تاریخ 1395/11/30 - روزنامه سراسري صبح ايران (شنبه) نسخه شماره 5496

خورشيد بي لکه مي شود

دستکش‌هاي لمسي فاصله‌ها را نزديک‌تر مي‌کند

تاثير جنسيت جنين بر سيستم ايمني بدن مادر

خورشيد بي لکه مي شود

حدود 370 سال پيش خورشيد تقريبا بدون لکه شد و حالا دانشمندان خبر مي دهند که اين ستاره فروزان بار ديگر به اين وضعيت دچار مي شود.به گزارش مهر، در سال 1645 عملا خبري ازلکه هاي معروف خورشيدي نبود. طي يک دوره 70 ساله بعد از آن که تحت عنوان Maunder Minimum شناخته مي شود، لکه هاي خورشيدي به ندرت در سطح اين ستاره ديده مي شد.

اکنون و پس از يک دوره فعاليت مغناطيسي چشمگير در خورشيد که با پيدايش چندين لکه در دهه هاي 50 و 60 ميلادي همراه بود حالا دانشمندان از حرکت اين ستاره به سوي دوران عاري از لکه خبر مي دهند.اما تکرار تاريخ هميشه هم بد نيست. اين بدان معناست که مي توانيم گذشته و آينده را پيش بيني کنيم. اين همان کاري است که متيو اونس از دانشگاه ردينگ بريتانيا در حال انجام دادن آن است.

او و همکارانش در نشريه علمي Scientific Reports نيم نگاهي به دوره Maunder Minimum داشته اند تا از اين طريق فعاليتهاي خورشيدي را در آينده نزديک پيش بيني کنند.بررسي هاي دقيق دانشمندان نشان مي دهد خورشيد در مسيري قرار دارد که طي آن لکه هايش بسيار کم مي شود.به طور کلي لکه هاي خورشيدي بر اثر فعاليتهاي شديد مغناطيسي ايجاد مي شوند که در نتيجه انتقال گرما به زمين و البته ساير سيارات مجاور کاهش مي يابند.تحقيقات نشان مي دهد که لکه هاي خورشيدي به علت کاهش درجه حرارت سطح در خورشيد ايجاد مي شوند و جالب اينکه مي توان آنها را بدون استفاده از تلسکوپ نيز مشاهده کرد.

دستکش‌هاي لمسي فاصله‌ها را نزديک‌تر مي‌کند

پژوهشگران به تازگي دستکشي توليد کرده‌اند که با توجه به حسگرهاي به کار رفته در آن، لمس دست‌ها را از فاصله‌هاي دوردست امکان‌پذير مي‌کند.

به گزارش گيزمگ، شبکه‌هاي اجتماعي اين روزها فاصله انسان‌ها را از يکديگر به حداقل رسانده است اما تقابل افراد در اين قبيل شبکه‌ها مانند فيس‌بوک و ساير شبکه‌ها بيشتر به لايک کردن پست‌هاي ديگران مي‌پردازند. اما محققان راهي ابداع کرده‌اند که اين بُعد مسافت را از ميان مي‌برد و حس نزديکي بيشتري به افراد مي‌دهد.

محققان دانشگاه «سيمون فريزر» اين دستکش را که Flex-N-Feel نام دارد، ابداع کرده‌اند. در اين دستکش حسگرهايي به کار رفته است که به کنترل‌کننده‌هاي ميکرو و يک مقياس واي‌فاي متصل مي‌شود. زماني که انگشتان يک دست خميده مي‌شوند، سيگنالي از طريق واي‌فاي به حسگرهاي موجود در دستکش ديگر ارسال‌ مي‌شود که مي‌لرزد تا بتواند اين حرکت را بازسازي کند.

در حال حاضر، اين سيستم نوعي سيستم يک‌طرفه است و کار دست دادن از راه دور بابد به ترتيب توسط دو طرف انجام شود تا بتوانند اين احساسات را از راه دور درک کنند.

محققان هنوز مشغول مطالعه روي اين دستکش هستند و در تلاشند قابليت هاب آن را بالاتر ببرند به طوري که دو طرف به طور هم‌زمان بتوانند دست دادن از طريق دستکش را دو طرفه احساس کنند. در واقع دستکش Flex-N-Feels جزئي از يک سيستم بزرگ‌تر است و به گونه‌اي طراحي شده است که دو نفر احساس مي‌کنند که در يک لحظه و در يک مکان حضور دارند و از بودن کنار هم لذت مي‌برند.

فکر کنيد که پدر و مادري سال‌هاست که از فرزند خود دورند و آرزوي در آغوش کشيدن هم را دارند. اين ابزار به راحتي مي‌تواند اين دلتنگي را تا حد بسياري از بين ببرد.در اين سيستم از نوعي ربات استفاده شده است که از قابليت حضور در راه دور استفاده مي‌کند تا بتواند دو نفر را که از هم فاصله دارند را از طريق حسگر به يکديگر نزديک کند. اين سيستم رباتيک، نه تنها ويدئوي زنده‌اي از آنها براي دو طرف پخش مي‌کند بلکه اين سيستم را نيز از راه دور کنترل مي‌کند، مانند اينکه تجربه زنده‌اي از راه رفتن يا تماشاي فيلم به اتفاق يکديگر را به تصوير مي‌کشد.ارتباطات از راه دور در دنياي امروز جايگاه ويژه‌اي دارند و روزانه شمار زيادي از انسان‌ها در نقاط مختلف دنيا از طريق شبکه‌هاي اجتماعي با هم ارتباط برقرار مي‌کنند اما محققان با توليد اين دستکش تلاش کرده‌اند تا حضور و ارتباط فيزيکي دو طرف را از راه دور نيز امکان‌پذير کنند.

تاثير جنسيت جنين بر سيستم ايمني بدن مادر

يک پژوهش جديد نشان مي‌دهد که جنسيت جنين با پاسخ‌هاي ايمني بدن مادر در ارتباط است.

به گزارش ايسنا به نقل از فيز، محققان در مرکز پزشکي وکسنر دانشگاه ايالتي اوهايو، 80 زنان باردار را در سراسر دوره بارداري مورد بررسي قرار داده و سطوح مختلف نشانگر ايمني به نام "سيتوکين" را براساس جنسيت جنين نشان داده‌اند.

سيتوکين‌ها دسته‌اي از مولکول‌هاي پروتئيني محلول در آب هستند که از سلول‌هاي گوناگون و بيشتر در پاسخ به يک تحريک ترشح شده و وظيفه انتقال پيام بين سلول‌ها را برعهده دارند.

اين محققان سطح سيتوکين در خون زنان باردار و سطح توليد شده توسط يک نمونه از سلول‌هاي ايمني که در آزمايشگاه و در کنار باکتري قرار گرفته بود را اندازه گيري کرده و مورد بررسي قرار دادند.

آنها طي انجام اين پژوهش دريافتند که سلول‌هاي ايمني زناني که جنين آنها دختر است، سيتوکين‌هاي التهابي بيشتري در زمان قرارگيري در معرض باکتري‌ها توليد مي‌کنند.

اين به اين معني است که بدن زناني با جنين دختر در مقايسه با زناني که جنين آنها پسر است، پاسخ التهابي بهتري را در زمان به خطر افتادن سيستم ايمني از خود نشان مي‌دهند.

التهاب بخش مهمي از پاسخ ايمني در بهبود زخم و واکنش به ويروس‌ها، باکتري ها و بيماري‌هاي مزمن است. با اين حال، التهاب بيش از حد براي بدن مشکل‌ساز بوده و مي‌تواند به علائم مربوط به بيماري، از جمله درد و خستگي منجر شود.

اين تحقيقات به زنان و پزشکان آنها کمک مي‌کند تا دريابند که جنسيت نوزاد يکي از عواملي است که مي‌تواند بر چگونگي پاسخ بدن به مشکلات سيستم ايمني کمک کند.

پژوهش انجام شده همچنين کمک مي‌کند که پزشکان چگونگي پاسخ بدن يک زن به ويروس‌هاي مختلف که سبب عفونت يا مشکلات مزمن (مانند آسم) مي شوند را دريابند.

آنها همچنين مي‌توانند از تاثير اين واکنش‌ها بر سلامت جنين مطلع شوند.

انسان‌ها عميق‌ترين گودال‌ اقيانوس را هم آلوده کرده‌اند

کشف مواد شيميايي سمي در اعماق اقيانوس‌ها دانشمندان را نسبت به رسوخ آلودگي در بکرترين مطمئن کرد.

به گزارش تسنيم، بر اساس گزارش اينديپندنت، دانشمندان با نمونه‌برداري از برخي موجودات دريايي که در عميق‌ترين گودال‌هاي اقيانوس‌ها که دست هيچ انساني به آنجا نرسيده است دريافتند که آلودگي ناشي از برخي مواد سمي ساخت دست بشر که استفاده از آنها سال‌ها است که منسوخ و ممنوع شده به بکر‌ترين مناطق محيط‌ زيستي جهان نيز وارد شده است.

به گفته يکي از اين دانشمندان:"تا به حال تصور مي‌کرديم که اقيانوس‌ها قلمرو محيط زيستي هستند که از تاثير انسان‌ها در امان مانده است اما اکنون بايد بگوييم که اين حقيقت ندارد".

وي مي‌افزايد:"کشف اين موضوع که ماده شيميايي و سمي که در سال 1970 ميلادي کاربرد آن ممنوع شده روي بدن برخي موجودات که در طبقات عميق‌تر اقيانوس‌ها زندگي مي‌کنند وجود دارد فوق‌العاده ناراحت کننده است".اين دانشمندان سطح بالايي از پليکلروها (PCBs) و ديگر آلاينده‌هاي آلي پايدار که در عمق بيش از 10km زير سطح دريا و در دراز گودال ماريانا در اقيانوس آرام کشف کرده‌اند.

دکتر «آلن جميسون»، که سرپرستي اين پژوهش را برعهده دارد در اين رابطه مي‌گويد:"اين واقعيت که ما سطح فوق‌العاده‌اي از اين آلاينده ها را در يکي از زيستگاه‌هاي دورافتاده‌ و غيرقابل دسترس بر روي زمين پيدا کرديم نشانه تاثير ويرانگر انسان بر محيط زيست پيرامون خود و سياره‌اي است که بر روي آن زندگي مي‌کند."

ماهي مرکب با چشم هاي عجيب

در اعماق اقيانوس آرام ماهي هاي مرکبي زندگي مي کنندکه چشمان عجيب و ناهمساني دارند. درهمين راستا دانشمندان تحقيقاتي را براي بررسي علت اين ناهمساني انجام داده اند.

به گزارش ايسنا به نقل از نشنال جئوگرافيک، چشم چپ اين ماهي بزرگ و زرد رنگ و چشم راست بسيار کوچکتر و شفاف است.

کيت توماس زيست شناس دانشگاه دوک در کاروليناي شمالي آمريکا که درباره اين حيوان تحقيقي انجام داده مي گويد: چشم هاي اين ماهي بسيار عجيب هستند.

البته فرضيات زيادي درباره عملکرد چشم هاي ماهي وجود داشت اما چون در عمق 3300 فوتي دريا زندگي مي کند، مطالعه آن بسيار مشکل است.

به همين دليل توماس و همکارانش فيلم هاي ويدئويي مربوط به 30 سال را که از آکواريوم تحقيقاتي انسيستو مونتري بي را بررسي کردند.

او متوجه شد چشم بزرگ به سمت بالا نگاه مي کند و سعي دارد سايه ها را در مقابله نور کمرنگ خورشيد شناسايي کند.

چشم کوچکتر نيز به سمت پايين نگاه مي کند و به دنبال بارقه هايي از نورهاي درخشان طبيعي است.

مطالعه درباره اين مخلوقات نه تنها درباره شکل گيري بينايي به انسان مي آموزد، بلکه به محققان کمک مي کند روبات ها و دوربين هايي با توجه به شرايط محيطي بسازند.

آموزش ميمونها براي تشخيص چهره خود در آينه

گروهي از دانشمندان در چين با موفقيت توانستند ميمون‌هاي رزوس نر را براي گذراندن آزمون شناسايي خود در آيينه(MSR) و به منظور اندازه گيري ميزان خودآگاهي آنها آموزش دهند.

به گزارش مهر به نقل از ديلي‌ميل، آزمون خودشناسي در آيينه يک آزمون استاندارد براي اندازه‌گيري ميزان خود آگاهي و خودشناسي است.

مدت‌هاي طولاني اين مسئله براي دانشمندان جاي سوال داشت که چرا ميمون‌ها توانايي تشخيص غذاها را داشته اما نمي‌توانند خود را بشناسند.در نتيجه آنها آزموني را طراحي کردند که به واسطه آن بتوان ميمون‌ها را براي شناخت خود آموزش دهند.

يافته‌هاي پژوهش‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد که خودآگاهي در بسياري از گونه‌هاي حيواني رايج است.اين روش پيشگامانه در آموزش ميمون‌ها براي تشخيص خود در آيينه، درک ما را از درجه خودآگاهي در قلمرو حيوانات تغيير مي‌دهد.

مو مينگ پو، يک زيست‌-عصب شناس در موسسه علوم زيستي شانگهاي و همکارانش يک نظام آموزشي را براي قرار دادن ميمونهاي رزوس نر در اين آزمون ابداع کردند.اين تيم از يک اشاره گر ليزري براي آموزش سه ميمون استفاده کردند تا بتوانند به دقت تصاوير را در آينه پيدا کنند.

محققان در اين پژوهش ميمون‌ها را بر روي صندلي‌هايي که به طور خاص طراحي شده بود قرار داده و سرهاي آنها را در ميان توپهاي لاستيکي نرم قرار دادند.محققان ليزر را بر روي توپ‌ها و سپس بر روي آيينه تاباندند که نقطه اي از نور مرئي تنها در آينه مقابل ميمون‌ها مشهود بود.

هربار که ميمون‌ها با موفقيت نقطه قرارگيري نور را تشخيص مي‌دادند به آنها به عنوان پاداش غذا داده مي‌شد.پس از گذشت چند هفته از آموزش، همان نور ليزري به چهره ميمون‌ها تابانده شد و هر سه ميمون با موفقيت توانستند نقطه‌اي از صورتشان را که ليزر به آن تابيده شده بود به کمک آيينه‌اي که پيش رو داشتند لمس کنند.

اين آزمون شناختي پيشتر نيز بر روي دلفين‌ها انجام شده بود.

با تحقيقات آزمايشگاهي

ترک اعتياد با تغييرات ژنتيکي

دانشمندان دانشگاه بريتيش کلمبيا با دستکاري ژنتيکي يک موش موفق شدند اين جونده را در برابر اعتياد به ماده مخدر کوکائين مصون کنند.

به گزارش مهر، هدف اصلي اين مطالعه يافتن الگوهاي مغزي ذهن افراد معتاد است و دانشمندان در تلاش هستند دريابند چه فعل و انفعالاتي در سطح مولکولي و سلولي ذهن اين افراد رخ مي دهد.

اين دانشمندان معتقدند که اعتياد يکي از اشکال يادگيري ذهني است که در مدارهاي مغز انسان رخ داده و در آن ثبت مي شود و براي يادگيري اين الگو بايد ارتباطات سيناپسي مغز انسان تقويت شود و چسب بيشتري به آن اضافه شود. منظور از چسب در اينجا پروتئيني به نام cadherin است که سلول هاي مغزي را در کنار يکديگر نگه مي دارد.

پژوهشگران مي گويند با افزودن cadherin بيشتري به سناپس هاي مغز ، مدارهاي مغزي اعتياد بيشتري پيدا کرده اند و اين امر به تشديد اين مشکل منجر مي شود.

اما اگر روند معکوسي طي شود، مي توان روند خو گرفتن به مواد مخدر و اعتياد را در مغز تغيير داد و اين مشکل را حل کرد. دانشمندان دانشگاه بريتيش کلمبيا که با آزمايش مغزي و ذهني بر روي تعدادي از موش ها توانسته اند اين موضوع را اثبات کنند، مي گويند مصرف مکرر مواد مخدر بستگي زيادي به عوامل ژنتيکي و بيوشيمي دارد و نمي توان موضوع را صرفا به اراده ضعيف يا قوي افراد مرتبط دانست.

بنابراين براي مداواي افراد معتاد به مواد مخدر بايد به اين موضوع نيز توجه کرد و از تجويز روش هاي درماني يکسان به اين افراد خودداري کرد. محققان مي گويند با تکميل اين تحقيقات مي توان در آينده با بررسي وضعيت ژنتيکي افراد پي برد که آنها تا چه حد مستعد اعتياد به مواد مخدر هستند.

به اشيا زل بزنيد تا روشن شوند!

شايد تصورکردن اين موضوع دشوار باشد، اما در آينده نه چندان دور براي روشن کردن وسايل برقي مانند لامپ منازل، تلويزيون و ... تنها کافيست براي مدت کوتاهي به آنها خيره شويد.

به گزارش ديجيتال ترندز، بر اساس اختراعي که به تازگي توسط آمازون به ثبت رسيده فناوري خاصي توسط اين شرکت ابداع شده که روشن کردن وسايل برقي را با زل زدن به آنها ممکن مي کند.آمازون تلاش براي ابداع اين فناوري را از ماه مي سال 2012 آغاز کرده بود، اما ظاهرا به تازگي موفق شده اختراع مذکور را به تکامل برساند.

Kenneth M. Karakotsios و Issac S. Noble به همين منظور عينک خاصي را طراحي کرده اند که براي کنترل وسايل برقي با نگاه کردن به آنها قابل استفاده است. البته اين عينک ها صدور فرامين ديگري را به صورت صوتي ممکن مي کنند. همچنين مي توان با استفاده ازعينک هاي ياد شده اطلاعاتي را در مورد اشياي پيراموني و حتي افرادي که دور و بر شما هستند، دريافت کرد.

به عنوان مثال با خيره شدن به يک کتاب مي توانيد از نام و مشخصات نويسنده، شرح حالي در مورد محتواي کتاب، کتاب هاي مرتبط، قيمت اين کتاب و نحوه خريد آن مطلع شويد.

کاربران علاوه بر زل زدن مي توانند براي روشن کردن هر ابزار کلمه روشن يا on را به کار ببرند و براي کم و زياد کردن صداي تلويزيون دست خود را بلند کنند. همچنين مي توان براي تعويض شبکه ها از روش هاي ديگري استفاده کرد.

عينک هاي ياد شده علاوه بر شناسايي چهره افراد مي توانند به ورودي ها يا خروجي هاي صوتي متصل شوند و لذا وقتي شما وارد يک اتاق شويد مي توانيد اطلاعاتي در مورد تمامي افراد حاضر در يک اتاق مانند اسامي و شغلشان دريافت کنيد.

کشف 60 سياره نزديک منظومه شمسي

محققان در جستجوي حيات خارج از زمين 60 سياره جديد کشف کرده اند که نزديک منظومه شمسي دور ستاره ها مي چرخند.

به گزارش ديلي ميل، اين کشف توسط گروهي از محققان بين المللي به رهبري دانشگاه هرتفوردشاير انجام شده است. ميان سياره هاي جديد، يک سياره ابرزميني (سياره اي فراخورشيدي) با حرارت بسيار زياد وجود دارد که Gliese411b ناميده مي شود و سطح صخره اي دارد. Gliese411b چهارمين سياره نزديک به منظومه شمسي است.

محققان معتقدند اين سياره نشان مي دهد تمام ستاره هاي نزديک به خورشيد داراي سياره هايي هستند که دور آن ها مي چرخند و برخي از آنها حتي شبيه زمين هستند.محققان همراه 60 سياره جديد شواهدي از 54 سياره ديگر نيز يافته اند. بنابراين احتمالا تعداد کل سياره هاي جديد به 114 سياره خواهد رسيد.اين نتايج براساس مشاهدات 61 هزار دانشمند از 1600 ستاره طي بازه زماني 20 ساله و توسط دانشمندان آمريکايي انجام شده است.

دکتر ميکو تومي رهبر اين تحقيق مي گويد: واقعا جالب است که دور تمام ستاره هاي نزديک ما سياره اي درحال دور زدن است.به هرحال اين سياره ها به انسان کمک مي کند درک بهتري از فرايندهاي تشکيل سيستم سياره ها بيابند و اهداف جالبي براي بررسي هاي آتي فراهم مي کنند.