تاریخ 1396/06/21 - روزنامه سراسري صبح ايران (سه شنبه) نسخه شماره 5648

کشف اولين DNA زن جنگجوي وايکينگ

افزايش 50درصدي رشد کاهو با نقاط کوانتومي

ژنتيک نوري، سلول‌هاي مغز را کنترل مي کند!

صبح بخير به سبک بهترين ها

کشف اولين DNA زن جنگجوي وايکينگ

باستان‌شناسان موفق به کشف اولين DNA از يک زن جنگجوي وايکينگ‌ شدند.به گزارش آنا به نقل از sciencealert،حضور زنان قهرمان اسکانديناوي شانه به شانه مردان در مبارزات وايکينگ‌ها هميشه يک افسانه تلقي مي‌شد اما حالا کشف بقاياي جديد از جنگجويان تائيد مي‌کند که حداقل يک زن جنگجوي وايکينگ وجود داشته است.

بقاياي يافت شده در گور يکي از جنگجويان به طور ژنتيکي متعلق به يک زن است؛ اين امر ثابت مي‌کند که نظريه افسانه‌اي جنگجويان زن در حوادث تاريخي واقعي ريشه داشته است.

جنگجويان زن

در اساطير اسکانديناوي زناني هستند که براي جنگجويي انتخاب مي‌شدند. شيولدمورها در حقيقت آمازون‌هاي دريايي بودند که طوفان‌ها را به حرکت درمي‌آوردند و اقيانوس‌ها را مي‌شکافتند. اين جنگجويان همچنين در داستان‌هاي ديگر نژاد ژرمن‌ها همچون گوت‌ها، مارکومان‌ها و کيمبري‌ها نقش داشتند.

محققان از دانشگاه اوپسالا و استکهلم روي استخوان‌هاي اين قبر آناليزهاي ايزوتوپي و ژنتيکي انجام داده‌اند. قدمت اين گور به قرن دهم ميلادي مي‌رسد و در نزديکي «بيرکا»، شهر وايکينگ‌هاي سوئدي درست خارج از استکهلم، قرار دارد. باستان‌شناسان اشاره کردند که نحوه تدفين غيرعادي است.

نحوه دفن جنگجوي زن به همراه شمشير و نيزه، چاقو و سپر و يک اسب نر و ماده

به نظر مي‌رسد که بيش از يک قرن پيش، اين قبر کاوش و نقشه‌برداري شده است. اين گور حاوي يک تبر، شمشير، نيزه، تيرهاي زرهي، يک چاقوي نبرد، يک جفت سپر، قطعاتي از يک بازي جنگي و استخوان‌هاي اسب نر و ماده بود.

براساس اين کالاها و اين حقيقت که اکثر جنگجويان رده بالا در آن دوره مرد بودند، محققان گمان کردند که اسکلت نيز متعلق به يک مرد است. اما استخوان‌ها مردانه به نظر نمي‌رسيدند و يک بازرسي کامل از آنها نشان داد که اين اسکلت متعلق به يک زن حداقل 30 ساله بوده است.

محققان با استخراج DNA از دندان و استخوان‌هاي دست اين جنگجوي بيرکا توانستند به اندازه کافي اطلاعات ژنتيکي جمع‌آوري کنند تا ثابت کنند که ژنوم آن تنها شامل کروموزم X مي‌شود و هيچ نشاني از کروموزوم‌ Y وجود ندارد.

اين اولين تائيد رسمي و ژنتيکي از يک جنگجوي زن وايکينگ است. ارزيابي ايزوتوپي از استخوان‌هاي اين جنگجو نشان مي‌دهد که وي در شرايط خوبي سفر مي‌کرده است؛ اين امر حاکي از آن است که اين جنگجو يک رهبر محترم در ميان مردمش بوده است.

افزايش 50درصدي رشد کاهو با نقاط کوانتومي

محققان با استفاده از نقاط کوانتومي، کودي ساختند که موجب افزايش 50 درصدي در رشد کاهو مي‌شود. اين نقاط کوانتومي با قيمت بسيار کم از گرده کلزا به دست آمده است.به گزارش ستاد فناوري نانو ،محققان چيني با استفاده از گرده کلزا نقاط کوانتومي کربني ساختند و در ادامه نشان دادند که اين نقاط کوانتومي مي‌تواند بازده توليد کاهو را در بخش کشاورزي تا 50 درصد افزايش دهد.

اين گروه تحقيقاتي روشي ارزان براي توليد کودهاي کشاورزي زيست‌سازگار ارائه کردند که در آن از نقاط کوانتومي استفاده شده بود. اين نقاط نيز از گرده کلزا به دست آمده است. با افزايش جمعيت و نياز بيشتر به غذا، محققان به دنبال راهبردهاي جديدي هستند تا با استفاده از آن محصولات کشاورزي بيشتري توليد کنند. يکي از راهبردهاي رايج، استفاده از کود شيميايي است، اما اين کودها اثرات جانبي دارند. از اين رو محققان به دنبال کودهاي ارزان، ايمن و زيست‌سازگار هستند.

نانومواد کربني درصورت ترکيب شدن به ادوات پيچيده منجر به خواص الکتريکي، گرمايي، نوري و مکانيکي جديدي مي‌شوند. البته اين نانومواد در بخش کشاورزي نيز کاربرد دارند، به طوري که برخي نتايج نشان مي‌دهند که اين نانومواد کربني منجر به افزايش نرخ رشد گياه شده‌اند.

البته توليد برخي نانومواد کربني پرهزينه بوده و معمولاً حاوي آلودگي عناصر فلزات سنگين است که در طول فرآيند سنتز به آن افزوده مي‌شود. بنابراين استفاده از آنها براي بخش کشاورزي و غذا مناسب نيست.اين گروه تحقيقاتي از دانشگاه گوانگژو در چين روي استفاده از نقاط کوانتومي کربني در کشاورزي کار مي‌کنند. اين گروه اقدام به استفاده از گرده کلزا براي توليد نقاط کوانتومي کردند. براي اين کار گرده را حرارت مي‌دهند تا شکسته و نقاط کوانتومي ايجاد شود. در اين روش ارزان قيمت، براي هر گرم محصول تنها سه سنت هزينه مي‌شود.اين گروه از اين نقاط به‌عنوان کود براي رشد کاهو استفاده کردند و دريافتند که 30 ميلي‌گرم در ليتر از نقاط کوانتومي که در فاز محلول قرار دارد مي‌تواند ميزان رشد گياه را تا 50 درصد افزايش دهد. از آنجايي که اين نقاط کوانتومي فلورسانس هستند، به راحتي در زير پرتو فرابنفش قابل رصد بوده و مي‌توان تجمع آنها را در برگ‌ها مشاهده کرد. بررسي‌ها نشان داد که ميزان ويتامين سي، قند قابل انحلال و پروتئين‌ها در اين کاهوها تغيير نکرده است.

ژنتيک نوري، سلول‌هاي مغز را کنترل مي کند!

محققان با استفاده از ژنتيک نوري(Optogenetics) و به کمک قراردادن کليد روشن/خاموش در سلول‌هاي مغز، توانسته‌اند اين سلول‌ها را به صورت انتخابي فعال يا غير فعال کنند تا از اين طريق رفتار موجودات زنده را کنترل کنند. پژوهشگران در حال حاضر نيز با استفاده از اين روش بر روي بازگرداندن بينايي به افراد نابينا کار مي‌کنند.

نورونپروفسور گرو مايزنباک از دانشگاه آکسفورد نخستين کسي بود که توانست يک کليد روشن/خاموش را در سلول‌هاي مغز قرار دهد که با نور کنترل مي‌شود. اين کار به دانشمندان اجازه مي‌دهد تا سلول‌هاي عصبي را به صورت انتخابي فعال يا غير فعال کنند و مشاهده کنند که براي مثال رفتار کرم‌هاي ميوه يا موش‌ها چگونه تغيير مي‌کند. محققان از اين طريق مي‌توانند با استفاده از يک فرآيند گام به گام کشف کنند که مدارهاي مغزي مطالعه‌ شده، کدام رفتار را کنترل مي‌کنند و در زمان بيماري چه مشکلي پيش مي‌آيد.پروفسور مايزنباک براي استفاده از اين روش که موفقيت بزرگ دهه ناميده شده، جايزه 100 هزار يورويي هنريش وايلند را دريافت خواهد کرد. ژنتيک نوري، که از نورشناسي و مطالعه ژنتيک تشکيل شده است، نشان داده است که کدام سلول عصبي ما را بيدار مي‌کند و نيز در آشکار ساختن چگونگي برنامه‌ريزي دوباره سيستم پاداش مغز( گروهي از ساختارهاي عصبي مرتبط با تغيير رفتار انسان‌ها يا حيوانات) به ما کمک مي‌کند.نورونپژوهشگران از اين علم استفاده کرده‌اند تا با نشان‌دادن اين نکته که در بسياري از موارد حافظه خودش سالم است، اما سيستم بازيابي مختل شده، خاطرات فراموش‌شده را بازيابي کنند. اين علم همچنين توانسته است در موش‌هاي که به بيماري پارکينسون مبتلا هستند، مشکل راه رفتن غيرمتعادل را برطرف کند. امسال نيز پژوهشگران با استفاده از ژنتيک نوري براي اولين بار تلاش خواهند کرد تا بينايي را به افراد نابينا بازگردانند.

براي کنار آمدن با چالش‌هاي زندگي، انواع مختلف سلول‌هاي عصبي در مغز انسان‌ها و حيوانات به يکديگر متصل مي‌شوند تا يک مدار تشکيل دهند. مدارهاي تشکيل‌ شده سيگنال‌ها را مقايسه مي‌کنند، زمان را اندازه مي‌گيرند، خاطرات را نگه مي‌دارند و زماني که تعداد زيادي از اين مدارها با هم کار مي‌کنند، مي‌توانند کارهاي پيچيده‌اي نظير انتخاب ميان خريد پليور قرمز يا ذخيره پول آن براي تفريح در تعطيلات را به خوبي انجام دهند. به لطف روش مايزنباک، ما مي‌توانيم اين مدارها را بسيار دقيق‌تر از قبل مطالعه کنيم. اين رويکرد چيزي شبيه عصاي جادويي فراهم مي‌کند که با استفاده از آن مي‌توان انواع مختلف سلول‌هاي عصبي در مدارهاي سالم را به سرعت فکر کردن کنترل کرد.

منبع: news-medical.net

اين لباس کودک کوچک نمي شود!

يک طراح انگليسي لباسي براي کودکان طراحي کرده که قابل شستشو و ضد باد و باران است. اين لباس همراه با بزرگ شدن کودک قابل استفاده است و هنگام کش آمدن از ضخامت آن کم نمي شود.

به گزارش نيواطلس، خريد لباس براي کودکان کار مشکلي است زيرا اين لباس ها پس از يکبار شستشو ديگر مناسب او نخواهند بود. اکنون نوعي از لباس هوشمند براي کودکان توليد شده که مشکل را برطرف مي کند. لباس مذکور که Petit Pliنام گرفته برنده جايزه جيمز دايسون شده و قرار است به زودي وارد بازار شود.

ريان ماريو ياسين مخترع اين لباس، يک مهندس طراحي است که آن را براي کودکان 4تا 36 ماهه ساخته است. اين لباس قابل شستشو، ضد باران و ضدباد است. در اين لباس يک ساختار افزايشي (ساختاري که به بزرگ تر شدن اندازه لباس کمک مي کند) قرار داده شده است.

به عبارت ديگر از مواد مصنوعي براي توليد لباس هايي استفاده شده که هنگام کشيده شدن ضخيم تر مي شوند. از اين نوع ماده در لباس هاي زرهي نيز استفاده مي شود.

اين دوربين از عمق بدن انسان عکاسي مي کند

گروهي از محققان دانشگاه ادينبورگ انگلستان، موفق به ساخت دوربيني شده اند که قادر به مشاهده درون بدن انسان است. اين دوربين با دستگاه آندوسکوپي هم سازگار است.

به گزارش مهر به نقل از فيوچريسم، تصاوير به دست آمده از طريق اين دوربين بسيار بهتر از اسکنرهاي اشعه ايکس است.

اسکنرهاي اشعه ايکس يا دوربين هايي که براي عکسبرداري و فيلمبرداري به درون بدن انسان فرستاده مي شوند ديد و توانايي هاي محدودي دارند. اما دوربين جديد مي تواند هرآنچه را که در داخل بدن انسان رخ مي دهد ثبت کند.

با نصب اين دوربين بر روي دستگاه آندوسکوپي مي توان آن را به راحتي به داخل بدن انسان فرستاد و حتي از درون بافت هاي بدن افراد تصوير تهيه کرد. اين دوربين قادر به شناسايي منابع نور در داخل بافت بدن و در عمق حداکثر 20 سانتيمتري است.

دوربين ياد شده از فناوري موسوم به تصويربرداري بالستيک استفاده کرده و با تاباندن نور و پراکنده کردن آن در درون بدن نقطه ضروري براي انجام اندوسکوپي را شناسايي کرده يا با مشخص کردن و کشف منبع نوري ديگري کار تصويربرداري را به پايان مي رساند.

هنوز مشخص نيست استفاده تجاري از اين فناوري در مراکز بهداشتي و درماني چه زماني آغاز خواهد شد ولي تلاش ها براي سازگار کردن اين دوربين با ديگر ابزار جراحي و درماني در جريان است.

گونه جديد سياه ماهي رازي کشف شد

محققان دانشگاه تهران در قالب پروژه تحقيقاتي مشترک با محققاني از سوئد و اسپانيا، گونه جديد سياه ماهي رازي را از حوضه آبريز خزر کشف، توصيف، نامگذاري و ثبت جهاني کردند.

‌به گزارش دانشگاه تهران، سهيل ايگدري دانشيار گروه شيلات پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران و سرپرست پروژه تحقيقاتي ماهيان آب‌هاي داخلي ايران گفت: کشف، نامگذاري و ثبت جهاني سياه ماهي رازي در پروژه‌اي مشترک با دانشگاه لوند سوئد و موزه ملي علوم طبيعي مادريد اسپانيا انجام و دومين گونه ماهي جديد در قالب اين پروژه از حوضه جنوبي درياي خزر توصيف و ثبت جهاني شده است.

وي با اشاره به اينکه محققان چند کشور اين پروژه را پيگيري کرده اند، افزود: اين تحقيق نتايج خوبي تا اين مرحله داشته و چندين گونه را کشف و ثبت کرده است.

اين محقق تاکيد کرد: اين تحقيق حاصل کار مشترک آرش جولاده رودبار دانشجوي دکتري دانشگاه تهران، حميدرضا غنوي از دانشگاه لوند سوئد و ايگناسيو دوآدريو از موزه ملي علوم طبيعي مادريد اسپانيا به سرپرستي من بوده است.

ايگدري در توصيف نامگذاري اين گونه جديد اظهار داشت: اين محققان در راستاي پاسداشت يک عمر تلاش زکرياي رازي، پزشک، فيلسوف و شيمي‌ دان ايراني کاشف الکل، ماهي جديد را سياه ماهي رازي (Capoeta razii) نامگذاري کردند.

وي خاطرنشان کرد: با وجود اينکه جنس سياه ماهي (Capoeta) در حوضه جنوبي درياي خزر بارها توسط محققان داخلي و بين‌المللي مورد مطالعه قرار گرفته بود، کشف گونه جديدي از اين آرايه جانوري به دليل نياز به بررسي همه جانبه با دشواري همراه بود و اين اولين بار است که گونه جديدي از اين جنس در حوضه جنوبي درياي خزر توصيف مي‌شود.

اين اکتشاف در قالب مقاله‌اي در مجله Zookeys منتشر شده است. اولين گونه اين پروژه تحقيقاتي با عنوان سياه ماهي البرز (Capoeta alborzensis) از حوضه درياچه نمک ايران توصيف و ثبت جهاني شده بود.گونه‌هاي بسياري از ماهيان آب‌هاي داخلي ايران از جمله سس ماهي کارون (Barbus karunensis)، رفتگر ماهي سانيا (Cobitis saniae)، سگ ماهي جويباري پرويني (Oxynoemacheilus parvinae)، سگ ماهي جويباري هيرکان (Paracobitis hircanica)، خياطه ماهي دامغاني (Alburnoides damghani)، ماهي کور غار لرستاني (Garra lorestanensis)، ماهي کور غار تشان (Garra tashanensis) و غيره توسط آزمايشگاه تحقيقاتي سهيل ايگدري کشف و ثبت جهاني شده است.

در حال حاضر نمونه‌هاي تايپ اين گونه هاي توصيف شده در موزه ماهي شناسي گروه شيلات پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران نگهداري مي‌شوند.

صبح بخير به سبک بهترين ها

ماري بارا مديرعامل جنرال موتورز

ماري ، مديرارشد فعلي جنرال موتورز يک سحرخيز است. طبق پروفايلي در نيويورک تايمز، او به طور منظم ساعت 6 صبح در دفتر کارش بوده و اين سحرخيزي مربوط به قبل از اين است که او حتي مديرعامل اين شرکت شود.

مري بارا، (به انگليسي: Mary Barra) (زاده 24 دسامبر 1961) کارآفرين و مدير ارشد اجرايي آمريکايي است، که در حال حاضر به‌عنوان مدير عامل اجرايي شرکت جنرال موتورز فعاليت مي‌نمايد.

بارا نخستين زني مي‌باشد که به رياست يکي از خودروسازان اصلي منصوب شده‌است. پدر وي 39 سال در شرکت پونتياک که از زيرمجموعه‌هاي جنرال موتورز به‌شمار مي‌آيد، مشغول بکار بود. بارا نيز از 18 سالگي به جنرال موتورز پيوست.

او مدرک کارشناسي‌اش را از انيسيتوي جنرال موتورز (که امروزه دانشگاه کترينگ نام دارد) اخذ نمود. سپس در سال 1988 با بورسيه کمپاني جنرال موتورز، وارد دانشگاه استنفورد شد و در 1990 در رشته ام‌بي‌اي فارغ‌التحصيل گرديد.

خاموشي احتمالي روي زمين در پي طوفان خورشيدي

طي روزهاي گذشته بزرگترين اشعه هاي ناشي از طوفان هاي خورشيدي طي 12 سال گذشته در فضا پرتاب شد. کارشناسان تخمين مي زنند شعله هايي از اين طوفان طي چند روز آينده به زمين برسد و خاموشي ايجاد کند.

به گزارش ديلي ميل، ناسا اعلام کرده طي هفته گذشته به دليل طوفان هاي خورشيد بزرگترين شعله هاي ستاره طي 12 سال گذشته از اين ستاره در فضا پرتاب شدند. همچنين روز جمعه شدت اشعه هاي خورشيدي به حداکثر رسيد. به گفته اين سازمان طوفان هاي خورشيدي همچنان ادامه دارند.

به گفته کارشناسان CME(تخليه اشعه هاي خورشيدي) از شعله هايي ايجاد مي شود که احتمالا طي چند روز آتي به زمين مي رسند و به ماهواره ها، شبکه هاي مخابراتي و سيستم هاي برقي روي زمين آسيب مي رسانند.

درهمين راستا پيش بيني مي شود اين شعله ها در شمال شرقي قاره آمريکا قابل مشاهده باشند.

طبق اعلام مرکز پيش بيني وضعيت آب وهوايي روز هفتم سپتامبر(پنج شنبه) طوفان هاي جئو مغناطيسي سهمگيني در فضا مشاهده شدند. همچنين روز جمعه نيز تاثيرات اين طوفان ها قابل مشاهده بود.

اين درحالي است که شعله هاي مربوط به طوفان هاي خورشيدي پيشين ارتباطات راديويي را به مدت يک ساعت روي زمين مختل کردند.

چرا موهاي فسيل شده کمياب هستند؟

دانشمندان از دانشگاه تگزاس در آستين با انجام تحقيقاتي دريافتند که پيدا کردن موهاي فسيل شده پنج برابر ناياب‌تر از پر است؛ ممکن است اين امر به خاطر انواع پروتئين کراتين باشد.

به گزارش بيتوته ، اين مطالعه نشان داد که احتمالا مو بسيار زودتر از چيزي که نمونه‌هاي فسيل فعلي نشان مي‌دهند، تکامل يافته است.

چد الياسن، محققي در موزه تاريخ طبيعت فيلد، در اين باره گفت: «مي‌توان از اين الگوي جغرافيايي و زماني از کشف پر و موي فسيل‌شده براي پيدا کردن مکان‌هايي با پتانسيل کشف فسيل‌هاي جديد استفاده کرد».

محققان بزرگ‌ترين پايگاه اطلاعاتي‌اي از پوشش‌هاي فسيلي بدن يا پوست چهارپايان مهره‌دار شناخته‌شده خشکي راه‌اندازي کردند و دريافتند که برخلاف پر، کشف موهاي فسيل‌شده بسيار نادر است.

الياسن افزود: «تقريبا 160 ميليون سال است که پستانداران مو دارند با اين حال تنها چند مورد در فسيل‌ها ديده شده است».

محققان براين باورند که کمياب بودن موهاي فسيل‌شده به اين دليل است که مو و پر شامل انواع مختلف پروتئين کراتين مي‌شود که مي‌تواند بر احتمال فسيل‌ شدن تاثير به ‌سزايي بگذارد.

دانشمندان با استفاده از تجزيه و تحليل اختلافي در اين مطالعه به اين نتيجه رسيدند که پرها بسيار نزديک‌تر به نمونه‌هاي اوليه فسيل، تقريبا 165 ميليون سال قبل، تکامل يافته‌اند و موهاي کشف‌شده روي پتروسور،بال‌انگشتي يا سوسمار بال‌دار گوشتخواري در دوره ترياسيک تا آخر دوره کرتاسه، به طور قابل توجهي زودتر از پر تکامل يافته است.

محققان همچنين متوجه شدند که حفظ بافت نرم در زماني که سطح درياهاي باستاني بالا بوده، بسيار رايج بوده است.

پرشكي