جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1396/10/24 - روزنامه سراسري صبح ايران(يكشنبه) نسخه شماره 5747


نقش موثر خوراکي ها در پاکسازي بدن


چرا در فصل زمستان چاق‌ مي‌شويم؟


گردش خون بهتر با مصرف اين مواد غذايي


خبرپزشكي


خبر


 نقش موثر خوراکي ها در پاکسازي بدن 

 مصرف انواع غذاها بستگي به انواع آنها باعث ايجاد جرم وته نشيني و گرفتگي در عروق و نسوج مي گردد و بعضي از غذاها داراي مواد زائد و اضافي بيشتر مي باشد و توليد پيري و خرابي در پوست ونسوج مي گردند و غذاها و محصولات ساده تر کمتر عوارض در بدن ايجاد مي نمايند به عنوان مثال مواد پروتئيني و ترکيبات نشاسته اي و سلولزي داراي عوارض و ته نشيني بيشتر و ترکيبات روغني سبک و گياهي داراي عوارض و ته نشيني هاي کمتر مي باشند ولي مصرف لستين و کلسترول موجود در زرده تخم مرغ و روغن هاي حيواني ممکن است تا حدودي توليد عوارض نمايند.

مواد اضافي پروتئين ها را مي توان توسط روغن هاي سبک وگياهي در مدت مناسب از بدن خارج کرده و انواع روغن هاي گياهي با انواع غذاها مي توانند در سبک لينت ايجاد کرده و از يبوست جلوگيري و مواد اضافي و ترکيبات سلولزي و نسوج گياهي را از بدن خارج نمايد و آنهايي که کمتر از انواع روغن ها بهره مي گيرند و بيشتر از مواد پروتئيني استفاده مي نمايند داراي روده هاي سخت و کم حرکت مي باشند و کار شکم آنها ضعيف و اغلب توليد عوارض کرده سموم مدفوع و مواد زائد دفع شدني به داخل خون راه پيدا کرده ودر نقاط مختلف بدن عوارض ايجاد مي نمايند.براي جلوگيري از عوارض ترکيبات گلوسيدي و قندها مي توان ترکيبات پروتئيني و روغني را بامحدود کردن فعاليت بدن بيشتر نماييم واز قندهاي سبک مانند عسل و خرما بهره گيريم و زماني که ازپروتئين هاي کمتري بهره مي گيريم و از انواع روغن ها هم کمتر بهره مي گيريم اجبارا بدن نيروي خود را بايد از قند ها به دست آورد که در اين مورد انسولين بيشتر براي سوخت و ذخيره قند در بدن تهيه مي شود و نيروي بدن از سوخت قندها به دست مي آيد و پس از مدتي مصرف مواد قندي طبيعي و رنگ پوست وصورت گلگون شده جريان خون در تمامي قسمتهاي بدن به خوبي ادامه پيدا مي کند که البته انواع حرکات و ورزش براي بدن به خوبي ادامه پيدا مي کند که البته انواع حرکات و ورزش ها براي اعضاي مختلف نبايد فراموش شود که عمر طولاني نتيجه فعاليت بيشتر در تمامي زمينه مي باشد.

گرد آورنده : محمد تقي اشتري دليوند


 چرا در فصل زمستان چاق‌ مي‌شويم؟ 

 متخصصان علوم پزشکي کانادا در يک مطالعه جديد به بررسي علت افزايش وزن در فصل زمستان پرداختند.به گزارش ايسنا، اين متخصصان بر اساس بررسي انجام گرفته دريافتند که سلول‌هاي چربي در زير پوست هنگام قرار گرفتن در معرض امواج نور آبي خورشيد کوچک مي‌شوند و به همين دليل در فصل زمستان فرد به سمت افزايش وزن سوق پيدا مي‌کند.

متخصصان کانادايي در اين مطالعه اظهار داشتند: زمانيکه نور آبي خورشيد به پوست نفوذ مي‌کند و به سلول‌هاي چربي زير آن مي‌رسد، ترکيبات ليپيد به لحاظ سايز کوچک و از سلول خارج مي‌شوند. به بيان ديگر، سلول‌ها مقدار زيادي چربي ذخيره نمي‌کنند.

به گفته آنها افرادي که در فصل زمستان به ميزان کافي در معرض نور خورشيد قرار نمي‌گيرند بيشتر احتمال دارد دچار انباشت چربي و در نتيجه افزايش وزن شوند.

به گزارش ان‌دي‌تي‌وي، متخصصان همچنين اظهار داشتند: اين يافته‌ها تنها مشاهدات اوليه است و نمي‌توان قرار گرفتن در معرض نور خورشيد را شيوه‌اي ايمن براي کاهش وزن دانست. هرچند، نتايج اين بررسي شرايط جديدي را در شيوه‌هاي نور درماني براي چاقي و ديگر مشکلات مرتبط با آن همچون ديابت فراهم مي‌سازد.


 گردش خون بهتر با مصرف اين مواد غذايي 

 ويتامين E گردش خون را به واسطه باز کردن رگ هاي خوني که امکان جريان بدون مانع خون را فراهم مي کند، بهبود مي بخشد.

گردش خون يکي از ارکان مهم سلامت انسان محسوب مي شود. فعاليت قلب به انتقال خون که اکسيژن و مواد مغذي را به تمامي بافت ها و اندام هاي بدن ارسال مي کند، منتج مي شود. جريان خون در انتقال مواد زائد از بافت هاي بدن و دفع آنها توسط کليه ها و ريه ها نيز نقش دارد.

به گزارش عصر ايران به نقل از "نيو هلث ادوايزر"، جريان خون در سيستم گردش خون که از سرخرگ ها، سياهرگ ها و مويرگ ها تشکيل شده است، انجام مي شود. اما براي انجام بهينه، موثر و بدون مانع اين کار، بدن نيازمند مواد مغذي مناسب که برخي ويتامين ها را شامل مي شود.

ويتامين هايي براي گردش خون بهتر

ويتامين B3

ويتامين B3 يا نياسين يکي از اعضاي خانواده ويتامين B است که از گردش خون سالم حمايت مي کند. مطالعات نشان داده اند که کمبود نياسين بسيار نادر است، زيرا بيشتر افراد اين ويتامين را به ميزان کافي از رژيم غذايي خود دريافت مي کنند. مواد غذايي سرشار از نياسين شامل چغندر، ماهي، بادام زميني، و دانه هاي آفتابگردان مي شوند. افزون بر اين، بسياري از نان ها و غلات صبحانه با نياسين غني مي شوند. نياسين به کاهش سطوح کلسترول بد نيز کمک مي کند، بر همين اساس، از سخت شدن رگ هاي خوني يا آترواسکلروز (تصلب شرايين) پيشگيري مي کند. در شرايطي که برخي افراد ممکن است براي پيشگيري از آترواسکلروز مکمل هاي نياسين مصرف کنند، ميزان بيش از اندازه اين ماده مي تواند اثرات نامطلوب به همراه داشته باشد. بر همين اساس، مشورت با پزشک درباره دوز درست اهميت دارد.

ويتامين E

ويتامين E گردش خون را به واسطه باز کردن رگ هاي خوني که امکان جريان بدون مانع خون را فراهم مي کند، بهبود مي بخشد. ويتامين E در توليد گلبول هاي قرمز و پيشگيري از لخته شدن خون نيز نقش دارد. از مواد غذايي سرشار از ويتامين E مي توان به سبزيجات برگدار سبز، مغزهاي خوراکي، دانه هاي خوراکي، و روغن هاي گياهي اشاره کرد. افزون بر اين، بيشتر غلات صبحانه، آبميوه ها و مارگارين نيز به طور معمول با ويتامين E غني مي شوند. اگر قصد مصرف مکمل ويتامين E را براي پشتيباني از گردش خون را داريد بايد پيش از اين کار با پزشک خود درباره دوز درست مصرفي صحبت کنيد.

ويتامين C

ويتامين C که به نام اسيد اسکوربيک نيز شناخته مي شود به پيشگيري از ايجاد پلاک و آترواسکلروز که مي تواند در گردش خون اختلال ايجاد کند، کمک مي کند. اين ويتامين در حفظ انعطاف پذيري رگ ها نيز نقش دارد. ميوه هايي مانند توت فرنگي، پرتقال، هندوانه، کيوي، گريپ فروت، طالبي، انبه و گوجه فرنگي و سبزيجاتي مانند بروکلي، سبزيجات برگدار، جوانه بروکسل و کدو مسماي زمستاني برخي از بهترين منابع غذايي براي ويتامين C هستند.

ويتامين K

ويتامين K براي لخته شدن خون حياتي است. کمبود اين ويتامين مي تواند به خونريزي بيش از حد منجر شود، که ممکن است از بيني يا لثه آغاز شود. مطالعات نشان مي دهند که افزايش مصرف ويتامين K مي تواند خطر خونريزي ناشي از بيماري کبدي، سندرم هاي مرتبط با بد جذبي يا استفاده طولاني مدت از آنتي بيوتيک ها را کاهش دهد. از مواد غذايي با محتواي بالاي ويتامين K مي توان به کيل، اسفناج، چاي سبز، کاهوي برگ تيره، کلم، برگ شلغم و مارچوبه اشاره کرد.

ويتامين B6

ويتامين B6 گردش خون را به واسطه توانايي مبارزه با راديکال هايي که موجب سخت شدن رگ هاي خوني مي شوند، بهبود مي بخشد. از بهترين منابع براي اين ويتامين مي توان به ماهي تن، گوشت سينه بوقلمون، گوشت سينه مرغ، سير و برگ خردل اشاره کرد.

روش هاي ديگر براي بهبود گردش خون

رژيم غذايي سالم

جدا از ويتامين هايي که در بهبود گردش خون نقش دارند، يک رژيم غذايي سالم و متعادل که ميوه ها و سبزيجات فراوان را شامل مي شود نيز در اين زمينه موثر است. رژيم غذايي شما بايد حاوي آنتي اکسيدان ها، فيبر، اسيدهاي چرب امگا-3 و مواد معدني نيز باشد. افزون بر پشتيباني از گردش خون، اين مواد مغذي براي سلامت کلي انسان ضروري هستند. افزودن مواد غذايي که با التهاب و توليد سموم مقابله مي کنند، ايده خوبي است. از جمله اين مواد غذايي مي توان به موارد زير اشاره کرد:

پياز و سير

پياز و سير از رگ هاي خوني در برابر ايجاد پلاک محافظت مي کنند. همچنين، آنها آنتي بيوتيک هاي طبيعي و تصفيه کننده خون هستند، که به تقويت ايمني و مبارزه با عفونت ها کمک مي کند.

شکلات تلخ

افزون بر عطر و طعم خوب اين محصول، شکلات تلخ بسيار مغذي نيز است. فلاونوئيدهاي موجود در اين محصول گردش خون را بهبود مي بخشند و به کاهش سطح کلسترول و تنظيم فشار خون کمک مي کنند. همچنين، شکلات تلخ توليد سروتونين و فنيل اتيل آمين را کاهش مي دهد، که در کاهش تنش نقش دارد.

مرکبات

مرکبات سرشار از ويتامين C هستند که گردش خون را بهبود مي بخشد. همچنين، ميوه هاي خانواده مرکبات ويژگي هاي آنتي اکسيداني دارند و به حذف سموم کمک
مي کنند.

چيلي

فلفل چيلي به واسطه تحريک واکنش هاي مثبت، گردش خون را در بدن بهبود مي بخشد.

روغن زيتون

زيتون ويژگي هاي آنتي اکسيداني را ارائه مي کند و سرشار از ويتامين هاي E، K، A و D است که به بهبود گردش خون کمک مي کنند. همچنين، اين محصول اشتها را افزايش مي دهد و تراکم استخواني را تقويت مي کند. روغن زيتون، حاوي آنتي اکسيدان هاي فنوليک است که از شما در برابر بيماري قلبي محافظت مي کنند.

مغزها و دانه هاي خوراکي

مصرف منظم مغزها و دانه هاي خوراکي به بهبود سلامت پوست و مو کمک مي کند. اين مواد غذايي حاوي ويتامين B3، نياسين و اسيدهاي چرب امگا-3 هستند، که از شما در برابر اختلالات گردش خون محافظت کرده و سلامت قلب را بهبود مي بخشند.

ورزش

ورزش در ميان بهترين و موثرترين روش ها براي بهبود گردش خون قرار دارد. البته براي بهره‌مندي از فوايد آن نيازي نيست درگيرفعاليت هاي جسماني سخت و شديد شويد.
پژوهش ها نشان داده اند که ورزش سبک مانند پياده روي، شنا يا دوچرخه سواري به مدت 30 دقيقه در روز نيز براي حفظ گردش خون مناسب کفايت مي کند. اگر شغل شما به گونه اي است که روزانه بايد چندين ساعت را در حالت نشسته سپري کنيد، حتما زماني را براي ورزش اختصاص دهيد.

گياهان دارويي

برخي گياهان دارويي در زمينه کمک به بهود گردش خون شناخته شده هستند و افزودن آنها به سبک زندگي سالم شما ارزشمند است. از جمله اين گياهان دارويي مي توان به چاي سبز، کهن‌دار، بيل‌بري، جعفري، پوست درخت بيد، فلفل کاين، شاه بلوط، زالزالک، و ريشه زنجبيل اشاره کرد.

توجه

به خاطر داشته باشيد که پيش از هر اقدامي در راستاي بهبود گردش خون با پزشک خود در اين زمينه مشورت کنيد، زيرا مصرف بيش از اندازه يا اشتباه مکمل ها يا گياهان دارويي مي تواند خطرناک باشد.


 خبرپزشكي 

 ابداع شيوه جديد براي شبيه‌سازي مدارهاي مغزي

محققان موسسه فرانسيس کرک در انگليس، شيوه جديدي را براي شبيه سازي مدارهاي الکتريکي مغزي ابداع کردند که در مقايسه با روش‌هاي پيشين بسيار جامع‌تر است.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، در مغز مجموعه‌اي از نورون‌هاي اختصاصي وجود دارند که با اتصال به يکديگر ميکرومدارهايي را مي‌سازند که امکان پردازش اطلاعات حاصل از حواس بويايي، شنوايي، بينايي و لامسه را فراهم مي‌کنند. اطلاع از تعداد و نوع سلول‌هاي سازنده اين ميکرومدارها درک بهتري از نحوه پردازش اطلاعات پيچيده در مغز را فراهم مي‌کند.

تاکنون تلاش‌هاي زيادي براي شبيه‌سازي ميکرومدارهاي الکتريکي مغز انجام شده؛ اما هيچ‌يک قادر به ارائه تصوير جامعي از اين مدارها نبوده‌اند.

تکنيک جديدي که توسط محققان مورد استفاده قرار گرفته، محدوديت‌هاي پيشين را ندارد و براي اولين بار امکان شبيه سازي تمام 250 سلول سازنده يک ميکرومدار را در بخشي از مغز يک موش که اطلاعات بويايي را پردازش مي‌کند، فراهم کرده است.

معمولا محققان از ويروس‌هاي برچسب‌گذاري شده يا رنگ‌هاي باردار به همراه جريان الکتريکي براي رنگ‌آميزي سلول‌هاي مغزي استفاده مي‌کنند. اما اين روش‌ها تمام سلول‌ها را برچسب‌گذاري نمي‌کنند يا موجب آسيب به بافت‌هاي مجاور مي‌شوند.

محققان از طريق ايجاد مجموعه‌اي از حفره‌ها در نزديکي نوک يک ميکروپيپت با استفاده از ابزارهاي نانومهندسي، توانستند ذرات باردار رنگ را در محدوده وسيع‌تري پخش کنند و بدين ترتيب بدون آسيب زدن به سلول‌هاي مغز، تمام سلول‌هاي موجود در ميکرومدار مورد مطالعه را رنگ‌آميزي کنند. همچنين توانستند نسبت سلول‌هاي مختلف موجود در اين ميکرومدار را اندازه‌گيري کنند. اين اطلاعات سرنخي براي تشخيص عملکرد اين بخش از مغز به دست مي‌دهد.


 خبر 

 عضو هيات مديره انجمن سرطان ايران:

تضمين سلامت مردم جهان در گرو مطالعات سلولي مولکولي

عضو هيات مديره انجمن سرطان ايران با اشاره به انواع سرطان در دنيا گفت: تضمين سلامت مردم جهان در گرو مطالعات سلولي مولکولي است.

دکتر ناصر پارسا در دومين کنگره بين المللي پزشکي شخصي گفت: آينده پيشگيري و درمان بيماري ها وابسته به پيشرفت و شناخت تمام مولکول هاي يک سلول است.

وي افزود: امروزه با تشخيص بيومارکرها در مولکول هاي بدن مي توانيم تشخيص زودرس بيماري ها را رقم بزنيم.

اين متخصص سرطان شناس گفت: 270 نوع سرطان داريم سرطان هايي که در مرحله اول تشخيص داده مي شوند کاملا قابل درمان هستند و سرطان هايي که بيمار دير متوجه آنها مي شود و بافت هاي ديگر بدن را درگير مي کند درمان آنها سخت خواهد شد. در اينجا وجود بيومارکرها بسيار پراهميت خواهد بود زيرا هر سرطان بيومارکرهاي خاص خود را دارد.

وي ادامه داد: تضمين سلامت مردم جهان در گرو مطالعات سلولي مولکولي است و نهايتا هر شخص امضاي پزشکي خود را خواهد داشت. اين ژن مانند اثر انگشت کاملا خاص بوده و در همه افراد با يکديگر متفاوت است.پارسا اظهار داشت: وجود اين کنگره کمک مي کند که بدانيم خارج از ايران چه مي گذرد و اين علم در داخل کشور در چه مرحله اي قرار دارد که با بررسي آن، علوم مربوط به اين حوزه را با دانشمندان ديگر کشورهاي جهان به اشتراک بگذاريم.عضو هيات مديره انجمن سرطان ايران گفت: خوشبختانه با برگزاري سالانه اين کنگره ها متوجه مي شويم که چه پيشرفت هايي در اين حوزه حاصل شده است. ايرانيان تنوع ژنتيکي بسياري دارند و ممکن است دارويي که براي ژن يک فرد کرد ساخته مي شود بر روي فردي در ديگر نقاط کشور جواب ندهد.

پارسا ادامه داد: در ايران روز به روز شرکت هاي دانش بنيان بيشتري به اين علم توجه مي کنند و مراکز بسياري درگير اين حوزه شده اند. بايد براي پيشرفت هر علمي از وحدت تمامي اساتيد مربوط به آن حوزه استفاده کرد تا علم خود را با هم تبادل کنند.وي در پايان خاطرنشان کرد: پزشکي شخصي در ايران از فاز مطالعاتي گذر کرده و افراد در بانک ژن ها مي توانند بفهمند که مستعد بيماري خاصي هستند يا خير.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته