تاریخ 1396/06/23 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 5650

سم مورچه "آتشين" شفابخش است!

موش‌ها هم در خواب کابوس مي‌بينند!

اين ژاکت با دما تغيير رنگ مي‌دهد

صبح بخير به سبک بهترين ها

سم مورچه "آتشين" شفابخش است!

دانشمندان کشف کرده‌اند که سم موجود در بدن مورچه‌هاي آتشين مي‌تواند الهام بخش درمان جديدي براي بيماري‌هاي پوستي باشد.

به گزارش گيزمگ، سم مورچه آتشين مي‌تواند جزئي کليدي از توليد کرم‌هاي جديد براي درمان "پسوريازيس"، يک بيماري پوستي مربوط به اختلال در سيستم ايمني بدن با نقطه‌هاي قرمز ضخيم و خارش، باشد که در حال حاضر هيچ درماني براي آن وجود ندارد.

مورچه آتشين (Fire ant) مورچه‌اي است که دردآورترين گزش را ميان مورچه‌ها دارد و 285 گونه از آنها در سراسر جهان موجود است. اين مورچه نام‌هاي ديگري مانند مورچه زنجبيل، مورچه آتش‌هاي گرمسيري و مورچه قرمز دارد.

"پسوريازيس" (Psoriasis) يا "صدفک" يا "داءالصدف" يک بيماري پوستي مزمن خودايمني است. اين بيماري هنگامي رخ مي‌دهد که دستگاه ايمني بدن سيگنال‌هاي اشتباهي مي‌فرستد. اين سيگنال‌ها باعث افزايش سرعت چرخه رشد سلول‌هاي پوست مي‌شوند؛ يعني افزايش بيش از حد سلول‌هاي پوستي از ميزان ريختن آن‌ها.

"پسوريازيس" واگيردار نيست. پنج نوع اصلي پسوريازيس، پلاکي، خالدار، معکوس، پوسچولار و اريترودرميک مي‌باشد و شايع‌ترين آن "پسوريازيس پلاکي" است که با ناحيه‌هايي قرمز رنگ با پوششي نقره‌اي و سفيد از سلول‌هاي مرده پوست مشخص مي‌شود.

"پسوريازيس" در هر نقطه‌اي از بدن مانند زانو، آرنج، پوست سر و کف دست و پا مي‌تواند مشاهده شود و با ساير شرايط جسمي جدي مانند ديابت، بيماري‌هاي قلبي و افسردگي در ارتباط است. حدود 30 درصد از افراد مبتلا به "پسوريازيس" به آرتريت پسورياتيک مبتلا مي‌شوند.

باور بر اين است که "پسوريازيس" يک بيماري ژنتيکي است و محرک‌هاي آن استرس، صدمه به پوست، برخي داروها و عفونت مي‌باشد.

"پسوريازيس" اغلب در سنين جواني شروع مي‌شود، اما مي‌تواند در هر سني از دوران نوزادي تا سنين کهولت شروع شود. زنان و مردان تقريبا به يک نسبت به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.

در حال حاضر اين بيماري درمان قطعي ندارد، اما داروهاي بسياري وجود دارند که با استفاده از آنها، "پسوريازيس" کنترل مي‌شود. انواع روش‌هاي کنترل "پسوريازيس" عبارتند از: درمان‌هاي موضعي، نور درماني، داروهاي سيستميک، بيولوژيک و طب مکمل و جايگزين.

"پسوريازيس" اگر چه آزار دهنده است ولي در صورت درمان مناسب و رعايت دستورهاي پزشکي، مي‌توان با آن کنار آمد و بيماري را کنترل کرد. حدود 2 درصد و بيش از 125 ميليون نفر در سراسر جهان "پسوريازيس" دارند و 29 اکتبر (7 آبان) روز جهاني "پسوريازيس" است.

حالا پژوهش جديد نشان داده است که يک ترکيب کليدي در سم موجود در مورچه آتشين، مي‌تواند با برخي از علائم "پسوريازيس"، با کمک به بهبود عملکرد دفاعي پوست، مقابله کند.

ترکيب سمي مورد نظر "سولپنوسين" (solenopsin) ناميده مي‌شود، و چيزي که تيم پژوهشي را بيشتر هيجان زده کرده، شباهت آن به ترکيبي به نام "سراميد" (ceramide) است. اين ليپيدهاي طبيعي به طور کلي در اپيدرم و پوست سازي نقش مهمي ايفا مي‌کنند و از حفظ رطوبت و نگهداري سلول‌هاي سالم در کنار يکديگر حمايت مي‌کنند. به همين دليل آن را نيز مي‌توان در بسياري از محصولات مراقبت از پوست يافت.

اما با توجه به اظهارات "جک آربيسر"، استاد ترميم پوست در دانشکده پزشکي دانشگاه "اموري" (Emory)، "سراميد"ها ناپايداري خود را دارند، زيرا تحت شرايط خاص آنها به يک مولکول التهابي تبديل مي‌شوند که "اسپينگوزين-1-فسفات" (S1P) نام دارد.

بنابراين او و همکارانش از دانشگاه "کيس وسترن" مشغول به توسعه "سولپنوسين" شدند که درست مانند "سراميد" عمل کند، اما نتواند به "S1P" تجزيه شود. سپس آنها را به يک کرم پوستي تزريق کردند و به مدت 28 روز موش آزمايشگاهي مبتلا به "پسوريازيس" را با اين کرم تحت درمان قرار دادند.

اين تيم متوجه شد که کرم حاوي "سولپنوسين" مي‌تواند برخي از علائم کليدي "پسوريازيس" را از بين ببرد و موش‌هايي را که در مقايسه با گروه شاهد، کاهش تقريبا 30 درصدي علايم بيماري روي پوست نشان مي‌دادند، بهبود بخشد.

اين موش‌ها همچنين حدود 50 درصد سلولهاي ايمني حمله کننده به پوست کمتري داشتند و وقتي تيم تحقيقاتي ترکيبات را به سلول‌هاي ايمني بدنشان منتقل کرد، توليد سلول‌هاي التهابي را کاهش و توليد سلول‌هاي ضد التهابي را افزايش داد.

برخي از فعاليت‌هاي ژني که توسط درمان‌هاي جاري افزايش يافته نيز توسط "سولپنوسين" تعديل شده است.

"آربيسر" مي‌گويد: ما معتقديم که "سولپنوسين" به بازسازي کامل عملکرد ايمني پوست کمک مي‌کند. نرم‌کننده‌ها مي‌توانند پوست را هنگام ابتلا به "پسوريازيس" التيام بخشند، اما براي بازسازي عملکرد دفاعي پوست کافي نيست.

اين روش به جاي اينکه به عنوان يک درمان مستقل عمل کند، تيم تحقيقاتي مي‌تواند با تکيه بر توسعه اين روش، از "سولپنوسين" در ترکيب با درمان‌هاي موجود استفاده کند.

اين پژوهش در مجله "Scientific Reports" منتشر شده است.

موش‌ها هم در خواب کابوس مي‌بينند!

محققان طي يک پژوهش جديد نشان داده‌اند که ديدن کابوس و يا رويا براي شکل‌گيري حافظه بلندمدت مفيد است.به گزارش ايسنا و به نقل از ديلي ميل، آنها با انجام اين پژوهش دريافتند هنگاميکه موشها در طول روز از مسئله‌اي مي‌ترسند، در هنگام خواب مراکز ترس در مغز آنها مجددا فعال شده و به تقويت حافظه کمک مي‌کند.

اين پژوهش که توسط محققان دانشگاه نيويورک انجام شده، شامل اندازه گيري فعاليت مغز موش‌ها در زماني است که آنها در حال گشت و گذار بودند.محققان مي‌گويند که موش‌ها نقشه‌هايي از آنچه که تجربه مي‌کنند را در هر دو هيپوکامپ(دو ساختار منحني داخل مغز) خود ذخيره مي‌کنند.

مکان‌هاي مختلفي که موش‌ها آن را تجربه مي‌کنند با گروه‌هاي مختلفي از نورون‌ها پردازش شده که در زمان جستجو و کنکاش موش‌ها به صورت همزمان با يکديگر فعال مي‌شوند.محققان در اين پژوهش مشاهده کردند که پس از اينکه موش‌ها در محلي به جستجو و کنکاش مي‌پردازند، اين تجربيات به هنگام خواب نيز مجددا تکرار مي‌شود.

محققان بر اين باورند که اين روند سبب ذخيره خاطرات در حافظه طولاني مدت مي‌شود.آنها براي اينکه بدانند آيا اين فعالسازي مجدد خاطرات شامل عواطف و احساسات نيز مي‌شود، در نقطه خاصي از روند کنکاش به موش‌ها يک پاف از اسپري تميزکننده زدند تا براي اين موجودات يک تجربه ناخوشايند بوجود آورند. اين اسپري احساس ناخوشايندي را در موش‌ها بوجود مي‌آورد اما براي آنها ضرري نداشت.بدين ترتيب موش‌ها از آن نقطه که حس ناخوشايندي را در آنجا تجربه کرده بودند مي‌ترسيدند.آنها در زمان نزديک شدن به آن نقطه سرعت خود را کاهش داده و سپس با سرعت زيادي از آن محل فرار مي‌کردند.

محققان فعاليت هيپوکامپ و آميگدال موش‌ها که در هنگام ترس فعال مي‌شد را ثبت کردند.هنگاميکه موش‌ها به خواب رفته و خاطرات روزانه براي آنها در طول خواب تکرار شد، ناحيه آميگدال مغز آنها در زمان مرور آن تجربه ناخوشايند شروع به فعاليت کرد.

اين پژوهش نشان داد که خاطرات، تنها شامل اطلاعات مختلف نبوده بلکه احساسات را نيز شامل مي‌شود.در حالي که هنوز مشخص نيست که موش‌ها مي‌توانند خواب ببينند يا خير، اين مسئله به خوبي مورد بررسي قرار گرفته که تجربيات تروماتيک مي‌تواند منجر به ديدن کابوس شود.

با اين حال محققان بر اين باورند که اين پروسه مي‌تواند به تقويت حافظه بلندمدت منجرشود.

اين ژاکت با دما تغيير رنگ مي‌دهد

يک شرکت آمريکايي ژاکتي توليد کرده است که همراه تغيير دما رنگ آن تغيير مي‌کند.

به گزارش آنا از مهر، شرکت استون آيسلند در آمريکا هميشه در پي ترکيب مد و فناوري بوده است و اکنون ژاکتي توليد کرده است که با توجه به دما تغيير رنگ مي‌دهد.

اين لباس Ice Knit ناميده مي‌شود. لايه خارجي لباس از نوعي نخ حساس به گرما و لايه داخلي آن از پشم خالص توليد شده تا کاربر خود را گرم نگه دارد. اين ژاکت در سه مدل «زرد تا نارنجي» و «سبز زمردي تا سبز ارتشي» و «عاجي رنگ تا طوسي» عرضه مي‌شود.

موفق ترين کشور در بازيافت زباله

موفق ترين کشور در صنعت بازيافت زباله از کشورهاي ديگر زباله وارد مي کند.به گزارش باشگاه خبرنگاران، بازيافت زباله‌ها در يک کشور مي توانند بسيار مفيد باشد و همين مسئله مي‌تواند جلوي هدر رفتن منابع طبيعي يک کشور را بگيرد.

کشور سوئد در زمينه بازيافت زباله به عنوان بهترين و موفق ترين کشور شناخته مي‌شود. اين کشور در اين صنعت به قدري موفق است که از کشورهاي ديگر زباله وارد مي‌کند و آن‌ها را بازيافت مي‌کند.

آيا سوسک حمام بدون سر مي تواند زنده بماند؟

درمورد سرسخت بودن سوسک حمام همه ي جهان اتفاق نظر دارند و حتي مي‌گويند که اين حشره مي تواند بدون سر زنده بماند. سوسک هاي حمام به سرسختي و استقامت شهرت دارند و گفته شده هست که اين حشره يکي از معدود گونه هاي جانوري خواهد بود که از انفجار اتمي نيز جان سالم به در مي برد. حتي بعضي ادعا کرده اند

که اين حشره مي تواند بدون سر نيز زنده بماند. تحقيقات نشان داده که اين ادعا بسيار محتمل هست و سوسک هاي حمام دستکم تا چند هفته بعد از بي سر شدن نيز زنده خواهند ماند.فهم اين موضوع که چرا سوسک هاي حمام و يا شايد بعضي حشرات ديگر مي توانند بعد از بريده شدن سر نيز به زندگي ادامه دهندبه دانشمندان کمک خواهد کرد که ضعف انسان را در اين حوزه درک کنند که چرا انسان چنين توانايي خارق العاده اي ندارد. در انسان به محض بريده شدن سر خون زيادي ازشريان هاي گردن خارج شده و کاهش فشار خون رخ مي‌دهد که خود مانع از رسيدن اکسيژن کافي و مواد خوراکي به ارگان هاي حياتي بدن ميگردد و بدين ترتيب خونريزي چنين شديدي با مرگ همراه خواهد بود.اضافه بر اين انسان ها از طريق دهان و بيني شان تنفس مي‌کنند و مغز اين عملکرد حياتي را نظارت مي‌کند بنابراين در صورت بريده شدن سر انسان، تنفس وي نيز متوقف خواهد شد. همين طور انسان بدون داشتن سر نيز نميتواند غذا بخورد بنابراين اگر انسان بعد از بريده شدن سر نيز زنده مي‌ماند از گرسنگي تلف مي شد.اما فشار خون سوسک هاي حمام با سيستم فشار خون انسان کاملا متفاوت هست. جوزف کانکل، فيزيولوژيست و زيست شيمي دان دانشگاه ماساچوست، در اين باره چنين مي‌گويد: “آنها داراي شبکه هاي وسيعي از رگ هاي خوني مثل آنچه که در انسان ها وجود دارد يا حتي مويرگ هاي ريزي که براي جريان داشتن خون در آنها به فشار بالايي نياز هست نيستند. سيستم گردش خون آنها باز هست که مقدار بسيار کمتري فشار دارد”.وي در اين مورد مي افزايد: ” بعد از اينکه سر انها را قطع مي‌کنيد، گردن آنها به سرعت لخته مي‌شود و هيچ خونريزي غير قابل کنترلي اتفاق نمي افتد”.اين حشرات موذي از طريق سوراخ ها و حفره هاي ريز سراسر بدنشان تنفس مي کنند. اضافه بر اين مغز سوسک حمام کنترلي بر روي سيستم تنفسي او نداردو خون نيز مسئول انتقال اکسيژن به تمامي اعضاي بدن او نيست. در واقع حفره ها و سوراخ هاي روي بدن سوسک به طور مستقيم هوا را از طريق يکسري لوله ها که به آنها «tracheae» گفته مي شود به ارگان هاي داخلي بدن او پمپاژ مي‌کنند.اضافه بر اين سوسک هاي حمام خونسرد مي باشند؛ بدين معني که به غذاي بسيار کمتري نسبت به انسان نياز خواهند داشت. پزشک کانکل در اين مورد چنين مي‌گويد: ” يک حشره مي تواند چندين هفته را بدون غذا و تنها با بهره گيري از خوراکي که هفته ها گذشته خورده هست سپري کند. تا زماني که شکارچيان انها را شکار نکنند، اين حشرات بدون غذا نيز به زندگي آرام خود ادامه مي دهند مگر اينکه مورد حمله ي قارچ، باکتري يا ويروسي خاص قرار بگيرند. در آن صورت زندگي آنها نيز به اتمام خواهد رسيد”.

حشره شناسي به نام کريستوفر تيپينگ از کالج دلاور وَلي «Delaware Valley College» در دويلستون سر يک سوسک حمام آمريکايي با نام علمي «Periplaneta americana» را در زير ميکروسکوپ و با توجه از سرش جدا کرده هست. وي در اين باره چنين مي گويد: ” ما با توجه زخم را با بهره گيري از موم دندان مسدود کرديم تا از خشک شدن ارگان هاي زيرين پيشگيري کنيم. بعضي از اين سوسک ها تا هفته ها نيز در داخل بطري زنده ماندند”.حشرات توده هاي تعداد زيادي از گانگليوم «ganglia»، بافت هاي عصبي غده مثل، دارند که در تمامي قسمت هاي بدن آنها پراکنده شده و توانايي انجام عملکردهاي اساسي و حياتي مسئول تصوير العمل ها غيرارادي را دارند. در نتيجه بدون مغز نيز بدن مي‌تواند همچنان بعضي از کارکردهاي ساده ي خود را حفظ کند. بدين ترتيب انها در حالت بدون سر نيز به لمس شدن و حرکات اطرافشان تصوير العمل نشان خواهند داد.

اضافه بر اين پس از جدا شدن سر تنها بدن نيست که مي تواند براي مدتي زنده بماند بلکه سر حشره نيز تا چند ساعت بعد از جدا شدن به حرکات شاخک هاي خود ادامه مي‌دهد. اگر اين سر بريده شده تغذيه شود و در مکان سردي قرار گيرد اکثر از چند ساعت نيز زنده خواهد ماند.

با اين وجود تعداد زيادي از اطلاعات پردازش شده در مغز سوسک ها از طريق اعضاي بدن در اختيار آن قرار خواهد گرفت و وقتي که اين اطلاعات به مغز حشره مخابره نشود مغز نمي‌تواند عملکرد طبيعي خود را حفظ کند. براي مثال اگر چه سوسک هاي حمام حافظه ي بسيار بي نظير اي دارند اما بر زمينه گفته هاي پزشک نيک استراوسفلد، به گزارش پارس ناز عصب شناسي از دانشگاه آريزونا که در حوزه ي آموزش و يادگيري بندپايان تخصص دارد، وقتي که سعي شد در حالتي که قسمتي از بدن سوسک ها بريده شده بود به آنها آموزش داده شود تلاش ها بي نتيجه ماند. آنها براي يادگيري به تمام اعضاي بدن خود نياز دارند بدون کوچکترين آسيبي. اگر چه قطع کردن سر سوسک حمام بسيار بي رحمانه به نظر مي‌رسد اما دانشمندان تحقيقات بسياري را با بهره گيري از بدن سوسک هاي بدون سر و سر سوسک هاي بدون بدن انجام داده اند. قطع کردن سر سوسک ها بدن آنها را از دسترسي به هورمون هايي که در غده هاي سرشان ساخت شده و در رشد آنها نقش بسزايي دارند محروم مي‌کند.اما اين تحقيقات به دانشمندان کمک خواهد کرد که اطلاعات بيشتري در مورد دگرديسي و ساخت مثل اين حشرات موذي و چندش آور بدست آورند. همين طور مطالعات انجام گرفته بر روي سر بدون بدن اين سوسک ها اطلاعات باارزشي در مورد سيستم عصبي اين حشرات در اختيار دانشمندان قرار خواهد داد.

صبح بخير به سبک بهترين ها

سلي کراچک رييس Ellevate

رييس Ellevate و حسابدار سابق Citigroup در يک پست لينکدين نوشت که براي او هيچ زماني به اندازه ي 4 صبح مؤثر و ثمربخش نيست. سلي مي گويد "يک فنجان قهوه دم مي کنم، نور اتاق را تاحدي پايين نگاه مي دارم، گاهي آتشي در شومينه روشن مي کنم و اجازه مي دهم دخترهايم کنار کامپيوترم روي صندلي چرت بزنند.”

او توضيح مي دهد، از آن جا که او هنوز درگير گفتگوهاي داخلي روزانه نشده است، صبحگاه، زماني است که آرام ترين ذهن را دارد. شايد بي ربط باشد، ولي همچنين اين زمان از روز وقتي است که او خودش را خلاق ترين شخص مي يابد.وي مي گويد: "در اين موقع از روز است که من خيل عظيمي از ايده ها را در ذهنم بدست مي آورم.”

بررسي تاثير افزايش دماي آب درياها برزندگي آبزيان

محققان طرح اروپايي «تغييرات آب و هوايي و منابع آبزي در اروپا» مي‌خواهند بدانند که دماي بالاي آب در دراز مدت چه تاثيري بر چرخه توليد مثل صدف‌ها خواهد داشت.

ماتياس در اين باره مي‌گويد: «ما تاثير افزايش دما را در چرخه‌هاي توليدمثل گونه‌هاي مختلف ارزيابي مي‌کنيم. سپس بررسي مي‌کنيم که آيا تخم‌هاي حاصل از اين چرخه‌هاي توليدمثلي در آب‌هاي گرم‌تر دوام مي‌آورد يا نه».

دانشمندان اين طرح پژوهشي در اروپا تاثير تغييرات آب و هوايي را بر ماهي‌ها، منابع دريايي، صدف‌هاي دريايي، و گونه‌هاي ديگر گران قيمت بررسي مي‌کنند. هدف اين است که ببينند چه راه‌هايي براي سازگار کردن صنعت با تغييرات آب و هوايي وجود دارد؟

ميرون پک، محقق علوم زيستي اقيانوس‌ها و مسئول هماهنگ‌کننده اين طرح تحقيقاتي، درباره اين بررسي‌ها مي‌گويد: «مي‌توانيم سرعت رشد ماهي‌ها را پيش‌بيني کنيم و ببينيم در نهايت چه اتفاقي براي گونه‌هاي مختلف آنها مي‌افتد. براي بررسي تاثير آن بر کار پرورش‌دهندگان ماهي و ماهيگيران هم از الگوهاي اقتصادي موجود استفاده مي‌کنيم».

مزارع آبزي‌پروري تجاري هم در اين طرح تحقيقاتي هستند. مثل يک مزرعه در شمال لهستان که سالانه 25 تن ماهي کپور، ماهي لوتي، لاي ماهي و اردک ماهي توليد مي‌کند. آبي که در اين مزرعه جريان دارد در نيروگاهي در نزديکي مزرعه گرم مي‌شود. محققان مي‌خواهند بدانند ماهي اين منطقه که از تيره کپورماهيان چگونه خود را با محيط گرمتر تطبيق مي‌دهند.

هر چه دماي آب بالاتر باشد، ماهي‌ها تحت استرس بيشتري قرار مي‌گيرند. افزايش استرس هم باعث مي‌شود که ماهي در مقابل حمله ويروس‌ها و باکتري‌ها آسيب پذيرتر باشند.

مسئول اين مزرعه مي‌گويد که دانش محققان به پرورش دهندگان ماهي کمک مي‌کند که ميزان خطرات را کمينه و منافع بالقوه را بهينه کنند. وي مي‌گويد: «مي‌دانيم که دماي بالاي آب بر رشد ماهي‌ها تاثير مي‌گذارد. اما مشتريان ما انتظار دارند ماهي کپور دو تا دو کيلو و نيم وزن داشته باشد. شناخت الگوهاي مربوط به تغييرات آب و هوايي به ما کمک مي‌کند تا الگوهاي تغذيه براي پرورش ماهي کپور را کارآمدتر کنيم».

محققان با کمک نتيجه آزمايش‌ها به مدلي براي بررسي ميزان آسيب‌پذيري گونه‌هاي مختلف و ظرفيت سازگاري‌شان با تغييرات محيطي دست مي‌يابند.

ماري که منقار حواصيل را بست

حواصيل مي خواست مار را ببلعد اما خزنده با پيچيدن به دور منقار پرنده مانع از اين شد که طعمه اي آسان باشد.

به گزارش جام جم آنلاين، حَواصيل يا مرغ ماهي‌خوار پرنده‌اي است پابلند که در آب‌هاي شيرين ، مرداب ها يا آب‌هاي ساحلي زندگي مي‌کند. حواصيل از ماهي ها، قورباغه ها، مارها ، موش ها و حتي جوجه پرندگان آبزي تغذيه مي کند.

پرشكي