تاریخ 1395/12/07 - روزنامه سراسري صبح ايران(شنبه) نسخه شماره 5502

مغز چگونه احساس ترس را پردازش مي‌کند؟

ناسا وجود موجودات فضايي را تاييد کرد

تسکين درد با زهر حلزون

مغز چگونه احساس ترس را پردازش مي‌کند؟

اندکي احساس ترس انسان را از خطرات حفظ مي‌کند اما در صورتيکه اين احساس غيرعادي شود با مشکلات روانشناختي و سلامت روان همراه خواهد بود.به گزارش ايسنا، محققان در يک بررسي جديد روي مداري از مغز مطالعه کرده‌اند که در پردازش احساس ترس نقش دارد و اين يافته در نهايت مي‌تواند به شناسايي گزينه‌هاي درماني جديد در افراد مبتلا به اختلال‌هاي سلامت روان منجر شود.

از جنبه تکاملي ترس و اضطراب احساس‌هاي کاملا مفيدي هستند که فرد را از خطرات حفظ کرده و واکنشي معقول به موقعيت‌هاي خطرناک هستند.

زمانيکه احساس ترس متناسب با خطري باشد که فرد در آن قرار دارد واکنشي طبيعي و سازگار به حساب مي‌آيد. هرچند برخي از افراد واکنش‌هاي افراطي به موقعيت‌هاي استرس‌زا نشان مي‌دهند.

به گفته کارشناسان، زمانيکه احساس ترس غيرمعمول باشد يا بيش از ميزان تصور ادامه پيدا کند به عنوان اختلال اضطراب در نظر گرفته مي‌شود.

اختلال اضطراب شامل طيف وسيعي از اختلال‌هاست که 18 درصد جمعيت بزرگسال در آمريکا به آن دچار هستند.

تاکنون بررسي انجام گرفته روي نمونه‌هاي جانوري نشان داده بود که آميگدال عامل کليدي در پردازش احساس ترس است و هيپوکامپوس نقش کليدي در شکل گيري خاطرات و اتفاقات احساسي بازي مي‌کند.

هر چند محققان آمريکايي در مطالعه جديد معتقدند در آزمايشات قبلي کاملا بررسي نشده که چگونه اين دو بخش در زمان حضور عامل محرکِ ترس‌آور تعامل دارند.

به همين دليل در بررسي جديد مجراهاي عصبي دخيل در پردازش احساس ترس و اضطراب در بشر مورد بررسي قرار گرفتند. در اين بررسي الکترودهايي در قسمت آميگدال و هيپوکامپوس 9 نفر قرار داده و از آنان درخواست شده صحنه‌هايي از فيلم‌هاي ترسناک را مشاهده کنند.

آميگدال بخش بادامي شکل در مغز است که در نزديکي هيپوکامپوس قرار دارد و همچون مرکز اصلي پردازش احساسات و رفتارهاي احساسي عمل مي‌کند.

به گزارش مديکال نيوز تودي، اين محققان در نهايت دريافتند آميگدال و هيپوکامپوس در مواقعي‌که فرد، عامل محرک احساسي را تشخيص مي‌دهد، به طور مستقيم بين هم سيگنال‌ رد و بدل مي‌کنند.

ناسا وجود موجودات فضايي را تاييد کرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ اشيا پرنده ناشناس کروي شکل درخشان، که در آسمان سراسر جهان مانور مي دهند. به نظر مي رسد آنها همه جا حضور دارند. از آسمان ژاپن، روسيه،چين، انگليس، آمريکا و فرانسه تا فضا . ويدئو ها و تصاوير زيادي تاکنون از آنها تهيه و منتشر شده است. اما آيا واقعا آنها فرازميني ها هستند؟ برخي آنها را يک نيروي سري آمريکا مي دانند. بله. آمريکا داراي يک پايگاه سري موسوم به 51 است که گفته مي شود بارها و بارها در اطراف آن اشيا کروي شکل درخشان مشاهده شده اند. اما پرسش اينجاست اگر تمام اينها متعلق به آمريکايي هاست، آنها در آسمان دشمن ديرينه خود و ديگر ابرقدرت جهان يعني روسيه چه مي کنند؟! چرا دانشمندان روسي نيز تاييد کرده اند که دهه هاي آينده انسان با فرازميني ها ملاقات خواهد کرد؟

در اين ميان هستند کساني نيز که آنها را موجودات فضايي مي دانند. اين دسته بر اين باورند که در اين جهان پهناور، انسان تنها موجود هوشمند نيست و موجودات هوشمند ديگري نيز به جز انسان وجود دارند.اما به تازگي ناسا يا آژانس فضايي آمريکا با افشاي گزارشي محرمانه تلويحا وجود موجودات فضايي در سيارات دور را تاييد کرده است. يکي از محققان ارشد ناسا نيز اعلام کرده که در آينده با موجودات فضايي ديدار خواهيم کرد. اين در حالي است که پيشتر نيز دانشمندان روسي اعلام کرده بودند که سال 2031 سال ملاقات با فرازميني ها خواهد بود.اين مطلب به بهانه انتشار اخباري مبني بر مشاهده اشياء نوراني در آسمان تهيه و تنظيم شده است.

تسکين درد با زهر حلزون

دانشمندان دانشگاه يوتا موفق به يافتن يک ماده مسکن درد از منبعي غيرمنتظره شده‌اند.به گزارش ايسنا به نقل از گيزمگ، اين محققان موفق به کشف يک حلزون کوچک مخروطي در درياي کارائيب شدند که مي‌توان از سم آن براي بلوکه کردن مسيرهاي درد، در روشي متفاوت از مواد مخدر، استفاده کرد.

"بالدومرو اوليورا " استاد زيست شناسي در دانشگاه يوتا اظهار کرد: طبيعت داراي مولکول‌هاي بسيار پيچيده بوده که داراي کاربردهاي غير منتظره هستند.

وي افزود: ما علاقه‌مند به استفاده از اين زهر براي درک مسيرهاي مختلف در سيستم عصبي هستيم.

جالب توجه است که زهر حلزون مخروطي همچنين مي‌تواند به عنوان يک منبع احتمالي انسولين مورد استفاده قرار گيرد.

تيم محققان دانشگاه يوتا يک ترکيب از زهر با نام Rg1A که مسدود کننده نوعي از گيرنده‌هاي درد در جوندگان بوده را جدا کرده و اين ترکيب را به مسيرهاي غير مخدر، که مي‌تواند کليد درمان دردهاي مزمن بدون خطر اعتياد به مسکن باشد، اضافه کردند.

اين ترکيب داراي تاثير اعجاب آور بوده و اثر آن تا مدتها در بدن انسان باقي مي ماند.

اين پژوهش در مجله "يافته‌هاي آکادمي ملي علوم" (Proceedings of the National Academy of Sciences) به چاپ رسيده
است.

تکنولوژي رنگ موي متغير را براي همه ممکن کرد

يک تيم تحقيقاتي از شرکتي تجاري موفق به ساخت نوعي رنگ موي جديد شد که متناسب با شرايط و دماي محيط و مقدار نور موجود، تغيير رنگ مي‌دهد.

به گزارش آنا به‌ نقل Wired، برخي افراد خاص هستند که در فصل‌هاي مختلف رنگ مو يا رنگ چشمشان تغيير مي‌کند. اين ژن بسيار خاص، يکي از دست‌نخورده‌هاي جهش نيافته در انسان است که متناسب با فصل، ميزان جذب نور در سر را کنترل مي‌کند و از صاحبانش افرادي خاص مي‌سازد.

شرکت تحقيقاتي-تجاري «The Unseen» محصول تازه‌اي معرفي کرده که Fire يا آتش نام دارد. اين رنگ موي تازه مي‌تواند حداقل دو رنگ مختلف و طيف بين آنها را براي صاحبش به ارمغان بياورد. موهايي که با استفاده از اين رنگ رنگ‌آميزي مي‌شوند، در فضاهاي مختلف بسته به دما و آب‌ و هوا تغيير رنگ مي‌دهند. عملکرد اين رنگ مو بسيار شبيه عملکرد لاک‌هايي است که با تغيير دما، رنگ عوض مي‌کنند.

شيوه عملکرد اين رنگ مو به اين شکل است که مولکول‌هاي با بنياد کربن آن، در واکنش دما مقدار نور جذبي و بازتابي خود را تغيير مي‌دهند و درنتيجه رنگ آنها تغيير مي‌کند. سازنده اين رنگ مو در اعلاميه‌اي تأکيد کرده است که ميزان مولکول‌هاي پليمري و آسيب‌رسان اين رنگ مو از رنگ‌هاي متداول فعلي در بازار کمتر است و اين رنگ در آزمايش‌ها اثبات کرده است که هيچ عوارض جانبي و آسيبي به مو و پوست سر وارد نمي‌کند.

اگرچه معمولا محصولات غذايي و دارويي، سال‌ها به صرف وقت براي رسيدن به بازار نياز دارند اما براساس اعلام شرکت سازنده، اين مراحل براي رنگ «آتش» طي شده و در آخرين مراحل تست و ارسال به بازار است و هم‌اکنون برنامه توليد و تطبيق يک خط توليد براي آن نيز در کارخانه در حال اجراست، پس از اين به بعد شاهد کساني خواهيم بود که وقتي از حياط وارد فضاي سرپوشيده مهماني مي‌شوند، رنگ موهايشان تغيير مي‌کند.

کشف درخشان ترين و دورترين تپ اختر از زمين

ستاره شناسان تپ اختري کشف کرده اند که هزار برابر درخشان تر از پيش بيني کارشناسان است.

به گزارش مهر به نقل از يو اس آ تودي، تپ اختر NGC5907 X-1 در فاصله 50 ميليون سال نوري از زمين قرار گرفته است.

اين دوردست ترين تپ اختري است که تابه امروز دريابي شده و در کهکشان مارپيچ NGC5907 قرار دارد. شي آسماني مذکور توسط رصدخانه فضايي XMM-Newton مشاهده شده که متعلق به سازمان فضايي اروپا است .

تپ اختر در فواصل چند ثانيه اي، اشعه هايي را از خود منتشر مي کند. انرژي که هنگام ارسال اشعه ها منتشر مي شود تقريبا هم اندازه انرژي است که خورشيد طي 3.5 سال منتشر مي کند.

نوبرت شارتل يکي از دانشمندان سازمان فضايي اروپا مي گويد: کشف شي آسماني با اين ميزان درخشندگي، در چنين فاصله دوري از زمين بي سابقه بوده است. ک

شف تپ اختر مذکور رکورد جديدي براي رصدخانه XMM-Newton است و ديدگاه هاي دانشمندان درباره عملکرد اشياي آسماني را تغيير خواهد داد.

تپ اخترها در ابتدا ستاره هاي عظيمي بوده اند، آنها در پايان عمر منفجر مي شوند و پس از آن به بدنه هاي ستاره اي کوچک و بسيار متراکم تبديل مي شوند.

کشف گونه اي جديد از قورباغه به اندازه ناخن انگشت

محققان پس از پنج سال تحقيق 7 گونه قورباغه جديد در رشته کوه گات غربي واقع در هند کشف کرده اند.

به گزارش مهر به نقل از ديلي ميل، محققان دانشگاه دهلي اين هفت گونه جديد را کشف کرده اند. جالب آنکه اين قورباغه ها از کوچکترين موجودات روي زمين به حساب مي آيند و چهارگونه از اين هفت مورد به اندازه ناخن يک انگشت هستند.

دانشمندان هشدار داده اند 5 نوع از هفت گونه کشف شده در خطر انقراض قرار دارند.

دانشمندان موش‌ها را مثل کرم‌ شب‌تاب روشن کردند

دانشمندان با استفاده از روشي جديد موفق شدند کاري کنند تا موش‌ها نيز مانند کرم‌هاي شب تاب بدرخشند.

به گزارش ايسنا به نقل از زي‌نيوز، آنها براي انجام اين کار از ترکيبات مشابه پروتئين مسئول روشن کردن کرم‌هاي شب‌تاب استفاده کردند.

تيموتي بليک، فوق دکترا در دانشگاه استنفورد در آمريکا ترکيباتي که حامل دستورالعمل‌هاي لازم براي مونتاژ پروتئين‌هاي مسئول روشن شدن کرم شب تاب بود را تصفيه کرده و آنها را به سلول‌هاي يک موش بيهوش وارد کردند.

به اعتقاد محققان اين پژوهش، اين موفقيت يک گام رو به جلو در ژن درماني محسوب مي‌شود.

گرفتن پروتئين پيغام رساني به نام RNA (mRNA) و قرار دادن آن در درون يک سلول کار دشواري است.

اگر چه نتايج اين کار چشمگير بوده اما اين روش بسيار ساده و سريع انجام مي‌شود.

بر خلاف ژن درماني سنتي که به طور دائم آرايش ژنتيکي سلول را تغيير مي دهد ، اين روش جديد کوتاه مدت بوده و اثرات آن موقتي هستند.

اين روش در صورت موفقيت در انسان‌ها مي‌تواند براي واکسيناسيون يا ايمونوتراپي سرطان مورد استفاده قرار گيرد.

اين پژوهش در Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسيده است.

مغز معتادان آهن ذخيره مي کند

تحقيقات جديد نشان مي دهد در مغز معتادان به کوکايين ذخاير عجيبي از آهن ايجاد مي شود.

به گزارش گيزمودو، مخدر خطرناک کوکايين روي سه انتقال دهنده عصبي در مغز يعني دوپامين، سروتونين و نورپينفرين تاثير مي گذارد. اين مخدر همچنين قابليت تحمل خاصي را در بدن فرد معتاد ايجاد مي کند که تا ماه ها پس از ترک هنوز در بدن باقي مي ماند.

اکنون تحقيق جديدي که در نشريه Translational Psychiatry انجام شده، وجهه عجيب تري از اعتياد به اين ماده را روشن کرده است.

دکتر کارن ارش و گروهي از محققان در دانشگاه کمبريج مغز 44 معتاد به کوکايين را با 44 فرد سالم مقايسه کردند. آنها متوجه شدند در منطقه ساختار زيرقشري مغز معتادان ذخاير آهن قرار دارد. حجم ذخايرآهن در مغز اين افراد به مدت زمان اعتياد آنها بستگي دارد.

به طور معمول وجود آهن بيشتر در مغز به معناي کاهش اين ماده معدني در نقاط ديگر بدن انسان است. به عنوان مثال کمبود آهن به کاهش اکسيژن در بدن منجر مي شود.

ارش در اين باره مي گويد: وجود چنين مخازني عجيب نيست زيرا در اختلالاتي مانند پارکينسون يا آ لزايمر نيز اين اتفاق مي افتد.

البته اين تحقيق نتوانسته هيچ رابطه مستقيمي ميان استفاده از کوکايين و ابتلا به يکي از اين بيماري ها را ثابت کند.

ارش قصد دارد با ادامه تحقيقات خود فرايند ايجاد ذخاير آهن در مغز بيماران را درک و سپس اين فرايند را معکوس کند. اطلاعات جمع آوري شده در اين روند احتمالا به ترک اين نوع اعتياد کمک خواهد کرد.

مردي که هرروز براي حيوانات تشنه آب مي برد

برترين ها - «پاتريک کيلونزو» با نام مستعار مرد آب، براي حيوانات وحشي اراضي خشک پارک ملي غرب کنيا آب مي برد. اين مرد مهربان که کشاورز نخود در روستاي محلي خود است، بعد از ديدن اثرات وخيم گرمايش جهاني روي زمين هاي کنيا، اين تصميم را گرفت.

او مي گويد: «ما واقعا ديگر به اندازه قبل بارندگي نداريم. به همين دليل من آب دادن به حيوانات را شروع کردم، زيرا فکر کردم اگر اين کار را نکنم آن ها خواهند مرد.»

پاتريک هرروز چند ساعت رانندگي مي کند تا گودال هاي آب خشک شده را با آب پر کند. هرگاه او با کاميونش با 3000 گالن آب شيرين ظاهر مي شود، فيل ها، بوفالوها، بزهاي کوهي و گورخرها دور او جمع مي شوند. پاتريک مي گويد: «اينجا کاملا هيچ آبي وجود ندارد، حيوانات وابسته به انسان ها هستند.

اگر ما به آن ها کمک نکنيم، آن ها مي ميرند. ديشب من 500 بوفالو را دور گودال آب ديدم. وقتي رسيدم مي توانستند بوي آب را حس کنند... آن ها شروع به خوردن آب کردند درحاليکه من آنجا ايستاده بودم. آنها واقعا هيجان زده شده بودند.» او تا هروقت که بتواند اين کار را ادامه خواهد داد.