌اي عجيب مواجه هستند. پديده‌اي آنقدر عجيب که براي سياره شگفت‌انگيز زهره هم غيرمعمول است.

زهره سياره‌ قبل از زمين در منظومه شمسي‌ است که 30 درصد از ما به خورشيد نزديک‌تر است. سطح سولفور و گازهاي گلخانه‌اي در اتمسفر اين سياره به‌ قدري بالاست که اگر تمام خودروهاي زمين به کاميون‌هاي ايراني تبديل شوند و يک ميليارد سال گازوئيل بسوزانند، باز هم زهره 90 درصد بيشتر از ما سولفور در آسمان دارد. اين اتمسفر موجب شده است دماي سطح اين سياره نزديک به 500 درجه سانتيگراد باشد و بادهايي با سرعت بيش از 400 کيلومتر در ساعت در سطح اين سياره بوزند. اين در شرايطي‌ است که اندازه اين سياره تقريبا برابر با زمين است.

مأموريت سفينه ژاپني اين بود که اتمسفر و سطح زهره را براي امکان فرود روي اين سياره بررسي کند. پديده‌اي که در اتمسفر ديده شد، اکنون يک توضيح نيم‌بند پيدا کرده است. دانشمندان معتقدند برآمدگي اتمسفر حاصل همکاري عوارض سطحي و موج گرانشي سياره است. اين پديده زماني روي مي‌دهد که امواج عمودي گرانشي، باد، عوارض سطحي و پايداري عوارض جوي با يکديگر همدست مي‌شوند. مشابه اين وضعيت در کوهستان‌هاي زمين و جايي که ابرها از قله کوه سرازير مي‌شوند قابل مشاهده است.

در سطح زهره يک رشته کوه به ارتفاع پنج کيلومتر و وسعتي معادل قاره آفريقا وجود دارد که موجب شکل‌گيري اين نظريه شده است. اگرچه هنوز هيچ اثبات قطعي‌اي براي اين نظريه وجود ندارد اما نزديک‌ترين حدس براي برآمدگي عجيب جوي اين سياره است.

متأسفانه فضاپيماي آکاتسوکي پس از آنکه يک دور در مدار زهره زد، ارتباطش را با زمين از دست داد و در نهايت چندماه بعد «جاکسا» (سازمان تحقيقات فضايي ژاپن) اعلام کرد که مأموريت نيمه‌کاره رها شده است.دماي سطح زهره به‌ شکلي‌ است که تقريبا تمام فلزاتي که در مأموريت‌هاي فضايي از آنها استفاده مي‌شود در اين دما ذوب مي‌شوند و براي فرود روي سطح اين سياره بايد راهي تازه پيدا شود. از سوي ديگر بادهاي با سرعت 400 کيلومتر نيز براي اين‌ کار دردسر بزرگي هستند و ژاپني‌ها با اين ماموريت نيمه‌کاره، تنها بر سوالات و شگفتي‌ها افزوده‌اند.

توليد پلاستيک با استفاده از درخت کاج

محققان مرکز فناوري‌هاي شيميايي پايدار در دانشگاه بث انگليس، نوع جديدي از پلاستيک قابل بازيافت را با استفاده از ترکيبات شيميايي برگ هاي سوزني درخت کاج توليد کردند.

به گزارش ايرنا از ساينس ديلي، اين پلاستيک جديد که pinene نام دارد، يک ماده شيميايي معطر است که بوي خاص درخت کاج را توليد مي‌کند و از ضايعات صنايع کاغذسازي به دست مي‌آيد. اين نوع پلاستيک در طبيعت به طور کامل تجزيه مي شود و هيچ اثري از آن باقي نمي‌ماند.

در حال حاضر پليمرهايي که به عنوان پلاستيک زيست‌تخريب پذير شناخته مي‌شوند، در واقع حاصل ترکيب مواد عالي به دست آمده از نيشکر يا ذرت با ماده‌اي موسوم به کاپرولاکتون هستند که موجب انعطاف‌پذيري پليمر مي‌شود. کاپرولاتون از نفت خام به دست مي‌آيد و در نتيجه پليمرهايي که به اين شيوه توليد مي شوند، به طور کامل قابل تجزيه در طبيعت نيستند.

اين تحقيقات به عنوان بخشي از يک پروژه بزرگتر با هدف شناسايي و استفاده از مواد شيميايي زيستي به عنوان جايگزيني براي مواد خام حاصل از نفت به منظور توليد محصولات کاربردي به اجرا درآمده است.

اين تحقيقات هنوز در مراحل اوليه قرار دارد و تنها چند گرم از پلاستيک pinene توليد شده است؛ اما محققان در تلاشند تا فرآيند توليد آن را به‌گونه‌اي توسعه دهند که در آينده نزديک امکان توليد انبوه و صنعتي اين نوع پلاستيک فراهم شود.

محققان اميدوارند اين نوع پلاستيک در زمينه هاي مختلف از جمله صنايع بسته بندي و مواد غذايي و حتي صنايع پزشکي کاربرد داشته باشد.

گزارش کامل اين تحقيقات در نشريه Polymer Chemistry منتشر شده است.