جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/01/27 - روزنامه سراسري صبح ايران(دوشنبه) نسخه شماره 5810


نقش ويتامين d در سلامت و پيشگيري از بيماريها


مشاوره رايگان در مراکز درمان ناباروري براي زوجين


خبرپزشكي


خبر


  نقش ويتامين d در سلامت و پيشگيري از بيماريها 

 ويتامين دي در سلامت پوست و مو و سلامت دندان ها نقش مهمي دارد و كمبودش در کودکان، سبب كاهش رشد آنها مي شود.ناهيد آرياييان، متخصص تغذيه در گفتگو با شبکه راديويي سلامت، ويتامين دي را ويتامين محلول در چربي دانست که به دليل اهميت بسيار در کتابهاي درسي از آن به عنوان هورمون ياد مي شود و افزود:ويتامين دي، نقش بسيار مهمي در استخوان سازي و همچنين تقويت سيستم ايمني دارد. به علاوه، در توليد مثل و رشد جنين نيز مي تواند موثر باشد.

وي ادامه داد: ويتامين دي، علاوه بر نقش هايي كه مطرح شد، مي تواند در سلامت ماهيچه ها و تعادل بدن نقش مهمي داشته باشد و به علاوه بر سلامت سيستم عصبي ما و مغز، اثر بگذارد.

آرياييان، با بيان اينکه در واقع بيشتر سلول هاي بدن ما ويتامين دي دارند و نياز به آن زياد است، تاکيد کرد: كوفاكتور، موادي هستند كه كمك مي كنند واكنش ها در بدن با مداخل? آنزيم ها راحت تر انجام شود. در واقع كمك مي كنند آنزيم ها كار خودشان را بهتر انجام دهند .

وي ادامه داد: مواد غذايي، ويتامين دي ندارند و حتما بايد از نور خورشيد استفاده كنيم تا نياز بدنمان به ويتامين دي را تامين كنيم. البته بعضي مواد غذايي مانند روغن كبد ماهي كال، مقدار زيادي ويتامين دي دارد و بعضي ماهي ها، روغن لبنيات، تخم مرغ، جگر، قارچ، اين ويتامين را دارند؛ اما با همه اين ها نياز بدن به اين ويتامين را تامين نمي كنند .

آرياييان، با بيان اينکه حتما بايد در مجاورت نور خورشيد قرار بگيريم، گفت: اگر بخواهيم اشعه يو وي خورشيد را به مقدار كافي دريافت كنيم كه ويتامين دي دارد بايد موانع را بشناسيم از جمله اينکه؛ استفاده از کرم هاي ضدآفتاب، دريافت ويتامين دي را كم مي كند؛ استفاده از نقاب و همچنين، دريافت آفتاب از پشت شيشه، مانع جذب ويتامين دي مي شوند .

وي با بيان اينکه افرادي كه رنگ پوستشان تيره است ميزان توليد ويتامين دي در بدنشان كمتر است، افزود: هرچه به طرف قطب شمال و جنوب نزديك مي شويم ميزان اشعه خورشيد كمتر مي شود و ميزان توليد ويتامين دي هم كاهش پيدا مي كند.

آرياييان، با بيان اينکه آب پرتقال اگر غني شده باشد مي تواند ويتامين دي داشته باشد، تاکيد کرد: به تازگي، شير را با ويتامين دي غني مي كنند. كمبود ويتامين دي، خطر ابتلا به بسياري از بيماري ها را موجب مي شود. کمبود اين ويتامين، خطر ابتلا به ديابت، ام اس و انواع سرطان ها را ممكن مي سازد. كمبود ويتامين دي، باعث نرمي استخوان و راشيتيسم مي شود.

وي ادامه داد: ويتامين دي، جزو ويتامين هاي محلول در چربي است و به هيچ وجه نبايد از يك مقدار مشخص بيشتر مصرف شود، و مصرف آن بايد زيرنظر متخصص باشد. اگر بيشتر مصرف شود علائم مسموميت دارد. علائمش اين است كه بافت هاي نرم ما ممكن است استخواني شود؛ مشكلات كليوي و سنگ كليه ايجاد كند و باعث پرنوشي، پر ادراري، ضعف، خستگي، يبوست و سردرد شود.

* كم خوني و كمبود ويتامين دي، ارتباطي به هم ندارند

آرياييان، با بيان اينکه مقدار مورد نياز در افراد بزرگسال 600واحد و افراد بالاي 50سال 800 واحد است، گفت: براي تأمين ويتامين دي، افراد سفيد پوست حداقل 5تا 10دقيقه سه بار در هفته بايددست ها پاها و بازوهايشان را در معرض نور خورشيد قرار دهند. منتهي نه در زمان اوج نور خورشيد چون خطر ابتلا به سرطان پوست را بيشتر مي كند. در زمان هايي كه نور خورشيد كمتر است مثلا در ساعت 9 تا 11 صبح و 4 تا 5 بعدازظهر. اين کار در خانه با پنجره هاي گشوده رو به آفتاب نيز امکانپذير است .

آرياييان، ادامه داد: در افراد تيره پوست، نياز بيشتري به دريافت نور خورشيد وجود دارد. اين دسته افراد، هر بار بايد، دست کم، سي دقيقه از نور خورشيد استفاده كنند تا بتوانند نياز بدن خود را تامين كنند.


 مشاوره رايگان در مراکز درمان ناباروري براي زوجين 

 
رئيس چهارمين کنگره بين المللي توليد مثل با اعلام اينکه سالانه در حدود 50 هزار مراجعه براي درمان ناباروري در کشور گزارش مي شود، افزود: اين در حالي است که مي بايست سالانه 300 هزار مراجعه داشته باشيم که به دلايل مختلف، امکان استفاده از اين خدمات براي زوجين نابارور در کشور وجود ندارد.به گزارش روابط عمومي کنگره، دکتر محمد آخوندي اضافه کرد: از همين رو، شرايطي را فراهم آورده ايم براي آن دسته از زوجين که امکان دسترسي به خدمات مورد نياز را ندارند، تا از مشاوره رايگان در مراکز درمان ناباروري برخوردار شوند.

وي بر ضرورت اطلاع رساني به مردم براي امکان استفاده از خدمات درمان ناباروري در کشور تاکيد و تصريح کرد: موضوع داروهاي ناباروري، يکي از چالش هاي پيش رو در اين حوزه است. با توجه به اينکه برخي اقلام دارويي در زمينه درمان ناباروري در کشور توليد مي شود، شاهد محدوديت هايي در واردات داروهاي مورد نياز هستيم که مي بايست مورد توجه قرار گيرد.دکتر محمد آخوندي گفت: ارائه آخرين دستاوردها در زمينه تکنيک هاي درمان ناباروري، حمايت از زوجين نابارور و...، از جمله مباحث مورد نظر در کنگره بين المللي توليد مثل است.در چهارمين همايش بين المللي توليد مثل 20 نشست تخصصي و 8 کارگاه عملي با حضور متخصصاني از ايران و کشور‌هاي فرانسه، هلند، دانمارک، سوئد و انگليس برگزارمي شود.چهارمين کنگره بين المللي توليد مثل از 5 تا 7 ارديبهشت در تهران برگزار مي شود.


 خبرپزشكي 

 چه کنيم دير پير شويم؟

نيستاني گفت: با افزايش سن، پيري و عوارض آن به سراغ افراد مي‌آيد اما با رعايت برخي نکات مي‌توان اين روند را به تاخير انداخت.

تيرنگ‌ نيستاني‌ متخصص تغذيه‌ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: با طي شدن روند طبيعي زندگي، پيري و عوارض آن به سراغ افراد مي‌آيد اما با رعايت برخي نکات مي‌توان روند پيري را به تاخير انداخت.

وي ادامه داد: خواب مناسب و کافي سد بزرگي در برابر پير شدن زود هنگام است به طوريکه هر فرد بزرگسال بايد روزانه بين 7 تا 9 ساعت بخوابد تا در طول روز دچار خستگي، بي حالي و سستي‌ نشود.

نيستاني با اشاره به اينکه در هنگام خواب ملاتونين که نوعي هورمون‌ خواب است در بدن ترشح مي‌شود، عنوان کرد: هورمون‌ خواب ملاتونين‌ در هنگام استراحت افراد باعث ترميم‌ سلول و DNA مي‌شود وهمين مسئله مانع از پيري زود هنگام بدن مي‌شود.

وي عنوان کرد: رژيم غذايي مناسب همراه با مصرف ميوه و سبزيجات مانع از پيري مي‌شود و اکسيدان‌هاي موجود در انواع ميوه از بروز بسياري از بيماري‌ها از جمله عارضه سرطان جلوگيري مي‌کند، در حدود 60 درصد از کل بدن ما را آب تشکيل داده است که بر اثر فعاليت‌هاي مختلف‌ اين مايه حياتي‌ کاهش پيدا مي‌کند به همين دليل بنا بر توصيه پزشکان بايد حداقل 8 ليوان آب در روز مصرف‌ شود تا علاوه بر کارکرد مناسب بدن روند پيري هم کاهش پيدا کند.

نيستاني تأکيد کرد: افراد بايد از مصرف فست‌فود، غذاي چرب و سرخ‌کردني پرهيز کنند زيرا اين مواد غذايي باعث گرفتگي رگ‌هاي قلب‌ و اشباع‌ چربي‌ در بين اعضاي حياتي‌ بدن از جمله قلب‌ و کبد مي‌شود.

وي يادآور شد: براي پيري ديرهنگام‌ بايد سبک زندگي مناسبي را انتخاب کنيم و برنامه غذايي روزانه براي خود تنظيم کنيم البته نبايد فعاليت‌هاي فيزيکي را فراموش کنيم‌.


 خبر 

 اعتياد به گوشي‌ هوشمند و شيوع تنهايي و افسردگي

اعتياد به گوشي‌هاي هوشمند باعث تشديد احساس تنهايي، افسردگي و اضطراب مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، يک مطالعه از دانشگاه ايالتي سان فرانسيسکو نشان مي‌دهد که استفاده بيش از حد از گوشي‌هاي هوشمند و اعتياد ديجيتالي درست مانند هر گونه سوء مصرف مواد است.

اعتياد به استفاده از گوشي‌هاي هوشمند باعث شکل گرفتن نوعي از ارتباطات عصبي در مغز مي‌شود که دقيقا در افرادي که براي کاهش درد از داروهاي مخدر "اکسي کدون" مصرف مي‌کنند، رخ مي‌دهد.

همچنين اعتياد به رسانه‌هاي اجتماعي مي‌تواند تاثيراتي منفي بر ارتباطات اجتماعي افراد داشته باشد.

در اين مطالعه که روي 135 دانشجو از دانشگاه سان فرانسيسکو صورت گرفت مشخص شد علاوه بر سطوح بالاي احساس انزوا، تنهايي، افسردگي و اضطراب در دانشجوياني که استفاده زيادي از گوشي‌هاي هوشمند خود دارند، اين دانشجويان تقريبا هميشه به هنگام مطالعه، تماشاي تلويزيون، خوردن غذا و حضور در کلاس‌ها همزمان از گوشي هاي خود نيز استفاده مي‌کنند.

اين فعاليت مداوم علاوه بر اينکه باعث مي‌شود کارآيي فرد در انجام کارهايش کاهش يابد، زمان زيادي را براي تمدد اعصاب و احياي دوباره ذهن و بدن باقي نمي‌گذارد.

به گزارش اکونوميک تايمز، اين مطالعه راه‌هايي براي کنترل اعتياد به گوشي‌ها و کامپيوترها ارائه داده است. براي مثال خاموش کردن نوتيفيکيشن‌ها (اعلان‌ها)ي گوشي‌هاي همراه و همچنين پاسخ دادن به ايميل‌ها و پيام‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي تنها در زمان‌هاي خاص و محدود به منظور تمرکز بيشتر بر فعاليت‌هاي مهم روزانه توصيه شده است.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته