جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1397/03/23 - روزنامه سراسري صبح ايران(چهارشنبه) نسخه شماره 5854


صدور دفترچه اقساط براي فارغ‎ التحصيلان بدهکار بلاتکليف


يادداشت


ميز خبر


خبرنامه


آغاز ثبت‌نام اسکان تابستانه دانشجويان علوم پزشکي تهران


 صدور دفترچه اقساط براي فارغ‎ التحصيلان بدهکار بلاتکليف 

 صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم براي دانش‎آموختگان بدهکار و بلاتکليف اين صندوق دفترچه اقساط خودکار 36 ماهه صادر کرد. به گزارش خبرنگار مهر، براساس مصوبه هيات امناء صندوق رفاه دانشجويان، مبني بر تعيين تکليف دانش‎آموختگان بدهکار بلاتکليف که تاکنون جهت تعيين تکليف بدهي خود مراجعه نکرده‎اند، براي هريک از دوره‏هاي تحصيلي جهت شروع سررسيد بازپرداخت بدهي مدت زماني به شرح ذيل تعيين شد:

مقطع کارداني 3 سال، کارشناسي پيوسته 6 سال، کارشناسي ناپيوسته 3 سال، کارشناسي ارشد پيوسته 8 سال، کارشناسي ارشد ناپيوسته 3 سال، دکتري ناپيوسته 6 سال و دکتري تخصصي پيوسته 10 سال از تاريخ شروع تحصيل.

براي تمام دانش‎آموختگاني که از صندوق رفاه دانشجويان تسهيلات دريافت کرده‏اند و مشمول مصوبه فوق شده‏اند به صورت سيستمي دفترچه اقساط صادر شده است.

از اين رو براي دانش‎آموختگان انصرافي، اخراجي و يا ترک تحصيل کرده دفترچه تک‏قسطه و يکجا پرداخت و صادر شده است.

براي آن دسته که داراي بدهيهاي وام وديعه مسکن متاهلي هستند دفترچه اقساط 36 ماهه صادر شده است که قسط اول آن شامل کل مبلغ وديعه مسکن به علاوه 10 درصد کل بدهي و کليه مبالغ يکجا پرداختي بوده و مابقي بدهي ها در 35 ماه تقسيط شده است.

لذا اداره رفاه دانشگاهها بايد موارد زير را قبل از تحويل گواهي موقت و امضاء فرم تسويه حساب بررسي و رعايت کنند:

اطلاعات سند تعهد محضري در سيستم اتوماسيون فاز 2 ثبت شود. همچنين نشاني و اطلاعات تماس متعهد (آدرس، کدپستي، تلفن همراه، تلفن ثابت)، ثبت شود. فرم شماره 12 الکترونيکي در سيستم اتوماسيون ثبت شود.

در صورت تکميل نکردن اسناد بازپرداخت (فيشهاي بانک ملي و ديگر اسناد پرداختي) نسبت به الصاق و تکميل آن اقدام شود. همچنين اقساط معوق و جريمه ديرکرد اقساط از طريق پرتال دانشجويي واريز شود.در صورت ادامه تحصيل در دوره‎هاي تحصيلي بالاتر و تمديد نشدن سررسيد دفترچه اقساط، نسبت به تمديد سررسيد با ايجاد دوره جديد اقدام شود.

در صورت نياز به اصلاح نوع وضعيت از تحصيل مانند انصرافي و يا اخراجي با ارسال مستندات و از طريق آيتم درخواست کار اقدام شود.در صورت نياز به اصلاح نوع مشموليت خدمت نظام وظيفه با ارائه يکي از مستندات، الف: برگه معرفي به نظام وظيفه از طرف دانشگاه، ب: ارائه نامه از نظام وظيفه، ج: برگه اعزام به خدمت، از طريق منوي درخواست انجام کار اقدام شود.


 يادداشت 

قطب‌هايي كه وجود ندارند!

زهرا كيان‌بخت

يكي از خلأهايي كه پيوسته آموزش عالي ما با آن روبرو بوده و در سالهاي اخير كه در دانشگاهها بيشتر رشد كمّي مدنظر قرار گرفت تا كيفي، بيشتر مشهود است، بحث بي‌توجهي به ايجاد قطب‌هاي علمي، آموزشي و پژوهشي است.

همواره رسم بر اين بوده است كه هر يك از دانشگاهها، تا حد امكان، تمام رشته‌هايي را كه امكان ادامه تحصيل در آن وجود دارد، داشته باشند و اگر برخي دانشگاهها، فاقد بعضي كدرشته‌هاي بودند، معمولا تلاش آنها بر اين بوده است كه كدرشته مورد نظر را ايجاد كرده و در آن رشته نيز اقدام به جذب دانشجو كنند.

بر همين اساس است كه ما در اغلب دانشگاهها، اكثر رشته‌هاي دانشگاهي موجود را داريم و فقط رشته‌هاي خاص و انگشت‌شمارند كه تنها در برخي دانشگاههاي معدود، پذيرش دانشجو دارند. اين مسأله و اين نوع رويكرد، هر چند از يك جهت، ايده‌آل به نظر مي‌رسد؛ چرا كه احتمالا اينكه دانشگاهي جامع اكثر رشته‌هاي دانشگاهي موجود باشد، نشانه قدرت و توان بالاي آن است. اما اين مسأله به خصوص از اين نظر كه با گسترش كمّي، دانشگاههاي ما به طور معمول از رشد كيفي باز مي‌مانند، امر مطلوبي نيست.

به علاوه، معمولا در اغلب رشته‌ها، صرف وجود آن رشته و بودن اساتيد و دانشجوياني در حيطه آن، كافي به نظر مي‌رسد و معمولا به اينكه يك دانشگاه در زمينه رشته‌اي خاص، به قطب علمي كشور بدل شود، توجه چنداني نمي‌شود. از همين روست كه امروز، جاي خالي اين نوع نگرش در آموزش عالي ما ديده مي‌شود، چه خوب بود اگر هر يك از دانشگاههاي ما در نقاط مختلف كشور، بر يك يا چند حوزه و رشته تخصصي مشخص، متمركز مي‌شدند به طوري كه با گذشت مدتي، قطب و مركز اصلي رشته‌هاي مزبور به شمار مي‌رفتند.

اين مسأله مي‌توانست بر فضاي علمي كشور تاثيرگذار باشد و به جاي فعاليت پراكنده و تمركز بر تمام رشته‌ها كه طبيعتا اجازه تبديل شدن به قطب و محور علمي را به دانشگاهها نمي‌دهد، دانشگاههاي ما محور اصلي فعاليت خود را تنها بر روي چند رشته مشخص قرار مي‌دادند و اين امر به معناي تعطيل شدن ساير رشته‌ها در آن دانشگاه نيست، بلكه منظور، تلاشهاي حداكثري دانشگاه در جهت ارتقاي كيفي و گسترش همه‌جانبه آن چند رشته است و اگر هر يك از دانشگاههاي ما سهمي را در اين زمينه برعهده مي‌گرفتند، امروز شاهد بوديم كه هر دانشگاه، در چند رشته‌اي كه براي توسعه برگزيده، به قطب و مركز اصلي در كشور تبديل شده است.


 ميز خبر 

 با حکم وزير علوم، تحقيقات و فناوري؛

سرپرست سازمان مطالعه و تدوين کتب علوم انساني و دانشگاهي منصوب شد

با حکم وزير علوم، تحقيقات و فناوري؛ سرپرست سازمان مطالعه و تدوين کتب علوم انساني و دانشگاهي منصوب شد.

به گزارش وزارت علوم، منصور غلامي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در حکمي حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر محمد ذبيحي را به عنوان سرپرست سازمان مطالعه و تدوين کتب علوم انساني و دانشگاهي (سمت) منصوب کرد.گفتني است دکتر ذبيحي پيش از اين معاون پژوهشي و قائم مقام سازمان سمت بوده و داراي درجه اجتهاد از حوزه علميه و مدرک دکتري فلسفه از دانشگاه تهران بوده و در سال 1380 نيز به عنوان استاد و پژوهشگر نمونه دانشگاه معرفي شده است.در سوابق وي، عضويت در هيأت مؤسس مرکز مطالعات و تحقيقات اديان، رياست مرکز تربيت مدرس دانشگاه قم، قائم‌مقام دانشگاه قم و رياست انتشارات دانشگاه قم، ديده مي‌شود.

رئيس دانشگاه کردستان:

مديريت غيرحرفه‌اي روسا، اصلي‌ترين مشکل دانشگاه‌هاست

رئيس دانشگاه کردستان گفت: اصلي ترين مشکل دانشگاه‌ها مديريت غيرحرفه‌اي روساي دانشگاه‌ها است.

به گزارش ايسنا، فردين اخلاقيان طاب، در جلسه هم انديشي اساتيد دانشگاه کردستان درراستاي توسعه توان مديريتي اظهار کرد: اصليترين مشکل دانشگاهها مديريت غير حرفه‎اي روساي دانشگاهها است که دوره مديريت نديده‏‎اند و توجيه خاصي نمي‎شوند و بعضيها هم حتي تجربه کار ندارند.وي افزود: متاسفانه افراد با علم مديريت وارد قضيه نمي‏شوند و از تجربيات افراد باتجربه استفاده نمي‏شود.

رئيس دانشگاه کردستان با بيان به نوپا بودن دانشگاه بيان کرد: قوام و انسجامي که در دانشگاه‌هاي سطح يک ديده مي‌شود در ما نيست زيرا دانشگاه کردستان تنها 25سال سابقه دارد که يعني اول کار هستيم و براي رسيدن به اهداف بايد تلاش کنيم .اخلاقيان طاب ادامه داد: دانشگاه و اساتيد ما جوان هستند که در عين تبحر از ميانگين سني پاييني برخوردارند.وي با اشاره به اينکه متاسفانه سيستم اداري منسجمي نداريم تصريح کرد: در حوزه اداري بيشترين مشکلات را که ناشي از کم‎تجربگي مديران است داريم و تحقق سيستمي کار آمد و موثر بسيار زمان مي‎برد.

رئيس دانشگاه کردستان در خصوص مهم ترين رويکرد دانشگاه عنوان کرد: مهمترين رويکرد ما که از سوي وزارت علوم و تحقيقات بر آن تاکيد شده است کيفيت‎گرايي است به طوري که بودجه نبايد صرف ساخت و ساز و اينگونه امور شود بلکه آموزش و ارتقاي سطح علمي از اهميت بيشتري برخوردارند. اخلاقيان طاب خاطرنشان کرد: دانشگاهها پيشرو هر جامعه‎اي هستند و اگر ما نتوانيم يک مشکل ساده را در دانشگاه حل کنيم، براي حل مشکلات در سطح کلان جامعه نيز نمي‏توانيم کاري را از پيش ببريم.

وي با اشاره به سياست جديد دانشگاه يادآور شد: از جمله سياستهاي جديد وزارت علوم و تحقيقات بحث بين‏المللي شدن دانشگاهها است، بسياري از دانشگاهها در حال حاضر روي اين موضوع کار مي‏کنند که ما نيز نبايد از قافله عقب بمانيم.


 خبرنامه 

 واکنش وزير علوم به اعتراض درباره حذف پذيرش برخي دانشگاه‎ها

وزير علوم با اشاره به مصوبه اخير شوراي عالي اداري کشور گفت: در هفته گذشته در اجراي اين مصوبه با چالش روبرو بوديم، همه مراکز آموزش عالي مدعي اين هستند که بايد دانشجو بگيرند.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامي وزير علوم تحقيقات و فناوري درصفحه اينستاگرام خود نوشت: در سطح جامعه متاسفانه تقاضاهاي مستند و مدون از سوي سازمان‌ها و وزارتخانه هاي مختلف حتي سازمانهاي متولي برنامه‏ريزي و توسعه براي توليد علم و يا تربيت نيروي انساني با مهارت مشخص به دانشگاه‌ها ارائه نمي‏شود.

وي ادامه داد: در سالهاي اخير در دستگاه‌هاي اجرايي، دانشگاهها و پژوهشگاههايي ايجاد شده است، در ابتدا نظرشان اين بود که معضل سازمان يا موسسه وزارتخانه‏شان را مرتفع کنند، ولي اکنون با چالش روبرو هستيم که اينها در ايجاد مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري با دانشگاههاي بزرگ کشور رقابت مي‏کنند.

وزيرعلوم تحقيقات و فناوري افزود: اخيرا شوراي عالي اداري کشور مصوبه‏اي داشته که در هفته گذشته در اجراي آن با چالش روبرو بوديم و همه مراکز آموزش عالي مدعي اين هستند که بايد دانشجو بگيرند و اعضاي هيات علمي شان ارتقاء يابند درحالي که در وزارتخانه‏اي که به صورت تخصصي به مردم و جامعه سرويس ارائه مي دهد، نبايد چنين برنامه‎ريزي و تصوري صورت گيرد.

اين مراکز مي‎توانستند در قالب نيازهاي خودشان نيرو تربيت کنند، ولي از الگويي پيروي کردند که در نتيجه آن برخي نهادهاي اجرايي دانشگاههاي پرهزينه‏اي دارند و فارغ‏التحصيلان دکترايي را که تربيت مي‏کنند، جذب و استخدام نمي‏کنند.

آزمون‎هاي پزشکي در دانشگاه علوم پزشکي مشهد الکترونيکي شد

رئيس اداره آموزش دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد از الکترونيکي شدن آزمونهاي دانشجويان پزشکي اين دانشکده خبر داد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکي مشهد، دکتر ندا چوبدار با اشاره به اينکه از سال گذشته برنامه‎‏ريزي براي تمام الکترونيکي شدن آزمونهاي دانشجويان در اين دانشکده انجام شده است، گفت: با ايجاد مرکز آزمون الکترونيکي و تامين 170 سيستم رايانه از پايان ترم جاري امکان الکترونيکي شدن تمام آزمونهاي دانشجويان پزشکي مهيا شده است.

وي خاطرنشان کرد: تمامي سيستمهاي رايانه‌اي، سامانه‏هاي صوتي، مديريت آزمونها براساس استاندارد آماده و براساس آزمونهاي پايلوتي که در طول ترم انجام شده است شرايط براي برگزاري آزمونهاي پايان ترم آماده است.

رئيس اداره آموزش دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، کاهش نياز به نيروي انساني، کاهش هزينه‎هاي کاغذ، افزايش سرعت و دقت در برگزاري آزمونها را از مزاياي روش الکترونيکي برشمرد و تاکيد کرد: بر اين اساس مي‎توان بلافاصله پس از آزمون، ضمن سرعت در استخراج نتايج و تحليل آن درراستاي استانداردسازي سوالات نيز گام برداشت.

چوبدار خاطرنشان کرد: براساس آزمونهاي پايلوتي که در اين مرکز برگزار شده است ضمن موفقيت‎آميز بودن آن رضايت دانشجويان و اساتيد را نيز به همراه داشته است.

پرداخت وام 16 ميليوني به دانشجويان متأهل دانشگاه شريف

رئيس دانشگاه صنعتي شريف گفت: به دانشجويان متاهل اين دانشگاه وام وديعه مسکن با سود 3 درصد اعطا مي‎شود.

محمود فتوحي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با يکي از بانک ها صحبت کرديم و به دانشجويان متاهل وام وديعه مسکن پرداخت مي‎شود.

وي افزود: تاکنون به 400 نفر از دانشجويان اين دانشگاه وام وديعه مسکن پرداخت شده است.

رئيس دانشگاه صنعتي شريف اظهار داشت: اين وام به برخي از دانشجويان تحصيلات تکميلي مجرد نيز پرداخت خواهد شد تا مشکلات تامين خوابگاه براي اين دانشجويان برطرف شود.

فتوحي خاطرنشان کرد: ميزان اين وام براي هر دانشجوي دانشگاه صنعتي شريف 16 ميليون تومان است.


 آغاز ثبت‌نام اسکان تابستانه دانشجويان علوم پزشکي تهران 

ثبت‌نام دانشجويان خوابگاهي دانشگاه علوم پزشکي تهران که متقاضي سکونت در تابستان 97 هستند، از روز 21 خرداد آغاز شد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي تهران، با توجه به تعطيلي تعدادي از خوابگاههاي دانشگاه در تابستان و تنها فرصت پيش‌رو براي شروع عمليات عمراني و بازسازي خوابگاههاي دانشجويي، دانشجويان متقاضي سکونت در تابستان 1397 و در صورت داشتن شرايط ثبت‎‏نام، مي‏توانند با ورود به سامانه اسکان تقاضاي خود را ارسال کنند.

دانشجويان ضمن ارائه مدارک حداکثر تا 31 خرداد ماه 97 به دفتر سرپرستي خوابگاه، بايد از روز دوشنبه 21 تا 31 خرداد ماه 97 با مراجعه به سامانه اسکان به آدرس اينترنتي http://eskan.tums.ac.ir نسبت به تکميل و ارسال فرم تقاضاي خوابگاه و انتخاب هم‎اتاقي اقدام کنند. مطابق آيين‎نامه اسکان و نحوه مقررات عمومي- انضباطي خوابگاههاي دانشجويي دانشگاهها (مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي)، عدم ارسال فرم تقاضا از سوي دانشجويان ساکن در مهلت تعيين شده، به منزله عدم نياز به خوابگاه تلقي و در تابستان 97 به ايشان خوابگاه تعلق نمي‎گيرد.

ارائه نامه کتبي از مدير گروه و تاييد آموزش دانشکده با شماره سريال ثبت شده پروپزال. (پايان‏نامه دانشکده‏هاي داروسازي و دندانپزشکي در مقطع دکتري عمومي و دانشجويان مقطع کارشناسي ارشد ورودي 94) و دانشجويان اينترن که اسامي آنها به تاييد مدير گروه آموزش دانشکده پزشکي رسيده باشد از جمله شرايط لازم است.

دانشجويان رشته پزشکي که امتحانات آنها به پايان نرسيده باشد. (با ارائه نامه کتبي از آموزش دانشکده) و دانشجويان غيرسنواتي که با گذراندن ترم تابستان فارغ‎التحصيل خواهند شد، واجد شرايط اين اسکان محسوب مي‎شوند.

بنابر اعلام قبلي در هنگام ثبت‎نام، دانشجويان مقطع کارشناسي ارشد ورودي سال 96 (حتي در صورت ثبت پروپزال) نمي‎توانند از خوابگاه تابستاني استفاده کنند.


 
سياسي
خبر دانشگاه
انرژي
پزشكي
اقتصادي
استانها
ورزشي
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته