جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1396/01/31 - روزنامه سراسري صبح ايران(پنجشنبه) نسخه شماره 5533

براي نيمسال دوم 96- 95؛
زمان ثبت‌نام وام‌هاي ضروري و مسکن دانشجويان علوم پزشکي اعلام شد

مرکز سنجش پزشکي اعلام کرد؛
اعلام ظرفيت پذيرش دستياري فوق تخصصي

92درصد داوطلبان کارنامه گرفتند؛
آغاز انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتري از 9 ارديبهشت


خبر


معرفي كتاب


ميز خبر


 براي نيمسال دوم 96- 95؛
 زمان ثبت‌نام وام‌هاي ضروري و مسکن دانشجويان علوم پزشکي اعلام شد 

 
زمان ثبت‌نام وام‌هاي ضروري و وديعه مسکن نيمسال دوم 1396-1395 ويژه دانشجويان علوم پزشکي اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، تمامي دانشجويان که در دانشگاههاي علوم پزشکي تحصيل مي‌کنند در صورت واجد شرايط بودن بايد براساس آئين‌نامه وام‌ها و تسهيلات صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت، جهت ثبت‌نام وامهاي ضروري و وديعه مسکن در نيمسال دوم 96-95 به پرتال دانشجويي به اين آدرس مراجعه کنند.

http://portal.srd.ir

دانشجويان بايد درخواست وام خود را طبق زمانبندي مندرج در تقويم رفاهي تا 8 ارديبهشت ماه 1396 ارسال کنند.تاريخ اعلام شده قابل تمديد نيست.


 مرکز سنجش پزشکي اعلام کرد؛
 اعلام ظرفيت پذيرش دستياري فوق تخصصي 

 
به گزارش خبرنگار مهر، فرصت انتخاب محل آموزش سي و چهارمين دوره آزمون پذيرش دستيار فوق تخصصي به مدت يک روز تمديد شده بود و داوطلبان مجاز در سي و چهارمين دوره آزمون دستياري فوق تخصصي تا روز چهارشنبه 30 فروردين ماه 96 فرصت داشتند نسبت به انتخاب محل تحصيل خود در اين آزمون اقدام کنند.

آزمون کتبي سي و چهارمين دوره آزمون پذيرش دستيار فوق تخصصي پنجشنبه 14 بهمن 95 به صورت متمرکز در شهر تهران برگزار شده است.آزمون شفاهي نيز در روزهاي 17 و 18 بهمن 95 برگزار شد.

ظرفيت پذيرش در سي و چهارمين دوره آزمون پذيرش دستيار فوق تخصصي 410 نفر در 16 دانشگاه علوم پزشکي و 25 رشته دستياري فوق تخصصي است.

پذيرش در سي و چهارمين دوره آزمون پذيرش دستيار فوق تخصصي براساس نمره کل تراز شده مکتسبه داوطلبان آزمون پذيرش مربوطه از بالاترين نمره کل تراز شده (براساس دوسوم آزمون کتبي و يک سوم آزمون آسکي) صورت مي‌‎گيرد.


 92درصد داوطلبان کارنامه گرفتند؛
 آغاز انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتري از 9 ارديبهشت 

 مشاور عالي سازمان سنجش آموزش کشور گفت: دفترچه انتخاب رشته‎هاي تحصيلي آزمون ورودي دوره دکتري (نيمه‌متمرکز) سال 1396 روز چهارشنبه 30 فروردين منتشر
شد.دکتر حسين توکلي در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: کارنامه نتيجه اوليه آزمون ورودي دوره دکتري (نيمه‌متمرکز) سال 1396 از ساعت 12 روز دوشنبه 28 فروردين 96 بر روي سايت سازمان سنجش قرار گرفت.وي افزود: تاکنون از تعداد 212 هزار و 941 داوطلب حاضر در جلسه آزمون، تعداد 197 هزار و 250 نفر معادل 92.63 درصد داوطلبان نسبت به مشاهده کارنامه نتيجه اوليه آزمون خود و تهيه پرينت از آن اقدام کرده‏اند.

توکلي خاطرنشان کرد: براساس برنامه اعلام شده دفترچه انتخاب رشته‌هاي تحصيلي (دفترچه شماره 2) آزمون ورودي دوره دکتري (نيمه‌متمرکز) سال 1396 از عصر روز چهارشنبه 30 فروردين بر روي سايت سازمان سنجش قرارگرفت.

وي يادآور شد: آن‌دسته از داوطلباني که براساس مندرجات کارنامه اوليه مجاز به انتخاب رشته‌هاي تحصيلي شده‎اند بايد از روز شنبه 9 ارديبهشت تا روز چهارشنبه 13 ارديبهشت 96 نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌هاي انتخابي خود (حداکثر 50 کدرشته محل درصورت وجود) با توجه به رشته امتحاني که در آن آزمون داده‌اند، در پايگاه اطلاع‌رساني اين سازمان اقدام کنند.

مشاور عالي سازمان سنجش اظهار داشت: داوطلبان ابتدا نسبت به مطالعه دقيق دفترچه راهنماي انتخاب رشته‌هاي تحصيلي و اطلاعيه‌هاي مرتبط با آن اقدام کرده، سپس کدرشته‌محل‌هاي مورد علاقه خود را، از کدرشته‌محل‌هاي مربوط به رشته امتحاني انتخاب و اولويت‌ها را به ترتيب علاقه، مرتب کرده و پس از آن نسبت به ثبت انتخابهاي خود اقدام کنند.وي گفت: اسامي معرفي‌شدگان داراي حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم ( مصاحبه، بررسي سوابق علمي و پژوهشي و...) همراه با برنامه زماني مراجعه به دانشگاههاي مجري در هفته اول خرداد ماه 96 از طريق پايگاه اطلاع‌رساني اين سازمان منتشر خواهدشد.

توکلي خاطرنشان کرد: داوطلباني که مجاز به انتخاب رشته هستند و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌هاي دانشگاههاي آزاد اسلامي هستند لازم است به سايت مرکز سنجش و پذيرش دانشگاه آزاد مراجعه و براساس اطلاعيه‌هاي مربوط که در سايت دانشگاه آزاد اطلاع‌رساني خواهد شد اقدام کنند.


 خبر 

 10الزام براي کارآفريني آموزش عالي؛

دانشگاه‎هايي که نسل سومي مي شوند

دانشگاه نسل سوم يا کارآفرين واژه اي است که در چندسال اخير به ادبيات آموزش عالي کشور وارد شده و با تحقق آن در کشور راهي براي رفع مشکلات اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي گشوده خواهد شد.

خبرگزاري مهر - دانشگاههاي ايران در سال هاي گذشته تلاش کردند از نسل اول آموزش عالي که اولويت آن تنها تربيت نيروي متخصص بود به نسل دوم دانشگاهها که هدف آن پژوهش و توليد علم بود حرکت کنند و امروز نيز به دنبال دستيابي به نسل سوم آموزش عالي به معناي تربيت نيروي انساني کارآفرين و مرتبط با صنعت هستند.

دانشگاه کارآفرين به نهادي اطلاق مي شود که علاوه بر آموزشهاي تئوري، مهارتهاي لازم شغلي را نيز براساس رشته‌هاي تحصيلي به دانشجويان آموزش مي‌دهد و با حمايت و پشتيباني از ايده‌هاي جديد و خلاق دانشجويان و اساتيد زمينه تبديل دانش به محصول را فراهم مي‌کند که اين امر موجب سرمايه‌گذاري براي اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي خواهد شد.

قابليت دانشگاههاي برتر کشور براي قرار گرفتن در نسل سوم دانشگاهها

تبديل دانش به محصول و ايجاد کسب و کارهاي نوآورانه از اولويتهاي دانشگاههاي نسل سوم و کارآفرين به شمار مي‏رود که دانشگاههاي برتر نيز طي چندسال گذشته فعاليتهاي خود را در اين مسير قرار داده‏اند.

دانشگاههاي سطح يک کشور با توسعه مراکز رشد و نوآوري خود قدم در تربيت نيروهاي کارآفرين گذاشته‏اند که به گفته وحيد احمدي معاون پژوهشي وزارت علوم اين امر موجب شده تا اين دسته از دانشگاهها بتوانند در آينده به مراکز آموزش عالي نسل سوم تبديل شوند.

وي معتقد است با روندي که در دانشگاههاي کشور طي شده مي‌توان اميد داشت که طي سالهاي آينده به دانشگاههاي نسل سوم دست پيدا کنيم تا براين اساس بخشي از مشکلات اشتغال فارغ‌التحصيلان رفع شود.

معاون پژوهشي وزارت علوم گفت: برخي دانشگاههاي کشور ارتقا به دانشگاه نسل سوم را آغاز کرده‌اند و در مجموع مي‌توان گفت اين قابليت در دانشگاههاي برتر و برخي دانشگاههاي سطح دوم کشور ديده مي‌شود.

احمدي عنوان کرد: دانشگاه نسل سوم داراي ارتباط موثر با صنعت و مراکز رشد، نوآوري و بين‌المللي فعال است.

وي اظهار داشت: استانداردهاي مربوط به دانشگاه نسل سوم احصا شده است و مواردي مانند تعدد شرکتهاي خروجي يا زايشي، ميزان ارتباط با صنعت و ميزان سرمايه‎گذاريهاي دانشگاهها بخشي از اين استانداردها به شمار مي‎رود.

معاون پژوهشي وزارت علوم که معتقد است تبديل دانشگاهها به نسل سوم نيازمند طي شدن يک فرآيند است، افزود: حداقل 3 تا 4 سال زمان نياز داريم تا برخي دانشگاههاي کشور به اين سطح دست يابند.

احمدي گفت: باتوجه به تلاش برخي از دانشگاههاي کشور مي‎توان اميد داشت طي 3 سال آينده بتوانيم به چند دانشگاه نسل سوم در کشور دست يابيم.

کارآفريني در دانشگاه‎ها نيازمند فرهنگسازي است

محمدعلي برخورداري، رئيس دانشگاه علم و صنعت فرهنگسازي را يکي از الزامات دستيابي به دانشگاه کارآفرين و نسل سوم مي‎داند و معتقد است که جامعه علمي و صنعتي کشور بايد ديدگاه خود را به سمت کارآفريني حرکت دهد.

وي گفت: تمامي دانشگاههاي کشور بايد قدم در راه کارآفريني بگذارند چراکه اکنون توجه دولت و کشور نيز به سمت توليد، فناوري و اشتغال است.

رئيس دانشگاه علم و صنعت افزود: همه دانشگاهها براي دستيابي به کارآفريني بايد برنامه‎ريزي کنند اما باتوجه به اينکه دانشگاههاي فني و مهندسي مستقيما با موضوع اشتغال صنعتي و فناوري مواجه هستند، بنابراين نقش بسزايي درراستاي ايجاد دانشگاههاي نسل سوم و کارآفرين دارند.

برخورداري اظهار داشت: دانشگاههاي فني و مهندسي درحال برنامه‏ريزي براي رسيدن به نسل سوم دانشگاهها هستند اما براي دستيابي به اين مهم نمي توان زمان تعيين کرد چراکه اين موضوع نوعي فرآيند به شمار مي‎‏رود.

احمد معتمدي رئيس دانشگاه صنعتي اميرکبير نيز حرکت دانشگاهها به سمت کارآفريني را يکي از الزمات امروز آموزش عالي مي‏داند و معتقد است، دانشگاهها بايد براي رسيدن به اين هدف برنامه‏ريزي کنند.

وي افزود: در دانشگاه صنعتي اميرکبير برنامه راهبردي اين دانشگاه با هدف توسعه فعاليتهاي بين‎المللي و تبديل شدن به دانشگاه نسل سوم تدوين شده است و اکنون تمامي برنامه‎هاي اجرايي دانشگاه در اين راستا صورت مي‏گيرد.

دانشگاههاي علامه طباطبايي و صنعتي اصفهان از دانشگاههاي پيشرو در حوزه آموزشهاي مهارتي فوق برنامه به دانشجويان هستند تا از اين طريق بتوانند علاوه بر آموزش دروس آکادميک دانشجويان خود را براي مهارت‎آفريني و ورود به بازار کار تربيت کنند.

اين دانشگاهها از سال 95 دوره‌هاي مهارتي با محوريت دوره‎هاي عمومي، زندگي، مديريتي، اقتصادي، بازار، کارآفريني و دانش‏بنياني را براي دانشجويان طراحي کرده‎اند که دانشجويان پس از گذراندن اين دوره‌ها مدارک مهارتي دريافت مي‎کنند.

محمود مدرس هاشمي رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان در اين خصوص گفت: دانشگاههاي کشور بايد به سمتي حرکت کنند تا دانشجويان آنها پس از اتمام تحصيل بتوانند به راحتي وارد بازار کار شوند.

وي افزود: دانشجويان با آموزشهاي مهارتي مي‏توانند براي آينده شغلي خود برنامه ريزي کنند و تنها به دنبال جذب در ادارات دولتي نباشند.

13 دانشگاه داراي برنامه براي ورود به کارآفريني

دانشگاههاي برتر کشور از جمله مراکز آموزشي کشور هستند که در چند سال اخير موضوع تبديل شدن به نسل سوم و توسعه کارآفريني را مطرح و براي دستيابي به اين موضوع اقدام به تدوين برنامه کرده‏اند.

ارتقا به نسل سوم دانشگاهها در برنامه‏هاي راهبردي دانشگاههاي برتر و سطح يک کشور تدوين شده است.

اين مراکز آموزشي در برنامه‏هاي راهبردي خود موضوع تبديل شدن به دانشگاههاي نسل سوم را تبيين کرده‏اند و طبق اعلام مسئولان اين دانشگاهها به دنبال عملياتي‎سازي اين روند هستند.

دانشگاه صنعتي شريف نيز در برنامه راهبردي خود توسعه ظرفيت تجاريسازي، سازماندهي قراردادهاي صنعتي، حمايت از ايجاد و توسعه شرکتهاي دانش‌بنيان و تسهيل فعاليتهاي توسعه‌گري و ارائه خدمات کسب و کار تخصصي را محورهاي ارتقاي اين نهاد به دانشگاه کارآفرين و نسل سوم تعيين کرده است.


 معرفي كتاب 

 انتشار كتاب گذري در كوي نيكنامان؛

شرح حال استادان و دانشمندان بنام رشته‌هاي مختلف در يك كتاب

كتاب «گذري در كوي نيكنامان» منتشر شد. در اين كتاب، شرح حال و زندگي بسياري از اساتيد مطرح، شخصيتهاي بنام رشته‌هاي مختلف، همچون بديع‌الزمان فروزانفر، سيدجعفر شهيدي، محمود فرشچيان، عباس زرياب خويي، ايرج افشار، مهدي بهادري‌نژاد و بسياري از اساتيد ديگر رشته‌هاي مختلف به تصوير كشيده شده است. رويكرد اصلي اين كتاب، كه آن را با ساير كتابهايي از اين دست، متفاوت كرده، انگشت گذاشتن بر ويژگيهاي شخصيتي قابل ستايش و بزرگيهاي اخلاقي‌اي است كه اين اساتيد، علاوه بر تسلط و كمال علمي، از آن برخوردار بوده‌اند. مي‌توان اين كتاب را دستورالعملي جذاب براي اساتيد و دانشجويان امروز تلقي كرد. رمز ماندگاري، تنها علم و دانش نيست. آنجا كه علم و دانش، به اخلاق، آراسته مي‌شود، چهره‌ها، ماندگار و فراموش‌نشدني مي‌گردند.اين كتاب را انتشارات شمس‌الشموس در 343 صفحه منتشر كرده و شرح حال و نكات برجسته مربوط به هر شخصيت، در چند صفحه جداگانه به همراه تصويري از وي، درج شده است.

در قسمتي از اين كتاب مي‌خوانيم: «مرکز پزشکي که تحت نظر دکتر قريب بود از معدود مراکز درماني بود که همه کودکان بيمار با هر توان مالي را قبول مي کرد. هر وقت از وجود بيمار بي بضاعتي خبردار مي شد، خودش به سراغ او مي رفت و هزينه‌هاي درمانش را پرداخت مي کرد. خواهر دکتر قريب مي گويد: «نزديک ايام ماه مبارک رمضان مواد غذايي خريداري مي کردند و به تدريج به فقرا مي دادند. هميشه خود را مديون مي دانستند. حتي در همين اواخر عمرشان که کسالت داشتند و به اتفاق در کومله شمالي بوديم، وقتي براي ايشان غذا بردم، ديدم غذا را نمي خورند. وقتي علت را سؤال کردم، گفتند: به بچه‌هاي سرايدار نداده‌ايد، من نمي توانم بخورم... حتي در آخرين روزهايي که در بستر مرگ بودند، عباس قريب، پسرداييمان که رئيس حسابداري بيمارستان بود را خواسته بودند و گفته بودند: بعضي از پرستارها به بانک بدهي دارند، شما بدهکاري آنها را از حساب من بدهيد تا اين ها گرفتار ربح و اين طور مسائل نباشند.» «صفحات مربوط به زندگي دكتر محمد قريب؛ استاد و پزشك برجسته ايراني (1353-1288)»


 ميز خبر 

 در دانشگاه تربيت مدرس صورت مي‌گيرد؛

برگزاري المپياد علمي دانشجويي غيرمتمرکز دانشگاه‏هاي قطب يک کشور

بيست و دومين المپياد علمي دانشجويي غير متمرکز دانشگاههاي قطب يک کشور سال 96 در روزهاي 14 و 15 ارديبهشت ماه در دانشگاه تربيت مدرس برگزار مي‎شود.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از دانشگاه تربيت مدرس، بيست و دومين المپياد علمي دانشجويي غير متمرکز دانشگاههاي قطب يک کشور دانشگاه هاي استان تهران (به مرکزيت يکي از دانشگاههاي شهر تهران) با همکاري مشترک سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه تربيت مدرس در 19 مجموعه رشته و با حضور حدود 500 داوطلب برگزار مي‎‏شود.

شرکت کنندگان المپياد علمي دانشجويي غير متمرکز در مجموعه رشته‏هاي فيزيک، شيمي، رياضي، آمار، زيست‏شناسي، حقوق، الهيات و معارف اسلامي، زبان و ادبيات فارسي، علوم تربيتي، علوم اقتصادي، علوم زمين، علوم جغرافيايي، مهندسي مواد و متالوژي، مهندسي برق، مهندسي شيمي، مهندسي عمران، مهندسي کامپيوتر، مهندسي مکانيک، و مهندسي کشاورزي (زراعت و اصلاح نباتات) با يکديگر به رقابت مي‏پردازند.

المپياد علمي دانشجويي کشور از سال 75 به وسيله سازمان سنجش آموزش کشور و به دو روش متمرکز و غير متمرکز برگزار مي‎شود.

در روش غير متمرکز دانشگاههاي کشور به 8 قطب دانشگاهي تقسيم مي‏شوند و تيمهاي معرفي شده هر دانشگاه درقطبهاي هشتگانه به صورت همزمان با يکديگر به رقابت مي‏پردازند.

از سوي معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي؛

جزئيات نحوه ارزيابي پايان‌نامه‌هاي ‌ارشد دانشگاه آزاد اعلام شد

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي با ابلاغ بخشنامه‌اي اعلام کرد که ملاک ارزيابي پايان‌نامه کارشناسي‌ارشد به صورت کيفي بوده و در ميانگين معدل کل لحاظ نمي‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاري آنا از روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، دکتر ابراهيم واشقاني‌فراهاني گفت: «براي اجراي مصوبه جلسه هيات رييسه دانشگاه و با هدف افزايش کيفيت پايان‌نامه‌هاي کارشناسي‌ارشد، روش ارزيابي آموزشي و پژوهشي پايان‌نامه‌هاي دانشجويان کارشناسي‌ارشد (از ورودي نيمسال اول مهر95 به بعد) در بخشنامه‌اي ابلاغ شده است.

براساس اين بخشنامه درجه عالي از سوي هيات داوران به پايان‌نامه‌هايي داده مي‌شود که پذيرش يا چاپ حداقل يک مقاله مستخرج از آن در يکي از مجلات معتبر داخلي مورد تاييد وزارت‌هاي علوم و بهداشت يا بين‌المللي متناسب با رشته مربوط (ISI داراي ضريب تاثير يا مجلات دانشگاه آزاد اسلامي داراي نمايه ESI يا Scopus يا PubMed براي رشته‌هاي غير علوم انساني و هنر) و علمي پژوهشي دو وزارت مرتبط براي رشته‌هاي علوم انساني و هنر ارائه شود.واشقاني فراهاني گفت: «همچنين "درجه بسيار خوب" به پايان‌نامه‌هايي داده مي‌شود که گواهي معتبر فرستادن (Submission) مقاله مستخرج از آن در يکي از مجلات معتبر داخلي يا بين‌المللي متناسب با رشته مربوط ارائه شود.»او افزود: « "ساير درجات" نيز به پايان‌نامه‌هايي داده مي‌شود که داراي هيچ يک از شرايط بالا نباشد.»معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي درباره نحوه ارزيابي مجلات بين‌المللي نيز گفت: «ارزيابي مجلات معتبر بين‌المللي بايد از سوي گروه آموزشي و تاييد شوراي پژوهش و فناوري واحد دانشگاهي انجام شود و مسئوليت اجراي درست آن بر عهده معاونت پژوهش و فناوري واحد دانشگاهي است. اما در صورت اطمينان نيافتن از اعتبار مجله، بايد از اداره کل گسترش علم و علم‌سنجي دانشگاه استعلام شود.»او گفت: «بديهي است که شرايط تعيين‌شده در بالا يکي از معيارهاي ارزيابي کيفيت پايان‌نامه است و افزون بر آن، بايد نظر هيات داوران و استاد راهنما نيز لحاظ شود. اما چنانچه دانشجو پس از دفاع و پيش از صدور مدرک تحصيلي خود، گواهي معتبر پذيرش يا چاپ مقاله در مجلات معتبر داخلي يا بين‌المللي متناسب با رشته مربوط را ارائه کند، معاونت پژوهش و فناوري واحد دانشگاهي مجاز است در صورت‌جلسه دفاع درجه ايشان را به يک درجه بالاتر ارتقا دهد و يک نسخه از سوابق ارتقا را به معاونت پژوهش و فناوري سازمان مرکزي ارسال کند.»به گفته واشقاني فراهاني ملاک ارزيابي پايان‌نامه کارشناسي‌ارشد به صورت کيفي است و در ميانگين معدل کل لحاظ نمي‌شود.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پزشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته