تاریخ 1396/05/24 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 5625

محقق ايراني نظريه اينشتين در رابطه با سياه‌چاله‌ها را ثابت کرد

ماهي‌هاي قرمز الکل توليد مي‌کنند تا زنده بمانند

محقق ايراني نظريه اينشتين در رابطه با سياه‌چاله‌ها را ثابت کرد

تيمي از منجمان آلمان و جمهوري چک با حضور محققان ايراني موفق شدند ميزان جاذبه يکي از عظيم‌ترين سياه‌چاله‌هاي کهکشان راه شيري را محاسبه کنند.

به گزارش ايسنا و به نقل از يونيورس تودي، در فاصله 26 هزار سال نوري از زمين يک سياه‌چاله کلان جرم به نام "کمان اي*"( *Sagittarius A) قرار دارد که جرم آن 4 ميليون برابر خورشيد بوده و 44 ميليون کيلومتر وسعت دارد و ميزان جاذبه آن به شدت بالاست.

با توجه به اينکه شناسايي سياه‌چاله‌ها از سوي منجمان به صورت مستقيم امکان‌پذير نيست آنها، وجود سياه‌چاله‌ ها را از روي آثار آنها بر روي ستاره‌هاي اطراف‌شان شناسايي مي‌کنند.

در بررسي‌هاي اين تيم تحقيقاتي که بر روي مجموعه رصدهاي انجام شده از سوي رصدخانه جنوب اروپا و ديگر تلسکوپ‌هاي قدرتمند در 20 سال گذشته انجام شده، يک تکنيک آناليزي جديد مورد استفاه قرار گرفته است.

در اين پروژه محققان، مدارهاي ستاره‌هاي در حال گردش به دور اين سياه‌چاله را اندازه‌گيري کردند تا ببينند قوانين فيزيک نيوتني يا فيزيک کلاسيک و همچنين قوانين نسبيت عام در رابطه با آنها صدق مي‌کند يا نه.

در بررسي حرکت يکي از ستارگان در حال گردش به دور اين سياه‌چاله، موسوم به "S2"، محققان متوجه شدند که اين ستاره از قوانين فيزيک کلاسيک پيروي نکرده و قوانين نسبيت عام در رابطه با آن صادق است.

اين ستاره که در فاصله 17 ساعت نوري(120 برابر فاصله خورشيد تا زمين) از سايه‌چاله کلان جرم "کمان اي*" قرار دارد، هر 15.6 سال يک بار به دور آن مي‌گردد.

محور گردش اين ستاره بيضوي است و در بين ستاره‌هاي مختلف، بيشترين ميزان بيضوي‌ بودن را دارد.

محققان در طي بررسي مدار حرکتي اين ستاره تغييراتي جزئي و در حد چند درصد را نسبت به مدار اصلي آن مشاهده کردند که تنها مي‌توان با استناد به اثرات نسبيتي ناشي از سياه‌چاله کلان‌جرم آنها را توضيح داد.

اين همان چيزي است که در مدار عطارد ديده مي شود. در اواخر قرن نوزدهم اين مشاهدات، مکانيک کلاسيک نيوتني را به چالش کشيد و دانشمندان را به اين نتيجه رساند که نظريه گرانش نيوتن ناقص است. همچنين اين چيزي است که اينشتين را به تدريج به سمت مطرح کردن تئوري نسبيت عام سوق داد تا به خوبي اين پديده را توجيه کند.

مرضيه پارسا دانشجوي دکتري دانشگاه کلن و محقق ارشد اين پروژه گفت: مرکز کهکشان يکي از بهترين مکان‌ها براي مطالعه حرکت ستارگان در يک محيط نسبيتي است. ما در طول تحقيقات از اين که توانستيم متدهاي مختلف را با دقت بالا براي ستاره‌هاي سريع به کار بگيريم شگفت‌زده شديم.

اين تحقيق مي‌تواند راه را براي مطالعه ديگر سياه چاله‌هاي کلان‌جرم هستي و همچنين مطالعه بيشتر در رابطه با فيزيک گرانش هموار کند.

ستاره S2 در سال آينده به نزديکترين فاصله خود از سياه‌چاله ميزبان خود، خواهد رسيد و دانشمندان اين فرصت را خواهند داشت تا با استفاده از ابزار " GRAVITY " که بر روي تلسکوپ‌هاي "VLT" در شيلي نصب شده، وضعيت آن را بررسي کنند.

اين وسيله توسط يک کنسرسيوم بين‌المللي تحت رهبري موسسه ماکس پلانک براي فيزيک فرازميني ساخته شده است و از سال 2016 مشاهدات مرکز کهکشان را انجام داده است.

اين ابزار در سال 2018، براي اندازه گيري مدار S2 با دقت بيشتري مورد استفاده قرار مي‌گيرد، که در آن زمان اخترفيزيکدانان تلاش مي‌کنند تا اندازه گيري‌هاي بيشتري را از اثرات نسبيتي عمومي سياه‌چاله‌هاي کلان‌جرم انجام دهند.محققان اميدوارند بتوانند انحرافات بيشتري را در مدار اين ستاره پيدا کنند که مي‌تواند به اثبات نظريه‌هاي فيزيک مدرن کمک کند

ممکن است با پيشرفت علم و بررسي‌هاي عملي بيشتر محققان به اين نتيجه برسند که نظريه اينشتين نيز کامل نبوده اما بدون شک همگان به هوش و ذکاوت اين دانشمند مهر تاييد
مي‌زنند.اين مقاله تحت عنوان "بررسي حرکات نسبيتي ستارگان در اطراف سياه چاله هاي کلان جرم در مرکز کهکشان" در نشريه علمي Astrophysical Journal منتشر شده است.

ماهي‌هاي قرمز الکل توليد مي‌کنند تا زنده بمانند

ماهي قرمزها در آب‌هاي سرد و کم اکسيژن به طرز اعجاب انگيزي خود را زنده نگه مي‌دارند.

به گزارش تک تايمز، همه ما مي‌دانيم که تنفس اکسيژن در آب‌هاي يخ زده تقريبا غيرممکن است، اما به نظر مي‌رسد که تنفس ماهي‌هاي قرمز فقط کمي کند شده و از وجود اکسيژن کم در آب‌هاي يخ زده حتي در مدت طولاني نيز ناراحت نيست.

ماهي‌هاي کاراسيوس، براي اطمينان از بقاي خود در شرايط سخت در سلول‌هاي خود الکل توليد مي‌کنند.

در حال حاضر محققان دانشگاه اُسلو کشف کرده‌اند که ماهي قرمز از طريق انتشار اسيد لاکتيک خطرناک به عنوان الکل، مي‌تواند از مرگ بگريزد. ظاهرا اين ماهي‌ها به واسطه روند تکامل، تبديل به متخصصان توليد الکل شده‌اند.

کاراسيوس نام يک جنس از تيره کپورماهيان است. بزرگترين گونه اين جنس، "کاراس" نام دارد و مشهورترين گونه اين جنس، ماهي قرمز است.

"کاراس" داراي دندان‌هاي حلقي به فرمول 4-4 است. فاقد سبيلک و داراي فلس‌هاي درشتي است. باله پشتي ممتدي داشته و ماده زايي در آنها رايج است. براي کشور ايران يک گونه غير بومي است اما بين محققان بر سر وجود اين گونه در ايران اختلاف نظر وجود دارد.

حداکثر اندازه در اين ماهي 64 سانتي متر مي‌باشد. اين ماهي کف زي بوده و در آب‌هاي شيرين و لب شور به سر مي‌برد.

در استان گيلان به اين ماهي، ماهي اوشين گفته مي‌شود و آفت استخرهاي ماهي‌هاي گرمابي است، زيرا غذاي ماهيان پرورشي را مي‌خورد و بعلت رشد کم وجثه کوچکش ارزش پرورش اقتصادي را ندارد.

ماهي قرمز به صورت طبيعي در آب‌هاي شيرين ساکن و تقريبا ساکن، با سرعت ناچيز، که پوشيده از گياهان آبزي و داراي بستر نرمي هستند، زندگي مي‌کند و غالباً همراه ماهيان برکه‌اي ديده مي‌شود.

زيستگاه اصلي آن معمولا در سيبري و آسياي جنوب شرقي است. گسترش اين ماهي توسط انسان صورت گرفته و به اين علت در رودخانه‌هاي اروپا ديده مي‌شود.

ماهيان قرمز از جمله گونه‌هاي غير بومي بسياري از مناطق جهان هستند و در مقابل شرايط نامساعد محيطي مقاومند.

محققان به منظور تعيين چگونگي توليد الکل توسط ماهيان کاراسيوس، گروهي از آنان را به مدت يک هفته در مخزن‌هاي بدون هوا قرار دادند. سپس نمونه DNA آنها را برداشتند تا توالي آنها را براي شناخت آنچه در سلول‌هاي آنان اتفاق مي‌افتد، بررسي کنند.

آنچه محققان کشف کرده‌اند اين است که ماهي‌ها در سلول‌هاي خود دو دسته پروتئيني دارند که مسئول تجزيه کربوهيدرات‌ها هستند. آنها همچنين دريافتند در حالي که يک دسته به طور مشابه براي توليد انرژي عمل مي‌کند، دسته ديگري به شدت به علت فقدان يا عدم وجود اکسيژن به وجود مي‌آيد.

به گفته محققان، ماهي قرمز هنگامي که با فقدان اکسيژن مواجه شده و اسيد لاکتيک ترشح مي‌شود، آنزيمي شبيه به مخمر توليد مي‌کند.

اين آنزيم اساسا تضمين مي‌کند که ماهي قرمز در فرايند تخمير به جاي اسيد لاکتيک خطرناک، تنها اتانول آزاد کند.

ماهيان کاراسايوس پس از آن قادر خواهند بود الکل توليد شده را به راحتي در تمام بدن خود توزيع کنند تا امکان زنده ماندن آنها را حتي براي ماهها بدون اکسيژن ماندن فراهم کنند.

با اين حال، از آنجا که ماهي‌ها هنگام وقوع اين فرايند به سختي يا خيلي کم حرکت مي‌کنند، محققان مطمئن نيستند که اين امر به دليل اثرات الکل يا فقط حرکتي در راستاي ذخيره انرژي است.

با اين که مخمرها از گياهان به دست مي‌آيند، اما ماهي قرمز به نحوي موفق به توليد آنزيمي مشابه شده است.اين بسيار شگفت انگيز است که ژن‌هاي ماهي کاراسيوس در طول زمان جهش يافته‌اند.

"کاترين اليزابت فگرن"، محقق دانشگاه اسلو و سرپرست اين پژوهش اظهار داشت: اين تحقيق بر نقش تکثير کلي ژنوم در تکامل زيستي و تطبيق گونه‌ها با محيط‌هايي که قبلا غير قابل زيست بوده‌اند، تأکيد دارد.

تيم تحقيقاتي اميدوار است که ساير محققان به مطالعه و مقايسه گونه‌هاي ديگر براي تعيين اينکه آيا در فرآيند توليد الکل اختلاف وجود دارد يا خير، بپردازند.

اين پژوهش در "Scientific Reports" منتشر شده است.

پسران متولد کدام فصل چپ‌دست مي‌شوند؟

به گزارش بيتوته ،پژوهش محققان دانشگاه وين نشان داد، پسراني که در ماههاي زمستاني به دنيا مي‌آيند، بيشتر از متولدين تابستان احتمال چپ دستي دارند.

روانشناسان دانشگاه وين با بررسي 13 هزار داوطلب بالغ دريافتند که در کل 7.5 درصد از زنان و 8.8 درصد از مردان در اين بررسي، چپ دست هستند. آنها همچنين دريافتند که در ميان مردان،‌ به طور متوسط ماهانه 8.2 درصد از چپ دست‌ها طي ماههاي اکتبر تا فوريه (مهر تا اسفند) به دنيا آمده بودند.اما در ماههاي نوامبر تا ژانويه (آبان تا دي) اين تعداد تا 10.5 درصد افزايش يافت.

به گفته محققان، نتايج اين پژوهش که در مجله Cortex منتشر شده، از نظريه‌اي که بر اساس آن چپ دستي در مردها مي‌تواند از دلايل هورموني برخوردار باشد، پشتيباني مي‌کند.

بنظر مي‌رسد که مواجهه جنين با سطوح بالاتري از هورمون مردانه تستوسترون در رحم، شانس چپ دست شدن آنها را افزايش مي‌دهد.

نور خورشيد بيشتر ممکن است سطوح تستوسترون را افزايش دهد و پسربچه‌هايي که در زمستان به دنيا مي‌آيند، مرحله جنيني خود را در بهار و تابستان گذرانده،‌از اين رو ممکن است با تستوسترون بيشتري مواجه شوند.اين تاثير براي مردان و نه زنان توضيح داده شده است چرا که مغز مردان در طول رشد قبل از تولد در معرض سطوح بسيار بيشتري از تستوسترون نسبت به مغز زنان قرار دارند.

نظريه گشويند-گالابوردا (Geschwind-Galaburda) که نام خود را از متخصصين مغز و اعصاب ابداع‌کننده آن گرفته‌ است، نشان مي‌دهد تستوسترون، بلوغ نيمکره چپ مغز را در طول رشد جنيني به تاخير مي‌اندازد. نيمکره چپ مغز در ميان راست دست‌ها و نيمکره راست در ميان چپ دست‌ها غالب است.

سطوح تستوسترون درون رحمي در جنينهاي پسر نسبت به دخترها به دليل ترشح تستوسترون خود آنها بيشتر است.اگرچه سطوح تستوسترون مادر و عوامل خارجي نيز مي‌توانند سطوح هورمون درون رحمي را تحت تاثير قرار دهند. بويژه نور خورشيد بيشتر مي‌تواند سطوح تستوسترون را افزايش داده و يک اثر فصلي قابل قبول را ايجاد کند.

درختان آمازون باران توليد مي‌کنند!

جنگل هاي آمازون جزء سرزمين هاي آب و هوايي عجيب محسوب مي‌شودكه به تازگي هم مشخص شده در اين نقطه از جهان درختان باران توليد مي کنند!

به نظر مي‌رسد همه چيز در جنگل‌هاي باراني آمازون عجيب و سؤال برانگيز باشد. اما يکي از اين معماها بيش از سايرين توجه محققان را به خود جلب کرده است.

اصولا بارش باران در آمازون دو تا سه ماه پيش از آغاز وزش بادهاي فصلي شروع مي‌شود که بدين ترتيب هواي مرطوب روانه مناطق جنگلي مي شود.

اکنون محققان دريافته‌اند که اين رطوبت از کجا و توسط چه چيزي توليد مي‌شود

مطالعه جديدي صورت گرفته که در نتيجه آن، داده‌هاي اطمينان بخشي، براي دانشمندان حاصل شده تا نظريه‌اي که از مدت‌ها پيش مطرح شده بود را به رسميت بشناسند.

تحقيقات پيشين نشان از آن مي داد که رطوبت در اتمسفر بالاي آمازون اشباع مي‌شود اما دانشمندان علت آن را به درستي درک نمي‌کردند. رانگ فو از دانشمندان علوم جوي دانشگاه کاليفرنيا مي‌گويد: تا چشم کار مي‌کرد بخار آب است اما دقيقا نمي دانستيم که از کجا مي‌آيد.

اما حالا و با انجام تحقيقات دقيق که در آنها از تصاوير ماهواره‌اي استفاده شده مشخص شده است که رطوبت مرموزي که بر فراز آمازون جمع شده و همانند يک باران است در نتيجه فرآيندي ايجاد مي‌شود که طي آن برگ‌هاي تازه درختان شروع به رويش کرده و همزمان که فوتوسنتز ادامه مي‌يابد چنين قطرات آبي نيز تشکيل مي‌شود.

تحقيقات دقيق‌تر نشان مي‌دهد طي يک فرآيند خاص، قطرات بسيار ريز آب از حفره‌هاي کوچکي که در زير برگ درختان جنگل هاي آمازون قرار دارد خارج شده و نقش اساسي را در ايجاد باران سؤال برانگيز اين منطقه ايفا مي کنند.

شناسايي تمدن انساني 63 هزار ساله در اندونزي

باستان شناسان موفق به تخمين دقيق عمر دندان هاي برجاي مانده از انسان هايي شده اند که دهها هزار سال قبل در جزيره سوماتراي غربي کشور اندونزي زندگي مي کردند.

به گزارش مهر به نقل از آرس تکنيکا، اين دندان ها در سال 1948 در غار کوچکي به نام Lida Ajer کشف شده اند که از مدتها قبل سرنخ هايي در مورد وجود تمدن انساني بسيار قديمي در آن شناسايي شده بود.يوجين دوبويس باستان شناس هلندي براي اولين بار در سال 1890 به حفاري در اين غار پرداخت و بررسي هاي بعدي در اين غار نشانگر وجود باقيمانده اجساد حيواناتي از دهها هزار سال قبل بود.

در حالي که پيش از اين تصور مي شد سابقه حضور انسان در اين بخش از جهان به 40 هزار سال قبل مي رسد، بررسي هاي جديدتري که توسط کيرا وستاواي از دانشگاه استراليا بر روي دندان هاي مذکور و چند اسکلت قديمي انجام شده، حاکي است سابقه حضور انسان در اين جزيره بالغ بر 63 هزار سال است.

براي افزايش دقت اين بررسي هاي ژنتيکي، شرايط آب و هوايي جزيره سوماتراي غربي و سطح آب دريا در اين بخش از جهان نيز به شيوه 63 هزار سال قبل شبيه سازي شد.

دانشمندان براي تخمين دقيق عمر اين دندان از استالاکتيت هاي موجود در غار که حدود 84 هزار سال عمر دارند نيز استفاده کرده و با بررسي لايه هاي مختلف آن به اين نتيجه قطعي رسيدند که دندان ياد شده بيش از 60 هزار و کمتر از 86 هزار سال عمر دارد.

بررسي هاي ژنتيکي در جزيره مذکور ثابت کرده که انسان ها از 75 هزار سال قبل ساکن سوماتراي غربي کشور اندونزي بوده اند و احتمالا اين جزيره در آن زمان به خاک اصلي کشور اندونزي متصل بوده است.

کشف بزرگترين منطقه آتشفشاني جهان در قطب جنوب

تحقيقات از راه دور يک دانشجو در قطب جنوب نشان داده است بزرگترين منطقه آتشفشاني جهان در اين نقطه قرار دارد.

به گزارش مهر به نقل از ايندپندنت، دانشمندان معتقدند بزرگترين منطقه آتشفشاني کره زمين زير يخ هاي قطب جنوب قرار دارد. جالب آنکه اين تحقيق توسط يک دانشجوي سال سوم دانشگاه ادينبورگ انجام شده و در نوع خود بي سابقه به شمار مي رود.تحقيقات نشان داد 91 آتش فشان با ارتفاع 100 تا 3850 متر در منطقه اي وسيع West Antarctic Rift System قرار دارند.

زمين شناسان و کارشناسان يخ معتقدند اين منطقه ها با رگه آتش فشاني شرق آفريقا مشابهت دارد که درحال حاضر پرتراکم ترين حوزه آتش فشاني جهان است.

محققان دانشگاه ادينبروگ از راه دور روي لايه هاي زيرين يخ، تحقيقاتي براي کشف قله هاي پنهان سنگ بازالت انجام دادند.آنها با استفاده از رادارهاي نفوذ کننده به يخ، شکل زمين را در منطقه ارزيابي کردند. در مرحله بعد يافته هاي خود را با اطلاعات پيشين و عکس هاي ماهواره اي و همچنين اطلاعات زمين شناسي مقايسه کردند.

ساختماني که هنگام باران موسيقي مي‌نوازد

طراحي سيستم آبرساني دقيق يک ساختمان در شهر درسدن آلمان به گونه‌اي است که هنگام بارش باران از اين ساختمان صداي موسيقي خاصي شنيده مي‌شود.

پرشكي