جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1396/06/23 - روزنامه سراسري صبح ايران (پنجشنبه) نسخه شماره 5650


افزايش پتانسيل و توانايي بدن با تغيير در سبک زندگي


خطرناک ترين عادات مضر براي سلامتي


چگونه با عوارض سبک زندگي کم‌تحرک مقابله کنيم؟


خبرپزشكي


خبرهاازعالم علم


 افزايش پتانسيل و توانايي بدن با تغيير در سبک زندگي 

 
وجود انواع اختلافها بين افراد حيوانات محيط ها و انواع محصولات خوراکي و غيرخوراکي و غيره مي تواند انرژي زا باشدو از زماني که انسانها با اختلافات متعدد به وجود آمده و بين آنها اختلاف ايده و تفکر وغير موجود بوده است انواع قدرت و انرژي ظاهر شده و اختلافات بين انسانها و ساير جانوران وساير تمايزها موجب افزايش نيرو وانرژي شده است افراد مي توانند از انواع تغييرات بهره گرفته ونيروي خود را افزايش داده و زندگي خود را بهتر کرده و افزايش دهند و آنهايي که در گرسنگي آرام و بي حرکت مي ماند و زمان باز نشستگي را مي گذرانند به انواع بيماريها و ناراحتي ها دچار شده و خود را زمين گير مي نمايند و زندگي براي آنها جهنم مي شود که اغلب مشکلات در اثر بالا بردن انرژي بدن از بين خواهند رفت.

اهداف افراد هر چقدر هم که بزرگ و نارسيدني باشد در اثر افزايش نيرو و توانايي ميتوان آنها رابه دست آورد و هرچقدر هم که ضعيف و کوچک باشد در اثر فقر انرژي افراد نمي توانند به آنها برسند .انرژي هم در درمان اغلب بيماريها ناتواني ها حل مشکلات مقاومت و دوام و صبر و بردباري بسيار مهم و قابل توجه مي باشد و در برابر بيماري هاي سخت هم مانند سرطان در اثر افزايش انرژي افراد مي توانند مدت مديدي در برابر امراض سخت مقاومت نمايند. هنگامي که افراد نمي توانند از انواع حرکات و تمرين ها و غذاها و محيط بهره گيرند مي توانند درغذاهاي خود تغييرات ايجاد کرده و اختلاف پتانسيل غذاها مانند قرار گرفتن ترشي ها در مقابل تلخي و شوري ها و شيريني ها حتي مصرف غذاهاي گس مي تواند در بدن نيرو وتوانايي ايجاد نمايد و آنهايي که به بعضي از غذاها عادت مي کنند و کمتر از انواع غذاها بهره مي گيرند انرژي و توانايي بدن آنها دچار کاهش مي شود که از عادات دائمي در هر چيز بايد پرهيز شود که موجب کاهش و عوامل ديگر خود باعث کاهش توانايي وقدرت مي شود.

نويسنده دکتر نجم الدين حاجي سيدحسني

گرد آورنده : محمد تقي اشتري دليوند


 خطرناک ترين عادات مضر براي سلامتي 

 
برخي عادت هاي رايج در زندگي روزمره شما مي توانند براي سلامتي تان بسيار گران تمام شوند سعي کنيد هرچه زودتر آن ها را ترک کنيد. برخي جلوي عطسه کردن خود را ميگيرند يا مواد غذايي خود را در ظروف پلاستيکي نگهداري ميکنند يا اغلب از صابون هاي ضدباکتري استفاده کرده و بلافاصله پس از خوردن غذا مسواک ميزنند اين ها بدترين عادات مضر براي سلامتي تان به شمار مي روند.

ما به بعضي عادت هاي مضر مثل پوشيدن شلوار جين تنگ ,نگهداري غذا در ظروف پلاستيکي عادت کرده ايم و نمي دانيم آنها سلامتي ما را به خطر مي اندازند.

ترک کردن عادت هاي مضر مي تواند دشوار باشد. حتي عادت هايي که ما معمولا به عنوان يک کار مفيد در نظر مي گيريم نيز ممکن است، به بدن ما آسيب برساند.

1- جلوگيري از عطسه کردن

جلوگيري از عطسه کردن از عادت هاي مضر است که بسياري آن را انجام مي دهند. وقتي براي جلوگيري از عطسه، دهان و بيني خود را مي بنديم، فشار داخل جمجمه ما به طور قابل توجهي افزايش مي يابد. جريان خون در مغز مختل مي شود، و رگ هاي خوني و بافت هاي عصبي فشرده مي شوند. اين کار مي تواند منجر به سردرد، صدمه به عروق و حتي مشکلات شنوايي شود. هرگز از عطسه کردن خودداري نکنيد.

2- استفاده از اسانس و عطر غير اصل

مواد مصنوعي اغلب براي ساخت اسانس استفاده مي شوند، از آنها در توليد عطرهاي قوي تر و ارزان تر از عطرهايي با روغن طبيعي استفاده مي شود. اين مواد مي تواند موجب سرگيجه، حالت تهوع و خواب آلودگي شود. همچنين چشم، گلو و پوست را تحريک مي کند.

3- استفاده از تلفن هوشمند قبل از رفتن به رختخواب

نور مصنوعي در شب توليد هورمون ملاتونين که خواب و بيداري را تنظيم مي کند را سرکوب مي کند. ملاتونين پايين مي تواند منجر به افسردگي، سرطان، چاقي، بيماري هاي قلبي و سيستم ايمني ضعيف شود. بنابراين عادت هاي مضر مثل کار کردن با لب تاب و گوشي در آخر شب را ترک کنيد. زود رفتن به رختخواب براي بهبود سلامت شما مناسب است.

4- ذخيره مواد غذايي در ظروف پلاستيکي

بسياري از ظروف پلاستيکي حاوي مواد شيميايي مصنوعي مانند فتالات و بيسفنول هستند که به انعطاف پذيري آنها کمک مي کند. اگر مواد غذايي در مدت زمان طولاني در جعبه هاي پلاستيکي نگهداري شود، مواد پلاستيک مي توانند در غذا نفوذ کنند. خوردن اين غذاها مي تواند بر سيستم غدد ريز درون بدن تاثير بگذارد. ذخيره مواد غذايي در ظروف ساخته شده از شيشه، فولاد ضد زنگ يا مواد سراميکي، ايده خوبي است. همچنين به سمبل هاي فوق توجه کنيد، زيرا اطلاعات مفيد در مورد نحوه استفاده از ظروف را ارائه مي دهند.

5- مسواک زدن دندان ها بلافاصله پس از غذا خوردن

دندان پزشکان مدتهاست توصيه مي کنند که دندان ها را حداقل 30 دقيقه بعد از غذا خوردن بشوييد. حتي اگر ممکن است يک ساعت بعد از غذا خوردن باشد، بهتر است. غذا و
نوشيدني ها، به ويژه آنهايي که بسيار اسيدي هستند، روي ميناي دندان و لايه زير آن (دنتين) تأثيرمي گذارند.

حرکت مسواک اسيد ها را به سمت داخل هل مي دهد و به عاج نزديک تر مي کند. اين کار مي تواند به حساسيت شديد منجر شود و به ميناي دندان آسيب برساند.

6- اغلب از صابون ضد باکتري استفاده مي کنيد

تعداد زيادي از باکتري هاي مفيد در سطح پوست ما زندگي مي کنند و نقش مهمي در محافظت از بدن ما ايفا مي کنند. اگر ما اغلب از صابون ضد باکتري استفاده کنيم، حالت استرليزه دست ها را از بين مي بريم، که به نوبه خود فرصتي براي ورود باکتري هاي مضر به بدن ماست. متخصصين پوست توصيه مي کنند که صابون ضد باکتري را براي بريدگي ها، خراش ها وچروک ها استفاده کنيد. از صابون ضد باکتري بيش از دو بار در هفته براي شستن دست ها استفاده نکنيد.

7- شلوار جين تنگ

از عادت هاي مضر اکثر افراد پوشيدن شلوار جين هاي تنگ است. اگر چه ممکن است خيلي شيک باشند، اما شلوار جين تنگ هميشه بر روي پوست و رشته هاي عصب شما فشار مي آورد. اين فشار موجب احساس ناراحتي دائمي مي شود که مي تواند به مشکلات سيستم عصبي منجر شود. همچنين کاهش رسيدن جريان هوا به پاها ممکن است موجب خارش و سوزش شود و در نهايت پاهاي شما بي حس مي شود.

8- نوشيدن آبميوه

هر کسي مي داند که آب ميوه تنها در مقادير کم براي شما خوب است. در مورد بيماري هاي خاص، آب ميوه حتي مي تواند باعث آسيب جدي به بدن شما شود.

به عنوان مثال، آب انگور براي کساني که داراي اضافه وزن يا ديابت هستند توصيه نمي شود. علاوه بر اين، آبميوه هاي داراي مواد آلرژيک قوي هستند. شما بايد در مورد دادن آنها به بچه ها مراقب باشيد: تنها مقادير کمي آب ميوه به آنها بدهيد، و اگر ممکن است، قبل از آن با دکتر مشورت کنيد.


 چگونه با عوارض سبک زندگي کم‌تحرک مقابله کنيم؟ 

 بررسي‌ها نشان مي‌دهد افرادي که سبک زندگي کم‌تحرک دارند بايد براي رفع پيامدهاي مضر آن حداقل هر نيم ساعت يک بار بدن خود را حرکت دهند.به گزارش ايسنا، در اين مطالعه تاکيد شده است: مجموعِ زماني که فرد در طول روز بي‌تحرک است و همچنين طولاني شدن مدت زماني که هر بار فرد يکجا مي‌نشيند، هر دو بر افزايش خطر مرگ تاثيرگذارند و هرچه اين زمان‌ها طولاني‌تر باشند خطر مرگ را افزايش مي‌دهند.حتي اگر ورزش مي‌کنيد نيز همچنان به اين تحرک‌ها و فعاليت‌هاي کوتاه در طول روز نياز داريد چرا که ورزش به تنهايي براي مقابله با خطرات نشستن‌هاي طولاني کافي نيستمتخصصان مرکز پزشکي دانشگاه کلمبيا در مطالعه‌اي اعلام کردند: اگر فرد در طول روز در محل کارش بي‌تحرک باشد يا در خانه تحرک نداشته و عادت به نشستن طولاني مدت داشته باشد، بايد تا حد ممکن اين عادت به نشستن طولاني را ترک کند و حداقل هر 30 دقيقه يک بار تحرک بدني داشته باشد.

اين متخصصان تاکيد کردند: حتي اگر ورزش مي‌کنيد نيز همچنان به اين تحرک‌ها و فعاليت‌هاي کوتاه در طول روز نياز داريد چرا که ورزش به تنهايي براي مقابله با خطرات نشستن‌هاي طولاني کافي نيست.در اين بررسي نزديک به 8000 فرد 45 سال به بالا از سراسر آمريکا در فاصله سال‌هاي 2009 تا 2013 مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد که به طور ميانگين اين افراد از مدت 16 ساعت زمان بيداري در طول روز حدود 12 ساعت بي‌تحرک بوده‌اند.

به نوشته روزنامه گاردين، متخصصان آمريکايي با در نظر گرفتن فاکتورهايي همچون جنس، سن، تحصيلات، استعمال سيگار و فشار خون بالا دريافتند مدت زمان کم تحرکي در طول روز با تغييراتي مرتبط است که اين تغييرات در بدن خطر مرگ ناشي از هر عاملي را افزايش مي‌دهند.


 خبرپزشكي 

 پيوند مولکولي التهاب و ديابت شناسايي شد

مطالعات محققان مدرسه پزشکي مريلند نشان مي‌دهد که چگونه التهاب در ديابت نقش دارد و چرا بدن در مقابل انسولين مقاوم مي شود.

به گزارش ايرنا از مديکال ساينس، ديابت به دليل مقاومت بدن در برابر انسولين بوجود مي‌آيد. انسولين هورموني است که توسط لوزالمعده توليد مي‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظيم ترين منبع انرژي بدن است. تاکنون مکانيسم مولکولي مقاومت در برابر انسولين ناشناخته بود و محققان نمي‌دانستند مقاومت در برابر انسولين چگونه به ديابت تبديل مي‌شود. در صورت مقاومت در برابر انسولين، بدن قادر به سوخت و ساز قند نيست.

محققان براي بررسي اين موضوع دو مولکول به نام‌هاي IRS-1 و IRS-2 را بررسي کردند. اين دو مولکول اصطلاحا مولکول‌هاي سيگنالينگ (علامت‌دهي) هستند و به انسولين کمک مي‌کنند تا وظايف خود را انجام دهد. انسولين وظايف متعددي از قبيل توليد چربي، کمک به رشد ماهيچه ها و تجزيه قند دارد و به همين دليل است که بيماران مبتلا به ديابت با مشکلات متفاوتي مواجه مي‌شوند.

مطالعات قبلي نشان داد بيشتر بيماران مبتلا به ديابت از التهاب مزمن نيز رنج مي‌برند. التهاب، پاسخ طبيعي سيستم ايمني بدن است؛ اما زماني که اين پاسخ بيش از حد فعال باشد، باعث صدمه به بافت هاي مختلف بدن مي شود که به آن التهاب مزمن مي گويند. التهاب مزمن به دلايل مختلفي از جمله چاقي، افزايش سن و مصرف شکر زياد به وجود مي‌آيد. اين موارد با خطر بروز ديابت نيز مرتبط هستند.

مطالعات نشان مي‌دهد يک ژن به نام IRAK1 در اين فرآيند موثر است و التهاب اين ژن را فعال مي‌کند. اين ژن علامت‌دهي انسولين را در ماهيچه با مسدودکردن IRS-1 غيرفعال مي‌کند و به همين شکل توانايي بدن در سوخت و ساز قند از بين مي‌رود. مطالعه حيواني نشان مي‌‌دهد موش‌هاي اصلاح ژنتيکي شده‌اي که IRAK1 ندارند، حساسيت بسيار بالايي نسبت به انسولين دارند.

محققان معتقدند اين دستاورد علمي نتايج موثري در درمان ديابت دارد. در حال حاضر بيش از 422 ميليون نفر در سراسر جهان گرفتار ديابت هستند و اين آمار ظرف 20 سال آينده، به بيش از دو برابر افزايش خواهد يافت.


 خبرهاازعالم علم 

 انجام عمل تعويض دريچه آئورت از طريق پوست

رئيس انجمن قلب و عروق ايران از انجام عمل تعويض دريچه آئورت از طريق پوست در کشور خبر داد.

انجام عمل تعويض دريچه آئورت از طريق پوستبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران جوان؛ نو‌حي رئيس انجمن قلب و عروق ايران و مدير بيمارستان شهيد رجايي در حاشيه نوزدهمين کنگره قلب و عروق در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: پيشرفت‌هاي خوبي در حوزه پزشکي و به خصوص در رشته قلب و عروق در کشورمان انجام شده و تقريباً همه اقداماتي که بيماران به آن نياز دارند در اقصي‌ نقاط کشور انجام مي‌شود.

وي بيان کرد: برخي عمل‌هاي تخصصي مانند تعويض دريچه آئورت‌ از طريق پوست انجام مي‌شود و اين عمل سنگين در بخش خصوصي و دولتي به وسيله تيم مجرب و کار کشته‌ صورت مي‌گيرد،انجام اين عمل جراحي در شهرهايي مانند مشهد، شيراز و تبريز نيز در حال توسعه است.

نوحي‌ عنوان کرد: از نظر خدمات درماني در زمينه قلب و عروق کشور دچار هيچ مشکلي نيستيم؛ بيماران خارجي نيز تحت عنوان توريسم‌ درماني‌ در بيمارستان هاي مراکز مختلف کشور بستري هستند اما به نظرم‌ هنگامي که امکانات براي بيماران خودمان کافي نباشد اولويت‌ انجام عمل‌هاي جراحي و ارائه خدمات بهداشتي بايد براي ايراني ها باشد و در مراحل بعدي‌ به بيماران خارجي خدمات درماني ارائه دهيم.

وي تأکيد کرد: در يک دوره‌اي ما رکورد پيوند قلب را شکانديم‌ به طوري که 15 تا 20 پيوند در کودکان انجام شد.

نوحي‌ با بيان اينکه توجه مردم به اهداي عضو در زمان رخ دادن اتفاقات ناگوار بيشتر شده است، افزود: آمار پيوند قلب در کشور مناسب است اما بايد سعي شود از نظر کيفي و کمي اين کار ارتقاء پيدا کند؛ به طور کلي پيوند قلب و ريه به صورت همزمان يکي از نقص‌هاي حوزه درمان در ايران محسوب مي‌شود.


 
سياسي
خبر دانشگاه
دانستني ها
پرشكي
استانها
انرژي
اقتصادي
اجتماعي
هنري
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته