جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1395/12/23 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 5515

رئيس اتحاديه جايگاه‌داران سوخت:
اعلام رفع دغدغه جايگاه‌داران دروغ است


گزارش کميسيون انرژي مجلس درباره آتش‌سوزي پتروشيمي «بوعلي» ماهشهر


تردد بدون مشکل نفت‌کش‌هاي ايراني در آب‌هاي اروپا


معادلات انرژي


ميز خبر


 رئيس اتحاديه جايگاه‌داران سوخت:
 اعلام رفع دغدغه جايگاه‌داران دروغ است 

 
رئيس اتحاديه جايگاهداران سوخت گفت: ما به همه زمان بندي جايگاهداران را اعلام کرده ايم و اگر به موضوع کارمزدها و توقف طرح برندينگ توجهي نشود، شاهد کاهش ظرفيت عرضه سوخت و سپس توقف آن در بهار 96 خواهيم بود.بيژن حاج محمدرضا رئيس اتحاديه جايگاهداران سوخت کشور در واکنش به سخنان مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي که از رفع دغدغه جايگاه‌داران در خصوص اجراي طرح برندينگ خبر داده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم اظهار داشت: اعلام رفع دغدغه جايگاهداران دروغ است و نه تنها دغدغه هاي ما رفع نشده، بلکه با نحوه برخورد مسئولان شرکت ملي پخش و بي اعتنايي مسئولان وزارت نفت، جايگاهداران به دنبال تجمع در آستانه نوروز بودند که ما در اتحاديه جلوي اينچنين اقداماتي را گرفته ايم تا مردم در آستانه نوروز و تعطيلات عيد دچار مشکل نشوند.

وي افزود: اما اولتيماتوم سه ماهه جايگاهداران براي کاهش پلکاني ظرفيت عرضه سوخت در سه نوبت پايان فروردين، پايان ارديبهشت و توقف کامل عرضه سوخت در پايان خرداد 96 در صورت عدم توقف طرح برندينگ و تعيين تکليف کارمزدها همچنان پابرجاست.

حاج محمدرضا با بيان اينکه "ما اين موضوع را به اطلاع تمامي نهادهاي نظارتي و امنيتي رسانده ايم"، گفت: وقتي از تمامي شهرستانهاي کشور به اتحاديه مراجعه مي کنند و خواهان تعيين تکليف خود هستند و جايگاهداران در تمام کشور نسبت به اجراي اين طرح معترضند و از طرفي ديگر مسئولان مربوطه در وزارت نفت و شرکت ملي پخش، گوش شنوايي ندارند، اين موضوع مي تواند در عرضه بنزين که با زندگي روزمره مردم سر و کار دارد، ايجاد اختلال کند.

وي ادامه داد: اين کار شرکت ملي پخش خلاف قانون است، ما با اين شرکت قرارداد داريم و بايد به قراردادهاي خود پايبند باشد و نمي تواند اين قراردادها را به غير واگذار کند.

رئيس اتحاديه جايگاهداران سوخت کشور با اشاره به برگزاري دو جلسه در هفته گذشته با حضور مسئولان شرکت ملي پخش گفت: در اين دو جلسه که نمايندگان زيادي از استانهاي مختلف براي حضور در آن به تهران آمده بودند، دغدغه هاي جايگاهداران اعلام شد، اما توجهي به دغدغه ها نشد و تنها با اذعان به اينکه پيوستن به طرح برندينگ اجباري نيست، دغدغه ها رفع نمي شود.وي افزود: مي گويند پيوستن به طرح برندينگ و زير پوشش يک برند رفتن اجباري نيست اما وقتي پيگير اجراي مصوبه تغيير نظام کارمزدي به حق العمل کاري مي شويم مي گويند اين کار در قالب برندينگ انجام مي شود، يعني به هر روش مي خواهند جايگاهدار را مجبور به پيوستن به اين طرح کنند که اين درست نيست و ما اين موضوع را رد کرده ايم.حاج محمدرضا تصريح کرد: چند روز ديگر سال 95 تمام مي شود اما هنوز مسئله کارمزدهاي سال 95 مشخص نشده و هر بار که مي گوييم جواب درستي به ما نمي دهند.

رئيس اتحاديه جايگاهداران سوخت کشور با بيان اينکه "متأسفانه به جاي پاسخگويي، جايگاهداران را در وضعيت زمين و هوا و بلاتکليفي نگه داشته اند، گفت: ما به همه زمان بندي جايگاهداران را اعلام کرده ايم و اگر به موضوع کارمزدها و توقف طرح برندينگ توجهي نشود، شاهد کاهش ظرفيت عرضه سوخت و سپس توقف آن در بهار 96 خواهيم بود.


 گزارش کميسيون انرژي مجلس درباره آتش‌سوزي پتروشيمي «بوعلي» ماهشهر  

 
گزارش کميسيون انرژي مجلس درباره آتش‌سوزي پتروشيمي «بوعلي» ماهشهر در جلسه علني قرائت شد.

به گزارش تسنيم، گزارش کميسيون انرژي مجلس درباره آتش‌سوزي پتروشيمي «بوعلي» ماهشهر در جلسه علني قرائت شد.

گزارش کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي درباره آتش‌سوزي پتروشيمي «بوعلي» ماهشهر در جلسه علني قوه مقنه توسط اسداله قره‌خاني سخنگوي اين کميسيون قرائت شد

ضرر 100 ميليون يورويي پتروشيمي بوعلي سينا

رئيس کميسيون اصل 90 قانون اساسي گفت: 100 ميليون يورو و 20 ماه زمان براي راه اندازي مجدد پتروشيمي بوعلي سينا بندر ماهشهر آن هم در شرايط اقتصادي نامناسب فعلي کشور غير قابل اغماض است.داوود محمدي در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي پس از قرائت کميسيون انرژي درباره حادثه آتش سوزي پتروشيمي بوعلي سينا بندر ماهشهر گفت: عدم برنامه ريزي براي تعمير پمپ و ضعف هاي مديريتي در شرکت بزرگ پتروشيمي بزرگ بوعلي سينا واقعا جاي تامل دارد. علاوه بر آن در ساخت اين واحد پتروشيمي نسبت به پدافند غير عامل و استانداردها توجه لازم نشده است.

وي ادامه داد: در اين مجتمع بزرگ پتروشيمي به جاي آنکه از تجهيزات خودکار استفاده شود، از تجهيزات دست ساز استفاده شده است.

به گفته محمدي، شکاف حقوقي مديران و کارکنان پتروشيمي بوعلي سينا بندرماهشهر به حدي بود که تاثير اين مساله در بروز حادثه کاملا مشهود است.نماينده مردم قزوين در مجلس استفاده از مديران پروازي و حضور نداشتن مديران مقيم در اين مجموعه بزرگ پتروشيمي را نکوهش کرد و افزود: مديريت بحران و مديريت بعد از بحران بايد در نظام مديريتي کشور بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

با خاطيان حادثه پتروشيمي بوعلي برخورد شود

نماينده مردم اروميه در مجلس گفت: با خاطيان حادثه آتش‌سوزي پتروشيمي بوعلي ماهشهر بايد برخورد شود.نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني قوه مقننه پس از قرائت کميسيون انرژي درباره حادثه آتش‌سوزي پتروشيمي بوعلي‌سينا بندر ماهشهر در تذکري با استناد به ماده 206 آيين‌نامه داخلي مجلس گفت: پس از آتش‌سوزي در پتروشيمي بوعلي‌سينا نامه‌اي به کميسيون انرژي نوشتيم و خواستار اعمال ماده 206 و 24 آيين‌نامه داخلي مجلس درباره گزارش ارائه شده از سوي کميسيون انرژي پارلمان شديم. وي ادامه داد: گزارشي که کميسيون انرژي ارائه کرد تنها مباحث کارشناسي در آن بود و بحثي درباره شناسايي خاطيان در اين حادثه در اين گزارش به ميان نيامده است.

نماينده مردم اروميه در مجلس با بيان اينکه در زمان آتش‌سوزي پتروشيمي بوعلي مسئول اين پتروشيمي بدون کلاه و با سيگار روشن در محوطه پالايشگاه قدم مي‌زده است گفت: بايد با خاطيان اين حادثه برخورد شود تا شاهد تکرار اينگونه حوادث نباشيم.

قاضي‌پور تصريح کرد: چرا هيچ‌کدام از مسئولان پتروشيمي بوعلي‌سيناي ماهشهر پس از رخ دادن حادثه يا استعفا يا از مردم عذرخواهي نکردند.


 تردد بدون مشکل نفت‌کش‌هاي ايراني در آب‌هاي اروپا 

يک مقام مسئول از تردد بي وقفه و بدون مشکل نفت‌کش‌هاي ايراني در آب‌هاي کشورهاي اروپايي خبر داد.شهرام فرحبد در گفت‌وگو با ايسنا، با اعلام خبر فوق، درمورد مقاصد نفت‌کش‌هاي ايراني در اروپا اظهار کرد: کشتي ها به مقاصد اسپانيا، هلند و نقاط مشابه سفر کردند و مشکلي هم براي تردد نداشتند.مدير بيمه‌هاي شرکت ملي نفت‌کش درمورد محصولي که توسط نفت‌کش‌ها منتقل مي‌شود، اظهار کرد: نفت‌کش‌هايي که به سمت اروپا تردد کردند حاوي نفت خام بودند.بر اساس اين گزارش، با اجراي برجام و لغو تحريم‎ها، تردد کشتي‎هاي ناوگان شرکت ملي نفتکش ايران به بنادر اروپايي که در دوران تحريم متوقف شده بود در اواخر دي‌ماه سال جاري، پس از حل شدن مشکلات بيمه، کلاس، پرچم و گواهينامه‎هاي بين‎المللي کشتي‏‎هاي ايراني از سر گرفته شد.در همين راستا چندي پيش، سيروس کيان‎ارثي - مديرعامل شرکت ملي نفتکش ايران - اعلام کرد: نخستين کشتي شرکت ملي نفتکش ايران که به يکي از شرکت‎هاي بزرگ نفتي اسپانيا اجاره داده شده است چندي پيش در بندر الجسيراس اين کشور پهلو گرفت و در آينده نزديک، شاهد اضافه‎شدن کشورهاي اروپايي بيشتري به مقاصد بين‎المللي ناوگان نفتکش ايران خواهيم بود.


 معادلات انرژي 

 معافيت مالياتي براي پول نفت ايران در هند

سازمان مالياتي CBDT هند با هدف افزايش تجارت دهلي نو با تهران، پولي که بابت واردات نفت به ايران پرداخت مي‌شود را از ماليات معاف کرد.

به گزارش ايسنا، اين تصميم با گذشت اندکي بيش از يکسال از لغو تحريم‌هاي بين‌المللي عليه تهران صورت مي‌گيرد. در اين بين بانک خصوصي IndusInd براي تسهيل همه مبادلات مربوط به ايران اعلام آمادگي کرده است.

سازمان مالياتي CBDT در اطلاعيه‌اي به تاريخ 23 فوريه اعلام کرد درآمدي که شرکت ملي نفت ايران به روپيه در هند براي فروش نفت خام به يک شرکت هندي دريافت مي‌کند بايد از 16 اوت سال 2016 به بعد از ماليات معاف شود.

به گفته آجي ساهاي، مديرکل فدارسيون سازمان‌هاي صادرات هند، معافيت از ماليات تکليفي شرکت ملي نفت ايران را تشويق خواهد کرد بخشي از پولي که براي صادرات نفت در هند دريافت مي‌کند را در اين کشور نگه دارد تا سپرده‌اي که اين شرکت تحت مکانيسم پرداخت به روپيه در هند دارد، افزايش پيدا کند، زيرا در حال حاضر اين سپرده به سرعت روبه کاهش است. اين امر به نفع صادرکنندگان هندي خواهد بود، زيرا امکان مبادله ارزي آزاد با ايران از طريق بانک‌هاي محدودي که اعلام آمادگي کرده‌اند هنوز تثبيت نشده است.

وي در ادامه افزود: ادامه مکانيسم مبادله ارزي آزاد و مکانيسم پرداخت به روپيه براي صادرکنندگان هندي و واردکنندگان ايراني انتخاب گسترده‌تري فراهم خواهد کرد به خصوص زماني که ارز ايران با نوسانات شديدي روبه‌رو مي‌شود.

پيش از اين به دنبال تحريم‌هاي اقتصادي بين‌المللي عليه برنامه هسته‌اي تهران، دو کشور موافقت کرده بودند 45 درصدي از پولي که دهلي نو براي واردات نفت از ايران پرداخت مي‌کند، در حسابي در بانک هندي UCO که فعاليت‌هاي چنداني در آمريکا يا اتحاديه اروپا ندارد، نگهداري شود. در مقابل ايران از اين پول براي پرداخت پول واردات از هند استفاده مي‌کرد. گفته مي‌شود که تراز در حساب روپيه ممکن است براي پوشش سه ماه صادرات هند به ايران کافي نباشد.

در سال مالي 2016 ارزش تجارت ميان هند و ايران به 9 ميليارد دلار بالغ شد که از اين رقم، 6.3 ميليارد دلار واردات از ايران بود که 4.5 ميليارد آن هزينه واردات نفت بود. در حالي که صادرات هند تنها 2.7 ميليارد دلار بود. تجارت دو جانبه کمتر از سطح 16.2 ميليارد دلار است که در سال 2012-2011 به ثبت رسيد و در مدت مذکور صادرات هند 2.4 ميليارد دلار و واردات از ايران 13.8 ميليارد دلار بود.

آخرين سکوي فاز 19 پارس جنوبي نصب شد

بخش فراساحل طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبي با نصب آخرين سکوي اين فاز در آب‎هاي خليج فارس تکميل شد.

به گزارش شانا، عرشه 19B با وزن 1640 تن، صبح امروز (يکشنبه،22 اسفندماه) بر روي جکت خود در موقعيت فراساحل فاز 19 پارس جنوبي نصب شد.

اين عرشه، آخرين سازه دريايي فاز 19 است که با ظرفيت توليد 14,2 ميليون مترمکعب گاز، پس از پايان عمليات هوک آپ و راه‎اندازي، در ارديبهشت ماه سال 96، به مجموعه سکوهاي توليدي پارس جنوبي خواهد پيوست تا معادل يک چهارم کل ظرفيت منابع گازي اين فاز (56 ميليون متر مکعب) را به بخش خشکي ارسال کند. پيش از اين نيز سه سکوي اين طرح عظيم ملي نصب و راه اندازي شده است.حميدرضا مسعودي مجري فاز 19 پارس جنوبي در شرکت نفت و گاز پارس درباره مشخصات سکوي 19B گفت: در اين سکو 10 هزار اينچ عمليات لوله کشي، 35 هزار متر کابل کشي و ابزار دقيق و 2 هزار و 100 متر عمليات تيوبينگ انجام شده است.وي با بيان اينکه اين سکو از طريق خط لوله 18 اينچ مياني به سکوي اصلي 19A پارس جنوبي متصل است، به تعداد چاه‎هاي اين دو سکو اشاره کرد و گفت: هرکدام از اين سکوها يک حلقه چاه توصيفي و چهار حلقه چاه توليدي دارند و در مجموع حدود 28,3 ميليون متر مکعب گاز از اين دو سکو (هرکدام 14.2 ميليون مترمکعب) برداشت و از طريق يک خط لوله 32 اينچ به طول 115 کيلومتر به پالايشگاه اين فاز در منطقه پارس دو (کنگان) انتقال مي يابد .

به گفته مسعودي، با توجه به آمادگي کليه واحدهاي شيرين سازي پالايشگاه، گاز ترش و غني برداشت شده از اين سکو بلافاصله شيرين سازي و به خط لوله سراسري تزريق خواهد شد.

مسعودي ميزان منابع مالي صرف شده براي ساخت اين سکو را حدود 150 ميليون دلار عنوان کرد و با اشاره به فعاليت هاي باقيمانده سکو گفت: به منظور بهره برداري از اين سکو، عمليات هوک آپ (اتصال سکو و تجهيزات جانبي به چاه ها) و راه اندازي بر روي اين سکو و در دريا انجام مي شود.

مجري فاز 19 درباره جکت اين سکو اظهار کرد: اين جکت از لحاظ ساختار و وزن با جکت ساير سکوها متفاوت است، به نحوي که در مقايسه با جکت هاي معمولي که چهارپايه دارند، به دليل شرايط موجود در بستر دريا بر روي 6 پايه عظيم فلزي مستقر شده و با احتساب پايل ها، وزن سکو و ملحقات آن به پنج هزار تن مي رسد.

به گفته مسعودي، از ارديبهشت ماه امسال تاکنون و در مدت کمتر از يک سال از زمان بهره برداري، هفت ميليون و 200 هزار بشکه ميعانات گازي و بالغ بر پنج ميليارد متر مکعب گاز در فاز 19 توليد شده و درآمد حاصل از فروش محصولات اين فاز براي کشور يک ميليارد و 400 ميليون دلار بوده است.

مجري فاز 19 پارس جنوبي با بيان اينکه براي توسعه اين فاز از ظرفيت هاي مشاوران، پيمانکاران و سازندگان داخلي استفاده شده است، افزود: جمعا 61 درصد از کل فعاليت هاي طراحي، مهندسي ، ساخت، اجرا، راه اندازي و بهره برداري ايراني بوده و بخش عمده اي از کالاها و تجهيزات ساخت هم توسط سازندگان داخلي تامين شده است.

وي با تشريح ميزان تخصيص منابع مالي به اين طرح گفت: اعتباري که براي توسعه اين طرح از طريق منابع مالي داخلي در نظر گرفته شده، با جمع هزينه هاي سرمايه اي و غير سرمايه اي بالغ بر 6 ميليارد دلار بوده است.

مجري فاز 19 با اشاره به اينکه سقف قرارداد منعقد شده با اعضاي کنسرسيوم براي توسعه کامل اين فاز 4,8 ميليارد دلار بوده است، افزود: اين طرح از لحاظ تخصيص منابع مالي، يکي از منظم ترين طرح‎هاي عظيم ميدان پارس جنوبي است که منطبق با سقف مبلغ تعين شده مذکور، به پايان کار خود رسيده است.

وي با اشاره به اينکه هم اکنون چهار سکوي طرح توسعه فاز 19 در موقعيت خود قرار دارند، ادامه داد: براي توسعه بخش فراساحل فاز 19 از زمان ساخت سکوها و جکت ها، 33 ميليون نفر ساعت کار بدون حادثه و ايمن انجام شده است.

مسعودي اعلام کرد: ايمني در مرحله ساخت، نصب و راه اندازي اصل مهم و مورد تاکيد کارفرما و پيمانکار اجرا کننده حوزه فراساحل فاز 19 پارس جنوبي در قالب دستورالعمل هاي ايمني ابلاغي از سوي شرکت ملي نفت بوده است و مجريان و پيمانکاران طرح موظف به رعايت اين اصول بوده اند؛ تا جايي که براي نخستين بار اين دستورالعمل ها در فاز 19 بکارگيري


 ميز خبر 

 جمع آوري گازهاي اسيدي شهر اهواز آغاز شد

پيرو تعهد وزير نفت به رئيس جمهوري و مردم خوزستان، فاز دوم طرح آماک امروز راه‎اندازي شد و اين طرح طي روزهاي آينده به طور رسمي افتتاح مي شود.

به گزارش شانا، فاز دوم طرح جمع آوري گازهاي همراه آماک با هدف جمع آوري گازهاي اسيدي به ميزان حداکثر 18 ميليون فوت مکعب در روز راه‎اندازي شده است و از 23 اسفندماه اين گاز به پتروشيمي رازي تحويل داده مي شود.

بيژن عالي‎پور، مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت‎خيز جنوب (شرکت بهره بردار طرح) اين خبر را اعلام کرد و افزود: شرکت مهندسي و توسعه نفت (مجري) با همکاري مديريت توليد شرکت ملي نفت ايران و شرکت‎ بهره برداري نفت و گاز کارون و شرکت بهره برداي نفت و گاز آغاجاري، فاز دوم طرح آماک را به مرحله راه‎اندازي رسانده و اين طرح طي روزهاي آينده به طور رسمي افتتاح مي شود.

وي گفت: با راه اندازي فاز دوم طرح آماک، روزانه بين 15 تا 18 ميليون فوت مکعب گازهاي اسيدي جمع آوري و از طريق يک خط لوله 96 کيلومتري به پتروشيمي رازي ارسال مي شود.

عالي‎پور با بيان اينکه اجراي کامل طرح آماک به کاهش چشمگير ميزان گازسوزي در شهر اهواز و شهرهاي حومه مي انجامد، ادامه داد: وزير نفت در سفر اخير رئيس جمهوري به استان خوزستان اعلام کردند که فاز دوم طرح آماک به زودي راه اندازي مي شود و اکنون با راه اندازي اين طرح، وعده وزير نفت به رئيس جمهوري و همچنين مردم خوزستان محقق شده است.

بر اساس اين گزارش، دکتر حسن روحاني، رئيس جمهوري، پنجم اسفندماه امسال از طرح جمع آوري گازهاي همراه آماک بازديد و بر بهره برداري هرچه سريعتر از اين طرح زيست محيطي تاکيد کرده بود.

با اجراي فاز دوم طرح آماک، علاوه بر جمع آوري روزانه 241 ميليون فوت مکعب گازهاي همراه نفت لايه بنگستان مخازن اهواز، آب تيمور، منصوري، کوپال و مارون (اهداف فاز اول طرح که در سال 88 محقق شد)، روزانه تا حداکثر 18 ميليون فوت مکعب گازهاي اسيدي نيز جمع آوري مي شود.

شرط ورود بيمه‌گران آمريکايي براي پوشش نفتکش‌هاي ايراني

رئيس امور بيمه و دعاوي شرکت ملي نفتکش گفت: زماني که ما نمي‌توانستيم از کلوب هاي IGA پوشش بگيريم و محدوديت ورود به مقاصد صادرات نفت داشتيم، شرکت‌هاي بيمه گر ايراني نياز ما را برطرف مي کردند.

شهرام فرحبد، رئيس امور بيمه و دعاوي شرکت ملي نفتکش در گفت و گو با ايلنا ‌درباره اينکه آيا در حال حاضر نفتکش هاي ايراني تحت پوشش شرکت هاي بيمه‌گر آمريکايي قرار دارند يا خير، گفت: اگر به برجام رجوع کنيم مي بينيم که آمريکايي ها حق ورود به هر گونه کسب و کار و تجارت را با ايراني ها ندارند.

وي خاطرنشان کرد: خزانه داري امريکا بايد اجازه دهد تا بيمه گران امريکايي حضور داشته باشند که اين اجازه داده نشده بنابراين بخش هايي که تحت پوشش بيمه گران امريکايي بود با بيمه گران اتکايي غير امريکايي جايگزين شد.

فرحبد تصريح کرد: در حال حاضر از برخي کلوب هاي بيمه P&I که به آنها کلوب هاي عضو IGA گفته مي شود نفت‌کش‌هاي ايراني را بيمه مي کنند زيرا بدون عضويت در اين کلوب ورود به بازارهاي بين المللي مشکل است.

وي درباره حضور شرکت‌هاي بيمه گر ايراني براي پوشش بيمه‌اي نفتکش‌ها اظهار داشت: در حال حاضر شرکت‌هاي بيمه گر ايراني مثل بيمه متقابل کيش و قشم در بيمه نفتکش ها حضور دارند و زماني که ما نمي‌توانستيم از کلوب هاي IGA پوشش بگيريم و محدوديت ورود به مقاصد صادرات نفت داشتيم ، نياز ما را برطرف مي کردند.

رئيس امور بيمه و دعاوي شرکت ملي نفتکش يادآور شد: در زمان تحريم نفتکش هاي ايراني بيشتر تمرکز ما روي کشورهاي چين، هند و سريلانکا بود اما در حال حاضر به ديگر کشورها نيز از جمله هلند و اسپانيا هم نفت ارسال مي کنند.

10 گروه کالايي پرمصرف صنعت نفت در داخل توليد مي شود

وزير نفت گفت: وزارت نفت تاکنون کارهاي متعددي براي حمايت از کالاي ايراني و ساخت داخل انجام داده که بزرگ ترين آنها ساخت 10 خانواده کالايي اصلي و پرمصرف مورد نياز صنعت نفت است.

بيژن زنگنه در گفت و گو با ايرنا درباره حمايت وزارت نفت از کالاي ايراني افزود: برنامه هاي وزارت نفت براي حمايت از ساخت داخل، طولاني است که از جمله آنها طرح ساخت اقلام مهم و پرمصرف اين صنعت به شمار مي رود.

وي اضافه کرد: احتمال دارد برنامه ساخت 2 قلم بزرگ از تجهيزات مورد نياز صنعت نفت پيش از پايان امسال به نتيجه مي رسد که يکي از آنها لوله هاي «سي.آر.اي» است.

وزير نفت اعلام کرد قرار است خريد 600 ميليون دلاري اين لوله ها همراه با ساخت داخل انجام شود؛ بدين ترتيب در ساخت اين لوله ها که در دوره تحريم براي تامين آنها دچار گرفتاري شده بوديم، به خوداتکايي کامل مي رسيم.

زنگنه از مته هاي حفاري، تجهيزات سرچاهي و درون چاهي به عنوان گروه هاي کالايي ديگر صنعت نفت نام برد که برنامه ساخت آنها دنبال مي شود.

وي يادآوري کرد: در صورت نهايي شدن طرح ساخت گروه هاي دهگانه کالاي نفت تا 85 درصد تجهيزات صنعت نفت داخلي سازي مي شود.

وزير نفت درباره برنامه حمايت از ساخت داخل ساير تجهيزات صنعت نفت، بيان داشت: ساخت برخي کالاها صرفه اقتصادي ندارد، بنابراين بايد به سراغ کالاهايي رفت که ساخت آنها اقتصادي و به صرفه باشد.

زنگنه ادامه داد: اينکه برخي کالاها را همه کشورها نمي سازند به دليل مسايل مربوط به بالا بودن فناوري آنها نيست، بلکه آن کالاها صرفه اقتصادي ندارند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته