جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1395/12/07 - روزنامه سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 5502

با برگزاري آزمون؛
زمان انتشار نتايج اوليه آزمون دکتري 96 اعلام شد

وزير علوم، تحقيقات و فناوري:
ظرفيت پذيرش مقطع دکترا در تمام مراکز 5 تا 7 نفر است


اعلام نتايج آزمون Ept دانشگاه آزاد اسلامي

مديرکل فرهنگي وزارت بهداشت:
آمار دانشجويان علوم پزشکي ثبت‏نام‏کننده در فراخوان دانشجوي نمونه


خبر


انتصابات


يادداشت


ميز خبر


 با برگزاري آزمون؛
 زمان انتشار نتايج اوليه آزمون دکتري 96 اعلام شد 

 
رييس سازمان سنجش آموزش کشور با بيان اينکه نتايج اوليه آزمون دکترا اواخر فروردين‌ 96 اعلام مي‌شود، از اعلام نتايج نهايي اين آزمون در هفته اول شهريور ماه سال 1396 خبر داد.به گزارش ايسنا، آزمون دکتراي نيمه‌متمرکز صبح ديروز جمعه ششم اسفندماه در سراسر کشور برگزار شد.

دکتر خدايي رييس سازمان سنجش آموزش کشور در حاشيه بازديد از حوزه برگزاري آزمون در دانشکده زبان‌ها و ادبيات خارجي دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اين آزمون با حضور 260 هزار نفر در 244 رشته در 52 شهرستان برگزار شد.وي افزود: نتيجه اوليه آزمون اواخر فروردين‌ ماه سال آينده اعلام مي‌شود و نيمه اول ارديبهشت‌ماه نيز فرآيند انتخاب رشته آغاز مي‌شود.معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: پس از انتخاب رشته، دانشجويان براي طي فرآيند سوابق تحصيلي به دانشگاه‌ها معرفي مي‌شوند.خدايي گفت:‌ همچنين نتايج نهايي آزمون دکترا هفته اول شهريور ماه سال آينده اعلام خواهد شد.

رييس سازمان سنجش آموزش کشور با بيان اينکه دانشگاه‌ها ظرفيت جذب 22 هزار دانشجو دکترا را دارند، اظهار کرد: 42 درصد شرکت‌کنندگان در آزمون را بانوان و 58 درصد را نيز آقايان تشکيل مي‌دهند.


 وزير علوم، تحقيقات و فناوري:
 ظرفيت پذيرش مقطع دکترا در تمام مراکز 5 تا 7 نفر است 

 وزير علوم، تحقيقات و فناوري ظرفيت پذيرش در رشته‌هاي مصوب مقطع دکترا براي تمام مراکز اعم از آزاد و غيره را 5 الي 7 نفر اعلام کرد.به گزارش ايسنا، صبح امروز جمعه (ششم اسفندماه) آزمون دکتراي نيمه‌متمرکز در سراسر کشور برگزار شد.

دکتر فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در حاشيه بازديد از حوزه برگزاري آزمون در دانشکده زبان‌ها و ادبيات خارجي دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ظرفيت پذيرش در رشته‌هاي مصوب براي تمام مراکز چه دانشگاه آزاد و چه مراکز ديگر پنج الي هفت نفر است.وي گفت: با برخي از داوطلبان که صحبت کردم از سوالات راضي بودند.

فرهادي خاطرنشان کرد: پس از اين آزمون و اعلام نتايج اوليه، دانشجويان براي بررسي سوابق تحصيلي به دانشگاه‌ها معرفي مي‌شوند.وزير علوم، تحقيقات و فناوري همچنين در خصوص برنامه سال آينده وزارت علوم، تصريح کرد: روند کيفي‌سازي و ساماندهي آموزش عالي را دنبال خواهيم کرد. همچنين جايگزيني رشته‌هاي بين‌تحصيلي با رشته‌هاي ديگر را در دستور کار قرار خواهيم داد.

فرهادي ادامه داد: از طرفي هدفمندتر شدن آموزش‌هاي تحصيلات تکميلي به خصوص در مقطع دکترا را به جديت پي خواهيم گرفت و هدف رساله دانشجويان بايد مشخص باشد.وي اظهار کرد: همچنين اگر ظرفيت‌ها به صورت بي‌رويه افزايش يابد عملي خلاف محسوب مي‌شود از اين‌رو کميته‌اي در وزارت علوم تشکيل شده و درخواست‌هاي بررسي مسائل مربوط به اين موضوع را در دستور کار قرار داده است.


 اعلام نتايج آزمون Ept دانشگاه آزاد اسلامي 

 نتايج آزمون Ept بهمن ماه 1395 دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد.

به گزارش روابط عمومي مرکز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد اسلامي، اين مركز در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: کليه داوطلبان شرکت‎کننده در آزمون EPT مي‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذيرش دانشگاه به نشاني زير از نتيجه اين آزمون آگاهي يابند.

English.iau.ac.ir

همچنين براساس اين اطلاعيه امکان بازيابي شماره پرونده داوطلبان از طريق شماره تماس4743 و انتخاب کليد شماره 3 ، فراهم مي‌باشد.


 مديرکل فرهنگي وزارت بهداشت:
 آمار دانشجويان علوم پزشکي ثبت‏نام‏کننده در فراخوان دانشجوي نمونه 

 مديرکل فرهنگي وزارت بهداشت با اشاره به آمار دانشجويان علوم پزشکي در فراخوان دانشجويان نمونه گفت: يک هزار و 618 دانشجو در سامانه ثبت‌نام کردند که از اين تعداد در نهايت 13 نفر معرفي شدند.به گزارش خبرنگار مهر، دکتر امير للـه‎گاني در مراسم توجيهي بيست و پنجمين جشنواره دانشجويان نمونه کشوري سال 95 که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: براي انتخاب دانشجوي نمونه در دانشگاه‌هاي وزارت بهداشت بالغ بر يک هزار و 618 دانشجو در سامانه ثبت‌نام کردند و 97 نفر آنها توسط دانشگاه منتخب شدند که در نهايت 13 نفر دانشجوي نمونه از اين وزارتخانه معرفي شدند.

وي افزود: البته 27 نفر نيز از دانشگاههاي وابسته به وزارت علوم به عنوان دانشجوي نمونه معرفي شده‏اند.

وي ادامه داد: امروز مسئولان بايد اعتماد به جوانان را سرلوحه کار خود قرار دهند، ما هر جا به جوانان اعتماد کرديم نتيجه مثبت آن را نيز دريافت کرديم، بنابراين از اعتماد به دانشجويان ضرر نخواهيم کرد.مدير کل فرهنگي وزارت بهداشت ادامه داد: کسي که به عنوان دانشجوي نمونه انتخاب مي‌شود قطعا يک پژوهشگر برتر و يا فردي که معدل بالايي دارد به شمار نمي‌رود بلکه اين دانشجويان در همه ابعاد زندگي و شخصيتي اعم از فرهنگي، اجتماعي، آموزشي، پژوهشي و غيره سرآمد هستند. وي خاطرنشان کرد: اگرچه استعدادهاي برتر در جامعه ما بسيار زياد است اما کسي دانشجوي نمونه محسوب مي‌شود که توانسته از استعدادهاي خود در همه ابعاد علمي، فرهنگي، پژوهشي، اخلاقي و اجتماعي استفاده کند و الگوي انتخاب دانشجوي نمونه نيز همان چندوجهي بودن پيشرفت دانشجويان به شمارمي‌رود.

للـه‏گاني با بيان اينکه دانشجويان نمونه و نخبه مي‏توانند به ايجاد فضاي نشاط در دانشگاهها کمک کنند افزود: فعاليت در حوزه دانشگاه و توليد علم، فرهنگ و پژوهش قدري بيشتر از کار کردن در حوزه‏هاي ديگر به دل مي‏چسبد چرا که کار براي جواناني است که در آينده قرار است مديريت کشور را بدست گيرند.


 خبر 

 دانشگاه آکسفورد سنت 700 ساله خود را مي‌شکند!

دانشگاه آکسفورد قصد دارد اولين پرديس خود را در خارج از خاک انگليس تاسيس کند.

به گزارش ايسنا به نقل از تلگراف، فرانسوي‌ها با استفاده از فرصت پيش‌ آمده در پي برگزيت(خروج انگليس از اتحاديه اروپا) توانسته‌اند مقامات دانشگاه‌هاي اين کشور را راضي کنند تا همکاري‌هايشان را با دانشگاه‌هاي فرانسه گسترش دهند.پس از اينکه فرانسوي‌ها به مقامات دانشگاهي انگليس تضمين دادند که در صورت همکاري با آنها مي‌توانند از بودجه‌ها و کمک‌هزينه‌هاي تحقيقاتي اتحاديه اروپا استفاده کنند، دانشگاه آکسفورد اعلام کرد که اولين پرديس خارجي خود را پس از 700 سال در خارج از خاک انگليس ايجاد خواهد کرد.مقامات فرانسه به دانشگاه آکسفورد اعلام کرده‌اند که اين پرديس‌ها علاوه بر بودجه‌هاي اتحاديه اروپا از حمايت‌هاي دولت نيز بهره‌مند خواهند بود به شرطي که برنامه‌اي مطالعاتي مورد نظر اين دانشگاه در پرديس‌هاي فرانسه نيز اجرا شود.

در صورتي که ديگر دانشگاه‌هاي انگليس با اين طرح موافقت کنند عمليات عمراني احداث پرديس آکسفورد در سال 2018 آغاز خواهد شد.

مقامات فرانسوي اعلام کرده‌اند که براي ادامه مذاکرات در اين زمينه علاوه بر مذاکره با کميسيون اروپا با مقامات دانشگاه وارويک نيز ديدار خواهند داشت.مقامات دانشگاهي در انگليس در پي برگزيت مرتبا ابراز نگراني کرده‌اند و معتقدند ضرر و زيان‌هاي اين اقدام بسيار بيشتر از منافع احتمالي آن خواهد بود و جامعه علمي انگليس چه از نظر جذب دانشجو و چه از نظر استخدام محققان و اساتيد خارجي با مشکلات عديده روبرو خواهند شد و به همين دليل از طرح‌هاي اين‌چنيني که تبعات برگزيت را کاهش مي‌دهند به شدت استقبال مي‌شود.

جزئيات برگزاري آزمون «اي پي تي» دانشگاه آزاد در ماه جاري

آزمون زبان انگليسي «اي پي تي» دانشگاه آزاد 20 اسفند برگزار مي شود و داوطلبان تا ساعت 24 روز چهارشنبه 11 اسفند فرصت دارند در اين آزمون ثبت‎نام کنند.به گزارش دانشگاه آزاد، آزمون زبان انگليسي EPT در روز جمعه 20 اسفند 95 به طور همزمان در شهرهاي تهران، شيراز، تبريز، مشهد، اصفهان، اهواز، آمل و کرمان برگزار خواهد شد و زمان دريافت کارت ورود به جلسه از روز چهارشنبه 18 اسفند ماه است.داوطلبان مي‌توانند درصورت تمايل با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذيرش به نشاني زير نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده و همچنين از منابع و بودجه‌بندي سوالات اين آزمون آگاهي يابند.

ENGLISH.IAU.AC.IR

پس از برگزاري آزمون، کليد و سئوالات از طريق سامانه ياد شده در اختيار داوطلبان قرار خواهد گرفت.

انتخاب مجله فناوري نانوساختار در شيمي به عنوان مجله برتر

يازدهمين جشنواره برترينهاي فناوري نانو با حضور رئيس و ستاد نانو رياست جمهوري، مسئولين دانشگاهها، به ويژه دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامي،پژوهشگران، دانشمندان و محققان برجسته از سراسر کشور برگزار شد. مجله نانو ساختار در شيمي که تنها مجله نانوساختار در شيمي در خاورميانه بوده و به سردبيري دکتر کريم زارع، رياست باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و دبير هيأت امناي باشگاه و مدير مسئولي دکتر اميد مرادي، عضو اين باشگاه، در ميان انبوهي از مجلات علمي که در اين جشنواره شرکت کرده بودند، توسط معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري به عنوان مجله برتر انتخاب و معرفي شد. همچنين در اين جشنواره، جايزه ويژه ستاد رياست جمهوري به دکتر کريم زارع و دکتر اميد مرادي اهداء گرديد.انتخاب برترين‌ها براساس تعداد ثبت اختراعات داخلي و خارجي، انتشارات مقالات ISI، تعداد ارجاعات، انتشار مقاله در مجلات علمي و پژوهشي، تأليف کتاب و فرصت‌هاي مطالعاتي بوده است.

راه‎اندازي دوره ارشد مهندسي متالورژي در دانشگاه تربيت مدرس

به گزارش روابط عمومي دانشگاه تربيت مدرس، در نشست شوراي دانشگاه تربيت مدرس در دوم اسفند ماه،‌ راه‎اندازي دوره کارشناسي ارشد مهندسي متالورژي و مواد(جوشکاري) به تصويب رسيد.در اين نشست بررسي راه‎اندازي دوره کارشناسي ارشد مهندسي متالورژي و مواد (جوشکاري) از سوي دکتر مينايي مدير دفتر برنامه‎ريزي، گسترش و بازنگري دانشگاه تربيت مدرس مطرح شد.دکتر مينايي در ابتدا به دلايل توجيهي رشته و اهميت آن اشاره و اظهار داشت: جوشکاري به عنوان يکي از مهمترين فرآيندهاي ساخت و توليد و بازسازي و تعمير در صنايع مختلف، جولان‌گاه گسترده‌‎اي در پهنه علوم نوين مرتبط با رشته‌هاي متالورژي، مکانيک و عمران يافته است. بدون اغراق مي‌توان پيشرفتهاي حاصل در رشته جوشکاري را به عنوان يکي از عوامل راه‌گشاري فناوري فرداي کشور به شمار آورد.وي در ادامه درخصوص اعضاي هيأت علمي مدرس دوره، رشته‌هاي داير در گروه، برنامه درسي رشته، امکانات گروه، سابقه رشته در دانشگاه تربيت مدرس و دانشگاه‌هاي ديگر و نيز روند طرح موضوع در کميسيون برنامه‎ريزي جامع آموزشي و شوراي آموزشي دانشگاه توضيحاتي را ارائه نمود.دکتر احمدي رييس دانشگاه نيز به اهميت جوشکاري در صنعت و به ويژه در ساختمانهاي فلزي اشاره و تاکيد کرد: رشته متالورژي و جوشکاري بحث بسيار مهم و استراتژيک در صنعت است و عدم توجه به امر جوشکاري، خسارات زيادي را به کشور وارد مي‎کند.


 انتصابات 

 معارفه سرپرست دانشکده فني و مهندسي واحد تهران مرکزي

سرپرست جديد دانشکده فني و مهندسي و مجتمع دانشگاهي نيايش دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي درحکمي ازسوي سرپرست اين واحد منصوب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري آنا، مراسم معارفه دکتر بهنام ادهمي به عنوان سرپرست دانشکده فني و مهندسي و مجتمع دانشگاهي نيايش دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي با حضور دکتر احمد شمس رئيس واحد تهران مرکزي، جمعي از معاونان و مديران اين واحد دانشگاهي برگزار شد.

ادهمي عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي است و پيش از اين نيز مسئوليت مدير گروه عمران و مدير کل امور پژوهشي واحد تهران مرکزي را برعهده داشته است.


 يادداشت 

 خودمان را ببخشيم!

زهرا كيان‌بخت

احتمالا اغلب ما وقتي به گذشته نگاه مي‌كنيم و ديروز خود را مرور مي‌كنيم، از برخي عملكردها و برنامه‌هايمان در آن دوران، احساس نارضايتي مي‌كنيم و اين طور فكر مي‌كنيم كه اگر فرصتي فراهم مي‌شد و به گذشته برمي‌گشتيم، احتمالا بسياري از خطاهاي قبل را تكرار نمي‌كرديم. احتمالا برخي تصميم‌هايمان را تغيير مي‌داديم و درمورد بعضي مسائل، به گونه ديگري عمل مي‌كرديم.

اين مسأله در بسياري از موارد باعث مي‌شود خودمان را مقصر بدانيم و مدام در دادگاه فكري‌اي كه براي خود ساخته‌ايم، نوع عملكرد گذشته‌مان را به چالش كشيده و خودمان را مورد ملامت و سرزنش قرار دهيم.

اين نوع افكار و نگرش به خود، اغلب باعث مي‌شود انرژي ما براي قدمهاي بعدي كاهش پيدا كند و نتوانيم از امروز و فردايمان نيز به نحو احسن استفاده كنيم.

منطقي اين است كه گذشته را رها كرده و به خودمان اجازه زندگي در حال و آينده را بدهيم. اگر خودمان را دوست داشته باشيم و ضمنا، خودمان را به خاطر اشتباهات گذشته ببخشيم، احساس خوبي را تجربه خواهيم كرد كه موجب فراغ‌خاطر و آرامشي دروني براي استفاده بهتر از امروزمان را فراهم خواهد كرد.

در ادامه، مطالبي را در اين‌باره از كتاب آخرين راز شاد زيستن نوشته اندرو متيوس با هم مي‌خوانيم:

«آدمهايي كه خود را دوست ندارند، باعث عصبانيت مي‌شوند! اين گونه انسانها از عشق ورزيدن به خود احساس راحتي ندارند. اين افراد آنها در حالي است كه بلافاصله انتظار دارند افراد خانواده‌شان به آنها عشق بورزند! و اين كمي عجيب است! در ساده‌ترين كلام، عشق ورزيدن به خود يعني بخشيدن خودمان! يعني قبول اينكه به بهترين شكل ممكن زندگي كرده‌ايم. از اينكه هميشه خود را گناهكار قلمداد كنيد، دست برداريد!

واقع‌بين باشيد و به هدفتان كه پيشرفت است فكر كنيد! خود را به خاطر نقاط ضعف‌تان ببخشيد تا ديگران هم به صورت خودكار ضعفهاي شما را ناديده بگيرند. اطرافيان مانند آيينه‌‌اي هستند كه خودمان را به ما نشان مي‌دهند. اگر خوب به آيينه نگاه كنيم، پيامهايي به ما مي‌دهد كه براي رشد به آنها نياز داريم. اين را هميشه به ياد داشته باشيد كه مشكلات، از خود ما ريشه مي‌گيرند.

به خاطر فرزندان‌مان بايد خود را قبول كنيم. ما الگوي كودكانمان هستيم. اگر زندگي را سخت بگيريم، آنها هم زندگي را بر خود سخت خواهند گرفت.»


 ميز خبر 

 معاون آموزشي وزارت بهداشت تشريح کرد؛

چگونگي ضمانت اجراي برنامه تحول آموزش پزشکي در دولت‌هاي آتي

معاون آموزشي وزير بهداشت شکل گيري گفتمان تحول آموزش پزشکي در دانشگاه‌ها را بهترين ضمانت براي اجراي اين برنامه در دولت‌هاي آتي دانست و گفت: علاوه بر گفتمان فوق، مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي در زمينه آموزش پزشکي، بستري فراهم کرده است که ضمانت اجرايي اين برنامه را در دولت‌هاي آتي فراهم مي‎کند.

دکتر باقر لاريجاني در گفت و گو با ايسنا با اعلام اين مطلب روند اجراي برنامه تحول در آموزش را موفقيت‌آميز دانست و اظهار کرد: معاونت آموزشي وزارت بهداشت به روش‌هاي مختلفي روند تحقق بسته‌هاي تحول و نوآوري را رصد مي‌کند. يکي از مهمترين ابزارهاي اين رصد، بازديدهاي ميداني و مشاهده روند پيشرفت امور توسط مديران حوزه اين معاونت است.

وي در ادامه تصريح کرد: بخش قابل توجهي از برنامه‌هاي تحول آموزش پزشکي در طول دو سال اجرايي شده است. البته خروجي نهايي برنامه‌هاي تحول، ماهيتاً به‌گونه‌اي هستند که مشاهده آنها شايد نيازمند گذشت زمان زيادي باشد. مثلاً حرکت به سوي دانشگاه‌هاي هزاره سوم در طول يکي دو سال قبل مشهود نيست. اما در اين زمينه ما بايد فرآيند تحقق برنامه را رصد کنيم که خوشبختانه فرآيند تحقق برنامه به خوبي در حال استقرار است.

معاون آموزشي وزير بهداشت همچنين در پاسخ به انتقاد برخي کارشناسان در خصوص طرح تحول آموزش پزشکي به خصوص دربحث ماموريت‌گرايي دانشگاه‌ها که خلاقيت و نوآوري را کاهش مي‎دهد، افزود: بحث ماموريت‌گرايي جرياني است که علاوه بر ايران، در ساير کشورهاي دنياهم وجود دارد و مورد تاکيد مقام معظم رهبري است که بر اساس آن دانشگاه‌ها ضمن تلاش در همه زمينه‌ها، مي‌توانند در برخي عرصه‌ها سرمايه‌گذاري بيشتري انجام دهند و ماموريت‌هاي ويژه‌اي در اين زمينه‌ها داشته باشند.به گفته وي، ماموريت‌گرايي اتفاقاً منجر به بروز خلاقيت و نوآوري در عرصه‌هاي دانشگاهي خواهد شد. دانشگاه‌ها علاوه بر حرکت‌هاي وسيع در همه زمينه‌ها در زمينه‌اي از اقدامات عميق‌تر و جدي‌تر وارد مي‌شوند. حوزه آموزش براي دانشگاه‌ها و مناطق آمايشي، ماموريت‌هايي را تعيين کرده است. اما اينکه دانشگاه با چه روش و روندي اين ماموريت را محقق کند، بستگي به برنامه آن دانشگاه‌ دارد. ما براي دانشگاه‌ها تعيين‌تکليف نمي‌کنيم که چه کاري را انجام دهند، بلکه خواسته‌ايم با هر روشي که مي‌توانند در جهت اين ماموريت‌ها حرکت نمايند. ضمن اينکه دانشگاه‌ها نوعا در حوزه علوم پزشکي فعاليت‌هاي فراواني دارند که يکي از آنها ماموريت‌هاي سپرده شده است.دکتر لاريجاني غالب شدن گفتمان طرح تحول در آموزش پزشکي در دانشگاه‌ها را نيز تضميني براي اجراي اين برنامه دردولت‌هاي آتي عنوان کرد و گفت: داشتن اين دغدغه که حرکت‌هايي در جهت ماندگاري برنامه تحول آموزش پزشکي در دانشگاه‌ها شکل بگيرند. ما تلاش نموديم برنامه تحول آموزش به گفتمان رايج و غالب در دانشگاه‌ها تبديل شود. خوشبختانه در اين زمينه تلاش‌هاي خوبي انجام شده است. در حال حاضر اگر بر هر دانشگاه کوچکي هم که برويم، خواهيم ديد که در مورد برنامه تحول حرف دارند.معاون آموزشي وزير بهداشت در پايان خاطرنشان کرد: وقتي گفتمان فوق در دانشگاه‌ها شکل بگيرد، دانشگاه‌ها خودشان از مسئولان درخصوص برنامه مطالبه خواهند کرد. بنابراين بايد گفت مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي بستري فراهم کرده است و اين گفتمان و ايجاد بستر مطالبات اجتماعي مي‌تواند ضمانت بيشتري ايجاد کند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته