جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1386/03/02 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - چهارشنبه نسخه شماره 2768


تاريخ برگزاري آزمون دکتري تخصصي رشته هاي داروسازي

رييس سازمان سنجش در پي تصويب کليات طرح حذف کنکور:
آزمون هاي رقابتي براي رشته هاي پرمتقاضي برگزار مي شود

وضعيت ثبت نام شعب بين المللي دانشگاه هاي علوم پزشکي
تهران: غير مجاز، کيش: مجاز


يادداشت


كوتاه و خواندني


  تاريخ برگزاري آزمون دکتري تخصصي رشته هاي داروسازي  

نوزدهمين دوره امتحانات پذيرش دانشجوي دوره دکتري PhD و تخصصي در رشته هاي داروسازي از طريق برگزاري آزمون کتبي 24 خرداد ماه در دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي تهران برگزار مي شود و مهلت ثبت نام داوطلبان تا پايان وقت اداري روز شنبه پنجم خرداد ماه ادامه دارد.
به گزارش ايسنا، نوزدهمين دوره آزمون پذيرش دانشجوي دوره دکتري D.Ph و تخصصي داروسازي در رشته هاي فارماسيوتيکس ، شيمي داروئي ، فارماکوگنوزي، بيوتکنولوژي دارويي ، داروسازي هسته اي ، سم شناسي ، داروسازي باليني برگزار مي شود.
کارت ورود به جلسه داوطلبان آزمون طي دو روز متوالي قبل از برگزاري امتحان در محل معاونت آموزشي توزيع مي شود. شرايط پذيرش متقاضيان عبارتند از: دارابودن شرايط عمومي ورود به دوره دستياري بر اساس مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دارا بودن دانشنامه دکتراي داروسازي و کارشناسي ارشد داروسازي از دانشگاه هاي داخل و يا خارج مورد تاييد وزارت بهداشت.
متقاضياني داراي مدرک دکتراي پزشکي و يا کارشناسي ارشد سم شناسي از دانشگاه هاي داخل يا خارج از کشور مي توانند در رشته دکتري (PhD) سم شناسي شرکت نمايند.
متقاضياني که داراي مدرک کارشناسي ارشد شيمي يا مهندسي شيمي از دانشگاه هاي داخل و يا خارج از کشور مي باشند درصورت دارا بودن بقيه شرايط گزينش مي توانند در رشته دکتري   .D.Ph  شيمي دارويي شرکت نمايند.
دارندگان مدارک کارشناسي ارشد در رشته هاي داروسازي، بيوشيمي، تمام گرايش هاي شيمي، ايمونولوژي، فارماکولوژي و سم شناسي در صورت دارا بودن بقيه شرايط مي توانند در رشته دکتريPhD  داروسازي هسته اي ثبت نام نمايند.
نداشتن منع قانوني براي ادامه تحصيل از لحاظ خدمت وظيفه عمومي جهت داوطلبان ذکور و يا داشتن دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غيبت ، بديهي است مسئوليت معافيت موقت کفالت و يا پزشکي درصورت موافقت دانشگاه به عهده داوطلب بوده و در صورت فراخواني اين گروه از قبول شدگان از سوي اداره وظيفه عمومي، وزارتخانه هيچگونه تعهدي جهت ترخيص آنهابرعهده نخواهد داشت.داوطلباني که در حال انجام خدمت وظيفه عمومي مي باشند بايد تا 31 شهريور ماه خدمت وظيفه عمومي را به پايان برسانند و دانشجويان ترم آخر با ارائه گواهي از دانشگاه محل تحصيل مبني بر فراغت از تحصيل تا پايان شهريورماه 1386 مجاز به شرکت در آزمون مي باشند. داوطلبان تنها مجاز به ثبت نام در يک رشته دکتري PhD و تخصصي
مي باشند. کليه متقاضيان موظف مي باشند براساس ضوابط و مصوبات بيست و يکمين نشست شورا تعهد محضري به صورت خاص يا عام بسپارند.
ارائه مدرک قبولي در يکي از امتحانات زبان انگليسي MCHE با حداقل نمره 50، TOEFL (خارج ازکشور) حداقل نمره 480، IELTS ( آکادميک) حداقل نمره 5 و MELAB حداقل نمره 70 الزامي مي باشد و از مدت شرکت در امتحان معتبر زبان نبايد بيش از دو سال گذشته باشد. آزمون ورودي شامل امتحان کتبي و امتحان شفاهي است که به شرح ذيل برگزار خواهد گرديد:
نمره امتحان کتبي 80 درصد نمره کل و نمره آزمون شفاهي 20 درصد از کل نمره آزمون ورودي را تشکيل خواهد داد.
دو برابر ظرفيت اعلام شده از قبول شدگان امتحان کتبي (بدون اعلام نمره کتبي به مصاحبه کنندگان) به مرحله شفاهي راه خواهند يافت.
مدارک لازم جهت ثبت نام عبارتند از: تکميل فرم ثبت نام توسط داوطلب، فتوکپي از کليه صفحات شناسنامه، 3 قطعه عکس 4x3 جديد با ذکر مشخصات در پشت آن، ارائه فتوکپي برگ پايان خدمت وظيفه عمومي يا معافيت دائم و يا مدرکي که وضعيت نظام وظيفه متقاضي ( داوطلب ذکور) را مشخص نمايد، فتوکپي آخرين مدرک تحصيلي و يا ارائه گواهي از دانشگاه محل تحصيل مبني بر فراغت از تحصيل تا تاريخ 31 شهريور ماه، واريز مبلغ هشتاد هزار ريال به حساب جاري 1278 خزانه داري کل نزد بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران قابل پرداخت در کليه شعب بانک ملي سراسر کشور و ارائه اصل فيش بانکي همراه با مدارک براي داوطلباني که در امتحانات شرکت مي نمايند، ارائه فتوکپي گواهي قبولي در يکي از امتحانات زبان انگليسي، معرفي نامه شاغلين موسسات دال بر موافقت موسسه متبوع با ادامه تحصيل متقاضي در صورت قبولي درامتحان ارائه نمايند.
چنانچه در هر مرحله از ثبت نام، برگزاري امتحان و تحصيل در دانشگاه هاي علوم پزشکي مشخص شود که داوطلب داراي يکي از شرايط مندرج در اطلاعيه نبوده است ، ازثبت نام و شرکت در امتحان و يا ادامه تحصيل وي جلوگيري شده و با متخلفين مطابق آئين نامه هاي مصوب رفتار خواهد شد.پذيرفته شدگاني که بعد از زمان حذف و اضافه انصراف دهند به مدت يکسال مجاز به شرکت در آزمون ورودي اين مقطع نمي باشند.
گزينش اخلاقي:
صدور حکم قطعي دستياري براي پذيرفته شدگان منوط به تائيد صلاحيت اخلاقي آنان توسط هيات مرکزي گزينش دانشجو مي باشد.
پذيرفته شدگاني که نتيجه صلاحيت اخلاقي آن ها " قبول با اخذ تعهد " باشد مي توانند با سپردن تعهد به کميته انضباطي دانشگاه محل تحصيل و ارائه به دبيرخانه دوره دستياري خود را در رشته مربوطه شروع نمايند.
داوطلبان بايستي فرم ثبت نام را از دانشکده هاي داروسازي کشور يا جرايد کثير الانتشار عصر دريافت و پس از تکميل ، همراه با ساير مدارک از طريق پست سفارشي به نشاني: تهران - شهرک غرب- خيابان فلامک جنوبي- خيابان سيماي ايران - ساختمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي - طبقه هشتم دبيرخانه شوراي آموزش داروسازي و تخصصي ارسال نمايد.
به مدارکي که پس از اين تاريخ واصل گردد ترتيب اثر داده نخواهد شد.داوطلبان مي توانند در صورت نياز به اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 88364237 تماس حاصل نمايند.
افزايش 30 درصدي ظرفيت پذيرش تحصيلات تکميلي داروسازي
همچنين دبير شوراي آموزش داروسازي و تخصصي در گفتگو با مهر از افزايش 30 درصدي ظرفيت پذيرش دوره هاي دکتري تخصصي و دستياري داروسازي خبر داد و گفت : نوزدهمين دوره آزمون پذيرش دستياري و دکتري تخصصي (PhD) داروسازي نسبت به سال گذشته افزايش مطلوبي داشته است و از 25 تا 30 درصد در رشته هاي مختلف افزايش ظرفيت خواهيم داشت.دکتر محمد شريف زاده افزود: اين افزايش ظرفيت با توجه به افزايش رشته - محل هاي جديد صورت گرفته است و در اين دوره از آزمون برخي از دانشکده هاي داروسازي مجوز پذيرش دانشجو در مقطع دکتري تخصصي و دستياري رشته هاي مختلف داروسازي را کسب کرده اند.
دبير شوراي آموزش داروسازي و تخصصي گفت : داوطلبان در اين آزمون مي توانند تا سقف 3 رشته - محل را انتخاب کنند.
وي ياد آور شد: داوطلبان اين دوره از آزمون تا پنجم  خردادماه جاري فرصت دارند نسبت به ثبت نام در آزمون دکتري تخصصي و دستياري داروسازي اقدام کنند.
شريف زاده خاطرنشان کرد: نوزدهمين دوره آزمون دستياري و دکتري تخصصي (PhD) داروسازي 24 خرداد ماه در 7 رشته تخصصي برگزار مي شود.


  رييس سازمان سنجش در پي تصويب کليات طرح حذف کنکور:
 آزمون هاي رقابتي براي رشته هاي پرمتقاضي برگزار مي شود 

رييس سازمان سنجش آموزش کشور در پي تصويب کليات طرح حذف کنکور در مجلس از افزايش اختيارات کميته ساماندهي کنکور و برگزاري آزمون هاي رقابتي براي رشته هاي پرمتقاضي خبر داد.
دکتر عبدالرسول پورعباس در گفتگو با ايسنا با اشاره به تصويب کليات طرح کنکور در مجلس اظهار کرد: کليات طرح کنکور با تغييرات مدنظر وزارت علوم تصويب شد ولي اظهارنظر نهايي را بايد در زمان تصويب نهايي طرح ارائه کنيم.وي با بيان اينکه براساس تصويب اين طرح اختيارات بيشتري به کميته ساماندهي نظام پذيرش دانشجو به رياست وزير علوم ارائه شد، اظهار کرد: تعيين نوع آزمون هاي معيار و رقابتي موثر در نمره کل داوطلب به گونه اي که اين آزمون ها تشريحي، تستي يا پاسخ کوتاه باشد به اين کميته واگذار شده است.
وي با اشاره به چگونگي آزمون هاي معيار و رقابتي، اظهار کرد: براي رشته هاي پرمتقاضي که ظرفيت کافي در دانشگاه ها ندارند آزمون هايي با عنوان آزمون هاي رقابتي پيش بيني شده است که چگونگي برگزاري آن نيز به کميته ساماندهي کنکور واگذار شده است.وي با بيان اينکه موفقيت اين طرح به چگونگي تطبيق دهي و آمادگي وزارت آموزش و پرورش بستگي دارد
خاطر نشان کرد: جزئيات و اجراييات طرح کنکور بر عهده کميته ساماندهي کنکور واگذار شده است که اين کميته نيز پس از بررسي و مطالعات نتايج را اعلام خواهد کرد.وي با بيان اينکه تصويب کليات طرح کنکور تاثيري در چگونگي برگزاري کنکور 86 ندارد، خاطر نشان کرد: آزمون سراسري سال 86 به صورتي که از پيش اعلام شده برگزار خواهد شد و تنها تغيير آن نسبت به آزمون هاي سال هاي گذشته تاثير 15 درصدي معدل داوطلبان در نمره کل مي باشد.وي افزود: بر اساس طرح تصويب شده کنکور از سال 87 به بعد ميزان تاثير معدل داوطلب در نمره کل وي افزايش خواهد يافت به گونه اي که پيش بيني مي شود در آزمون سراسري سال 87 سوابق تحصيلي و معدل داوطلب به ميزان 25 درصد در نمره کل وي تاثيرگذار باشد.
دکتر پورعباس در خاتمه با اشاره به تصويب کليات طرح کنکور، خاطرنشان کرد: کميته ساماندهي کنکور در خصوص جايگزين کنکور براي پذيرش دانشجو در دانشگاه ها
تصميم گيري خواهد کرد.


  وضعيت ثبت نام شعب بين المللي دانشگاه هاي علوم پزشکي
 تهران: غير مجاز، کيش: مجاز 

مسئول شعبه بين المللي دانشگاه علوم پزشکي تهران در کيش گفت: تا زمان مشخص نشدن وضعيت شعبه بين المللي از متقاضيان تحصيل در اين واحد بين المللي ثبت نام به عمل
 نمي آيد.
دکتر داوود شجاعي زاده در گفتگو با مهر افزود: پس از اينکه کليه فعاليت هاي بين المللي آموزشي دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور از سوي وزارت بهداشت متوقف اعلام شد، مسئولان دانشگاه علوم پزشکي تهران در حال رايزني با وزارت بهداشت هستند و اميدواريم به زودي اين مسئله حل شود.وي اضافه کرد: در حال حاضر نيز هيچ گونه ثبت نامي از متقاضيان ادامه تحصيل در واحد بين المللي دانشگاه علوم پزشکي تهران در کيش صورت نمي گيرد.مسئول شعبه بين المللي دانشگاه علوم پزشکي تهران در کيش خاطرنشان کرد: آزمون پذيرش دانشجو در مقطع کارشناسي ارشد چند رشته در دانشگاه علوم پزشکي تهران بر اساس ضوابط انجام گرفته است و طراحي سئوالات طبق مقررات کشوري و از سوي اعضاي هيات هاي بورد و به صورت کاملا استاندارد انجام گرفت.وي ياد آور شد: افرادي که نمره حد نصاب براي ورود به اين مقطع را کسب کرده بود کاملا از نظر سطح نمرات شرايط ورود به مقطع کارشناسي ارشد را دارند.شجاعي زاده گفت: مقاضيان 3 رشته که براي شعبه بين المللي طراحي شده بود به حد نصاب نرسيده است و در 3 رشته آموزش بهداشت، تغذيه و آمار حياتي دانشجو پذيرفته مي شود.
وي افزود: به ترتيب براي رشته هاي آموزش بهداشت 12 نفر، رشته تغذيه 15 نفر و رشته آمار حياتي 12 نفر پذيرش خواهد شد.
ادامه فعاليت شعبه کيش دانشگاه طبق ضوابط وزارت بهداشت
از سوي ديگر رييس دانشگاه علوم پزشکي شيراز نيز در گفتگو با ايسنا - منطقه فارس گفت: شعبه کيش اين دانشگاه همچنان مطابق ضوابط آموزشي وزارت بهداشت به کار خود ادامه مي دهد.دکتر محمدهادي ايمانيه، با رد توقف فعاليت هاي شعبه کيش دانشگاه علوم پزشکي شيراز گفت: برابر استعلامي که از وزير بهداشت و معاون آموزشي وزارت بهداشت گرفته ايم، هيچ گونه توقفي در فعاليت هاي شعبه کيش صورت نگرفته است.
وي ادامه داد: با اعلام نظر مسوولان آموزشي وزارت بهداشت شعبه کيش اين دانشگاه مطابق مقررات وزارت بهداشت به کار خود ادامه مي دهد. دکتر ايمانيه يادآور شد: هيچ شائبه اي در خصوص تعطيلي اين شعبه وجود ندارد.
وي همچنين گفت: ما جزئي از وزارت بهداشت هستيم و هرچه وزارتخانه و شوراي گسترش آموزش آن صلاح بدانند، انجام مي دهيم. لذا هيچ تقابلي بين دانشگاه و وزارت بهداشت وجود ندارد.رييس دانشگاه علوم پزشکي شيراز  تاکيد کرد: هيات امناي دانشگاه فقط در خصوص مسائل اداري و مالي اختيار دارد و در مسائل آموزشي مستقيما مطابق نظر وزارت بهداشت عمل مي کنيم.


 يادداشت 


شرايط مباحثه در آموزش هاي دانشگاهي
 
بين دموکراسي و آموزش نسبت مستقيم برقرار است. هر چه جامعه اي دموکرات تر و آزادتر باشد امکان بکار بستن روش مباحثه نيز آسان تر است. اما اين سخن به معناي ناکارآمدي يا غير ممکن بودن بکارگيري روش مباحثه در جوامع کمتر دموکراتيک و داراي ساختار اجتماعي و سياسي اقتدار گرايانه و سرکوبگرانه نيست. زيرا اولآ يکي از اهداف آموزش شکستن ساختارهاي غير دموکراتيک و کمک به فرايند دموکراتيزاسيون و روش مباحثه از مهمترين ابزارهاي آموزشي براي اين هدف است. ثانيآ تقاضا براي مشارکت و دموکراسي در تمام جوامع روبه افزايش است و بخصوص دانشجويان
بيش از گروه هاي ديگر آمادگي براي پذيرش و استقبال از روش هاي دموکراتيک دارند. آنچه اهميت دارد آموزش اهميت و شرايط مباحثه به مثابه روش به دانشجويان و استادان است. بروکفيلد و پرسکيل  معتقدند بهتر است استادان دقايقي از نخستين جلسه درس خود را به بحث درباره به کاربستن روش مباحثه، اهميت، فوايد و شرايط آن اختصاص دهند. لازم است دانشجويان آگاهانه و با تفاهم جمعي کلاس روش مباحثه را تجربه کنند. به اعتقاد بروکفيلد و پرسکيل براي آنکه بتوان مباحثه ي انتقادي سازنده اي داشت، شرکت کنندگان در بحث بايد داراي خصوصيات و خلقيات زير باشند:
1) صميميت و گرم خويي: خوش مشربي و گرمخويي استاد باعث مي شود که دانشجويان احساس کنندگان براي شرکت به بحث و نقد کردن دعوت شده اند. از اين رو در کلاس بايد فضاي صميميتي حاکم شود که همه احساس کنند نظرات شان محترم و ارزشمند است. شرط صميميت نيز اين احساس است که ديگران، بخصوص استاد، آماده اند در صورت متقاعد کننده بودن، سخنان يکديگر را بپذيرند.
 2) مشارکت: کلاس و بحثي دموکراتيک تر است که اکثريت اعضاي آن در بحث آزادانه و انتقادي شرکت کنند. براي اين منظور هرکس بايد بتواند راهي براي فهم موضوع بحث پيدا کند.  گاهي توضيحات استاد، و گاهي بکارگيري تصوير و فيلم و شواهد تجربي موجب اين امر مي شود. دانشجو بايد اهميت حضور و مشارکت در بحث را احساس کند. اين امر وظيفه استاد است که نشان دهد چگونه و چرا گفته هاي يک دانشجو اهميت دارد. گاهي لازم است استاد با دانشجوياني که در بحث کلاس کمتر شرکت مي کنند به نحو خصوصي گفتگو کند و راه هاي شرکت آنها در کلاس را از آنها بپرسد. به هرحال، استادان نبايد آن قدر حرف بزنند که وقت براي مشارکت دانشجويان نماند.
3) توجه عميق: رابرت بلا در کتاب "جامعه خوب" مي نويسد: "دموکراسي يعني توجه کردن". اما توجه کردن کار ساده و کوچکي نيست.  همان طور که بلا مي گويد"اين امر مستلزم بکار گيري تمام قواي فکري، احساسي و اخلاقي ماست." گادامر  ديالوگ را مستلزم اين مي داند که هر دو طرف گفتگو در گفته هاي يکديگر چنان ريز و دقيق شوند که کاملآ جذب و مستغرق شنيدن هم گردند.  شرط توجه دقيق نيز آن است که دانشجو احساس کند در کلاس هميشه وقت کافي براي ابراز نظراتش وجود دارد و تنها استاد يگانه فرد محق براي ابراز ديدگاه هايش در کلاس نيست.
4) تواضع و افتادگي: يکي از شروط مباحثه دموکراتيک در کلاس درس اين است که افراد در جايي که نمي دانند و از امري آگاهي ندارند، آشکارا به عدم وقوف و آگاهي خود اذعان کنند. همچنين افراد، بخصوص استاد، بايد تصديق کنند که دانش ما محدود است و ممکن است در ديدگاه و نظرات مان اشتباه کنيم. از اين طريق ميدان را براي طرح ديدگاه هاي ديگر فراهم مي سازيم و در عين حال زمينه مطلق انديشي را کاهش مي دهيم و امکان تساهل و تسامح در بحث رشد مي يابد.  استادان بايد دائمآ به دانشجويان محدوديت دانش و آگاهي خود را گوشزد کنند تا دانشجويان نيز جسارت طرح نظرات شان که احساس مي کنند ممکن است نادرست يا ناقص است را بيشتر پيدا کنند.
5) هم انديشي متقابل و دو جانبه: بايد نشان دهيم به همان اندازه که در فکر ارتقا و رشد خود هستيم به فکر ديگران نيز هستيم. براي اين امر بايد در کلاس فضايي فراهم شود که همه دانشجويان احساس کنند از کلاس و بحث بهره مند مي شوند. دانشجويان وقتي ريسک کرده و انتقادي بحث
مي کنند که بتوانند از مباحث سود ببرند. اين امر مي طلبد که همه دانشجويان گونه اي بحث کنند که علايق و خواست هاي همکلاسي هاي شان را در بحث در نظر بگيرند. گوش دادن متقابل نيز بخشي از تلاش براي هم انديشي در کلاس است. استادان نيز براي ايجاد حس هم انديشي بايد مرزهاي سنتي استاد-دانشجو را کم رنگ کرده و حس برابري و هم صحبتي بين خود و دانشجويان ايجاد کنند. 
6) ژرف انديشي: ژرف انديشي در مباحثه مستلزم پرداختن به موضوع بحث به نحو همه جانبه، مستند، و منطقي است. کلاسي دموکراتيک است که محل بحث و مناظره ميان ديدگاه هاي مختلف باشد.  اين امر مستلزم حاکميت فضاي احترام و حس برابري از يک سو، و دانش و بينش ژرف شرکت کنندگان از سوي ديگر است. تعريف يورگن هابرماس از "موقعيت گفتگوي ايده آل بيان روشني از موقعيت مباحثه ژرف دموکراتيک است. هابرماس مي گويد "موقعيت گفتگوي ايده آل" موقعيتي است که در آن همه شرکت کنندگان در گفتگو از امکان برابر براي طرح بحث و استدلال خود را داشته باشند، تمام اشکال ممکن استدلال ارائه شود، و به همه فرصت کافي و برابر براي طرح نظرات، انتقادات و پرسش هاي شان داه شود، به نحوي که در پايان احساس شود در پرتو بهترين استدلال ها، موضوع بحث بررسي و حل شده است.
7)     تصديق کردن و ارزش گذاردن: بحث دموکراتيک و مدني که مبتني بر احترام و ارزش نهادن به عقايد و آرا» مختلف است، نيازمند ابراز آشکار و علني ستايش و تحسين بحث کنندگان از نظريه ها و نقطه نظرات خلاق، نوآورانه و مورد پذيرش است. از اينرو هم استاد و هم دانشجويان لازم است در موقعيت هايي به تصديق و تاييد و حتي ستايش هم بپردازند. اين امر افراد را به هم نزديک تر مي کند و سطح اعتماد آنها را بالاتر مي برد. در عين حال تاييد گروه و کلاس پاداشي است که به فرد به خاطر کمک به پيشبرد بهتر بحث و اهداف کلاس مي کند، و نوعي انگيزه براي ادامه بحث و مشارکت بيشتر دانشجويان فراهم مي سازد. براي مثال، استادان بايد اجازه دهند دانشجويان با کف زدن به تشويق همکلاسي هاي خود هنگام ارائه نظري جالب، قابل قبول، انتقادي، و نوآورانه بدهند.
8) استقلال: هر فرد در جامعه دموکراتيک مطابق فرديت و شايستگي هايش داراي ديدگاه ها و نظراتي است که ممکن است با نظرات ديگران متفاوت و حتي مخالف باشد. کلاس درسي دموکراتيک است که جسارت و شهامت لازم به دانشجويان براي ابراز اينگونه عقايد کاملآ فردي را بدهد و استقلال و فرديت دانشجو را به رسميت بشناسد. دانشجو نيز متقابلآ در مقابل اين امتياز بايد آمادگي بازبيني و ارزيابي مجدد نظرات فردي اش در پرتو بحث هاي کلاس را داشته باشد. بهرحال، ما مي دانيم که شرط تحقق بحث دموکراتيک حضور افرادي است که با جديت، احساس، اعتقاد و باور شخصي عميق نظرات شان را مطرح و از آن دفاع مي کنند. 
تحقق عملي بحث دموکراتيک در کلاس درس امر دشواري است. اين امر بيش از هر چيز نياز به تمرين دموکراسي در محيط هاي خانوادگي و اجتماعي دموکراتيک دارد. اما در عين حال نمي توان تحقق کلاس دموکراتيک را به شکل گيري و رشد دموکراسي در جامعه موکول کرد، زيرا ما به مدرسه و دانشگاه مي رويم تا زندگي به روش مدني و دموکراتيک را بياموزيم و تمرين کنيم. البته براي استاداني که در جامعه اي با ساختار اجتماعي دموکراتيک تدريس مي کنند، تشکيل کلاس و بحث دموکراتيک آسان تر از همکاران شان در جوامع غير دموکراتيک است.  اما در مقابل، پاداش استاداني که در جوامع غير دموکراتيک تلاش مي کنند بيشتر است، زيرا زيرا اينان نه تنها اهداف تخصصي علم و دانش را دنبال مي کنند، بلکه آشکارا شيوه دموکراتيک انديشيدن، دموکراتيک زيستن و ارتباط برقرار کردن را به شهروندان کشورشان آموزش مي دهند و زمينه لازم براي تحولات اجتماعي به سوي دموکراسي براي همه را فراهم مي سازند و تلاش آنها علاوه بر آموزش نوعي مبارزه انسان دوستانه و فداکارانه نيز محسوب مي شود.
                                                                                                              منبع: com.dlogfa.eliznfa.www


 كوتاه و خواندني 


امکان ادامه تحصيل پرستاران در مقاطع بالاتر
رشته هاي غير از پرستاري فراهم شد

معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، پرستاران را از ارکان مهم نظام سلامت نام برد و از برنامه هاي توسعه اي آموزشي براي ارتقاي رشته پرستاري خبر داد و گفت : امکان شرکت پرستاران در مقاطع دکتري تخصصي رشته هاي غير پرستاري که ارتباط لازم را با اين رشته دارند، ايجاد مي شود و اين افراد مي توانند مقطع خود را با شرکت در آزمون هاي مربوط به اين رشته ها ارتقا دهند.دکتر بهرام عين اللهي در گفتگو با مهر ياد آور شد: پرستاران گروهي هستند که بيشترين ارتباط را با بيمار در نظام سلامت دارند بنابراين ارتقاي پرستاري به ارتقاي نظام سلامت مي انجامد.
وي افزود: رشد کيفي پرستاري از نظر علمي از جمله سياست هاي مهم معاونت آموزشي وزارت بهداشت است و از اين رو چندين برنامه مهم براي توسعه اين رشته در نظر گرفته شده است.
عين اللهي از اجراي برنامه توانمند سازي براي پرستاران شاغل در کشور خبرداد و گفت:
بر اساس اين برنامه توانمند سازي در دوره هاي کوتاه مدت تعريف شده و به دانشگاه اعلام شده است که بر اساس نياز منطقه خود به صورت غير متمرکز برنامه هاي توانمندسازي را اجرا کنند.
وي خاطرنشان کرد: دوره هاي توانمندسازي در بخش هاي مختلفي از جمله ICU، روان پرستاري، سوختگي، CCU و ديگر نيازهاي نظام سلامت از سوي دانشگاه ها طراحي مي شود و پرستاران با امتياز باز آموزي مي توانند در اين دوره ها شرکت کنند. معاون آموزشي وزارت بهداشت اظهار داشت : گواهي بازآموزي براي افرادي که در اين دوره ها شرکت کنند صادر مي شود و پس از پايان اين دوره ها نيز سعي مي شود که از توانايي فرادي که داراي اين گواهينامه هستند بيشتر استفاده شود.وي از ارتقاي دوره آموزشي رشته پرستاري خبر داد و گفت : تاکنون در دوره هاي تحصيلات تکميلي بحث آموزشي مطرح بوده و مقطع کارشناسي ارشد آموزش پرستاري براي بهره گيري از مربيان آموزشي رشته پرستاري تعريف شده بود. به هيات بورد پرستاري پيشنهاد شده است که دوره هاي حرفه اي پرستاري از جمله پرستاري جراحي و ICU تعريف شود تا مقطع کارشناسي ارشد حرفه اي پرستاري تاسيس شود.عين اللهي اضافه کرد: اين موضوع در دست بررسي هيات هاي بورد پرستاري قرار دارد که پس از ارائه برنامه هاي آنها و تصويب در شوراي عالي برنامه ريزي براي پذيرش در اين مقطع اقدامات لازم صورت مي گيرد.


آغاز ثبت نام در آزمون کارداني ناپيوسته
 دانشگاه آزاد اسلامي
گروه آزمون وسنجش: ثبت نام آزمون کارداني ناپيوسته سال 1386 دانشگاه آزاد اسلامي از اول خردادماه آغاز شده و تا پايان وقت اداري روز پنج شنبه دهم خرداد ماه ادامه خواهد داشت.
داوطلبان براي ثبت نام در آزمون کارداني ناپيوسته سال 1386 دانشگاه آزاد اسلامي بايد با مراجعه به يکي از دفاتر پستي محل سکونت خود دفترچه راهنما، کارت درخواست ثبت نام و پاکت
ثبت نام را دريافت کرده و پس از مطالعه دقيق دفترچه ثبت نام، طبق مفاد دفترچه نسبت به تکميل مدارک و طي مراحل ثبت نام اقدام کنند.
دارندگان ديپلم کامل متوسطه يا گواهي پايان دوره پيش دانشگاهي نظام جديد متوسطه و
دانش آموزان مشغول به تحصيل دوره پيش دانشگاهي نظام جديد متوسطه که تا پايان شهريور ماه سال 86 موفق به اخذ گواهي يا مدرک پيش دانشگاهي شوند، مي توانند در اين آزمون ثبت نام کنند. فارغ التحصيلان دوره هاي کار و دانش، فني و حرفه اي و هنرستان هاي نظام قديم حق شرکت در اين آزمون را ندارند.داوطلباني که قبلا در آزمون سراسري سال 86 در رشته هاي غير پزشکي (غير از مقطع کارداني) ثبت نام کرده اند، جهت ثبت نام در رشته هاي کارداني ناپيوسته غير پزشکي نيازي به ارسال مدارک و ثبت نام مجدد در آزمون اين رشته ها را ندارند و پذيرش آنها بر اساس نتايج همان آزمون سراسري سال 86 خواهد بود.انتخاب رشته اين داوطلبان در مقطع کارداني پس از برگزاري آزمون سراسري از طريق انتشار فرم مربوطه صورت خواهد گرفت.
 
وزير علوم خبر داد:
اعلام ظرفيت پذيرش دانشگاه ها در سال جاري

وزير علوم، تحقيقات و فناوري از پذيرش يک ميليون و 200 هزار نفر دانشجو در سال جاري خبر داد. دکتر محمد مهدي زاهدي در گفتگو با مهر افزود: در کنکور سراسري سال 1386 تعداد يک ميليون و 200 هزار دانشجو پذيرش مي شود. البته اين امر در صورتي محقق مي شود که به همين تعداد داوطلب نيز براي ورود به رشته يا دانشگاه هايي که ظرفيت براي آنها در نظر گرفته شده است، وجود داشته باشد.وي با اشاره به کنکور سراسري سال گذشته گفت: در سال گذشته ظرفيت برخي دانشگاه ها بيشتر از تعداد داوطلبان ورود به آنها بود. همين امر باعث شد تکميل ظرفيت اعلام شود.
معاون آموزشي وزارت علوم نيز گفت : نظام آموزش عالي کل کشور در سال جاري يک ميليون و 200 هزار دانشجو را در مقاطع مختلف تحصيلي پذيرش مي کند. اين پذيرش از طريق کنکور سراسري، آزمون دانشگاه آزاد اسلامي، آزمون هاي تحصيلات تکميلي و هر نوع مکانيزم پذيرش دانشجو صورت مي گيرد.دکتر حسن خالقي با بيان اينکه کل ظرفيت دانشجو در سال جاري يک ميليون و 200 هزار نفر خواهد بود گفت: سال گذشته 400 هزار دانشجو از طريق کنکور سراسري پذيرش شدند و در سال جاري پيش بيني مي شود اين تعداد به 450 هزار نفر افزايش يابد.
خالقي يادآور شد: يک ميليون و 200 هزار دانشجويي که در سال جاري در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي کشور پذيرش مي شوند شامل تمامي مقاطع و تمامي مکانيزم هاي ورود به دانشگاه مي شود. اين تعداد دانشجو در دانشگاه هاي وزارت علوم، آزاد اسلامي و آموزشکده هاي فني و حرفه اي پذيرفته مي شود. 
 
42 هزار نفر موفق به مشاهده نتايج آزمون کارشناسي ارشد نشده اندمعاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: از 392 هزار داوطلب حاضر در جلسه حدود 350 هزار نفر تاکنون ازطريق مراجعه به سايت اينترنتي سازمان سنجش موفق به دريافت کارنامه خود شده اند.
دکتر حسين توکلي در گفتگو با ايسنا افزود: افراد باقي مانده نيز مي توانند ضمن تماس با
روابط عمومي سازمان سنجش به شماره 9-88923595نسبت به دريافت شماره داوطلبي خود و مشاهده کارنامه اقدام کنند. وي با اشاره به اعتراض داوطلباني که تا کنون موفق به دريافت نتايج آزمون کارشناسي ارشد نشده اند، اظهار کرد: سازمان سنجش نمي تواند اطلاعات داوطلبان را از طريق ديگري منتشر کند چرا که ديگران نيز از اين نتيجه مطلع شده و اين خود مشکلاتي به همراه خواهد داشت. گفتني است انتخاب رشته داوطلبان از روز پنجشنبه آغاز مي شود و تا يکشنبه ادامه دارد.سازمان سنجش آموزش کشور عليرغم آنکه پيش از اين بارها بر لزوم ثبت و حفظ شماره داوطلبي و پرونده داوطلبان تاکيد کرده بود، براي داوطلباني که شماره داوطلبي خود را فراموش
کرده اند، امکان تهيه شماره داوطلبي از طريق تماس تلفني را فراهم کرده است، هر چند که به گفته داوطلبان اين پنج خط تلفن در تمام طول شبانه روز مشغول است و پاسخگوي تعداد داوطلبان نيست.
 
دانشگاه علم و فرهنگ در مقطع کارشناسي ارشد،
115 دانشجو مي پذيرد
دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهي بر اساس مجوز شوراي گسترش آموزش عالي براي نيمسال اول سال تحصيلي 86-87 در 8 رشته دانشجوي کارشناسي ارشد مي پذيرد.
اين دانشگاه با همکاري دانشگاه تربيت مدرس، پژوهشکده رويان، پژوهشکده توسعه تکنولوژي و دانشگاه هنر در رشته هاي علوم اجتماعي- مطالعات فرهنگي، حقوق- حقوق خصوصي، زيست شناسي-علوم جانوري، مهندسي صنايع- صنايع، مهندسي عمران-سازه، پژوهش هنر، روانشناسي- خانواده درماني، مديريت- مديريت استراتژي (MBA) در مقطع کارشناسي ارشد در نيمسال اول دانشجو مي پذيرد. ظرفيت پذيرش در هر کدام از رشته هاي مذکور، 15 نفر و در رشته زيست شناسي- علوم جانوري، 10 نفر تعيين شده است.
بر اساس اين گزارش، داوطلبان ممتاز آزمون تحصيلات تکميلي حايز رتبه 1 تا 30 در گروه آموزشي مربوط که محل تحصيل خود را دانشگاه علم و فرهنگ انتخاب نمايند، از مزيت تحصيل رايگان برخوردار خواهند شد. همچنين سه نفر از پذيرفته شدگان حايز بالاترين رتبه در
زيست شناسي- علوم جانوري، علاوه بر داوطلبان ممتاز آزمون تحصيلات تکميلي رتبه 1 تا 30 که اين دانشگاه را به عنوان محل تحصيل خود انتخاب نمايند از مزيت تحصيل رايگان برخوردار خواهند شد. در اين رابطه داشتن معدل کل حداقل 17 در مقطع کارشناسي براي پذيرش در رشته
زيست شناسي- علوم جانوري که با همکاري پژوهشکده رويان ارايه مي شود، براي متقاضيان اين رشته الزامي است. دانش آموختگان مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه،مشروط به احراز صلاحيت هاي لازم و نياز واحدها، موسسات و پژوهشکده هاي جهاد دانشگاهي، برابر مقررات و ضوابط مربوط استخدام خواهند شد.همچنين دانشجويان کارشناسي ارشد به ازاي انتشار يا ارايه هر مقاله، متناسب با سطح علمي و ميزان اعتبار مجله يا کنفرانس،حداکثر تا 1/5 برابر شهريه ثابت يک نيمسال تحصيلي از تخفيف در شهريه برخوردار خواهند شد. لازم به ذکر است دانشگاه علم و فرهنگ در حال حاضر داراي سه دانشکده فني و مهندسي، علوم انساني و هنر و گروه هاي آموزشي علوم پايه مي باشد و جمعا 4040 دانشجو در 24 رشته در مقاطع مختلف کارشناسي، کارشناسي ناپيوسته و کارشناسي ارشد در آن مشغول به تحصيل مي باشند.علاقه مندان براي کسب اطلاعات بيشتر مي توانند به سايت اين دانشگاه به نشاني ir.ac.usc.www مراجعه يا با شماره تلفن 44238171-5 تماس حاصل نمايند.


 
ورزشي و قلمرو ورزش
سياسي و سياسي خارجي
دريچه هنر
مرز پرگهر
دانش و پژوهش
خبر دانشگاه
آموزش و سنجش
اقتصاد و بازار
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته